Mainos

Taksikuskit

  • 259 846
  • 1 476

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Korjataan tässä sen verran, että pitkät kyydit eivät ole mitään rahakkaita kyytejä ja harva kuljettaja lähtee pitkälle reissulle sellaiseen aikaan kun muita kyytejä on tarjolla. Paras kertymä tulee lähtömaksuista, ei ajetuista kilometreistä. Lisäksi pitkältä reissulta joutuu palaamaan mittari pois päältä jos asiakas palaa samaa reittiä.
Kylläpä ne on ne pitkät kyydit käytännössä aina niitä rahakkaimpia. Viikossa ei ole kuin muutama tunti (la-su 03-05) jolloin pikku nytkyillä pääsee samoihin tuntiansioihin autolle (50€+/h) kuin mitä pitemmillä reissuilla.
Tuota ennakkotilaus maksun perusteita olen monesti asiakkaan kanssa käännellyt. Se on hyvin perusteltu kiireisimpiin aikoihin (arkiaamut), mutta esimerkiksi arki-iltaisin en sille mitään perusteita näe. Autoja on joka tapauksessa saatavilla hiljaisempina aikoina. Joku tuossa edellä jo hyvin perustelikin ennakkotilausmaksun perusteet kiireisenä aikana.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Taitaa kaikista parhaita olla Kelan kyydit. Näin ainakin puheli haja-asutusalueella toimiva taksiyrittäjä, joka oli taannoin tankilla yhtä aikaa. Toki tilanne voi olla eri isommissa kaupungeissa juuri tuon lähtömaksun vuoksi.
Maaseututakseilla tulee viikolla tienesti melkein kokonaan Kelan kyydeistä ja koulukyydeistä.

Kylläpä ne on ne pitkät kyydit käytännössä aina niitä rahakkaimpia. Viikossa ei ole kuin muutama tunti (la-su 03-05) jolloin pikku nytkyillä pääsee samoihin tuntiansioihin autolle (50€+/h) kuin mitä pitemmillä reissuilla.
Tuota ennakkotilaus maksun perusteita olen monesti asiakkaan kanssa käännellyt. Se on hyvin perusteltu kiireisimpiin aikoihin (arkiaamut), mutta esimerkiksi arki-iltaisin en sille mitään perusteita näe. Autoja on joka tapauksessa saatavilla hiljaisempina aikoina. Joku tuossa edellä jo hyvin perustelikin ennakkotilausmaksun perusteet kiireisenä aikana.
Pelkästään kassan kannalta menee melkolailla päikseen ajaa tunnissa yksi 40km kyyti ja takaisin tai neljä noin viiden kilometrin siirtoa. Sitten kun otetaan huomioon myös ajettujen kilometrien kustannukset, riittää kolme kyytiä tunnissa. Hiljaisena aikana siis pitkä kyyti kannattaa, vilkkaampana ei. Pitkän kyydin kannattavuus tietenkin kasvaa merkittävästi, jos kyytiläinen haluaa eri reittiä takaisin tai kuljettaja "unohtaa" mittarin nakuttamaan myös paluumatkalle.

Aikoinaan ei Oulusta saanut millään kyytiä vuorossa olevalta autolta Kajaaniin kun kaiffarille maksoi valtio intin lomakyytinä kyseisen matkan. Tartti sopia kyyti jonkun vapaavuorossa olevan auton kanssa. Kukaan vuorossa oleva ei suostunut ajamaan kahta tuntia tyhjällä autolla takaisin. Sama kohtalo oli itsellä kun piti saada kyyti Inarista Ouluun. Oli helvetillinen tinkaaminen saada Inarilainen vapaavuorolainenkin ajamaan Napapiirin Shellille, jossa vaihto Oulusta vastaan ajavaan autoon.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Maaseututakseilla tulee viikolla tienesti melkein kokonaan Kelan kyydeistä ja koulukyydeistä.


Pelkästään kassan kannalta menee melkolailla päikseen ajaa tunnissa yksi 40km kyyti ja takaisin tai neljä noin viiden kilometrin siirtoa. Sitten kun otetaan huomioon myös ajettujen kilometrien kustannukset, riittää kolme kyytiä tunnissa. Hiljaisena aikana siis pitkä kyyti kannattaa, vilkkaampana ei. Pitkän kyydin kannattavuus tietenkin kasvaa merkittävästi, jos kyytiläinen haluaa eri reittiä takaisin tai kuljettaja "unohtaa" mittarin nakuttamaan myös paluumatkalle.

Aikoinaan ei Oulusta saanut millään kyytiä vuorossa olevalta autolta Kajaaniin kun kaiffarille maksoi valtio intin lomakyytinä kyseisen matkan. Tartti sopia kyyti jonkun vapaavuorossa olevan auton kanssa. Kukaan vuorossa oleva ei suostunut ajamaan kahta tuntia tyhjällä autolla takaisin. Sama kohtalo oli itsellä kun piti saada kyyti Inarista Ouluun. Oli helvetillinen tinkaaminen saada Inarilainen vapaavuorolainenkin ajamaan Napapiirin Shellille, jossa vaihto Oulusta vastaan ajavaan autoon.

Lähinnä tosiaan kuljettajan (rengin) kantilta tätä pitkien/lyhyiden kyytien suhdetta ja kannattavuutta pohdin. Kuljettajat kun ovat pääasiassa provikkapalkalla, jolloin erittäin, erittäin harva pitkän kyydin hylkää, oli kiirettä eli ei. Väitän, että mikäli tänäpäivänä menet Oulussa tolpalta kysymään Inariin lähtijää, sieltä jonon ensimmäinen lähtee kiljuen matkantekoon. Siksipä se OYS:in taksitolppa on aina autoja täynnä, pitkää keikkaa odotellessa. Ennen on tosiaan parempina aikoina voinut olla eri tilanne, ja varmasti tänäkin päivänä yrittäjistä osa tuijottaa kilometrituottoa, ja näinollen ei mielellään pitkiä kyytejä halua tehdä. Sitä kilometrituottoa ei vaan saa siihen leivän päälle, vaan kyllä se euromäärä ratkaisee.

Edit. Vielä semmoinen lisäys, että erittäin harvassa ovat sellaiset pitkät kyydit, joissa asiakas tulee samalla pirssillä takaisin. Näissähän tosiaan pitää ajaa takaisin lähtökunnan rajalle mittari kiinni. Oulusta maakuntiin suuntautuvat kyydit ovat 99% Kelan kustantamia, ja näinollen sieltä palataan ilman satumaista tuuria aina tyhjänä takaisin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Lähinnä tosiaan kuljettajan (rengin) kantilta tätä pitkien/lyhyiden kyytien suhdetta ja kannattavuutta pohdin. Kuljettajat kun ovat pääasiassa provikkapalkalla, jolloin erittäin, erittäin harva pitkän kyydin hylkää, oli kiirettä eli ei. Väitän, että mikäli tänäpäivänä menet Oulussa tolpalta kysymään Inariin lähtijää, sieltä jonon ensimmäinen lähtee kiljuen matkantekoon. Siksipä se OYS:in taksitolppa on aina autoja täynnä, pitkää keikkaa odotellessa. Ennen on tosiaan parempina aikoina voinut olla eri tilanne, ja varmasti tänäkin päivänä yrittäjistä osa tuijottaa kilometrituottoa, ja näinollen ei mielellään pitkiä kyytejä halua tehdä. Sitä kilometrituottoa ei vaan saa siihen leivän päälle, vaan kyllä se euromäärä ratkaisee.

Edit. Vielä semmoinen lisäys, että erittäin harvassa ovat sellaiset pitkät kyydit, joissa asiakas tulee samalla pirssillä takaisin. Näissähän tosiaan pitää ajaa takaisin lähtökunnan rajalle mittari kiinni. Oulusta maakuntiin suuntautuvat kyydit ovat 99% Kelan kustantamia, ja näinollen sieltä palataan ilman satumaista tuuria aina tyhjänä takaisin.
Varmaankin lähtee viikolla ja viikonloppunakin päiväaikaan. sillä saa toki varmistettua kohtuullisen kassan vuorolle. Onhan se toki niin isännälle kuin rengillekin kannattavampaa ajaa kuin seisottaa autoa tolpalla tai huoltsikan pihassa. Taksat on kuitenkin tarkkaan tiedossa ja julkisia ja niistä on todellakin helppo laskea miten parhaan tuoton saa kulloiseenkin aikaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmaankin lähtee viikolla ja viikonloppunakin päiväaikaan. sillä saa toki varmistettua kohtuullisen kassan vuorolle. Onhan se toki niin isännälle kuin rengillekin kannattavampaa ajaa kuin seisottaa autoa tolpalla tai huoltsikan pihassa. Taksat on kuitenkin tarkkaan tiedossa ja julkisia ja niistä on todellakin helppo laskea miten parhaan tuoton saa kulloiseenkin aikaan.
Se, että edes keskustellaan siitä, että ottasko kyydin jonnekin osoittaa, että joku on pahasti pielessä.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Se, että edes keskustellaan siitä, että ottasko kyydin jonnekin osoittaa, että joku on pahasti pielessä.
Osaatko valottaa, mikö nykyisessä suomalaisessa taksissa on pahasti pielessä?
Itse en kovin montaa puutetta nykyjärjestelmässä näe. Suurimpana ehkä liian alhaiset taksat. Hintakatto onneksemme poistuu 2018 kesällä, jolloin markkinat korjaa taksat keskimäärin 40% ylöspäin, aivan kuten Ruotsin markkinaehtoisessa järjestelmässä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Osaatko valottaa, mikö nykyisessä suomalaisessa taksissa on pahasti pielessä?
...
Pielessä on hinnoittelu ja saatavuus pääasiassa. Mutta kun kerran markkinaehtoinen järjestelmä korjasi ruotsissa hinnat ylöspäin 40%, niin sittenhän taksikuskeilla ei ole mitään syytä vastustaa kilpailun avaamista. Hienoa kertakaikkiaan.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pielessä on hinnoittelu ja saatavuus pääasiassa. Mutta kun kerran markkinaehtoinen järjestelmä korjasi ruotsissa hinnat ylöspäin 40%, niin sittenhän taksikuskeilla ei ole mitään syytä vastustaa kilpailun avaamista. Hienoa kertakaikkiaan.

Millä tavalla saatavuus on pielessä? Otetaanpa esimerkkinä viimeöinen vuoro omalta osalta. Vuoron kesto oli 12h eli ajalla klo 17-05. Tästä ajasta n.9h taksit seisoivat tolpalla jonossa odotamassa kyytiä. Kiirettä piti n. klo 23 aikoihin tunnin verran, kun ihmiset lähtivät baariin. Toinen ruuhkahuippu tuli tietenkin baarien sulkemisen aikoihin klo 03-05. Nämä olivat vuoron ainoat hetket, jolloin taksien saatavuudessa oli viivettä. Onko järkevää, että ainoastaan noiden 3h takia, taksien määrää lisätään tuntuvasti?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... Onko järkevää, että ainoastaan noiden 3h takia, taksien määrää lisätään tuntuvasti?

On järkevää kuten myös se, että menee himaansa jos ei ole ajoja. Ymmärtääkseni taksikuskit puolustelevat kuitenkin nykysysteemiä mikä pakottaa seisomaan tolpalla turhan takia.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On järkevää kuten myös se, että menee himaansa jos ei ole ajoja. Ymmärtääkseni taksikuskit puolustelevat kuitenkin nykysysteemiä mikä pakottaa seisomaan tolpalla turhan takia.

Huikeaa viisautta. Eli sun mielestä on järkevää, että taksit ovat ajossa vain nuo kolme tuottavaa tuntia? Nykysysteemi mahdollistaa kuitenkin sen, että asiakkaalla on mahdollisuus saada taksi milloin tahansa, eikä ainoastaan silloin, kun kuskeja huvittaa olla ajossa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Huikeaa viisautta. Eli sun mielestä on järkevää, että taksit ovat ajossa vain nuo kolme tuottavaa tuntia? Nykysysteemi mahdollistaa kuitenkin sen, että asiakkaalla on mahdollisuus saada taksi milloin tahansa, eikä ainoastaan silloin, kun kuskeja huvittaa olla ajossa.
En minä tiedä milloin niiden pitää olla ajossa, jos annettaisiin maksajan päättää. Luuletko, että tarjonta katoaa kokonaan jos kysyntä laskee? On varmaan joku oikein tieteellinen lähde kun väität noin mullistavia.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En minä tiedä milloin niiden pitää olla ajossa, jos annettaisiin maksajan päättää. Luuletko, että tarjonta katoaa kokonaan jos kysyntä laskee? On varmaan joku oikein tieteellinen lähde kun väität noin mullistavia.

Ei ole tieteellistä lähdettä antaa, vain kokemuksen tuoma valistunut mielipide. Sinulla ilmeisesti tällainen lähde on, koska uskallat sitä minultakin vaatia?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä ajasta n.9h taksit seisoivat tolpalla jonossa odotamassa kyytiä.
Tällaista se on valtion suojaaman sääntelyn alalla kun kysyntä ei vastaa tarjontaa. Kannattaisi kokeilla varmasti jotain "happy hour" hinnoittelua, jossa lähtömaksu pudotetaan hiljaisille tunneille esimerkiksi kolmannekseen. Varmasti tulisi enemmän tilausta kyydeille.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei ole tieteellistä lähdettä antaa, vain kokemuksen tuoma valistunut mielipide. Sinulla ilmeisesti tällainen lähde on, koska uskallat sitä minultakin vaatia?
Olenko väittänyt jotain mitä et ymmärrä? Sinä väitit, että jos säännöstely poistuu, niin tarjonta häviää kokonaan, Tuo on uusi väite, enkä tunne talousteoriaa mikä tukisi väitettäsi, joten varmasti voit sen lähteen kertoa.

Jos kuitenkin ymmärsin oikein, niin olet ammatiltasi taksikuski ja tulpissa voi olla sen verran karstaa, että en viitsi ehdottaa mitään monimutkaista luettavaa. Päädyn ehdottamaan, että lue vaikka Adam Smithin kirjaa koskeva wikipedia-artikkeli, niin siinä on tolpalle hyvä jutun juuri.

Kansojen varallisuus – Wikipedia
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olenko väittänyt jotain mitä et ymmärrä? Sinä väitit, että jos säännöstely poistuu, niin tarjonta häviää kokonaan, Tuo on uusi väite, enkä tunne talousteoriaa mikä tukisi väitettäsi, joten varmasti voit sen lähteen kertoa.

Jos kuitenkin ymmärsin oikein, niin olet ammatiltasi taksikuski ja tulpissa voi olla sen verran karstaa, että en viitsi ehdottaa mitään monimutkaista luettavaa. Päädyn ehdottamaan, että lue vaikka Adam Smithin kirjaa koskeva wikipedia-artikkeli, niin siinä on tolpalle hyvä jutun juuri.

Kansojen varallisuus – Wikipedia

Sinä päätit mennä henkilökohtaisuuksiin eli minun osaltani tämä keskustelu oli tässä. Olisin mielelläni jatkanut keskustelua, koska sitä tämä nimenomaan vaatii, mutta sinuun en enää jaksa aikaani tuhlata.

Edit. Otetaan kuitenkin sen verran kantaa vielä, etten minä missään vaiheessa väittänyt, että tarjonta poistuu. Sen sijaan sinä voit miettiä sitä, että jos esimerkiksi automäärä tolpilla tuplataan, niin yhden taksin vuoron aikana ajamat kyytimäärät pienenevät. Mitä veikkkaat, että käy hinnoille? Ajavatko taksit ne jäljelle jäävät kyydit halvemmalla kuin nyt vai ottavatko ne sen oman palkkansa niiltä asiakkailta nostamalla hintoja?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....
Edit. Otetaan kuitenkin sen verran kantaa vielä, etten minä missään vaiheessa väittänyt, että tarjonta poistuu.
Kyllähän väitit. Mitä muuta tämä tarkoittaa?

Huikeaa viisautta. Eli sun mielestä on järkevää, että taksit ovat ajossa vain nuo kolme tuottavaa tuntia? Nykysysteemi mahdollistaa kuitenkin sen, että asiakkaalla on mahdollisuus saada taksi milloin tahansa, eikä ainoastaan silloin, kun kuskeja huvittaa olla ajossa.

Sen sijaan sinä voit miettiä sitä, että jos esimerkiksi automäärä tolpilla tuplataan, niin yhden taksin vuoron aikana ajamat kyytimäärät pienenevät. Mitä veikkkaat, että käy hinnoille? Ajavatko taksit ne jäljelle jäävät kyydit halvemmalla kuin nyt vai ottavatko ne sen oman palkkansa niiltä asiakkailta nostamalla hintoja?
Kuka on tuplaamassa automääriä? Miksi markkinatalous ei tasaa tarjontaa kysyntää vastaavaksi ja hintoja oikeiksi? Miksi muuten et eilen tolpalta lähtenyt vaikka euron lähtömaksulla jonnekin keikalle kun niitä ei muuten näköjään ollut?
 
Miksei taksit aja jotain Wolt-kuljetuksia tai ylipäätään tee jotain tuottavaa, silloin kun ihmiskyydeille ei ole kysyntää? Ei tämä yhteiskunta tule jatkossa pyörimään niin, että voidaan istua autossa tuntikausia räpläten kasseja ja kuunnellen jotain Radio Novaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Otetaan kuitenkin sen verran kantaa vielä, etten minä missään vaiheessa väittänyt, että tarjonta poistuu. Sen sijaan sinä voit miettiä sitä, että jos esimerkiksi automäärä tolpilla tuplataan, niin yhden taksin vuoron aikana ajamat kyytimäärät pienenevät. Mitä veikkkaat, että käy hinnoille? Ajavatko taksit ne jäljelle jäävät kyydit halvemmalla kuin nyt vai ottavatko ne sen oman palkkansa niiltä asiakkailta nostamalla hintoja?
Oletetaan, että taksilupajärjestelmä muuttuisi radikaalisti tai poistuisi kokonaan, ja tästä johtuen markkinoille tulisi lisää tarjontaa. Oletetaan samalla, että hinnoittelu vapautuisi ainakin osittain, ainakin siten, että hinnat voisivat joustaa nykytasosta kymmeniä prosentteja kumpaankin suuntaan.

Oletetaan nyt, että autoja olisi tarjolla kysyntää enemmän, siis siten että vuoron aikana ajettujen kyytien määrä laskisi useilla autoilla alle kannattavuusrajan. Jos Kelan ajot ja sopimuspohjaiset koulukyydit eivät näyttele tulonmuodostuksessa merkittävää osaa, niin kannattavuus voidaan palauttaa A) laskemalla muuttuvia kustannuksia eli käytännössä kuskin palkkaa, B) laskemalla kiinteitä kustannuksia eli siirtymällä elinkaarikustannuksiltaan edullisempaan ajokalustoon, C) nostamalla hintoja, mikäli yrittäjä arvioi hintajouston toimivan edukseen, eli kysyntä ei pienene ainakaan niin paljon, etteikö korkeammilla hinnoilla saisi enemmän tuloja, tai D) laskemalla hintoja, jos yrittäjä arvioi ratkaisun kannattavuusongelmaan löytyvän hintakilpailusta, jolla kyytejä saisi aiempaa enemmän. Käytännössä vaihtoehto C voi olla kyseenalainen, mikäli markkinat ovat hintaherkät, ja samaan aikaan osa muista yrittäjistä pyrkii alhaisemmin kokonaiskustannuksin ottamaan hintakilpailulla isompaa osaa markkinoista. Vaihtoehto D, kuten edellisestä virkkeestä on luettavissa, saattaa edellyttää toimiakseen aiempaa parempaa kustannustehokkuutta (edullisempi kalusto ja halvempi kuski). Tässä siis oletetaan, että yrittäjä voi ainakin joissakin rajoissa nostaa tai laskea hintojaan.

Jos markkinoille tulisi uusissa kilpailuolosuhteissa iso joukko uusia taksikuskeja, jolloin kyytejä ei riitä kaikille samaa määrää kuin aiemmin, niin yhtään aitoa muistuttavassa kilpailutilanteessa alkaisi pudotuspeli. Markkinoilta poistuisi sellaisia yrittäjiä, jotka eivät saavuta kannattavuustavoitettaan. Markkinat kyllä huolehtisivat siitä, että takseja on lopulta liikenteessä melko oikea määrä vastaamaan kulloistakin kysyntää. Jos kuskien määrä esimerkkisi mukaisesti "tuplataan", niin luuletko todella, että kysyntä säilyisi suurin piirtein vakiona, jos yrittäjät nostavat hintojaan roimasti kompensoidakseen vähentyneiden kyytimäärien tuoman tulonmenetyksen? Osa kyydeistä varmasti toteutuisi melko kovallakin hintatasolla, mutta osa taas jäisi kokonaan ajamatta.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Oletetaan, että taksilupajärjestelmä muuttuisi radikaalisti tai poistuisi kokonaan, ja tästä johtuen markkinoille tulisi lisää tarjontaa. Oletetaan samalla, että hinnoittelu vapautuisi ainakin osittain, ainakin siten, että hinnat voisivat joustaa nykytasosta kymmeniä prosentteja kumpaankin suuntaan.

Oletetaan nyt, että autoja olisi tarjolla kysyntää enemmän, siis siten että vuoron aikana ajettujen kyytien määrä laskisi useilla autoilla alle kannattavuusrajan. Jos Kelan ajot ja sopimuspohjaiset koulukyydit eivät näyttele tulonmuodostuksessa merkittävää osaa, niin kannattavuus voidaan palauttaa A) laskemalla muuttuvia kustannuksia eli käytännössä kuskin palkkaa, B) laskemalla kiinteitä kustannuksia eli siirtymällä elinkaarikustannuksiltaan edullisempaan ajokalustoon, C) nostamalla hintoja, mikäli yrittäjä arvioi hintajouston toimivan edukseen, eli kysyntä ei pienene ainakaan niin paljon, etteikö korkeammilla hinnoilla saisi enemmän tuloja, tai D) laskemalla hintoja, jos yrittäjä arvioi ratkaisun kannattavuusongelmaan löytyvän hintakilpailusta, jolla kyytejä saisi aiempaa enemmän. Käytännössä vaihtoehto C voi olla kyseenalainen, mikäli markkinat ovat hintaherkät, ja samaan aikaan osa muista yrittäjistä pyrkii alhaisemmin kokonaiskustannuksin ottamaan hintakilpailulla isompaa osaa markkinoista. Vaihtoehto D, kuten edellisestä virkkeestä on luettavissa, saattaa edellyttää toimiakseen aiempaa parempaa kustannustehokkuutta (edullisempi kalusto ja halvempi kuski). Tässä siis oletetaan, että yrittäjä voi ainakin joissakin rajoissa nostaa tai laskea hintojaan.

Jos markkinoille tulisi uusissa kilpailuolosuhteissa iso joukko uusia taksikuskeja, jolloin kyytejä ei riitä kaikille samaa määrää kuin aiemmin, niin yhtään aitoa muistuttavassa kilpailutilanteessa alkaisi pudotuspeli. Markkinoilta poistuisi sellaisia yrittäjiä, jotka eivät saavuta kannattavuustavoitettaan. Markkinat kyllä huolehtisivat siitä, että takseja on lopulta liikenteessä melko oikea määrä vastaamaan kulloistakin kysyntää. Jos kuskien määrä esimerkkisi mukaisesti "tuplataan", niin luuletko todella, että kysyntä säilyisi suurin piirtein vakiona, jos yrittäjät nostavat hintojaan roimasti kompensoidakseen vähentyneiden kyytimäärien tuoman tulonmenetyksen? Osa kyydeistä varmasti toteutuisi melko kovallakin hintatasolla, mutta osa taas jäisi kokonaan ajamatta.

No niin, kiitoksia tästä! Nyt on sellaista keskustelua, jota itsekin toivoisin alalla käytävän. Olen tällä hetkellä puhelimen varassa, joten lainaukset eivät onnistu kunnolla tai en osaa niitä tehdä. Yritän ottaa kantaa mahdollisimman neutraalisti näihin kysymyksiin.

Eli, ensimmäinen kappale, eiväthän nuo ole olettamuksia vaan tulevan liikennekaaren mukaisia päätöksiä. Luvat toki säilyvät, mutta käytännössä kuka tahansa lupaehdot täyttävä pääsee alalle. Ja toiseksi, hinnat tulevat varmasti pomppimaan sekä ylös että alas.

Sitten toiseen kappaleeseen, tällä hetkellä kelan ajot näyttelevät merkittävää osaa taksiyrittäjän kokonaistuloksesta. Koulukyydit eivät enää kuulu näihin. Monella paikkakunnalla kilpailutus on vienyt nämä kyydit joukkoliikenneyrityksille.

Sitten näihin vaihtoehtoihin. Vaihtoehto A, eli kuskinpalkka. Taksialalla kuskinpalkka on tällä hetkellä jo sidottuna ajettuihin kyyteihin, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että mitä enemmän ajettuja työtunteja, sitä korkeampi palkka, joten en näe tätä vaihtoehtona, että kuskinpalkasta haettaisiin se säästö. Alalla on tälläkin hetkellä valtava puute kuskeista ja palkan pienentäminen tuskin tilannetta helpottaa.

Vaihtoehto B on sikäli jo nyt toteutunut, että nykyään ajokalustosta löytyy jo huomattavasti edullisempaa kalustoa.

Vaihtoehdot C ja D ovat sikäli ongelmallisia, että mielestäni nämä vaihtoehdot tuovat alalle liikaa turbulenssia. Tällä hetkellä hinnat ovat kiinteitä, eli hyppäät koska tahansa taksiin, niin hinta on aina sama. Hintojen vapautuessa, alalle saattaa hakeutua sellaisia yrittäjiä, jotka painavat ensi alkuun hintoja todella alas, koska eivät tiedä alan todellisia kustannuksia. Näin ollen hinnoissa saattaa alussa tapahtua notkahduksia molempiin suuntiin. Se minne hintataso lopulta jää, on sen sijaan täysi arvoitus.
Tuntuu siltä, että moni ei ymmärrä, kuinka paljon kuluja taksiyrittäjänä toimiminen tuo tullessaan. Tästä vaikkapa esimerkkeinä vakuutusmaksut, teostomaksut, kelan perimät maksut, ajovälityspalveluiden maksut, kaikki maksuliikenteen aiheuttamat maksut, esim maksupäätteiden maksut, luottoyhtiöiden maksut yms.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että toki taksialallekin on mahdollista tehdä uudistuksia ja tuotetta on mahdollista nykyaikaistaa, mutta ei sitä kannata väkisin ruveta tekemään pelkästä tekemisen riemusta.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Tuntuu siltä, että moni ei ymmärrä, kuinka paljon kuluja taksiyrittäjänä toimiminen tuo tullessaan. Tästä vaikkapa esimerkkeinä vakuutusmaksut, teostomaksut, kelan perimät maksut, ajovälityspalveluiden maksut, kaikki maksuliikenteen aiheuttamat maksut, esim maksupäätteiden maksut, luottoyhtiöiden maksut yms.

Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että toki taksialallekin on mahdollista tehdä uudistuksia ja tuotetta on mahdollista nykyaikaistaa, mutta ei sitä kannata väkisin ruveta tekemään pelkästä tekemisen riemusta.

Jos jätetään nämä hieman varioiden lähes jokaista yrittäjää koskevat kulut pois keskustelusta, kun siinä ei ole tarkoitus kuin kiilloittaa omaa kilpeään muiden kustannuksella. Tietenkään kaikki eivät maksa esim teostomaksua, mutta maksavat sitten jotain muuta.

Uberin suosio Suomessa kertoo jo suoraan siitä, että mainitsemiasi nykyaikaistuksia on todella syytä tehdä.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos jätetään nämä hieman varioiden lähes jokaista yrittäjää koskevat kulut pois keskustelusta, kun siinä ei ole tarkoitus kuin kiilloittaa omaa kilpeään muiden kustannuksella. Tietenkään kaikki eivät maksa esim teostomaksua, mutta maksavat sitten jotain muuta.

Uberin suosio Suomessa kertoo jo suoraan siitä, että mainitsemiasi nykyaikaistuksia on todella syytä tehdä.

Miksi ne pitäisi jättää pois keskustelusta? Ne ovat kuitenkin oleellinen osa sitä pakettia, mistä taksikyydin hinta tällä hetkellä koostuu. Kulut pysyvät kuitenkin samana, vaikka matkan hintaa haluttaisiin laskea. Totta kai alaa voidaan aina uudistaa, mutta nyt sitä ollaan mielestäni tekemässä liian radikaalisti.

Mikä taksissa maksaa? - TuimaTuima

Tuossa vielä linkkiä yhteen arvioon taksikyydin kustannuksista.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
Miksi ne pitäisi jättää pois keskustelusta? Ne ovat kuitenkin oleellinen osa sitä pakettia, mistä taksikyydin hinta tällä hetkellä koostuu. Kulut pysyvät kuitenkin samana, vaikka matkan hintaa haluttaisiin laskea. Totta kai alaa voidaan aina uudistaa, mutta nyt sitä ollaan mielestäni tekemässä liian radikaalisti.

Mikä taksissa maksaa? - TuimaTuima

Tuossa vielä linkkiä yhteen arvioon taksikyydin kustannuksista.

Kulujen avaaminen on täysin eri asia kuin ilmoittaa "Tuntuu siltä, että moni ei ymmärrä, kuinka paljon kuluja taksiyrittäjänä toimiminen tuo tullessaan".

Tossahan taivastellaan aikalailla yrittäjien yleisiä kuluja. Ei ne tuossa taksarilla niin paljoa muutu muista yrittäjistä. Erona toki se, ettei taksarilla ole oikeastaan isompaa riskiä eikä bisnestä tarvitse kehittää mitenkään tai huomioida kilpaijoiden tekemisiä. Sen kuin ajaa, huoltaa autoa ja maksaa tulleet laskut. Jos ei kannata, niin lappu luukulle; näitä tosin mutuna tuskin kovin montaa on ollut.

Tossahan tulee firmalle viisi pinnaa tuottoa ajamatta itse metriäkään. Jos taas isäntä ajaa itse, niin kai siinä henkilöstökulun osuus menee isännän liksaksi viiden pinnan firmalle jäävän osuuden lisäksi?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikä taksissa maksaa? - TuimaTuima

Tuossa vielä linkkiä yhteen arvioon taksikyydin kustannuksista.

Pidän tuollaista keskiarvolla 5% liikevoittoprosenttia ihan kohtuullisena ja normikannattavana yritystoimintana, varsinkin yrittäjävetoisella pienyrityksellä. Kate näyttäisi olevan siinä 40-50% nurkilla ja kyllä sillä taksialalla pitäisi tulla toimeen.

Huomioitavaa tuossa laskelmassa oli yrittäjän tulojen arviointi noin 50ke nurkille.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Katselin tuossa kahvilla ollessani huoltoasemalla erästä taksi Volvoa. Uudehko auto, mutta nastarenkaan joissa ei nastoja enää ollenkaan... ei helkutti. En menisi tuollaisen auton kyytiin.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuohon hintajoustoon sen verran, että nykyiset taksat ovat vain laissa määritetty maksimi. Ei ole keneltäkään suharilta kiellettyä ruuvata mittariinsa halvemmat hinnat ja ryhtyä markkinoimaan halpiskyytejä. Käytännössähän tuo on sitten mahdotonta useammankin syyn vuoksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös