Kaikesta on lopulta vastuussa itse. Myös siitä, että painaa suoraan sinne sairaalaan tai vähintään yksityiselle, jos oman tilannearvion mukaan vaatii päivittäistä soittelua.
En ymmärrä yhtään sitä, että ns. terveet aikuiset menevät keulimaan noissa rokotusjonoissa, ja sitten siellä kaivataan vartioita. Tai haistatellaan hoitajille ja uhkaillaan, jos ei rokotusta tule. Kuitenkin kysymyksessä on käsittäkseni aika mitätön pöpö ns. perusterveelle aikuiselle. Toki näitäkin välillä tippuu (ehkä minäkin), mutta ihan samalla se noutaja voi tulla matkalla sinne rokotusjonoon.
Mutta sen, että puolustaa lapsensa etuja ymmärrän todella hyvin. Ja vaikka sen tekisi ylikorostetuksi. Sillä kukaan mukaan ei sitä tee, ja maksajaksi joutuu joka tapauksessa itse oman perheen hyvinvoinnin kustannuksella, jos ei pidä huolta omistaan.
Se on totta että asiat saattavat mennä ja menävätkin ohi tajunnan, jos tulee paljon asiaa järkytyksen lisäksi, ja kun huoli on kova. Sen tiedän ihan kokemuksestakin. Lisäksi hoitohenkilökunnalla ei ole aikaa selittää ns. ruohonjuuritasolla asioita, jos sitä ei itse vaadi.
Me tehtiin aikoinaan emännän kanssa työnjako, että minä olen se joka lähtee tarvittaessa sairaalareissulle, koska osaan kuulema kysellä sen verran perusteellisesti asioista jo osaan vaatia tietoa. Keväällä/kesällä 2004 kävi mielessä, että olen varmaan TAYS:in vittumaisin omainen, mutta sillä arvonimellä ei ollut merkitystä, kunhan hoito pelasi. Välillä ei pelannut, ja kun sama virhe tehtiin toiseen kertaan, niin pidin kyllä siitä huolen ettei sitä kukaan vahingossakaan tehnyt kolmasti. Se on karua hommaa, kun joutuu periaatteessa tappelemaan samoista hoitajista, lääkäreistä, apuvälineistä, etuisuuksista ja kohta koulupaikoista niiden samojen perheiden kanssa, jotka sitä tarvitsevat, mutta jos et sitä tee, niin mitään et saa. Kela on varsinkin sellainen firma, joka oikein kokeilee jättää joitain lakisääteisiä juttuja maksamatta vetoamalla jos johonkin. Ja se toimii, kun kaikki eivät oman mahdollisesti raskaan arkensa lisäksi jaksa lähteä taisteluun mukaan. Itse taisin käydä tuota kädenvääntöä 1,5v... ja voitin sen.
Karkasi vähän aiheesta, mutta ajan tällä takaa sitä, että jos hoitoon ei pääse esim. tässä sikainfluenssaepidemiassa, niin sitten vaikka omalla autolla tai taksilla suoraan sairaalaan. Jokainen vanhempi varmasti tuntee parhaiten oman lapsensa ja mikä on normaalia. Ja jos hälytyskellot soivat niin kotiin ei kannata jäädä. Eräs hoitaja (ja oliko lääkärikin) totesi kerran minulle TAYS:ssä, ettei ole syytä huoleen, koska "lämmönnousu on normaalia". Puoli päivää tappelin että ottakaa nyt edes labra-arvot, ja sieltä paljastuikin, että tulehdusarvot oli jotain 150. (normaali alle 10). Tässäkään en viitsi miettiä mitä olisi käynyt, jos vaikka vuorokauden oltaisiin aikailtu lisää. Lisäksi aika monen erikoiskirurgin kanssa tuli väännettyä melkein yhtä paljon kuin parhaimmillaan keskustelupalstoilla. Jonkinlaista voiton tunnetta tunsin silloin, kun eräs nuorehko kirurgi saapui seuraavilla kerroilla antamaan tietoa koko puljun ylimmän kirurgin kanssa. Joku professori se kai oli. Osasi ainakin vastata kysymyksiin.
En todellakaan halua ottaa kantaa tämän kuolleen lapsen äidin toimintaan. Varmasti oli yrittänyt kaikkensa, omalla tavallaan ja sitten valitettavasti kävi miten kävi. Ikäviä juttuja joita aina välillä tapahtuu, mutta itse tuskin olisin kotiin jäänyt.
EDIT: Lisätään nyt vielä tuohon keskimmäiseen kappaleeseen sen verran, että on väärin sanoa ettei saa mitään, jos ei vaadi. Kyllä sitä saa, mutta vaatimalla saa enemmän. Ja kuka isä/äiti ei haluaisi omalle lapselleen parasta hoitoa tai apuvälinettä, jos se on vain vaatimisesta kiinni.