Onkos täällä ketään joka on päässyt tappelemaan toimitusten viivästysten korvauksista.
Keissihän on sikäli selvä, ylemmän hintakategorian keittiöfirman kalustetoimitus meni vähän reisille siltä osin että ovet jäivät alihankkijalta toimittamatta 27.5 jolloin toimituksen piti tapahtua. Vastaavasti avaimet käteen-asennusurakan piti sähköpostitse täsmennettynä olla about valmista 29.5, nyt siis keittiö on yhä vailla kaapinovia ja alihankkijan toimitusten tilanne yhä vähän avoin.
...
Sen siitä saa kun kuvittelee että maksamalla saisi asiantuntemusta.
Yleisesti ottaen keittiökalustefirmat ovat samaa paskaa eri paketissa, ovet, saranat, rungot sekä kaikki muukin tilpehööri on käytännössä samanlaista jokaisella valmistajalla ja pääosin osat myös tulevat samoilta tehtailta.
Esimerkiksi "kotimainen keittiö" tai "kotimaiset rungot" tarkoittaa yleisesti ottaen sitä, että Tsekeistä tuodut elementit on lyöty kasaan Suomessa.
Ihmettelen yleisesti ihmisten hinkua maksaa "Puustelli"-lisää samasta keittiöstä samoin osin. Vielä kun esim. ko. firma on oikein tunnettu siitä, etteivät toimitukset mene kerralla oikein, niin on pakko ihailla jälkimarkkinoinnin ja reklamaationhoitajien kyvykkyyttä, kun katsoo heidän markkinaosuuttaan ja mainettaan.
Ainoat tosiaan jossa on eroa, on A) suunnitteluohjelman laatu B) myyjän ammattitaito sekä C) asennusporukan ripeys.
Itse esimerkiksi väänsin kuukausia keittiöfirman kanssa siitä minkä verran olimme saamassa rahaa takaisin, kun rakennuttaja oli hankkinut valmiin setin, johon teimme muutoksia ja hankimme ison osan kamoista itse. Myyjä sitten oli sitä mieltä, että on aivan mahdotonta "laskea taaksepäin" sitä minkä verran mikäkin muutos on maksanut ja minkä verran hyvitys pois jätetyistä kamoista on. Kaikkein uskomattominta toki oli, että toimari oli samaa mieltä, että ei heidän ohjelmalla ja tekotavalla ole mitään mahdollisuutta laskea sitä onko joku muutos/poisto hyvitetty jo vai ei.
Itse lähtisin siitä, että tuon viikkohyvityksen tulee koskea koko setin hintaa, koska keittiö ei ole ollut käytettävissä. Tähän päälle sitten joku kohtuullinen kipukorvaus, niin ollaan varmaan niillä main mitä sieltä voisi olla raavittavissa kasaan.
Yleisesti jos itse lähtisin nyt tekemään uutta keittiötä, kävisin läpi pohjapiirroksen kanssa mahdollisimman monta myyjää, joilta sitten suunnitelmat tilaan ja näistä sitten paras vaihtoehto, sitten ankara kilpailutus ko. kuvilla ja halvin (yhdistettynä johonkin viitteeseen luotettavuudesta) tilaukseen. Gigantti taitaa tätä nykyä olla puhtaan tavaran osalta selvästi halvin (Ikea toki samoilla kieppeillä, mutta sieltä ei ihan kaikkia variantteja saa), mutta tuo toki vaatii sitten "ulkopuolisen" asentajan.