Kelakyydit olisi varmasti voinut kilpailuttaa ilman koko taksilain uudistusta. 2008 menin alalle ja jo silloin esimerkiksi sairaanhoitopiirien maksamat sairaaloiden väliset siirrot oli kilpailutettu.
Muistanet varmaan niiltä alkuajoitasi, että kelakyydit ajettiin ihan sillä samalla, valtioneuvoston määrittelemällä taksalla, kuin tavallisetkin kyydit. Taksa oli koko maassa sama. Ainakin maaseudulla takseilla ja kelalla oli valtakirjasopimus, jonka mukaan asiakas maksoi taksissa kelaomavastuun. Autoilija täytti sitten tietyt laput ( Y-79 kaavake, "taksilappu", kuitti sekä yhteenveto vaikka 2 viikon ajoista ). Ne hän sitten toimitti kelalle ja n. 3 viikon aikana tuli rahat...
Sittemmin, toukokuussa 2010 Keski-Suomi siirtyi pilottialueena kelakyytien välitysjärjestelmään, jossa kyydit tilataan keskuksesta. Auto tuli sitten tai ei tullut. Keskus kuitenkin hoiti sen välityksen. Vain tietyissä tapauksissa asiakas saattoi saada haluamansa taksin. Tai no saihan sen minkä halusi, mutta sitten se koko kyyti piti itse maksaa ja periä kelasta rahat. Kela vähensi kokonais summasta omavastuun. Aluksi omavastuu oli 9,25 €, nyttemmin se on useita vuosia jo ollut 25 €.
1.7.18 taksilain muuttuessa Kela kilpailutti "ekaa kertaa" kelakyytien välityksen maakunnissa. Alueille valittiin edelleen yksi välitysyhtiö. Kilpailutus luonnollisesti aiheutti sen, että välitysyhtiöt "laskivat" hintaa, jotta saivat alueen kyytien välityksen. Nyt eri alueilla ajettiinkin sitten eri taksalla, kuin aiemmin. Alueelliset erot olivat, no huomattavat. Mutta mikäs siinä, Kela halusi maksaa eri summia eri maakunnissa autoileville yrittäjille.
Uusi muutos tuli 1.1.22 alkaen, uudessa kilpailutuksessa jokaiseen maakuntaan valittiin 2 eri toimijaa. Jotka luonnollisesti ajattavat välityksissään olevia autoja keskenään eri hinnalla... Kätevää. Sama matka vaikka Tays:sta Valkeakoskelle maksaa nyt eri summan kuin aiemmin. Mutta Kelan taikaseinässä on tunnetusti rahaa.
Ja varmaan ymmärrätte että hinta on aika paljon halvempi kuin se oli 1.7.18 alkaen. Eroa sinne valtioneuvoston määrittelemään hintaan ei voi edes enään ajatella... Tulee vaan paha mieli.
Huonoksi on mennyt, lautalla kattelin, kun heikommin liikkumaan kykenevä vanha herra änkesi ulos taksista. Ahdasta oli, mutta eipä perse noussut taksikuskilta avuksi. Selaili vaan kännykkäänsä. Aikoinaan nuo kuskit kyllä avustivat ja palvelivat.
Hinnat villejä, ja tarkkana saa olla kyydin kanssa, varsinkin naisihmiset. Kiitos Berner tästäkin.
Nää on vähän fiftysixty tilanteita. Välillä on tilanteita, jossa asiakas on voinut esim. autossa sanoa, että älä nouse, pääsen kyllä itsekkin. Tosin fiksua se olisi silti nousta kuskin paikalta
Asiakas voi myöskin olla "nopea" liikkeissään. Siinä on kuskilla kuitenkin tiettyjä toimenpiteitä kyydin jälkeen. Kuski voi vielä hyvinkin kirjoittaa kuittia asiakkaalle kun tämä on jo menossa autosta ulos..