Taksikuskit

  • 246 802
  • 1 427

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Uberin salliminen oli suuri parannus! Itse asiassa en ole sen jälkeen mitään muuta käyttänytkään, joten omakohtaisesti en osaa kommentoida ongelmia. Ainakin Helsingin sisäiset lyhyet matkat ovat halvempia Uberilla.

Vaikka en tietenkään epäile sanaasi, niin halusin silti tarkistaa Fake GPS:n avulla tilanteen. Rakas pääkaupunkimme oli täynnä kuskeja valmiina viemään mihin tahansa.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Taksien saatavuus on parantunut selkeästi niihin aikoihin, kun minä niillä suhailen. Hinnat ovat myös kokemukseni mukaan laskeneet. Ei paljoa, mutta jonkin verran. Moni käyttää navigaattoria ja ei ihmeempiä turise, mutta tämä ei häiritse minua.

Helsingissä istun taksin kyydissä ja pääosin yöaikaan baarista kotio sekä lentokentälle ja lentokentältä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä isoin harmitus on ollut että vaikka alalle on tullut jonkin noita "villejä yrittäjiä" niin tietous muista vaihtoehdoista kun perinteiset taksiyhtiöt on aika heikkoa, joko löytää jostain internetin viidakosta jonkun randon puhelinnumeron ja siihen ehkä vastataan tai sitten vaan pitää soitella sinne samaan välitysfirmaan kun aikaisempina vuosinakin. Jonkinlainen tietopankki puuttuu näille muille vaihtoehdoille. Jotain koko Suomen "uuberia" ehkä kaivattaisiin.
 

finboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning Saipa Tappara
Toivottavasti tulee oikeeseen ketjuun, eli lähdössä lomalle viikon päästä ja latasin Uber sovelluksen eilen illalla. Tänään meinasin laittaa luottokortti yms tiedot sisään mutta tuli ilmoitus että sovellus on vanhentunut ja pakko päivittää. Päivittämään kun menee ohjautuukin google playssa Yandexin sovellukseen, joka taas sanoo että se ei ole saatavilla maassani.
Uberiin itseensä näyttää olevan melko mahdotonta ottaa yhteyttä muuta kuin sovelluksen kautta, jota en siis saa auki.
Latasin ja kokeilin kaverin puhelimellakin ja siinä tuli sama homma, eli puhelimessa ei pitäisi olla mitään viiruksia tai muuta häikkää.
Ainoan mahdollisen syyn jota voin keksiä on, että olen Lappeenrannassa eli rajan lähellä ja kenties siksi ohjaa Yandexiin, koska googlen mukaan Uber ei enää Venäjällä toimi.
Olisko kellään tietoa tai arvauksia mikä ongelma oikein on?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Toivottavasti tulee oikeeseen ketjuun, eli lähdössä lomalle viikon päästä ja latasin Uber sovelluksen eilen illalla. Tänään meinasin laittaa luottokortti yms tiedot sisään mutta tuli ilmoitus että sovellus on vanhentunut ja pakko päivittää. Päivittämään kun menee ohjautuukin google playssa Yandexin sovellukseen, joka taas sanoo että se ei ole saatavilla maassani.
Uberiin itseensä näyttää olevan melko mahdotonta ottaa yhteyttä muuta kuin sovelluksen kautta, jota en siis saa auki.
Latasin ja kokeilin kaverin puhelimellakin ja siinä tuli sama homma, eli puhelimessa ei pitäisi olla mitään viiruksia tai muuta häikkää.
Ainoan mahdollisen syyn jota voin keksiä on, että olen Lappeenrannassa eli rajan lähellä ja kenties siksi ohjaa Yandexiin, koska googlen mukaan Uber ei enää Venäjällä toimi.
Olisko kellään tietoa tai arvauksia mikä ongelma oikein on?

Jos se on tuosta sijainnista kiinni, niin laita fake GPSllä sijainniksi jokin muu paikka Suomessa.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Matala alalle tulemisen kynnys, lisää kilpailua ja lopputuloksena hinnat nousevat?

Taksikeskustelussa olisi tarjolla taloustieteen Nobel, koska tuo sotii kaikkia taloustieteen perusperiaatteita vastaan.
Mistä voin noutaa Nobelin palkintoni?

Ikäväkseni voi todeta, että tässä on käynyt juuri niinkuin arvelin ja esimerkit naapurimaasta osoittivat. Hinnat nousseet rajusti, sekä taso laskenut paikoin uskomattoman huonoksi. Nykyhallitus toki on onneksi ottanut asiakseen korjailla edellisen hallituksen töpeksintää.
 

Liitteet

  • 0c2af56482fa882f1a780c8c63e021ee819b703db7fd3404f4e2a768acbbb9e4.jpg
    0c2af56482fa882f1a780c8c63e021ee819b703db7fd3404f4e2a768acbbb9e4.jpg
    158,3 KB · kertaa luettu: 185

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ikäväkseni voi todeta, että tässä on käynyt juuri niinkuin arvelin ja esimerkit naapurimaasta osoittivat. Hinnat nousseet rajusti, sekä taso laskenut paikoin uskomattoman huonoksi. Nykyhallitus toki on onneksi ottanut asiakseen korjailla edellisen hallituksen töpeksintää.

Mistä olet kaivanut nämä käppyrät ja miten hinnat on laskettu?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikäväkseni voi todeta, että tässä on käynyt juuri niinkuin arvelin ja esimerkit naapurimaasta osoittivat. Hinnat nousseet rajusti, sekä taso laskenut paikoin uskomattoman huonoksi. Nykyhallitus toki on onneksi ottanut asiakseen korjailla edellisen hallituksen töpeksintää.
Näissä taksihintakäppyröissä tuntuu järjestään olevan se ongelma, että niissä ei ole mukana esim uberia ja vastaavia palveluja. Näin ollen käppyrät eivät kerro hinnoista koko totuutta.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mistä olet kaivanut nämä käppyrät ja miten hinnat on laskettu?
Yksi karu kuva paljastaa, mitä taksien hinnoille tapahtui uudistuksessa

Tuossa on lähde käppyröille. Linkki vie Iltalehteen.

Näissä taksihintakäppyröissä tuntuu järjestään olevan se ongelma, että niissä ei ole mukana esim uberia ja vastaavia palveluja. Näin ollen käppyrät eivät kerro hinnoista koko totuutta.
Veikkaisin näiden käppyröiden olevan tuotettu isojen toimijoiden, aluetaksien, pohjalta. Jos mukaan otettaisiin Uberit sun muut kaikkine ruuhkahinnoitteluineen, olisi käppyrät entistä rumempia. Tampereella on aluetaksilla tietääkseni jonkinlainen pieni ruuhkalisä kiireisinä aikoina, muista kaupungeista en ole samaa kuullut. Uberilta joskus kiireiltoina katsellut hintoja, 5-10 kertaisia esimerkiksi lähitaksiin tai Taksi Helsinkiin verrattuna. Arkipäivänäkin lähes tuplahintaa tarjonneet. En tosin ihan viime kuukausina ole kokeillut, mihin suuntaan heillä on hinnat kehittyneet.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaisin näiden käppyröiden olevan tuotettu isojen toimijoiden, aluetaksien, pohjalta. Jos mukaan otettaisiin Uberit sun muut kaikkine ruuhkahinnoitteluineen, olisi käppyrät entistä rumempia. Tampereella on aluetaksilla tietääkseni jonkinlainen pieni ruuhkalisä kiireisinä aikoina, muista kaupungeista en ole samaa kuullut. Uberilta joskus kiireiltoina katsellut hintoja, 5-10 kertaisia esimerkiksi lähitaksiin tai Taksi Helsinkiin verrattuna. Arkipäivänäkin lähes tuplahintaa tarjonneet. En tosin ihan viime kuukausina ole kokeillut, mihin suuntaan heillä on hinnat kehittyneet.
Ruuhkahinnoittelut tietty hankaloittaa vertailuja, mutta kyllä noista silti voisi siihen kylkeen edes yhden perushintavertailun tehdä. Ihan rehellisyyden nimissä. Nyt nuo haiskahtaa melko tarkoitushakuisilta.

Omalla kohdalla taksimatkustelu on suorastaan räjähtänyt taksiuudistuksen seurauksena, jos iltapäivälehtimäinen ilmaisu sallitaan. Ennen taksiuudistusta tuli matkustettua taksilla hädin tuskin kerran vuodessa. Taksiuudistuksen jälkeen olen tehnyt lähemmäs 10 taksimatkaa. Kaikki muut uberillä, paitsi yksi. Silloin tuli halvemmaksi ottaa fixutaksi, kun uberi oli ruuhkan takia kalliimpi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
, 5-10 kertaisia esimerkiksi lähitaksiin tai Taksi Helsinkiin verrattuna. Arkipäivänäkin lähes tuplahintaa tarjonneet.
Enpä usko tällaista väitettä. Viimeksi tarvitsin reilu kuukausi sitten, arkipäivä klo 16, Uber oli seitsemän kilometrin matkalle n. 15€, kun Taksi Helsinki olisi ollut yli kympin kalliimpi.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käppyröitä vääristää myös se, että kun lähtötaksat ovat pudonneet, niin lyhyiden matkojen osuus on kasvanut. Himasta lähibaariin kilometri about vitonen, kun ennenvanhaan kybä enempi, vaikka puolivälissä olevalla tolpalla oli 10 taksia puhumassa paskaa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kurkkasin Uberista, että minkä hintainen olisi juuri nyt eräs 7,7 km matka, jota olen muutaman kerran uberilla matkannut. Lisäksi katsoin perille.fi sivuston tarjoamat hinnat:

Uber 13,21€

Perille.fi sivusto:

Bolt alk n 11,65€
Yango n 12,06 €
Taksi Helsinki n 22,31€
Lähitaksi n 24,04€
Kovanen n 22,31€
Fixutaksi n 20,15€

Omasta lompakosta katsoen taksiuudistus on ollut taloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna oikein hyvä uudistus.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Enpä usko tällaista väitettä. Viimeksi tarvitsin reilu kuukausi sitten, arkipäivä klo 16, Uber oli seitsemän kilometrin matkalle n. 15€, kun Taksi Helsinki olisi ollut yli kympin kalliimpi.
Esimerkkejä on varmasti molempiin suuntiin. Laillisia ryöstöjä Uberissa on kuitenkin tapahtunut, ihan lehtiin asti päätyneitäkin. Sinänsä se ei ole siis uskon asia, vaan ihan fakta. Hyvä, jos ovat päässeet noista törkeimmistä rahastuksista jo yli.

No, lopputulos on kuitenkin nähtävissä, ja se ei yllättäen ollut hintojen lasku. Taksat olivat säänneltyyn aikaan liian alhaisia, ja niissä oli selvät paineet ylöspäin. Nyt niitä on sinne oikeille tasoille hilattu, ja epäilen hintojen nousun nyt hieman rauhoittuvan tulevina vuosina.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No, lopputulos on kuitenkin nähtävissä, ja se ei yllättäen ollut hintojen lasku. Taksat olivat säänneltyyn aikaan liian alhaisia, ja niissä oli selvät paineet ylöspäin. Nyt niitä on sinne oikeille tasoille hilattu, ja epäilen hintojen nousun nyt hieman rauhoittuvan tulevina vuosina.
Katsoin myös työmatkan hinnat takseilla 19,8 km. Halpisfirmat noin 25 euroa, perinteisemmät noin 50 euroa. Jos ihmiset on valmiita maksamaan perinteisille taksifirmoille tuplahintaa taksimatkustamisesta, niin miksipä nuo ei hintojaan nostaisi.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Tuli bongattua Riikassa mielenkiintoinen taxi. Ihan viralliset logot ja teipit näytti olevan, mutta jumaliste kun huijattiin.

Lähtiessä taksamittari eteni rauhallisesti, heti kun lentokeltältä pois päästiin niin se alkoi juosta aivan naurettavaa tahtia. Varmaan 3-4 kertaa normaalia vauhtia. En sitten tiedä miten sitä oli rukattu. Noin 9km matkalle hintaa tulikin alle 50€. Eli kyllä sitä toivoisi täällä ja muuallakin maailmassa toki että noita oikeasti säädeltäisiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No, lopputulos on kuitenkin nähtävissä, ja se ei yllättäen ollut hintojen lasku. Taksat olivat säänneltyyn aikaan liian alhaisia, ja niissä oli selvät paineet ylöspäin. Nyt niitä on sinne oikeille tasoille hilattu, ja epäilen hintojen nousun nyt hieman rauhoittuvan tulevina vuosina.

Joo ja onhan tässä mennyt vuosia jo kun säänelty aika oli ja edellinen korotus, jos olisi menty entisellä tavalla olisi hintoja jo parikertaa varmaan nostettu. Eli ihan täyttä vertailua ei saada. Sitten on vielä näitä muita toimijoita joilla hinnat selkeästi alempia ja vielä yksittäisiä autoja jotka ei välttämättä missään välityksessä.

Itsehän tässä ketjussa pohdin sitä taksikuskiksi lähtemistä aluksi, mutta siinä olisi omalla kohdalla ollut se että mitään hirveän matalan kynnyksen systeemiä ei lopulta pääkaupunkiseudun ulkopuolelle tullut, käytännössä samat aluetaksit toimii edelleen, sen verran vaan saatu aikaan että vanhat lopettanut ja osaamattomat, monesti maahanmuuttajataustaiset korvanneet.

Toki vielä vähän harkinnut että kävisi suorittamasssa tuon lupajutun ja mahdollisesti testaamassa ajamista, mutta ei ole kokemusta että ottaako firmat yleenä kuskeja jotka ei välttämättä ajaisi täysiä vuoroja vakituisesti vaan voisiko olla mahdollista ajaa vaikka vuoro tai pari vain viikossa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli bongattua Riikassa mielenkiintoinen taxi. Ihan viralliset logot ja teipit näytti olevan, mutta jumaliste kun huijattiin.

Lähtiessä taksamittari eteni rauhallisesti, heti kun lentokeltältä pois päästiin niin se alkoi juosta aivan naurettavaa tahtia. Varmaan 3-4 kertaa normaalia vauhtia. En sitten tiedä miten sitä oli rukattu. Noin 9km matkalle hintaa tulikin alle 50€. Eli kyllä sitä toivoisi täällä ja muuallakin maailmassa toki että noita oikeasti säädeltäisiin.
Tämä on erinomainen syy käyttää Uberia tms. palvelua, jossa matkan hinta on tiedossa ennen kyydin varaamista. Voi vertailla ja valita sopivimman. Esim. Aucklandissa tuli halvemmaksi käyttää Uberia kuin lentokenttäbussia ja pääsi ovelta ovelle.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
No, lopputulos on kuitenkin nähtävissä, ja se ei yllättäen ollut hintojen lasku. Taksat olivat säänneltyyn aikaan liian alhaisia, ja niissä oli selvät paineet ylöspäin. Nyt niitä on sinne oikeille tasoille hilattu, ja epäilen hintojen nousun nyt hieman rauhoittuvan tulevina vuosina.

Tuli kaiveltua noiden käppyröiden alkuperäinen lähde ja luettua tutkimuksen tekijöiden spekulaatiota. Yllättäen esim. suurissa kaupungissa ja Uudenmaan alueella hinnat ova nousseet enemmän kuin muualla. Kyseessä saattaa olla itse asiassa kilpailun puute, eli toiminnan keskittyminen muutamalle suurelle toimijalle.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Tämä on erinomainen syy käyttää Uberia tms. palvelua, jossa matkan hinta on tiedossa ennen kyydin varaamista. Voi vertailla ja valita sopivimman. Esim. Aucklandissa tuli halvemmaksi käyttää Uberia kuin lentokenttäbussia ja pääsi ovelta ovelle.

Takaisin tultiinkin vastaavalla palvelulla. Toimi hyvin kaikin puolin. Internetiä tutkiessa tuo taksin hinta oli 2-3 kertainen normaaliin nähden, joten jokin kikka siinä selkeästi tuntui olevan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kurkkasin Uberista, että minkä hintainen olisi juuri nyt eräs 7,7 km matka, jota olen muutaman kerran uberilla matkannut. Lisäksi katsoin perille.fi sivuston tarjoamat hinnat:

Uber 13,21€

Perille.fi sivusto:

Bolt alk n 11,65€
Yango n 12,06 €
Taksi Helsinki n 22,31€
Lähitaksi n 24,04€
Kovanen n 22,31€
Fixutaksi n 20,15€

Omasta lompakosta katsoen taksiuudistus on ollut taloudellisesta näkökulmasta tarkasteltuna oikein hyvä uudistus.
Ei niinkään yllättäen kärjessä ovat ne, jotka eivät käytä mittaria laskuttamiseen, vaan appia. Vielä vähemmän yllättäen taksien etujärjestöt lobbaavat mittarin pakollisuuden puolesta. On täysin käsittämätöntä, mikäli hallitus päätyy pakolliseen mittariin, mikä on käytännössä vain kynnysraha alalle pääsyyn.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli bongattua Riikassa mielenkiintoinen taxi. Ihan viralliset logot ja teipit näytti olevan, mutta jumaliste kun huijattiin.

Lähtiessä taksamittari eteni rauhallisesti, heti kun lentokeltältä pois päästiin niin se alkoi juosta aivan naurettavaa tahtia. Varmaan 3-4 kertaa normaalia vauhtia. En sitten tiedä miten sitä oli rukattu. Noin 9km matkalle hintaa tulikin alle 50€. Eli kyllä sitä toivoisi täällä ja muuallakin maailmassa toki että noita oikeasti säädeltäisiin.
Käynyt Ljubljanassa 6-7 vuotta sitten samalla tavalla kun oltiin kaverin kanssa liikkeellä. Isommalla tiellä alkoi yhtäkkiä mittari käydä helvetillistä kyytiä.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Käynyt Ljubljanassa 6-7 vuotta sitten samalla tavalla kun oltiin kaverin kanssa liikkeellä. Isommalla tiellä alkoi yhtäkkiä mittari käydä helvetillistä kyytiä.
Eikö tuo nyt ole ihan normaalia. Isommalla tiellä vauhti oletettavasti on kovempi kuin kaupungissa, joten kilometrejä tulee nopeammin -> taksa juoksee.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oman empiirisen kokemuksen mukaan hinnat ei juurikaan ole Tampereella noussut mutta saatavuus hiemankin syrjemmällä laskenut. Ennen auton sai liki minne vain vartissa mutta nyt hiemankin sesongin ulkopuolella ja kauempana keskustasta alkaa odotus olemaan 30min luokkaa.

Maaseudulla tuntuu olevan reilummat korotukset ja saatavuus on tietyillä alueilla jopa romahtanut. Toki tässä voi olla ongelmana oma kädettömyys tilausten osalta mutta en ole kyllä muuta tapaa keksinyt kuin soittaa suoraan kuskille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö tuo nyt ole ihan normaalia. Isommalla tiellä vauhti oletettavasti on kovempi kuin kaupungissa, joten kilometrejä tulee nopeammin -> taksa juoksee.
Tottakai, mutta ei niin lujaa, usko pois. Sitten kun jälkikäteen googlasi niin koko matkan hinta oli yli 2 kertaa mitä piti ja hinta oli jo reilusti Suomenkin takseja kovempi vastaavalta matkalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös