Fiesto: Minua taas jäi häiritsemään juuri tämä alkukohtaus, jossa Smeágol kutsuu Deágolia rakkaakseen. Kuvittelenko vain, vai sanoiko Smeágol oikeasti näin?
Tällöinhän nämä kaverukset olisivat selvääkin selvempiä homoja.
Kylläpä Smeágol taisi kutsua Deágolia rakkaakseen, tai - kuten Ted Raikas jo toi esille - hyvin voimallista ja tunteikasta sanaa hän käytti tuolloin Deágolista.
Minua taasen se ei häirinnyt lainkaan, että he olisivat olleet homoja, yleensäkin kirjasta välittyi sellainen tunnelma, että homppeleitten... heh... siis hobittien suhtautuminen toisiinsa oli hyvin toisenlaista kuin meillä ihmisillä, että he suhtautuisivat toisiinsa huomattavanpaljon tunteikkaammin, aivan kuten T R jo toi esille.
Onhan Frodon ja Sam'in suhde hyvin tunteikas ja jopa rakkaudentäyteinen, vaikka Sam on tavallaan "palvelija" on hän myös paljon paljon enemmän. Hänen suhde Frodoon, (omalta puoleltaan), on hyvin kiinteä ja vankka, aivan kuten se olisi Frodollakin Sam'iin jollei sormus olisi heidän välissä. Tässä suhteessa Merrin ja Pippi'in suhde ei ole aivan niin syvä, vaikka hekin ovat poikkeuksellisen läheisiä toisilleen. Toisaalta, kirjassa - mikäli oikein muistan - Frodon ja Sam'in suhde oli minusta vieläkin kiinteämpi, tai siitä ainakin välittyi minulle sellainen tuntu.
vlad.