Taru sormusten herrasta: Kuninkaan paluu

  • 23 096
  • 206

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Rattlehead

Velhoja oli itse asiassa viisi. Kaksi mainittua, Radagar Ruskea ja kaksi sinistä(?) velhoa. Nämä kaksi viimeksi mainittua painuivat itään eikä niistä koskaan enää kuultu mitään. Itselläni ei ole mitään käsitystä, että mitä Ruskealle tapahtui, mutta eihän se edes ollutkaan mitenkään suuressa osassa loppujen lopuksi, muuta kuin ilmoitti Gandalfille jotain.
Siniset velhot olivat nimeltään Alatar ja Pallando. Heistä ei kerrota juuri mitään, mutta he vaelsivat kauas itään. Radagast tosiaankin keskittyi enemmän eläimiin ja kasveihin, eikä häntä niin kiinnostanut ihmisten ja muiden rotujen kohtalo. Hänet mainitaan jo Hobitissa kun vieraillaan Beornin luona. Ilmeisesti Radagast jäi myös Keski-Maahan lopullisesti. Loppupelissä Gandalf oli ainoa joka onnistui tehtävässään, vaikka hän saapui viimeisenä ja alussa häntä pidettiin velhoista miltei vähäisimpänä. Saruman oli aluksi se jonka odotettiin olevan Sauronin suurin vastavoima, mutta kaikki tietää miten ukon kävi...
 

Kapulainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti punaiset_lasit
Veikaan, että EE-versio tulee jo tuomaan selkeyttä Sarumanin kohtalolle eikä varmaan ne taistelukohtauksetkaan ole enää niin "töksähtäviä". Tässä ROTK:ssa kyllä huomasi, että joitakin kohtauksia oli jouduttu kunnolla leikkaamaan, että elokuva saadaan edes siedettävän pituiseksi. EE-versio tulee kuitenkin olemaan (vähintään) neljä tuntia pitkä, joten eiköhän "töksähtely" vähene silloin. Itse olen jo oppinut pitämään noita EE-versioita "varsinaisina" versioina, koska molemmat jo julkaistut EE:t ovat vain parantaneet huomattavasti leffaversioita.

Netistä luin, että Peter Jackson olisi sanonut, olisikohan ollut Kööpenhaminan ensi-illassa, EE:n olevan ainakin 4 tuntia ja 50 minuuttia ja Ian McKellen oli jossain haastattelussa todennut tuon kyseisen pätkän olevan "ainakin viisi tuntia".

Joten eiköhän tuossa sitten tulla näkemään yhtä, jos toista mitä leffasta vielä puuttuu ja tuo kaikki hyppiminen ehkä vähenee samalla.
Huhuja olen lukenut siitä, että EE:ssä olisi ainakin se, kun Frodo ja Sam Mordorissa örkkeinä joutuvat muiden örkkien mukana kulkemaan Mustaa Porttia kohti.
Parannusten tarhakin on käsittääkseni ainakin siinä muodossa, että Aragorn käy parantamassa Faramirin ja varmaankin Faramirin ja Eowynin rakastumisesta on jotakin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En nyt malta odottaa vuotta, vaan annan arvioni jo tässä vaiheessa ennen EE:tä. Oikeastaan pitäisi kirjoittaa tämä arvio vasta viikon-parin päästä, kun olen käynyt katsomassa Kuninkaan paluun toistamiseen. Mutta kun ei ole muutakaan tekemistä näin tapanina, niin menköön.

Minulla on (onnekseni) kyky adaptoitua leffaan ilman ennakkovarauksia. Todella harvoin joudun poistumaan mistään leffasta pettyneenä. Jos menen katsomaan aivotonta mättöä, minua ei harmita norsun kokoiset aukot juonessa. Jos menen katsomaan scifi-fantasiaa, minua ei harmita aikamatkailu tai muu klassisen fysiikan lakien uhmaaminen. Kun menen katsomaan kirjan filmatisointia, minua ei harmita eroavaisuudet kirjan ja leffan välillä. Menen yksinkertaisesti vain katsomaan, mitä tekijäporukka on saanut aikaiseksi. Oikeastaan harvoja minua harmittavista asioista leffoissa kökköjen näyttelijöiden lisäksi on se, että autot räjähtävät pienestäkin kolhusta, mutta se ei kuulu tähän ketjuun.

Ja todellakin nautin siitä, mitä PJ & kumppanit ovat saaneet aikaan. Välillä piti oikein pinnistää tässä kahden vuoden aikana, että muisti katsovansa kolmeen osaan pilkottua elokuvaa. FotRissa olin pitkään ymmälläni, kun kaikki hahmot tulivat minulle ikäänkuin uusina, kirjaa kun en ole lukenut, yrittänyt kyllä. TV on tehnyt minusta varmaan lyhytjänteisen, nuorena ahmin pari-kolme kirjaa viikossa. Toinen katselukerta EE:n parissa olikin sitten jo huomattavasti valaisevampi ja nosti sopivasti tunnelmaa ennen TTT:ia. Kuten yleensäkin trilogioiden kohdalla, toinen osa kärsi hiukan tarinan keskikohdan hankalasta asemasta. Toisaalta pitäisi tehdä yksittäinen elokuva, toisaalta taas vain jatkaa kerrontaa. Tässäkin tapauksessa EE toimi loistavana aperitiivina ennen RotK:ia, joka ei jättänyt ainakaan minua kylmäksi. Harvoin on kolme ja puoli tuntia hurahtanut niin huomaamatta. Upea tarina on saanut arvoisensa päätöksen.

Näyttelijäsuorituksista RotK:ista mieleeni jäi positiivisimpana asiana mieleen Sam'in hahmon kasvaminen sidekickistä todelliseksi sankariksi. Olin jo kerinnyt kirota Sean Astinin alimpaan helvettiin sen jälkeen, kun näin hänen vierailunsa Conanissa. Tyyppi antoi itsestään kuvan omahyväisenä ääliönä. Siihen suhteutettuna suoritus sankarillisena Sam'ina oli aika huikea.

Negatiivisella puolella on myös minulla Cannibalin mainitsema agent Smith, joka puhuikin vielä samalla tavalla kuin Matrixissa. Vielä enemmän minua häiritsi Liv Tyler Arwenina, tai oikeastaan pelkästään Arwen. Ei se ole Liv'in vika, jos koko hahmo tuntuu jollain lailla päälleliimatulta muuten upeassa saagassa.

Cannibal: repesin muuten totaalisesti, kun kerroit Meren raivosta ja kusihädästäsi. Tiedän tunteen, itse kärsin KOKO T3:n ajan, vaikka olin käynyt vessassa ennen leffaa. Jostain mystisestä syystä onnistuin vielä nukahtamaan n. vartiksi keskellä leffaa. Tuo kokemus oli vielä tuoreessa muistissa RotK:in alussa, joten odotin tätä nelituntista sessiota jopa pienellä kauhulla. Ja myös minulle kävi hiukan epäselväksi, mihin Frodo ja Bilbo purjehtivat. Tuo taivas kävi ensimmäisenä mielessä, mutta käsitykseni oikaistiin heti leffan jälkeen.

Taidan lukea kirjan vasta sitten, kun EE on katsottuna. Ja nyt TTT:n ekstrojen pariin.
 

Fireblade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Baby Beast
Viestin lähetti Vteich
Muutenkin leffoista on ehkä hieman hankala saada kiinni, jos ei ole lukenut LOTRia tai muita Tolkienin kirjoja. Itsellä helpotti kiinnisaamista aika paljon etenkin Silmarillionin tunteminen, mutta voin kuvitella kuinka sekavalta ja päättömältä kirjoja lukemattomille monet jutut voivat tuntua. Se vaan ei oikein hyvin toimi leffassa, tuollainen että koko ajan esiin putkahtelee uusia paikkoja ja hirviöitä toinen toisensa perään ilman mitään logiikkaa.

Tähän saumaan on pakko todeta, että en ole koskaan lukenut Taru sormusten herrasta -kirjaa (kirjoja), ja ainakaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia tämän trilogian elokuvien juonen seuraamisessa. Itseasiassa näiden elokuvien tarina etenee niin suoraviivaisesti, että hieman ihmetyttää tuo eräiden jatkuva valitus mukamas "sekavasta" tarinankerronnasta. Jacksonin ohjaama Taru sormusten herrasta -trilogia on kaikilta osin niin onnistunut paketti, että en löydä hakemallakaan mitään moitittavaa noista elokuvista.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Fireblade
Tähän saumaan on pakko todeta, että en ole koskaan lukenut Taru sormusten herrasta -kirjaa (kirjoja), ja ainakaan minulla ei ole ollut mitään ongelmia tämän trilogian elokuvien juonen seuraamisessa. Itseasiassa näiden elokuvien tarina etenee niin suoraviivaisesti, että hieman ihmetyttää tuo eräiden jatkuva valitus mukamas "sekavasta" tarinankerronnasta. Jacksonin ohjaama Taru sormusten herrasta -trilogia on kaikilta osin niin onnistunut paketti, että en löydä hakemallakaan mitään moitittavaa noista elokuvista.

Joo, no siis tarkoitin lähinnä tuota henkilöiden ja paikkojen nimien älyttömän tuntuista tiputtelua läpi leffojen. Aina jostain löytyy joku uusi kohdattava hirviö tai uusi paikka, jonne pitää mennä jostain onton tuntuisesta syystä, ja kun ei ole aikaa taustoittaa asioita yhtään leffoissa. Minusta se vaan on hölmön tuntuista, että jossain muka vaan on joku jättihämähäkki tai joku kuolleiden sola, ja että plöts ne vaan yhtäkkiä ovat juoneen liimattuina kiinni. Siis jos ajatellaan näin pelkän leffan näkökulmasta. Kirjat tunteville ja ylipäätänsä kirjoissa tuskin tulee tuota päälleliimaamisen tunnetta.
 

Erkenholt

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TUTO, AIK
Minua kirjoissakin häiritsi se, että niissä oli miljuuna henkilöä tai paikkaa, joilla jokaisella oli vielä kymmenen erikielistä nimeä. Ainakin minun oli joskus hankala muistaa kuka oikein oli kuka.
 

Tilatiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Metaani CH
Trilogian pelottavimmaksi kohtaukseksi jäi ensimmäisen osan mustan ratsastajan hevosen korskuminen hobittien piileskellessä juurakon alla. Tämä kuvastaa sitä ongelmaa, että tapahtumien kasvaessa liian massiivisiksi sam-aistuminen vaikeutuu ja hommasta tulee sylttyä, toki ihan maittavaa sellaista.

Kuninkaan paluun suosikkidetaljejani:

Örkit nappaavat seittiin pakatun Frodon, puhuvat rumia ja nahistelevat. Olisin kaivannut enemmänkin pahiksia arkiaskareissaan.

Ennen suurta taistelua örkkikenraali uhoaa: "Ihmisen suku kuolee, alkaa örkkien aika!"

Haarniskoidut luolapeikot marssivat kuuliaisesti örkkiruoduissa rumpuja paukuttaen. Eikä edes tasatahtiin, vaan tam-tam, tam-tam, tam-tam. Ja sitten taistelussa lykkivät linnanvaltaustorneja asianmukaiset haarniskat kelmeillä läskihartioillaan.

Hobittien suurehkot karvaiset jalantalleroiset.

Päättömän nazgulin sätkiminen.

Komeita hevosia ja riittävästi.

Ja sitten pieniä muikkareita seuraavista:

Lukitar ei ollut järin pelottava. Jotenkin turhan perushämis, ei edes sihissyt.

Kuolleiden armeija vastaan örkkiarmeija oli torttua tortulla. Tämä miikka menee tosin jrr:lle.

Olifanttien hyökkäys muistutti liikaa Imperiumin vastaiskun AT-AT:ien hyökkäystä jääplaneetalla. Ravisuttava asetelma, josta olisi mielestäni voinut repiä jotain uutta. Tuossa muuten kun oli puhetta, että trilogian toinen osa on yleensä ongelmallisin, niin Imperiumin vastaisku on mielestäni poikkeus.

Se käskynhaltijan sekoilu ja pojan polttaminen ei mennyt mulle ollenkaan jakeluun?

Huikeaa viihdettä kuitenkin ja nautin joka hetkestä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
No, nyt on sitten Kuninkaan paluukin nähty. Mitäpä voisi sanoa, taitavaa työtä kauttaaltaan, mutta kyllähän se kirjan ystävän suht. kylmäksi jättää. Jotenkin kaari on ollut kaiken aikaa vähän laskeva. Toki oli väliin aivan hauska katsoa, mutta en kyllä missään vakavassa mielessä voinut elokuvaan eläytyä. Tarina on (tosin tietyin ja suurinkin yksinkertaistuksin) tapahtumiltaan suurin piirtein kerrrottu, mutta melkein kaikki yksityiskohdat on pakosta jätetty pois. Ja Tolkienin tapauksessa tarina pitkälti rakentuu niiden lukemattomien yksityiskohtien varaan. Eli jäljelle jää hyvin pelkistetty toimintaseikkailu, mistä kirjassa ei ensijaisesti ole kysymys. Ei silti, Minas Tirith oli todella hieno, samoin rohirrimin hyökkäys, mutta toisaalta muutaman kerran oli ilmeisesti elokuvayleisön mukana pitämäseksi iloisesti ja kylmän laskelmoivasti ylidramatisoitu kohtauksia ja tarinaa. (Toisaalta mukava nähdä että tekijät olivat nähneet Tolkienin tekstin läpi ja ymmärtäneet miten pohjimmiltaan kysymys on vain kahden hobitin koskettavasta rakkaustarinasta, eikä mistään kosmologiasta tai edes sormuksen sodasta...) Sydänhän siinä särkyy kun Sam lähtee itkien tallustamaan Kontua kohden kesken koko homman. Täytyy tosin tunnustaa että Tuomiovuorella toivoin että Elijah Woodkin putoaisi saman tien rotkoon, kun yksinkertaisuudessaan hieno kohtaus oli pitänyt mennä täysin kliseisesti (ja alkuperäisen ajatuksen vesittäen) laittamaan uusiksi. Eikä tässä tapauksessa ainakaan ollut mitään elokuvakerronnallista syytä, kuten monissa muissa mutkan oikaisuissa matkan varrella (sitähän ei voi kylliksi toistaa, ettei mikään elokuva pysty olemaan orjallinen kopio 1500-sivuisesta teoksesta). Elokuvan loppu oli Pelennorin jälkeen aivan totaalista pikakelausta - EE on epäilemättä selkeästi parempi tässä suhteessa. Tietysti tekijöitä on pakko ymmärtää: materiaalia on kevyesti kuuteen tai vaikka yhdeksään kokoillan elokuvaan, eikä sellaiseen panostukseen ole kenelläkään taloudellista mahdollisuutta. Parhaansa tässä on yritetty - onneksi kysymyksessä ei tosiaankaan ole mikään kyyninen raiskaus, näissä puitteissa tämä lienee aivan parasta mihin on mahdollista yltää. Mutta lyhyesti todettuna: jos Sormusten Herrasta jättää pelkän juonen jäljelle, jättää Tolkienin ainutlaatuisesta tarinasta ja kosmologiasta hyvin vähän jäljelle.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Vihdoin ja viimein, pääsen tänään katsomaan Kuninkaan Paluun.

Varjo...onko sulla jotain linkkiä Peter Jacksonin haastatteluun, koskien tuota EE:tä? Vau 4h 50min!!!

Ossi...ihan vuotta ei tarvitse odottaa. Kuninkaan Paluu EE
ilmestyy elokuussa 2004. "Normaali" versio toukokuussa.


Peter Von Bachin sanoin; antoisaa elokuvailtaa.
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Korak:

Ei ole suoraa linkkiä, bongasin tuon jostain nyyssikeskustelusta (joskin siinä oli linkki mutta en enää muista missä tuo viesti oli) tms. mutta nyt näyttää että ilmeisesti kyseessä on ollut käännösvirhe jossa 15->50.

Eli 4h15min tuntuu siltä "viralliselta" totuudelta. Lisämatskua siis siltikin tulee lähes tunti!!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Korak

Ossi...ihan vuotta ei tarvitse odottaa. Kuninkaan Paluu EE
ilmestyy elokuussa 2004. "Normaali" versio toukokuussa.

Hyvä, tätä meikäläisenkin kannattaa ryhtyä odottamaan kuin kuuta nousevaa.

Kuninkaan paluu tuli katsastettua joulupyhien aikaan ja täytyy tunnustaa, että loppujen lopuksi elokuva täytti odotukseni kohtuudella. Itseasiassa ennakko-odotuksiin nähden elokuva oli hyvä, epäilin näet kerronnan tason hitusen laskevan mutta yllätys oli jo positiivinen kun tämä leffateatteriversio oli näinkin "kattava" - vaikka, kuten todettua paljon jäi kertomatta ja paljossa oikaistiin mutkia suoraksi.

Itseäni jollaintapaa viehätti leffan alku, (jätän kuitenkin kuvaukset kertomatta jottei kukaan pääse syyttämään spoilaamisesta), mikä nivoutui mielestäni hienosti itse tarinaan. Hienosti kohtauksen tunnelma muuttui kertaheitolla päinvastaiseksi.

Eniten jäin kaipaamaan syvällisempää filosofointia mutta tiedän, että sitä tullee aikanaan EE-versio tarjoamaan kiitettävällä määrällä, joten siihen saakka on maltettava odottaa - ehkäpä aikaa voisi kuluttaa lukemalla Tolkien tuotantoa uudelleen.

Täytyy tunnustaa, että leffojen myötä TSH:n kerronnallinen taso on noussut omassa kategoriassani entisestään, nyt vasta leffoja katsellessa huomaan sen kuinka paljon tärkeää on jäänyt uupumaan, millaisen maailman Tolkien on todella onnistunut luomaan. Tunnustan, olen jopa hitusen (terveellä tapaa) kateellinen!

vlad.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Paljon on jo sanottu, laitanpa yhden mielipiteen.

Oikeastaan ainoa minua suuremmalti häirinnyt juttu Kuninkaan paluussa oli se kuolleiden armeija.

Aragornin ratkaisusta yritettiin paisutella kauhean suurta painiskelua, vaikka vaihtoehdot olivat:
"ryhdyn ihmisten kuninkaaksi ja haen tuolta voittamattoman armeijan ja me voitetaan örkit, jee!"
tai:
"en ryhdy kuninkaaksi, menemme taisteluun näillä joukoilla ja häviämme varmasti. Ihmiset lakkaavat olemasta".

Juu, kirjassa on 400 sivua pelkästä matkasta sinne kuolleita hakemaan ja aragorn on kuristua pelosta matkalla sinne ja lässyn lässyn. Itse tuon valintatilanteen typeryyttä se ei poista.

Mikseivät hakeneet niitä kuolleita sieltä heti kättelyssä ja marssineet Mordoriin tappamaan kaikki örkit?
Ikävän "halpa" ratkaisu.

op777
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"
"ryhdyn ihmisten kuninkaaksi ja haen tuolta voittamattoman armeijan ja me voitetaan örkit, jee!"
tai:
"en ryhdy kuninkaaksi, menemme taisteluun näillä joukoilla ja häviämme varmasti. Ihmiset lakkaavat olemasta"."

Ei kyseessä ollut voittamaton armeija, eikä loppujenlopuksi ollut edes varmaa pystyikö Aragorn ottamaan heitä valtaansa.
Aragorn oli jo pitkään paennut perintöään ja vasta pakkotilanteessa hän suostui taakkansa ottamaan (syy tähän liittynee siihen miksi Numenor tuhoutui ja erääseen Annatar-nimiseen henkilöön joka esiintyy TSH:ssa toisella nimellä)

Kuolleitten armeija taasen syntyi kun samainen henkilö aikanaan tuhosi Gondorin ja ei olisi mitenkään varma etteivätkö kuolleet voisi uudestaan pettää kuningasta jos heitä ajettaisiin suoraan Sauronia vastaan.

Ilmeisesti et ole lukenut kirjoja (silmarillion&Co) koska tuo metatieto on sinulle lässytystä.
Onneksi tiedon puute ei ole koskaan estänyt ihmisiä tekemästä absoluuttisia johtopäätöksiä.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Jaa-a. Miten tuollainen armeija voi hävitä? Jos heitä ei voi tappaa, mutta he voivat?

Onko sillä väliä olisiko Aragorn pystynyt ottamaan heidät valtaansa? Ihmisiä ei tainnut olla tarpeeksi, joten Aragornin ainoat vaihtoehdot olivat joko yrittää saada ne kuolleet sieltä taistelemaan tai sitten mennä suoraan kuolemaan kentälle. Sotahan nyt ei tunnetusti sitä kuuluisaa yhtä miestä kaipaa. J. Tammisen sanoin Low risk, high reward.

Aragorn on jo "pitkään paennut perintöään". Voi kauhistus. Toiset ovat antaneet henkensä, kaupunkinsa, kaikkensa. Mutta aragornille on liian kova pala myöntää olevansa se mikä on.. eh?

op777

Edit: Viilailua
 
Viimeksi muokattu:

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sisältää spoilereita:

Tuli nyt sitten nähtyä tämäkin elokuva. Viimeinen osa ehdottomasti eniten logiikkaa sisältävä, siitä plussaa. Jotkut asiat vaan häiritsevät aika paljon. Syy voi olla siinä, etten edelleenkään ole lukenut kirjoja.

Sattuipa kuitenkin sopivasti sisällissota sinne linnoitukseen (Minas Morgul?). Lisäksi örkit ovat hyvin kurinalainen armeija, kun kukaan ei sattunut huomaamaan vieressä rinteellä kiivenneitä hobitteja vaan tuijotettiin edellämenijän niskaa.

Ja tämä sormus... tämä on vain tietämättömyyttäni. Miksi siirtää voimiaan sormukseen?! Siirränpä voimani sormukseen, jotta tulee mahdollisuus menettää voimani menettämällä tuo sormus... Miksi kaikki romahti sormuksen tuhoutuessa? Selitettiin ehkä ekassa osassa, mutta siitä taitaa olla jo 2 vuotta kun sen näin.

Sauron ei ota riskejä ihmisten kanssa kun nämä näyttivät kykynsä taas Helmi Syvänteessä -> hyökätään pienemmällä joukolla kun mihin on mahdollisuus... juu... jätetään suuri armeija lojumaan taustalle. Harmi, että se Keski-Maan ainoa pommi käytettiin jo silloin Helmi Syvänteessä, olisi saanut kiva alun sillä tähän taisteluun. Tosin silloin taidettiinkin olla viisaita, sillä pommi hyödynnettiin Legolasin ensimmäisen ja ainoan epäonnistuneen ampumisen hetkellä.

Nazguleiden mahti perustuu siis niiden herättämään pelkoon, kovin vahvoja kun eivät sitten tunnukkaan olevan. Eikö Gandlfkaan tätä tiennyt? Ja miksei käyttänyt sauvaansa muulloinkin niiden karkoittamiseen?

Muutama katapultti Mordorin porteille puolustukseen? Eihän Sauron niitä silloin käytä, ei toki. Nytkin olisivat riittäneet voittoon, tosin olisihan Frodo silti aiheuttanut heille lopullisen tappion. Ja olisihan se haamu-armeijakin noilla tehoilla tuhonnut Mordorin samalla vauhdilla, mutta ikävä kyllä se ei heitä enää kiinnostanut. Ja Sauron bongattuaan Frodon ja sormuksen ei ryhtynyt toimiin, ei edes Nazguleita heti lähettänyt...

Minas Thirit (?). Ensin katapultit tuhoavat sieltä tornin per laukaus, pimeään asti pommittavat -> kaupunki ei silti läheskään raunioina. Lapsia ja naisia piti evakuoida vihollisen suoritettua läpimurron. Miksi heitä pidettiin taistelun luona alunperin?

Siltikin pidin elokuvasta. Viihdyttävää katseltavaa todellakin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
op777:
"Miten tuollainen armeija voi hävitä? Jos heitä ei voi tappaa, mutta he voivat? "

Enkös jo vastannut tähän edellisessä viestissäni...ai niin mutta sehän onkin sitä lässytystä.

Tiedon puute ei todellakaan ole sinulla esteenä mielipiteitten muodostamiselle. Sinänsä sääli, kun oman tietämättömyytesi varjolla yrität mustamaalata tarinaa (joka toki sisältää virheitä mutta ei välttämättä näissä kohdissa).
Kenties muuten tulee sinulle yllätyksenä mutta Tolkien ei ole Jumala ja hänenkin teksteissään voi olla virheitä, kuten on kaikissa maailmankirjallisuuden teoksissa.
Toiset kykenevät näkemään näitten virheitten yli, toiset ilmeisesti eivät.


Teacup:

"Ja tämä sormus... tämä on vain tietämättömyyttäni. Miksi siirtää voimiaan sormukseen?! Siirränpä voimani sormukseen, jotta tulee mahdollisuus menettää voimani menettämällä tuo sormus... Miksi kaikki romahti sormuksen tuhoutuessa? Selitettiin ehkä ekassa osassa, mutta siitä taitaa olla jo 2 vuotta kun sen näin"

Suuri Sormus tehtiin vasta kun muut sormukset olivat tehty ja Sauronin tarkoituksena oli Suurella sormuksella alistaa valtaansa muut sormukset, jossa hän sitten onnistuikin (Nazgulit).

Se miksi yleensäkin mahdit sidottiin sormuksiin on taasen kerronnallinen tekijä, fantasiasta kun on kysymys.

"Sauron ei ota riskejä ihmisten kanssa kun nämä näyttivät kykynsä taas Helmi Syvänteessä -> hyökätään pienemmällä joukolla kun mihin on mahdollisuus... juu... jätetään suuri armeija lojumaan taustalle. Harmi, että se Keski-Maan ainoa pommi käytettiin jo silloin Helmi Syvänteessä, olisi saanut kiva alun sillä tähän taisteluun. Tosin silloin taidettiinkin olla viisaita, sillä pommi hyödynnettiin Legolasin ensimmäisen ja ainoan epäonnistuneen ampumisen hetkellä."

Pommi oli Sarumanin, ei Sauronin. Aliarviointeja tapahtuu aina, ilman kuolleitten armeijaa taistelu olisi voitettu helpostikin (kirjassa) ja eipä ylipäällikön menetys yleensä ainakaan sodankäyntiä helpota.

"Nazguleiden mahti perustuu siis niiden herättämään pelkoon, kovin vahvoja kun eivät sitten tunnukkaan olevan. Eikö Gandlfkaan tätä tiennyt? Ja miksei käyttänyt sauvaansa muulloinkin niiden karkoittamiseen?"

Kirjassa esitetään paremmin, leffassa ei Nazgulien voimaa tuotu esille kovinkaan tehokkaasti.
Gandalf ei saa käyttää voimiaan muuten kuin vertaisiaan vastaan, tämä säädettiin kun Ishtar(velhot) aikanaan Keski-Maahan tulivat.

"Ja Sauron bongattuaan Frodon ja sormuksen ei ryhtynyt toimiin, ei edes Nazguleita heti lähettänyt..."

Lähetti muttei leffassa.

"Minas Thirit (?). Ensin katapultit tuhoavat sieltä tornin per laukaus, pimeään asti pommittavat -> kaupunki ei silti läheskään raunioina. Lapsia ja naisia piti evakuoida vihollisen suoritettua läpimurron. Miksi heitä pidettiin taistelun luona alunperin?"

Evakuoida minne? Aina ei ole tarjolla sopivia luolia yms.

Kannattaa myös muistaa että kyseessä on erikoistehostekaupunki l. se mitä erikoistehosteissa tapahtuu ei aina välity suoraan lavasteisiin.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Viestin lähetti varjo
op777:
"Miten tuollainen armeija voi hävitä? Jos heitä ei voi tappaa, mutta he voivat? "

Enkös jo vastannut tähän edellisessä viestissäni...ai niin mutta sehän onkin sitä lässytystä.


Et. "Ei kyseessä ollut voittamaton armeija.". Aika heikko selitys. Selitä miten se voi hävitä jos heitä ei voi tappaa mutta heidät voi. Semminkin kun myöhemmin toteat:

Viestin lähetti varjo
...ilman kuolleitten armeijaa taistelu olisi voitettu helpostikin (kirjassa)...

Väännän vielä kerran.

Vaihtoehto yksi: örkkejä vastaan lähtee 5999 miestä
Vaihtoehto kaksi: örkkejä vastaan lähtee 6002 miestä
Vaihtoehto kolme: örkkejä vastaan lähtee 6002 miestä ja voittamaton kuolemattomien armeija

Vaihtoehdot yksi ja kaksi likimain samat, eikö kolmatta kannata silloin yrittää vaikka joutuisikin lopettamaan "perintöosansa pakoilun"?

Lässytystä puolin ja toisin. Pari hymiötä tähän.

op777
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jaa, muistaakseni kirjassa nämä kuolleet eivät osallistuneet taisteluun ollenkaan vaan auttoivat vain laivojen valtauksessa, minkä jälkeen Aragorn vapautti heidät valastaan. Sinänsä kuten varjo sanoi Tolkien ei tosiaankaan ollut erehtymätön kirjoittaja. Teksti on välillä hyvinkin kömpelöä (vain harvoin on käännös sujuvampaa kieltä kuin alkuperäisteksti), huomattavasti lähempänä Päätaloa kuin Tolstoita. Tämän lisäksi mies oli katolinen ääri-konservatiivi, joka ei juuri hyväksynyt modernia maailmaa missään suhteessa. Eikä siis myöskään ollut modernisti kirjailijana, mutta tämä kun ei merkitsekään sitä, että hän olisi huono kirjailija - minkä tyhmän virheen lukemattomat snobistiset akateemiset kriitikot ovat hänen kohdallaan tehneet. Tolkien kirjoitti kömpelöllä tyylillään todella ainutlaatuisen ja valtavirrasta tietoisesti eroavan teoksen, jonka arvo vain korostuu fantasia-kirjallisuuden nykytulvassa. Hän oli erittäin pätevä filologi ja tutkija, joka käytti kymmeniä vuosia yksityisen maailmansa luomiseen - ilman mitään toivoa minkään tekstin julkaisemisesta. Tämän työn takia Sormusten herra rakentuu todella rikkaan, todella yksityiskohtaisen maailman, sen mytologian ja historian varaan. Tilannehan on että kirjassa kaikki viittaukset varhaisempaan mytologiaan ja historiaan kohdistuvat Tolkienin jo rakentamaan maailmaan mistä syntyy hämmästyttävä todellisuuden ja syvyyden vaikutelma. Sormuksen sota oli vain yksi episodi käytännössä päättymättömässä tarinassa, jossa mikään voitto ei ole lopullinen ja jossa ihmiskunta on pysyvästi kykenemätön lopullisesti itse ratkaisemaan ongelmansa. Taantumuksellinen ja anti-moderni, mutta samalla kaunis ja syvällinen visio maailmasta. Ei mikään ihme ettei nykyinen kaupallinen viihdekoneisto pystynyt pysymään uskollisena tälle näylle vaan esitti viihdyttävän action-version Tolkienin tarinasta, onneksi edes taidokkaan ja korkealaatuisen.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Viestin lähetti varjo
"Ja Sauron bongattuaan Frodon ja sormuksen ei ryhtynyt toimiin, ei edes Nazguleita heti lähettänyt..."

Lähetti muttei leffassa.


Leffa eilen nähtynä, ja kun Sauronin silmä bongasi Frodon vuoren rinteellä, ni Nazgulithan kääntyivät heti kohti Frodoa. Sitten ilmassa alkoi vilistä kotkia, jotka aloittivat taistelun näitä vastaan.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
En missään nimessä väitäkään Tolkienia jumalaksi tai erehtymättömäksi (toki jotkut ovat sellaista mieltä). Eikä elokuvissakaan minua suuremmin häirinnyt mikään muu tämän voittamattomien armeijan lisäksi, vaikka Teacup-tyyppisiä virheitä löytyykin tukuttain. Tarinasta kuin tarinasta.

Ehkä tuo Legolassen epäonnistuminen juuri ratkaisevimmalla hetkellä Helmin syvänteessä tuo vienon hymyn huulille, mutta muuten pidin koko trilogiasta todella paljon.

Jokainen varmasti löytää joitakin virheitä tai "virheitä", minulle silmään pisti tuo kuolemattomat.

Jep, kirjoja en ole lukenut, ja olen siitä todella onnellinen. Kävimme katsomassa ensimmäisen osan kaveriporukalla, eikä kukaan meistä ollut lukenut Tolkienia. Kaikki pitivät elokuvasta todella paljon. Vuoden sisällä kaikki muut lukivat kirjan paitsi minä. Kahden tornin jälkeen sama porukka olikin lauma Tolkien-puristeja, ja elokuvaa piti haukkua tuntitolkulla. Nyt nähtyäni koko PJ:n tulkinnan aiheesta voin hyvillä mielin lukea kirjat pilaamatta elokuvanautintoani.


op777

PS. Onko joku joskus ensin lukenut jonkun kirjan, sitten nähnyt elokuvan ja pitänyt elokuvaa parempana kuin kirjaa? Itse en ole suuremmin pitänyt minkään lukemani kirjan filmatisoinnista.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti op777 Jep, kirjoja en ole lukenut, ja olen siitä todella onnellinen. Kävimme katsomassa ensimmäisen osan kaveriporukalla, eikä kukaan meistä ollut lukenut Tolkienia. Kaikki pitivät elokuvasta todella paljon. Vuoden sisällä kaikki muut lukivat kirjan paitsi minä. Kahden tornin jälkeen sama porukka olikin lauma Tolkien-puristeja, ja elokuvaa piti haukkua tuntitolkulla. Nyt nähtyäni koko PJ:n tulkinnan aiheesta voin hyvillä mielin lukea kirjat pilaamatta elokuvanautintoani.[/B]

Ehkä tuossa tuleekin ongelmaksi se, että ystävilläsi on kirja liiankin tuoreessa muistissa. Kun olen Sormusten herraa yli puoli elämää selaillut (lue: Tolkien-puristi?), en yksinkertaisesti jaksa kiinnostua rähisemään yksityiskohdista. Kielitutkijavelikin korkeintaan totesi, että Liv Tyler ääntää haltiakieltä hiukan pieleen. :)

Itselleni on tullut mieleen leffoja (etenkin EE-versioita) katsoessa, että näinhän sen pitää mennä. Jackson on tehnyt hyvää duunia.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vastataan nyt vielä, vaikka osaan on jo jotain sanottukin.


op777:
"Miten tuollainen armeija voi hävitä? Jos heitä ei voi tappaa, mutta he voivat? "


Hmm. Kirjassa kuolleiden armeija ei osallistunut muuhun kuin merirosvolaivojen tyhjentämiseen. Silloinkin mainittiin muistaakseni Gimlin suulla jotain tyyliin "en tiedä pureeko niiden miekka vai ei, mutta sitä ei koeteltu sillä miehistö hyppäsi mereen ennemmin kuin jäi taistelemaan." Aragorn miehitti sitten laivat rannikkoseudun asukkailla ja purjehti hätiin Minas Tirithiin.

Miksi armeijaa käytettiin vain siellä? Koska siten rikos sovitettiin siellä missä se tapahtuikin, Gondorin eteläisillä rannikkoalueilla.

Teacup:

"Ja tämä sormus... tämä on vain tietämättömyyttäni. Miksi siirtää voimiaan sormukseen?! Siirränpä voimani sormukseen, jotta tulee mahdollisuus menettää voimani menettämällä tuo sormus... Miksi kaikki romahti sormuksen tuhoutuessa? Selitettiin ehkä ekassa osassa, mutta siitä taitaa olla jo 2 vuotta kun sen näin"

Suuri Sormus tehtiin vasta kun muut sormukset olivat tehty ja Sauronin tarkoituksena oli Suurella sormuksella alistaa valtaansa muut sormukset, jossa hän sitten onnistuikin (Nazgulit).

Se miksi yleensäkin mahdit sidottiin sormuksiin on taasen kerronnallinen tekijä, fantasiasta kun on kysymys.


Kaikki Mahtisormukset taottiin Sauronin aloitteesta, aikana jolloin hän kykeni käyttämään myös kaunista hahmoa. Yhdeksän ja seitsemän tekemiseen hän osallistui Celebrimborin (haltiaseppo) kanssa, mutta haltioiden kolme teki Celebrimbor yksin. Sauron takoi sitten salaa suurimman, ja saadakseen mahdin noiden muiden ylitse hän joutui luovuttamaan siihen erittäin suuren osan voimastaan.

Suurimman voimalla hän teki mm. Barad Dûrin linnoituksen perustukset.

Menetettyään kauniin hahmonsa Numenorissa Sauron ei kyennyt enää ottamaan kuin mustan ja hirveän hahmon. Tämäkin hahmo tuhoutui sitten siinä taistelussa johon leffojenkin prologissa viitataan. Sormuksen ansiosta Sauronin henki kuitenkin säästyi (joka ei olisi ollut mahdollista jos Isildur olisi noudattanut Elrondin neuvoa). Tässä siis tulee esiin jo toinen syy miksi hänen kannatti sormus tehdä.

Vuosisatoja myöhemmin Sauronin henki kykeni ottamaan uuden hahmon, joka joidenkuiden mielestä olisi ollut pelkkä silmä. Itse olen tästä eri mieltä. Mielestäni Silmä oli vain yksi taikakeino muiden joukossa maailman tapahtumien tarkasteluun. Perustan mielipiteeni mm. siihen että Denethor sanoi Sauronin tulevan Minas Tirithiin kerskailemaan vasta kaupungin kukistuttua. Pelkältä silmältä tämä ei onnistu? Toinen kohta on se kun Klonkku sanoo Sauronista - silminnäkijänä, muuten - että "Hänellä on mustassa kädessään vain neljä sormea. Mutta se riittää." Lisäksi silmästä puhutaan läpi kirjan Sauronin Silmänä - ei Sauronista itsestään.

"Sauron ei ota riskejä ihmisten kanssa kun nämä näyttivät kykynsä taas Helmi Syvänteessä -> hyökätään pienemmällä joukolla kun mihin on mahdollisuus... juu... jätetään suuri armeija lojumaan taustalle. Harmi, että se Keski-Maan ainoa pommi käytettiin jo silloin Helmi Syvänteessä, olisi saanut kiva alun sillä tähän taisteluun. Tosin silloin taidettiinkin olla viisaita, sillä pommi hyödynnettiin Legolasin ensimmäisen ja ainoan epäonnistuneen ampumisen hetkellä."

Pommi oli Sarumanin, ei Sauronin. Aliarviointeja tapahtuu aina, ilman kuolleitten armeijaa taistelu olisi voitettu helpostikin (kirjassa) ja eipä ylipäällikön menetys yleensä ainakaan sodankäyntiä helpota.


Joo. "Orthancin tuli" oli siis nimenomaan Sarumanin keksintö, ja melkoisen tuore sellainen -> sitä ei siis ollut kuin pieniä määriä.

Sauron aliarvioi ihmiset Minas Tirithin tapauksessa. Ilman kuolleiden armeijaa toki ensimmäisenkin hyökkäyksen voima olisi riittänyt. Tähän siis vastattiin jo tuossa ylempänäkin. Mutta Sauron tarvitsi joukkoja muuallakin. Toinen isku Minas Tirithiä vastaan olisi ollut huomattavasti ensimmäistä kovempi - kunhan hän olisi saanut joukkojen siirtelyt päätökseen. Reservissä löytyi.

"Nazguleiden mahti perustuu siis niiden herättämään pelkoon, kovin vahvoja kun eivät sitten tunnukkaan olevan. Eikö Gandlfkaan tätä tiennyt? Ja miksei käyttänyt sauvaansa muulloinkin niiden karkoittamiseen?"

Kirjassa esitetään paremmin, leffassa ei Nazgulien voimaa tuotu esille kovinkaan tehokkaasti.
Gandalf ei saa käyttää voimiaan muuten kuin vertaisiaan vastaan, tämä säädettiin kun Ishtar(velhot) aikanaan Keski-Maahan tulivat.


Lisätään nyt vielä että Gandalf sai lisää voimia palattuaan valkoisena.


"Ja Sauron bongattuaan Frodon ja sormuksen ei ryhtynyt toimiin, ei edes Nazguleita heti lähettänyt..."

Lähetti muttei leffassa.


Kuten Korak jo mainitsi, niin eiköhän ne suht siinä samassa kääntyneet, kunhan se vaan oli elokuvateknisesti mahdollista näyttää.

"Minas Thirit (?). Ensin katapultit tuhoavat sieltä tornin per laukaus, pimeään asti pommittavat -> kaupunki ei silti läheskään raunioina. Lapsia ja naisia piti evakuoida vihollisen suoritettua läpimurron. Miksi heitä pidettiin taistelun luona alunperin?"

Evakuoida minne? Aina ei ole tarjolla sopivia luolia yms.


Kirjassa heittokoneita ei tuhlattu murtumattomaan linnaan. Niillä singottiin vain moraalia heikentäviä asioita (päitä) ja kiirettä tuottavia asioita (palavia öljyruukkuja). Noitakuningas keskitti huomionsa porttiin.


Itse leffasta on vielä paha sanoa mitään. Pakko käydä katsomassa se toinen kerta ennen kuin sanoo mitään. Tosin nyt jo ekankin jälkeen näki selvästi että missä kohden EE tuo lisäarvoa. Sääli että nuo leffaversiot joudutaan levittäämään torsoina.

Kirjan suhteen olen tietty puristi (12 lukukertaa jo ennen leffoja), mutta elokuvasta olen silti nauttinut - elokuvana. Minun versiotanihan ei kukaan pysty filmaamaan (paitsi minä, mutta kun ammattitaito loppuu kesken), joten kompromisseihin on pakko tyytyä. Eikä se vain kertakaikkiaan toimi että pidetään kirjaa käsiksenä, ellei sitten filmata joka lukua erikseen TV-sarjaksi. Tällöin Tolkienin maailma ehkä pääsisi paremmin oikeuksiinsa, mutta leffayleisölle sellainen hidastempoinen fiilistely ei oikein uppoaisi. Eli summa summarum, elokuva on elokuva, ja kirja on kirja. Se nyt vaan on pakko hyväksyä.

Kirjoitin vuodatukseni vain valaisemaan sitä etteivät useimmat epäjohdonmukaisuudet leffassa johdu suinkaan Tolkienista vaan ennemminkin elokuvantekijöiden ottamista vapauksista.

Ugh. Olen puhunut.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Ex...aivan loistava "tilitys"

Kirjoissahan on se mukava puoli, että niin monta kuin on lukijaa, niin about saman verran on omia visioita.

Minä olen henk.kohtaisesti nauttinut näistä leffoista. Kiitetään nyt kuitenkin Peter Jacksonia, New Line Cinemaa ja kumppaneita, että tästä tehtiin n. 12 tunnin elokuva ( siis EE:t).
Olisihan tuon voinut tehdä Renny Harlinkin 2,5 tunnin spektaakkeliksi, pääosissa joku ex-vaimoista ja tietysti Aragornina Sylvester Stallone, jolla viittana Suomen lippu. Ja Finlandia Vodka olisi ollut hobittien lempijuomaa. Luulisin, että täällä haastettaisiin kyseistä kuvausryhmää oikeuteen.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Korak vei sanat suustani, kiitos ex. Nyt selityksesi luettua olisin sen halunnut elokuvassakin käyvän noin.

Edit: Tosiaan, kirjassa homma käy paremmin, uskoin vain asiantuntijaa joka kertasi vain Aragornin valinnan vaikeutta yms. jolla ei yhä mielestäni ole siinä elokuvan tapauksessa väliä. Vedän siis takaisin ilkeät sanani lässytyksestä.

op777
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös