Mainos

Taksikuskit

  • 261 120
  • 1 475

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Joo, nuo 2 , muita en missään tapauksessa käyttäisi. Yksi ikävä ilmiö on myös ne
teippauksilla kusettavat, näin tuossa joku aika sitten Nordiksen edessä pirssin jossa
luki samanlaisilla teippauksilla kun Taksi Helsinki, " Taksi Helsingi". Ja Triplan edessä
näin vastaavanlaisen " Helsinki Taksi"-viritelmän.

Tuo on erittäin ikävää kusetusta, eikä sitäkään kai oikein meinaa saada kuriin.

Täksi Helsinki muutti tota logoaan koska sitä oli plagioitu.
Vituttaa noi kusettajat.

Se vanha systeemi olikin paska, kun hinta oli sama koko Suomessa ja oli lupakiinitöt suhteessa paikkakunnan asukaslukuun.

Sit piti homma vapauttaa,vaikka kaikki varoitti Ruotsin mallista. No ei uskottu. Nyt homma on laillistettua kusetusta
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Täksi Helsinki muutti tota logoaan koska sitä oli plagioitu.
Vituttaa noi kusettajat.
Taksi Helsinki rekisteröi kai sen logon viralliseksi tavaramerkiksi, mutta eihän se estä
tuollaisia säätelijöitä apinoimasta sitä.

Tuo on kyllä helvetin surullista miten koko taksibisneksestä tuli tuollainen laillistettu kusetus,
aiemmin täällä kuitenkin pystyi luottamaan taksiin kun taksiin, vaikka siinä vanhassa systeemissäkin
tietysti oli omat huonot puolensa.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Kyllä Tampereellakin osa paikoista näyttää tosiaan "mielenkiintoiselta" kun katsoo siinä päivystäviä taksikuskeja ja heidän menoaan. Helsingissä toki vielä melkoisesti edellä. Surullinen homma ja minua eniten ihmetyttää se, että asialle ei tehdä mitään vaikka käytännössä kaikki tajuaa ongelman.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä tapauksessa toki kirjoittaja jo osasi odottaakin mitä tulossa, mutta silti mielestäni väärä lähtökohta tuosta kirjoittajaa syyttää. Vähän sama kuin kävellessäsi lähijuna-asemalta kotiin ja matkalla sinut hakattaisiin ja ryöstettäisiin ja sen jälkeen viisasteltaisiin että mitäs kävelit siellä.

Vertailusi ontuu melkoisesti. Tässä tapauksessa tarkoitin sitä, että toimittaja varmasti on tietoinen taksiasioista tehtyään aikaisemmin uutisen aiheesta ja matkustaneensa useamman kerran taksilla taustatyönä uutiselleen.
Jos toimittaja olisi tilannut joko soittamalla tai sovelluksen kautta esim. Taksi Helsingin, Lähitaksin tai vaikka Menevän auton, niin tätä hänen kannalta kiusallista tilannetta ei olisi päässyt syntymään. Vaikka vastaavanlainen tilanne olisikin syntynyt, niin välityskeskukset pystyvät jäljittämään tuon tilauksen hoitaneen auton ja löytävät kuskin tarvittaessa.
Näiden "villien taksien" tapauksissa tuo kyseinen turva asiakkaalta puuttuu.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Vertailusi ontuu melkoisesti. Tässä tapauksessa tarkoitin sitä, että toimittaja varmasti on tietoinen taksiasioista tehtyään aikaisemmin uutisen aiheesta ja matkustaneensa useamman kerran taksilla taustatyönä uutiselleen.
Jos toimittaja olisi tilannut joko soittamalla tai sovelluksen kautta esim. Taksi Helsingin, Lähitaksin tai vaikka Menevän auton, niin tätä hänen kannalta kiusallista tilannetta ei olisi päässyt syntymään.

Miten kannattaa operoida, jos tulee junalla Helsingin rautatieasemalle ja haluat siitä jatkaa taksilla? Mukana saattaa olla painava laukku ja jopa melkoinen lumimyräkkä kuten tänään?

Toki toimittaja tiesi etukäteen, millainen meno on, mutta mielestäni kaikki julkisuus on positiivista tälle touhulle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki toimittaja tiesi etukäteen, millainen meno on, mutta mielestäni kaikki julkisuus on positiivista tälle touhulle.

Toki näinkin, toisaalta välillä tuntuu että sitten kaikki "villit taksit" niputetaan yhteen että esimerkiksi Uberina toimiva yrittäjä olisi tekemistä sille taksitolpalle norkoilevalle huijarille,. Aika usein kuitenkin ne uber tai bolt kuskit on taas ihan rehdisti toimivia kuskeja kun sovellus ei hirveästi mahdollista sitä huijaamista tai huonoa palvelua ettei arvosana laske tai saa potkuja alustalta. Jotenkin vain ihmiset pitäisi saada tilaamaan sovelluksilla enemmän mutta taitaa vain lisätä nuo uutiset sitä että jätetään kokonaan tilaamatta. Esimerkiksi bolt nykyiset hinnat on jo semmoiset että aika monelle voisi olla järkevämpi kun vaikka julkiset.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten kannattaa operoida, jos tulee junalla Helsingin rautatieasemalle ja haluat siitä jatkaa taksilla? Mukana saattaa olla painava laukku ja jopa melkoinen lumimyräkkä kuten tänään?

Toki toimittaja tiesi etukäteen, millainen meno on, mutta mielestäni kaikki julkisuus on positiivista tälle touhulle.

Mä yleensä tilaan uberin tai boltin siihen Postitalon K-Supermarketille.
 

msg

Jäsen
Ja ilmeisesti lentokentällä voi tilata sen taksin siihen bussien takana olevan Scandicin oven eteen jos niin haluaa
Siitä minäkin poimin jos pitää joku hakea.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Eipä nuo Uberit ja Boltit takaa sitä, että asiat olisivat jotenkin paremmin. Testasin Uberia myös Suomessa ja paikalle tulleen Mohammedin suomen kieli ei oikein sujunut . Perille löydettiin vasta pitkän ohjeistuksen jälkeen, kun ei se navin käyttökään oikein onnistunut. Lisäksi ainakin Uberin hinnat ovat ajoittain todella kalliita, kun autot ovat vähissä ja hinnoittelukertoimet ovat tapissa. Tällöin esimerkiksi 02 Taksi on halvempi. Kuluttajien pitäisi jokaista kyytiä ennen vertailla hintoja eri sovelluksilla. Jenkeissä käytin Obi-nimistä sovellusta, joka vertaili hinnat puolestani. Tällaista kaivattaisiin Suomeenkin.

Ainakaan Tampereella sen paikallisen Taksi Tampereen valintakaan ei enää takaa laatua. Ennen heillä oli kielivaatimukset ja muita osaamisvaatimuksia. Nykyään maksamalla itsensä sisään pääsee Taksi Tampereen brändillä ajamaan ties kuka somali tai vastaava kieltä ja asiakaspalvelutaitoja osaamaton henkilö. Enemmän laatua tuntuu olevan Tatsillalla. Vaikka se kuulostaa rasistiselta, niin valitse tolpalta tunnetun brändin taksi, jossa on suomalaisen näköinen kuski. Näin se valitettavasti tällä hetkellä menee.
 
Viimeksi muokattu:

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vertailusi ontuu melkoisesti. Tässä tapauksessa tarkoitin sitä, että toimittaja varmasti on tietoinen taksiasioista tehtyään aikaisemmin uutisen aiheesta ja matkustaneensa useamman kerran taksilla taustatyönä uutiselleen.
Jos toimittaja olisi tilannut joko soittamalla tai sovelluksen kautta esim. Taksi Helsingin, Lähitaksin tai vaikka Menevän auton, niin tätä hänen kannalta kiusallista tilannetta ei olisi päässyt syntymään. Vaikka vastaavanlainen tilanne olisikin syntynyt, niin välityskeskukset pystyvät jäljittämään tuon tilauksen hoitaneen auton ja löytävät kuskin tarvittaessa.
Näiden "villien taksien" tapauksissa tuo kyseinen turva asiakkaalta puuttuu.
Ontuu ja ei. Fakta kuitenkin on, että uudistuksen jälkeen takseilla kulkeminen on etenkin nuorille naisille turvattomampaa. Varmasti soittamalla tai sovelluksella on mahdollista saada ison lafkan kärry nopeasti alle, mutta etenkään pikkujoulukaudella tuokaan ei ole mikään varma asia. Jos vaihtoehtoina on väsyneenä ja kylmissään odottaa puoli tuntia taksia tai suunnata suoraan kohti kotia, niin moni taipuu jälkimmäiseen. Juna-asemavertauksessa yhtälailla voit valita sen pidemmän ja turvallisemman reitin, kuin sen lyhyemmän mutta hieman turvattomamman vaihtoehdon.

Lähtökohtaisesti vielä ~10 vuotta sitten hyvin vähän oli otsikoita liittyen taksikuskien harjoittamaan häirintään. Varmasti niitä silloinkin oli, mutta silloin yleisesti puhuttiin maailman luotettavimmasta taksijärjestelmästä. Nyt ensiksi saat arvuutella löytääkö kuski perille, sitten että millä hinnalla, ja lopulta että mitä "kaupanpäällisiä" meinataan vielä tarjota. Edelleenkin liputan siis kuskien vastuuta asiasta, että heidän vastuullaanhan se on tarjota turvallinen kyyti asiakkailleen.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Mä tilaan taksin aina alueen vanhimmalta operoijalta. Lisäks pyydän ruotsia osaavan kuskin, vaikka oma ruotsini on korkeintaan bra. Kielipyyntö rajaa kuskitarjonnan juuri mulle sopivaksi.
Lasolikrapulaiseksi hyvä neuvo meille kaikille. Selvisitkö siitä lumihangesta? Tuo ruotsinkieli pitää ottaa käyttöön itsellekin!

Yango kyllä pitäisi saada pois Suomen teiltä. Ei se taksialan villiä länttä kokonaan ratkaisisi ja kuskit sompailisivat muiden liikkujien ilona villeinä tai jonkun toisen labelin alla. Venäläinen hakukoneyhtiö saataisiin ehkä kuitenkin siinä pois meidän markkinoilta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Kohta pitää olla lottovoittaja, jotta voi käyttää taksia. Kovat ovat vaihtelut hinnoissa ja nyt puhutaan vain muutaman hassun kilometrin matkasta.

Eilen kuljin vajaan 6km matkan Boltilla Punavuoresta Vallilaan ja maksoin matkasta alle 6 euroa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
79 taksia ratsattiin, tulos ei yllätä

Havaitut rikkeet ja puutteet ja niiden määrä:

  • Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 16
  • Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 7
  • Hintatietojen esittämisessä puutteita 14
  • Taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää 5
  • Ajoneuvoa ei oltu rekisteröity luvanvaraiseen käyttöön 1
  • Ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen 25

 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
79 taksia ratsattiin, tulos ei yllätä

Eniten ihmetyttää että miksei vieläkään isommin puututa noihin isoimpiin virheisiin mitä uudistuksessa tehtiin. Itse tuli tuossa muutama viikko takaperin suoritettua taksinkuljettajan ajoluvan testi, ensinäkin lääkärintarkitus oli käytännössä että tarkisti vain näön ja kirjoittivat todistuksen 2 ryhmälle 5 minuutissa. Sitten kävelee testiin ja tekee sen valvomattomassa huoneessa (kännykän ottivat pois, nopeasti taisivat vilkaista henkkareita), testissä 50 monivalintakysymystä, 3 vaihtoehtoa ja suurin osa vielä aika itsestään selvyyksiä ja pääteltävissä. 12 sai olla väärin vielä tuosta huolimatta. Lisäksi jos olen ymmärtänyt niin osalla toimijoista voi suorittaa yrittäjäkurssin "kirjeenä" eli ei edes tarvitse välttämättä fyysisesti olla paikalla että saa hyväksytyn ja näin liikenneluvan.

Ihmetyttää vähän että maassa jossa kaikki muu on hirveän valvottua niin tässä katsotaan kaikki läpi sormien ja valvonta vähän mitä on. Testissäkin voisi olla jotain ihan perusjuttuja mitkä oleellisia alalla (enkä nyt meinaa jotain ihan yksityiskohtaista mutta että edes jotain tietää alasta ja ainakin yhden paikkakunnan tärkeimmät maamerkit).
 

Glove

Jäsen
Lisäksi jos olen ymmärtänyt niin osalla toimijoista voi suorittaa yrittäjäkurssin "kirjeenä" eli ei edes tarvitse välttämättä fyysisesti olla paikalla että saa hyväksytyn ja näin liikenneluvan.
Ennen sitä nyt ei ihan kirjeenä saanut, mutta itsekin suoritin yrittäjäkurssin pelkällä tentillä vanhan lainsäädännön aikana. Siihen toki tarvitsi silloin hakea erikseen Trafilta lupa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ennen sitä nyt ei ihan kirjeenä saanut, mutta itsekin suoritin yrittäjäkurssin pelkällä tentillä vanhan lainsäädännön aikana. Siihen toki tarvitsi silloin hakea erikseen Trafilta lupa.

Tuossakin kai se bisnes vähän pyörii että osa kurssin järjestäjissä rahastaa näillä maahanmuuttajilla ja ottavat vain rahat. Samoin vissiin bisnes vähän pyörii näiden kuljettajalupien ympärillä että tarpeeksi kun rahaa tiskiin niin esim. joku kielitaitoinen käy sun puolesta tekemässä testin ym... Joka tapauksessa itse kyllä muuttaisin tuota lupasysteemiä kyllä vaikeammaksi kun nyt tosiaan käy käytännössä hupitestin tekemässä ja sillä selvä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ennen sitä nyt ei ihan kirjeenä saanut, mutta itsekin suoritin yrittäjäkurssin pelkällä tentillä vanhan lainsäädännön aikana. Siihen toki tarvitsi silloin hakea erikseen Trafilta lupa.

Saako udella, että koska suunnilleen on näin ollut? Itse käynyt yrittäjäkurssin aikanaan, n. 10 vuotta sitten. Kyllä se taisi n. 3 viikkoa kestää ja joka päivä oltiin paikalla useampi tunti.

Ammattiajoluvan sai suorittaa 09 vuoden loppuun mennessä tekemällä pelkän kokeen. 10 vuoden alusta sekin muuttui kurssiksi? Tosin nyky hetkeä en tiedä.

Mutta onhan tälle alalle nykyään aika helppo ilmeisesti päästä kun omallakin kylällä ajaa kaveri joka on jo vuosia ollut Suomessa, eikä edelleenkään osaa kunnolla Suomea, ei puhu kunnolla eikä tunnu ymmärtävän mitä sille sanotaan ja tuntuu kellon ymmärryskin olevan vielä vähän niin ja näin.

Ennen homma oli "järkevämpää", oli paikkakunta kohtaiset lupakiintiöt, autot ajoivat koko Suomessa samalla, valtioneuvoston asettamalla enimmäistaksalla ja Kela ajoistakin tienasi jotain. Kuskit tiesivät osoitteet ja parhaimmat ajoreitit

- Nyt on isoissa mestoissa vtusti autoja ja ajoja ei taida kaikille riittää
- Pikku paikkakunnilla ei saa autoa yöllä / viikonloppuna koska ei "tarvitse" päivystää. Okei, vika on meissä kuskeissa kun ei ole halua päivystää
- Hinnoittelu on todella sekavaa
- Kelataksat kilpailutuksen vuoksi poljettu pohjalukemiin
- Osa kuskeista ei osaa puhua Suomea ja ei osaa tiedä osoitteita eikä osaa edes kirjoittaa naviin osoitetta
- Osa asiakkaista saa pelätä että mitä matkan aikana tapahtuu

Aika usein nuo ongelmat tarkastuksissa kohdistuu noihin ulkomaalaistaustaisiin kavereihin


edit.
@-pasi- Kyllähän noissa koulutuksissa liikkuu ihan vtusti rahaa. Kela vaati, että tammikuusta 24 alkaen kelakyytejä ajavien on käytävä, taksinkuljettajien erikoisryhmä koulutus tjsp. Kiva idea jolla saadaan vähän rahaa kurssien järjestäville tahoille. Jos olit saanut ammattiajoluvan ennen 1.7.18, riitti n. 8 tunnin käytännön kurssi. Kurssilla opeteltiin mm. pyörätuolien ja paarien kiinnitystä autoon ja porrasvetoa. Katseltiin videoita joissa otetaan näkörajotteinen kyytiin jne. Kaikkea ei enään muista mitä siellä oli, motivaatio kurssiin oli ihan NOLLA. Jos olit saanut ammattiajolupasi vaikka 1.9.18, jouduit 8 tunnin käytännön lisäksi vetämään n. 14 tunnin teoria kurssin. No se pelkkä 8 h maksoi alle 200 ( järjestävästä tahosta riippuen ), 14+8 tuntia maksoi jonkun 500+ euroa. Kurssi oli pakko käydä, jotta saat ajaa kela-ajoja. Herää kysymys, kuinka paljon kaveri joka on vaikka 4 vuotta ajanut miltei päivittäin invakyytejä, kostuu kurssista jossa näytetään, että näin sä kiinnität pyörätuolin Transittiin.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
@-pasi- Kyllähän noissa koulutuksissa liikkuu ihan vtusti rahaa. Kela vaati, että tammikuusta 24 alkaen kelakyytejä ajavien on käytävä, taksinkuljettajien erikoisryhmä koulutus tjsp. Kiva idea jolla saadaan vähän rahaa kurssien järjestäville tahoille. Jos olit saanut ammattiajoluvan ennen 1.7.18, riitti n. 8 tunnin käytännön kurssi. Kurssilla opeteltiin mm. pyörätuolien ja paarien kiinnitystä autoon ja porrasvetoa. Katseltiin videoita joissa otetaan näkörajotteinen kyytiin jne. Kaikkea ei enään muista mitä siellä oli, motivaatio kurssiin oli ihan NOLLA. Jos olit saanut ammattiajolupasi vaikka 1.9.18, jouduit 8 tunnin käytännön lisäksi vetämään n. 14 tunnin teoria kurssin. No se pelkkä 8 h maksoi alle 200 ( järjestävästä tahosta riippuen ), 14+8 tuntia maksoi jonkun 500+ euroa. Kurssi oli pakko käydä, jotta saat ajaa kela-ajoja. Herää kysymys, kuinka paljon kaveri joka on vaikka 4 vuotta ajanut miltei päivittäin invakyytejä, kostuu kurssista jossa näytetään, että näin sä kiinnität pyörätuolin Transittiin.

Joo onhan nuo varmaan aika turhia ollut alalla jo olleille, kun taas sitten uusille pitäisi selkeästi olla jonkinlaista koulutusta ja vaativammat teoriakokeet, nyt ei tarvitse olla mitään lähtötietoa alasta että voi toimia kuskina.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kaksi poimintaa taksiuudistuksesta.


On varmaan mukavaa tulla sairaalasta ja päästä keskelle kusettamista ja välienselvittelyä, kun voit olla toipumassa, tai muuten voipunut. Tai oli syy vierailuun sairaalassa mikä tahansa, niin alkaahan tuossa olla jo vähän liikaa "eksotiikkaa", kun miettii, että sairaaloihin Suomessa on liitetty ennen kaikkea turvallisuus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös