Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 327 996
  • 1 764

Byvajet

Jäsen
Puhutko 2020-luvusta, 2030-luvusta vai mistä?

Muutos on vahvasti näkyvissä jo 2030-luvulla ja kaupunkien kasvu loppuu viimeistään 2040-luvulla, toisin sanoen aivan lähitulevaisuudessa. Raiteiden rakentaminen 20 vuotta varten on silkkaa typeryyttä, koska niiden todellinen tarve koskee kuitenkin hyvin lyhyttä aikaa vuorokaudesta.

Eikö oikeasti olisi ollut mitään luovempaa ratkaisua? Samaan aikaan kun raideliikenne yleensä menettää asemaansa, Tampere haluaa rakentaa raiteita lisää. Raiteet tuovat tullessaan aina nuhjuisuutta, epämiellyttäviä elinympäristöjä ja epämääräistä väkeä.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro

Fordél

Jäsen
Muutos on vahvasti näkyvissä jo 2030-luvulla ja kaupunkien kasvu loppuu viimeistään 2040-luvulla, toisin sanoen aivan lähitulevaisuudessa. Raiteiden rakentaminen 20 vuotta varten on silkkaa typeryyttä, koska niiden todellinen tarve koskee kuitenkin hyvin lyhyttä aikaa vuorokaudesta.

Vaikka kasvu loppuu niin mitä sitten? Tuskin 2040-luvulla asukasluku kääntyy jyrkkään alamäkeenkään. Tampereen seudun asukasluvun arvioitu kasvavan vuoteen 2040 mennessä puoleen miljoonaan. Kyllä tolla väestömäärällä riittää muutamalle raitiolinjalle jengiä. Ei siis ihan vakuuta sun perustelut.

Samaan aikaan kun raideliikenne yleensä menettää asemaansa, Tampere haluaa rakentaa raiteita lisää. Raiteet tuovat tullessaan aina nuhjuisuutta, epämiellyttäviä elinympäristöjä ja epämääräistä väkeä.

Mihin perustuu väite, että raideliikenne menettää asemaansa lähiliikenteessä? Entä millä tavalla ratikkaa varten rakennettavat raiteet tuovat Tampereelle nuhjuisuutta, epämiellyttäviä elinympäristöjä ja epämääräistä väkeä? Mulle tämäkään logiikka ei aukea, mutta varmasti valaiset meitä.
 

ipaz

Jäsen
Hienoa että Tampere ei junnaa paikallaan, vaan että täällä pusketaan täysillä eteenpäin vaikka joillekin valtuutetuille se tuntuu olevan liian vaikeaa käsittää. Tampere ja sen lähiseutu on Helsingin jälkeen Suomen kovin kasvukeskus ja sellaisena päättäjät ovat sen päättäneet pitääkin. On aivan mahtavaa, että täällä uskalletaan tehdä koviakin päätöksiä ja isoja investointeja.

Itse kuljen päivittäin töihin bussilla ja ne ovat monesti niin täynnä ettei istumaan mahdu. Ja Hämeenkadulla bussilla rytyyttäminen on aivan helvettiä - toki voitaisiinhan katu asvaltoida niin olisi bussilla tasaisempi kyyti, mutta samalla Tampereen pääkatu menettäisi vuosisataisen identiteettinsä.

Joku mainitsi että ratikka on menneisyyden laite. Tampereen kanssa samaa kokoluokkaa olevassa Norjan Bergenissä aloitettiin kevytraideliikenne uudestaan 2010 ja Tanskan Aarhusissa on rakenteilla raitovaunu-junayhdistemä joka aloittaa toimintansa 2017. Ranskassa Strasbourgin ratikka aloitti 1994 ja sitä on sen jälkeen laajennettu useita kertoja suosion vuoksi.

Pelkästään Tampereen kaupungin on ennustettu kasvavan 30 000 asukkaalla vuoteen 2030 mennessä ja lähikunnat mukaan ottaen talousalue puoleen miljoonaan, joten mitä jouhevammin ihmiset pääsevät liikkumaan paikasta toiseen niin sen parempi.
 
Suosikkijoukkue
Ilves

Pausima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Wild
Mää en tiedä onko tätä vielä tässä keskustelussa mainittu, mutta eksä puheli aikoinaan kovasti niin, että jonkun tutkimuksen mukaan ratikkaa puoltaa se, että sillä kulkee myös nämä keski-ikäiset perheenisät, jotka muuten menisivät autoilla. Ja nämä kaverithan eivät bussiin astu kuin pakotettuna. Mutta ikävä kyllä en voi lähteitä tähän kaivaa, koska nää on näitä toisenkäden tietoja. Mut se eukko kyllä hyvin oli perillä asioista noin yleensä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
kivoja kuvia. Yheltä maailman johtavilta kaupunkisuunnittelijalta, Vancouverilaiselta Brent Toderianilta.


kaupunkitila on rajallinen, nää kertoo oleellisesti sen, miksi kaupunkisuunnittelun ratkaisuissa liikenne priorisointi kääntyy Vancouverin esimerkin mukaiseksi (eka kävelijä, sit pyöräilijä, sit julkinen liikenne, sit jakeluliikenne, ja viimosena yksityisautot)

Mobility in Cities is About Space - Proven Powerfully in Pictures! | Planetizen: The independent resource for people passionate about planning and related fields
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aamulehti kertoo isohkoista uudistuksista joita suunnitellaan "hankaloittamaan" yksityisautoilua keskustassa kaikin mahdollisin keinoin. Uudistuksia on määrä käsitellä tänään 16 reikäleipä alkaneessa kokouksessa.
Kumma vimma tuntuu olenvan Tampereella hankaloittaa mahdollisimman paljon yksityisautoilua. Ei kaikki voi v*ttu kulkea julkisilla. "Pakko" sinne on tulla autolla jos meinaat jossain kaupassa siellä käydä. Hämeenpuisto on jo nyt saatu mahdollisiiman tukkoiseksi niillä muutamilla pari vuotta sitten lisätyillä liikennevaloilla (Cumuluksen nurkalla ja Hallituskadun risteys). Ko, paikat toimi paljon paremmin mun mielestä ilman noita valoja.
Pudotetaan nopeudet vielä vaikka 20 km / h ja pakotetaan ihmiset jättämään autot kauaksi ja ihmiset ratikkaan ja linja-autoon.... Kauppiaat kiittää
 
Suosikkijoukkue
#41 & #66
Aamulehti kertoo isohkoista uudistuksista joita suunnitellaan "hankaloittamaan" yksityisautoilua keskustassa kaikin mahdollisin keinoin. Ei kaikki voi v*ttu kulkea julkisilla. "Pakko" sinne on tulla autolla jos meinaat jossain kaupassa siellä käydä.

Voisitko luetella alueita/kauppoja, jotka kärsivät merkittävästi siitä, jos Hämeenkatu on kokonaan suljettu henkilöautoilta? Ihan vain sen takia kysyn, koska liikun päivittäin keskustassa, enkä näe nykyisenkään järjestyn haitanneen omaa autoiluani sen enempää.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ei tuonne keskustaan tarvisi kenenkään yksityisautoilla päästä. Myös bussien on aika turha ajaa siellä ja sotkea liikennettä. Pelkkä ratikka riittää. Sillä pääsee tarvittaessa ihailemaan keskustaa kauempaakin. Muutama puu sinne sekaan, niin saadaan mukava luonnonpuisto keskustaan, jota tullaan varmasti katsomaan ratikalla kauempaakin.

Tunnelin rahoittamiseen järkevin tapa olisi tunnelimaksu. Norjan tapaan loppuisi sitten, kun rahat olisi kerätty takaisin. Käyttäköön ohitustietä, jossei halua maksaa hienon tunnelin käytöstä.

Ruuhkamaksut saisi ottaa käyttöön koko Tampereen alueelle keskustan ulkopuolella. Julkisilla pääsee hienosti joka paikkaan, eikä kenelläkään ole syytä käyttää omaa autoa. Lännestä tullessa autot voi jättää esimerkiksi Ylöjärvelle ja idästä tullessa Kangasalle. Teiskossa voi harkita ruuhkamaksujen osittaista pienentämistä, mutta hyvällä joukkoliikennesuunnittelulla tähänkään ei ole välttämättä tarvetta.

Tunneli on väliaikaissiirtymänä käytössä autoilijoille. Kun ihmiset oppivat kulkemaan julkisilla, niin voidaan myös tunneli sulkea autoilta ja pyhittää pyöräilijöille. Tällöin rakennettavat kolmannet kaistat molempiin suuntiin estävät pahimmat ruuhkat.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tästä uutisesta päätellen eiliset ruuhkat yllättivät "asiantuntijat": Mikä mättää Tampereen liikenteessä? Tiistain ruuhka yllätti asiantuntijat | Yle Uutiset | yle.fi
Siinä sanotaan jotta: "Marketta Udeliuksen mukaan asiantuntijat ovat aloittaneet kokonaisuuden miettimisen tänään keskiviikkona."

Näin se menee, ensin rakennetaan tunneli, sitten katsotaan miten kävi. Jos ei käynytkään hyvin, aletaan miettiä kokonaisuutta.

Onko se tosiaan niin, että liikennesuunnittelu tehdään trial and horror -menetelmällä, ettei lasketakaan saati simuloida etukäteen?
 

Rixa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Ei ihme, jos Tampereen keskusta ja kadut ruuhkautuivat tiistai-iltapäivänä. Rantatunnelin avaaminen nimittäin houkutteli uudistuneelle väylälle 12 600 ajoneuvoa enemmän kuin normaalina tiistaina aikaisemmin."

Nyt selvisi vihdoin syy Rantatunnelin tiistairuuhkaan – täältä ylimääräiset autot ilmestyivät - Aamulehti

Kunhan nyt saavat tunnelin itäpään liikennejärjestelyt joskus kuosiin, niin eiköhän tuo toimi.

Samaisessa uutisessa kuitenkin todetaan seuraavaa:

Aamulehti.fi kirjoitti:
Läntiseltä kehätieltä siirtyi tielle 5 000 autoa kerralla eli saman verran kuin tunnelitöiden aloittaminen vähensi liikennettä vanhalla Rantaväylällä, Pirkanmaan Ely-keskuksen liikennesektorin johtaja Juha Sammallahti kertoo.

Liikenteen nettolisäys oli 7 700 ajoneuvoa. Osa tästä saattaa jäädä tilapäiseksi, kun autoilijoiden uteliaisuus tunnelia kohtaan hellittää.

Vähän hölmösti kirjoitettu uutinen toimittajalta, kun huomioi liikennemääriä vain siltä ajalta kun tunnelia on rakennettu.
 

ipaz

Jäsen
SRV haluaa Tampereen Kannelle korkeammat tornit ja enemmän asuntoja | Yle Uutiset | yle.fi

Nälkä kasvaa syödessä vai ahneella on paskainen loppu? SRV haluaa rakentaa enemmän asuinneliöitä torneihin, samalla hotelli siirtyisi areenan päälle.

No eikös se ole kasvavaan kaupunkiin hyvä lisää uusia asuntoja rakentaa? Tuo korkeuden korotus nyt ei näy kokonaisuudessa juuri mitenkään, kun se on vain yksi kerros suurimmassa osasta torneja. Toimistotiloja voidaan vähentää alkuperäisestä suunnitelmasta koska Tampereella on edelleen paljon tyhjiä entisiä teollisuuskiinteistöjä, joita voi tarpeen tullen muokata firmojen käyttöön. Ja ei tuo Takokaan tuossa kosken partaalla varmaan ikuisuutta ole, eli jossain vaiheessa keskelle kaupunkia vapautuu hillitön määrä neliötä käyttöön.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
No eikös se ole kasvavaan kaupunkiin hyvä lisää uusia asuntoja rakentaa? Tuo korkeuden korotus nyt ei näy kokonaisuudessa juuri mitenkään, kun se on vain yksi kerros suurimmassa osasta torneja. Toimistotiloja voidaan vähentää alkuperäisestä suunnitelmasta koska Tampereella on edelleen paljon tyhjiä entisiä teollisuuskiinteistöjä, joita voi tarpeen tullen muokata firmojen käyttöön. Ja ei tuo Takokaan tuossa kosken partaalla varmaan ikuisuutta ole, eli jossain vaiheessa keskelle kaupunkia vapautuu hillitön määrä neliötä käyttöön.

Minun silmääni vain särähti tuo kohta "muutoksilla mahdollistetaan hankkeen toteutuminen ja käynnistyminen" eli ilman muutoksia hanke ei toteudu eikä käynnisty. Tässähän SRV sanelee kaupungille ehtoja, ikäänkuin kiristää. Mitä seuraavaksi?
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rakennusliike tekee juuri sellaista tilaa, josta se saa parhaimman tuloksen ja myytyä helposti eteenpäin. Jos toimisto/liiketilakiinteistöillä ei ole varmuutta käyttäjistä, mutta samalla alueella asunnot vietäisiin käsistä, niin varmaankaan valinta ei ole vaikea.
 

ipaz

Jäsen
Tarvitaanko kasvua, kun entisetkään tilat eivät täyty? Kaupungistumisen idea edellä tosiasioista piittaamatta.

Pelottava määrä tyhjiä liiketiloja – Laskimme myymälät Tampereen ydinkeskustassa - Aamulehti

Tässä linkittämässäsi jutussa tulee hyvin ilmi, että keskustan länsipuoli on "kuihtumassa" verrattuna kosken itäpuoleen. Itäpuolella Hämeenkatu on joukkoliikennekatu, jonka uskottiin vievän asiakkaat yrityksiltä. Toisin kävi. Aleksanterinkadun ja Verkatehtaankadun ympäristö on täynnä ravintoloita ja kuppiloita ja Hämeentien itäpääty kahviloita. Mutta tuo Kuninkaankadun (kävelykatu jos joku ulkopaikkakuntalainen ei tiedä) tilanne on kyllä heikko. Tosin tällä hetkellä joka toinen taloyhtiö on huputettu, joten kadulla käveleminen on melkein sama kun rakennustyömaalla tallustelisi, eikä Anttilan loppuminen ainakaan helpottanut asiaa. Ehkä ensi kesänä tilanne on toinen kun remontit alkavat olemaan valmiita.

Mutta asuntoja keskustaan tarvitaan. Kuten arvioitu, niin Tampere tulee kasvamaan reilun 2000 hengen vuositahtia ainakin seuraavat 15 vuotta ja yhä useammin varsinkin yksin elävät haluavat asua keskustassa lähellä palveluita. Moni on valmis maksamaan maltaita saadakseen asunnon Ratinasta, Ranta-Tampellasta tai Luminarysta. Ei kaikki halua 10 kilometrin päähän Vuorekseen tai Niemenrantaan, vaikka ne varmasti upeita alueita tulevaisuudessa tulevat olemaankin. 21 kerroksisesta Luminary II:sta on jo 1/3 varattu, vaikka talo valmistuu vasta 2,5 vuoden päästä.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Yövyin Tampereella Koskikadun Cumuluksessa ke-to välisen yön. Aivan jumalattoman hienot jouluvalot jäi mieleen, ja bussien paljous aamulla. Uskon, että ratikka on oikea päätös. Tampere on mielestäni Suomen paras kaupunki. Joka kerta sinnepäin työasioissa mennessä tulee hyvä mieli. Ja myös lomalla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Voisitko luetella alueita/kauppoja, jotka kärsivät merkittävästi siitä, jos Hämeenkatu on kokonaan suljettu henkilöautoilta? Ihan vain sen takia kysyn, koska liikun päivittäin keskustassa, enkä näe nykyisenkään järjestyn haitanneen omaa autoiluani sen enempää.

Niin ehkä vähän liioittelin kun sanoin että kauppoja lähtisi huomattavasti vähenemään, mutta onhan tuossa alemmassa linkissä mainittu että kuinka paljon tyhjää tilaa on ihan siinä keskustassa ? Suomalainen vaan haluaa päästä autolla mahdollisimman lähelle kauppaa. Ei se halua kävellä kaukaa etenkin jos meinaa tehdä ostoksia ?
Ratinan uusi kauppakeskus tulee varmasti lisäämään liikkeiden kilpailua keskustassa. Sinne kun voi vielä ajaa auton parkkiin ja antaa olla siellä huoleti sen vaikka 4 h ?
Mielenkiinnolla odotan kyllä että mihin ne autot jotka nyt tulevat Hatanpään ja Nekalan suunnasta ja menevät siitä Hämeenkadun kautta mahtuvat jos Hämeenkatu suljetaan ? Ei se Hämeenpuisto vaan kykene vetämään sitä liikennemäärää. Etenkin kun liikennettä on koetettu haitata muutamilla täysin turhilla liikennevaloilla ja kadun varsipysäköinnillä ( Esim. Teatterin kohdalla ! Kuka Vittu on keksinyt ne pari ruutua siihen vasemman puoleiselle kaistalle ?? ) Kaupungin tärkeimpiä läpiajoreittejä ja sinne saa saatana pysäköidä auton vasempaan reunaan ? Ei Ymmärrä ?


Tarvitaanko kasvua, kun entisetkään tilat eivät täyty? Kaupungistumisen idea edellä tosiasioista piittaamatta.

Pelottava määrä tyhjiä liiketiloja – Laskimme myymälät Tampereen ydinkeskustassa - Aamulehti
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Voisitko luetella alueita/kauppoja, jotka kärsivät merkittävästi siitä, jos Hämeenkatu on kokonaan suljettu henkilöautoilta? Ihan vain sen takia kysyn, koska liikun päivittäin keskustassa, enkä näe nykyisenkään järjestyn haitanneen omaa autoiluani sen enempää.

Tämä. 10 vuotta nurkissa asuneena en muista että olisin kertakaan omilla asioillani parkkeerannut autoa Hämeenkadun parkkipaikoille. Ja kyllä niissä kaupoissa on tullut käytyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös