Onko täällä kellään kokemuksia pihasaunan hankinnasta?
Olisi sellainen toiveissa lähiaikoina, mutta tässä lupaviidakkoa ym. peratessa onkin alkanut vähän tökkimään. Saunahan vaatii aina rakennusluvan, ja rakennuslupaan vaaditaan pääsuunnittelija ja vastaava työnjohtaja. Kyselin yhdestä paikallisesta suunnittelufirmasta (Pirkanmaa) hintoja noille töille, jos kyseesä olisi valmissauna, jossa vähintään karkeat rakennuslupakuvat tulevat mukana. Hinta-arvioksi esitettiin n. 1000-3000e. Minun mielestä hinta kuullostaa melko suolaiselta, kun eihän tuossa jää suunnittelijalle juuri muuta hommaa kuin piirtää perustukset ja sijoittaa rakennus tonttikartalle?
Muutenkin nyt on vähän hakusessa että mitä tuon kanssa tekisi. Hankkisiko valmissaunan jonka itse kasaisi, rakentaisiko/rakennuttaisiko kokonaan itse, tekisikö sen autokatoksen tilalle? Tuohon kyselin alustavia mielipiteitä rakennusvalvonnasta, niin kunhan palo-osastoinnin huolehtisi kuntoon, homma olisi sen puolesta ok. Mutta tuon suunnittelun hintaa en uskalla edes kuvitella, jos valmissaunallekin se voi maksaa 3000e.
Vesiputkia ei ole tarkoitus vetää saunaan ollenkaan, ja meidän kunnassa kantovedellisessä saunassa siinä tapauksessa jätevesien käsittelyyn riittää esim. imeytyskenttä tms... Sähköjä myöskään ei ole tarkoitus laittaa, ellen sitten tekisi sitä autokatokseen, jossa on sähköt jo valmiina.
Minkälaisia ratkaisuja muut olette tehneet, mitä ne ovat maksaneet ja mitkä ovat olleen sudenkuoppia ym.? Jos olette ostaneet valmissaunan, niin mistä?