Tampere – mainettaan parempi kaupunki

  • 326 788
  • 1 758

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yle Uutisissa on raportti raitiovaunusta. On kyllä karussa kuosissa keskusta.

Turisti on varmaan tyytyväinen, kun on lukenut jostain miten mukava kaupunki vierailla päivän pari. Ei ole tässä kohtaa.
 

ipaz

Jäsen
Yle Uutisissa on raportti raitiovaunusta. On kyllä karussa kuosissa keskusta.

Turisti on varmaan tyytyväinen, kun on lukenut jostain miten mukava kaupunki vierailla päivän pari. Ei ole tässä kohtaa.

Yksi kesä sinne tänne. Ensi kesänä Hämeenkadun pitäisi olla suurimmalta osalta kunnossa uudelleen rakennettavaa Hämeensiltaa lukuunottamatta. Täysin valmis Hämeenkatu raiteineen, uusine puineen ja ajolankoineen on 2020. Isoin urakka tuossa on se kun raitiotien alta pitää siirtää pois viemäri-, vesi-, sähkö- ja tietoliikennelinjoja. Hidasta hommaa jonka takia kadut on auki kuukausikaupalla. Mutta sitten kun maan alla on valmista, niin katu rakennetaan valmiiksi parissa viikossa kuten Sammonkadulla on nähty.

Mutta on tuo keskusta tällä hetkellä melkoinen rakennustyömaa vähän joka puolella:

- Ratinan kauppakeskusta rakennettiin kolme vuotta. Onneksi se on nyt valmis. Ympäristöhommia tehdään varmaankin vielä pari kuukautta.
- Tullinaukiota vastapäätä rakennetaan 21 kerroksista kerrostaloa, joka on valmis vuoden kuluttua.
- Näsilinnankadulla rakennetaan kahta uutta kerrostaloa. Toinen tulee korttelin keskelle.
- Tuomiokirkonkadulta puretaan vanha ja hieno, mutta homeinen talo. Sen tilalle tulee uusi kerrostalo kunhan valitukset on käsitelty.
- Erkkilänsillan ja radan viereen rakennetaan parhaillaan uutta toimistotornia.
- Uuden jäähallin Kansi ja Areena projektin pohjaksi tulevaa kantta on alettu rakentamaan radan päälle ja se alue tulee olemaan todella pitkään työmaana.
- Sammonkadulta purettiin S-Marketin vierestä kokonainen kortteli ja tilalle nousee parin seuraavan vuoden aikana useampi kerrostalo.
- Rantaväylällä vuosikymmeniä retuperällä ollut vanhalla Tikkutehtaan / Pahvitehtaan alueella on alettu rakentamaan uutta Santalahden asuinaluetta.
- Tampere Talon vieressä on alkanut Marriott-hotellin rakentaminen.

Kaiken tämän lisäksi Näsijärven rantaan nousee 3500 asukkaan Ranta-Tampellan asuinalue, jonka ensimmäiset talot valmistuvat vielä tänä vuonna. Koko alueen rakentaminen kestää 10 vuotta. Hulppea alue Näsijärven rannassa tullee jatkossa olemaan Tampereen kallein kaupunginosa ainakin neliöhinnoissa mitattuna.

Tässä nyt vähän jos jotain ulkopaikkakuntalaista kiinnostaa, että mitä ihmettä täällä Tampereella oikein tapahtuu. Kaupunki kasvaa. Se tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Yle Uutisissa on raportti raitiovaunusta. On kyllä karussa kuosissa keskusta.

Turisti on varmaan tyytyväinen, kun on lukenut jostain miten mukava kaupunki vierailla päivän pari. Ei ole tässä kohtaa.

Jos turisti on niin typerä, että valitsee kaikista maailman kaupungeista lomakohteekseen Tampereen kaltaisen tuppukylän, kyllä silloin sietääkin kärsiä. Jos täällä joskus näkee ihmisiä valokuvaamassa jotain paikallisia "nähtävyyksiä", kyllä niiden etnisyys aina viittaa Itä-Aasian suuntaan. Ja siellähän tunnetusti ollaan täysin pakkomielteisiä tuon asian suhteen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos turisti on niin typerä, että valitsee kaikista maailman kaupungeista lomakohteekseen Tampereen kaltaisen tuppukylän, kyllä silloin sietääkin kärsiä.

Homma menee niin, että minulla olisi tässä useita päiviä aikaa Suomessa. Missä siellä kannattaisi käydä, kun Lappiin ei ehdi eikä edes tarvitse mennä.

Porvoossa ja Tallinnassa käydään ja sitten ehtisi vielä jonnekin.

Siinä kohtaa turisti miettii tuo Tamperehan näyttäisi hyvältä, mennään sinne. Ei sitä erikseen lomakohteeksi valita, mutta se on helpon retken päässä.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kyllä on sietämätön paikka Tampere ollut jo jonkun aikaa jos sen kautta joutunut menemään. Muutenkin paikallisilta kuullut, että aivan turha Tampereelle tuo ratikka.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Muutenkin paikallisilta kuullut, että aivan turha Tampereelle tuo ratikka.
Jaa, omassa kaveripiirissä kannatusta tuolle kyllä löytyy, kuten itseltäkin, vaikken tulevien reittien varrella asu (ja veroni Mansesteriin maksan). Ihan niin kuin... tästä olisi useampi mielipide tamperelaisten keskuudessa?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kyllä on sietämätön paikka Tampere ollut jo jonkun aikaa jos sen kautta joutunut menemään. Muutenkin paikallisilta kuullut, että aivan turha Tampereelle tuo ratikka.

Joka kylällä on omat idioottinsa. Eihän täällä mitään uutta saisikaan rakentaa, kaikki on turhaa hömpötystä ja aina pois lapsilta ja vanhuksilta, Viistokatu takaisin! Ratikka tulee kulkemaan asuinpaikan ohi ja pysäkille alle sata metriä matkaa, tulen käyttämään ratikkaa suurella innolla.
 

scholl

Jäsen
Raitiovaunu on ylivoimaisesti paras kulkuneuvo päästöt ja muut asiat huomioon ottaen. Kalusto kestää sen 50 vuotta. Eikö ne voi muuttaa Ylöjärvelle, joita Tampereen kaupungistuminen haittaa?
 

ipaz

Jäsen
Kyllä on sietämätön paikka Tampere ollut jo jonkun aikaa jos sen kautta joutunut menemään. Muutenkin paikallisilta kuullut, että aivan turha Tampereelle tuo ratikka.

Edelleen moni huutaa naama vääränä, että niin Rantatunneli kuin ratikkakin ovat suuria virheitä. No kyllä maailmaan mielipiteitä mahtuu. Yksinkertainen totuus on kuitenkin se, että kaupunki kasvaa kovaa vauhtia ja uusia asuntoja tarvitaan vähän joka puolelle. Ratikka tulee mullistamaan joukkoliikenteen. Ei enää kymmenien sinisten bussien letkoja Hämeenkadulla jouset nupukivistä paskana.

Itseäni aina naurattaa kun joku kritisoi miksi kaupunkiin rakennetaan "vanhaa tekniikkaa" eli raiteet. Eihän parempaa kulkuvälinettä ole kasvavaan kaupunkiin. Tampereella on vielä tämä sijaintiongelma, että keskusta on rakennettu kaksi kilometriä kapealle kannakselle, joka alkaa olemaan tupaten täynnä. Ylöspäin tietysti mahtuu, mutta liikenteen kannalta on parasta jos yksi laite kuljettaa mahdollisimman monta henkilöä yhdellä kertaa.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Itseäni aina naurattaa kun joku kritisoi miksi kaupunkiin rakennetaan "vanhaa tekniikkaa" eli raiteet. Eihän parempaa kulkuvälinettä ole kasvavaan kaupunkiin.

Raiteet ovat vanhaa tekniikkaa. Nykyaikaisten junien ja raitiovaunujen pitää kulkea ilmassa sähkömagneettikentän varassa. Onhan se nyt aika noloa, että TTY:n vieressä kulkee vuonna 2020 vanhalla tekniikalla toimiva ratikka.

Ei enää kymmenien sinisten bussien letkoja Hämeenkadulla jouset nupukivistä paskana.

Ovatko Hämeenkadun nupukivet nyt historiaa? Mielestäni ne ovat/olivat oleellinen osa Tamperetta. Niiden poistaminen ja korvaaminen betonilla ja asfaltilla olisi sama kuin asentaisi 1800-luvun maalaiskartanoon Ikean kalusteet.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Viistokatu takaisin!
Kaikkein hauskintahan tässä on, että ratikkatyömaan myötä Viistokatu on melkein tullut takaisin, tai semi-Viistokatu ainakin. Olkoonkin että vain busseille ja takseille, mutta eipä sitä muutenkaan Hämeenkadulle pitäisi yksityisautoilla olla asiaa.
 

ipaz

Jäsen
Raiteet ovat vanhaa tekniikkaa. Nykyaikaisten junien ja raitiovaunujen pitää kulkea ilmassa sähkömagneettikentän varassa. Onhan se nyt aika noloa, että TTY:n vieressä kulkee vuonna 2020 vanhalla tekniikalla toimiva ratikka.

Outoa ettei Los Angelesiin tai Edmontoniin ole moisia sähkömagneettiratoja tekeillä, vaan sinnekin vedetään rautaista raidetta.

Ovatko Hämeenkadun nupukivet nyt historiaa? Mielestäni ne ovat/olivat oleellinen osa Tamperetta. Niiden poistaminen ja korvaaminen betonilla ja asfaltilla olisi sama kuin asentaisi 1800-luvun maalaiskartanoon Ikean kalusteet.

Käsittääkseni ei. Ainakin keskikaista johon raiteet tulevat näyttäisi olevan kivetty. Ajokaistoista en tässä osaa mennä sanomaan. Toivottavasti ei tule asvalttia, vaan myös ajokaistat kivetään.
 
Viimeksi muokattu:

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Raiteet ovat vanhaa tekniikkaa. Nykyaikaisten junien ja raitiovaunujen pitää kulkea ilmassa sähkömagneettikentän varassa. Onhan se nyt aika noloa, että TTY:n vieressä kulkee vuonna 2020 vanhalla tekniikalla toimiva ratikka.

Ehkäpä haluttiin varmasti toimiva systeemi kuin joku tulevaisuuden viritys, joita on muutama hassu testilinja Kiinassa.

Noin muuten ratikka on kiva, mutta onko sen hinta/laatusuhde kohdallaan? Melkein 300 miljoonaa on paljon rahaa yhdestä linjasta, mutta on se silti vaan neljäsosa Länsimetrosta. Näin isoja investointeja on vaikea arvioida maallikkona kun se on vaikeaa asiantuntijoillekin. Ajelin joskus aikoinaan Sydneyn upouudella ratikalla joka kolisteli puolityhjänä kun bussit olivat täynnä ja sen perusteella olin kovasti ratikkaa vastaan. Tosin se oli aluksi oma yksityinen linjansa johon eivät käyneet tavalliset bussiliput ja näköjään nykyään silläkin tehdään 10 miljoonaa matkaa vuodessa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Raitiovaunu on ylivoimaisesti paras kulkuneuvo päästöt ja muut asiat huomioon ottaen.

Jos ratikoihin tuleva sähkö tuotetaan uusiutuvilla, on tämä hyvä pointti. Mutta muuten ei päästöteknisesti hurraahuutoja aiheuta, jos sähkö puksutetaan kivihiilellä tai muilla fossiilisilla, kun se hyötysuhde on sillä matkalla jo sen verran huono ja energiahävikki suurta, kun voimalaitokselta sähkö matkaa vaunun pyörille.
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Jos ratikoihin tuleva sähkö tuotetaan uusiutuvilla, on tämä hyvä pointti. Mutta muuten ei päästöteknisesti hurraahuutoja aiheuta, jos sähkö puksutetaan kivihiilellä tai muilla fossiilisilla, kun se hyötysuhde on sillä matkalla jo sen verran huono ja energiahävikki suurta, kun voimalaitokselta sähkö matkaa vaunun pyörille.

Eiköhän tuo ratikka valmistu samoihin aikoihin kun Olkiluoto 3 alkaa puksuttamaan virtaa uraanista. Sieltähän sitä sitten tulee puhdasta sähköä. Hyötysuhteesta on vaikea tosin puhua O3:n kohdalla. Tuleekohan milloinkaan maksamaan itseään takaisin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Rollikat takasin, saatana!

Itseäni ei kyllä haittaa yhtään ratikka eikä rantatunnelikaan. Onhan se toisaalta ihan hienoa seurata kuinka oma kotipitäjä kasvaa aivan helvetinmoista tahtia. Ja sitä se kyllä tosiaan tekee. Jos vaikka vertaa omaa nykyistä kaupunginosaa (Lietsu) ja sen lähialueita siihen mitä ne oli viitisen vuotta sitten niin onhan muutos aivan valtava. Ennen oli Liatsu ja Lentsu. Nyt Hiedanranta ja Niemenranta on tullut väliin ja naittanut kaikki yhteen. Varmaan viiden vuoden päästä tällä alueella on pienen kaupungin kokoinen "neloiskaupunginosa". Kun ny vaan ei tulis pelkkää petonkia vaan laitettas puistoja ja virkistysalueita myös, niin en valita. Useinhan kun kaupungit kasvavat kovaa tahtia niin mukana tulee myös negatiivisia lieveilmiöitä mutta toivotaan että ne pysyy minimissä.
Nii ja baareja lisää näille nurkille!
 

scholl

Jäsen
Jos ratikoihin tuleva sähkö tuotetaan uusiutuvilla, on tämä hyvä pointti. Mutta muuten ei päästöteknisesti hurraahuutoja aiheuta, jos sähkö puksutetaan kivihiilellä tai muilla fossiilisilla, kun se hyötysuhde on sillä matkalla jo sen verran huono ja energiahävikki suurta, kun voimalaitokselta sähkö matkaa vaunun pyörille.

Ei, vaan vilkkaasti liikennöidyillä väylillä typen oksidipäästöt ovat niin suuret, että ne aiheuttavat ennenaikaisia kuolemia. Lisäksi ne rehevöittävät vesistöjä. Kyllä kaupunkiliikenne pitää saada mahdollisuuksien mukaan raiteille. Kivihiilen käyttö varmaan loppuu ensi vuosikymmenellä tai sitä käytetään enintään pakkasilla lisänä. Ydinvoimalan lisäksi uusiutuvan sähkön tuotantoa tullaan lisäämään merkittävästi. Tiilikainenhan sitä ajaa nyt.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kesällä vietetään kotimaanlomana arkiviikko Tampereella. Särkänniemi, Vapriikki ja Amurin työläiskortteli nyt ainakin kierretään, sitten jotain rantaa, jos säät sallivat. Pispala ja sitten ehkä joku noista lähimmistä kansallispuistoista. Vai onko siinä ihan hollilla jotain kätkettyä helmeä, jos ei viitsi mahdollisilla helteillä lähteä ajamaan Helvetinjärvelle tai Seitsemiseen? Ihan joku pikkupaikkakin käy, ei välttämättä tarvitse olla mikään miljoonan kilsan vaellus. Noin muutenkin saa erilaisia ilmaisia tai edullisia aktiviteettaja ehdottaa, vaikka ihan kiva se on toki myös vain hengailla. Ruoat tehdään osin kämpillä, osin syödään ulkona, mutta rafloista kyselen myöhemmin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pispala ja sitten ehkä joku noista lähimmistä kansallispuistoista. Vai onko siinä ihan hollilla jotain kätkettyä helmeä, jos ei viitsi mahdollisilla helteillä lähteä ajamaan Helvetinjärvelle tai Seitsemiseen? Ihan joku pikkupaikkakin käy, ei välttämättä tarvitse olla mikään miljoonan kilsan vaellus.

Lempäälässä Birgitanpolku, Kangasalla Kaarinanpolku sekä Kangasalan ja Pälkäneen rajalla oleva Laipanmaa ovat kansallispuistoja lähempänä. Kaarinanpolku on minusta aika tylsää perusmetsää. Birgitanpolku on ilmeisesti melko lailla kansoitettu, mutta kyllä sieltä jotain ihan kivoja paikkoja löytyy, Kirskaanniemi ja Vähä-Riutta esimerkkeinä. Laipanmaata kutsutaan Etelä-Suomen suurimmaksi metsäalueeksi. Valitettavasti en itse ole vielä siellä ehtinyt käydä, mutta moni sitä on kehunut.

Laipanmaalta löytyy nykyään omat sivutkin: Etusivu | Laipanmaa

Pitää itsekin tutkia noita.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
SOPPafestaritkin olisi ollut nyt loppuviikosta Keskustorilla, mutta kun piti/pitää olla möksällä. Toki eilen tuli Hameenpuiston kv-suurmarkkinat parissa tunnissa käveltyä läpi ja souvlakit syötyä, mutta SOPPafestarin 20 metrin jonoon ei viitsitty asettua.

Laukon kartano Vesilahdella on kyllä aika historiallinen ja näkemisen arvoinen paikka. Auki taas tänä kesänä. Tampereelta tultuna tosin kokopäiväretki, mutta sen arvoinen.
 

axe

Jäsen
...ehkä joku noista lähimmistä kansallispuistoista. Vai onko siinä ihan hollilla jotain kätkettyä helmeä, jos ei viitsi mahdollisilla helteillä lähteä ajamaan Helvetinjärvelle tai Seitsemiseen? Ihan joku pikkupaikkakin käy, ei välttämättä tarvitse olla mikään miljoonan kilsan vaellus.

Teiskoon, parikytä kilsaa keskustasta, avattiin tässä ihan viikkoja sitten seudun uusin luonnonsuojelualue Kintulammi. Netissä: Kintulammi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös