Mainos

Taksikuskit

  • 260 059
  • 1 476

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ja tämän takia valtion pitää taata heille ylihintaisella vakiohinnoittelulla reilu palkka? Miksi kuitenkin toiset ovat valmiita ajamaan halvemmalla?

No, toisaalta tällä hetkellä on kai epäselvää että onko oikeasti niitä tarjokkaita niin paljoa jos ja kun ne pienemmät tulot muodostaisivat ainoan tulolähteen. Eikös se noissa tuomioon johtaneissa uber-keisseissäkin tullut esille että uberia vedettiin pimeänä ja toinen tulonlähde oli sitten sosiaalituet yms. Eli pikemminkin silloin kyse on subventoidusta työstä mikä on markkinahäiriö.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onhan se vähän niin, ettei Suomessa oikein sopis tienata mistään mitään. Tai jos tienaa, niin aina joku kateellinen parkuu.
Ei muuta kuin koittamaan, kuinka namia duunia on ja tekemään "helppoa rahaa".
Ahaa.

Itse en ole kovin kateellinen taksikuskeille, mutta minun mielestäni 70k siitä työstä on liikaa.

Ei mikään työ herkkua ole. Jos mietitään vaikka sairaanhoitajia, bussikuskeja, poliiseita jne. He tekevät myös vuorotyötä ja pitkiä päiviä jokaisena päivänä vuodessa. He eivät pääse lähellekään 70k vuodessa. Jos miettii vaikka noita yllämainittuja ammatteja ja vertaa taksikuskin hommiin, niin millä ilveellä taksikuski tienaa n. 25k enemmän kuin poliisi?

Ammatinvalinta on valintakysymys, mutta kai silti saa ääneen ihmetellä?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ja tämän takia valtion pitää taata heille ylihintaisella vakiohinnoittelulla reilu palkka? Miksi kuitenkin toiset ovat valmiita ajamaan halvemmalla?
Jättävät pois inhottavan välikäden, jota kutsutaan verottajaksi. Eivät osaa laskea autoilun kustannuksia ja varsinkaan pääomakuluja eli ajavat tappiolla veronkierrosta huolimatta.

Eipä nämä kalliit taksit mitenkään erityisesti turvallisia ole... Taksikuski raiskasi nuoren asiakkaan - selvisi ehdollisella | m.iltalehti.fi
Johan oli mädättäjältä nosto ja yleistys. Yksi syyllistynyt rikokseen ja taksit ovat turvattomia. Ei olekaan yksittäistapaus, kuten yön pimeinä tunteina raiskaava partalapsi. Kumpi on suurempi riski tulla raiskatuksi, taksikyyti vai maturyhmä saattajana?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ahaa.

Itse en ole kovin kateellinen taksikuskeille, mutta minun mielestäni 70k siitä työstä on liikaa.

Ei mikään työ herkkua ole. Jos mietitään vaikka sairaanhoitajia, bussikuskeja, poliiseita jne. He tekevät myös vuorotyötä ja pitkiä päiviä jokaisena päivänä vuodessa. He eivät pääse lähellekään 70k vuodessa. Jos miettii vaikka noita yllämainittuja ammatteja ja vertaa taksikuskin hommiin, niin millä ilveellä taksikuski tienaa n. 25k enemmän kuin poliisi?

Ammatinvalinta on valintakysymys, mutta kai silti saa ääneen ihmetellä?
Niin no, tuo 70k ei toki ole perus tolppa-apinan, eli rengin tienisti, vaan yrittäjän. Pajonko sitten on yrittäjälle sopiva toimeentulo, siitä voidaan olla montaa mieltä. Mulla on tuttu autokauppias, joka tienaa vuodessa tuon saman 70k suurinpiirtein, homma vielä taksin ajoa helpompaa.
Musta on aika kaukaa haettua verrata yrittäjän vuosituloja esim. Poliisin, sairaanhoitajan tai vastaavan palkkarengin tuloihin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Älä nyt persettäsi revi, hyvä mies.
Jotkut ovat valmiita maksamaan palvelusta ja turvallisesta kyydistä määränpäähän ja jotkut eivät. Sinä ilmeisesti kuulut jälkimmäiseen ryhmään. Joten herra on hyvä ja kulkee kävellen ja antaa niiden ajaa taksilla, joilla on siihen varaa.
PS. Köyhälle on kaikki kallista...

Pahoittelut jos käytin sanaa kallis, siitähän ei ole kyse, vaan hinta on liian suuri arvoon nähden. Tienaan kyllä sen verran, että on varaa ajella taksilla. Käytän taksia satoja kertoja vuodessa ja pidän taksien säänneltyä ylihintaa sosialismin muotona joka on yhtenä tekijänä ajamassa tätä maata vararikkoon.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Niin no, tuo 70k ei toki ole perus tolppa-apinan, eli rengin tienisti, vaan yrittäjän. Pajonko sitten on yrittäjälle sopiva toimeentulo, siitä voidaan olla montaa mieltä. Mulla on tuttu autokauppias, joka tienaa vuodessa tuon saman 70k suurinpiirtein, homma vielä taksin ajoa helpompaa.
Musta on aika kaukaa haettua verrata yrittäjän vuosituloja esim. Poliisin, sairaanhoitajan tai vastaavan palkkarengin tuloihin.
Se on tolppahomo. Tolppa-apina kiipeilee sähköpylväisiin. Ei tienaa tuollaisia summia mitenkään ja aika vaikealta tuntuu uskoa isännänkään tuollaisia summia tienaavan. Verotiedoistahan sen toki näkisi jos viitsisi kaivella.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Eikös se noissa tuomioon johtaneissa uber-keisseissäkin tullut esille että uberia vedettiin pimeänä ja toinen tulonlähde oli sitten sosiaalituet yms. Eli pikemminkin silloin kyse on subventoidusta työstä mikä on markkinahäiriö.

Markkinataloudessa tuota markkinahäiriötä kutsutaan kilpailuksi kai?

Onko lisätietoja tuosta pimeästä ajelusta kun minun mielestäni tuomio tuli liikenneluvan puutteesta, eikä suinkaan pimeästä ajosta. Viimeisin pimeitä ajoja koskenut uutinen oli kyllä ihan normi takseja koskeva jossa todettiin, että kolmasosa kuskeista kusettaa verottajaa. Meni muuten pohja aika ripeästi tuon uber kritiikin alta, mikä sinänsä on uponnut näköjään aika hyvin kun sinäkin sitä täällä toistat.
 
On aika erikoista, että yllättävän moni tuntuu enemmän tai vähemmän puolustelevan nykyistä taksikartellia ilman sen kummempia perusteita. "Nykyinen järjestelmä on hyvä" on heikko peruste. Ihmiset ovat siis vapaaehtoisia maksamaan ylihintaa melko yksinkertaisesta palvelusta. Yhtä lailla on äärimmäisen mielenkiintoista, että Alkonkin monopoli saa suht laajan kannatuksen kansalaisten kyselyissä. Ilmeisesti Suomi on jakaantunut kahteen leiriin, kun samaan aikaan toinen puoli huutaa byrokratian purkua ja kilpailun laajaa vapauttamista.

Uber on hemmetin hyvä palvelu ja on käsittämätöntä, että se on virallisesti laiton. Siitä huolimatta käytän sitä mielelläni.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksi jännä ominasuus ja esimerkki nykysysteemin typeryydestä on se, että etukäteen tilaaminen maksaa oliko se 9 euroa. Miksiköhän vitussa, sen pitäisi olla halvempaa? Ymmärtäisin, jos voisin tilata auton hakemaan mut pikkujouluista, mutta sehän ei käy.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Markkinataloudessa tuota markkinahäiriötä kutsutaan kilpailuksi kai?

Onko lisätietoja tuosta pimeästä ajelusta kun minun mielestäni tuomio tuli liikenneluvan puutteesta, eikä suinkaan pimeästä ajosta. Viimeisin pimeitä ajoja koskenut uutinen oli kyllä ihan normi takseja koskeva jossa todettiin, että kolmasosa kuskeista kusettaa verottajaa. Meni muuten pohja aika ripeästi tuon uber kritiikin alta, mikä sinänsä on uponnut näköjään aika hyvin kun sinäkin sitä täällä toistat.

Et ilmeisesti ole lukenut tuon uutisen jälkeistä korjausta? Eli tarkastukseen otetuista kärähti noin iso prosentti. Savon Sanomat ainakin julkaisi aiheesta jo korjauksen. Muistaakseni luin jostain, että esimerkiksi Tampereella oli tarkastukseen joutunut 3-4 taksiyrittäjää, joiden epäiltiin kiertävän veroja.

Verottaja paljasti takseista väärinkäytöksiä – Tampereen Aluetaksista kommentoidaan: "Uutisankka" - Aamulehti

Oikaisu - Savon Sanomat
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hienoa. Kumpaat pidät turvallisempana kotimatkana yöllä ravintolasta, taksikyytiä vai kävelyä partalasten saattamana?
No mietitäänpäs hieman. Partalapsihan on ocymoroni, joten kysymyksesi on perinteinen kompakysymys. Eli vastaus on partalapset, koska satuolennot eivät ole vaarallisia.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
No mietitäänpäs hieman. Partalapsihan on ocymoroni, joten kysymyksesi on perinteinen kompakysymys. Eli vastaus on partalapset, koska satuolennot eivät ole vaarallisia.
Sangen yllättävää venkoilua... Yksinkertaiseen kysymykseen toki luulisi saavan asiallisen vastauksen. Ei toki kannata yrittää kun resurssit ei vaan riitä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sangen yllättävää venkoilua... Yksinkertaiseen kysymykseen toki luulisi saavan asiallisen vastauksen. Ei toki kannata yrittää kun resurssit ei vaan riitä.
Minä en ymmärtänyt miten tuo kysymyksesi liittyy mitenkään suomalaisten taksien turvallisuuteen, josta oli puhe. Tyhmät kysymykset ansaitsevat tyhmän vastauksen.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Minä en ymmärtänyt miten tuo kysymyksesi liittyy mitenkään suomalaisten taksien turvallisuuteen, josta oli puhe. Tyhmät kysymykset ansaitsevat tyhmän vastauksen.
Nostit esille taksilla kulkemisen turvattomuuden koska taksikuskit raiskaavat. Yritin udella onko suomalaisnaisella suurempi todennäköisyys tulla raiskatuksi taksissa vai partalasten saattelemana. Kysymys oli sinulle aivan liian vaikea joten antaa olla.

Meinasin sanoa, että älä tekeydy tyhmäksi, mutta eipä sinun tarvitse. Noi sinun linkkaamasi taksareiden raiskaukset ovat yksittäistapauksia, jotka ei liity taksiliikenteen turvallisuuteen millään lailla. Samoin kuin paapomiesi partalasten suorittamat raiskaukset ei kerro yhtään mitään kyseisestä porukasta. sen verran oon teidän mädättäjien logiikkaa oppinut. Mutta olkoon tämä tässä, kun järkevä keskustelu tuntuu siellä olevan täysin ylivoimainen haaste.
 
Et ilmeisesti ole lukenut tuon uutisen jälkeistä korjausta? Eli tarkastukseen otetuista kärähti noin iso prosentti. Savon Sanomat ainakin julkaisi aiheesta jo korjauksen. Muistaakseni luin jostain, että esimerkiksi Tampereella oli tarkastukseen joutunut 3-4 taksiyrittäjää, joiden epäiltiin kiertävän veroja.

Verottaja paljasti takseista väärinkäytöksiä – Tampereen Aluetaksista kommentoidaan: "Uutisankka" - Aamulehti

Oikaisu - Savon Sanomat
Taksilobbarithan pyrkivät heti painamaan tämän uutisen maton alle väittämällä, että kiinnijääneet olivat tarkoin valikoituja ja muilla on kyllä verot maksettu. Tämäkään ei pidä ihan paikkaansa. Osa noista tutkituista yrityksistä otettiin ihan satunnaisotannalla, osa sitten kohdennetusti riskiarvion perusteella. Käryjä tuli isolla prosentilla molemmista ryhmistä. Syy tähän on pitkälti valvonnan olemattomuus aiempina vuosina. Miksi maksella veroja, kun kukaan ei kuitenkaan valvo. Taksilobbarit perustelevat nykyistä lupasääntelyä harmaan talouden ehkäisyllä, mutta on täysin selvää, ettei tuollainen ennakollinen valvonta sitä ehkäise, jos jälkikäteinen valvonta puuttuu kokonaan.

Ja mitä tulee noihin taksiyrittäjien tuloihin, niin ne ovat hiukan kaksipiippuinen juttu. Euromääräisesti mitattuna ne harvoin nousevat mihinkään apteekkareiden lukemiin, mutta liikevoittoprosentit ja pääoman tuotot ovat prosenteissa mitattuna aika jäätävän korkealla tasolla. Syy tähän on nykyisessä lupien määräsääntelyssä. Lupien myöntämiskäytännöt ensiluvan hakijoiden etusijaperiaatteineen estävät tehokkaasti toiminnan laajentamista ja tyypillisesti yrityksellä onkin vain yksi auto. Yhdellä autolla ei vain yksinkertaisesti miljoonabisnestä pyöritetä. Lupien määräsääntely johtaa kuitenkin siihen, että liiketoimintariskit ovat käytännössä olemattomia. Keskimääräiset liikevoittoprosentit ovat vaihdelleet eri vuosina 20 ja 30 prosentin välissä, mikä on ihan naurettavan korkea luku. Keskimäärin suomalaiset yritykset taitavat tehdä jotain 3 prosentin liikevoittoa.

Taksien määrä on sääntelyllä painettu yksinkertaisesti liian alas. Syynä tähän on pitkälti se, että kiintiöitä vahvistavat ELY-keskukset käyttävät täysin vääriä mittareita kysynnän ja tarjonnan riittävyyden arvioinnissa. Taksiyritykset onnistuivat aikanaan lobbaamaan taksiliikennelakiin sellaiset kriteerit lupakiintiöille, jotka tuottavat vuodesta toiseen käytännössä samankokoisia kiintiöitä. Kerran näitä yritettiin poliittisella päätöksellä nostaa, mutta tuolloin hallinto-oikeudet torppasivat kiintiöiden kasvattamiset, kun kasvattamiselle ei löytynyt lainmukaisia perusteita.

Nythän on hallituksen esitys vireillä, jonka myötä lupakiintiöistä luovuttaisiin. Eduskunta tehnee asiasta päätöksen alkuvuodesta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yritin udella onko suomalaisnaisella suurempi todennäköisyys tulla raiskatuksi taksissa vai partalasten saattelemana
Tässä nyt ei vain ole mitään logiikkaa. Miksi minun pitäisi tuollaisia osata arvioida?Vai oletko sitä mieltä että suomalaistaksikuskien raiskaaminen on ok kun muukalaisetkin raiskaavat. Minä ainakin tuomitsen kaikki raiskaukset ja väkivallan.

teidän mädättäjien l
Mikä vitun mädättäjä minä muka olen?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Tässä nyt ei vain ole mitään logiikkaa. Miksi minun pitäisi tuollaisia osata arvioida?Vai oletko sitä mieltä että suomalaistaksikuskien raiskaaminen on ok kun muukalaisetkin raiskaavat. Minä ainakin tuomitsen kaikki raiskaukset ja väkivallan.


Mikä vitun mädättäjä minä muka olen?
Tuli jo selväksi, että aihe on sinulle liian vaikea käsitettäväksi. Ei tarvitse toistaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli jo selväksi, että aihe on sinulle liian vaikea käsitettäväksi. Ei tarvitse toistaa.
Näinhän se menee, heitellään typeriä, kysymyksiä ja perusteettomia väittämiä, ja sitten lukitaan häntä koipien välissä karkuun...
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Näinhän se menee, heitellään typeriä, kysymyksiä ja perusteettomia väittämiä, ja sitten lukitaan häntä koipien välissä karkuun...
Mitäs tätä jatkamaan kun et kykene yksinkertaiseen kysymykseen kahdella yrittämällä vastaamaan. Palataan kun pystyt kokoamaan itsesi niin että älyllistä löytyy sieltä päin.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi jännä ominasuus ja esimerkki nykysysteemin typeryydestä on se, että etukäteen tilaaminen maksaa oliko se 9 euroa. Miksiköhän vitussa, sen pitäisi olla halvempaa?

Miksi? Jos kuljettaja varaa etukäteen kalenterista ajan jolloin hänen on oltava sovitussa paikassa sovittuun aikaan ja hän voi joutua tuon takia jättämään kyytejä ottamatta. Esim. tilanne jossa kuljettaja on sopinut ennakon Helsingin keskustasta lentokentälle kello 15, jolloin hän ei käytännössä voi puoli kolmen jälkeen ottaa muita kyytejä eikä tuotakaan ennen pitkiä ja rahakkaita kyytejä, vaan joutuu näistä kieltäytymään tuon ennakon takia sellaisten osuessa kohdalle.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Miksi? Jos kuljettaja varaa etukäteen kalenterista ajan jolloin hänen on oltava sovitussa paikassa sovittuun aikaan ja hän voi joutua tuon takia jättämään kyytejä ottamatta. Esim. tilanne jossa kuljettaja on sopinut ennakon Helsingin keskustasta lentokentälle kello 15, jolloin hän ei käytännössä voi puoli kolmen jälkeen ottaa muita kyytejä eikä tuotakaan ennen pitkiä ja rahakkaita kyytejä, vaan joutuu näistä kieltäytymään tuon ennakon takia sellaisten osuessa kohdalle.
Korjataan tässä sen verran, että pitkät kyydit eivät ole mitään rahakkaita kyytejä ja harva kuljettaja lähtee pitkälle reissulle sellaiseen aikaan kun muita kyytejä on tarjolla. Paras kertymä tulee lähtömaksuista, ei ajetuista kilometreistä. Lisäksi pitkältä reissulta joutuu palaamaan mittari pois päältä jos asiakas palaa samaa reittiä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Paras kertymä tulee lähtömaksuista, ei ajetuista kilometreistä.

Taitaa kaikista parhaita olla Kelan kyydit. Näin ainakin puheli haja-asutusalueella toimiva taksiyrittäjä, joka oli taannoin tankilla yhtä aikaa. Toki tilanne voi olla eri isommissa kaupungeissa juuri tuon lähtömaksun vuoksi.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Korjataan tässä sen verran, että pitkät kyydit eivät ole mitään rahakkaita kyytejä ja harva kuljettaja lähtee pitkälle reissulle sellaiseen aikaan kun muita kyytejä on tarjolla. Paras kertymä tulee lähtömaksuista, ei ajetuista kilometreistä. Lisäksi pitkältä reissulta joutuu palaamaan mittari pois päältä jos asiakas palaa samaa reittiä.

Kyllä tietääkseni nuo pitkät kyydit (toki kaikki on suhteellista) ovat juurikin haluttua kamaa hiljaisempana aikana (eli lähes koko ajan) ja lyhyitä kyytejä hyljeksitään, olipa tämä rationaalista tai ei. Se on toki selvä, että kiireisenä aikana juuri tuon aloitustaksan takia lyhyet kyydit ovat parhaita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös