Niinpä oikeastaan ainoat lentokentät, joilla matkustajamäärät selkeästi nousevat, taitavat olla Helsinki-Vantaa, Kittilä ja Rovaniemi.
Tässä olet väärässä.
Finavian vuoden 2016 tilastoista käy ilmi, että Turun lentokenttä on on Suomen kentistä kakkosena kansainvälisissä matkustajissa ja sen kansainvälisissä atkustajamäärissä on 7,8% kasvu. Kasvua oli edellisvuotenakin. Vertailun vuoksi Tampereen kansainvälisissä matkustajamäärissä oli hulppea -54,1% lasku edellisvuodesta ja yhteensäkin kova lasku. Turusta lensi yli satatuhatta matkustajaa enemmän kuin Tampereelta ja kansainvälisiä matkustajia liki tuplaten.
Hki-Vantaan jälkeen kovimmat matkustajamäärät olivat Oulussa ja Rovaniemellä, näiden kenttien kansainväliset matkustajamäärät olivat kuitenkin yhteensäkin selvästi pienemmät kuin mitä Turussa yksinään. Käytännössä Oulun ja Rovaniemen matkustajamäärät tulevat sisäisistä lennoista Helsinkiin kotimaisen turismin ja Oulun alueen liikelentojen voimin. Eipä niissäkään mitään pahaa toki ole, päinvastoin, mutta kansainvälinen liikennöinti on varsin pientä.
Jos Suomeen haluttaisiin kaipaamaasi kaksinapaisuutta lentokentille niin Turku olisi siihen luontevampi vaihtoehto. Lähellä Tukholmaa, ja lisäksi Varsinais-Suomeen on viime aikoina myös keskittynyt iso osa Suomea eteenpäin vievästä teollisuudesta ja bisneksestä aina telakkabisneksestä Uudenkaupungin autonvalmistukseen ja ydinvoimalahankekin on. Lisäksi ns. "tunnin juna"-hanke Turun ja Helsingin välillä on edennyt tai etenemässä, ja toimivatpa kulkuyhteydetkin täältä varsin mallikkaasti.
Henkilökohtaisesti lennän lähes aina Turun kentän kautta jos vain voin sieltä lentää. On nopeampaa ja myös edullisempaa lentää täältä tunnin tai sen alle kestävä lento johonkin sopivaan hubiin ja jatkaa sieltä kuin matkata tuntikaupalla Helsinkiin, sieltä hankalasti Vantaalle ja siellä sitten odotella pidempiä toveja ruuhkaisemmalla kentällä. AirBalticilla pääsee Riian kentälle noin tunnissa ja sieltä muualle hyvin suunniteltujen jatkoyhteyksien avulla, esim. kesällä menin Müncheniin lyhyen vaihtoajan jälkeen ja hiukan alle 2,5h lennon jälkeen. Tuota kautta olen mennyt myös Berliiniin. Hampuriin menin kerran Gdanskin kautta, jonne Turusta on myös suora yhteys.
Taannoin Turun kauppakamari ja sen kautta saksalainen, Turun telakan omistava Meyer sekä lääkefirma Bayer esittivät Lufthansalle painokkaan toiveen siitä, että Turusta aukeaisivat suorat lentoyhteydet Saksaan, mm. Hampuriin ja Frankfurtiin. Täällä toimivilla saksalaisfirmoilla on niin paljon bisneslentotarvetta Saksaan, että käyttäjiä riittäisi. Jos näitä isoja firmoja kuunnellaan, niin suorat lennot Saksaan olisivat erittäin tervetulleita.
Sääli vain, että Finavia tosiaan haluaa yksipuolisesti ja poliittisin päätöksin keskittää lähes kaikki lennot härkäpäisesti Hki-Vantaalle miettimättä maan kokonaistarvetta sen enempää. Jos Finavia tulisi tässä vastaan ja tukisi Turun ja Tampereenkin kenttien kehitystä niin se olisi paljon joustavampaa koko maan talouden ja lentoliikenneyhteyksien kehittämisen kannalta. Ei ole järkeä keskittää kaikkea Eurooppaan suuntautuvaa lentoliikennettä samaan kolkkaan. Aasian lennot ja pitkät kaukolennot ovat erikseen, ne voikin keskittää Vantaalle.