Edelleenkin olen sitä mieltä, että tämän "tappelukohun" yhteydessä vähätellään lasten ymmärrystä ja kykyä erottaa oikea väärästä. Näin siis, jos kyseessä on terve lapsi, joka saa kotona asiallista kasvatusta, jolle selitetään tapahtumia ja kanssa asioista keskustellaan läpikotaisin.
Olin itse 10-vuotias, kun näin Nordiksella Manchesterin ja HIFK:n välisen joukkotappelun. Tuo on yksi niistä harvoista matseista noilta ajoilta, jotka ovat jääneet mieleeni todella selkeästi. Meninkö seuraavana päivänä kouluun vetämään koulutovereitani turpaan? En todellakaan. Vaikka pidin pienempänä jääkiekkotappeluista huomattavasti enemmän kuin nykyään, niin en silti koskaan halunnut hakata ketään koulussa tai pihapeleissä.
Edelleenkin tämä kohu ja sen laajuus kertoo minulle vain siitä, että tässä maassa on asiat aika helvetin hyvin. Se on todella hieno asia, että Suomessa vanhemmat joutuvat selittämään lapsilleen jääkiekkotappeluiden vääryydestä, eikä jostain paljon pahemmasta. Lapsia on kasvanut tähän maailmaan ja kasvaa yhä edelleen läpi sotien ja muiden hirveiden tapahtumien. Ollaan kiitollisia, että Suomessa monen lapsen kohdalla väkivallalle altistuminen tarkoittaa sitä, että hän näkee jääkiekkotappelun.
Se, että Suomessa tällaisten jääkiekkotappeluiden jälkikäsittely menee kerta toisensa jälkeen aivan järjettömälle tasolle, on kuitenkin lopulta aika pieni paha isossa kuvassa.