Mun mielestä on naiivia väittää, että tuollaisen äärimmäisen harvinaisen joukkotappelun syy olisi mainitsemasi aikuisten esimerkki. Lapset kinastelevat ja tappelevat hiekkalaatikolla, koulussa, pihapeleissä jne... Jos väitteesi olisi totta, tapeltaisiin junnupeleissä ainakin joka viikko. Monkey see monkey do ei tässä kyllä toteudu siinä laajuudessa, kun jotkut haluavat väittää.
Kaikki lähtee kotikasvatuksesta ja siinä suhteessa kerran viiteen vuoteen nähdyt line brawl -tyyppiset tappelut eivät vaikuta millään tavalla.
Jos kerran viidessä vuodessa tapahtuva line brawl saa myönteistä julkisuutta ja siihen ei puututa kunnolla, sitä tapahtuu useammin kuin kerran viidessä vuodessa.
Jos aikuisten jääkiekko-otteluissa ei tapahtuisi tällaista, ei lapsetkaan sellaiseen lähtisi - vaikka se on siellä vielä harvinaisempaa kuin aikaisilla. Eivät he edes ymmärtäisi, mitä pitäisi tehdä. Tuossakin oli aivan selvästi katsottu videoita, kun monta kertaa otettiin "koodiston mukaisesti" kolmatta naskalia pois tilanteesta.
Todellisuudessahan tuo oli lähinnä huvittavan näköistä, mutta kokonaisuutta ajatellen tällaista julkisuutta en itse jääkiekolle toivo. Haluan että edelleen Suomen lahjakkaimmat urheilijat valitsevat jääkiekon. Jos julkisuuskuva on heikko, vanhemmat painostavat lapsensa valitsemaan lajin, missä tällaista ei tapahdu. KKtig: On tuossa sellainen yhtäläisyys, että ilman tuota Pelsujen ja HIFK:n välistä mättöä, tämä tuskin olisi yltänyt edes keltaisen lehdistön verkkosivujen uutiseksi. Kenties joku olisi sen tänne linkittänyt. Mitään muuta yhteistä tuossa ei tietenkään ole.
En minä yritäkkään vääntää mustasta valkoista. Pitää sattua ja pitää tapahtua, mutta kokonaisuuden kannalta on parempi, että tappelut pysyvät spontaaneina yksittäistapauksina, mitkä eivät saa julkisuutta.
Mutta joskohan tuota olisi itse provosoinut keskustelua tarpeeksi ja lopettaisi tämän jauhamisen. En hyväksy sovittuja show-tappeluita, enkä myöskään tuollaisia monen parin mättöjä, millä ei ole itse peliin vaikutusta ja sillä hyvä. Saa olla eri mieltäkin.