Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 886 091
  • 4 118
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Talo tuli maalattua. Seuraavana olisi vuorossa on piharakennus.

Vanhan laudoituksen päälle on laitettu koolaus, jonka päälle on laitettu jonkin sortin levy? Parissa kohtaa alareuna on vähän kärsinyt, joten levy näyttää jotenkin pahviselta. Tehty todennäköisesti 90-luvulla. Aurinkoiselta puolelta maali on lähtenyt pois, mutta toiselta puolelta on oikeinkin hyvässä kunnossa.

Mitähän tuo levy on? Parisen kymmentä senttiä leveää, puukuvioinen ja pontattua.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Autotallin oven automatisointi. Taloyhtiössä on nyt autotallit n. 10v vanhoin kippiovin (joku Pisuaari-niminen firma) ja syksyä/talvea ajatellen laiska ihminen alkoi heti miettimään automatisointia. Onko kellään kokemusta kustannustasosta, ilmeisesti ovi pitäisi vaihtaa kokonaan ja komponentit eivät kyllä ole pahanhintaisia mutta työtä lienee jonkun verran.
 
Mökki, joka tässätapauksessa on oikeastaan rintamamiestalo-tyyppinen rakennus, pitäisi maalata. Kumpaa suosittelisitte, ruiskua vai ihan perinteistä tela/pensseli ratkaisua. Tarkoitan ruiskulla näitä sähkökäyttöisiä 100-150€ hilavitkuttimia. Maalattavaa on n.120 neliöä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Autotallin oven automatisointi. Taloyhtiössä on nyt autotallit n. 10v vanhoin kippiovin (joku Pisuaari-niminen firma) ja syksyä/talvea ajatellen laiska ihminen alkoi heti miettimään automatisointia. Onko kellään kokemusta kustannustasosta, ilmeisesti ovi pitäisi vaihtaa kokonaan ja komponentit eivät kyllä ole pahanhintaisia mutta työtä lienee jonkun verran.
Asensin itse kaksi kipaletta ovia avausautomatiikalla. Homma ei ollut kovin vaikea eikä aikaa vievä. Tosin aukko johon oovet asensin, oli tallia rakennettaessa tehty juuri vakio-oven mittojen mukaan. Eli jossain vanhoissa taloissa voi joutua tilaamaan mittatilauskokoa olevat ovet. Noista kippiovien avaajista jälkiasennuksena en osaa sanoa. Mulla on erilainen. Muistaakseni kun kysyin tarjousta ovistani avaimet käteen asennettuna niin hinta oli yli tuplat pelkkiin osiin verrattuna. Itse avaajan asennus oli pieni homma oven asentamiseen verrattuna ja ei ollut paha rasti.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Rivitalon päätyasunto. Seinät maalataan ja kyseessä siis sisäseinistä "ulkoseinä". Onko syytä valita öljymaali vai mennäänkö akryylimaalilla? Joskus kuullut puhuttavan ilmalukoista mitkä syntyy mikäli sisäpuolen ulkoseinään käyttää muuta kuin öljymaalia. Tornari?

Talo siis rakennettu vuonna 1985 eikä ole koneellista ilmastointia.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Rivitalon päätyasunto. Seinät maalataan ja kyseessä siis sisäseinistä "ulkoseinä". Onko syytä valita öljymaali vai mennäänkö akryylimaalilla? Joskus kuullut puhuttavan ilmalukoista mitkä syntyy mikäli sisäpuolen ulkoseinään käyttää muuta kuin öljymaalia. Tornari?

Talo siis rakennettu vuonna 1985 eikä ole koneellista ilmastointia.
No en nyt sanoisi että ihan tornari, kyllä perinteinen öljymaali (pellavaöljymaali) hengittää paremmin kuin pahimmat lateksit. Ja esim Uulalla on vesiohenteisia Into-sisämaaleja, joiden markkinoivat hengittävän, eli jos haluaa pelata varman päälle, niin se voisi olla hyvä valinta, vaikka ei mikään suosikkimaalini olekaan, mutta monet siitä tykkää.
Toki sisäpinnassa sillä nyt ei niin väliä ole, kun heti maalattavan pinnan takana on kuitenkin varmaan joku höyrynsulkumuovi, ja jos ei ole niin maalista sellainen nyt syntyy, eikä se rakenteen toimimista estä. Ongelmia voisi kuvitella tulevan vain, jos ulkoseinän ulkopinnassakin on joku tiivis vesihöyryä läpäisemätön pinta ilman tuuletusrakoa.
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Ja esim Uulalla on vesiohenteisia Into-sisämaaleja, joiden markkinoivat hengittävän, eli jos haluaa pelata varman päälle, niin se voisi olla hyvä valinta, vaikka ei mikään suosikkimaalini olekaan, mutta monet siitä tykkää.

Me remontoimme vanhan hirsirunkoisen maalaistalon ja suurin osa sisäseinistä maalattiin Uulan Into-maaleilla. Hintahan on vähän kalliimpi, mutta ainakin maalaus oli helppoa ja mukavaa. Maali oli siis helposti maalattavaa ja mukavaa se oli siksi, että Uulan maalit ovat lähes täysin hajuttomia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onkos täällä ketään joka on päässyt tappelemaan toimitusten viivästysten korvauksista.
Keissihän on sikäli selvä, ylemmän hintakategorian keittiöfirman kalustetoimitus meni vähän reisille siltä osin että ovet jäivät alihankkijalta toimittamatta 27.5 jolloin toimituksen piti tapahtua. Vastaavasti avaimet käteen-asennusurakan piti sähköpostitse täsmennettynä olla about valmista 29.5, nyt siis keittiö on yhä vailla kaapinovia ja alihankkijan toimitusten tilanne yhä vähän avoin.

Eli: Käytännössä toimitus on nyt viivästynyt nyt paljolti varmuudella 4 viikkoa, itse valmis keittiö ehkä samaiset 4.
Jos siis ovet sattuisivat tulemaan tällä viikolla ja keittiö saataisiin paukutettua valmiiksi niin miten paljon kannattaa/voi lähteä puristamaan firmaa kiveksistä kompensaation muodossa. Yleiset sopimusehdothan ovat sikäli naurettavat että jos ovien hinta on esim. 1500e niin käytännössä alkavalta viikolta saa vakiokorvauksena 1% tuosta. Mutta kun meidän kohdalla käytännössä puhutaan siitä että lähemmäs 20ke edellämainitusti avaimet käteen-keittiö on ollut neljättä viikkoa ilman ovia ja siten osin käyttökelvoton, ei kyse ole enää siitä mikä on yksittäisen ovitoimituksen hinta vaan kokonaisvaltaisen vitutuksen osuus. Eli oikeastaan pitäisi osata hinnoitella vitutus järkevästi perusteltavaksi korvausvaatimukseksi. Toki todettakoon muutenkin että iso osa keittiöproggiksesta on mennyt aika surkeasti ja kyseinen puljun suunnittelupuoli tehnyt aika kakkosluokan työtä ja toisaalta taidokkaasti myös osannut olla osaamatta myydä asioita jotka a) olisivat parantaneet keittiön ulkoasua b) lisänneet heille itselleen myyntiä kun asiakaskin olisi tässä tapauksessa kyllä mielellään tuollaisia kohdan a) asioita maksanutkin jos vain joku olisi ehdottanut niitä. Sen siitä saa kun kuvittelee että maksamalla saisi asiantuntemusta.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kerrostalon putkiremppaan liittyvästä kylpyhuoneremontista kyse. Putkiremppa tehdään siis pinnoittamalla, jolloin kaikkia kylppäreitä ei saneerata, vaan vain halukkaiden. No, itse olin halukas kun remontin osuus oli mielestäni ihan kohtuuhintainen ja kylppäri oli aivan kauhea, vanhoine ammeineen jne.

Projektin alkuvaiheessa lupailtiin "parin viikon" kestoa kylppäriremontille. Jossain vaiheessa tätä täsmennettiin, että nelisen viikkoa menee per kylppäri. Nyt kuitenkin on jo kolme viikkoa kulunut, ja kylppäristä on poistettu vain vanhat sähköt (rasiat + johdot) sekä irroitettu vanhaa irtokalustoa (wc-paperiteline, pyyhekoukut) sekä tietty vesi katkaistu jo hiukan reilu kolme viikkoa sitten. Tänään aamulla sitten katseltiin vastaavan mestarin kanssa tilannetta, ja tällä viikolla lupailivat että hommaa saataisiin aloitettua. Valmistumisajaksi luvattiin heinäkuun loppu, eli vielä viisi viikkoa tästä eteenpäin. Yhteensä siis vedet poikki asunnosta vähän reilun pari kuukautta ja kylppärirempan kesto venähti samaan reiluun pariin kuukauteen. Tämä on mielestäni aivan naurettava venyminen alkuperäisestä "parin viikon" aikataulusta. Joudumme nyt tämän ajan asumaan sohvamajoituksella anoppilassa, joka sijaitsee 10 km keskustasta (jossa siis oma kämppä sijaitsee).

Miten tässä tapauksessa voi toimia? Voidaanko vaatia jotain korvauksia / hyvitystä remontin venymisestä? Vastaava mestari on jo myöntänyt minulle, että venyy siksi, että ei ole riittävästi työntekijöitä. Kuulemma remontoitavien kylppäreiden määrä yllätti, vaikka sitä osakkailta kysyttiin jo yli puoli vuotta sitten. Kesälomatkin pitäisi kuulemma pitää.

Kehen tällaisessa tapauksessa voi ottaa yhteyttä? Rakennusvalvoja ja isännöitsijä lähinnä levittelevät käsiään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En osaa edellisillä vastata, vaan olen käsi ojossa minäkin. Nimittäin pyyhkeiden kuivaustelineemme on vuotanut jo jonkin aikaa, on kuulunut siihen oidetaan kun ehditään osastoon aina. Nyt sitten on jo siinä kunnossa, että hapettumaa on ympäriinsä, eikä mun vakiokonstini eli holkkia kireemmälle enää pure. En uskallakaan enää sitä vääntää, ettei repeä koko paska, vaan pitäisi kai jossain vaiheessa huudella putkimiehen perään. Onko kokemuksia, kuinka vaikea tuo on vaihtaa, ja kuinka kallis töineen sekä kalusteineen?
 

Tuamas

Jäsen
Onkos täällä ketään joka on päässyt tappelemaan toimitusten viivästysten korvauksista.
Keissihän on sikäli selvä, ylemmän hintakategorian keittiöfirman kalustetoimitus meni vähän reisille siltä osin että ovet jäivät alihankkijalta toimittamatta 27.5 jolloin toimituksen piti tapahtua. Vastaavasti avaimet käteen-asennusurakan piti sähköpostitse täsmennettynä olla about valmista 29.5, nyt siis keittiö on yhä vailla kaapinovia ja alihankkijan toimitusten tilanne yhä vähän avoin.
...
Sen siitä saa kun kuvittelee että maksamalla saisi asiantuntemusta.

Yleisesti ottaen keittiökalustefirmat ovat samaa paskaa eri paketissa, ovet, saranat, rungot sekä kaikki muukin tilpehööri on käytännössä samanlaista jokaisella valmistajalla ja pääosin osat myös tulevat samoilta tehtailta.
Esimerkiksi "kotimainen keittiö" tai "kotimaiset rungot" tarkoittaa yleisesti ottaen sitä, että Tsekeistä tuodut elementit on lyöty kasaan Suomessa.

Ihmettelen yleisesti ihmisten hinkua maksaa "Puustelli"-lisää samasta keittiöstä samoin osin. Vielä kun esim. ko. firma on oikein tunnettu siitä, etteivät toimitukset mene kerralla oikein, niin on pakko ihailla jälkimarkkinoinnin ja reklamaationhoitajien kyvykkyyttä, kun katsoo heidän markkinaosuuttaan ja mainettaan.

Ainoat tosiaan jossa on eroa, on A) suunnitteluohjelman laatu B) myyjän ammattitaito sekä C) asennusporukan ripeys.

Itse esimerkiksi väänsin kuukausia keittiöfirman kanssa siitä minkä verran olimme saamassa rahaa takaisin, kun rakennuttaja oli hankkinut valmiin setin, johon teimme muutoksia ja hankimme ison osan kamoista itse. Myyjä sitten oli sitä mieltä, että on aivan mahdotonta "laskea taaksepäin" sitä minkä verran mikäkin muutos on maksanut ja minkä verran hyvitys pois jätetyistä kamoista on. Kaikkein uskomattominta toki oli, että toimari oli samaa mieltä, että ei heidän ohjelmalla ja tekotavalla ole mitään mahdollisuutta laskea sitä onko joku muutos/poisto hyvitetty jo vai ei.

Itse lähtisin siitä, että tuon viikkohyvityksen tulee koskea koko setin hintaa, koska keittiö ei ole ollut käytettävissä. Tähän päälle sitten joku kohtuullinen kipukorvaus, niin ollaan varmaan niillä main mitä sieltä voisi olla raavittavissa kasaan.

Yleisesti jos itse lähtisin nyt tekemään uutta keittiötä, kävisin läpi pohjapiirroksen kanssa mahdollisimman monta myyjää, joilta sitten suunnitelmat tilaan ja näistä sitten paras vaihtoehto, sitten ankara kilpailutus ko. kuvilla ja halvin (yhdistettynä johonkin viitteeseen luotettavuudesta) tilaukseen. Gigantti taitaa tätä nykyä olla puhtaan tavaran osalta selvästi halvin (Ikea toki samoilla kieppeillä, mutta sieltä ei ihan kaikkia variantteja saa), mutta tuo toki vaatii sitten "ulkopuolisen" asentajan.
 

Veijari

Jäsen
Miten tässä tapauksessa voi toimia? Voidaanko vaatia jotain korvauksia / hyvitystä remontin venymisestä? Vastaava mestari on jo myöntänyt minulle, että venyy siksi, että ei ole riittävästi työntekijöitä. Kuulemma remontoitavien kylppäreiden määrä yllätti, vaikka sitä osakkailta kysyttiin jo yli puoli vuotta sitten. Kesälomatkin pitäisi kuulemma pitää.

Kehen tällaisessa tapauksessa voi ottaa yhteyttä? Rakennusvalvoja ja isännöitsijä lähinnä levittelevät käsiään.

Urakoitsija on sopimussuhteessa taloyhtiön kanssa. Sopimuksessa lienee myöhästymissakot koko rakennustyön osalta ja voi toki olla jotain sakollisia välitavoitteitakin. Eli siis taloyhtiö saa korvauksen mahdollisesta urakan valmistumisen myöhästymisestä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
En osaa edellisillä vastata, vaan olen käsi ojossa minäkin. Nimittäin pyyhkeiden kuivaustelineemme on vuotanut jo jonkin aikaa, on kuulunut siihen oidetaan kun ehditään osastoon aina. Nyt sitten on jo siinä kunnossa, että hapettumaa on ympäriinsä, eikä mun vakiokonstini eli holkkia kireemmälle enää pure. En uskallakaan enää sitä vääntää, ettei repeä koko paska, vaan pitäisi kai jossain vaiheessa huudella putkimiehen perään. Onko kokemuksia, kuinka vaikea tuo on vaihtaa, ja kuinka kallis töineen sekä kalusteineen?

Sikäli mikäli asennusväli on vakiomittainen ja sulku ennen rättipatteria, ei projekti ole kauhean kallis. Itse kuivain n. 200-400€, vaihdettavat hilut 10-30€, putkarilta ottaa max. 1h, diy-mieheltä pari h...
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Urakoitsija on sopimussuhteessa taloyhtiön kanssa. Sopimuksessa lienee myöhästymissakot koko rakennustyön osalta ja voi toki olla jotain sakollisia välitavoitteitakin. Eli siis taloyhtiö saa korvauksen mahdollisesta urakan valmistumisen myöhästymisestä.
Paitsi, että eikös urakoitsija ole sopimussuhteessa suoraan niiden kanssa, joiden kylppärit uusitaan. Eri asia olisi, mikäli taloyhtiön kaikki kylppärit olisivat sisältyneet urakkaan. Nythän JZZ on käsittääkseni itse sopinut urakoitsijan kanssa kylppärin remontista samalla vaivalla, kun viemärit kuitenkin sukitetaan. Olisi siis voinut teettää kylppäriremontin myös toisella urakoitsijalla, mutta tämä ei olisi saanut häiritä varsinaista taloyhtiön urakkaa.
 

Veijari

Jäsen
Paitsi, että eikös urakoitsija ole sopimussuhteessa suoraan niiden kanssa, joiden kylppärit uusitaan. Eri asia olisi, mikäli taloyhtiön kaikki kylppärit olisivat sisältyneet urakkaan. Nythän JZZ on käsittääkseni itse sopinut urakoitsijan kanssa kylppärin remontista samalla vaivalla, kun viemärit kuitenkin sukitetaan. Olisi siis voinut teettää kylppäriremontin myös toisella urakoitsijalla, mutta tämä ei olisi saanut häiritä varsinaista taloyhtiön urakkaa.
No sittenhän tämä keissi olisi helppo ratkaista? JZZ katsoisi laatimansa urakkasopimuksen pykälästä mitä urakan valmistumisesta/myöhästymisestä on sovittu. Ei taida olla noin yksinkertaista?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sikäli mikäli asennusväli on vakiomittainen ja sulku ennen rättipatteria, ei projekti ole kauhean kallis. Itse kuivain n. 200-400€, vaihdettavat hilut 10-30€, putkarilta ottaa max. 1h, diy-mieheltä pari h...
Ok, nyt kun mainitsit, niin eipä tuo olisi kai vaikeaa vaihtaa itsekään jos se ihan mahdollista on. Jotenkin nuo putkihommat olen mieltänyt jotenkin sähkärin kaltaisiksi pro-jutuiksi. Pitää tutustua vekottimen anatomiaan ja tsekata, josko tuo olisi mahdollinen hoitaa itse. Sen verran kysyn vielä, että mikä määrittelee sen, pitääkö koko teline vaihtaa vai voiko pelkän vuotokohdan tiivisteet yms. kilkkeet vaihtaa?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Yleisesti ottaen keittiökalustefirmat ovat samaa paskaa eri paketissa, ovet, saranat, rungot sekä kaikki muukin tilpehööri on käytännössä samanlaista jokaisella valmistajalla ja pääosin osat myös tulevat samoilta tehtailta.
Esimerkiksi "kotimainen keittiö" tai "kotimaiset rungot" tarkoittaa yleisesti ottaen sitä, että Tsekeistä tuodut elementit on lyöty kasaan Suomessa.

Ihmettelen yleisesti ihmisten hinkua maksaa "Puustelli"-lisää samasta keittiöstä samoin osin. Vielä kun esim. ko. firma on oikein tunnettu siitä, etteivät toimitukset mene kerralla oikein, niin on pakko ihailla jälkimarkkinoinnin ja reklamaationhoitajien kyvykkyyttä, kun katsoo heidän markkinaosuuttaan ja mainettaan.

Ainoat tosiaan jossa on eroa, on A) suunnitteluohjelman laatu B) myyjän ammattitaito sekä C) asennusporukan ripeys.

Sen verran voi todeta että Puustellista ei ole kyse, se onnistui pelaamaan itsensä pois pelistä jo hahmotteluvaiheessa kun ainoa järjellinen arviotarjous oli heittoluokkaa +-10000€ ja mitään ei muka simppelistä keittiöstä voinut arvioida valmiiksi ilman käyntiä kohteella jne.

Oma visio oli vähän se että joku sisustussuunnittelijahomo (no pun intended, pikemminkin siis insinööriaivot omaavana vähän toivoin että joku jolla olisi jotain silmää asioille suunnittelisi keittiön) miettisi asiat läpi ja antaisi vain hintalapun käteen mutta ei se nyt ihan niinkään sitten mennyt,osin ihan omien kiireitten takia kun luulimme että suunnittelija tekisi proaktiivisesti asioita parhaimman mukaan mutta silti kaikenlaisia detaljeja olemme saaneet väkisin repiä esille ja tehdä päätöksiä kun asioita ei otettu esille suunnittelijan toimesta. C-kohta kyllä taas pitää kohtalaisen hyvin paikkansa ja toistaiseksi se on mennyt todella hyvin ja saman puljun aiempi asennus edellisessä kämpässäkin hoitui todella kivuttomasti.

Ja tietenkin voi todeta että AEG:n Auschwitz-krematoriouuni on ihan jees, eli jotain etua siinä että konepaketti ei ollut ihan karvalakkikamaa mutta tietenkin hinnoittelumallista johtuen näennäisesti karvalakkikaman hinnalla mutta kokonaishintahan on se ainoa millä on väliä kun keittiöfirma katetta tekee.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No sittenhän tämä keissi olisi helppo ratkaista? JZZ katsoisi laatimansa urakkasopimuksen pykälästä mitä urakan valmistumisesta/myöhästymisestä on sovittu. Ei taida olla noin yksinkertaista?

Ei se yksinkertaista ole, todennäköisesti urakkasopimusta ei ole laadittu. Kuitenkin mikäli kylppärit eivät ole kuuluneet taloyhtiön urakkasopimukseen eikä taloyhtiö niitä lisätöinä teetä, on sopimus osakkaan ja urakoitsijan välinen. Taloyhtiölle urakoitsija vastaa vain urakkasopimuksessa sovitun urakan aikataulussa pysymisestä. Tiedossa on kyllä eräs suuri firma, jonka sukitusporukan hommat toimivat kuin junan vessa, mutta remppapuoli laahaa juuri kuvaillulla tavalla jäljessä aikatauluista.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Ok, nyt kun mainitsit, niin eipä tuo olisi kai vaikeaa vaihtaa itsekään jos se ihan mahdollista on. Jotenkin nuo putkihommat olen mieltänyt jotenkin sähkärin kaltaisiksi pro-jutuiksi. Pitää tutustua vekottimen anatomiaan ja tsekata, josko tuo olisi mahdollinen hoitaa itse. Sen verran kysyn vielä, että mikä määrittelee sen, pitääkö koko teline vaihtaa vai voiko pelkän vuotokohdan tiivisteet yms. kilkkeet vaihtaa?

Osa tarpeen määrittelee oikeastaan tarkka vuotokohta, oletko saanut jengat suoriksi patterin päästä vai pelkästä liittimestä (pakollinen hymiö tähän).

Koita olla päästämättä liikoja ilmoja/likoja vesijohtoverkkoon jos itse hoidat homman...
 

Tuamas

Jäsen
Ok, nyt kun mainitsit, niin eipä tuo olisi kai vaikeaa vaihtaa itsekään jos se ihan mahdollista on. Jotenkin nuo putkihommat olen mieltänyt jotenkin sähkärin kaltaisiksi pro-jutuiksi. Pitää tutustua vekottimen anatomiaan ja tsekata, josko tuo olisi mahdollinen hoitaa itse. Sen verran kysyn vielä, että mikä määrittelee sen, pitääkö koko teline vaihtaa vai voiko pelkän vuotokohdan tiivisteet yms. kilkkeet vaihtaa?

Noniinno, jos ko. Viritys leviää ja aiheuttaa vesivahingon, et saa jeniäkään vakuutusyhtiöltä.

Tässä on sellainen jopi taas mistä hyvin voi saada oppikirjamateriaalia "tein itse ja säästin"-saagaan. Varsinkin kun putkarin kustannuksen osalta puhutaan ~sadasta eurosta.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Paitsi, että eikös urakoitsija ole sopimussuhteessa suoraan niiden kanssa, joiden kylppärit uusitaan. Eri asia olisi, mikäli taloyhtiön kaikki kylppärit olisivat sisältyneet urakkaan. Nythän JZZ on käsittääkseni itse sopinut urakoitsijan kanssa kylppärin remontista samalla vaivalla, kun viemärit kuitenkin sukitetaan. Olisi siis voinut teettää kylppäriremontin myös toisella urakoitsijalla, mutta tämä ei olisi saanut häiritä varsinaista taloyhtiön urakkaa.
Juuri näin, eli kylppärirempan osuus on vain asukkaiden ja urakoitsijan välinen. Toki sillä erolla, että remonttia ei olisi voinut teettää toisella urakoitsijalla, koska nykyisin säännöstö kuulemma vaatii yhden pääurakoitsijan, joka vastaa koko homman vakuutuksista, jolloin ulkopuolisia urakoitsijoita ei voi työmaalle tulla. Eli käytännössä siis pakko oli ottaa urakka kyseiseltä tarjoajalta.

No sittenhän tämä keissi olisi helppo ratkaista? JZZ katsoisi laatimansa urakkasopimuksen pykälästä mitä urakan valmistumisesta/myöhästymisestä on sovittu. Ei taida olla noin yksinkertaista?
No, urakkasopimusta ei kirjoitettuna ole kylppärirempasta, vain suullisesti sovittuna. Urakoitsijan tarjouksessa on hinnat selkeästi esillä, mutta aikataulusta ei ole mitään kirjoitettuna ylös. Tällöin kai noudatetaan Rakentamisen YSE 1998 -ehtoja? Todistajia suullisesti annetulle aikataululle (ensin "pari viikkoa", myöhemmin neljä viikkoa) löytyy toki ainakin minä ja vaimo, lisäksi samat aikataulut on annettu myös taloyhtiön infotilaisuudessa.

Jonkun verran kun selvittelin, niin YSE antaa jokaiselle myöhästyneelle päivälle sivu-urakassa korvaukseksi 0,1% urakan kokonaishinnasta. Lisäksi ymmärtääkseni on mahdollista hakea pakollisia lisäkuluja, joita remontin viivästymisestä aiheutuu. Näiden osalta on etukäteen vähän vaikea sanoa, mitä kaikkea mahtavat sisältää ja mitä noihin voi hakea. Lisäkuluja sinänsä ei ole tullut muuta kuin matkakulut töihin (ollaan molemmat töissä kävelymatkan päässä kotoa, nyt kuljetaan bussilla). Mahtaiskohan mennä hotellilasku läpi jos sanon, että appivanhempien vieraanvaraisuus loppui neljän viikon jälkeen?
 

Scipio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Sen verran voi todeta että Puustellista ei ole kyse, se onnistui pelaamaan itsensä pois pelistä jo hahmotteluvaiheessa kun ainoa järjellinen arviotarjous oli heittoluokkaa +-10000€ ja mitään ei muka simppelistä keittiöstä voinut arvioida valmiiksi ilman käyntiä kohteella jne.

Oma visio oli vähän se että joku sisustussuunnittelijahomo (no pun intended, pikemminkin siis insinööriaivot omaavana vähän toivoin että joku jolla olisi jotain silmää asioille suunnittelisi keittiön) miettisi asiat läpi ja antaisi vain hintalapun käteen mutta ei se nyt ihan niinkään sitten mennyt,osin ihan omien kiireitten takia kun luulimme että suunnittelija tekisi proaktiivisesti asioita parhaimman mukaan mutta silti kaikenlaisia detaljeja olemme saaneet väkisin repiä esille ja tehdä päätöksiä kun asioita ei otettu esille suunnittelijan toimesta. C-kohta kyllä taas pitää kohtalaisen hyvin paikkansa ja toistaiseksi se on mennyt todella hyvin ja saman puljun aiempi asennus edellisessä kämpässäkin hoitui todella kivuttomasti.

Tuo keittiönsuunnittelun taso on varmasti laskenut kaikilla ketjuilla siksi, että tänä päivänä lähes kaikki asiakkaat käyvät monta eri keittiöfirmaa läpi ja huudattavat sitten tarjouksia. Tällöin suurin osa suunnittelutyöstä menee hukkaan eikä kauppoja saada kuin ehkä 2 kertaa kymmenestä. Tämän takia kukaan myyjä, joka toimii provikkaperiaatteella ei jaksa/halua käyttää suunnitteluun aikaa enempää kuin on pakko.
Toinen ongelma tässä huudattamisessa on se, että kuluttaja haluaa mahdollisimman halvan hinnan. No se tarkoittaa sitä että myyjä ei uskalla myydä kaikkia mahdollisia herkkuja ja hienouksia, koska silloin hinta voi nousta yhtäkkiä 1000 € kalliimmaksi kuin kilpailijan "karvalakki"-keittiö.
Lisäksi kilpailua vääristää Ikea ja Gigantti ja keittiötukut, joita vastaan kukaan ei voi hinnalla kilpailla.

Itse suosisin paikallisia puuseppiä kahdesta syystä: Ne toimivat yleensä alusta loppuun luotettavasti, koska heidän tärkein markkinointikeinonsa on hyvin tehty työ. Ketjuthan rummuttavat mainoksia tv:ssä ja lehdissä, mutta yksityiset firmat luottavat siihen että sana kiertää kun keittiö tehdään hyvin.
Pieni puuseppäyrittäjä pystyy myös tekemään poikkeusmitoilla ratkaisuja, joihin ei ketjujen vakio-kamalla pystytä. Heidän kanssaan pystyy myös lennossa vaihtamaan suunnitelmia yms.
 

Veijari

Jäsen
Jonkun verran kun selvittelin, niin YSE antaa jokaiselle myöhästyneelle päivälle sivu-urakassa korvaukseksi 0,1% urakan kokonaishinnasta. Lisäksi ymmärtääkseni on mahdollista hakea pakollisia lisäkuluja, joita remontin viivästymisestä aiheutuu. Näiden osalta on etukäteen vähän vaikea sanoa, mitä kaikkea mahtavat sisältää ja mitä noihin voi hakea. Lisäkuluja sinänsä ei ole tullut muuta kuin matkakulut töihin (ollaan molemmat töissä kävelymatkan päässä kotoa, nyt kuljetaan bussilla). Mahtaiskohan mennä hotellilasku läpi jos sanon, että appivanhempien vieraanvaraisuus loppui neljän viikon jälkeen?

YSE98 ehtoja sovelletaan elinkeinonharjoittajien välisiin rakennusurakkasopimuksiin. Sinun tapauksessa sovelletaan todennäköisesti rakennusalan töitä koskevia yleisiä kuluttajasopimusehtoja RYS-9 1998 sekä tietysti kuluttajasuojalakia.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Noniinno, jos ko. Viritys leviää ja aiheuttaa vesivahingon, et saa jeniäkään vakuutusyhtiöltä.
Jep, ja siksi olen ollut näiden putkijuttujen kanssa varovainen. Aiemmin tuli vain mieleeni, että ehkei se nyt erityisen vaativa juttu olisi ja jonkin verran perehdyin muutamalla sivustolla noiden asentamiseen eilen illalla. Totesin, että on riittävän vaativa mulle, eli kyllä mä putkarin soitan kunhan ehdin.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös