- Fakta 1: yhteistyökumppanuudet ovat määräaikaisia.
- Fakta 2: ennen yhteistyökumppanuuksien päättymistä yleensä aina tiedustellaan kumppanin halua jatkaa yhteistyötä jatkossakin. Mikäli halua ei ole, seurat ovat pääsääntöisesti itse aktiivisia ja yrittävät viimeiseen asti jatkaa kumppanuutta, sillä vanhan kumppanin jatkaminen on aina helpompaa ja myös kustannustehokkaampaa kuin uusien kumppanuuksien hankkiminen ja yhteisten toimintatapojen löytyminen.
- Fakta 3: mikäli molemminpuolista halua jatkaa kumppanuutta löytyy, uuden sopimuksen arvosta ja sisällöstä neuvotellaan käytännössä aina uudelleen. Tai näin ainakin pitäisi tehdä, sillä maailma muuttuu ja varsinkin hereillä olevissa yrityksissä ei todellakaan enää riitä se, että laitetaan mainos kausijulkaisuun ja saadaan hyvällä tsägällä vielä mainos paitaankin, jos riittävästi pistetään euroja tiskiin. Nykyisin kumppanuuksien pitää tuottaa lisäarvoa myös asiakkaalle.
- Fakta 4: joka ikinen vuosi vanhoja yhteistyökumppanuuksia päätyy ja uusia alkaa. Harvemmin näihin sisältyy mitään suurta draamaa. Kuuluu alaan. Vaikka varsinainen kumppanuus ei jatkuisikaan, seurat hyvin harvoin haluavat katkaista yhteydenpitoa ja vuosien saatossa syntynyttä kaveruutta yritysten avainhenkilöihin kokonaan, sillä tarpeet ja työpaikat muuttuvat. Näissä henkilöissä on usein myös melko hyvä kausikortin ostaja-potentiaali, sillä firman korteilla on ehditty käydä hallissa ja sitoutua jengiin.
- Fakta 5: erityisesti isojen yritysten kohdalla seurojen kumppanuudet ovat yleensä melko laajoja.
Tässä Terveystalon tapauksessa voisi kuvitella, että sopimukseen kuuluu se, että myös junnut käyttävät ko. yrityksen palveluja sopimushinnoin. Voi olla, että sopimuksen arvoon nähden Terveystalo ei saa (enää?) sellaista hyötyä kumppanuudesta kuin esim. yhteistyön alussa ja/tai mitä oli laskettu. Tällöin nykyisillä ehdoilla sopimusta ei kannata jatkaa. Tai kun seura siirtyy uuteen halliin, kumppanuuspaketit ovat kallistuneet niin paljon, ettei saatava hyöty ole optimi suhteessa hintaan. Yhteistyökumppanuudet ja sponsorointi eivät ole enää mitään hyväntekeväisyyttä, mitä ne vielä joskus olivat. Sen sijaan, kilpailevan korporaation voi olla monestakin syystä kannattavaa aloittaa yhteistyö seuran kanssa, vaikka vähän kalliimmalla sopimuksella kuin mitä Terveystalon nykyinen sopimus on ollut. Vaihtoehtoisesti he voivat ehkä tarjota jotain muuta siihen samaan hintaan, jolloin seuran kannattaa tietenkin aloittaa uusi yhteistyö toisen yrityksen kanssa. Tai he saavat näkyvyyttä alueella, mihin he ovat investoineet ja uskovat tämän kumppanuuden sitä kasvattavan juuri optimaalisella tavalla. Kaikilla suurilla yrityksillä on sopimusehdoissaan kielto mainostaa kilpailevaa yritystä, joten vain yksi terveyspalveluja tarjoava yritys voi olla pääyhteistyökumppani. Sama koskee operaattoreita, hotelliketjuja, pankki- ja vakuutusyhtiöitä, jne. Tässä ei tietenkään ole mitään ihmeellistä eikä tule kenellekään yllätyksenä. Terveystalo yrityksenä on niin näkyvä ja suuri toimija, että varmasti löytävät uusia kumppaneita, mikäli mielenkiintoa urheilusponsorointiin jatkossakin löytyy. Ehkäpä jonkun toisen lajin piiristä löytyy uusia asiakkaita enemmän kustannustehokkaampaan hintaan, sillä jääkiekko on Suomessa kuitenkin hinnoittelussa aivan omassa luokassaan, mitä tulee yhteistyökumppanuuksiin. Potentiaalia sen sijaan löytynee jostain muualta enemmän ja yrityksen tarkoitus on nimenomaan saada itse paras ja suurin mahdollinen hyöty, ei niinkään kaataa rahaa jollekin seuralle.
Pitää muistaa, että jokaisella yhteistyökumppanilla on muitakin sidosryhmiä ja oma ydinliiketoimintansa. Joku "Joken Traktoripaja" voi olla tällaisessa keississä aivan hiljaa, mutta Terveystalo ei tässä nimenomaisessa tapauksessa todellakaan voinut olla. Varsinkaan, kun joku heiltä asiaa oikein erikseen tiedusteli. Niin ei vain voi toimia, koska kommentoimattomuus ei todellakaan tarkoita sitä, ettei haluta ottaa mitään kantaa. Sen sijaan, jos kävisi ilmi, että joku seura on lähtenyt kevätkylvöön Joken Traktoripajasta lainassa olleilta traktoreilla ja myöhemmin kävisi ilmi, että traktorien turvallisuusmääräyksiä on rikottu ja kuskitkin ovat olleet ympäripäissään valtatiellä ja lehtikuvista sitten näemme, miten traktorit ovat katollaan Joken mainokset kyljissään, saattaapi olla, että Jokeltakin sanottaisiin, että kiitti meille riitti. Tämän varmasti ymmärtäisivät kaikki. Ei Jokke tällaisesta näkyvyydestä maksanut. Ja kyllä, yritykset maksavat nimenomaan näkyvyydestä.
Terveystalo on toiminut oikealla tavalla olosuhteet huomioiden. Jos he ovat kokeneet, kuten aiheellista oli, että heillä ei ole edellytyksiä tämän episodin jälkeen yhteistyötä jatkaa, heidän pitikin purkaa sopimus. Tämä ihan jo oman uskottavuutensakin vuoksi. Mistään irtopisteiden kalastelusta ei todellakaan ole kysymys, vaan yrityksen omasta uskottavuudesta kaikkia muita paitsi ehkä Tapparaa ja Tappara-faneja kohtaan. Mihinkään mässäilyyn en ole missään törmännyt. Se, että lehdet repii isoja otsikoita juuri sillä hetkellä kiinnostavista asioista, ei pitäisi tulla enää kenellekään yllätyksenä. Tämä on ikävä kyllä ajan henki. Kaikki sitä paheksuu, mutta niin vain jengi niitä shokkiotsikoita klikkailee. Minäkin. Koska vaihtoehtojakaan ei oikein ole, jos jonkun jutun meinaa lukea.