scholl kirjoitti:Haloselta tullut vaalikirja. Liekö tässä nyt alku paavoväyrysen tielle.
jonkun ennätysruman ämmän aikana (snips)
scholl kirjoitti:On hyvä, että on sääntöjä ja tietynlainen ohjeisto, minkä mukaan elää, mutta onhan jonkun murhan tai pahoinpitelyn oltava vakavampi teko kuin pieni ylinopeus.
scholl kirjoitti:Sen sijaan pidän täydellistä nollatoleranssia sen suhteen, että käydään toisten kimppuun kadulla, murtaudutaan jonkun himaan ja ammutaan omistaja, tehdään ilkivaltaa autoille tai muulle omaisuudelle. Siinä on kysymys taas siitä, että unohdetaan se, että toisen oma ei ole yhteistä omaisuutta tai unohdetaan se, että jokaisella ihmisellä on oikeus yksityiselämäänsä sekä henkilökohtaiseen koskemattomuuteen.
Itse olen aina hämmästellyt (naisasia)naisten logiikkaa vaaleissa. Jos kerran naispresidentin valitseminen on itseisarvo (kuten jotkut naispoliitikot ja -julkkikset) ovat sanoneet niin Rehnin kuin Halosen tapauksissa, niin eikö se käytännössä merkitse sitä, ettei pätevyydellä ja/tai osaamisella ole heille mitään merkitystä?
Eli tämä silmitön Halos-inho tuntuu vähän selittämättömältä. (snips)
mjr kirjoitti:Suurempi ongelma vastustajille lienee, ettei Halonen käytä suosiotaan saadakseen läpi hankalia asioita, kuten esim. Nato-jäsenyyttä. Mutta miksi pitäisi? Kun hän kerran väestön enemmistön kera itse vastustaa tätä jäsenyyttä. Enkä edes usko että tällä hetkellä olisi mitenkään lapsellisen itsestäänselvää, että meidän kannattaa sitoutua tiukemmin lännen sotilaallisiin rakenteisiin. Länsiliitto on selkeästi murroksessa eikä Venäjä vaikuta mitenkään seikkailupolitiikkaan taipuvaiselta tällä hetkellä.
solamnic76 kirjoitti:Minun Halos-inhoni lähtee siitä että Halonen ei mielestäni aja suomen absoluuttista etua, vaan antaa kommenttejaan omista ideologisista lähtökohdistaan.
Minua ärstytti hänen kantansa miina-asiaan erityisesti, mutta myös suomen pankkiasiassa hän veti välistä valituksi pari kaappidemaria. Yleisestiottaen hän on lähtenyt valtioiden välisessä politiikassa kärpäsenpaskan kokoisen maan johtajana esittämään ideologiaa. Ei voi sanoa että ulkopolitiikassa Halonen olisi tehnyt asioita hyvin. Pieni maa ja pienet puheet ja oma etu ensin. Halosella menee sillein että se on suuri paikka, suuret puheet ja vasuripasifismi ensin.
siffa kirjoitti:EU turvaa turvallisuuspolitiikassaan Natoon jo nyt lähes 100%:sti. EU:n kansalaisista 95% kuuluu jo Natoon. Nato on myös Suomen turvallisuuspolitiittinen ratkaisu vuorenvarmasti.
Halonen valitaan uudelleen presidentiksi ja Tuomioja jatkaa ulkoministerinä. Heillä on mahdollisuus sen jälkeen tehdä isänmaalleen palvelus korvauksena toimistaan 70-luvulla. Palvelus on se, että johdattavat Suomen Natoon kansan enemmistön sitä vastustamatta. Tämän tehtyään unohdan heidän häikäilemättömyytensä mm. EEC-vapaakauppasopimuksen populistisina vastustajina 70-luvulla.
Halosta en äänestä presidentiksi, mutta jatkoajan Tarja kansalta saa. Sen jälkeen luotan Haloseen vastuullisena isänmaan parhaaksi työtään tekevänä presidenttinä.
EU turvaa turvallisuuspolitiikassaan Natoon jo nyt lähes 100%:sti. EU:n kansalaisista 95% kuuluu jo Natoon. Nato on myös Suomen turvallisuuspolitiittinen ratkaisu vuorenvarmasti.
Halonen valitaan uudelleen presidentiksi ja Tuomioja jatkaa ulkoministerinä. Heillä on mahdollisuus sen jälkeen tehdä isänmaalleen palvelus korvauksena toimistaan 70-luvulla. Palvelus on se, että johdattavat Suomen Natoon kansan enemmistön sitä vastustamatta.
Pitää kyllä nostaa hattua tuulipukukansalle. Aika hyvin ollaan näköjään pääsemässä eroon Kekkosen ja pysähtyneisyyden ajasta, jolloin tärkeintä oli voimakas ja isällinen hahmo valtakunnan johdossa.
Pehmeämmällä tatsilla operoivan Halosen suosio kertoo siitä että kansa on riittävän kypsää ansaitakseen demokratian. Uskalletaan luottaa itseen ja omaan kansaan ja äänioikeuteen, ilman despoottisiin otteisiin mieltyneen isähahmon ärinää kaikkein päällimmäisenä äänenä.
Viljuri kirjoitti:Erittäin hyvä pointti ja samaa mieltä. Toki perustuslakikin on vaihtunut välissä (mitä Halonen osittain tulkitsee ao. lain hengen vastaisesti EU-kokousten yhteydessä), ja mitä nyt Neuvostoliittokin romahti (vastoin Väyrysen väitöskirjaa), mitkä ovat olleet omiaan muuttamaan presidentin toimintaympäristöä. Kiistatta Halonen (ja myös Ahtisaari) ovat olleet luonteeltaankin toisenlaisia poliitikkoja kuin Kekkonen (ja myös Koivisto).
Lapanen kirjoitti:Juu, perustuslaki on vaihtunut. Se ei kuitenkaan näytä menneen kaikille isähahmon kaipaajille perille. Presidentillä on kuitenkin edelleenkin valtaa ja auktoriteettia enemmän kuin lain kirjain sallii. Esim Lipponen pressana olisi täyttänyt perustuslain muuttumisen yhteydessä syntyneen henkisen valtatyhjiön tappavan tehokkaasti. Niinistö ehkä kykenisi vain tiuskimaan kansalle, mutta pyrkisi jokatapauksessa tyhjiötä täyttämään.
'Lain hengen vastaisesti' on niin ympäripyöreästi sanottu, ettei siitä kannata mitään kysyä. Jokainenhan voi tulkita lakia ja sen 'henkeä' niinkuin lystää ja väittää tätä sitten oikeaksi. Rakentava lähestymistapa.
NL:n hajoamisjuttujasi en tässä yhteydessä ymmärrä senkään vertaa. Ilmeisesti ajattelet sen jotenkin vaikuttaneen Halosen johtamistyyliin tai kansan kypsymiseen demokraattisen yhteisön tasolle. Jälkimmäisessä tapauksessa kehitys ei sentään ole ollut aivan sataprosenttista...
I ro1 kirjoitti:Veikkaan, ettei Halonen saa ensimmäisellä kierroksella yli 50 % annetuista äänistä.
En usko, että nyky-Suomessa kukaan voi saada puolia kansasta taakseen jo ensimmäisellä kierroksella.
Käsittääkseni tämä "DDR-yhteys" oli se, että 70-luvun alussa Halonen edusti SAK:ta DDR:n tunnustamiskomiteassa, puheenjohtaja Hämäläisen toimeksiannosta. Maanpetos on sen verran rankka syytös, että sen tueksi luulisi löytyvän jotain konkreettista.Bayern kirjoitti:Eikö mahdollinen maanpetturuus ole asia, jonka voisi 30 vuoden takaakin kaivaa esille? Tiedän kyllä, ettei Suomessa liiemmin vanhoja kaivella. Istuuhan meillä Juhantalokin eduskunnassa. Selkärangattomia vätyksiä on koko Suomi täynnä kun äänestetään rikollisia johtaville paikoille!
Omalla kohdallani ratkaisevat, mutta en voi tietenkään puhua muiden äänestäjien puolesta. Hieman kuitenkin vierastan tätä pääosin poliittisen kentän oikealta laidalta kantautuvaa äänestäjien väheksymistä. Jos vaalitulos ei ole se, mitä on toivottu, niin kysehän ei tietenkään ole kansan oman tahdon toteutumisesta, vaan aina on äänestetty väärin tai vääriä asioita.Asia- ja arvokysymykset eivät Halosen tapauksessa todellakaan ratkaise.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Demareilla ei ollut viime vaalien aikaan - eikä nykyäänkään - muita kuin Halonen ja Lipponen, jotka pystyisivät voittamaan presidentinvaalit. Esimerkiksi Tuomiojalla on sen verran vastustusta, ettei hänestä voisi koskaan tulla presidenttiä. Samaa epäilen Heinäluomastakin, koska pitkän kampanjan aikana hänen taustastaan ja henkilöstään löytyisi kuitenkin oikeistolaisittain ja keskustalaisittain ajatteleville epämiellyttäviä seikkoja. Lipposella sen sijaan uskoisin olevan hyvätkin mahdollisuudet presidentiksi, jos hän vain itse haluaisi. Pelkkä SAK:n ja Aatos Erkon tukikaan ei kuitenkaan nosta tuomiojia presidenteiksi. Sen verran täytyy Halosellekin antaa tunnustusta.Tykki kirjoitti:Sinällään olen ihan varma, että olisipa ehdokkaana ollut kuka muu tahansa demari-rivistöstä, hänet olisi valittu kyseiseen virkaan. Halonen itse oli aika sivuroolissa koko näytelmässä. Demarien ja SAK:n joukkuehenki riitti varmistamaan paikan toiselle äänestyskierrokselle ja lopusta piti huolen kansan Esko Aho -vastaisuus.
mjr kirjoitti:Jv-miina -kysymyksestä olen eri mieltä kuin Halonen, mutta reaalisesti hallitus voisi halutessaan kävellä presidentin yli asiassa.