Se mihin itse haluan ottaa kantaa on väitteet näiden urheilijoiden vaarantamisesta. Olen aivan satavarma, että mikäli näiden pelaajien harjoittelu olisi tuottanut heille minkäänlaista terveydellistä riskiä koronan suhteen, niin Tappara tai Rautakorpi ei olisi antanut heidän harjoitella. Edelleen iso osa nuorista ihmisistä ja urheilijoista kokevat koronan oireettomana ja sitä kautta suurin osa harjoittelee aivan normaalisti (toki eristettynä ja tuottamatta vaaraa muille) myös koronakaranteenin tai eristyksen aikana. Sitä varten myös tämän luokan organisaatioissa on lääkärit joiden kanssa asiasta varmasti keskustellaan ennen kuin joku jossain harjoittelee koronan saatuaan. Se että joku harjoittelisi sairaana tässä tilanteessa on totta kai jo moraalisesti täysin kestämätöntä ja väärin ja myös ihan urheilun business mielessä haitallista seuralle koska tällöin seuran sopimuspelaajan kehitys voi vaarantua tai lopulta pysähtyäkin lopullisestikin.
Siis hetkinen... onko tässä jupakassa mukana siis myös Tapparan lääkäritkin, joita siis on konsultoitu ja he ovat olleet sitä mieltä, että on ihan fine antaa nuorten, koronapositiivisten miesten treenata, vaikka tartuntatautiviranomainen on antanut heille eristyspäätöksen? Koska lainaamani kirjoitus tällaista nyt vihjailee. Mikäli tällaista on tapahtunut, mitä kyllä henkilökohtaisesti hyvin vahvasti epäilen, tämähän on sellainen setti, että mua jo vähän huimaa.
En tiedä, miten laajasti lainaamani nimimerkki on asiaa tutkinut, mutta ilmeisen paljon hän vihjaa omaavansa tutkittua tietoa väittäessään, että suurin osa urheilijoista treenaa aivan normaalisti karanteenin ja eristyksen aikana. Itse olen rohkeasti eri mieltä, vaikka minulla ei mitään tutkittua tietoa olekaan. Mutta ihan maalaisjärjellä kelaan, että jos muulla jengillä on normaalisti kaksi kertaa päivässä treenit, nämä karanteenissa tai eristykseen määrätyt pelaajat eivät todellakaan treenaa aivan normaalisti. Asiasisältö muuttuu toki olennaisesti, jos lainaamani kirjoituksen on tarkoitus käsittää nimenomaan Tapparan urheilijoita. Itse kuitenkin arvostan esim. Kristian Kuuselaa ja Jukka Peltolaa niin korkealle ja pidän heitä ihan täyspäisinä tyyppeinä heidän, että mun on todella vaikea nähdä tuollaisen toiminnan tapahtuvan Tapparan liigajengissä niin, että muut koronatartunnoista tietäisivät. Ja ennen kaikkea, että sellaisen hyväksyisivät.
Lainaamalleni nimimerkille sanoisin kuitenkin, että omia fiiliksiään ei kannata kirjoitella totuuksina tällaisissa asioissa ilman todistettavissa olevaa faktaa. Tuossa ylhäällähän väitetään, että Tapparan lääkärit olisivat olleet tietoisia koronapositiivisten harjoittelusta ja olisivat tämän vieläpä hyväksyneet. Asettaa kyseiset lääkärit erittäin kiusalliseen valoon väittää jotain tuollaista ja voisi teoriassa olla jopa laitonta. Minä uskon, että Tapparan joukkueen lääkärit eivät näin suurta riskiä ottaisi, sillä heillä on vähän suuremmat asiat vaakalaudalla paskan osuessa tuulettimeen kuin yksittäisen kauden Suomen mestaruudet. Tuollaiset lainaamani kirjoitukset ovat todella vaarallisia.
Suomen karanteenikäytäntöihin en tässä ota kantaa, mutta tyydyn toteamaan, että isossa kuvassa 14 vrk on aika pieni aika siitä, että ollaan edes vähän varmemmilla vesillä. Ikävä tosiasiahan on se, että meistä kukaan ei vielä tiedä, tuleeko oireettomasta koronasta jotain jälkiseuraamuksia mahdollisesti myöhemmin, koska dataa ei ole. Toivottavasti ei tule, mutta luonto on ihmeellinen ja kaikkeen kannattaa ainakin henkisesti varautua.