Ennen sitä nyt ei ihan kirjeenä saanut, mutta itsekin suoritin yrittäjäkurssin pelkällä tentillä vanhan lainsäädännön aikana. Siihen toki tarvitsi silloin hakea erikseen Trafilta lupa.
Saako udella, että koska suunnilleen on näin ollut? Itse käynyt yrittäjäkurssin aikanaan, n. 10 vuotta sitten. Kyllä se taisi n. 3 viikkoa kestää ja joka päivä oltiin paikalla useampi tunti.
Ammattiajoluvan sai suorittaa 09 vuoden loppuun mennessä tekemällä pelkän kokeen. 10 vuoden alusta sekin muuttui kurssiksi? Tosin nyky hetkeä en tiedä.
Mutta onhan tälle alalle nykyään aika helppo ilmeisesti päästä kun omallakin kylällä ajaa kaveri joka on jo vuosia ollut Suomessa, eikä edelleenkään osaa kunnolla Suomea, ei puhu kunnolla eikä tunnu ymmärtävän mitä sille sanotaan ja tuntuu kellon ymmärryskin olevan vielä vähän niin ja näin.
Ennen homma oli "järkevämpää", oli paikkakunta kohtaiset lupakiintiöt, autot ajoivat koko Suomessa samalla, valtioneuvoston asettamalla enimmäistaksalla ja Kela ajoistakin tienasi jotain. Kuskit tiesivät osoitteet ja parhaimmat ajoreitit
- Nyt on isoissa mestoissa vtusti autoja ja ajoja ei taida kaikille riittää
- Pikku paikkakunnilla ei saa autoa yöllä / viikonloppuna koska ei "tarvitse" päivystää. Okei, vika on meissä kuskeissa kun ei ole halua päivystää
- Hinnoittelu on todella sekavaa
- Kelataksat kilpailutuksen vuoksi poljettu pohjalukemiin
- Osa kuskeista ei osaa puhua Suomea ja ei osaa tiedä osoitteita eikä osaa edes kirjoittaa naviin osoitetta
- Osa asiakkaista saa pelätä että mitä matkan aikana tapahtuu
Aika usein nuo ongelmat tarkastuksissa kohdistuu noihin ulkomaalaistaustaisiin kavereihin
edit.
@-pasi- Kyllähän noissa koulutuksissa liikkuu ihan vtusti rahaa. Kela vaati, että tammikuusta 24 alkaen kelakyytejä ajavien on käytävä, taksinkuljettajien erikoisryhmä koulutus tjsp. Kiva idea jolla saadaan vähän rahaa kurssien järjestäville tahoille. Jos olit saanut ammattiajoluvan ennen 1.7.18, riitti n. 8 tunnin käytännön kurssi. Kurssilla opeteltiin mm. pyörätuolien ja paarien kiinnitystä autoon ja porrasvetoa. Katseltiin videoita joissa otetaan näkörajotteinen kyytiin jne. Kaikkea ei enään muista mitä siellä oli, motivaatio kurssiin oli ihan NOLLA. Jos olit saanut ammattiajolupasi vaikka 1.9.18, jouduit 8 tunnin käytännön lisäksi vetämään n. 14 tunnin teoria kurssin. No se pelkkä 8 h maksoi alle 200 ( järjestävästä tahosta riippuen ), 14+8 tuntia maksoi jonkun 500+ euroa. Kurssi oli pakko käydä, jotta saat ajaa kela-ajoja. Herää kysymys, kuinka paljon kaveri joka on vaikka 4 vuotta ajanut miltei päivittäin invakyytejä, kostuu kurssista jossa näytetään, että näin sä kiinnität pyörätuolin Transittiin.