Mainos

Taksikuskit

  • 259 868
  • 1 476

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Alkuperäinen viestisi oli kyllä hyvinkin pitkälti provohenkisesti kirjoitettu. Onneksi aina voi kuitenkin tehdä tarkennuksia.
Vanha totuus on, että paras keino saada vastaus johonkin kysymykseen internetistä ja esittää siihen itse väärä vastaus. Vähintään yhtä keino herättää ajatuksia on piilottaa pari pienenpientä provoa viestiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja harvemmin sitä sillä kakkosautolla vain 1-2 ihmistä viedään usein siellä on autollinen lapsia mukana jolloin taksatkin hyppää taksissa paljon suuremmaksi , varsinkin jos odotellaan paikallaan että turvaistuimet ja muut saa autoon asennettua.

Mutta toisaalta kai niitäkin tilanteita voi olla että on pariskuntia jotka kaksin asuu ja toinen ajaa sillä autolla sen muutaman kerran kuukaudessa, mutta harvemmin varmaan vain tosiaan tuota 1000km vuodessa.

Aika hyvin varmaan tuo edelleen toimii hyvän pääkaupunkiseudulla että ilman autoa pärjää kun pystyy yhdistelemään tuota julkista liikennettä, parkkimaksut on korkeita ja taksit ainakin osittain halventunut uudistuksen jälkeen, mutta melkein millä tahansa muulla paikkakunnalla sitten joukkoliikenne ei kunnolla toimi, etäisyydet pitempiä ja usealla paikkakunnalla on taksiuudistuksen jälkeen hinnat lähtenyt taksissa myös kohoamaan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Taloussanomien mukaan taksien hinnat ovat pompanneet selvästi ylös samalla kun tarjonta on vähentynyt muualla kuin isoissa asutuskeskuksissa. Lisäksi erityisesti ovat kärsineet erityisasiakkaat eli esim. pyörätuolia käyttävät tai muuten esteettömiä kyytejä kaipaavat:

"yksi uudistuksesta kärsinyt ryhmä on erityisasiakkaat.
– Aikaisemmin osa liikenneluvista oli sellaisia, että juuri sillä liikenneluvalla pitää harjoittaa liikennettä esteettömällä ajoneuvolla. Nyt kun tällaista ei enää ole, niin esteettömien ajoneuvojen saatavuus on jonkin verran heikentynyt."

Kela-kyytien ongelmista onkin ollut uutisia aina siitä asti kun uudistus astui voimaan.

Eli tiivistettynä taksien hinnat ovat nousseet roimasti verrattuna yleiseen hintatason nousuun, isojen asutuskeskuksien ulkopuolella taksien saatavuus on heikentynyt selvästi, erityisryhmät on asetettu eriarvoiseen asemaan ja yhteiskunnan heikko-osaisimmat eli Kela-kyytejä paljon käyttävät ja niiden armoilla olevat ovat joutuneet uudistuksen uhreiksi.

Kiitos vitusti, Anne Berner.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Musta Nuoli
Ministeri Anne Berner
Tuosta YouTube linkistä paljastuu Bernerin syvimmät ajatukset ja syyt hänen toimintaansa ministerinä.
Porin päässä taksiautoilijat ja kuljettajat ovat tästä uudistuksesta harvinaisen yksimielisiä, ei onnistunut.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taloussanomien mukaan taksien hinnat ovat pompanneet selvästi ylös samalla kun tarjonta on vähentynyt muualla kuin isoissa asutuskeskuksissa.
Tämä ei tullut yllätyksenä. Huvitti ennen lupien vapautusta kun mediaa myöten haaveiltiin hintojen laskevan KATTOhinnan poistuessa. Kaikki asiaa tuntevat taas oli sitä mieltä, että hintojen suhteen paineet on lähinnä ylöspäin, ei missään nimessä tällä kulurakenteella alaspäin.
Eipä siinä, näin itsekkäästi ajateltuna olen lähinnä nauttinut kattohinnan poistumisesta. Ikävää toki maksavan asiakkaan kannalta, mutta kansan tahto on kansan tahto!
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huvitti ennen lupien vapautusta kun mediaa myöten haaveiltiin hintojen laskevan KATTOhinnan poistuessa
Minulle hinnat ainakin laskivat, ennen kodin ja lentokentän väli maksoi n. 50 euroa ja nyt n. 40 euroa. Baarista kotiin aikaisemmin maksoi 15 nyt 10 euroa. Kiitos Anne Bernerin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jännää kun samat henkilöt, jotka itkivät kun palvelusta tulee paskaa ja kuskit ei enää pysty elämään, sanovat nyt, että paska uudistus kun hinnat nousivat. Olisitte tyytyväisiä. Itse ainakin olen tyytyväinen aina kun tarpeeton sääntely vähenee ja hinnat määräytyvät markkinoilla. Silloin hinta on oikea kaikkien osapuolien mielestä. Ilmeisesti kuskien mielestä hinta oli aiemmin sopiva ja eivät suostu tarjoamaan palvelua uudella kalliimmalla hinnalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käsittääkseni pääkaupunkiseudulla on laskenut jopa aika rajusti mutta muualla Suomessa ollaan aika pitkälle yhden välityskeskuksen kautta joka alueella jolloin melkein monopolin asetelma hinnoitella autonsa. Tietenkin vertailut aika monesti otetaan vain noista isoimmmista keskuksista, onhan melkein joka paikkakunnalla varmaan vähintään yksi villi kuski/yritys joten todellisuudessa melkein kaikkialla ainakin vaihtoehtoja on lisää perinteisten taksiyhtiöden lisäksi jotka ajaa todennäköisesti alle ainakin sen keskuksen hinnan. Pitää muistaa myös että indeksikorotus olisi tullut maksimihintoihin joten olisi varmaan kokonaisuutena lähelle saman verran hinnat noussut.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se on totta, että taksin tilaaminen on selvästi vaikeutunut, ellei nyt vaan halua mennä taksi helsingin vanhoilla hinnoilla. Ministerinä pakottaisin taksikeskukset avaamaan rajapintansa niin, että kuka tahansa voisi lähettää tilauksen ja tarjouspyynnön mihin tahansa välityskeskukseen. Tämä pystytään tekemään pankeille, niin miksi ei taksivälitysfirmoille.
 

Glove

Jäsen
Eikö se tilaaminen ole nyt helppoa kun voi ladata puhelimeen vaikka kuinka monta appia ja soittamallakin voi tilata taksin?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö se tilaaminen ole nyt helppoa kun voi ladata puhelimeen vaikka kuinka monta appia ja soittamallakin voi tilata taksin?
Kyllä appeja oli ennenkin, mutta vain yksi. Nyt jos haluaa tehdä lähinnä saatavuusvertailua, niin pitää katsella kuudesta eri apista.
 

molari

Jäsen
Taloussanomien mukaan taksien hinnat ovat pompanneet selvästi ylös samalla kun tarjonta on vähentynyt muualla kuin isoissa asutuskeskuksissa. Lisäksi erityisesti ovat kärsineet erityisasiakkaat eli esim. pyörätuolia käyttävät tai muuten esteettömiä kyytejä kaipaavat:

"yksi uudistuksesta kärsinyt ryhmä on erityisasiakkaat.
– Aikaisemmin osa liikenneluvista oli sellaisia, että juuri sillä liikenneluvalla pitää harjoittaa liikennettä esteettömällä ajoneuvolla. Nyt kun tällaista ei enää ole, niin esteettömien ajoneuvojen saatavuus on jonkin verran heikentynyt."

Kela-kyytien ongelmista onkin ollut uutisia aina siitä asti kun uudistus astui voimaan.

Eli tiivistettynä taksien hinnat ovat nousseet roimasti verrattuna yleiseen hintatason nousuun, isojen asutuskeskuksien ulkopuolella taksien saatavuus on heikentynyt selvästi, erityisryhmät on asetettu eriarvoiseen asemaan ja yhteiskunnan heikko-osaisimmat eli Kela-kyytejä paljon käyttävät ja niiden armoilla olevat ovat joutuneet uudistuksen uhreiksi.

Kiitos vitusti, Anne Berner.

Taksialan liikevaihdosta 60 %:a tulee yhteiskunnan maksamista kyydeistä, aiemmin tällä viikolla uutisoitiin, että pelkästään Kela-kyydeistä oli tullut säästöä 5 miljoonaa 7-10/2018 verrattuna vuoden takaiseen, siis liki 50 000 euroa/pvä. Sitähän kai uudistuksella haettiin, että jatkuvasti kasvavat kulut saadaan kuriin, kun valtio ja kunnat pystyvät paremmin kilpailuttamaan kyytejä ja yritykset pystyvät paremmin tarjoamaan palveluita.

Se nyt kai oli itsestäänselvyys, että kaupungeissa tarjonta paranee ja hintataso vaihtelee, ja toisaalta maaseudulla hinnat nousevat ja saatavuus vähenee. Toki sitten tuo "yksityishintojen" nousu kielii myös siitä, että entinen "mittarihinta" oli liian pieni.
 

Flagger

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Columbus Blue Jackets
Taksialan liikevaihdosta 60 %:a tulee yhteiskunnan maksamista kyydeistä, aiemmin tällä viikolla uutisoitiin, että pelkästään Kela-kyydeistä oli tullut säästöä 5 miljoonaa 7-10/2018 verrattuna vuoden takaiseen, siis liki 50 000 euroa/pvä. Sitähän kai uudistuksella haettiin, että jatkuvasti kasvavat kulut saadaan kuriin, kun valtio ja kunnat pystyvät paremmin kilpailuttamaan kyytejä ja yritykset pystyvät paremmin tarjoamaan palveluita.
Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon moinen säästö perustuu kuljetusten vähenemiseen. Eli palvelu/saatavuus on niin paskaa, että jätetään se terveyskeskuskäynti välistä tai kysytään naapuria kuljettamaan. Jos ylipäänsä on puhelinlinjoilta läpi päästy tilaamaan kuljetusta. Säästöä toki tämäkin yhteiskunnalle, mutta ei ehkä tarkoituksenmukaista.

e: En tiedä mitä tilastoihin viittaat, mutta ainakin tässä helsinginuutisten nettiartikkelissa säästöjä vuoden takaiseen 3,5M € ja matkustajien määrä vuoden takaisesta vähentynyt 3,1 %. https://www.helsinginuutiset.fi/art...den-kela-taksien-kaytolle-saastoa-keskimaarin
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon moinen säästö perustuu kuljetusten vähenemiseen. Eli palvelu/saatavuus on niin paskaa, että jätetään se terveyskeskuskäynti välistä tai kysytään naapuria kuljettamaan. Jos ylipäänsä on puhelinlinjoilta läpi päästy tilaamaan kuljetusta. Säästöä toki tämäkin yhteiskunnalle, mutta ei ehkä tarkoituksenmukaista.

Tämä olisi hyvä selvittää. Maailma on täynnä kaikenlaisia jälkitarkastuksia ja muita kontrollikäyntejä mitä jätetään väliin eri syistä. Kuinka moni jättää sen väliin vain sen takia, kun ei sinne mitenkään järkevästi pääse ja olokin on ihan kohtuullinen.
 

molari

Jäsen
Mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon moinen säästö perustuu kuljetusten vähenemiseen. Eli palvelu/saatavuus on niin paskaa, että jätetään se terveyskeskuskäynti välistä tai kysytään naapuria kuljettamaan. Jos ylipäänsä on puhelinlinjoilta läpi päästy tilaamaan kuljetusta. Säästöä toki tämäkin yhteiskunnalle, mutta ei ehkä tarkoituksenmukaista.

e: En tiedä mitä tilastoihin viittaat, mutta ainakin tässä helsinginuutisten nettiartikkelissa säästöjä vuoden takaiseen 3,5M € ja matkustajien määrä vuoden takaisesta vähentynyt 3,1 %. https://www.helsinginuutiset.fi/art...den-kela-taksien-kaytolle-saastoa-keskimaarin

Jep, virhe tuli, Kelan mukaan säästöä tuli 7-10/2018 3,7 miljoonaa ei siis 5. Varmasti vaikuttaa saatavuus jonkin verran, ja kun tuota Kelan julkaisua, niin eniten kyytimäärä on vähentynyt Satakunnassa, eikös siellä ollut joku kapinantapainen, kun Turun keskus voitti kilpailun Kela-ajoista. Uudellamaalla taas kustannukset laskivat eniten, mutta siellä (hinta)kilpailukin oli verisintä. Linkki Kelan tilastoon
Kela-taksien käyttö ja taksimatkan hinta lähes ennallaan kilpailutuksen jälkeen - Ajankohtaista henkilöasiakkaille
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö se ole sitä markkinataloutta mitä haluttiinkin?
Se on juuri sitä. Vaikka kannatankin melko liberaalia markkinataloutta, niin nimenomaan haluan siihen tiettyä sääntelyä siihen suuntaan mikä varmistaa kilpailun. Yhteiskunnan pitää mielestäni mahdollistaa kilpailu ja tasapuoliset markkinat. Siksi taksialallakin, missä tuo välityspalvelu on aiavn keskiössä, pitäisi olla rajoituksia mitkä estävät monopolin syntymisen. Käytännössä kuskien sidokset välityspalveluun pitäisi estää ja erottaa välitys ajamisesta. Riskinän nimittäin on, että joku välityspalvelu saa määräävän markkina-aseman ja käytännössä kaikkien kuskien on pakko noudattaa sen ehtoja.
 

Glove

Jäsen
Se on juuri sitä. Vaikka kannatankin melko liberaalia markkinataloutta, niin nimenomaan haluan siihen tiettyä sääntelyä siihen suuntaan mikä varmistaa kilpailun. Yhteiskunnan pitää mielestäni mahdollistaa kilpailu ja tasapuoliset markkinat. Siksi taksialallakin, missä tuo välityspalvelu on aiavn keskiössä, pitäisi olla rajoituksia mitkä estävät monopolin syntymisen. Käytännössä kuskien sidokset välityspalveluun pitäisi estää ja erottaa välitys ajamisesta. Riskinän nimittäin on, että joku välityspalvelu saa määräävän markkina-aseman ja käytännössä kaikkien kuskien on pakko noudattaa sen ehtoja.
Välityksen yksi ongelma on se, että siihen on pakko kuulua, jos haluaa ajaa esim Kelakeikkaa. Kela/kunnat/kaupungit kilpailuttaa välitysyritykset eikä yksittäisiä taksiyrityksiä. Kuten aiemmin tuolla mainittiin, 60% liikevaihdosta on Kelan, kuntien ja kaupunkien maksamia, maaseutupaikoissa vielä enemmänkin. Itselläni oli parhaimmillaan 80 % näitä keikkoja kuukaudessa. Kela/kunnat/kaupungit ei ala kilpailuttamaan suoraan yksittäisiä takseja paitsi säännöllisesti tapahtuviin kuljetuksiin, kuten ruoka- ja oppilaskuljetukset. Ja näihinkin voi tarjota vaikkapa yhden taksiaseman väki yhteistä tarjousta. Ja taksiyrityksiä kilpailuttamalla Kela ei saisi ajoon tarpeeksi autoja kuin ehkä jossain pääkaupunkiseudulla, jossa on Kajonit, Kovaset yms.
 

molari

Jäsen
Se on juuri sitä. Vaikka kannatankin melko liberaalia markkinataloutta, niin nimenomaan haluan siihen tiettyä sääntelyä siihen suuntaan mikä varmistaa kilpailun. Yhteiskunnan pitää mielestäni mahdollistaa kilpailu ja tasapuoliset markkinat. Siksi taksialallakin, missä tuo välityspalvelu on aiavn keskiössä, pitäisi olla rajoituksia mitkä estävät monopolin syntymisen. Käytännössä kuskien sidokset välityspalveluun pitäisi estää ja erottaa välitys ajamisesta. Riskinän nimittäin on, että joku välityspalvelu saa määräävän markkina-aseman ja käytännössä kaikkien kuskien on pakko noudattaa sen ehtoja.

Se taitaa olla mahdotonta tai ainakin erittäin hankalaa, toki oikeassa osin olet. Eihän oikein mitään muutosta tarjontaan tullut kuin pk-seudulla, jossa sitä oli jo ennen lakimuutosta, toki hinta silloin kaikilla liki sama. Vanhat keskukset ovat enemmän autoilijoiden osuuskuntia, joten miksi ja kenen päätöksellä ne sinne ketään ottaisivat. Yksityisiin välityksiin kyllä pääsee frankkari-yrittäjänä, mutta oikein houkuttelevaksi sitä kai ei koeta, kun kaikki sinne edelleen hakevat porukkaa, vaikka rekry on käynyt kuumana jo toista vuotta. Menevä kai sai uutta imua, kun heidän välityksen alla on Päijät Hämeen Kela-ajot ja Uudenmaan Kela-ajot 1.4 lähtien. Jotenkin oireellista oli, että osuustoimintaan tottuneet Taksi Helsinki ja Lähitaksi veti Kela-ajot perseelleen ja Menevä jatkaa hommaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käytännössä siis kielletään kilpailua rajoittavat sopimukset välityspalvelun ja kuskin välillä niin, että kuski voi halutessaan ottaa kyytejä kaikilta. Nythän on helsingissä ainakin ymmärtääkseni niin, että taksi helsingin sopimus joiltain kuskeilta kieltää muut välittäjät ja joiltain ei. Ruotsissa ainakin uberin tilaamalla voi saada minkä tahansa keskuksen auton.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksityisiin välityksiin kyllä pääsee frankkari-yrittäjänä, mutta oikein houkuttelevaksi sitä kai ei koeta, kun kaikki sinne edelleen hakevat porukkaa, vaikka rekry on käynyt kuumana jo toista vuotta.

Itsehän tosiaan reilun vuoden tässä harkinnut taksin perustamista, mutta mitenkään kovinkaan realistista vaihtoehtoa "villeille yrittäjille" ei ole löytynyt jos alue on muualla kuin pääkaupunkiseudulle. Osalle näistä joutuu kuitenkin tekemään kalliit laiteinvestoinnit niin kaluston kun laitteiston osalta ja sitten päälle vielä kova kuukausimaksu + iso provikka tai sitten iso provikka yhdistettynä pieneen kuukausimaksuun. Pienelläkin ajolla menisi maksuihin enemmän kun entisiin aluekeskuksien kuukausimaksut on ja ei oikeuta edes kelakyyteihin. Ei ihme jos porukka ei halua noihin liittyä. Enkä itsekään hakisi kyllä mitään jättimäärää näistä kyytejä vaan jonkun realistisen vaihtoehdon vain sinne taustalle normaalin puhelinsoiton ja tolppilla kyttäämisen lisäksi tuomaan edes satunnaisia kyytejä ja mahdollisesti osittain uusien asiakkaiden hankintaa tätä väylää pitkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ruotsissa ainakin uberin tilaamalla voi saada minkä tahansa keskuksen auton.

Pari kertaa joutunut viime aikoina firman rahoilla porsastella Ruotsissa, niin ainakin hotellin respastakin pyytämällä on tullut ties mitä autoja ja saman matkan hinta vaihdellut.

En tietenkään tiedä mihin ne ihanat tytöt siitä aina soittelee ja itse asiassa yhden kerran ei soittanut mihinkään vaan nakutteli ATK-päätteellään jotain. Samahan se, mutta ei pidä ihmetelläkään, jos asiakkaat on joskus hieman hämillään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tietenkään tiedä mihin ne ihanat tytöt siitä aina soittelee ja itse asiassa yhden kerran ei soittanut mihinkään vaan nakutteli ATK-päätteellään jotain. Samahan se, mutta ei pidä ihmetelläkään, jos asiakkaat on joskus hieman hämillään.

Suomessahan se vähän menossa siihen että hoteleiden aulassa on joku appi jota painamalla saa tietyn firman auton pihaan tai sitten aspasta soitetaan vain tiettyjen firmojen autoille.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pari kertaa joutunut viime aikoina firman rahoilla porsastella Ruotsissa, niin ainakin hotellin respastakin pyytämällä on tullut ties mitä autoja ja saman matkan hinta vaihdellut.
...
Tarkoitin sitä, että käytän aina uberia ja se toimii siellä loistavasti. Suomessahan uberissa ei saa autoa kuin satunnaisesti. Eilen muuten tuli uberilta joku koodi millä saa 20€ ilmaisia kilometreja seuraavan kuukauden aikana.
 

Rainer Zufall

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kävin parin päivän työmatkalla Helsingissä ja ajoin kahdesti taksilla. Ensimmäinen matka Rautatieasemalta Kuntatalolle Toiselle linjalle. Sanoin kuskille katuosoitteen mutta jouduin kirjoittamaan sen navigaattoriin itse, kun hän ei osannut. Siitä huolimatta hän ajoi kolme korttelia ohi ja lähti sitten matelemaan takaisin oikeaa rakennusta etsien. Päästiin lopulta perille.

Toinen matka hotellilta Jätkäsaaresta Keilaniemeen erään suuryrityksen konttorille. Kerroin sekä katuosoitteen että firman nimen. Kuski ei ollut kuullutkaan mistään Keilaniemestä eikä osannut kirjoittaa osoitetta navigaattoriin, yritti vain syöttää sitä puheäänellä. Ei löytynyt edes oikeaa kaupunkia. Sanoin, että lähtee vain ajamaan Länsiväylää ja että kohteen näkee kyllä ajaessa. Osoitin sen hänelle, kun se alkoi näkyä. Hän ajoi ohi liittymän, minkä jälkeen aloin opastaa häntä itse takaisin päin. Päästiin perille.

Ensimmäisen kuskin kanssa kommunikointi suomeksi ei oikeastaan onnistunut ja ajaminen oli hapuilevaa. Toisen suomi oli suhteellisen hyvää, mutta ajotapa epävarma ja paikallistuntemus todella heikko.

Seuraavalla kerralla taidan valita taksin kuljettajan ulkonäön perusteella. Saatan vaikka päästä perille kertomalla osoitteen, nauttimalla pääkaupungin näkymistä ja maksamalla palvelusta itsepalvelun sijaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös