Mainos

Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 376 281
  • 2 023

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisinaan muodostan kantani asioista, joista en ole kovin hyvin perillä, katsomalla minkälainen porukka niitä kannattaa tai vastustaa. Kun katsoin eilen puolen tunnin ajan Tampereen ratikkakeskustelua tulin hyvin vakuuttuneeksi hankkeen järkevyydestä. Oli kyllä varsinaiset kylähullujen kokoontumisajot siinä poppoossa joka siellä pääasiassa oli äänessä - ja hanketta vastustaen. Toki kansalaisten äänestämiä valtuutettuja kaikki tyyni. Mikä tekikin minut entistä epäilevämmäksi edustuksellisen demokratian järkevyydestä.

Tuo on kyllä ihan mielenkiintoinen kannanmuodostusmenetelmä, ja eilinen kommentointi oli osin surkuhupaisaa. Montakohan kuuroa esimerkiksi jää vuosittain pikaraitiovaunujen alle vahingossa ja montako pikaraitiovaunuitsemurhaa maailmassa tehdään?

Itse asun niin lähellä keskustaa ja sellaisella kulmalla, että tuskin käytän ratikkaa lainkaan, joten arkielämääni sen valmistuminen ei juuri vaikuta. Toivottavasti valtuuston päätös osoittautuu pitkällä aikavälillä kannattavaksi ja Tampereen hyvinvointia tukevaksi, eivätkä verorahani mene haaskuuseen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Montakohan kuuroa esimerkiksi jää vuosittain pikaraitiovaunujen alle vahingossa ja montako pikaraitiovaunuitsemurhaa maailmassa tehdään?

Ja miksi ei itsemurhaa voisi jo nykyisellään tehdä bussin alle hyppäämällä... En tiedä väitteen todenperäisyyttä, mutta luin kuitenkin sellaista, että hiljaisen ratikan vaarallisuudesta etenkin huonokuuloisille huolissaan ollut täti olisi aiemmin vastustanut ratikkaa sen aiheuttamien meluhaittojen takia. Hieno ihminen, joka ajattelee asiasta aina kaikkia puolia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ja miksi ei itsemurhaa voisi jo nykyisellään tehdä bussin alle hyppäämällä...

Aamulla Helsingissä tehtiin itsemurha hyppäämällä junan alle. Kyllä noita jonkun verran tehdään, mutta vaikea tosiaan nähdä, että raitiovaunu niitä lisäisi.

Toisaalta kyllähän esimerkiksi viinan saatavuuden väitetään lisäävän juoputtelua eli onhan tuossa sitten taas uusia reittejä minkä alle jäädä.
 
Toisinaan muodostan kantani asioista, joista en ole kovin hyvin perillä, katsomalla minkälainen porukka niitä kannattaa tai vastustaa.

Tuo on kyllä ihan mielenkiintoinen kannanmuodostusmenetelmä

"No eikö ole aika hyvä muodostaa mielipiteensä sillä tavalla, että katsoo mitä mieltä joku urpo on, ja on sitten itse eri mieltä. Niin sillä tavalla säästyy turhalta pohdinnalta ja antaa jonkun idiootin hoitaa sen homman. Samalla tavalla minä ajattelen sen, että jos joku kriitikko kehuu tai haukkuu elokuvan, niin minä teen juuri päinvastoin. Minä tavallaan olen ulkoistanut ajatteluni idiooteille, jos sanotaan näin. Tai hetkinen siis..." -Topi-Petteri, Ihmisten puolue
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samalla valtuusto hyväksyi myös Tammelan Stadionin parannuksen allianssisopimuksen Lemminkäinen Talon kanssa. Oliko se nyt niin, että 17 miljoonan investointi, josta 11-12 tulee takaisin rakennus-, asuin-, ja liikeoikeuksien myynnistä. Kova on melske, kun näiden lisäksi Vuores, Hiedanranta, Eteläpuisto, Hervantajärvi, Ranta-Tampella, Rantunneli, ratapihan kansi, Keskusareena, Asemakeskus, sairaalatyömaa, Ratina-hanke, Kalevan liikuntapuisto, Lakalaivan juna-asema, Luminary, maauimala, Hakametsän muutostyöt, ja mitäs vielä... .

Unohdit Kasinon ja lentokentän, josta jälkimmäinen tosin Pirkkalan heiniä ja jonka alueella läntisen kehätien varrella nousee koko ajan valtavalle alueelle uutta teollista toimintaa. Hyvää pöhinää. Tampereen seutu ottaa kovaa vauhtia kiinni Helsinkiä.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Tuosta on vaikea sanoa kenenkään mitään varmaa, mutta kyllähän ruuhka-aikaan Tampereella on melkoista tunkua. Niin henkilöautokaistoilla kuin julkisen liikenteen kulkuneuvoissa. Kai tuon on laskettu tuovan helpotusta tähän.

Kun huomioidaan Tampereen ja ympäryskuntien kasvuvauhti ja -ennusteet, ymmärrän hyvin, että tähän vaihtoehtoon on päädytty. Sitä en osaa sanoa, että onko se paras päätös.

Luultavasti sen takia noita aikoja sanotaankin ruuhka-ajoiksi.

Rakentamispäätös on ratikan reitin varrella asuville ihan kiva juttu, mutta koko Tampereen kannalta en olisi niinkään varma. Itse pidän busseja - Klaus Bremerin mainostamaa BRT:tä - joustavampana, edullisempana, kaikille asukkaille tasa-arvoisempana ja siten järkevämpänä kuin jähmeää ratikkaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luultavasti sen takia noita aikoja sanotaankin ruuhka-ajoiksi.

Voihan se noinkin olla. Minä ajattelin, että kyse olisi sattumasta.

Totta puhuen, pointtini oli lähinnä se, että ruuhka-aikoina ruuhkat ovat usein varsin massiivisia, ja pääväylät ovat melkoisen tukossa. Olen jopa sellaisen väitteen kuullut, että Tampereen ruuhkat olisivat jonkun mittauksen mukaan ajoittain pahempia kuin Helsingin. Tämä taisi tosin olla jo vuosia sitten esitetty väite, ja tieverkosto on tuosta laajentunut. Joka tapauksessa tuon ratikan on käsittääkseni arvioitu tehokkaimmin vastaavan joukkoliikenteen tarpeisiin juuri noilla eniten liikutuilla väylillä, mikä auttaisi pahimpiin ruuhkapaikkoihin.

Mene ja tiedä. Itse en ratikasta hyödy, kun asun täällä naapurikunnassa, ja täältä bussiliikenne työpaikalleni pelaa varsin sujuvasti, eikä ruuhkakaan tällä väylällä ole mitenkään ylivoimainen.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mainittakoon nyt selvyyden vuoksi lukijoille, että kokoomuslaisetkin lähes yksimielisesti järkihanketta kannattivat. Vain kaksi äänesti vastaan.
Niin mainittakoon tässä kohtaa, että vahvojen huhujen mukaan vihreät suostuivat aikanaan kannattamaan kokoomuslaisille tärkeää tunnelihanketta vain, jos sen jälkimainingeissa saataisiin menneen maailman raitiovaunuliikenne kaupunkiin. Sulle mulle sulle...

Itse en oikein usko noihin esitettyihin kannattavuuslaskelmiin ja siihen, että raitiovaunuliikenne tuo keskipitkällä aikavälillä rahat takaisin kaksinkertaisesti. No sittenhän niitä kiskoja kannattaisi rakentaa joka ikinen kaupungin katu täyteen, jos tämä on kerran niin hyvä bisnes. No on tällä lopulta jotain käyttöä kuntalaisille toisin kuin eteläisemmän rannikkokaupungin museohankkeella.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Voihan se noinkin olla. Minä ajattelin, että kyse olisi sattumasta.

Totta puhuen, pointtini oli lähinnä se, että ruuhka-aikoina ruuhkat ovat usein varsin massiivisia, ja pääväylät ovat melkoisen tukossa. Olen jopa sellaisen väitteen kuullut, että Tampereen ruuhkat olisivat jonkun mittauksen mukaan ajoittain pahempia kuin Helsingin. Tämä taisi tosin olla jo vuosia sitten esitetty väite, ja tieverkosto on tuosta laajentunut. Joka tapauksessa tuon ratikan on käsittääkseni arvioitu tehokkaimmin vastaavan joukkoliikenteen tarpeisiin juuri noilla eniten liikutuilla väylillä, mikä auttaisi pahimpiin ruuhkapaikkoihin.

Mene ja tiedä. Itse en ratikasta hyödy, kun asun täällä naapurikunnassa, ja täältä bussiliikenne työpaikalleni pelaa varsin sujuvasti, eikä ruuhkakaan tällä väylällä ole mitenkään ylivoimainen.

Jos en väärin muista niin Tampereen seutukunnan asukasmäärän arvioidaan kasvavan 100 000:lla henkilöllä vuoteen 2040 mennessä joten hyvä päätös siinäkin mielessä. Ratikka imaisee sisäänsä kolmen bussilastin verran ihmisiä ja on täysin päästötön. Pitää ottaa huomioon myös "sivuvaikutukset" eli vaikutus kaupunkikuvaan vaikkapa turistin silmissä. Toivottavasti Tampere seuraa Helsingin esimerkkiä ja tilaa vaunut Transtechilta, suosi suomalaista, osta kotimaista. Nääs.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Toivottavasti Tampere seuraa Helsingin esimerkkiä ja tilaa vaunut Transtechilta, suosi suomalaista, osta kotimaista. Nääs.
Eikös tämä ole jo päätetty (että Transtechilta ostetaan)? Mutta näin henk. koht. tamperelaisena veronmaksajana olen kyllä oikein tyytyväinen päätökseen. Vaikkei se minua palvelekaan suoranaisesti (tosin kyllähän sitä Herwoodissa tulee käytyä joskus), mutta palvelee suurta osaa kaupunkilaisista (kohta kun Lentävänniemeen nousee asuntoja niin maan perkuleesti niin vielä paljon enemmän) - ja toki myös jos homma menee putkeen, niin miksei laajennettaisi ympäryskuntiinkin (miksei samalla liitettäisi nuo Tampereeseen, mutta eri ketjun asiaa).

Ja huolestuneille vielä tiedoksi, Kalevan ABC ei häviä mihinkään, vaikka Kiemunki moista väläyttelikin.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Onko muuten olemassa mitään sähköllä tai kaasulla toimivia, ilman kiskoja kulkevia, uusia raitiovaunun/linja-auton välimaastoon fyysisesti sijoittuvia vaihtoehtoja? Jotenkin tuntuu näin jälkikäteen vähän liian jähmeältä ja vanhanaikaiselta alkaa rakentamaan raitiovaunuille tilaa isoon kaupunkiin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Onko muuten olemassa mitään sähköllä tai kaasulla toimivia, ilman kiskoja kulkevia, uusia raitiovaunun/linja-auton välimaastoon fyysisesti sijoittuvia vaihtoehtoja? Jotenkin tuntuu näin jälkikäteen vähän liian jähmeältä ja vanhanaikaiselta alkaa rakentamaan raitiovaunuille tilaa isoon kaupunkiin.
Onhan noita sähköisiä haitaribusseja, mutta niiden kapasiteetti ei pääse raitiovaunun määrään. Toki voihan niitä ajaa useampi sitten peräkkäinkin tarpeen mukaan.

Joku muistaakseni valtuuston kokouksessa tämmöistä vaihtoehtoa esittikin, mutta ei saanut tuulta alle.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Oma valintani olisi juurikin olleet nuo sähkö/hybridibussit, joiden massatuleminen markkinoille on ihan nurkan takana. Saasteetonta ja reittijoustavaa liikennöintiä olisi ollut tarjolla ja murto-osan hinnalla. En noiden vempeleliden hinnoista aivan tarkasti tiedä, mutta kuorma-autoihin peilattuna noita tekniikan ihmeitä pitäisi jo saada miljoonalla helposti kaksi ja kenties kolmannestakin jo ratin ja puolet tuulilasia. Tuolla kiskoihin kuluvalla 330 miljoonalla olisi ostanut sähködösiä varmaan sadaksi vuodeksi eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Oma valintani olisi juurikin olleet nuo sähkö/hybridibussit, joiden massatuleminen markkinoille on ihan nurkan takana.

Onnex tää on jo päätetty... mutta kai tätä disinformaatiota viä tarttee pitkään korjata.

Sähköbussi on Bussi. Sen välityskyky ei ole yhtään sen isompi kun bussilla, joka kulkee häkäpöntöllä. Ratikka on taas ratikka, vaikka sitä vetäs hevoset, välityskyvyltään ihan eri luokassa. Tää fakta kun ei tunnu uppoovan millään. Isoinkaan moninivelbussi (jotka HKI on havainnut koekäytössä kelvottomix Suomen oloihin, ja TKL luopunut tavallisista nivelbusseista isojen huolto ja ylläpitokulujen takia) ei kykene edes puoleen ratikan kuljetuskapasiteetista samalla ihmistä/neljö luvulla.

Hervanta - keskusta välillä kulkee ruuhka-aikaan bussi 3 min välein. Keskustaan ei enempää busseja mahdu ja väkiluku nousee 2030 mennessä 90k. Revi siitä.


Ja sähköbussithan tulee enivei, eka alotti tälläviikolla, se on silti vaan se telibussi telibussin matkustajamäärällä.


Kaikki tää löytyy selvityksistä jos viittii lukee... osa valtuutetuista päätyi olla lukematta, tai syyttivät tukimusfirmoja valehtelusta. Lopulta vastustajien perusteet oli ...kuurot jää alle, Audi miähet ei käytä, Trump voittaa USA vaalit.. ja muita hyviä fakta-argumentteja...
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ratikka imaisee sisäänsä kolmen bussilastin verran ihmisiä ja on täysin päästötön. Pitää ottaa huomioon myös "sivuvaikutukset" eli vaikutus kaupunkikuvaan vaikkapa turistin silmissä.
Tuohon päästöttömyyteen kannattaa aina huomioida se että myös sähkön tuottaminen aihauttaa aina jotain päästöjä.
Siitä olen samaa mieltä että kyllä nyt jo kannattaa alkaa varautumaan kaupungin kasvamiseen ja panostaa joukkoliikenteeseen.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Pikaratikkaa ja pikaseksiä.

Tämä ei ole kertomus parisuhteesta. Halusin silti päättää tarinan seksiin, sillä hyvä ilta päättyy aina seksiin. Tämä on tarina ihmisistä, tarina peloista ja tarina elävästä elämästä.

Ei ehditty delfiinien lähdöstä toipua, kun Tampere kiehuu jälleen.
Kaupunginvaltuusto päätti eilen hyväksyä Tampereella pikaratikan.
Osa edustajista oli jyrkästi vastaan ja heillä oli vastustukseen painavia syitä.

On nainen. Hän kulkee nimellä Satu Sipilä. Hänen sisällään kalvaa huoli. Huoli tulevan ratikan äänettömyydestä. Huoli siitä, että kuurot eivät kuule ratikan hiljaista ääntä ja jäävät alle.
Satu, en ole lääkäri, mutta Parisuhde-Samin ominaisuudessa voin kertoa, että vaikka ne ratikat pitäisivät helvetillistä mekkalaa kulkiessaan, niin eivät ne kuurot niitä silti kuulisi.

Näin minulle on asian ilmaissut eräs Ilpo, syntymäkuuro jo kuudenkymmenen vuoden takaa. En tiedä tähän hätään tilastoja, että kuinka monta kuuroa on jäänyt Tampereella liikennevälineiden alle, mutta Ilpo on elävä esimerkki siitä, että mahdollisuus eloonjäämiselle on olemassa. Sillä ennen ratikoitakin on Tampereen liikenteessä liikkunut monia eri kulkuvälineitä. Katsos Satu, kun kuurot eivät kuule sitä polkupyörän kilikelloakaan, joten eikö ratikoiden lisäksi olisi loogista kieltää myös polkupyörät. Koska kuurot.

Samainen Satu oli kokouksessa ratikoista syvästi ahdistunut. Hän heitti ilmoille toisenkin syyn olla tuomatta ratikoita Tampereen kaupunkikuvaan. Satu ihan ääneen ilmoitti, että ratikka on hyvä itsemurhaväline. Olen hieman huolissani Satun mielentilasta, jos tuollaisia kesken kokouksen miettii. Arvelenpa, että harvalle tulee itsemurha mieleen puhuttaessa ratikasta. Satulle tuli.

Voihan tietenkin olla, että itsemurhaa hautovat ovat eilen jännittyneessä tilassa kuunnelleet valtuuston kokousta ja huokaisseet helpotuksesta, että vihdoin se ratikkapäätös tuli.
Vuoteen 2021, jolloin ratikkaliikenteen on määrä alkaa, on enää kuusi vuotta aikaa ja silloin viimeinkin voi pistää itsensä raiteille makaamaan. Kylläpä sitä on odotettu.
Omaakin itsemurhahammasta alkoi vähän kutitella.

Eipä aikaakaan, kun puheenvuoron otti mies, jolla myös oli sisällään ratikkahuoli. Hänen nimensä on Timo Vuohensilta.
Timppa oli vähän kuullut.
Hän oli saanut vihiä, että ratikkaa käyttävät vain työttömät ja pelkää, että Tampereelle muuttaa ratikan myötä iso kasa työttömiä suhaamaan ratikalla edes takaisin.

Olenkin jo pitkään ihmetellyt, että missä ovat kaikki Tampereen työttömät päivisin, kun heitä ei katukuvassa tunnu näkyvän. Timpan puheen jälkeen vihdoinkin tiedän. Helsingissähän he ovat ratikassa istuskelemassa. Vihdoin vuonna 2021 he onneksi pääsevät muuttamaan takaisin Tampereelle, tuijottelemaan kotikaupungin maisemia ratikan penkiltä.

Koska se on jännä ilmiö ihmisessä, että jo yt-neuvottelujen aikana alkaa etiäisenä tulla mielitekoja päästä ratikkaan istumaan. Itselleni tässä kaikessa asuu lohtu. Jos seuraavien kuuden vuoden aikana alkaa raju alamäki elämässä, niin voi lohduttautua sillä, että aina on olemassa paikka ihmiselle. Nimittäin ratikan penkki. Ja jos olo ei siitäkään parane, niin raide.

Juuri kun luuli selvinneensä pahimmista, niin suunsa aukaisi Tampereen oma Donald Trump eli Terhi Kiemunki. Hänethän tunnetaan siitä, että hän pelkää lapsivirpojia niin paljon, että kokee oikeudekseen vittuilla heille.
Tällä kertaa Terhi pelkää ratikoita. Ei sen vuoksi, että kuurot saattavat astua vahingossa niiden alle ja ei sen vuoksi, että vaunut ovat täynnä itsetuhoisia työttömiä, vaan sen vuoksi, että on huolissaan, miten käy Kalevan ABC-huoltamolle.

Minä en ymmärrä tätä pelkoa. Miten Kalevan ABC ja pikaratikka liittyvät toisiinsa. Onko ABC-huoltamo jotenkin allerginen pikaratikalle. Ensimmäisenä aamuna, kun ratikka on käytössä, Kalevan ABC soittaa Viinikassa sijaitsevalle ABC-huoltamolle ja huolestuneena kysyy, että onko senkin seiniin ilmestynyt jotain outoja näppylöitä aamuna aikana. Jokin allerginen reaktio siitä, että ratikkapöly yhdistettynä rekkamiesten hilseeseen saa aikaan rakennuksen pinnalle paiseita ja kohta seinä jo murtuu kokonaan pois. Vai mistä tässä on kyse.

Nyt ainakin tietää sen, missä Terhi ystävineen viettää Tampere tamperelaisille kokouksiaan. Kalevan ABC-huoltamolla. Ja nyt muualta tuleva pikaratikka vie senkin mennessään. Olen käynyt kyseisellä huoltamolla muutaman kerran kahvilla ja tuntui kuin minua olisi tarkkailtu. Tunne ei varmasti ollut väärä. Terhihän se siellä tarkkaili, että en varmasti Mutuna, eli muualta tulleena, saa samalla rahalla yhtään enempää kahvia kuin alkutamperelaiset. Tänne tulevat Jyväskylästä ja vievät kahvitkin Kalevan ABC-huoltamolta. Ja kohta oli kämmenet täynnä kondomeja.

Tämä olisi saanut jäädä tähän, mutta sitten.

Mikko Alatalo.

Olisi edes känkkäränkkää puhujapöntössä laulanut, mutta ei.
Mikko otti kantaa. Ja kun Mikko ottaa kantaa, niin siitä on leikki kaukana. Ratikkaa vastaan, koska Audin omistajana oli huolissaan, että jos hän jättää Audinsa ratikan varteen, niin Audi saattaa kokea vandalismia. Niin hän puheessaan visersi.

Kaksi huomiota. Miksi hänen pitää ajaa se Audinsa sinne ratikan varteen. Miksi helvetissä hän ei pidä Audiaan talonsa autotallissa. Tuleeko hänelle illalla mieleen, laskiessaan sinisankaiset yöpöydälleen, että ai niin saatana, unohdin viedä Audin ratikan varrelle. Pakkohan se on lähteä viemään sitä sinne, että saavat itsetuhoiset työttömät ratikankäyttäjät vandalisoida sitä.

Toinen huomio. Kokeile raaputtaa nimesi pois siitä Audin kyljestä. Voi olla, että sen jälkeen autosi saa olla rauhassa.
Nimittäin tamperelaisilla on vielä muistissa 90-luvulla Koskipuistossa nauhoitetut Tammerkosken sillalla-kuvaukset. Se ääni kantautui kauas ja ihmisillä on tapa olla pitkään kaunaisia. Ja jos saan esittää varovaisen arvauksen, niin Tammerkosken sillalla kuvaukset ja se saatanan Puuhamaa-mainosbiisi ovat olleet paljon suurempia itsemurhaan altistajia kuin ratikka tulee ikinä olemaan.

On tämä ollut kohtuuttoman rankka vuosi tamperelaisille ja ennen kaikkea Tampereen valtuustolle. Koko ajan on uutta päätettävää listalla. En muista, onko suurhallista tehty jo valtuustopäätös, mutta voisiko sen jättää ensi vuodelle. Tässähän alkaa mennä jo monen joulu piloille.

Ja kun tämä on rakkaudesta kertova blogi, niin haluan tähän loppuun väkisin tunkea lyhyesti seksiä. Vähän niin kuin pitkässä parisuhteessa. Siihen päivän loppuun tungetaan väkisin lyhyesti seksiä. Silloin kun tungetaan. Kannatan mitä suuremmin pikaratikkaa ja toivotan sen ilolla tervetulleeksi kaupunkikuvaan. Pikaratikka on mitä mainioin väline liikkua nopeasti paikasta a paikkaan b. Siinä tyydyttyy sen hetken kovin tarve. Vähän niin kuin pikaseksissä. Se on nopein tapa päästä tarpeesta tyydytykseen.
Kuten sanoin, tämä vertaus oli väkisin tungettu tähän mukaan, koska kirjoitan rakkausblogia.

Mitä ihmisten ratikkapelkoon tulee, niin haluan antaa lohdutuksen sanoja. Minä pelkäsin aiemmin ahmoja. Pelkäsin, että yksin pimeässä koiralenkillä ollessani, ahma hyökkää Prisman takana olevasta metsiköstä ja syö suihinsa. Vähän niinkuin Satu pelkää, että pikaratikka tappaa kaikki kuurot ja itsetuhoiset. Perustin ahmat ulos-yhdistyksen, jonka puheenjohtajana toimin. Jaoin kaupungilla ahmakriittisiä lehtisiä ohikulkijoille ja perustin ahmapartioita.

Kunnes näin yhdessä Disney-animaatiossa superkiltin ahman. Sen jälkeen aloin lukea ahmakirjalisuutta ja pian ymmärsin, että pelkoni ahmoja kohtaan oli ollut turha. En vain ollut koskaan nähnyt ahmoja enkä tutustunut heidän elämäänsä. Täten ehdotankin ratikkapelkoisille, että tutustuvat rauhassa ratikoihin. Disney-leffoissa niitä ei seikkaile, mutta Helsinkiin ei ole pitkä matka. Siellä voi viettää vaikka kokonaisen päivän seuraten ratikoiden toimintaa. Ja kun huomaa, että koko päivän aikana yhtään kuuroa ei ole kävellyt vahingossa ratikan alle, eikä yksikään maannut raiteilla, niin voi levollisin mielin alkaa odottaa ratikoiden saapumista Tampereelle.

Rauhaa ja ratikoita ystävät
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kaikki tää löytyy selvityksistä jos viittii lukee... osa valtuutetuista päätyi olla lukematta, tai syyttivät tukimusfirmoja valehtelusta. Lopulta vastustajien perusteet oli ...kuurot jää alle, Audi miähet ei käytä, Trump voittaa USA vaalit.. ja muita hyviä fakta-argumentteja...
Erityisesti tuo kuurot jää alle, on natsikultaa, ihmeen vähän kuuroja on bussien alle jäänyt eikä Helsingistäkään raportoida kuurojen kuolemista ratikkavaunun alle. Ehkä kuuroilla toimii näkö vaikka kuuloa ei olekaan.
 

Byvajet

Jäsen
Mihin tuota välityskykyä tarvitaan? Suomi on jotakuinkin kaupungistumisensa kaupungistunut. Kun kypsät ikäluokat kuolevat pois, maaseutu on tyhjä. Sieltä ei ole enää tulijoita.

Myös kantasuomalaisten määrä on ruvennut laskemaan, samoin kaupungistumisen nopeus. Sikäli ihmetyttää visiot, joissa oletetaan kaupunkien kasvavan vuosikymmenet eteenpäin. Niin voi tapahtua ainoastaan siinä tapauksessa, että Suomi toimii jatkossakin elättävänä sosiaalitoimistona köyhille muualta tulijoille, jotka lisääntyvät suomalaisia nopeammin. Heidänkin lapsilukunsa on kuitenkin kääntynyt voimakkaaseen laskuun.

Sen verran olen eri aikoihin Hervannan väliä fillarilla polkemisen lisäksi julkisilla sahannut, etten voi käsittää tarvetta kiskoliikenteelle. Hyvin on busseissa tilaa lukuun ottamatta hyvin lyhyttä hetkeä ruuhka-aikaan. Kannattaako tätä piikkiä varten rakentaa hiton kallista ja joustamatonta hässäkkää? Arkipäivien puolen tunnin orastavaa kapasiteetin vajetta varten pistetään menemään satoja miljoonia.

Turun kuusi sähköbussia maksoivat latausjärjestelmineen 3,8 miljoonaa euroa. Bussit on otettu hyvin vastaan. Järkivalinta - etenkin kun on helppo kuvitella, että tulevaisuudessa busseja voidaan liittää junamaisesti yhteen pienin erikoisjärjestelyin.

Näen Tampereen ratkaisun takertumisena vanhaan. Kaupunki päätti rakentaa erittäin kalliin, sitovan ja joustamattoman järjestelmän, joka suuntaa katseen menneeseen eikä sähköistyvään tulevaan. Tampereella ajellaan tiukasti määrättyä reittiä silloin, kun sähköön ja kumipyöriin liikenteensä rakentavat kaupungit pystyvät tekemään joustavia ratkaisuja.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tuohon päästöttömyyteen kannattaa aina huomioida se että myös sähkön tuottaminen aihauttaa aina jotain päästöjä.
Siitä olen samaa mieltä että kyllä nyt jo kannattaa alkaa varautumaan kaupungin kasvamiseen ja panostaa joukkoliikenteeseen.

Kyllä minä lasken tuuli-vesi- ja ydinvoiman melko päästöttömiksi jos puhutaan ilmakehään vapautuvista kaasuista. Toki voidaan aina saivarrella siitä kuinka paljon päästöjä syntyy näiden voimaloiden valmistamisesta mutta se on eri juttu se. Kun täyteen ahdettu pikaratikka vetää noin kolmen bussillisen verran ihmisiä ja tutkimusten mukaan ihmisestä vapautuu noin 0.5-2 litraa suolikaasua vuorokaudessa ja jos ratikka liikennöi sanotaan 18 tuntia vuorokaudessa vaikkapa 50%:n täyttöasteella niin voidaan laskea kuinka paljon päästöjä ratikasta aiheutuu ilmakehään, vuorokaudessa siis.

Eli täysin päästötön ei ratikkakaan ole vaikka sen käyttämä sähköenergia olisi tuotettu miten hyvänsä. Mutta hyvä että se päätös viimein saatiin ja rakentaminen voi alkaa. Eikä Kalevan ABC:a tarvitse purkaa.
 

Fordél

Jäsen
Mihin tuota välityskykyä tarvitaan? Suomi on jotakuinkin kaupungistumisensa kaupungistunut. Kun kypsät ikäluokat kuolevat pois, maaseutu on tyhjä. Sieltä ei ole enää tulijoita.

No ainakin seuraavat parikymmentä vuotta kaupungistuminen jatkuu voimakkaana, joten ei Suomi ole vielä kaupungistumiskehityksensä loppusuoralla.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Erityisesti tuo kuurot jää alle, on natsikultaa, ihmeen vähän kuuroja on bussien alle jäänyt eikä Helsingistäkään raportoida kuurojen kuolemista ratikkavaunun alle. Ehkä kuuroilla toimii näkö vaikka kuuloa ei olekaan.
Kuurot jää alle, itsemurhat lisääntyy - nuo oli kyllä helmiä. Samoin se yksi nainen, kun piti epätasa-arvoisena sitä, kun osassa raitiovaunulinjaa raide maisemoidaan nurmikolla, osassa soralla tai kivillä. En muista tarkkoja sanoja. Mutta tuokin oli peruste olla valitsematta ratikkaa.
 

Byvajet

Jäsen
No ainakin seuraavat parikymmentä vuotta kaupungistuminen jatkuu voimakkaana, joten ei Suomi ole vielä kaupungistumiskehityksensä loppusuoralla.

Uskoo ken uskoo. Kun kaupunkien kasvusta poistetaan maahanmuuttajat ja opiskelijat, kehitys vaikuttaa kovasti taantuvalta. Toistaiseksi maaseudulta riiittää nuoria koulutusmyllyn jauhettavaksi, mutta tulevaisuudessa kehitys lakkaa. Kun tähän yhdistetään ikääntynyt väestö ja nuorten hyvin heikko halukkuus lisääntyä (koskee yleisemmin länsimaita), on vaikea ymmärtää, mihin kasvuennusteet perustuvat. Taikaseinästäkö ihmisiä taiotaan lisää?

Ja sitten on vielä huomioitava kaupunkien heikko kyky työllistää. Täälläkin on todettu, että Tampereen työttömyysaste on yli 19 %. Tämän jengin osuus tulevaisuudessa tulee taatusti kasvamaan, joten ehkä on vain hyvä, että he sitten voivat ajella päissään ja aineissaan ratikalla. Onpahan jotakin tekemistä. Ratikasta tulee heikomman aineksen yhteinen kokoontumispaikka.
 

Fordél

Jäsen
Uskoo ken uskoo. Kun kaupunkien kasvusta poistetaan maahanmuuttajat ja opiskelijat, kehitys vaikuttaa kovasti taantuvalta. Toistaiseksi maaseudulta riiittää nuoria koulutusmyllyn jauhettavaksi, mutta tulevaisuudessa kehitys lakkaa. Kun tähän yhdistetään ikääntynyt väestö ja nuorten hyvin heikko halukkuus lisääntyä (koskee yleisemmin länsimaita), on vaikea ymmärtää, mihin kasvuennusteet perustuvat. Taikaseinästäkö ihmisiä taiotaan lisää?

Tätä keskustelua nyt hankaloittaa vähän se, että ei ole tiedossa, koska sun mukaan kaupungistuminen lakkaa? Puhutko 2020-luvusta, 2030-luvusta vai mistä?

Tottahan toki jossain vaiheessa sekin ilmiö taantuu, kun maaseudut ovat tyhjentyneet. Tai kenties muuttovirta kääntyy toiseen suuntaan, eihän tulevia kehityssuuntia koskaan tiedä. Mutta ainakin tulevien vuosikymmenten osalta on perusteet olemassa ennusteille, että kaupungistuminen jatkuu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös