Mainos

Taksikuskit

  • 259 868
  • 1 476

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seuraavalla kerralla taidan valita taksin kuljettajan ulkonäön perusteella. Saatan vaikka päästä perille kertomalla osoitteen, nauttimalla pääkaupungin näkymistä ja maksamalla palvelusta itsepalvelun sijaan.
Käytä äppiä, ei tartte sählätä yhtään
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa toisessa matkassa kuski ei tainnut osata seurata GPS:aa, niin appi ei hirveästi auttaisi.
No ei ainakaan mittari raksuta siinä vaiheessa kun sekoilija etsii oikeata paikkaa...
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo riippuu taas kuskista, sanoo sille laita se mittari kiinni. Jotkut laittaa oma-aloitteisestikin.
Parempi ettei tarvitse noille puhua yhtään mitään, no ehkä hei ja moi sentään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uuberissa ja vastaavissa ainakin pystyy antamaan heti sen palautteen jos vetää miten sattuu ja pystyy tekemään myös helposti reklamaation Tietenkään tuokaan nykyään välttämättä halvin vaihtoehto. En tiedä sitten minkälaisia mahdollisuuksia palautteeseen muissa abseissa on.
 

molari

Jäsen
Tällaista tällä kertaa. Ei varsinaisesti yllätä, mutta jäävätkö kiinni, ja mitä siitä seuraa onkin sitten eri juttu?

KKV epäilee useita taksien välityskeskuksia kielletyistä kilpailunrajoituksista

Tuossa on kyllä pitkälti kiinni siitä, että monelle taksiyrittäjälle tuli yllätyksenä, että yrittäminen on muutakin kuin tolpalle ajo odottamaan, että "joku" järjestää (välittää) töitä. Toki ongelmallista tuo on, kun vuosikaudet on ajanut esim. lähes pelkästään valtion korvaamia Kela-kyytejä X-paikkakunnalla ja sitten homma loppuu - oma välityskeskus häviää kilpailun ko. ajoista - siitähän tuossa on kyse. Uudet toimijat kyllä lähes poikkeuksetta tarjosivat samaa hommaa, mutta ehdot ja korvaukset saattoivat olla huonommat, mutta sellaista se on muuallakin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tuossa on kyllä pitkälti kiinni siitä, että monelle taksiyrittäjälle tuli yllätyksenä, että yrittäminen on muutakin kuin tolpalle ajo odottamaan, että "joku" järjestää (välittää) töitä. Toki ongelmallista tuo on, kun vuosikaudet on ajanut esim. lähes pelkästään valtion korvaamia Kela-kyytejä X-paikkakunnalla ja sitten homma loppuu - oma välityskeskus häviää kilpailun ko. ajoista - siitähän tuossa on kyse. Uudet toimijat kyllä lähes poikkeuksetta tarjosivat samaa hommaa, mutta ehdot ja korvaukset saattoivat olla huonommat, mutta sellaista se on muuallakin.

Itse näen, että kyse on välityskeskusten sisäisestä asiasta, lähinnä uusien jäsenien, tai sellaisiksi haluavien syrjinnästä. Eikös tällaista ole ollut ennenkin? Alla lainaus linkin tekstistä.

"KKV on käynnistänyt useita eri yhtiöitä koskevan tutkinnan siitä, ovatko välityskeskukset syyllistyneet kilpailulain kieltämiin menettelyihin, kun ne eivät ole välittäneet Kela-kyytejä kaikille autoilijoille syrjimättömästi. KKV:n saamien tietojen mukaan välityskeskukset ovat saattaneet esimerkiksi kieltäytyä ottamasta uusia autoilijoita välityksen piiriin tai välityskeskusten autoilijoille asettamat ehdot on koettu syrjiviksi".
 

Glove

Jäsen
Itse näen, että kyse on välityskeskusten sisäisestä asiasta, lähinnä uusien jäsenien, tai sellaisiksi haluavien syrjinnästä. Eikös tällaista ole ollut ennenkin? Alla lainaus linkin tekstistä.

"KKV on käynnistänyt useita eri yhtiöitä koskevan tutkinnan siitä, ovatko välityskeskukset syyllistyneet kilpailulain kieltämiin menettelyihin, kun ne eivät ole välittäneet Kela-kyytejä kaikille autoilijoille syrjimättömästi. KKV:n saamien tietojen mukaan välityskeskukset ovat saattaneet esimerkiksi kieltäytyä ottamasta uusia autoilijoita välityksen piiriin tai välityskeskusten autoilijoille asettamat ehdot on koettu syrjiviksi".
Voisi myös kysyä, onko välityskeskuksen pakko ottaa uusia osakkaita? Suurin osa välityskeskuksista on kuitenkin aikanaan luotu silloisten autoilijoiden toimesta ja rahalla. Ja lisäksi on vuosien aikana tehty työtä markkinoinnissa, rakennettu Kelan kanssa suorakorvausjärjestelmä jne. Ja nyt pitäisi päästää uudet yrittäjät poimimaan rusinat pullasta?
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Voisi myös kysyä, onko välityskeskuksen pakko ottaa uusia osakkaita? Suurin osa välityskeskuksista on kuitenkin aikanaan luotu silloisten autoilijoiden toimesta ja rahalla. Ja lisäksi on vuosien aikana tehty työtä markkinoinnissa, rakennettu Kelan kanssa suorakorvausjärjestelmä jne. Ja nyt pitäisi päästää uudet yrittäjät poimimaan rusinat pullasta?

Ehkä tässä tapauksessa on kyse lain ja joidenkin kokeman moraalisen oikeutuksen yhteensovittamisesta? Kkv tutkii ensin mainitun näkökulmasta.
 

Glove

Jäsen
Niin no eihän nämä kaupan alan ketjutkaan anna käyttää niinden tunnuksia ihan tosta vaan. Vaikka minä kuinka haluaisin laittaa R-kioskin tuohon lähimmän kaupan viereen niin ei sa varmaan ihan tuosta vaan onnistu.
 

molari

Jäsen
Ehkä tässä tapauksessa on kyse lain ja joidenkin kokeman moraalisen oikeutuksen yhteensovittamisesta? Kkv tutkii ensin mainitun näkökulmasta.

KKV voi tutkia vain sen, rikotaanko kilpailulain 5 tai 7§:a, ja senkin päättää lopulta markkinaoikeus, ei KKV.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minusta on tullut Uberin vakioasiakas lyhyessä ajassa ja mitään ongelmia ei ole ollut.

Äsken palvelu parani vielä piirun verran. Oli tarve päästä huoltoasemalle ja sitten takaisin keskustaan. Ensin ajattelin, että voisi nautiskella hieman täällä ja tilata uuden kyydin.

Ajattelin toki myös, jos ei jäisikään tänne ja kysyisi samalta kuskilta jonkun summan tiskin alta. En ehtinyt, kun kuski aavisti aikeeni kuinka tulet kohta takaisin.

Tämä toimii siis näinkin päin, kuski näpytteli päätettään ja virallisella kyydillä tultiin. Tuota summaa en tiedä, mutta siitä jäisi heti kiinni, jos ei olisi suunnilleen sama.

Tai silloin viimeistään, kun tutkin tilitapahtumia. Harmillinen homma, mutta perinteiset taksikuskit tuntuu vähän pelaavan jotain pronssiotteluita.

Sitä piti vielä ihmetellä milloinkohan järjestelmä menee sellaiseksi missä tilaillaan tuttuja kuskeja vai onkohan jo sellainen mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä tosiaan ainakaan täällä Jyväskylässä tainnut mitään muutoksia tuo lakiuudistus tehdä, ainoastaan se että JYTAKSI oli nyt ottanut aikaveloitteisen maksun käyttöön, mutta ainakin tälläkertaa oli elämäni halvin taksimatka kun jotain 12e oli maksu reilun 5 km matkalla (oli kellonaika halvempi aloitusaika). Toki tuolla veloitustyylillä hinta olisi heti kohonnut jos yhdetkin liikennevalot tai hitaampi kuski edessä ollut. Kyyti sovellusta taisin nyt 5 kerran kokeilla ja vieläkään ei kyytiä onnistunut sillä samaan. Näytti suoraan ettei ole kuskeja tarjolla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Eihän taksiuudistuksella ja Kelan kilpailutuksella ollut mitään muuta yhteistä kuin ajankohta?
 

Tuamas

Jäsen
Eihän taksiuudistuksella ja Kelan kilpailutuksella ollut mitään muuta yhteistä kuin ajankohta?

Ei, varsinkin koska se oli ajoitettu niin, että käytännössä ainoastaan vanhat toimijat pystyivät osallistumaan kilpailutuksiin.

Kela kämmäsi kilpailutuksen ihan omatoimisesti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ai näinkin voi käydä Uberin kanssa. Paljon on tullut suhailtua ilman ongelmia. Nyt tuli ruutuun tutunoloinen kuski ja lukihan siinä Transporter. Mikäpä siinä, vaikka onhan se vähän outoa joutua saman kuskin kyytiin.

GPS:n mukaan auton pitäisi olla lähellä, mutta ei näy pakettiautoa. Joku helvetinmoinen pommi sieltä ajelee eli tuo se ei ole. Jamppa pysähtyy kohdalle, avaa ikkunan ja huutelee "veikko, veikko".

Et vittu ole tosissasi vaan tietenkin se oli. Ei auta ja kyytiin vaan, helvetinmoinen bensankäry ja muutenkin melko epäsiisti auto. Ja miten onnistui vielä ajamaan kiertotietäkin.

Niin, joku sanoisi teet tietenkin ilmoituksen. Enpäs teekään ja syitä on muutamia. Ensinnäkin reitti oli kotoa työpaikalle ja kuski oli sen oloinen, että muitakaan hommia ei ole. En tietenkään ota sitä riskiä, että alaovella on joku mafiajengi odottamassa. Tai tehtaan parkkipaikalla missä varsinkaan ei kukaan kiinnitä huomiota.

Ja kolmannekseen ei niin paljoa edes kiinnosta. Silti onhan tuo nyt aivan vitusta tuollainen pelleily. Isot pojat ovat toisaalta kertoneet, että ei se ovea avaava maksullinenkaan aina ole se sama mitä oli kuvissa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi tämä ketju ei ole ylhäällä, kun juuri oli tämän täysin pieleen menneen lakimuutoksen vuosipäivä. Turha laittaa mitään linkkejä erikseen, koska niitä on kaikkialla.

Tulkaa joku kertomaan, jos meni omasta mielestä hyvin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Miksi tämä ketju ei ole ylhäällä, kun juuri oli tämän täysin pieleen menneen lakimuutoksen vuosipäivä. Turha laittaa mitään linkkejä erikseen, koska niitä on kaikkialla.

Tulkaa joku kertomaan, jos meni omasta mielestä hyvin.
Saako sanoa jos ei mennyt kuten Srömsöössä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi tämä ketju ei ole ylhäällä, kun juuri oli tämän täysin pieleen menneen lakimuutoksen vuosipäivä. Turha laittaa mitään linkkejä erikseen, koska niitä on kaikkialla.

Tulkaa joku kertomaan, jos meni omasta mielestä hyvin.

Mun taksin käyttöön se vaikutti siten että on halvempaa. Eli selvästi parannus.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tulkaa joku kertomaan, jos meni omasta mielestä hyvin.
Uberin salliminen oli suuri parannus! Itse asiassa en ole sen jälkeen mitään muuta käyttänytkään, joten omakohtaisesti en osaa kommentoida ongelmia. Ainakin Helsingin sisäiset lyhyet matkat ovat halvempia Uberilla.


Huhujen varassa olen Kela-kyytien suhteen - ja jos niiden kanssa on ollut ongelmia, niin johtuuko se kilpailun sallimisesta, vai jostain muusta?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tavalliselle kuluttajalle tuo ei oikeastaan näkynyt mitenkään ellei ole semmoinen että haluaa sen taksinsa ottaa kännissä tolpalta.

Jos tekee tilauksen mobiilisovelluksella yleensä saa sen mitä tilannut, saattaa nähdä mikä auto ja kuski tulossa, voi arvioida kuskia jos palvelu heikkoa. Jos maksaa sovelluksella tai pankkikortilla niin jää myös maksusta jälki verottajalle.

Itselle jopa täällä Jyväskylässä kyydit vähän halventunut kun paikallinen iso välitysyhtiö otti käyttöön uuden hinnoittelun joka perustuu enemmän aikaan. Lähinnä kun yöllä tulee ajattua niin pääsee suoraan motaria ajaan parissa minuutissa kotia. Varmaan päivällä olisi tuplat entiseen mutta yöllä ei juuri liikennevalot tai muut hidasta. Jonkin verran tuntuu myös että palvelut parantunut kun enemmän tullut autoja jotka ei pelkästään tuon yhden välitysfirmaan uulu niin myydään myös paketteja erilaisille keikoille ja festareille.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Harvoin taksia tarvitsen, mutta outous tämän vuoden matkoissa on ollut, että olen asiakkaana melkein jokaisen matkan saanut toimia kartturina. Eli kuskien kaupunkituntemus ollut pahasti hakusessa. Enkä kovin korvessa ole noita kyytejä hyödyntänyt, vaan melko keskellä Turkua. Yksi kokeneempi herra joutui vaientamaan tämän matkustajan, kun meinasin tottumuksesta häntäkin neuvoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös