Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 371 864
  • 2 030

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt kun Uros -areena on menossa nimenä luiskaan, niin tasapuolisuuden nimissä uusi sponsori voisi olla Venus-yhtiö. Niitä löytyy ainakin Intiasta, Kiinasta, USA:sta, Englannista...
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuo allianssimalli on ollut kyllä Tampereella erittäin toimiva. Tunneli valmistui ennen määräaikaa ja alle budjetin, ja nyt myös raitiotie tuli 30 miljoonaa edullisemmaksi mitä oli budjetoitu ja valmistui etuajassa. Hämeenkadun piti olla täysin valmis vasta keväällä 2022, mutta siellä on jo ihan jotain viimeisimpiä viilaamisia valaistusten kanssa ollut kaikki valmista jo muutaman kuukauden.
Sanoisin, että tuo allianssimalli vaikuttaa siihen, että molemmilla osapuolilla on halu tehdä realistinen toteutusaikataulu jo suunnitteluvaiheessa. Ei siis tapahdu kummankaan osapuolen tinkaamista, että pitää olla valmista vuoden x huhtikuussa, vaikka toinen osapuoli tietää jo siinä kohtaa, että voipi tulla siihen mennessä kiirus. Neuvottelut ja työ etenevät pitkin matkaa paremmassa hengessä, kun kumpikin pääsee osille hyvästä lopputuloksesta.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Ratikkaa tulee matkoihin keskustaan ja takaisin käytettyä jos laiskuuttaan tai huonon kelin takia ei pyörällä viitsi. Tänään ensimmäistä kertaa näin matkalipuntarkastajat ratikassa, hiki ei otsalle noussut kun olin kuuliainen ja maksoin matkan kuten aina. Niiden olisi hyvä tehdä isku tuossa Turtola <-> Hervanta välillä, siinä on niin pitkä pätkä ilman pysäkkiä ettei matkaliputon ketku pääsisi karkuun.

Olihan siinä Stockmannin pysäkillä edustava paikallinenkin vokottelemassa nättejä tarkastajia, ilmoitti olevansa niin kännissä ettei tosikaan. Ei ne kiinnostunut isännästä, varmaan ainoastaan sen takia kun olivat töissä, muuten olisi heti lähtenyt kolmikko miehen mukaan.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ratikkaa tulee matkoihin keskustaan ja takaisin käytettyä jos laiskuuttaan tai huonon kelin takia ei pyörällä viitsi. Tänään ensimmäistä kertaa näin matkalipuntarkastajat ratikassa, hiki ei otsalle noussut kun olin kuuliainen ja maksoin matkan kuten aina. Niiden olisi hyvä tehdä isku tuossa Turtola <-> Hervanta välillä, siinä on niin pitkä pätkä ilman pysäkkiä ettei matkaliputon ketku pääsisi karkuun.

Olihan siinä Stockmannin pysäkillä edustava paikallinenkin vokottelemassa nättejä tarkastajia, ilmoitti olevansa niin kännissä ettei tosikaan. Ei ne kiinnostunut isännästä, varmaan ainoastaan sen takia kun olivat töissä, muuten olisi heti lähtenyt kolmikko miehen mukaan.

Kun itse käytännössä päivittäin ratikalla kuljen, niin aika paljon ihmisiä kyllä maksamatta matkustelee. Itselle tarkastus on osunut kolmesti. Toivottavasti mahdollisimman moni liputon jää kiinni.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Aamulehdessä oli juttua siitä, miten ratikan ykköslinjalla on kolme kertaa vähemmän matkustajia kuin kolmosella.

Jutussa kaupungin edustaja sanoo: ”Toivottavasti linja jatkuu molemmista päistä, jolloin siitä tulee matkustuksessa ihan ykköslinjamme. Potentiaalia siinä ihan varmasti on."

Se olisikin mielenkiintoista jos ei jatkuisi. Silloin ykköslinja olisi ns. kusessa. Eli sen olemassaolo ei olisi ollut missään nimessä tarkoituksenmukaista käyttäjämäärän näkökulmasta. Linjan tarpeellisuuden tekisi kyseenalaiseksi myös se, että varsin pitkälle itäänpäin ykköslinjan asukkaat voisivat käyttää myös kolmosta.

Olen ehdottomasti ratikan kannattaja, mutta ykköslinjan jatkon epävarmuus saa miettimään ratikkasuunnitelman periaatteellista kestävyyttä/järkevyyttä. Kovin epätodennäköistä jatkumattomuus varmasti on, mutta noin niin kuin periaatteessa. Voisi jopa kuvitella, että joku perussuomalaiset vetäisi päätöksen tehneet jos ei nyt valtakunnanoikeuteen niin ainakin paikallisille käräjille. Olisi kiva tietää, miten päätöksenteon yhteydessä on keskusteltu vaihtoehdosta, että ykköslinja jäisi nykyisen kaltaiseksi.

Jos jatkoa ykköslinjalle ei tule, niin aika paljon saisi rakentaa, että ykkönen pääsisi tarkoituksenmukaiseen käyttäjäpotentiaaliin. Linjan varrelle kun ei oikein mahdu mitään uutta asujaimistoa. Ainoa vaihtoehto olisi Kalevan ja Kissanmaan rajamaat: virastotalon eteen kekkosentien päälle on suunniteltu kantta, Tekun ja Taysin parkkipaikoilla olisi ainakin teoriassa tilaa ja Litukan siirtolapuutarha nostettaisiin turpeesta vttn Niihamaan - siinäpä oikeastaan ne rakentamismahdollisuudet. En tiedä, saisiko noilla 10 000 asukasta lisää, mutta jotain tuota luokkaa tarve olisi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Eikö toi ratikan ykköslinja ole aika turhake tällä hetkellä. Keskustan mummot pääsee tayssiin sillä joo, mutta ehkä saisi ruveta laajentumaan hatanpäälle ja pirkkalaan mahdollisimman nopeasti.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eikö toi ratikan ykköslinja ole aika turhake tällä hetkellä. Keskustan mummot pääsee tayssiin sillä joo, mutta ehkä saisi ruveta laajentumaan hatanpäälle ja pirkkalaan mahdollisimman nopeasti.

Eiköhän se siitä laajene tuonne, jahka Lentävänniemen haara on valmis?
Järkevää olisi myös kääntää siitä sitten haara meneen viinikan läpi Nekalan kautta Turtolaan, vaikka sinne Cittarille?
Hervannasta tulija voisi siinä vaihtaa linjaa, niin ei tarvisi Kalevan kautta kiertää keskustaan...? Uudelle areenallekkin olisi siten helpompi tulla ko. suunnista ratikalla...
Viinikan ympyrässä tosin voisi olla ahdasta?
Taysin alueeltahan ratikka kaiketi tulee jatkumaan aina sinne Lamminrahkaan, josta täällä taidettiin aiemmin puhella...
 

axe

Jäsen
Kohta rupian kannattamaan ratikan 1-linjaa kun tulee jäähallisiirto. Kattelin tuossa että Taysin alueella pysäköintikin on ilmaista klo 18 eteenpäin arkisin, niin saa halvalla liityntäpysäköinnin siinä. Ja luotan että areenan lippuihin kuuluu se puhuttu julkisen liikenteen lippukin.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Eikö toi ratikan ykköslinja ole aika turhake tällä hetkellä. Keskustan mummot pääsee tayssiin sillä joo, mutta ehkä saisi ruveta laajentumaan hatanpäälle ja pirkkalaan mahdollisimman nopeasti.

Kyllä se ykkönen on korvannut aika monta bussilinjaa idän suunnasta. Ihan sopiva kuhina käy päättärillä ainakin aamu- ja iltaruuhkien aikaan ja tuntuu, että bussien aikataulut on saatu synkattua ihan kohtuullisesti ratikan kanssa. Käyttö varmaan lisääntyy kunhan linjaa saadaan jatkettua Pyynikintorilta eteenpäin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllä se ykkönen on korvannut aika monta bussilinjaa idän suunnasta. Ihan sopiva kuhina käy päättärillä ainakin aamu- ja iltaruuhkien aikaan ja tuntuu, että bussien aikataulut on saatu synkattua ihan kohtuullisesti ratikan kanssa. Käyttö varmaan lisääntyy kunhan linjaa saadaan jatkettua Pyynikintorilta eteenpäin.
Eihän 1. Linja mistään Pyynikintorilta jatku minnekään? Sehän menee linja-auto asemalta taysille.
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos mää ny oikein tulkitsen niin kyllä osa ygösistä menee Pyynikintorillekin mutta vain iltamyöhäisin.

Kaupin kampus A ➔ Sorin aukio https://reittiopas.tampere.fi/linjat/tampere:1/aikataulu/tampere:1:0:01
Kaupin kampus A ➔ Pyynikintori https://reittiopas.tampere.fi/linjat/tampere:1/aikataulu/tampere:1:0:02
Osa ykkösistä menee tosiaan Pyynikintorille ja toisaalta osa kolmosista Sorin aukiolle, mutta nämä ovat poikkeuksia. Lisäksi osa kaupunkiin päin menevistä kolmosista aloittaa Hervannan kampuksen pysäkiltä eikä Hervantajärveltä. Sinänsä olisi kyllä selkeämpää, että tällaista ei olisi, vaan samalla numerolla mentäisiin aina samaa reittiä. Mutta aika ilmeisesti nämä poikkeukset liittyvät siihen, että varikko on Hervannassa ja toisaalta linjalla kolme liikennöidään paljon myöhempään. Siis osa kolmosista ajaa aamuisin Sorin aukiolle muuttuakseen siellä ykkösiksi, ja osa ykkösistä ajaa iltaisin Pyynikintorille muuttuakseen siellä kolmosiksi.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Ykkösellä Sorilta TAYSiin tuli huristeltua tuossa lokakuun alussa kahtena peräkkäisenä päivänä, lauantai ja sunnuntai.

Oikeassa pohkeessa huomasin bussimatkojen jälkeen lauantaina iltapäivällä turvonneen ja kipeän kohdan, soitin numeroon mikä olikaan niin käskivät lähteä heti Acutaan. Klo 15 olin paikalla, klo 21 päivystys lääkäri tuikkasi (hoitaja) verenohennuslääkkeet meikäläiseen ja sanoi (lääkäri sanoi) että tule aamulla ultraan.

Eli ratikka toimii kyllä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö toi ratikan ykköslinja ole aika turhake tällä hetkellä. Keskustan mummot pääsee tayssiin sillä joo, mutta ehkä saisi ruveta laajentumaan hatanpäälle ja pirkkalaan mahdollisimman nopeasti.

Eiköhän tuo sinne laajene jossain kohtaa melkoisella varmuudella. Nykyisellään ajatus on kai ollut, että julkisilla muualta tulevat pääsevät ratikalla TAYS:iin kätevästi. Ja sama toiseen suuntaan. Hatanpään suunnassa on valtava potentiaali, joten eiköhän tuo jatku sinne. Sen jälkeen olisi ehkä järkevää pohtia, jos otettaisiin käyttöön myös vuoroja, jotka ajavatkin kolmosen reitin lähtöpisteistä Hatanpään suunnan päätepisteelle ja takaisin. Etenkin ruuhka-aikoina tuo palvelisi työpaikkaliikennettä kovastikin.

Itse testasin maanantaina ratikkaa ensimmäistä kertaa, kun piti käydä pankissa paikan päällä kesken työpäivän. Hyvinhän se kulki.
 

ipaz

Jäsen
Vaikka ratikka ei ihan hetkeen Pirkkalaan asti yltäisinkään, koska siellä ei ilmeisesti olla kovin innoissaan rakennuskustannuksista, niin Hatanpää-Rantaperkiö-Härmälä alueella asuu jo yli 11000 ihmistä. Ei ole kahta sanaa siitä, etteikö linja 1yllä jokusen vuoden päästä Pirkkahallille saakka. Itäpäädyssä voi kestää kauemmin, mutta joskus 10-15 vuoden päästä voi sillä päästä Linnainmaalle, Atalaan ja Lamminrahkaan.

Kolmoslinja tullee joskus ammoisessa tulevaisuudessa jatkumaan Hervannasta Vuorekseen, kunhan se kasvaa riittävästi. Vuoreksessa on ennustettu asuvan 11 000 ihmistä vuosikymmenen loppuun mennessä.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Vaikka ratikka ei ihan hetkeen Pirkkalaan asti yltäisinkään, koska siellä ei ilmeisesti olla kovin innoissaan rakennuskustannuksista, niin Hatanpää-Rantaperkiö-Härmälä alueella asuu jo yli 11000 ihmistä. Ei ole kahta sanaa siitä, etteikö linja 1yllä jokusen vuoden päästä Pirkkahallille saakka. Itäpäädyssä voi kestää kauemmin, mutta joskus 10-15 vuoden päästä voi sillä päästä Linnainmaalle, Atalaan ja Lamminrahkaan.

Kolmoslinja tullee joskus ammoisessa tulevaisuudessa jatkumaan Hervannasta Vuorekseen, kunhan se kasvaa riittävästi. Vuoreksessa on ennustettu asuvan 11 000 ihmistä vuosikymmenen loppuun mennessä.

Vahva puolto Hatanpään jatkolle ainakin täältä. Vaikuttais olevan tieverkko tarpeeksi leveä että keskelle saa raiteet ja kuitenkin lähes vierestä menee vaihtoehtoinen kiertotie. Taysin päädyssä tuskin tulee toteutuun hetkeen kun ratikka välille Kauppi-Koilliskeskus ei tuo oikein mitään ihmeellistä hyötyä nykyiseen kun kuitenkin busseja tarvitaan Atalaan, Vehmaisiin, Leinolaan ym niin bussilla tuo väli Kauppi-Koilliskeskus on 5min niin ratikka tuskin ratkaisee bussiongelmaa.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se olisikin mielenkiintoista jos ei jatkuisi. Silloin ykköslinja olisi ns. kusessa. Eli sen olemassaolo ei olisi ollut missään nimessä tarkoituksenmukaista käyttäjämäärän näkökulmasta. Linjan tarpeellisuuden tekisi kyseenalaiseksi myös se, että varsin pitkälle itäänpäin ykköslinjan asukkaat voisivat käyttää myös kolmosta.

Nykyisellään toki näin, mutta helppohan tuota linjaverkkoa on muuttaa siten että ykkösen käyttö lisääntyy. Nykyisellään ykkösratikan kanssa rinnakkain posottaa runkolinjat 6 ja 90, sekä (rungottomat?) linjat 28 ja 29. Nuo kattavat niin suuren osan koillisen matkustajamäärästä, että hyvin harvalla on tarvetta käyttää ratikan syöttölinjoja (16, 17 ja 18) kun kerran suorallakin yhteydellä pääsee. Jos ykköstä jostain ihmeen syystä ei jatkettaisi, niin laitetaan vaikka nykyinen 6 syöttämään ratikkaa ja avot.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Itsellä ei tamperelaisena veronmaksajana ole mitään ratikkaa vastaan, vaikkei nykyisellä rataverkolla (eikä varmaan tulevallakaan) itseä palvele työmatkaliikenteessä, hyvä juttu silti kaiken kaikkiaan. Tulee käytettyä aika ajoin. Mutta selkeästi kyseessä on aika uusi ilmestys, koska sen käyttö tuntuu olevan niin hankalaa:
  • Ei sitä kättä tartte heiluttaa, pysähtyy kyllä joka pysäkille
  • Oven nappiakaan ei tartte painaa ellei yritä vähän myöhässä sisään
  • Kun ratikka (tai tuttavallisemmin tapponysse) saapuu siihen pysäkille, niin toimintaa nopeuttaa jos ei linnoittauduta oven eteen ja heti yritetä rynnätä sisään, vaan odotetaan että entiset matkustajat poistuu kyydistä
  • Ja varsinkin keskustan pysäkeillä auttaa myös jos kaikki ei yritä samasta ovesta sisään, niitä on kyllä useampi ja kaikki täyttää saman funktion
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
  • Kun ratikka (tai tuttavallisemmin tapponysse) saapuu siihen pysäkille, niin toimintaa nopeuttaa jos ei linnoittauduta oven eteen ja heti yritetä rynnätä sisään, vaan odotetaan että entiset matkustajat poistuu kyydistä
  • Ja varsinkin keskustan pysäkeillä auttaa myös jos kaikki ei yritä samasta ovesta sisään, niitä on kyllä useampi ja kaikki täyttää saman funktion
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.
No en tiedä. Täällä isolla kirkollakin tuo tuntuu olevan sekä metrojen että spårien kohdalla joillekkin ylitsepääsemättömän hankalaa. Olen syyttänyt toki maalaisia, jotka eivät vain osaa eikä tajua.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles
Itsellä ei tamperelaisena veronmaksajana ole mitään ratikkaa vastaan, vaikkei nykyisellä rataverkolla (eikä varmaan tulevallakaan) itseä palvele työmatkaliikenteessä, hyvä juttu silti kaiken kaikkiaan. Tulee käytettyä aika ajoin. Mutta selkeästi kyseessä on aika uusi ilmestys, koska sen käyttö tuntuu olevan niin hankalaa:
  • Ei sitä kättä tartte heiluttaa, pysähtyy kyllä joka pysäkille
  • Oven nappiakaan ei tartte painaa ellei yritä vähän myöhässä sisään
  • Kun ratikka (tai tuttavallisemmin tapponysse) saapuu siihen pysäkille, niin toimintaa nopeuttaa jos ei linnoittauduta oven eteen ja heti yritetä rynnätä sisään, vaan odotetaan että entiset matkustajat poistuu kyydistä
  • Ja varsinkin keskustan pysäkeillä auttaa myös jos kaikki ei yritä samasta ovesta sisään, niitä on kyllä useampi ja kaikki täyttää saman funktion
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.
Ruvetaan kysymään jokaiselta tötöilijältä "Oleksää turkulaine?" niin eiköhän oppi mene perille.
 

axe

Jäsen
Ja luotan että areenan lippuihin kuuluu se puhuttu julkisen liikenteen lippukin.

Luottamukseeni on vastattu. Itse asiassa jo ennen areenalippujen tarvettakin.

 

axe

Jäsen
Itsellä ei tamperelaisena veronmaksajana ole mitään ratikkaa vastaan, vaikkei nykyisellä rataverkolla (eikä varmaan tulevallakaan) itseä palvele työmatkaliikenteessä, hyvä juttu silti kaiken kaikkiaan. Tulee käytettyä aika ajoin. Mutta selkeästi kyseessä on aika uusi ilmestys, koska sen käyttö tuntuu olevan niin hankalaa:
.....
Kyllä se siitä varmaan ajan kanssa, mutta luulisi varsinkin kahden jälkimmäisen kohdan olevan ilmiselviä. Ei kai sitten.

En laskisi ajan varaankaan ihmisen oppimisen kanssa. Nyt kun on syksyn ajan kulkenut taas bussilla, niin ihmetyttää ihan jokaisella bussiinnousukerralla, että ne ihmiset seisoo siinä katoksessa tai jopa ennen katosta, viittaavat bussin pysähtymään, ja sitten ihmettelevät ja juoksevat perässä kun se bussi vetääkin 10-15 metriä heistä ohi ennen kuin avaavat oven. Luulisi, että jossain vaiheessa olisi jo opittu, että se bussi menee lähes niin pitkälle kuin levennyksessään pystyy, kun sitä on tapahtunut jo vuosikymmeniä. Ehkä haluavat jättää tilaa mahdollisesti takana tulevalle toiselle bussille tai jotain.

Koska olen ylimielinen paskiainen ja saatanan paljon fiksumpi kuin keskivertokansalainen, niin siellähän mää olen aina valmiina odottamassa suunnilleen avautuvan oven kohdalla, pääsen ekana sisälle ja vien sen viimeisen istumapaikan missä ei tarvi istua toisen viereen. Hähähää suckers!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös