Et ilmeisesti ole lukenut tuon uutisen jälkeistä korjausta? Eli tarkastukseen otetuista kärähti noin iso prosentti. Savon Sanomat ainakin julkaisi aiheesta jo korjauksen. Muistaakseni luin jostain, että esimerkiksi Tampereella oli tarkastukseen joutunut 3-4 taksiyrittäjää, joiden epäiltiin kiertävän veroja.
Verottaja paljasti takseista väärinkäytöksiä – Tampereen Aluetaksista kommentoidaan: "Uutisankka" - Aamulehti
Oikaisu - Savon Sanomat
Taksilobbarithan pyrkivät heti painamaan tämän uutisen maton alle väittämällä, että kiinnijääneet olivat tarkoin valikoituja ja muilla on kyllä verot maksettu. Tämäkään ei pidä ihan paikkaansa. Osa noista tutkituista yrityksistä otettiin ihan satunnaisotannalla, osa sitten kohdennetusti riskiarvion perusteella. Käryjä tuli isolla prosentilla molemmista ryhmistä. Syy tähän on pitkälti valvonnan olemattomuus aiempina vuosina. Miksi maksella veroja, kun kukaan ei kuitenkaan valvo. Taksilobbarit perustelevat nykyistä lupasääntelyä harmaan talouden ehkäisyllä, mutta on täysin selvää, ettei tuollainen ennakollinen valvonta sitä ehkäise, jos jälkikäteinen valvonta puuttuu kokonaan.
Ja mitä tulee noihin taksiyrittäjien tuloihin, niin ne ovat hiukan kaksipiippuinen juttu. Euromääräisesti mitattuna ne harvoin nousevat mihinkään apteekkareiden lukemiin, mutta liikevoittoprosentit ja pääoman tuotot ovat prosenteissa mitattuna aika jäätävän korkealla tasolla. Syy tähän on nykyisessä lupien määräsääntelyssä. Lupien myöntämiskäytännöt ensiluvan hakijoiden etusijaperiaatteineen estävät tehokkaasti toiminnan laajentamista ja tyypillisesti yrityksellä onkin vain yksi auto. Yhdellä autolla ei vain yksinkertaisesti miljoonabisnestä pyöritetä. Lupien määräsääntely johtaa kuitenkin siihen, että liiketoimintariskit ovat käytännössä olemattomia. Keskimääräiset liikevoittoprosentit ovat vaihdelleet eri vuosina 20 ja 30 prosentin välissä, mikä on ihan naurettavan korkea luku. Keskimäärin suomalaiset yritykset taitavat tehdä jotain 3 prosentin liikevoittoa.
Taksien määrä on sääntelyllä painettu yksinkertaisesti liian alas. Syynä tähän on pitkälti se, että kiintiöitä vahvistavat ELY-keskukset käyttävät täysin vääriä mittareita kysynnän ja tarjonnan riittävyyden arvioinnissa. Taksiyritykset onnistuivat aikanaan lobbaamaan taksiliikennelakiin sellaiset kriteerit lupakiintiöille, jotka tuottavat vuodesta toiseen käytännössä samankokoisia kiintiöitä. Kerran näitä yritettiin poliittisella päätöksellä nostaa, mutta tuolloin hallinto-oikeudet torppasivat kiintiöiden kasvattamiset, kun kasvattamiselle ei löytynyt lainmukaisia perusteita.
Nythän on hallituksen esitys vireillä, jonka myötä lupakiintiöistä luovuttaisiin. Eduskunta tehnee asiasta päätöksen alkuvuodesta.