Mainos

Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 373 061
  • 2 022

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Justiinsa tämä. Kuten obi tuossa yllä, niin ihmettelen että mitkä kaupat on kuihtumassa ja mihinkä? Jos ei osaa parkkihalliin ajaa, niin parempi pysyä siellä Mouhijärvellä. En eläessäni ole kertaakaan pysäköinyt Hämeenkadun varrelle enkä edes halua sitä ajaa ellei ole aivan pakko. Itäpää Hämeenkadusta on nyt mukava, toivon mukaan sama rauha tulee länsipäähänkin jotta voisi harkita alueen palveluiden käyttämistä.
Ne on niitä oman elämänsä Mikko Alataloja joille maan alle ajaminen on ylivoimainen suoritus. Siellä on valoisaa, nappaskenkä ei kastu, raitit on leveät ja parkkiruudut kanssa, ei mitään pelättävää.
 

Jomppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Neljän päivän kurssia pukkaa ensi viikolle Tampereen suuntaan ja paikkana Technopolis (Yliopistonrinne). Onko tuolla suunnalla mitään ilmaista pysäköintipaikkaa lähistöllä vai kannattaako viedä suosiolla Technopoliksen vieraspaikoille ja maksaa siitä ~15€/pvä?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Neljän päivän kurssia pukkaa ensi viikolle Tampereen suuntaan ja paikkana Technopolis (Yliopistonrinne). Onko tuolla suunnalla mitään ilmaista pysäköintipaikkaa lähistöllä vai kannattaako viedä suosiolla Technopoliksen vieraspaikoille ja maksaa siitä ~15€/pvä?
Aika kortillahan nuo ilmaiset pysäköintipaikat tuntuu olevan (ja näin autottomana joku muu kenties voisi antaa parempia pro-tippejä), mutta Yliopistolta pikkuisen Kalevantietä toiseen suuntaan (siis Technopolikseen verrattuna) löytyy Tampere-talo - Pysäköinti

Tuolla on siis joitain ilmaisia paikkoja myös, voi toki kokeilla onneaan. Muuten tuo 15€ on ihan kohtuuhinta kun moneen parkkihalliin vertaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Neljän päivän kurssia pukkaa ensi viikolle Tampereen suuntaan ja paikkana Technopolis (Yliopistonrinne). Onko tuolla suunnalla mitään ilmaista pysäköintipaikkaa lähistöllä vai kannattaako viedä suosiolla Technopoliksen vieraspaikoille ja maksaa siitä ~15€/pvä?

Lähimmät ilmaiset paikat löytynevät (?) Järvensivuntien varrelta ja Viinikasta.
 
Suosikkijoukkue
#41 & #66
Niin ehkä vähän liioittelin kun sanoin että kauppoja lähtisi huomattavasti vähenemään, mutta onhan tuossa alemmassa linkissä mainittu että kuinka paljon tyhjää tilaa on ihan siinä keskustassa ? Suomalainen vaan haluaa päästä autolla mahdollisimman lähelle kauppaa. Ei se halua kävellä kaukaa etenkin jos meinaa tehdä ostoksia? Ratinan uusi kauppakeskus tulee varmasti lisäämään liikkeiden kilpailua keskustassa. Sinne kun voi vielä ajaa auton parkkiin ja antaa olla siellä huoleti sen vaikka 4 h ?

Niin, en mä muiden käyttäytymisestä osaa sanoa mitään, mutta itse en ainakaan halua ajella Hämeenkadulla, enkä varsinkaan pysäköidä autoani tienvarteen. Meillä on hienot, lämpimät parkkihallit, jotka varsinkin talvella ovat aivan ehdottomia. Ei mua kiinnosta alkaa lapioimaan, eikä lämmittämään autoa - olen mukavuudenhaluinen. Jos ei nyt satu olemaan sovellusta puhelimessa, niin ei myöskään tarvitse mennä lisäilemään kolikoita. Parkkihallien hinnat ovat kaikenlisäksi erittäin kilpailukykyisiä Vyöhyke 1:n parkkitaksoihin.

Mä en ole varmaan kuullut kaikkia argumentteja, mutta itse en näe kuin hyviä puolia Hämeenkadun sulkemisessa. Huoltoajoihin se tuonee lisähaasteita, mutta aika hienosti porukka on oppinut käyttämään nykyisiäkin liikennejärjestelyitä sen jälkeen, kun itäpuoli suljettiin. Ihminen tottuu.

Tuo Ratinan kauppakeskus on nyt väsynein argumentti. Sehän nimenomaan elävöittää kaupunkia, tuo liikennettä kaupunkiin ja vähentää kynnystä lähteä esim. Ideaparkkiin isommille ostoksille. Kyllä luulisi Koskikeskuksenkin hyötyvän uudesta kilpailijasta, jos ja kun tämä tuo uutta asiakaskuntaa. Se on vaan heistä kiinni miten osaavat markkinoida ja toteuttaa omat palvelunsa. Paikkansa puolesta Ratina on minulle yhtä kuin keskusta.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Pääseekö Särkänniemen ja Naistenlahden väliä vetämään enää pyörällä/kävellen kun Näsinsilta on suljettuna, vai pitääkö kiertää Tampellan kautta? Ainakaan autosta tähyillessä ei osunut silmään mitään kevyen liikenteen väylää tuolla Naistenlahden päädyssä, ellei sitten ole siellä työmaan takana.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pääseekö Särkänniemen ja Naistenlahden väliä vetämään enää pyörällä/kävellen kun Näsinsilta on suljettuna, vai pitääkö kiertää Tampellan kautta? Ainakaan autosta tähyillessä ei osunut silmään mitään kevyen liikenteen väylää tuolla Naistenlahden päädyssä, ellei sitten ole siellä työmaan takana.

Suoraan ei pääse, mutta Lapinniemen rannan kautta voimalaitoksen kyljen siltaa pitkin pitäisi päästä. Varmasti ei pysty sanomaan, kun tänä keväänä en ole vielä kulkenut.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Suoraan ei pääse, mutta Lapinniemen rannan kautta voimalaitoksen kyljen siltaa pitkin pitäisi päästä. Varmasti ei pysty sanomaan, kun tänä keväänä en ole vielä kulkenut.
Löysinkin jo jonkun kaupungin luoman opastekartan, sen perusteella näyttäisi pääsevän mutta joutuu hieman kiertämään rannan ja lopulta Armonkallion kautta.

Tämä siis: http://www.tampere.fi/tiedostot/k/fTOpHWVtj/Ranta-Tampellan_yleinen_tiedote_20170512.pdf (linkki vie tampere.fi-sivustolla olevaan .pdf filuun)
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tuli äkkilähtö Tampereelle juhannuksen viettoon. Siihen liittyen muutama kysymys: Missä palaa kokko ja aukiolevat siipiravintolat?
Siipipaikoista ainakin Hook, Siipiveikot ja Sticky Wingers ovat pikaisen googletuksen perusteella kiinni. Eli nyt kelpaavat jo keskinkertaisetkin paikat...
 

Tuamas

Jäsen
Tuli äkkilähtö Tampereelle juhannuksen viettoon. Siihen liittyen muutama kysymys: Missä palaa kokko ja aukiolevat siipiravintolat?
Siipipaikoista ainakin Hook, Siipiveikot ja Sticky Wingers ovat pikaisen googletuksen perusteella kiinni. Eli nyt kelpaavat jo keskinkertaisetkin paikat...

Siperian Speakeasy on la auki, ei ollu iha sysipaska.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Siperian Speakeasy on la auki, ei ollu iha sysipaska.
Kiitos!
Google löysi lisäksi lisäksi Mallashovin, joka on auki myös perjantaina.: Mallashovi
Kumpi on parempi? Kysymys on sikäli tärkeä, että kehuin vaimolle Tampereen olevan Suomen siipipääkaupungin, joten ensikertalaisen odotukset ovat korkealla.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Kiitos!
Google löysi lisäksi lisäksi Mallashovin, joka on auki myös perjantaina.: Mallashovi
Kumpi on parempi? Kysymys on sikäli tärkeä, että kehuin vaimolle Tampereen olevan Suomen siipipääkaupungin, joten ensikertalaisen odotukset ovat korkealla.
Kieltämättä ei ole tullut mieleenkään syödä tuolla (eikä muutenkaan ole montaa kertaa tullut käytyä), mutta sen verran lähiökuppilan oloinen mesta että en tukisi.

Ekan kerran kun kävin ko. paikassa ehdin jo nimen perusteella ajatella että kyseessä olisi paikka josta löytyisi enemmänkin erikoisoluita. Kysyin tarjoilijalta että löytyiskö jotain bitteriä. Yritti myydä Bitter Lemon-mikseriä.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
SpeekEasy.

Mallashovin siivet oli paskaa
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Speakeasy it is!
Kiitos vinkeistä!
 

Petros

Jäsen
Suosikkijoukkue
42 Stars
Tampere on täydellinen paikka asua mutta yksi asia on täällä paratiisissa rempallaan...Lentokenttä on aivan onnettoman kokoinen, no ykkösterminaali on nyt jonkinmoinen mutta kakkonen, tuo ladon ja vierekkäisten työmaakoppien risteytys. Karmealla ruikutuksella tuli rahaa millä seinät sai maalattua ja muutama väliseinä lisää, just. Selitys pihistelylle oli se että jos Ryanair heti lähtee pois niin turhaan meni rahaa jokunen suht pieni summa. Häpeapilkku ja onneton rotisko edelleen, ahdas kuin mikä. Aika monella kentällä käynyt ja kakkonen on hyvin lähellä pohjia..
Ei lentokentälle asumaa mennä mutta siisteys, väljät tilat ja jotain kioskia, kuppilaa muuta myymälää pitää olla. Odottelulle kunnon penkit ja virtalähteitä vaikka, niitä mitä on aivan jokaisella kentällä. Siistit ja tilavat vessat joihin mahtuu enemmän kuin yksi istumaan paskalle.

Pirkkalan kakkosterminaalissa on kaljakuppila.

Lentoliikenne kertoo pöhinän paljon ilmojen kautta tänne porukkaa tulee. Varmaan viidellä kentällä on enemmän käyttöä kuin Pirkkalassa, vaikka pitäis olla suunnilleen Suomen kakkoskenttä kun populaa Pirkanmaalla piisaa. On aneltu varmaan kaikkia mahdollisia yhtiöitä avaamaan reittiä tänne mutta ei kiinnosta. Asema on onneton maakuntakatiska. Koneita mahtuu pari parhaimmillaan purkaan/lastaan. Matka keskustaan suht ok mutta kuljetukset, bussit, taksit, onnetonta puuhastelua. oon about 6-8 kertaa odotellut taksia vinoon potkaistulla tolpalla ties kuinka kauan. Kone kun laskeutuu niin siellä joku 4-5 pirssiä odottaa kun tarve olisi trplan verran. Ekaa kertaa tänne tulleet ulkomaalaiset poikkeuksetta pyörittää päätään, onnetonta.

Kävin Vantaalla alle kuukaisi sitten ja siellä on kunnon pöhinä päällä. Pari kertaa vuodessa käy niin aina joku uusi tölli ilmestynyt kentän yhteyteen ja itse terminaalissa jatkuva rakennusprojekti päällä laajennuksia varten. Kenttä paisuu ja näyttää joka suhteessa erittäin hyvältä, pirssit kulkee ja busseilla pääse aika hyvin pidemmälle maakuntiin.
Turistille ensi silmäys uudesta maasta jo siistin ja kunnollisen kokoisen terminaalin läpi mennessä on hyvää mainosta. Kyytiä ei tarvi kauaa odottaa kun takseja menee solkenaan, niin kuin pitääkin. Näin siellä sellaisen sähkökopperon mitä testattiin ja koeajettiin.sellaisella vekottimella on kiva mennä parkkikselle tai minne se sitten alkaa kulkemaan. Onhan se pääkenttä ja Finnairin kotipesä mutta ero on miljoona-nolla Pirkkalaan verrattuna.

Pitäiskö asialle tehrä jotain, täh. Visit Tampere vain, jo tänne tulo ja selviytyminen majapaikkaan unohtumaton kokemus.

Jos kenttä olisi Tampereen puolella olisi jo aikaa sitten laajennettu ja lisätty rullausratoja ym. Hyvänkokoinen kenttä, kunnon kokoinen terminaali, Hyvät yhteydet keskustaan, autovuokraamoa ja muuta palvelua. Uskoisin matkustajamäärän "hieman" kasvavan eli aivan perkeleesti kun uusia lentoyhtiöitä avaa reittejä ties minne. Finski lentäisi jonkun vakioreitin kaukoitään Tampereen kentältä. Varmasti oli täyttä matkustamoa.
Kyllä se itsensä maksaisi takaisin kun turistia tulee ja menee, käyttävät palveluita ja sellaista utopiaa.
Asiallinen terminaali on loistava mainos kaupungille, ehkä joskus.


Paaaljon tärkeempää on ensin. Tehrään ensin aivan turha tunneli ja laitetaan siihen melkein 120 miljoona, saa rakennusfirmat tehdä vanhan tien päälle isot talot ja helvetin kallit kämpät nässyn näkymillä Näin. Jos joku väittää ettei tässä koko hommassa ollut veivausta kokoomuksen ja rakennusfirmojen välillä niin on pihalla. Kokoomus sai vihreät siihen mukaan ja yllätysvedolla? kourallinen demareita hyppäs ei leiristä kyllä leiriin ja voitto tuli kotiin, ässä vedetttin hihasta. Näillä takinkääntäjillä on varmaan kohta valmistumassa asunnot omakustanne hintaan Nässylle.
Voi helvattilainen mitä touhua. Terkut muuten Timo Soinille!!

Ratikassa on oikeasti järkeä, sen rakentamisen kannalla olen ollut alusta pitäen
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Tampereen lentokentässä on se, että Helsinki-Vantaa on kuitenkin melko lähellä.

Matkustajamäärät ovat olleet aivan olemattomia jo pitkään, jolloin mahdollisten isompien kenttäinvestointien takaisinmaksu sisältää melkoisesti riskiä. Ei Tampere kuitenkaan matkailukohteena ole niin vetovoimainen, että yksistään se kantaisi ja matkustajia kun ei tuntunut riittävän edes Ryanairille, niin miten sitten muille?

Rantatunneli oli aivan loistava veto, kaupungin ainoa toistuvasti ruuhkautunut tie vetää nyt vaikka olisi liikkeellä ruuhka-aikaan.
Lisäksi tuli hyvää uutta rakennusmaata siihen rantaan.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Finavia EI halua Suomeen kakkoskenttää, ja kaikki panostukset tehdään Hki.-Vantaaseen. Maakuntakentät on tästä kitissyt vuosia, ja vain Oulun ja Rovaniemen kenttään on suostuttu pistään vähän paukkuja turistein takia. Tampereen ja Turun kenttää ei haluta kilpailemaan Hki-Vantaan kanssa.


tää on ihan poliittinen valinta
 

scholl

Jäsen
matkustajia kun ei tuntunut riittävän edes Ryanairille, niin miten sitten muille?
[

Tuo ei ole ollenkaan noin yksinkertainen asia. Monesti lentoyhtiön maajohtaja haluaa kyllä reittejä ja pystyy osoittamaan, että ne lennot voivat olla kannattaviakin, mutta pääkonttorin yield ja capacity management ovat sitä mieltä, että koneita kannattaa ohjata muualle. Siinä on todella monia tekijöitä mitkä vaikuttavat. Jos yhtiö haluaa kasvaa ja tekee suuria konetilauksia, ne koneet saatetaan ottaa käyttöön niin nopeassa aikataulussa, että on pakko ohjata koneita joillekin sekundäärisille reiteille, joilla myöhemmin ei ole aikomus lentää. Kun tilanne muuttuu (esim. Malevin konkurssi, Alitalian vaikeudet) ja syntyy tilanne, jossa voidaan vallata houkuttelevia markkina-alueita, se kapasiteetti siirretään sinne. Yksin matkustajamäärät Tampereelle eivät ratkaisset tuota.

Sinänsä lentäminen Suomeen on vähän epäjärkevää halpalentoyhtiölle, sillä legit ovat vähän liian pitkiä. On paljon järkevämpää lentää sellaisia tunnin puolentoista lentoja kuin esimerkiksi kahden ja puolen, kolmen tunnin lentoja. Täällä on myöskin ostovoimaa aika hyvin heidän keskuudessaan, jotka tahtovat matkustaa, eikä kysyntä muutu merkittävästi hinnan mukaan. Air Baltic ja Norwegian tarjoavat tavallaan riittävästi edullisempia lippuja, mikä johtaa siihen, että Finnairkin joutuu tarjoamaan tarjoushintoja, eikä Ryanair pystyisi operoimaan täältä niin paljon edullisemmin, että se oikeasti ihmisiä niin paljon kiinnostaisi. Yksi syy on tietenkin se, että Pirkkalan kenttä on niin paljon kauempana siitä, missä ihmiset asuvat, eikä sinne mene edes junayhteyttä.

Ainoa tapa, millä Pirkkalan kenttä voisi kasvaa, olisi se, että valtiovalta ajaisi Suomeen kaksinapaisuutta, ts. ei olisi pääkaupunkiseutukeskeistä politiikkaa, vaan Helsinki ja Tampere olisivat kuin Tukholma ja Göteborg. Se puolestaan vaatisi mielestäni sen, että Tampere kasvaisi joksikin 500 tuhannen asukkaan kaupungiksi. Mitään merkkejä tuollaisesta politiikasta ei kuitenkaan ole ollut. Niinpä oikeastaan ainoat lentokentät, joilla matkustajamäärät selkeästi nousevat, taitavat olla Helsinki-Vantaa, Kittilä ja Rovaniemi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös