Mainos

Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 373 174
  • 2 022

axe

Jäsen
Kohta rupian kannattamaan ratikan 1-linjaa kun tulee jäähallisiirto. Kattelin tuossa että Taysin alueella pysäköintikin on ilmaista klo 18 eteenpäin arkisin, niin saa halvalla liityntäpysäköinnin siinä. Ja luotan että areenan lippuihin kuuluu se puhuttu julkisen liikenteen lippukin.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Eikö toi ratikan ykköslinja ole aika turhake tällä hetkellä. Keskustan mummot pääsee tayssiin sillä joo, mutta ehkä saisi ruveta laajentumaan hatanpäälle ja pirkkalaan mahdollisimman nopeasti.

Kyllä se ykkönen on korvannut aika monta bussilinjaa idän suunnasta. Ihan sopiva kuhina käy päättärillä ainakin aamu- ja iltaruuhkien aikaan ja tuntuu, että bussien aikataulut on saatu synkattua ihan kohtuullisesti ratikan kanssa. Käyttö varmaan lisääntyy kunhan linjaa saadaan jatkettua Pyynikintorilta eteenpäin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllä se ykkönen on korvannut aika monta bussilinjaa idän suunnasta. Ihan sopiva kuhina käy päättärillä ainakin aamu- ja iltaruuhkien aikaan ja tuntuu, että bussien aikataulut on saatu synkattua ihan kohtuullisesti ratikan kanssa. Käyttö varmaan lisääntyy kunhan linjaa saadaan jatkettua Pyynikintorilta eteenpäin.
Eihän 1. Linja mistään Pyynikintorilta jatku minnekään? Sehän menee linja-auto asemalta taysille.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos mää ny oikein tulkitsen niin kyllä osa ygösistä menee Pyynikintorillekin mutta vain iltamyöhäisin.

Kaupin kampus A ➔ Sorin aukio https://reittiopas.tampere.fi/linjat/tampere:1/aikataulu/tampere:1:0:01
Kaupin kampus A ➔ Pyynikintori https://reittiopas.tampere.fi/linjat/tampere:1/aikataulu/tampere:1:0:02
Osa ykkösistä menee tosiaan Pyynikintorille ja toisaalta osa kolmosista Sorin aukiolle, mutta nämä ovat poikkeuksia. Lisäksi osa kaupunkiin päin menevistä kolmosista aloittaa Hervannan kampuksen pysäkiltä eikä Hervantajärveltä. Sinänsä olisi kyllä selkeämpää, että tällaista ei olisi, vaan samalla numerolla mentäisiin aina samaa reittiä. Mutta aika ilmeisesti nämä poikkeukset liittyvät siihen, että varikko on Hervannassa ja toisaalta linjalla kolme liikennöidään paljon myöhempään. Siis osa kolmosista ajaa aamuisin Sorin aukiolle muuttuakseen siellä ykkösiksi, ja osa ykkösistä ajaa iltaisin Pyynikintorille muuttuakseen siellä kolmosiksi.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Ykkösellä Sorilta TAYSiin tuli huristeltua tuossa lokakuun alussa kahtena peräkkäisenä päivänä, lauantai ja sunnuntai.

Oikeassa pohkeessa huomasin bussimatkojen jälkeen lauantaina iltapäivällä turvonneen ja kipeän kohdan, soitin numeroon mikä olikaan niin käskivät lähteä heti Acutaan. Klo 15 olin paikalla, klo 21 päivystys lääkäri tuikkasi (hoitaja) verenohennuslääkkeet meikäläiseen ja sanoi (lääkäri sanoi) että tule aamulla ultraan.

Eli ratikka toimii kyllä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö toi ratikan ykköslinja ole aika turhake tällä hetkellä. Keskustan mummot pääsee tayssiin sillä joo, mutta ehkä saisi ruveta laajentumaan hatanpäälle ja pirkkalaan mahdollisimman nopeasti.

Eiköhän tuo sinne laajene jossain kohtaa melkoisella varmuudella. Nykyisellään ajatus on kai ollut, että julkisilla muualta tulevat pääsevät ratikalla TAYS:iin kätevästi. Ja sama toiseen suuntaan. Hatanpään suunnassa on valtava potentiaali, joten eiköhän tuo jatku sinne. Sen jälkeen olisi ehkä järkevää pohtia, jos otettaisiin käyttöön myös vuoroja, jotka ajavatkin kolmosen reitin lähtöpisteistä Hatanpään suunnan päätepisteelle ja takaisin. Etenkin ruuhka-aikoina tuo palvelisi työpaikkaliikennettä kovastikin.

Itse testasin maanantaina ratikkaa ensimmäistä kertaa, kun piti käydä pankissa paikan päällä kesken työpäivän. Hyvinhän se kulki.
 

ipaz

Jäsen
Vaikka ratikka ei ihan hetkeen Pirkkalaan asti yltäisinkään, koska siellä ei ilmeisesti olla kovin innoissaan rakennuskustannuksista, niin Hatanpää-Rantaperkiö-Härmälä alueella asuu jo yli 11000 ihmistä. Ei ole kahta sanaa siitä, etteikö linja 1yllä jokusen vuoden päästä Pirkkahallille saakka. Itäpäädyssä voi kestää kauemmin, mutta joskus 10-15 vuoden päästä voi sillä päästä Linnainmaalle, Atalaan ja Lamminrahkaan.

Kolmoslinja tullee joskus ammoisessa tulevaisuudessa jatkumaan Hervannasta Vuorekseen, kunhan se kasvaa riittävästi. Vuoreksessa on ennustettu asuvan 11 000 ihmistä vuosikymmenen loppuun mennessä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Vaikka ratikka ei ihan hetkeen Pirkkalaan asti yltäisinkään, koska siellä ei ilmeisesti olla kovin innoissaan rakennuskustannuksista, niin Hatanpää-Rantaperkiö-Härmälä alueella asuu jo yli 11000 ihmistä. Ei ole kahta sanaa siitä, etteikö linja 1yllä jokusen vuoden päästä Pirkkahallille saakka. Itäpäädyssä voi kestää kauemmin, mutta joskus 10-15 vuoden päästä voi sillä päästä Linnainmaalle, Atalaan ja Lamminrahkaan.

Kolmoslinja tullee joskus ammoisessa tulevaisuudessa jatkumaan Hervannasta Vuorekseen, kunhan se kasvaa riittävästi. Vuoreksessa on ennustettu asuvan 11 000 ihmistä vuosikymmenen loppuun mennessä.

Vahva puolto Hatanpään jatkolle ainakin täältä. Vaikuttais olevan tieverkko tarpeeksi leveä että keskelle saa raiteet ja kuitenkin lähes vierestä menee vaihtoehtoinen kiertotie. Taysin päädyssä tuskin tulee toteutuun hetkeen kun ratikka välille Kauppi-Koilliskeskus ei tuo oikein mitään ihmeellistä hyötyä nykyiseen kun kuitenkin busseja tarvitaan Atalaan, Vehmaisiin, Leinolaan ym niin bussilla tuo väli Kauppi-Koilliskeskus on 5min niin ratikka tuskin ratkaisee bussiongelmaa.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se olisikin mielenkiintoista jos ei jatkuisi. Silloin ykköslinja olisi ns. kusessa. Eli sen olemassaolo ei olisi ollut missään nimessä tarkoituksenmukaista käyttäjämäärän näkökulmasta. Linjan tarpeellisuuden tekisi kyseenalaiseksi myös se, että varsin pitkälle itäänpäin ykköslinjan asukkaat voisivat käyttää myös kolmosta.

Nykyisellään toki näin, mutta helppohan tuota linjaverkkoa on muuttaa siten että ykkösen käyttö lisääntyy. Nykyisellään ykkösratikan kanssa rinnakkain posottaa runkolinjat 6 ja 90, sekä (rungottomat?) linjat 28 ja 29. Nuo kattavat niin suuren osan koillisen matkustajamäärästä, että hyvin harvalla on tarvetta käyttää ratikan syöttölinjoja (16, 17 ja 18) kun kerran suorallakin yhteydellä pääsee. Jos ykköstä jostain ihmeen syystä ei jatkettaisi, niin laitetaan vaikka nykyinen 6 syöttämään ratikkaa ja avot.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Itsellä ei tamperelaisena veronmaksajana ole mitään ratikkaa vastaan, vaikkei nykyisellä rataverkolla (eikä varmaan tulevallakaan) itseä palvele työmatkaliikenteessä, hyvä juttu silti kaiken kaikkiaan. Tulee käytettyä aika ajoin. Mutta selkeästi kyseessä on aika uusi ilmestys, koska sen käyttö tuntuu olevan niin hankalaa:
  • Ei sitä kättä tartte heiluttaa, pysähtyy kyllä joka pysäkille
  • Oven nappiakaan ei tartte painaa ellei yritä vähän myöhässä sisään
  • Kun ratikka (tai tuttavallisemmin tapponysse) saapuu siihen pysäkille, niin toimintaa nopeuttaa jos ei linnoittauduta oven eteen ja heti yritetä rynnätä sisään, vaan odotetaan että entiset matkustajat poistuu kyydistä
  • Ja varsinkin keskustan pysäkeillä auttaa myös jos kaikki ei yritä samasta ovesta sisään, niitä on kyllä useampi ja kaikki täyttää saman funktion
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
  • Kun ratikka (tai tuttavallisemmin tapponysse) saapuu siihen pysäkille, niin toimintaa nopeuttaa jos ei linnoittauduta oven eteen ja heti yritetä rynnätä sisään, vaan odotetaan että entiset matkustajat poistuu kyydistä
  • Ja varsinkin keskustan pysäkeillä auttaa myös jos kaikki ei yritä samasta ovesta sisään, niitä on kyllä useampi ja kaikki täyttää saman funktion
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.
No en tiedä. Täällä isolla kirkollakin tuo tuntuu olevan sekä metrojen että spårien kohdalla joillekkin ylitsepääsemättömän hankalaa. Olen syyttänyt toki maalaisia, jotka eivät vain osaa eikä tajua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles
Itsellä ei tamperelaisena veronmaksajana ole mitään ratikkaa vastaan, vaikkei nykyisellä rataverkolla (eikä varmaan tulevallakaan) itseä palvele työmatkaliikenteessä, hyvä juttu silti kaiken kaikkiaan. Tulee käytettyä aika ajoin. Mutta selkeästi kyseessä on aika uusi ilmestys, koska sen käyttö tuntuu olevan niin hankalaa:
  • Ei sitä kättä tartte heiluttaa, pysähtyy kyllä joka pysäkille
  • Oven nappiakaan ei tartte painaa ellei yritä vähän myöhässä sisään
  • Kun ratikka (tai tuttavallisemmin tapponysse) saapuu siihen pysäkille, niin toimintaa nopeuttaa jos ei linnoittauduta oven eteen ja heti yritetä rynnätä sisään, vaan odotetaan että entiset matkustajat poistuu kyydistä
  • Ja varsinkin keskustan pysäkeillä auttaa myös jos kaikki ei yritä samasta ovesta sisään, niitä on kyllä useampi ja kaikki täyttää saman funktion
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.
Ruvetaan kysymään jokaiselta tötöilijältä "Oleksää turkulaine?" niin eiköhän oppi mene perille.
 

axe

Jäsen
Ja luotan että areenan lippuihin kuuluu se puhuttu julkisen liikenteen lippukin.

Luottamukseeni on vastattu. Itse asiassa jo ennen areenalippujen tarvettakin.

 

axe

Jäsen
Itsellä ei tamperelaisena veronmaksajana ole mitään ratikkaa vastaan, vaikkei nykyisellä rataverkolla (eikä varmaan tulevallakaan) itseä palvele työmatkaliikenteessä, hyvä juttu silti kaiken kaikkiaan. Tulee käytettyä aika ajoin. Mutta selkeästi kyseessä on aika uusi ilmestys, koska sen käyttö tuntuu olevan niin hankalaa:
.....
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.

En laskisi ajan varaankaan ihmisen oppimisen kanssa. Nyt kun on syksyn ajan kulkenut taas bussilla, niin ihmetyttää ihan jokaisella bussiinnousukerralla, että ne ihmiset seisoo siinä katoksessa tai jopa ennen katosta, viittaavat bussin pysähtymään, ja sitten ihmettelevät ja juoksevat perässä kun se bussi vetääkin 10-15 metriä heistä ohi ennen kuin avaavat oven. Luulisi, että jossain vaiheessa olisi jo opittu, että se bussi menee lähes niin pitkälle kuin levennyksessään pystyy, kun sitä on tapahtunut jo vuosikymmeniä. Ehkä haluavat jättää tilaa mahdollisesti takana tulevalle toiselle bussille tai jotain.

Koska olen ylimielinen paskiainen ja saatanan paljon fiksumpi kuin keskivertokansalainen, niin siellähän mää olen aina valmiina odottamassa suunnilleen avautuvan oven kohdalla, pääsen ekana sisälle ja vien sen viimeisen istumapaikan missä ei tarvi istua toisen viereen. Hähähää suckers!
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Koska olen ylimielinen paskiainen ja saatanan paljon fiksumpi kuin keskivertokansalainen, niin siellähän mää olen aina valmiina odottamassa suunnilleen avautuvan oven kohdalla, pääsen ekana sisälle ja vien sen viimeisen istumapaikan missä ei tarvi istua toisen viereen. Hähähää suckers!
LOL Jätkä kulkee julkisilla. Ihme demari. :)
Ei vaans, Tampere on kyllä hieno kaupunki. Voisi melkeinpä asua siellä. Paljon tapahtumia ja baareja, vireä kulttuurielämä, Pispala, jääkiekko, optimaalinen maantieteellinen sijainti jne..
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
En laskisi ajan varaankaan ihmisen oppimisen kanssa. Nyt kun on syksyn ajan kulkenut taas bussilla, niin ihmetyttää ihan jokaisella bussiinnousukerralla, että ne ihmiset seisoo siinä katoksessa tai jopa ennen katosta, viittaavat bussin pysähtymään, ja sitten ihmettelevät ja juoksevat perässä kun se bussi vetääkin 10-15 metriä heistä ohi ennen kuin avaavat oven. Luulisi, että jossain vaiheessa olisi jo opittu, että se bussi menee lähes niin pitkälle kuin levennyksessään pystyy, kun sitä on tapahtunut jo vuosikymmeniä. Ehkä haluavat jättää tilaa mahdollisesti takana tulevalle toiselle bussille tai jotain.

Koska olen ylimielinen paskiainen ja saatanan paljon fiksumpi kuin keskivertokansalainen, niin siellähän mää olen aina valmiina odottamassa suunnilleen avautuvan oven kohdalla, pääsen ekana sisälle ja vien sen viimeisen istumapaikan missä ei tarvi istua toisen viereen. Hähähää suckers!
Siis toki myös olen itse keskimääräistä parempi ihminen ja muutenkin navigoin betoniviidakkoa kuin digi-Tarzan konsanaan, turistit sitten tekee amatöörimaisia virheitä.

Mutta kerta oma destinaatio on bussilla 6 Järvensivuun (jotkut pahat kielet saattaisi sanoa että Iidesranta, mutta omasta mielestä se on vain nuo TOASin tönöt ja muut tuossa Iidesjärven länsipuolella), niin kyllä Koskipuiston pysäkillä saa olla tarkkana. Periaatteessa bussi menee siihen ihan pysäkin loppuun ja odottaa hetken. Paitsi jos on muuta liikennettä ja muutenkin myöhässä, jolloin saattaa pysähtyä täysin luiskan toiseen päähän ja lähteä saman tien. Joten pelimiesliike on olla siinä keskellä ja ottaa sitten muutama askel suuntaan tai toiseen. Tämä on tullut kokeiltua ja hyväksi havaittua.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Luottamukseeni on vastattu. Itse asiassa jo ennen areenalippujen tarvettakin.

Hemmetin hieno! Alkoi vähän yskityttää kun Tampere nostaa kaikkien parkkien hintoja pelipäivinä, näitä parkkipaikkoja kun on muutenkin vähän.
Itseeni ei vaikuta kun hallin vieressä asun mutta lähimmät ilmaiset parkkipaikat niille sadoille hämeenlinnalaisille ja sastamalalaisille kausarilaisille taitaa olla Kalevan Prisma sekä Hakametsä. Sieltä sitten ilmaislipulla hallin eteen Jutikalla.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Luulisi, että jossain vaiheessa olisi jo opittu, että se bussi menee lähes niin pitkälle kuin levennyksessään pystyy, kun sitä on tapahtunut jo vuosikymmeniä. Ehkä haluavat jättää tilaa mahdollisesti takana tulevalle toiselle bussille tai jotain.

Paitsi se linja 8:n itsekseen ääneen liikennettä jatkuvasti aggressiiviseti kommentoiva naiskuski joka tuntuu paitsi vittuilevan aina välillä tai muuten vaan mielialan mukaan pysäyttelevänsä minne haluaa. Ehkä hänestä on hauskaa juoksuttaa sitä odottelijamassaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun on syksyn ajan kulkenut taas bussilla, niin ihmetyttää ihan jokaisella bussiinnousukerralla, että ne ihmiset seisoo siinä katoksessa tai jopa ennen katosta, viittaavat bussin pysähtymään, ja sitten ihmettelevät ja juoksevat perässä kun se bussi vetääkin 10-15 metriä heistä ohi ennen kuin avaavat oven. Luulisi, että jossain vaiheessa olisi jo opittu, että se bussi menee lähes niin pitkälle kuin levennyksessään pystyy, kun sitä on tapahtunut jo vuosikymmeniä. Ehkä haluavat jättää tilaa mahdollisesti takana tulevalle toiselle bussille tai jotain.

Näin se pääsääntöisesti menee. Minulla on tosin melkein kaikki kumoava kokemus muutaman vuoden takaa. Asuin silloin vielä Kangasalla, josta poistuin vuonna 2019, joten olisiko tämä tapaus sattunut 2018... No, joskus niihin aikoihin.

Kävin tuolloin Tampereella Gigantissa ja kävelin siihen Kalevankankaan jälkeiselle pysäkille, oliko se nyt Vuohensilta nimeltään, ja menin juurikin tuon kymmenkunta metriä pysäkin etupuolelle odottelemaan bussia nro 40.

No, se tulikin sieltä, mutta kuski pysäytti viitisen metriä ennen pysäkkiä. Ja kyytiin noustessani alkoi hirveän ripittämisen, kuinka "bussi pysähtyy pysäkin kohdalla, eikä missään kilometrejä sen jälkeen", ja hänen ei olisi edes ollut velvollisuutta ottaa minua kyytiin. Silloin lähinnä nauratti asiakaspalvelijan huono päivä.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Nyt on fiilis Tamperetta kohtaan nousussa kun omilla lähialueilla jatkuvat rempat vähentyneet. Alkoi mennä jo tunteisiin kikkailu ja ahtaus joka paikassa. Niin se mieli muuttuu kun normalisoituu asiat :)
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä ei tamperelaisena veronmaksajana ole mitään ratikkaa vastaan, vaikkei nykyisellä rataverkolla (eikä varmaan tulevallakaan) itseä palvele työmatkaliikenteessä, hyvä juttu silti kaiken kaikkiaan. Tulee käytettyä aika ajoin. Mutta selkeästi kyseessä on aika uusi ilmestys, koska sen käyttö tuntuu olevan niin hankalaa:
  • Ei sitä kättä tartte heiluttaa, pysähtyy kyllä joka pysäkille
  • Oven nappiakaan ei tartte painaa ellei yritä vähän myöhässä sisään
  • Kun ratikka (tai tuttavallisemmin tapponysse) saapuu siihen pysäkille, niin toimintaa nopeuttaa jos ei linnoittauduta oven eteen ja heti yritetä rynnätä sisään, vaan odotetaan että entiset matkustajat poistuu kyydistä
  • Ja varsinkin keskustan pysäkeillä auttaa myös jos kaikki ei yritä samasta ovesta sisään, niitä on kyllä useampi ja kaikki täyttää saman funktion
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.

Tähän mainioon listaan lisäisin vielä päätyovista sisään tunkevat. Luulisi jossain kohtaa tajuavan, että ne on tarkoitettu vain ratikasta poistumiseen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän mainioon listaan lisäisin vielä päätyovista sisään tunkevat. Luulisi jossain kohtaa tajuavan, että ne on tarkoitettu vain ratikasta poistumiseen.
Onko siellä Tampereella keksitty ihan omat käyttäytymissäännöt ratikoihin? Vai onko jossain muuallakin tuollaista päätyovista vain ulos juttua yritetty?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös