Olisi talonmaalaus edessä. Moni suositellut Vinhaa.
Epäselvää on minulle vielä se, että en tiedä minkälaisella maalilla edellinen omistaja on talon maalannut. Eli käykö Vinha tuon vanhan maalin päälle?
Vinha on peittävä puunsuoja, ei maali.
Vinha sopii sekä lateksien että öljymaalien päälle, mutta ominaisuuksiensa vuoksi (eli kun on puunsuoja, jättää puun syyt näkyviin ja ei ehkä peitä kunnolla jos vanhaa maalia ei ole raavittu hyvin pois) en suosittele.
Maalin tunnistus on melko helppoa. Punamulta sotkee sormet kun sitä hieroo sormilla ja aikaisemmin punamullalla maalatun päälle käy vain punamultamaali.
Öljymaali on vanhetessaan melko kovaa ja saattaa näyttää vähän kuivalle iholle, eli maali on kuivunut ikäänkuin pieniksi palasiksi. Jos saa isomman palan irti, voi kokeilla katkaista maalin palaa, sen pitäisi lohjeta osiin "naksahtaen"
Lateksimaali taas on muovimaisen taipuisaa yleensä ja irrotettua palaa voi kokeilla polttaa sytkärillä. Pitäisi tulla selkeä muovin haju ja palaa muovin lailla...
Jos niinkin arvokasta kohdetta kuin taloa maalaa, suosittelen vain ja ainoastaan Tikkurilan Ultraa, käy sekä lateksin että öljymaalin päälle ja ehdottomasti pitkäikäisin.
Pohjatyöt pitää ja kannattaa tehdä huolella, eli puhdistetaan pinnat harjalla pölystä, pestään likaantuneet tai pilkkuhometta sisältävät pinnat joko Tehopesulla, tai homepesulla (home on ulkopinnoissa yleensä kosmeettinen- ei varsinainen haitta).
Maalin valmistajien kotisivuilla on tarkempia ohjeita.
Olen näitten aineitten kanssa ollut tekemisissä parikymmentä vuotta ja olen myynyt sadoille taloille, yksityisille ja rakennusliikkeille maaleja.
Sen minkä maalia ostaessa säästää, maksaa takaisin huoltomaalauksen tullessa vastaan aikaisemmin.
Kysy lisää jos jotain tulee mieleen.