Mainos

Taksikuskit

  • 260 017
  • 1 476

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Kyllähän sosialistinen kaikki maksaa yhtä paljon (mitä keskushallinto päättää) järjestelmä oli kaukana toimivasta
Ei se ennenkään taksi uudistusta ollut kiellettyä kilpailuttaa hintoja. Silloin vaan valtion puolelta oli määrätty maksimihinta minkä sai kyydistä periä. Nyt on hieman villimpi hinnoittelu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se ennenkään taksi uudistusta ollut kiellettyä kilpailuttaa hintoja. Silloin vaan valtion puolelta oli määrätty maksimihinta minkä sai kyydistä periä. Nyt on hieman villimpi hinnoittelu.
Kyllä se on vain sosialismia, jos keskushallinto määrää maksimihinnan ja valitsee kuka saa luvan harjoittaa ammattia.
 

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Helmisen SaiPalle sympatiat
Kyllä se on vain sosialismia, jos keskushallinto määrää maksimihinnan ja valitsee kuka saa luvan harjoittaa ammattia.
No nythän on varmasti sun mielestä asiat hyvin taksialalla?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä se on vain sosialismia, jos keskushallinto määrää maksimihinnan ja valitsee kuka saa luvan harjoittaa ammattia.

Isoin mokahan tuossa taidettiin tehdä kun haluttiin alkaa säästää Kelakyydeistä, ei suoraan uudistus kokonaan. Tuo on kyllä hyvä että kuka tahansa voi yrittäjäksi ryhtyä, mutta samalla olisi pitänyt olla kuitenkin heti laajemmat koulutukset ja vaativammat kokeet lupien saantiin. Tarkastuksia myös olisi varsinkin alussa pitänyt enemmän olla että se villi länsi meininki olisi kurissa.
 

Glove

Jäsen
Kelakyydit olisi varmasti voinut kilpailuttaa ilman koko taksilain uudistusta. 2008 menin alalle ja jo silloin esimerkiksi sairaanhoitopiirien maksamat sairaaloiden väliset siirrot oli kilpailutettu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huonoksi on mennyt, lautalla kattelin, kun heikommin liikkumaan kykenevä vanha herra änkesi ulos taksista. Ahdasta oli, mutta eipä perse noussut taksikuskilta avuksi. Selaili vaan kännykkäänsä. Aikoinaan nuo kuskit kyllä avustivat ja palvelivat.
Hinnat villejä, ja tarkkana saa olla kyydin kanssa, varsinkin naisihmiset. Kiitos Berner tästäkin.
 

Freakish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
joo, Taksi Helsinki tai Kovanen. Myöskin kikka on jos soittamalla taksia haluaa niin pyytää ruotsinkieltä puhuva kuski :D
Uudistuksen jälkeen ei ole tullut käytettyä kumpaakaan näistä kuin ihan viimeisenä vaihtoehtona tai, kun on tarve ns. paremmalle palvelulle. Normaalikäyttöön riistohintaisia ja päälle vielä huonot sovellukset.

Uber ja Bolt toimineet pk-seudulla mainiosti eikä todellakaan ole ikävä taksitolpilla paleltumista tai puhelimessa roikkumista kun linjat ruuhkautuneet. Samat sovellukset toimivat lisäksi useammassa kaupungissa/maassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Todennäköisesti homma myös yhtä villinä jatkuu jos joku erehtyy nimenomaan sieltä tolpalta sen taksin ottamaan, ainakin siis pääkaupunkiseudulla, muualla taitaa enemmän tai vähemmän "villit yrittäjät" jo lopettanut tai vähentynyt.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Huonoksi on mennyt, lautalla kattelin, kun heikommin liikkumaan kykenevä vanha herra änkesi ulos taksista. Ahdasta oli, mutta eipä perse noussut taksikuskilta avuksi. Selaili vaan kännykkäänsä. Aikoinaan nuo kuskit kyllä avustivat ja palvelivat.
Hinnat villejä, ja tarkkana saa olla kyydin kanssa, varsinkin naisihmiset. Kiitos Berner tästäkin.

Samaa olen parikin kertaa nähnyt sairaalan aulassa. Asiakkaat on odottanut aulassa, taksi kurvaa ovelle ja kuski ehkä käy urkkimassa (minkä nyt kännykän selailulta ehtii), onko aulassa asiakkaan näköisiä. Usein asiakas joutuukin itse liikkumaan ulos ja arvuuttelemaan autoaan. Toisaalta on ne selkeät kyytipalvelut varsinkin pienemmiltä paikkakunnilta, kun tuttu kuski tulee noutamaan tuttua huonosti liikkuvaa asiakasta. Minutkin tuossa kolme vuotta sitten haettiin jopa osastolta asti. Näille maksaa mielellään.
 

Glove

Jäsen
Samaa olen parikin kertaa nähnyt sairaalan aulassa. Asiakkaat on odottanut aulassa, taksi kurvaa ovelle ja kuski ehkä käy urkkimassa (minkä nyt kännykän selailulta ehtii), onko aulassa asiakkaan näköisiä. Usein asiakas joutuukin itse liikkumaan ulos ja arvuuttelemaan autoaan. Toisaalta on ne selkeät kyytipalvelut varsinkin pienemmiltä paikkakunnilta, kun tuttu kuski tulee noutamaan tuttua huonosti liikkuvaa asiakasta. Minutkin tuossa kolme vuotta sitten haettiin jopa osastolta asti. Näille maksaa mielellään.
Huonoksipa se sitten on mennyt. Kyllä se minun taksinajon aikaan (2008-2017) oli ainakin täälläpäin tapana saattaa asiakas perille osastolle/poliklinikalle asti ja hakea sieltä kun kotiinlähdön aika tuli. Osa asiakkaista olisi varmaan eksynyt tuonne OYSin käytäville, jos niitä ei olsi huolehtinut perille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kelakyydit olisi varmasti voinut kilpailuttaa ilman koko taksilain uudistusta. 2008 menin alalle ja jo silloin esimerkiksi sairaanhoitopiirien maksamat sairaaloiden väliset siirrot oli kilpailutettu.

Muistanet varmaan niiltä alkuajoitasi, että kelakyydit ajettiin ihan sillä samalla, valtioneuvoston määrittelemällä taksalla, kuin tavallisetkin kyydit. Taksa oli koko maassa sama. Ainakin maaseudulla takseilla ja kelalla oli valtakirjasopimus, jonka mukaan asiakas maksoi taksissa kelaomavastuun. Autoilija täytti sitten tietyt laput ( Y-79 kaavake, "taksilappu", kuitti sekä yhteenveto vaikka 2 viikon ajoista ). Ne hän sitten toimitti kelalle ja n. 3 viikon aikana tuli rahat...
Sittemmin, toukokuussa 2010 Keski-Suomi siirtyi pilottialueena kelakyytien välitysjärjestelmään, jossa kyydit tilataan keskuksesta. Auto tuli sitten tai ei tullut. Keskus kuitenkin hoiti sen välityksen. Vain tietyissä tapauksissa asiakas saattoi saada haluamansa taksin. Tai no saihan sen minkä halusi, mutta sitten se koko kyyti piti itse maksaa ja periä kelasta rahat. Kela vähensi kokonais summasta omavastuun. Aluksi omavastuu oli 9,25 €, nyttemmin se on useita vuosia jo ollut 25 €.

1.7.18 taksilain muuttuessa Kela kilpailutti "ekaa kertaa" kelakyytien välityksen maakunnissa. Alueille valittiin edelleen yksi välitysyhtiö. Kilpailutus luonnollisesti aiheutti sen, että välitysyhtiöt "laskivat" hintaa, jotta saivat alueen kyytien välityksen. Nyt eri alueilla ajettiinkin sitten eri taksalla, kuin aiemmin. Alueelliset erot olivat, no huomattavat. Mutta mikäs siinä, Kela halusi maksaa eri summia eri maakunnissa autoileville yrittäjille.
Uusi muutos tuli 1.1.22 alkaen, uudessa kilpailutuksessa jokaiseen maakuntaan valittiin 2 eri toimijaa. Jotka luonnollisesti ajattavat välityksissään olevia autoja keskenään eri hinnalla... Kätevää. Sama matka vaikka Tays:sta Valkeakoskelle maksaa nyt eri summan kuin aiemmin. Mutta Kelan taikaseinässä on tunnetusti rahaa.
Ja varmaan ymmärrätte että hinta on aika paljon halvempi kuin se oli 1.7.18 alkaen. Eroa sinne valtioneuvoston määrittelemään hintaan ei voi edes enään ajatella... Tulee vaan paha mieli.

Huonoksi on mennyt, lautalla kattelin, kun heikommin liikkumaan kykenevä vanha herra änkesi ulos taksista. Ahdasta oli, mutta eipä perse noussut taksikuskilta avuksi. Selaili vaan kännykkäänsä. Aikoinaan nuo kuskit kyllä avustivat ja palvelivat.
Hinnat villejä, ja tarkkana saa olla kyydin kanssa, varsinkin naisihmiset. Kiitos Berner tästäkin.

Nää on vähän fiftysixty tilanteita. Välillä on tilanteita, jossa asiakas on voinut esim. autossa sanoa, että älä nouse, pääsen kyllä itsekkin. Tosin fiksua se olisi silti nousta kuskin paikalta
Asiakas voi myöskin olla "nopea" liikkeissään. Siinä on kuskilla kuitenkin tiettyjä toimenpiteitä kyydin jälkeen. Kuski voi vielä hyvinkin kirjoittaa kuittia asiakkaalle kun tämä on jo menossa autosta ulos..
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Tarpeeksi kauan kun perseillään, niin sitten ei mikään kyyti kelpaa enää kellekään. Appikuskit kiittää.

 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja

massimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Devils, FC United of Manchester
Osaisiko joku pääkaupungin takseista tietävä auttaa. Vaimo ja tytär saapuu huomenna aamusta kympin aikoihin rautatieasemalle, siitä pitäisi samoilla vauhdeilla päästä Nordenskiöldille(jäähallille). Pitääkö ladata joku appi jos haluaa päästä jokseenkin turvallisesti perille? Onko jossain taksi Helsingin autoja tarjolla sillein ettei tarvitse pelätä väärän auton valinnasta syntyviä konflikteja.

On kyllä hulluja kun tälläistä edes pitää kysyä. Kiitos Berner!
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Osaisiko joku pääkaupungin takseista tietävä auttaa. Vaimo ja tytär saapuu huomenna aamusta kympin aikoihin rautatieasemalle, siitä pitäisi samoilla vauhdeilla päästä Nordenskiöldille(jäähallille). Pitääkö ladata joku appi jos haluaa päästä jokseenkin turvallisesti perille? Onko jossain taksi Helsingin autoja tarjolla sillein ettei tarvitse pelätä väärän auton valinnasta syntyviä konflikteja.

On kyllä hulluja kun tälläistä edes pitää kysyä. Kiitos Berner!

Lataisin melkein HSL:n sovelluksen ja taittaisin noin lyhyen matkan ratikalla tai bussilla.

Taksiapeista multa löytyy fixutaxi ja Bolt. Molemmat toimineet itsellä erinomaisesti.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaisiko joku pääkaupungin takseista tietävä auttaa. Vaimo ja tytär saapuu huomenna aamusta kympin aikoihin rautatieasemalle, siitä pitäisi samoilla vauhdeilla päästä Nordenskiöldille(jäähallille). Pitääkö ladata joku appi jos haluaa päästä jokseenkin turvallisesti perille? Onko jossain taksi Helsingin autoja tarjolla sillein ettei tarvitse pelätä väärän auton valinnasta syntyviä konflikteja.

On kyllä hulluja kun tälläistä edes pitää kysyä. Kiitos Berner!

Niin mä lataisin Boltin ja Uberin appit, kävelisin siihen Postitalon K-Supermarketin ovelle ja tilaisin siihen jommallakummalla sovelluksella taksin.

Jos jotain positiivista koittaa uudistuksesta löytää niin noilla pääset puoleen hintaan (tai jopa alle) tuon matkan verrattuna ”vanhaan” lakiin.
 

Alejandro

Jäsen
Matkustin sunnuntaiaamuyöllä (29.10.) taksilla baarista kotiin (Malmi-Haaga) ja kuski sanoi matkan lopuksi, että korttikone ei toimi ja minun pitäisi maksaa matka mobilepaylla (50 euroa). En halunnut alkaa väittelemään asiasta sen enempää, koska kuski käyttäytyi aggressiivisesti. Olin melko väsyneessä tilassa niin sanotusti.

En luonnollisesti saanut mitään kuittia. Yritys löytyy puhelinnumerolla ja minulla on tiedossa yrityksen y-tunnus.

Mitä tässä kannattaisi tehdä? Teen kyllä reklamaation Norwegianille heti kun maksu löytyy tapahtumista, mutta haluaisin kyllä ilmoittaa kyseisen yrityksen toiminnasta. Huijaukselta tämä kyllä tuntuu. Onko mitään keinoa selvittää, että onko kyseinen kuski työskennellyt mille firmalle alihankkijana?

Otan aina Boltin tai Uberin, mutta nyt menin typeränä ottamaan kadulta ensimmäisen taksin, joka oli pysäköinyt baarin eteen. Typeryydestä sai sitten maksaa.

Summahan ei ole iso, mutta ärsyttää ihan vietävästi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Matkustin sunnuntaiaamuyöllä (29.10.) taksilla baarista kotiin (Malmi-Haaga) ja kuski sanoi matkan lopuksi, että korttikone ei toimi ja minun pitäisi maksaa matka mobilepaylla (50 euroa). En halunnut alkaa väittelemään asiasta sen enempää, koska kuski käyttäytyi aggressiivisesti. Olin melko väsyneessä tilassa niin sanotusti.

En luonnollisesti saanut mitään kuittia. Yritys löytyy puhelinnumerolla ja minulla on tiedossa yrityksen y-tunnus.

Mitä tässä kannattaisi tehdä? Teen kyllä reklamaation Norwegianille heti kun maksu löytyy tapahtumista, mutta haluaisin kyllä ilmoittaa kyseisen yrityksen toiminnasta. Huijaukselta tämä kyllä tuntuu. Onko mitään keinoa selvittää, että onko kyseinen kuski työskennellyt mille firmalle alihankkijana?

Otan aina Boltin tai Uberin, mutta nyt menin typeränä ottamaan kadulta ensimmäisen taksin, joka oli pysäköinyt baarin eteen. Typeryydestä sai sitten maksaa.

Summahan ei ole iso, mutta ärsyttää ihan vietävästi.
Verottajalle ilmoitus asiasta. Tutkivat mielellään :)
 

axe

Jäsen

Pieni osa vaan pilaa kaikkien muiden ja koko alan maineen. Hankala ottaa linkin jakamista enempää kantaa, koska tässä mennään kovasti erään toista vähemmistöä koskevan ketjun linjoille, jossa saa kyllä kommentoida jos on hyvää sanottavaa, muuten tulee punakynää ja pahaa kakkua.

Positiivisella puolella voidaan riemuita, että ainakin yksi keskustelija on saanut halvempia taksikyytejä tämän taksiuudistuksen jälkeen.
 

KVANTAA

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Vantaa

Pieni osa vaan pilaa kaikkien muiden ja koko alan maineen. Hankala ottaa linkin jakamista enempää kantaa, koska tässä mennään kovasti erään toista vähemmistöä koskevan ketjun linjoille, jossa saa kyllä kommentoida jos on hyvää sanottavaa, muuten tulee punakynää ja pahaa kakkua.

Positiivisella puolella voidaan riemuita, että ainakin yksi keskustelija on saanut halvempia taksikyytejä tämän taksiuudistuksen jälkeen.
Ongelma tiedostetaan, mutta vaikuttaa siltä ettei sille tehdä mitään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Alejandro nyt vasta huomasin viestisi, kun tätä ketjua tuli vilkaistua.

Aina silloin tällöin noi pankkikorttikoneet temppuilee, kun yhteyksissä saattaa olla häikkää tjsp.
Aika hassua, että kaveri on pyytänyt Mobilepay maksua, eikä käteistä? Taksamittarista kun pystyy helposti valitsemaan maksutavan.
Jos haluaisi kusettaa verottajaa ja asiakas ei halua kuittia, niin ajon saa helposti hukka-ajoksi.
50 vaan taskuun ja silleen. Näkyy tosin raportissa että otettu hukkakuitti, mutta senkin voi vaikka selittää, et asiakas juoksi karkuun.. Jos joku edes kyselee. Mutta jos oma auto, niin korkeintaan verotarkastaja voi olla kiinnostunut
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal

Pieni osa vaan pilaa kaikkien muiden ja koko alan maineen. Hankala ottaa linkin jakamista enempää kantaa, koska tässä mennään kovasti erään toista vähemmistöä koskevan ketjun linjoille, jossa saa kyllä kommentoida jos on hyvää sanottavaa, muuten tulee punakynää ja pahaa kakkua.

Positiivisella puolella voidaan riemuita, että ainakin yksi keskustelija on saanut halvempia taksikyytejä tämän taksiuudistuksen jälkeen.
Tämä on sitä segregaatiota, jota ei kuulemma Suomeen voi tulla. Kyllä vain tulee, on tullut ja on tulossa lisää, tässä se näkyy jo kaikkien pääkaupunkiseudulla liikkuvien silmissä, jos tarvitsee taksia.

Itse koin tämän Triplan edessä, jossa yritin saada haluamani taksin, sehän ei meinannut onnistua ja minua painostettiin tiettyyn taksiin. Saatoin käyttäytyä painostuksen jälkeen hiukan töykeästi, mutta minä nyt en suostu hyppäämään mihinkään pakotettuna ja tämän jälkeen vaihdettiin aika kiivaitakin sanoja. Lopulta sain haluamani taksin ja voin vannoa, etten koskaan tule hyppäämään näiden tiettyjen taksien kyytiin jatkossa ja olen kertonut asiasta laajasti eteenpäin tarkoituksella saada ihmiset ymmärtämään ongelman ja jopa riskin hypätä näiden suhareiden kyytiin.

Jos Suomessa rasismi oli mielestäni kohtuullisen hyvin hallinnassa, niin eihän tämä voi olla näkymättä niin, että ongelma tulee vääjäämättä kasvamaan. Valtion tulisi myös huomioida, että ns. harmaa talous kasvaa tämän ryhmän ympärillä vauhdilla ja se on myös iso ongelma, johon olisi pakko puuttua.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk

Pieni osa vaan pilaa kaikkien muiden ja koko alan maineen. Hankala ottaa linkin jakamista enempää kantaa, koska tässä mennään kovasti erään toista vähemmistöä koskevan ketjun linjoille, jossa saa kyllä kommentoida jos on hyvää sanottavaa, muuten tulee punakynää ja pahaa kakkua.

Positiivisella puolella voidaan riemuita, että ainakin yksi keskustelija on saanut halvempia taksikyytejä tämän taksiuudistuksen jälkeen.
Ote jutusta:
Taksikuskit kertovat, että heitä on monin eri tavoin uhkailtu, kun he ovat pyrkineet uhkailijoiden mielestä ”väärälle” taksitolpalle.
– Olen lopettanut taksin ajamisen turvallisuussyistä. Kun tyttäreni uhattiin raiskata ja tappaa, päädyin siihen ratkaisuun, että lopetan nämä työt, sanoo Kimmo.
Hienoa meininkiä. Että pitää kohta olla asiakkaalla kättä pidempää ja luotiliivit, kun urbaanissa pöhinässä hieman taksia ajellaan. Eiköhän vanhat suharit kohta keksi muuta tekemistä, tai sitten siirtyvät ajamaan appi-takseja, koska en näe tuossa tolpalla odottelussa mitään järkeä enää näissä olosuhteissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös