Mainos

Taksikuskit

  • 259 837
  • 1 476

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pääasiassa ei pahaa sanottavaa suomalaisista taksisuhareista, mutta tuossa taannoin sattui kyllä kyydittäjäksi melkoinen yksilö.

Kalliosta nappasin taksin kohti pohjoisempaa Helsinkiä. Ensimmäinen kommentti oli, että mikäs vitun partasuu sieltä tulee, kun äsken oli vittu sellainen tumma viidakonkissa kyydissä, että olisi tehnyt mieli ajaa sivukadulla ja käydä päälle. Sitten kerrattiin miten oltiin viety lukiotyttöjä edellisenä viikonloppuna ja sitä miten vesirajamekot vittu kiusasivat vanhaa miestä ja oli pakko mennä parkkiin tumputtamaan. Tämän jälkeen kunniansa saivat kuulla rättipäät, neekerit, kokkarit, vihreät, demarit, naiset, homot, vegaanit ja suunnilleen kaikki kliseiset vähemmistöryhmät tai sellaisiksi miellettävät. Jotenkin oletin koko ajan, että kohta tulee se heitto, että meillä on tälläinen ohjelma Subilla ja sua on juuri Taksitettu! Noh, huumorillahan minä nämä otan, mutta joo.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan se palkka renkinä huono, tuo lupapelleilyhän on onneksi poistumassa. Miten helvetissä 2000-luvulla luvan pitää taksifirmaa voi saada vaikka perintönä. Veikkaan että entisten renkien ansiot nousevat, kun ei ole enää pakko renkinä ajella.

Periaatessahan vissiin nykyään kulurakenne menee niin että renki tienaa 33%, Omistaja 33% ja auto 33%. Eli jatkossa vaikka ajaisi "uberilla" 20% korvauksella niin silti tienaisi paljon enemmän kun renkinä. Eikä välityskeskukset takaa sulle välttämättä sen enempää ajoa ainakaan päiväsaikaan.

Siltä kannalta itse vaan tilanne miettinyt kun on nyt ikää 27v, ei työkokemusta, vain merkonomin paperit, pitäisi löytää työ jossa mahdollisuus saada yli tuon 500e mitä työttömänä, mutta ei pysty mitään maksimiaikkoja olemaan töissä viikossa. Yötyötä mieluiten. Lähinnä siis pohtinut että voisiko tuo olla yksi mahdollisuus mitä näin alikouluttautunut ja ilman työkemusta pystyy. Kunto ei kuitenkaan anna mitään lian fyysistä tehdä.
 

molari

Jäsen
Periaatessahan vissiin nykyään kulurakenne menee niin että renki tienaa 33%, Omistaja 33% ja auto 33%. Eli jatkossa vaikka ajaisi "uberilla" 20% korvauksella niin silti tienaisi paljon enemmän kun renkinä. Eikä välityskeskukset takaa sulle välttämättä sen enempää ajoa ainakaan päiväsaikaan.

Autolle jää n. 10 - 15 %:a, kun kaikki kulut perataan pois, ei sen enempää - itse asiassa tuo on aika paljon matalan "jalostusasteen" hommasta.

Helsinki-Vantaa-Espoo -alueella kuskin osuus alvittomasta kassasta on 36 - 40 %:a, arkena ajaa päivällä n. 280 - 330 euroa ja viikonloppuöinä jopa 650 euroa (vuoro n. 10 tuntia). Vantaa on täällä paras mesta (lentokenttä) kassan ja provikan osalta.

Jyväskylän alueesta ei ole tietoa, mutta maalaistaksit tekee rahat arkena KELA- ja koulukyydeissä, öisin on aika jäätävän hiljaista.
 
Erään kuskin ajatuksia:

A) taksin tilaaminen tulee hankaloitumaan huomattavasti.
B) ruuhka-aikoina saatavuus/vasteaika tulee venymään huomattavasti jos yrittää tilata mitenkään "huokean" kyydin.
C) -"- taksiasemilla on odotettavissa viivästystä, basaarikaupasta johtuen.
D) uudet "villit" taksit ovat ilman mitään auktoriteetti tahoa, joten unohda valituksesi heidän toimistaa tai käytöksestää niin liikenteessä kuin asiakaspalvelussa, tai voithan suoraan sille yrittäjälle joka siinä ratissa on mennä valittamaan, kuullaksesi röhönaurut jollain kansainvälisellä kielellä
E) Viron Tulika taksi tulee valtaamaan pääkaupunkiseudun, perustavat tavaraliikenneluvan varassa yrityksen Suomeen, jonka konserniomistus on virossa (tai vaikka Panamassa), näin tuo tuleva reikäjuusto laki on ohitettu kivasti, tulos ulos maasta konsernin sisäisesti, kuskit päivävisiitillä kuten myös autot joiden ei tarvi olla edes suomen rekisterissä.
Lupa ei ole sidoksissa autoon joka voi olla "vuokrattu" konsernin sisältä viron yksiklstä.. Verottaja ihmettelee ja asiakkaat vielä enemmän.

--

En ole asiaan sen enempää tutustunut, mutta vaikea nähdä miten tästä selvittäisiin ilman massiivista sekoilua. Varsinkin turisteille on tiedossa mukavat ajat, kun kukaan yhtään kotiläksyjä tehnyt tietää kuinka Suomessa on todella laadukkaat taksit ja vaikka kalliita ovatkin, niin kukaan ei kuseta. Totuus onkin sitten toinen, kun lentokentillä ja satamissa onkin täysi sirkus päällä lukemattomine eri puljuineen.

Miten hinnoittelu muuten menee, jos sen saa itse päättää? Saako hinnastossa lukea lentokenttä 250 euroa ja asiakas sen sitten joutuu maksamaan, jos ei satu huomaamaan? Vai onko pakko olla kilometrihinta.

Kilpailluilla markkinoilla on se etu, että kusettajat ja paskan laadun tarjoajat putoavat pelistä pois. Mitä tulee tuohon listaasi, niin jos nyt otetaan kansainvälisesti vakiintunut Uber esimerkiksi:

a. ja b.) on helpompaa - voit valita premiumkyydin, normin tai jaetun eli ruuhka-aikanakin on mahdollista saada edullinen kyyti jos ei ole kiire
c.) käsite taksiasemasta poistuu - nouto sieltä missä sinä olet - algoritmin perusteella lähimmän yksikön toimesta - järkevää
d.) kaikki uber-valitukseni ovat menneet automaattisesti hyvitykseen ml. USA/Suomi
e.) tervetuloa kokeilemaan!

Verotus on lainsäätäjän käsissä, siitä vain muuttamaan. Ei liity taksialaan sellaisenaan millään tavalla.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mites tuossa Uberissa, kun tilaa premium kyydin, niin näkeekö ja pystyykö siinä valitsemaan millainen auto sieltä on tulossa?

Meinaan, että tuohan on ihan hyvä idea jos näin on? Voi avata jollekin markkinarakoa, jos on tarjolla vaikkapa jokin vanhempi kalssikko-auto. Eikä se auton tarvitse olla edes mahdottoman kallis, jos on erikoinen ja herättää ihmisten mielenkiinnon. Tuollaisella voisi joku viitseliäs tehdä hyvää lisätienestiä esimeriksi joissakin tapahtumissa. Joku vanha rokkihenkinen amerikanrauta, jolla kiertämään kesän rokkifestareita...
 
Onhan se palkka renkinä huono, tuo lupapelleilyhän on onneksi poistumassa. Miten helvetissä 2000-luvulla luvan pitää taksifirmaa voi saada vaikka perintönä. Veikkaan että entisten renkien ansiot nousevat, kun ei ole enää pakko renkinä ajella.

Onko tuossa uudessa liikennekaaressa muuten maksimikilometri-taksa? Jos se kuuluisa pihtiputaan mummo tilaa taksin keskuksesta, niin kai siinä nykyisenlainen maksimitaksa on? Kun parin viestin perusteella tulee täysin villit markkinat.

edit. @Mediakuutio sulla on ilmeisesti oma (tai sukulaisen) lehmä ojassa tämän asian suhteen?
No ei ole mitään maksimitaksaa, vaan niistä hintojen vapauttamisestahan on koko ajan puhuttu. Ja eihän aiemmin mitään minimitaksaa ole ollutkaan vaan ainoastaan maksimi. Tämä johtaa ihan 100% varmasti lopulta siihen tilanteeseen, että kiire aikoina hinnat nousevat huomattavasti, samoin kuin maaseuduilla. Olisi mielenkiintoista muutenkin tietää, että miten jatkossa ratkotaan esimerkiksi päihtyneen henkilön ja taksinkuljettajan välinen riita jos ovat eri mieltä siitä mitä matkan hinnaksi on sovittu.
Mitä noihin renkeihin tulee niin joo varmasti osa alkaa ajella jollain omalla vanhalla Nissanillaan mutta todennäköisesti uudehkojen autojen osalta taksit keskittyvät muutaman suuren yrityksen haltuun, jonne suurin osa nykyisistäkin rengeistä menee töihin. Lisäksi kun jatkossa noita vaatimuksia autojen tai kuljettajien osalta ei ole niin liikenneturvallisuus tulee todennäköisesti huonontumaan.
Ja ei ole onneksi oma lehmä ojassa, sukulainen on kyllä joskus taksia ajanut mutta eipä vaikuta sinnekkään tämä uudistus.

Autolle jää n. 10 - 15 %:a, kun kaikki kulut perataan pois, ei sen enempää - itse asiassa tuo on aika paljon matalan "jalostusasteen" hommasta.

Helsinki-Vantaa-Espoo -alueella kuskin osuus alvittomasta kassasta on 36 - 40 %:a, arkena ajaa päivällä n. 280 - 330 euroa ja viikonloppuöinä jopa 650 euroa (vuoro n. 10 tuntia). Vantaa on täällä paras mesta (lentokenttä) kassan ja provikan osalta.

Jyväskylän alueesta ei ole tietoa, mutta maalaistaksit tekee rahat arkena KELA- ja koulukyydeissä, öisin on aika jäätävän hiljaista.
Sen mitä olen useammasta eri lähteestä kuullut ja nähnyt niin keskimääräiset kassat ei (ainakaan osalla kuskeja) ole noin suuria.Tuo provisiohan taitaa myös ''sisältää'' kaikki lisät ja korvaukset, eivät kuskit saa esimerkiksi sunnuntai tai pyhäkorvauksia, vaikka nämä tulisikin lain mukaan maksaa.

Kilpailluilla markkinoilla on se etu, että kusettajat ja paskan laadun tarjoajat putoavat pelistä pois.
Jännä, että näitä paskan laadun tarjoajia ja kusettajia riittää kyllä esimerkiksi Ruotsissa ja Virossa, vaikka siellä on kilpaillut markkinat. Ilmeisesti Suomessa tämä asia tulee menemään kuitenkin jotenkin eri tavalla.
 

Undrafted

Jäsen
Kilpailluilla markkinoilla on se etu, että kusettajat ja paskan laadun tarjoajat putoavat pelistä pois. Mitä tulee tuohon listaasi, niin jos nyt otetaan kansainvälisesti vakiintunut Uber esimerkiksi:
Tämähän edellyttää, että asiakas tilaa taksin jollain alustalla, missä annetaan arvioita ja voi valita kuskia saatujen arvioiden mukaan. Tuskin uber jää ainoaksi alustaksi vaan näitä tulee useampia ja kuskit voivat uudistua jos alkavat saamaan huonoja arvioita.

Lähitaksi on nyt tehnyt selvästi työtä valmistautuessaan uuteen aikaan. Vaikka kyseessä nippu itsenäisiä yrityksiä, niin menee franchise-hengessä eli saavat yhtenäistä ilmettä ja vaatimuksia autojen kuin kuskien osalta millä pyrkivät takaamaan tietyn tason. Cabonline tehnee saman Kovasen-brändin alla. Saa nähdä miten isot pelurit sitten kilpailevat keskenään vai syntyykö hiljainen yhteisymmärrys jos ei nyt suora kartelli.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jännä, että näitä paskan laadun tarjoajia ja kusettajia riittää kyllä esimerkiksi Ruotsissa ja Virossa, vaikka siellä on kilpaillut markkinat. Ilmeisesti Suomessa tämä asia tulee menemään kuitenkin jotenkin eri tavalla.

Ja jotenkin tässä tunnutaan kuviteltavan kuinka kaikki uudet yritykset tulevat vain ensi heinäkuussa ja sitten poistuvat, kun olivatkin paskoja. Varmasti ainakin pari vuotta uusia puljuja nousee koko ajan. Esimerkiksi tasan vuoden päästä pikkujoulukauden alkuun on taas X määrä uusia yrittäjiä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Sen mitä olen useammasta eri lähteestä kuullut ja nähnyt niin keskimääräiset kassat ei (ainakaan osalla kuskeja) ole noin suuria.Tuo provisiohan taitaa myös ''sisältää'' kaikki lisät ja korvaukset, eivät kuskit saa esimerkiksi sunnuntai tai pyhäkorvauksia, vaikka nämä tulisikin lain mukaan maksaa.

Helsingissa paasee noihin kassoihin, mutta arkena vain paivalla ja yli 300 vaatii jo kaupunkituntemusta, eli missa pain tapahtuu koskakin.

Tuosta kun otetaan alv pois niin jokainen voi laskea paljonko jaa ennen veroja kateen/vuoro, joka usein on tyyliin 5-15/6-16 aamukuskeilla. Ja vuoroja on kuussa se 20 kuitenkin vaikka paivat ovat pitkia. Ja tosiaan kaikki korvaukset tulee kassasta. Paperilla tama kierretaan helposti

Arkiyokuskit ovatkin sitten omanlaisia urheilijoita kassojen kanssa.

Meilla oli sovittuja kenttakyyteja mennen ja tullen joten kassan kanssa oli helpompaa mutta perusrenki ei rahaa tao.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa taksiuraa miettiessä muistaa, että esim. vakuutukset ja muut kiinteät pakolliset menot (ihan tynkäversiolla jatkossakin) ovat 4 000 - 5 000 euroa vuodessa eli n. 15 euroa päivässä, siihen päälle juoksevat kulut - ei riitä edes 2-3 kyytiä/päivä niihin.

Toisaalta jatkossa se vakuutus olisikin melkein se isoin kulu kaikista, jos ajaa vaikka vain sen 6-8 vuoroa viikonloppuisin + satunnaisia keikkoja arkisin. Autonkaan arvo ei välttämättä juuri tipu tuolla ajomäärällä, , riippuu tietenkin ajeleeko uudella mersulla, 10v vanhalla opelilla vai 20v vanhalla nissanilla, mutta jos ei aja yötäpäivää niin ei välttämättä sitä uusinta tarvitse.

Isoin muutos olisi ehkä tuo että jatkossa ei tarvitsisi maksaa mittarista, korttimaksuista, välityskeskuksista ym.. kiinteää kuukausitaksaa vaan kulut menee ajon mukaan. Toki joissakin tapauksissa enemmän maksaa mutta toisaalta ei juurikaan sitten muuta kiinteää maksua kun vakuutus ja kännykkä. Tietenkin satunnaisia kuluja esim .renkaista, huoloista, auton vaihdosta ym.. tulee pakosti, mutta toisaalta pelkästään jatkossa uudenvuoden yönä olemalla voi sen yli tonnin saada päivässä. Hinnat tiettyinä kellonaikana ja päivinä tulee varmaan tuplaantumaan vähintään, tietenkin varmaan myös tippumaan, mutta kuinka kauan ihmiset sen halvimman nissanin kyytiin haluaa jota ajaa ulkomaalainen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Toisaalta jatkossa se vakuutus olisikin melkein se isoin kulu kaikista, jos ajaa vaikka vain sen 6-8 vuoroa viikonloppuisin + satunnaisia keikkoja arkisin. Autonkaan arvo ei välttämättä juuri tipu tuolla ajomäärällä, , riippuu tietenkin ajeleeko uudella mersulla, 10v vanhalla opelilla vai 20v vanhalla nissanilla, mutta jos ei aja yötäpäivää niin ei välttämättä sitä uusinta tarvitse.

Isoin muutos olisi ehkä tuo että jatkossa ei tarvitsisi maksaa mittarista, korttimaksuista, välityskeskuksista ym.. kiinteää kuukausitaksaa vaan kulut menee ajon mukaan. Toki joissakin tapauksissa enemmän maksaa mutta toisaalta ei juurikaan sitten muuta kiinteää maksua kun vakuutus ja kännykkä. Tietenkin satunnaisia kuluja esim .renkaista, huoloista, auton vaihdosta ym.. tulee pakosti, mutta toisaalta pelkästään jatkossa uudenvuoden yönä olemalla voi sen yli tonnin saada päivässä. Hinnat tiettyinä kellonaikana ja päivinä tulee varmaan tuplaantumaan vähintään, tietenkin varmaan myös tippumaan, mutta kuinka kauan ihmiset sen halvimman nissanin kyytiin haluaa jota ajaa ulkomaalainen.
Mistaan pain Suomea et saa tonnia yossa minaan juhlapyhana ellet sitten paina 8h autolla 18 tuntia putkeen tai vappuna 20h putkeen.

Ja ota huomioon etta esim. Jyvaskylan kokoisella alueella KELA-kyydit muodostavat huomattavan osan ajoista ja jos et ole heidan jarjestelmassaan, ei kyyteja tule.

Muutenkin vahan eparealistista ajatella etta tuolta vain haetaan helpot rahat, istutaan kotona, kylla joku soittaa kyydin. Sohvalla noutoajatkin pitenevat. Ei tuo lupien vapauttaminen helpota asiaa yksittaisen kuskin kohdalta silla autoja tulee olemaan huomattavasti liikaa liikenteessa ensimmaiset pari vuotta
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Erään kuskin ajatuksia:

A) taksin tilaaminen tulee hankaloitumaan huomattavasti.
B) ruuhka-aikoina saatavuus/vasteaika tulee venymään huomattavasti jos yrittää tilata mitenkään "huokean" kyydin.
C) -"- taksiasemilla on odotettavissa viivästystä, basaarikaupasta johtuen.
D) uudet "villit" taksit ovat ilman mitään auktoriteetti tahoa, joten unohda valituksesi heidän toimistaa tai käytöksestää niin liikenteessä kuin asiakaspalvelussa, tai voithan suoraan sille yrittäjälle joka siinä ratissa on mennä valittamaan, kuullaksesi röhönaurut jollain kansainvälisellä kielellä
E) Viron Tulika taksi tulee valtaamaan pääkaupunkiseudun, perustavat tavaraliikenneluvan varassa yrityksen Suomeen, jonka konserniomistus on virossa (tai vaikka Panamassa), näin tuo tuleva reikäjuusto laki on ohitettu kivasti, tulos ulos maasta konsernin sisäisesti, kuskit päivävisiitillä kuten myös autot joiden ei tarvi olla edes suomen rekisterissä.
Lupa ei ole sidoksissa autoon joka voi olla "vuokrattu" konsernin sisältä viron yksiklstä.. Verottaja ihmettelee ja asiakkaat vielä enemmän.

--....
A) Ai miten se hankaloituu, sovelluksella se jatkossakin tilataan?
B) ruuhka-aikana ei ole huokeita kyytejä. Kyllä markkinat pitävät huolen oikeasta hintatasosta.
C) pikkujouluna steissillä on joku 100m jono taksiasemalla, piteneekö se?
D) älä mene villin kyytiin
E) ehkä, mutta kai suomalainen kuski suomessa virolaisen voittaa kilpailussa ja jos ei, niin oma vika. Ajatus siitä, että virolaiset tulisivat tekemään taksikuskin hommia suurella joukolla suomeen on täysin absurdi. Miksi ne niin tekisivät? Kuvitellaanko suomessa, että virossa on elintaso jotenkin suomea huonompi? Varmaan joillain mittareilla, mutta ei raksallekaan tule suomeen enää kuin puolalaisia tms. Osaava virolainen työntekijä pärjää virossa paljon paremmin kun suomessa. Anyway, veropolitiikkaa yms. eikä liity tähän muuten kuin että virolainen firma voi tulla suomeen. En tiedä miksi se olisi kuluttajalle huono asia.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Tuli mieleen, kun joku kuski oli hävöksissä ja siihen tuli sitten meille toinen kuski meitä kuskimaan, joka kommentoi ensimmäistä kuskia: "Yön musta kamelikuski."
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mistaan pain Suomea et saa tonnia yossa minaan juhlapyhana ellet sitten paina 8h autolla 18 tuntia putkeen tai vappuna 20h putkeen.

Ja ota huomioon etta esim. Jyvaskylan kokoisella alueella KELA-kyydit muodostavat huomattavan osan ajoista ja jos et ole heidan jarjestelmassaan, ei kyyteja tule.

Muutenkin vahan eparealistista ajatella etta tuolta vain haetaan helpot rahat, istutaan kotona, kylla joku soittaa kyydin. Sohvalla noutoajatkin pitenevat. Ei tuo lupien vapauttaminen helpota asiaa yksittaisen kuskin kohdalta silla autoja tulee olemaan huomattavasti liikaa liikenteessa ensimmaiset pari vuotta

Toisaalta uutenavuotena moninkertaistuu hinnat se on varma, ei varmaan kovin kaukana siitä tonnista olla yhdeltä yöltä tuolta vuorolta. Lähinnä pointti että jatkossa pystyy paremmin pyhinä ja sesonkina myös ottamaan hintaa ja ehkä paikkamaan hiljaisempia kausia.

Niin ja en ole missään sanonut että olisin Jyväskylään suunitteilla en asu täälä enää kauan tai asuisi jos jostain löytyisi duunia jossa voisi yli 500e jäädä verojen jälkeen ja suunitella itse hieman työvuoroja. Emäntä haluaisi että asuisin 180 kilometriä lähempänä. Pirkanmaan aluetta olisi, pointti olisikin että pystyisi lähtemäään tarvittaessa paikkamaan muiden pitäjien vajettakin jos jotain jossain tapahtuu jotain kun monta paikkakuntaa "lähettyvillä". Pointti olisikin enemmän ajaa kaikki yövuorot viikonloppuna, viikolla enemmän tehostaa silloin kun jotain tapahtuu eikä päivystää yötäpäivää jolloin varmasti se tuntitaksakin on työmäärään nähden heikko.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistaan pain Suomea et saa tonnia yossa minaan juhlapyhana ellet sitten paina 8h autolla 18 tuntia putkeen tai vappuna 20h putkeen.

Vuonna 2009 pikkujoulu-aikaan ajoin 16 tunnin (aloitus klo 13, lopetus klo 05, oli mukana pari taukoa ja tolpalla istumista mikä kävi tauosta) lauantaivuorossa 1100€ kassan silloisilla taksoilla Vantaalla, eli kyllä se mahdollista on. Toki tuossa sattui hyvää tsägää mm yhden Helsinki-Vantaa - Turku kyydin ja paluumatkalla Lohja-Helsingin keskusta.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pirkanmaan aluetta olisi, pointti olisikin että pystyisi lähtemäään tarvittaessa paikkamaan muiden pitäjien vajettakin jos jotain jossain tapahtuu jotain kun monta paikkakuntaa "lähettyvillä". Pointti olisikin enemmän ajaa kaikki yövuorot viikonloppuna, viikolla enemmän tehostaa silloin kun jotain tapahtuu eikä päivystää yötäpäivää jolloin varmasti se tuntitaksakin on työmäärään nähden heikko.

Eli viikonloput Tampereen keskustas ja sitten arkena hoidat esim. Ylöjärven ja Nokian ruuhkia? Vai tarkoititko oikein Oriveden ja Pälkäneen arkiruuhkia? Mikäli ymmärsin oikein niin kannattaa pitää tämä mukavana harrastuksena eikä laskea tuloja tuon varaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Vuonna 2009 pikkujoulu-aikaan ajoin 16 tunnin (aloitus klo 13, lopetus klo 05, oli mukana pari taukoa ja tolpalla istumista mikä kävi tauosta) lauantaivuorossa 1100€ kassan silloisilla taksoilla Vantaalla, eli kyllä se mahdollista on. Toki tuossa sattui hyvää tsägää mm yhden Helsinki-Vantaa - Turku kyydin ja paluumatkalla Lohja-Helsingin keskusta.
Pitkat loikotukset aina mukavia.

Itselle paras oli jouluaatto 2014(?) 16-02 vuoro. Ensinnakin ihmiset helvetin hyvalla tuulella kun on syoty kunnolla ennen juomista, ja toisekseen haistatin pitkat pukukoodille ja pistin pukin vehkeet niskaan. ~200 euroa tippeja, jokainen perheen isa antoi vahintaa 20€. Vinkkina.

Tyo itsessaanhan oli mukavaa mutta kylla silla oman elaman saa helposti tapettua
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toisaalta uutenavuotena moninkertaistuu hinnat se on varma.

Näinhän se tulee menemään. Jossain odottaa auto mikä ei liiku mihinkään ilman 500 euroa. Hetken ehkä joutuu odottamaan, mutta sitten se humalainen porukka löytyy millä on muka rahaa. Kuun viimeinen päivä on aika yleinen palkanmaksupäivä.

Laittaisiko joku nyt siis ranskalaisilla viivoilla mitä hyvää tästä voi seurata.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Laittaisiko joku nyt siis ranskalaisilla viivoilla mitä hyvää tästä voi seurata.

-Kiire aikoina voit saada auton hieman nykyistä nopeammin. Toki vähintään tuplahinnalla, joten en nyt ole ihan varma meneekö tämäkään positiivisen puolelle.

Siinäpä ne oli. Noin niinkuin asiakkaan kannalta ajateltuna.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Väität siis, että kilpailu nostaa hintoja? Melko mielenkiintoinen väite mikä perustunee taksikuskien puheisiin.
Faktoihin perustuen kyllä. Vapailla markkinoilla (Ruotsi) hinnat pompsahti vapautumisen myötä. Tänäpäivänä Suomessa on Pohjoismaiden halvin taksi, kiitos säännellyn järjestelmän ja maksimitaksan.
 

Tuamas

Jäsen
Faktoihin perustuen kyllä. Vapailla markkinoilla (Ruotsi) hinnat pompsahti vapautumisen myötä. Tänäpäivänä Suomessa on Pohjoismaiden halvin taksi, kiitos säännellyn järjestelmän ja maksimitaksan.

Hintojen varianssi varmasti kasvaa, mutta vaikea nähdä mekanismia jolla säätelyn väheneminen ja kilpailun lisääntyminen nostaa hintoja.

Tässä muuten hiukan erilaista dataa
http://mikkosavelius.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215680-taksimatka-jopa-puolet-halvempi-tukholmassa
 
Viimeksi muokattu:

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hintojen varianssi varmasti kasvaa, mutta vaikea nähdä mekanismia jolla säätelyn väheneminen ja kilpailun lisääntyminen nostaa hintoja.

Tässä muuten hiukan erilaista dataa
http://mikkosavelius.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215680-taksimatka-jopa-puolet-halvempi-tukholmassa
Siitä kuvaajasta voi arvailla minä vuonna Ruotsissa luvat ja hinnat vapautettiin. KESKIMÄÄRIN hinnat tulee nousemaan aivan varmasti myös Suomessa, aivan kuten jokaisessa maassa missä luvat ja hinnat on vapautettu.
 

Liitteet

  • FB_IMG_1511620313296.jpg
    FB_IMG_1511620313296.jpg
    18,5 KB · kertaa luettu: 388
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös