Tamin Audi pois täältä!

  • 951 864
  • 3 295

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei tarvitse montaa viestiä katsoa taaksepäin, kun sinä puhuit Mestiksen ja Liigan välisestä tasoerosta. Sitten puhuttiin liigan häntäpään ja mestiksen kärjen vastaavasta, ja nyt sitten ilmeisesti pitäisi vertailla tuota eroa viime kaudella ja nyt.

Kyllä puhuin sarjojen välisestä tasoerosta yleisellä tasolla, kun joku halusi vertailla Liigan tyven ja Mestiksen kärjen välisestä eroa, joten sen jälkeen keskusteltiin tästä. Ja en tarkoittanut että tilannetta pitaisi vertailla viime ja tämän kauden osalta, vaan että puhutaan joko viime kauden tai/ja tämän kauden tilanteesta, ei mistään jos joku olisi jotain tilanteesta.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ottelusarja - toisin sanoen jäällä pelatut ottelut - eivät kerro joukkueiden välisestä tasoerosta niin hyvin kuin joukkueiden kokoonpanot, joita tarkastellaan esim. paperilta?


Kuten joku jo tuossa ansiokkaasti totesi, ennakkoasetelman merkitys yksittäisessä ottelusarjassa tasoittaa tasoeroa valtavasti. En ole väittänyt, enkä väitä etteikö joku Mestisjoukkue voisi päihittää liigajoukkuetta karsintasarjassa. Tärkeä kysymys on, kykeneekö tuo noussut tehnyt joukkue kasvattamaan budjettinsa sille tasolle että kykenee olemaan seuraavalla/seuraavilla kausilla liigalle vähintään yhtä hyvä joukkue kuin pudonnut.

Huomioiden Sportin taloustilanteen, on helppo todeta että viime keväänä se tolppa sisään olisi ollut suomalaiselle jääkiekolle tappio. Ja tuo ei ollut provo vaan ikävä fakta.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
- Liigajoukkue menee karsintaan suoraan ilman play-outteja.
- Viime kevään perusteella osataan valmistautua paremmin
- Olipa siellä mikä liigajoukkue tahansa, niin valmennus osaa psyykata paremmin kuin viime kauden Ässien kohdalla.

Mielestäni Sportin (jos se karsintoihin menee) osakkeita taas nostavat:

- Kokemus kevään 2009 karsinnoista. Eiköhän itseluottamus kasvanut jokaisella pelaajalla kun pystyivät pelaamaan tasaisen sarjan
- Vastustaja ehkä materiaaliltaan heikompi kuin Ässät. Ässäthän ei ollut viime kaudella runkosarjan perusteella liigan heikoin joukkue.
- Sportin parantunut pelaajamateriaali. Dickensonin ja Mcgrerorin myötä joukkueessa on enemmän taitoa kuin viime vuonna

En ole kuitenkaan eri mieltä noista TJ:n pointeista.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt täytyy muistaa, että viime kevään karsinnoissa oli paljon latausta, koska se oli niin ainutlaatuinen tapahtuma. Vuosien jälkeen ketsuppipullo avautui ja painetta tuli ulos valtava määrä. Tämä kääntyi vaasalaisten hurmioksi, kun Tamminen pystyi vielä yllättämään Ässät housut nilkoissa ensimmäisessä ottelussa. Nyt tätä energia latausta ei ole.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Huomioiden Sportin taloustilanteen, on helppo todeta että viime keväänä se tolppa sisään olisi ollut suomalaiselle jääkiekolle tappio. Ja tuo ei ollut provo vaan ikävä fakta.

Miksi tässä tarvitsee puhua joukkueista ollenkaan? Puhutaan vain karsijoista.

Ennakkoasetelmat on jokaisessa ottelussa mitä pelataan. Niiden kanssa on vain elettävä. En näe, että tällä on mitään vaikutusta joukkueiden väitettyyn tasoeroon.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Tästä lähtien ammattipelaajan tehtävä on tehdä Tammisen johdolla kaikkensa koko sopimuskautensa ajan sen eteen, että Sport nousee SM-liigaan.
Kyllä ja näin on mitä luutavimmin tehtykin.

Luulisi jokaisen ymmärtävän sen, että kun pelaaja on toiminut juuri niinkuin kirjoitin seuraa kohden, niin vain ei-ammattimaisesti työhönsä suhtautuva jääkiekkoilija lähtee kertoilemaan negatiivisia juttuja Tamista Sport-kannattajille, joiden tietää sitten vihjailevan niistä nettikeskusteluissa.
Pelaajat eivät huutele noita asioita kenelle vaan, eivätkä todellakaan kirjoita noista asioista kirjoja toisin kuin Tami.
Kyllähän sinäkin puhut työstäsi kavereiden kesken ja enemmän tai vähemmän ja noissa keskusteluissa on useasti mielenkiintoisia juttuja.
Kennellähän se ammattimainen työhoön suhtauminen siis olikaan Tamilla vai pelaajilla?
Tähän olisin vastaukseksi voinut liittää käytännössä vain Jani82:n toisen kappaleen vastauksen sulle. Kehotankin lukemaan koko tekstin vielä uudelleen tuolta edelliseltä sivulta. Kaveri puki hyvin munkin ajatukset sanoiksi. Siinä ei ole mitään outoa, jos kaverille puhutaan vaikka jotain työasioista. Milloin nyt puhutaan mistäkin. Ei sitä nyt kukaan tarkoituksella vain Tamista paskaa puhu, mutta spontaani keskustelutilanne, niin silloin nyt puhutaan mistä nyt sitten ikinä puhutaankaan. Ei sielä mikään Tami ajojahti ole päällä. Ja ihmisiä ne pelaajatkin ovat. Mikä tuossa on nyt niin outoa, eivät pelaajat mitään tunteettomia ja sanattomia robottejakaan ole. Kuten Jani myös sanoi, ei ne pelaajat noista asioista kenelle tahansa huutele. Tuskin esimerkiksi sinä Siffa saisit sisäpiirin tietoa kovinkaan ongittua, vaikka menisit kuinka esimerkiksi itse M.Jämsältä anelemaan.

Niin ja meni väärin tuo "joiden tietää sitten..." Ei tiedä. Mutta toisaalta juuri sen takia en tietenkään mitään yksityiskohtia/nimiä ole sanontukaan. Enhän minä ole edes mitään "mullistavia" paljastuksia tuonutkaan esille. Lähinnä puhuttu ihan noista pintatason jutuista, jotka moni palstaveli on huomannut ihan omaa aivokapasiteettiansa käyttäen.

Kun nyt jatkuvasti vihjailet jonkun/joidenkin pelaajien arvostelevan sinulle Tamin toimintaa, niin miten he ovat hoitaneet työnsä, eli pelanneet, Tamin johdolla? Seuraa sitä, sillä se osoittaa pelaajan sitoutumisen Sportiin. Kertoisit mieluimmin tuntemiesi pelaajien pelaamisen tasosta kuin joutavan päiväisistä huulenheitoista joidenkin pelaajien kanssa.
Se, että pelaajat eivät Tamista henkilönä juuri välitä ei estä sitä etteivät he voi pelata kunnolla.
Tuossa se nyt on lyhyessä ytimekkyydessään, mitä olen Siffalle yrittänyt sanoa kauan kauan aikaa.

Niin ja vastatakseni kysymykseesi, nämä pelaajat ovat hoitaneet työnsä eli pelanneet Tamin johdolla vähintään kouluarvosana kahdeksan veroisesti.

Mielestäni en ole "jatkuvasti vihjaillut". Mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle, niin muistutin sinua vain samoilla jo aijemmin ilmi tuomillani asioilla. Tosin tuossakaan ei minun mielestäni mitään maata mullistavia paljastuksia ollut. Jos nyt esimerkiksi vaikka sattuisin tietämään, kuka Sportin pelaajista on tämä "ahdistelu syytöksen" saanut pelaaja, niin en minä herranjumala tuollaista ala täälä foorumilla kirjoittelemaan. Siinä on vissiin ero.

Tuota "seuraa sitä" -kommenttiasi en taas oikein ymmärrä. Ei mulla oo pakonomaista tarvetta seurata yhtään mitään. Kyllä minä tietenkin heidän otteitansa kaukalossakin seuraan. Ei tuo nyt liity tähän taas oikein mitenkään. Kunhan kerroin tässä keskustelutilanteessa noista muutamista asoista, tähän tilanteeseen ei liittynyt mitenkään kyseisten pelaajien otteet kaukalossa, joten miksi olisin niistä alkanut kertomaan. Silloin kun aiheena on pelaajien esitykset kaukalossa tai muu vastaava, niin sitten puhutaan siitä.

En ole myöskään hirveästi täälä kertonut tuosta "joutavanpäiväisestä huulenheitosta". Käytännössä mainitsen yhden vanhan asian, jonka moni muukin on tiedostanut. Esimerkkinä toin esille tuon "Tami voittaa joukkue häviää" -periaatteen ja siitä kerroin hieman pelaajien tunteita. Ja jos sinä et tuota allekirjoita, niin ok. Mutta ei siitä herneitä tarvitse vetää nenään. Sinä saat olla ihan sitä mieltä mitä haluat.

Aivan niin kuin sinulle olisi jotenkin kova paikka, kun jollain on oikeasti vähän läheisempää tietoa Tammisesta. Siis varsinkin, kun tämä tieto mitä tuodaa ilmi on negatiivista. Mulla ei pahemmin tunnesiteitä Tamia kohtaan ole, joten aika sama se mulle on. Tästä syystä mua on myöskään aika vaikeaa leimata "anti-Tamiksi". Keskustelen vain asioista täälä ja välissä yritän kenties myös hiukan oikoa juttuja. Tami on yksi keskustelenaihe siinä missä muutkin.

Tulipas taas kärpäsestä härkänen, näiden "valtavien" yksityiskohtaisten paljastuksieni johdosta. Joutui taas ikään kuin oikomaan väittämiä, lähes Tamin kirjan paksuisen opuksen verran :)

Olen taipuvainen uskomaan, että kevään 2010 karsintasarja tulee menemään liigajoukkueelle selvemmin kuin keväällä 2009.
Niin. Sanotaan, että tuo aika ympäripyöreä arvauksesi on tietenkin se todennäköisin vaihtoehto, ja samalla myös helpoin vaihtoehto arvattavaksi. "Selvemmäksi" riittää vaikkapa liigajoukkueen voitot 4-2, joka on kenties yksi todennäköisimmistä vaihtoehdoista. Onneksi pelit kuitenkin pelataan aikanaan kaukalossa, ja Mestisjengin nousu ei ole mahdoton juttu, kuten viime kevätkin sen näytti. Erittäin vaikeaa se tulee toki tietenkin olemaan.
 
Viimeksi muokattu:

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksi tässä tarvitsee puhua joukkueista ollenkaan? Puhutaan vain karsijoista.

Periaatteessa ei tarvitsekaan. Viime kevään otin esimerkkinä siksi että Sportin nousu olisi ollut(ikävä sanoa) suomalaisen jääkiekon kannalta huono asia. Se miksi tästä tasoerosta olen jaksanut paljon kirjoittaa johtuu siitä että kun tässä tilanteessa putoaminen liigasta on käytännössä morienttes edustusjääkiekko, täytyy nousian tottavie olla sellainen ettei se itse tuhoudu parin vuoden sisällä noususta.
 
Viimeksi muokattu:

Ouninpohja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...niin vain ei-ammattimaisesti työhönsä suhtautuva jääkiekkoilija lähtee kertoilemaan negatiivisia juttuja Tamista Sport-kannattajille...

Mitenkähän sen ammattimaisuuden laita sitten on Tammisen osalta; uudessa kirjassa retostellaan mielestäni täysin verrattavissa olevia juttuja hänen puoleltaan... Onko se ammattimaista?

Tämä seuraava ei ehkä kuulu käsiteltävään asiaan, mutta sanonpa kuitenkin:
voidaan myös mielestäni kysyä, kuinka ammattimaista Tamin toiminta oli viime keväänä median edessä (valmennustaidoiltaan hän varmasti on ok).

On kyllä ihan pakko nostaa hattua Siffan tinkimättömyydelle, kun hän täällä puolustaa Tammisen tekoja. Tosin se alkaa jo hieman kolkutella uskottavuuden rajoja.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Huomioiden Sportin taloustilanteen, on helppo todeta että viime keväänä se tolppa sisään olisi ollut suomalaiselle jääkiekolle tappio. Ja tuo ei ollut provo vaan ikävä fakta.

Aijaa. Millä perusteella? Siksikö, että Liigaan oltaisiin vihdoin saatu vähän vaihtelua? Näitä hienoja, sarkastisia heittoja sulta kyllä tulee ihan miehekäs määrä. Vielä kun viitsisit edes vähän perustella, etkä heittää niitä ihan vaan sen takia koska oma jengisi on todennäköinen karsija.
 

fågel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport Vaasa
Nyt täytyy muistaa, että viime kevään karsinnoissa oli paljon latausta, koska se oli niin ainutlaatuinen tapahtuma. Vuosien jälkeen ketsuppipullo avautui ja painetta tuli ulos valtava määrä. Tämä kääntyi vaasalaisten hurmioksi, kun Tamminen pystyi vielä yllättämään Ässät housut nilkoissa ensimmäisessä ottelussa. Nyt tätä energia latausta ei ole.

Se lataushan siitä ei tule muuttumaan miksikään. Panokset on samat, ja edelleen pelataan jääkiekkoa. Pienet asiat ratkaisee kokonaisuuden suuntaan tai toiseen. Saman hurmion voi vaikka KooKoo saada tulevana keväänä esimerkiksi Saipaa vastaan.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Periaatteessa ei tarvitsekaan. Viime kevään otin esimerkkinä siksi että Sportin nousu olisi ollut(ikävä sanoa) suomalaisen jääkiekon kannalta huono asia. Se miksi tästä tasoerosta olen jaksanut paljon kirjoittaa johtuu siitä että kun tässä tilanteessa putoaminen liigasta on käytännössä morienttes edustusjääkiekko, täytyy nousian tottavie olla sellainen ettei se itse tuhoudu parin vuoden sisällä noususta.

Haluat näemmä väkisin palata aiheeseen avoin liiga vs. suljettu liiga.

Voisitko yksilöidä ne asiat, mitkä tekevät esim. SaiPasta paremman seuran liigaalle kuin esim. velattomasta KooKoosta, Sportista, Jokipojista tai Jukureista, kiitos.

Oman mielipiteeni olen tuonut monesti tällä palstalla esiin ja se on, että vain pelilliset asiat merkkaa. Kilpailu poistaa epäterveet.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Oman mielipiteeni olen tuonut monesti tällä palstalla esiin ja se on, että vain pelilliset asiat merkkaa. Kilpailu poistaa epäterveet.

Niin... Onko Sport nyt epäterve, jonka kilpailu (konkurssi) poistaisi SM-liigasta ensimmäisellä kaudella?

Sport on vaarallinen esimerkki tästä "vain pelilliset asiat" -merkkaa ajattelusta. Tästä syystä liiga suljettiin.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Niin... Onko Sport nyt epäterve, jonka kilpailu (konkurssi) poistaisi SM-liigasta ensimmäisellä kaudella?

Sport on vaarallinen esimerkki tästä "vain pelilliset asiat" -merkkaa ajattelusta. Tästä syystä liiga suljettiin.

Olisi varmasti. Nythän näyttää siltä, että epäterve-Sport tuskin havittelee liigaan pitkään aikaan. Homma siis toimii.

Voisitko avata vähän tätä vaarallinen esimerkki-ajatusta laajemmin, se ei aukene minulle.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Olisi varmasti. Nythän näyttää siltä, että epäterve-Sport tuskin havittelee liigaan pitkään aikaan. Homma siis toimii.

Voisitko avata vähän tätä vaarallinen esimerkki-ajatusta laajemmin, se ei aukene minulle.

Aikanaan SM-liiga suljettiin, jotta seurat tervehdyttäisivät talouttaan ja samalla tämä estäisi divarijoukkueiden järjettömät taloudelliset riskit nousun takia. Ensimmäinen ei toteutunut, liigajoukkueet ovat edelleen kuralla ja Sportin taloutta katsoessa ei toteutunut toinenkaan.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Toisaalta, jos liiga suljettaisiin nyt vaikka viideksi vuodeksi tekisikö Sport jotain toisin että sillä olisi talous liigakunnossa viiden vuoden päästä. Itse epäilisin ettei.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toisaalta, jos liiga suljettaisiin nyt vaikka viideksi vuodeksi tekisikö Sport jotain toisin että sillä olisi talous liigakunnossa viiden vuoden päästä. Itse epäilisin ettei.

Ei varmaan. Kyllä suljettu liiga on nähty ja nähty ettei siitä ole todellista hyötyä talouden hoitoon. Vain johtajien osaamisella on merkitystä.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Aikanaan SM-liiga suljettiin, jotta seurat tervehdyttäisivät talouttaan ja samalla tämä estäisi divarijoukkueiden järjettömät taloudelliset riskit nousun takia. Ensimmäinen ei toteutunut, liigajoukkueet ovat edelleen kuralla ja Sportin taloutta katsoessa ei toteutunut toinenkaan.

Seurojen satsauksia ei voida estää keinotekoisella kilpailunrajoittamisella. Liigassa taistellaan mestaruudesta ja sijoituksista, Mestiksessä noususta, mestaruudesta ja sijoituksista. Koko business on epäterve, siinä ei sulkemiset auta.

Itse ajattelen asiaa aika paljolti niin, että Suomessa on "jääkiekkotyöpaikkoja" määrä x. Jos joku seura kupsahtaa työpaikat siirtyy toiseen seuraan aika nopealla aikavälillä. Jääkiekkotyöpaikkojen kokonaismäärä voidaan saada nousuun vain kokonaisvaltaisella kehittämisellä. Yksi iso kehitys oli MM-95, vaikka se huvittavalta tuntuukin.

Seuran kaatuminen on toki harmillinen juttu, mutta näinhän kilpailutilanteissa käy. Jääkiekosta on haluttu tehdä Suomessa business ja silloin se tulisi elää niillä säännöillä.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Seurojen satsauksia ei voida estää keinotekoisella kilpailunrajoittamisella. Liigassa taistellaan mestaruudesta ja sijoituksista, Mestiksessä noususta, mestaruudesta ja sijoituksista. Koko business on epäterve, siinä ei sulkemiset auta.

Tämä on yksi niistä harvoista asioista, josta olen Tammisen kanssa samaa mieltä. Lisäksi karsintasarja ihan itse osoitti tarpeellisuutensa viime keväänä. Tolppa ulos, Tami sisään.

Liigajumbojen keväiset alennusmyynnit eivät vieneet suomalaista jääkiekkoa eteenpäin ollenkaan. Se oli järkyttävää.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aijaa. Millä perusteella? Siksikö, että Liigaan oltaisiin vihdoin saatu vähän vaihtelua? Näitä hienoja, sarkastisia heittoja sulta kyllä tulee ihan miehekäs määrä. Vielä kun viitsisit edes vähän perustella.

Se perustelu oli lainaamasi viestin ensimmäisellä rivillä. Sport teki viime kauden jälkeen 300 000e tappiota ja nyt kassa huutaa tyhjyyttään. Kyllähän tilanne olisi ollut melko kestämätön kun kesäkuussa olisi arvottu kuka siellä liigassa pelaa kun liigalisenssiin vaadittavaa rahaa ei olisi löytynyt. Nyt en tosin muista olisiko tuon pelastanut joku aikaraja, johon mennessä nousijan olisi tuo lisenssi pitänyt lunastaa.

Se miksi olen liigan liian myöhään avaamista vastustanut on juuri tuo kun ero on kasvanut liian suureksi. Siitä huolimatta aina löytyy joku joka haluaa nielaista kerralla liian ison kakkupalan ja seuraukset eivät ole kovin kauniit.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voisitko yksilöidä ne asiat, mitkä tekevät esim. SaiPasta paremman seuran liigaalle kuin esim. velattomasta KooKoosta, Sportista, Jokipojista tai Jukureista, kiitos.

Kerro sinä kuka noista kykenee kaivamaan jostain 1,6 miljoonaa ja sen jälkeen yhden miljoonan minimissään pelaajabudjettiin. Niin ja me olemme elävä esimerkki siitä että tuo miljoonakin on auttamattomasti liian vähän.
 

Winger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Mutta liigajoukkueillahan on perinteitä liigasta, joita Sportilla ei ole kuin yhden kauden verran? Liigajoukkueiden kaupungit ovat parempia kaupunkeja, kaupungeissa asuu kauniimpia ihmisiä, paremmat työpaikat, paremmat harrastukset, myös elokuvat ovat liigapaikkakunnilla parempia. Olen kuullut liigaseurojen kannattajilta.

Olen tosin luullut, että kilpailutuksen kieltäminen on kartelli, mutta tämä on kumottu hyvin moneen otteeseen. Myös Manu Juhani Tamminen on ajanut tätä liiga-karsinta-asiaa. Mies on kuulemma maannut moottoritiellä yksin ja vastustanut tällaista sulkeutunutta ilmapiiriä. On ne ajat kurjia, kuin sieltä liigasta voi nyt tippua. Nythän liigaseuran kannattajille voi periaatteessa käydä todella ikävästi ja köpelösti, he voivat tippua sarjaporrasta alemmalle. Vaikka ei kuitenkaan hätään ole aihettä, sillä liigaseurojen kannattajien mielestä tasoero liigan ja Mestiksen välillä on niin suuri, että liigajoukkue vie pelisarjan aina 4-0. Näin olen kuullut. Ehkä se pitää paikkansa...
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kerro sinä kuka noista kykenee kaivamaan jostain 1,6 miljoonaa ja sen jälkeen yhden miljoonan minimissään pelaajabudjettiin. Niin ja me olemme elävä esimerkki siitä että tuo miljoonakin on auttamattomasti liian vähän.

Miksi niiden pitäisi päästä noihin lukuihin? Käsitykseni mukaan SM-liigassa ei ole minimibudjettirajoja.

Ja ei nuo luvut mitään utopiaa ole Sportille, KooKoolle tai Jokipojille. Samat edellytykset noissa kaupungeissa on pelata liigakiekkoa kuin Lappeenrannassa tai Porissakin.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Jos jääkiekko olisi bisnestä, SM liiga olisi suljettu.

Ei välttämättä. Avauspäätös on isontanut markkinaa kiistatta. Se on kiekkobusineksen etu. Jos halutaan, että liigajoukkueet voi veljeillä turvassa, suljettu liiga on ehdottomasti ratkaisu. Ehkä se ei kuitenkaan ole busineksenkaan kannalta paras.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös