Meillä vaihtui viime kesänä valtakunnallisesta toimijasta paikalliseen toimijaan. Hinta putosi samalla löhes 10k€ vuodessa. Edellisellä isännöitsijällä oli vajaa 30 kohdetta kun nykyisellä on 15. Paikallisella toimijalla on toki 30 vuoden historis että mistään pienestä nyrkkipajasta ei ole kysymys. Nykyisen isännöitsijän saa jopa kiinni ja häneltä voi odottaa jopa vastauksia. Halvin tämä ei ollut mutta hinta laatu suhteeltaan paras. Omasta kokemuksesta suosittelen pienempää toimistoa kunhan varmistuu että osaamista löytyy.
Itse asiassa kuulostaa kiinteistönhuollolta.
Isännöinnin kustannuksissa tuijotetaan usein liikaa sitä pelkkää kuukausihintaa. Senhän saa vaikka nollaan, jos jättää kaikki tehtävät lisälaskutettavaksi. Ja toisaalta ammattitaitoinen isännöitsijä muistaa hakea avustukset, ehdottaa hallitukselle oikea-aikaisia huolto- ja korjaustoimenpiteitä joilla ehkäistään isommat vahingot tai remontit. Tai on ajan tasalla energian- ja vedensäästön ratkaisuista.
Meidän taloyhtiö teki opettavaisen syrjähypyn paikallisesta isännöintiyrityksestä Verkkoisännöinti-nimiseen firmaan, jonka nykyisin omistaa Ovenia. Kirjoitan ihan oikeilla nimillä, jotta voin osaltani varoittaa kaikkia. Itse en ollut hallituksessa kun päätös vaihtamisesta tehtiin, mutta varmasti minuakin olisi tuohon aikaan viety kuin mätää kukkoa.
Verkkoisännöinti ainakin tuohon aikaan kalasteli asiakkaita juuri tuolla Vilpertin mainitsemalla keinolla, eli painamalla kuukausihinnan aggressiivisen alas. Hallituksemme ei kuitenkaan tarpeeksi tarkasti tutustunut sopimukseen sisältyviin tai ennen kaikkea sisältymättömiin palveluihin. Seurauksena aivan järkyttävä määrä lisälaskutusta. Toki jokainen isännöitsijä (henkilö vaihtui vuoden aikana kahdesti) oli halukas tulemaan paikan päälle kohteeseen aina kun pienintäkin tarvetta oli. Siitä kun saattoi laskuttaa lisää. Kun hallitus tämän sitten ymmärsi, järjestimme lopulta hallituksen kokouksetkin ilman isännöitsijää säästösyistä.
Yksi hyvä esimerkki Verkkoisännöinin tavasta laskuttaa oli isännöitsijän työn laskutus yhtiökokouksen osalta. Hallituksen pj. vanhaan tapaansa ajatteli kutsua isännöitsijän paikalle 15 minuuttia ennen kokouksen alkamista, jotta he ehtivät pikaisesti käydä vielä kasvokkain pääkohdat läpi. Näin tehtiin ja tuosta laskua 1 tunti. Seuraava tunti oli kokousta, josta tunnin lasku tietenkin ihan OK. Kokous kesti n. 10 minuuttia yli tunnin, mistä laskua yksi tunti lisää. Sitten vielä uuden hallituksen järjestäytyminen, 5 minuuttia, josta siitäkin laskua yksi tunti. Reklamaation jälkeen lasku kyllä kohtuullistettiin kahteen työtuntiin.
Vastaavia tapauksia oli koko ajan kun Verkkoisännöinti yhtiötämme isännöi. Hallituksen työajasta suuri osa kului siihen, että reklamoimme aiheettomista tai perusteettoman suurista laskuista. Aiheettomilla laskuilla tarkoitamme mm. täysin turhia julkaisuja, joita isännöitsijä taloomme pyytämättä jakoi.
Isännöineet henkilöt tekivät kyllä ymmärtääkseni parhaansa. Sähköpostikeskusteluista paistoi organisaation mädännäisyys, kun varsinkaan kiusallisiin laskutuskysymyksiin eivät isännöitsijät itsekään tahtoneet saada omilta esimiehiltään vastauksia. Viimeinen tuosta firmasta taloamme isännöinyt tämän myönsikin puhelimessa kun soitin hänelle ennen kuin lähetimme irtisanomisilmoituksen (halusin korostaa sitä, että vika ei ollut henkilössä vaan läpimädässä yrityksessä).
Verkkoisännöinnistä löytyy ympäri internetiä vastaavanlaisia kokemuksia vaikka kuinka paljon. Useat taloyhtiöt ovat päätyneet hakemaan korvauksia oikeusteitse. Verkkoisännöinti palkittiin pari vuotta sitten vuoden isännintiyrityksenä ilmeisesti nopean kasvun takia.
Meidän yhtiö vaihtoi lopulta takaisin paikalliseen isännöintiyritykseen. Mielestäni tällaisen yrityksen suuri etu on esimerkiksi alueen tuntemus. Kuukausihinta nousi reilusti, mutta kun lähes kaikki kuuluu pakettiin, säästöä kertyy kuukausi- ja vuositasolla melkoisesti. Puhumattakaan hallituksen jäsenten mielenrauhasta.