Taksikuskit

  • 259 135
  • 1 476

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli

Pieni osa vaan pilaa kaikkien muiden ja koko alan maineen. Hankala ottaa linkin jakamista enempää kantaa, koska tässä mennään kovasti erään toista vähemmistöä koskevan ketjun linjoille, jossa saa kyllä kommentoida jos on hyvää sanottavaa, muuten tulee punakynää ja pahaa kakkua.

Positiivisella puolella voidaan riemuita, että ainakin yksi keskustelija on saanut halvempia taksikyytejä tämän taksiuudistuksen jälkeen.
Ylellä sentään voi noista asioista kirjoittaa ja kommentointikin on sallittu, mutta täällä on parempi olla sanomatta mitään, jos aikoo kirjoitella jatkossakin. Aika monta pelikiellon arvoista "rikettä" löytyi tuosta jutusta.

Noin muutenhan tuo oli surullista luettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Tästähän hehkutettiin miten hyvä juttu siitä tulee, hinnat halpenee ja kuka tahansa voi
alkaa elättämään itsensä taksikuskina, sillä tavallahan se Bernerin masinoima uudistus
myytiin, mutta meni aika pahemman kerran juuri päin vastoin

Noista "taksiasemapäälliköistä" oli juttua jo kauan sitten, kuulin niistä eräältä tutulta joka
on pitkään ajanut taksia Stadissa. Tuo asema-aukio sekä Tripla pitäisi ensi tilassa kilpailuttaa samalla
tavalla kun lentokenttä ja satamat, jotta tuo meininki saataisiin kuriin.
 

Jeffrey

Jäsen
Taksiuudistus toi tullessaan melko runsaasti nykyaikaa, hyvässä ja pahassa. Toisaalta pidän erinomaisena sitä miten kyytipalveluista on tullut julkisen liikenteen jatke. HSL:n kausikortti löytyy taskusta, mutta siltikin tulee viikottain tilattua eri mittaisia kaupunkikyytejä applikaatiolla. Samalla jouston mahdollisuus on mahdollistanut pidempienkin kyytien kulkemisen taksilla varsinkin silloin kun on hiljainen sesonki ja kyydin saa edullisesti.

Totta kai samalla saatiin laajoja ongelmia ja tämä "taksimafia" meininki on poistanut itseni tolpilta - toisaalta eipä tolpalla tule seistyä enää muutoin kun lentokentällä ja siellä tämä homma toimii ihan hyvin. Oman kulutustottumuksen muutosten takia minulle ei muutoksen huonot puolet oikeastaan näy, mitä sitä nyt vittuuntuu esimerkiksi tuolle rautatieaseman meiningille jos siitä ohi kulkee. Onhan tämä siltikin ongelma johon pitäisi aikuisten ihmisten voida puuttua ihan oikeilla konkreettisilla toimilla.
 

Alejandro

Jäsen

Pieni osa vaan pilaa kaikkien muiden ja koko alan maineen. Hankala ottaa linkin jakamista enempää kantaa, koska tässä mennään kovasti erään toista vähemmistöä koskevan ketjun linjoille, jossa saa kyllä kommentoida jos on hyvää sanottavaa, muuten tulee punakynää ja pahaa kakkua.

Positiivisella puolella voidaan riemuita, että ainakin yksi keskustelija on saanut halvempia taksikyytejä tämän taksiuudistuksen jälkeen.
Pitää siis jatkossakin käyttää vain Boltia ja Uberia. Eihän tuon jutun lukeminen hyvältä tuntunut. Meillä on firman pikkujoulut perjantaina ja eräs naispuolinen työkaveri jää taksista aina viimeisenä pois. Kuulemma esittää puhuvansa puhelimeen, jos on yksinään taksissa, koska muuten on turvaton olo. Pistää miettimään, kun itse voi miehenä vaikka sammahtaa onnellisesti takapenkille vailla huolia.

Ja joo @Niilo lähti itseltäni vähän laukalle. Jotenkin hellankoukku käy älyttömän kuumana, jos on huijattu olo. Krapula saattoi olla myös vaikuttavana tekijänä tässä tulistuksessa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Taksiuudistus toi tullessaan melko runsaasti nykyaikaa, hyvässä ja pahassa. Toisaalta pidän erinomaisena sitä miten kyytipalveluista on tullut julkisen liikenteen jatke. HSL:n kausikortti löytyy taskusta, mutta siltikin tulee viikottain tilattua eri mittaisia kaupunkikyytejä applikaatiolla. Samalla jouston mahdollisuus on mahdollistanut pidempienkin kyytien kulkemisen taksilla varsinkin silloin kun on hiljainen sesonki ja kyydin saa edullisesti.

Totta kai samalla saatiin laajoja ongelmia ja tämä "taksimafia" meininki on poistanut itseni tolpilta - toisaalta eipä tolpalla tule seistyä enää muutoin kun lentokentällä ja siellä tämä homma toimii ihan hyvin. Oman kulutustottumuksen muutosten takia minulle ei muutoksen huonot puolet oikeastaan näy, mitä sitä nyt vittuuntuu esimerkiksi tuolle rautatieaseman meiningille jos siitä ohi kulkee. Onhan tämä siltikin ongelma johon pitäisi aikuisten ihmisten voida puuttua ihan oikeilla konkreettisilla toimilla.
Niin, eihän tämä itseenikään suoranaisesti kohdistu, mutta tuolla liikkuu paljon esim. vanhuksia ja "maalaisia", jotka eivät käytä mitään äppejä ja heille se on ongelma.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästähän hehkutettiin miten hyvä juttu siitä tulee, hinnat halpenee ja kuka tahansa voi
alkaa elättämään itsensä taksikuskina, sillä tavallahan se Bernerin masinoima uudistus
myytiin, mutta meni aika pahemman kerran juuri päin vastoin

Löytyyköhän jostain niitä vanhoja hintoja, tuossa kun vaikka Bolt hintoja katseli niin aloitushinta 2.07e, km 0.69e ja 0.21e/min. Aikalailla ennen taisi jokainen pitää maksimihinnassa ja olisi monta kertaa tehty indeksikorotus polttoaineen nousujen jälkeen.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Aikalailla ennen taisi jokainen pitää maksimihinnassa ja olisi monta kertaa tehty indeksikorotus polttoaineen nousujen jälkeen.
Ne taksathan oli valtiovallan sanelemia , ja kaikki käytti niitä koko maassa.

Tokihan oli niitä ns normitaksitoiminnasta erillisiä firmoja kuten lentokenttätaksit
sun muut vastaavat.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Taksihommissa kävi näköjään aikalailla samoin kuin pizzabisneksessä. Jossain vaiheessa näytästi hyvälle kuluttajan kannalta kun hinnat laski, mutta aika äkkiä tuli ilmi todella suuret lieveilmiöt. Palvelun taso romahti, bisnes pyörii pitkälti harmaan talouden ehdoilla. Yrittäminen muka vapaata, mutta eipä olekaan kun tietyt tahot sääntelevät kuka saa toimia missäkin. Lisäksi vielä suoranaista ihmiskauppaa oleva orjatyövoiman käyttö. Palvelun taso on säälittävällä tasolla, asiakkaiden turvallisuus heikolla tasolla ja rehellisesti yrittävällä toimijalla heikot mahdollisuudet pärjätä. Vituiksi meni.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Alejandro onko pikkujoulut niinku missä päin suunnilleen? Isoissa kaupungeissa on kyllä ihan luotettavia isojakin firmoja joita uskaltaa käyttää.
Kun tilaa Heidän välityksestä auton,saadaan jälkeen päin tietoon kyllä kuka kuski on ollut. Lisäksi heidän datalle jää hyvinkin tarkat tiedot reiteistä jne. Mikäli siis tilanne on ollut sellainen, että halutaan tutkia tapahtumia

Jokusen vuotta sitten eräs Husu Hussein tuli julki tiedotteensa kera, kuinka häntä kohtaan oli oltu rasisteja ja hän oli joutunut uhkaavaan tilanteeseen. Hyvä stoory joka keräsi haleja ja pusuja. Paska juttu vaan, kun kävi ilmi datalta, että ko. auto ei ollutkaan edes käynyt siellä missä sanottiin.

Ja kuitti kannattaa AINA ottaa. Lakikin jo vaatii, että kuittia kuuluu tarjota!

Hinnoittelussa kannattaa olla myös tarkkana. Se hinnasto pitää olla ikkunassa. Nykyään kun hinta perustuu matkan ( €/km ) lisäksi siihen käytetystä ajasta ( €/min ), niin voi tulla üllätyksiä. Hinnastossa pitää olla mainittu myös esimerkkimatkan hinta. Taisi olla 15 km + 10 min...
Lisäksi siellä voi olla maininta, minimihinta ( vaikka 20 € ). Silloin se 1,5 km matka maksaa tosiaan sen 20 € !!!!

Eli olkaa oikeasti tarkkana minkä taksin otatte, ettei tule yllätyksiä!!!

Tosin uudistus on alkanut 1.7.18 että ei pitäisi enään olla uutta..
 

Alejandro

Jäsen
@Niilo Helsingissä ja me asutaan tässä pk-seudulla kaikki. Olisihan se helppoa miehenä kertoa faktoja ja tilastoja, mutta jos toista ahdistaa naisena kulkea yksin, niin turha siinä on yrittää miesselittää sen enempää. Taksi toki tilataan aina ravintolasta käsin ja hinnasta ei tarvitse huolehtia, kun saadaan firman piikkiin kuitenkin. Ollaan juteltu joskus lounaalla aiheesta ja hän ei ole tosiaan mikään poikkeus ainakaan omassa kaveripiirissään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Alejandro joo noi on tietenkin yksittäisiä juttuja miten kukin asiat käsittelee. Ja jokainen saa tottakai käsitellä ne omalla tavallaan.

Taksi Helsinki tai Lähitaksi on varmaan luotettavimpia siellä päin?

Mutta eiköhän ne tilaamiset luonnistu ihan hyvin. Mukavia pikkujouluja
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
"Luottamuksen takseihin voi palauttaa ainoastaan se, että jokainen kuljettaja tarjoaa kyytiinsä hyppäävälle miellyttävän, ammattimaisen ja ennen kaikkea turvallisen asiakaskokemuksen."


Loistavaa, näin se ongelma ratkaistaan. Vähän kuin taannoin twitterissä keskusteltiin tyrmäystipoista juomissa ja totesin, että jengin pitäisi oppia, ettei juomaa saa ikinä jättää vahtimatta ja joku vastasi, että "mitä jos vain lopetettaisiin tyrmäystippojen laittaminen?"

Sodat saataisiin loppumaan, kun vain lopetettaisiin sotiminen. Saastuttaminen saataisiin loppumaan, kun vain lopetettaisiin saastuttaminen. Ryöstöt saataisiin loppumaan, kun lopetettaisiin ryösteleminen. Luottamus takseihin saataisiin takaisin, kun taksikuskit lopettaisivat huijaamisen, ahdistelun ym.

Takseihin liittyvät ongelmat loppuvat - tai ainakin vähenevät - ainoastaan lakia muuttamalla. Perseily jatkuu niin kauan, kun sille annetaan mahdollisuus.

Yksi pieni asia voisi olla, että Helsingissä kaupunki voisi pystyttää ainakin asema-aukiolle, Triplan eteen ja Hki-Vantaalle isot kyltit: "Asiakas saa itse valita taksin." Esim. Tukholman satamassa on varoituskyltit taksihuijareista.
 
Viimeksi muokattu:

molari

Jäsen
Tämä taksiuudistus kuuluu näihin Keskusta puolueen aivopieruihin maakuntauudistuksen ja sotesekoilujen lisäksi.

Taksiuudistuksen takapiru taisi kuitenkin olla LVM:n kansliapäällikkö Pursiainen, nyt sitten saatiin vain keikkaministeri hoitamaan asia maaliin. Epäonnistunuthan uudistus on, mutta kyllä taksialalla myös paljon korjattavaa oli ja ala ei oikein itse osannut uudistua, eihän siinä oikein järkeä ollut, että taksi oli usein vaikea (mahdoton) saada aamuennakoihin, iltapäiväruuhkaan, vkl-yönä, vaikka autoja sinällään oli riittävästi, mutta osa ei ollut liikenteessä ja lisäksi oli erilaisia rajoituksia alueittain.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Taksiuudistuksen takapiru taisi kuitenkin olla LVM:n kansliapäällikkö Pursiainen, nyt sitten saatiin vain keikkaministeri hoitamaan asia maaliin. Epäonnistunuthan uudistus on, mutta kyllä taksialalla myös paljon korjattavaa oli ja ala ei oikein itse osannut uudistua, eihän siinä oikein järkeä ollut, että taksi oli usein vaikea (mahdoton) saada aamuennakoihin, iltapäiväruuhkaan, vkl-yönä, vaikka autoja sinällään oli riittävästi, mutta osa ei ollut liikenteessä ja lisäksi oli erilaisia rajoituksia alueittain.

Ja olihan se vähän sellainen laillistettu riistomonopoli, taksi-isännät vaihtoivat säännöllisin väliajoin uusimpiin mersuihin ja samalla valtio nosti joka vuosi hintoja jottei vaan tarvitsisi Toyotaa harkita.

Silti onhan tämä nykytilanne Helsingissä kestämätön tiettyjen ryhmien osalta. Uberia ja Boltia aktiivisesti käyttävänä olen hyötynyt uudistuksesta, mutta moni muu ei.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Luottamuksen takseihin voi palauttaa ainoastaan se, että jokainen kuljettaja tarjoaa kyytiinsä hyppäävälle miellyttävän, ammattimaisen ja ennen kaikkea turvallisen asiakaskokemuksen."


Loistavaa, näin se ongelma ratkaistaan. Vähän kuin taannoin twitterissä keskusteltiin tyrmäystipoista juomissa ja totesin, että jengin pitäisi oppia, ettei juomaa saa ikinä jättää vahtimatta ja joku vastasi, että "mitä jos vain lopetettaisiin tyrmäystippojen laittaminen?"

Sodat saataisiin loppumaan, kun vain lopetettaisiin sotiminen. Saastuttaminen saataisiin loppumaan, kun vain lopetettaisiin saastuttaminen. Ryöstöt saataisiin loppumaan, kun lopetettaisiin ryösteleminen. Luottamus takseihin saataisiin takaisin, kun taksikuskit lopettaisivat huijaamisen, ahdistelun ym.

Takseihin liittyvät ongelmat loppuvat - tai ainakin vähenevät - ainoastaan lakia muuttamalla. Perseily jatkuu niin kauan, kun sille annetaan mahdollisuus.

Yksi pieni asia voisi olla, että Helsingissä kaupunki voisi pystyttää ainakin asema-aukiolle, Triplan eteen ja Hki-Vantaalle isot kyltit: "Asiakas saa itse valita taksin." Esim. Tukholman satamassa on varoituskyltit taksihuijareista.

Itse vähän naurahdin tuota iltasanomien artikkelia. Siis ihminen, joka on itse tehnyt viime kesänä tehnyt uutisen takseista ja niiden ongelmista, hyppää pikkujouluaikana tuollaisen epäilyttävän/hämärän taksin kyytiin. Tähän voisi käyttää sitä perinteistä lausahdusta, että miten meni noin niinkuin omasta mielestä.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse vähän naurahdin tuota iltasanomien artikkelia. Siis ihminen, joka on itse tehnyt viime kesänä tehnyt uutisen takseista ja niiden ongelmista, hyppää pikkujouluaikana tuollaisen epäilyttävän/hämärän taksin kyytiin. Tähän voisi käyttää sitä perinteistä lausahdusta, että miten meni noin niinkuin omasta mielestä.

Pikkutunneilla nuorena naisena villin taksin kyytiin hyppääminen on suurin piirtein yhtä fiksua kuin mennä yksin Liverpoolin paita päällä pubiin Manchesterissa. Ihmettelen että joillain ei ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa, vaikka aiheesta on uutisoitu säännöllisesti.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Takseihin liittyvät ongelmat loppuvat - tai ainakin vähenevät - ainoastaan lakia muuttamalla. Perseily jatkuu niin kauan, kun sille annetaan mahdollisuus.
Sen mahdollisuuden antavat kuluttajat jotka käyttävät kelvottomia palveluita. Lakimuutoksilla siirtyvät ajamaan täysin pimeitä kyytejä mitä elinkeinoa harjoittivat ennenkin. Me kuluttajat voimme omilla valinnoillamme vaikuttaa siihen kuinka kannattavaa näiden toiminta on.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pikkutunneilla nuorena naisena villin taksin kyytiin hyppääminen on suurin piirtein yhtä fiksua kuin mennä yksin Liverpoolin paita päällä pubiin Manchesterissa. Ihmettelen että joillain ei ole ollenkaan itsesuojeluvaistoa, vaikka aiheesta on uutisoitu säännöllisesti.
No onko se yksinään keneltäkään kovin järkevää. Joku outo ihminen kysyy, että oletko kyytiä vailla niin epäluuloisella ensimmäinen ajatus on, että vastaisi en ole.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Taksi Helsinki tai Lähitaksi on varmaan luotettavimpia siellä päin?
Joo, nuo 2 , muita en missään tapauksessa käyttäisi. Yksi ikävä ilmiö on myös ne
teippauksilla kusettavat, näin tuossa joku aika sitten Nordiksen edessä pirssin jossa
luki samanlaisilla teippauksilla kun Taksi Helsinki, " Taksi Helsingi". Ja Triplan edessä
näin vastaavanlaisen " Helsinki Taksi"-viritelmän.

Tuo on erittäin ikävää kusetusta, eikä sitäkään kai oikein meinaa saada kuriin.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Onkohan taksiuudistus yksi juostenkustuimmista uudistuksista koskaan? Ainakin, jos jälkisäädön puutteen laskee mukaan, lienee ainakin PK-seutua tarkastellessa aivan kärkisijoilla. Hopea ei siinä tarkastelussa ole häpeä.

Nuo jutussa ilmituodut asiat eivät ole millään muotoa hyväksyttävää käytöstä eikä hyväksyttäviä toimintamalleja. Poliisi tuskaillee resurssien kanssa. Valtionhallinnossa tanskan malli haltuunoton kanssa. Sisäministeriöltä rahoitus, että saataisiin edes yksi kyybeli tutkimaan tätä. Saisi varmasti tuloksia ja maksaa varmasti itsensä valtiontaloudelle takaisin.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Joo, nuo 2 , muita en missään tapauksessa käyttäisi. Yksi ikävä ilmiö on myös ne
teippauksilla kusettavat, näin tuossa joku aika sitten Nordiksen edessä pirssin jossa
luki samanlaisilla teippauksilla kun Taksi Helsinki, " Taksi Helsingi". Ja Triplan edessä
näin vastaavanlaisen " Helsinki Taksi"-viritelmän.

Tuo on erittäin ikävää kusetusta, eikä sitäkään kai oikein meinaa saada kuriin.
Mites Menevä? Kerran viime keväänä otin lentokentältä yöllä. Ihan ok veto. Kuski tosin taisi kysellä jotain, että haluanko maksaa jonkun muun hinnan kuin mittarissa on. Pöpperössä kysyin, että onko meillä olemassa joku muukin taksa kuin se. Vastasi tylyhkösti, että ei ole, unohda koko juttu.

Edit. Olisiko sitten sen hukka-ajo kuitin kirjoittanut itselleen, jos olisin vetänyt käteen kuivaa rahaa?
 
Viimeksi muokattu:

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse vähän naurahdin tuota iltasanomien artikkelia. Siis ihminen, joka on itse tehnyt viime kesänä tehnyt uutisen takseista ja niiden ongelmista, hyppää pikkujouluaikana tuollaisen epäilyttävän/hämärän taksin kyytiin. Tähän voisi käyttää sitä perinteistä lausahdusta, että miten meni noin niinkuin omasta mielestä.
Tässä tapauksessa toki kirjoittaja jo osasi odottaakin mitä tulossa, mutta silti mielestäni väärä lähtökohta tuosta kirjoittajaa syyttää. Vähän sama kuin kävellessäsi lähijuna-asemalta kotiin ja matkalla sinut hakattaisiin ja ryöstettäisiin ja sen jälkeen viisasteltaisiin että mitäs kävelit siellä.

Itse käytän taksia noin kerran vuodessa ja silloinkin sovelluksen kautta tilaamalla, eli sinänsä uudistus ei ole paljoa vaikuttanut omiin kyyteihin. Mutta pakko sanoa, että jos oma parempi puolisko on yöaikaan liikkeellä ja vaihtoehtoina olisi että kulkee yksin taksilla tai käyn hakemassa, niin minä käyn hakemassa.
 

PetriVaris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Menevä taitaa kannattaa Helsinki-Vantaalta jos on menossa vain johonkin lähialueelle, kun Menevän aloitusmaksu on muistaakseni paljon suurempi kuin Lähi Taksilla tai Taksi Helsingillä. Itse olen suosinut kentältä tullessani aina Lähi Taksia ja niistäkin vain heitä jotka odottavat asiakkaitaan kiltisti auton sisällä. Sisäänheittäjät ja muut basaariukot saaat heilutella käsiään miten tahtovat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös