Mainos

Taksikuskit

  • 261 105
  • 1 475

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja eikös Uber ollut olemassa jo ennen tätä uudistustakin ?
Oli ja ei ollut.

Uber ehti aloittaa Suomessa, mutta sitten sen toiminta käytännössä kiellettiin, koska se ei sopinut Suomen taksimonopoliin. Eli aikana, jolloin taksiuudistus tehtiin, monopolihintoja halvemmat kyytisovellukset olivat kiellettyjä.

Itse olen tehnyt testin: matkustan aina silloin tällöin Meilahden (ei sairaala) ja Kalasataman välin Uberilla, jolla hinta on ollut n. 12-13€. Kerran otin ison taksifirman auton tolpalta, koska se oli helposti saatavilla. Sillä maksoi n. 24 €. Ymmärrettävästi en enää sen jälkeen ole koskaan käyttänyt perinteistä mittaritaksia...

Minulle olisi hyvin sopinut vanha taksilaki sillä pienellä uudistuksella, että sovelluspohjaisia kyytipalveluita ei laskettaisi takseiksi, vaan niiden toiminta sallittaisiin siinä rinnalla. Kuluttaja voisi sitten äänestää lompakollaan...
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei ole Vantaallakaan kaikki asiat kunnossa. Vaikeaa tuntuu olevan pykälien mukaan autoileminen.


Sinällään tuo ajopäiväkirja on siitä "vekkuli", että siitä käytetään alalla leikkisästi nimitystä "satupäiväkirja". Siihen voit kynällä kirjoittaa mitä paskaa haluat.
Vuororaportti ei kelpaa, vaikka siitä näkyy minuutilleen,miloin olet vuoron aloittanut, miten olet ollut taukotilassa, paljonko ajettu taksalla, paljonko olet vapaatilassa ym ym...
Jännää myös, että olet voinut olla 2 h putkeen paikallaan ( auto ei ole liikkunut ) vapaatilassa, oletko töissä vai "tauolla".

Nuo muut asiat nyt ovat ihan peruskauraa ja helppoja toteuttaa, jos vaan on halua.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Onkohan tilanne Helsingin rautatieaseman taksitolpalla rauhoittunut, kuten jutussa väitetään?

Eniten pisti jutussa silmään että jos yksityisyrittäjän ainut keino saada asiakkaita on yhdeltä tolpalta. Ehkä joutaakin tippua osa pois.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

Eikö viranomaiset todellakaan mahda mitään näille?
Kaikkeen muuhun riittää resursseja mutta tätä on vatuloitu monta vuotta.
On uhkuttu ja puhkuttu, parempi että en enää enempää kommentoi tuota mutta ihmetyttää kyllä.
Näin tämä varjoyhteiskunta pikku hiljaa muodostuu tänne joka suhteessa, osan pitää noudattaa lakeja ja osan ei.

Jos jossain muualla Suomessa tavalliset parkkeeraajat räyhäisivät, tekisivät mitä sattuu ja hakkaisivat ihmisiä niin poliisi puuttuisi asiaan hyvin nopeasti.
Mutta kun kyseessä on Helsinki ja taksit, ei keinoja ilmeisesti ole.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Tätä uutista ollaankin odotettu.

Josko 3 hylyn jälkeen todettaisiin vaan, että Sä et vaan sovellu taksikuskiksi?

Ja onhan toi ny jumalauta ihan vitsi, että ei vaadita kielitaitoa?!?!. Voiko sina kirjoita osote taha navi. Mina ei tieda missa on lansisaatama ( Helsingin rautatieasemalta lähtö )
 

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Mikäköhän helvetti siinä Steissin tolpan kilpailutuksen päätöksessä kestää kun sellainen saatiin jo Pasilaankin aikaan? Vai koulutetaanko Santiksessa jotain panssaroitua iskujoukkoa suojaamaan voittajafirmoja ja sitten vasta uskalletaan julkaista. Aivan naurettavaa että päärautatieaseman lakaisussa menee näin kauan aikaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Josko 3 hylyn jälkeen todettaisiin vaan, että Sä et vaan sovellu taksikuskiksi?

Ja onhan toi ny jumalauta ihan vitsi, että ei vaadita kielitaitoa?!?!. Voiko sina kirjoita osote taha navi. Mina ei tieda missa on lansisaatama ( Helsingin rautatieasemalta lähtö )

En myöskään ymmärrä miksei paikallistuntemuksen koetta voisi olla, se pakottaisi kuskin opettelemaan ainakin yhden alueen paremmin vaikka myöhemmin muualla työskentelisi.

Ylipäätänsä nuo uudistukset tuntuu ihan hyviltä mitä esitetty varsinkin koulutuksen lisääminen sillä nythän kuskin ei tarvitse tietää alasta mitään vaan vaikka hypätä suoraan ajamaan taksia kunhan helppo koe on suoritettu. Osa välityksissä kyllä tekee omia koulutuksia mutta ei lähellekään kaikki.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@-pasi- täällä palstalla kun on parissa ketjussa tullut tuotua esille, että itse ajan mittaria, niin lähinnä vituttaa tää touhu mitä se tällä alalla nykyään on.

Se, että ennen ajettiin Valtioneuvoston asettamalla "maksimi hinnalla" koko maassa, palveli asiakasta. Asiakas tiesi, että saa luotettavan kyydin, jossa ei tule kusetuksi. Nyt 1.7.18 lähtien niin ei ole ollut!!! Nyt on useita vuosia saanut kusettaa surutta asiakasta. Vittu millä muulla alalla saat toimia näin.

Miten sä voit toimia palveluammatissa jossa et osaa palvella asiakasta, asiakkaan omalla kielellä. Joo en mä osaa ite Syyriaa tjsp Arabikieltä, mutta ei niitä asiakkaita olekkaan. Mutta Suomessa sä kuskaat suomalaisia, sun pitää osata puhua Suomea

Ennen oli paikallistuntemuskokeet, piti tietää missä mikäkin paikka on ja miten sinne ajetaan. Aikanaan setä ajoi pirssiä pääkaupunkiseudulla. Opetteli puhelinluettelon kartasta katuosoitteet...
Nykyään riittää, että osaat jotenkin sanoa asiakkaalle, et voiko kirjota tai sanoa osote tahan mun mapsi... Surullista...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja itsehän tosiaan kanssa jokin aika sitten suoritin tuon taksinkuljettajan ajoluvan ja liityinkin yhteen taksifirmaan. Kokeessa tosiaan helppoja kysymyksiä jotka helppo päätellä tai tietää jo jos ajanut ajokortin. Sitten olikin firmassa vuorossa pari tuntia power pointteja ja muutama tunti ohjaajan kanssa joiden aikana kerkesi kaksi ajoa ajamaan. Tämän jälkeen olinkin sitten täysiverinen ammattilainen ajamaan taksia. Hyvin nopeasti tuli kyllä huomattua että eihän se ihan noinkaan pitäisi mennä että asiakkaiden ollessa kyydissä testaillaan miten vaikka maksupäätteet, eri softat, sotekyydit ym.. toimii ja puhumattakaan eri lainsäädäntöön liittyviä asioita joita missään kohti ei missään ole käyty läpi. Eikä tämä siis ollut mikään muutaman auton firma joita paljon. Lopulta tuli hyvin nopeasti itselle ainakin selväksi että pitää vielä käydä jonkun aluetaksin oma kuljettajakoulutus ensin ja uudestaan sitten paremmalla yrityksellä.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin ja edellisen viestini pointti eniten ehkä se että kyllähän jatkossa kuskien ammattitaitoa pitää ennen luvan saantia pohjustaa jotenkin vaikka nyt aluksi tuolla 20-30 tunnin koulutuksella. Nythän tuo on vähän kun muropaketista saisi luvan ja sitten ihmetellään kun mitään sääntöjä ei ole, ei tietenkään jos kukaan ei edes tiedä niitä, vähän kun alettaisiin jotain monopolyä pelaan ja keksiä pelin aikana niitä.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikäköhän helvetti siinä Steissin tolpan kilpailutuksen päätöksessä kestää kun sellainen saatiin jo Pasilaankin aikaan?
Steissistä en tiedä, mutta Pasilassa tolppa sijaitsee Triplan hallinnoimmalla alueella ja he tekivät omat johtopäätökset ihan ilman kilpailutusta.
 

molari

Jäsen
@-pasi- täällä palstalla kun on parissa ketjussa tullut tuotua esille, että itse ajan mittaria, niin lähinnä vituttaa tää touhu mitä se tällä alalla nykyään on.

Se, että ennen ajettiin Valtioneuvoston asettamalla "maksimi hinnalla" koko maassa, palveli asiakasta. Asiakas tiesi, että saa luotettavan kyydin, jossa ei tule kusetuksi. Nyt 1.7.18 lähtien niin ei ole ollut!!! Nyt on useita vuosia saanut kusettaa surutta asiakasta. Vittu millä muulla alalla saat toimia näin.

Miten sä voit toimia palveluammatissa jossa et osaa palvella asiakasta, asiakkaan omalla kielellä. Joo en mä osaa ite Syyriaa tjsp Arabikieltä, mutta ei niitä asiakkaita olekkaan. Mutta Suomessa sä kuskaat suomalaisia, sun pitää osata puhua Suomea

Ennen oli paikallistuntemuskokeet, piti tietää missä mikäkin paikka on ja miten sinne ajetaan. Aikanaan setä ajoi pirssiä pääkaupunkiseudulla. Opetteli puhelinluettelon kartasta katuosoitteet...
Nykyään riittää, että osaat jotenkin sanoa asiakkaalle, et voiko kirjota tai sanoa osote tahan mun mapsi... Surullista...

Aika paljon saa taksiala myös ottaa "omaan piikkiin", että surkea taksilaki runnottiin läpi, kun sellaista omaehtoista uudistumisen halua ei ollut. Nyt jälkeenpäin jaksetaan toitottaa, että oli luotettavat kuljettajat ja hintataso tiedossa ja sama kautta maan, totta, mutta sitten unohtuu se fakta, että ainakin pk-seudulla taksin saanti tiettyinä aikoina ihan arkisinkin oli vaikeaa, jopa mahdotonta (aamu- ja iltapäivät, kesäyöviikonloput), siis muulloinkin, kun juhlapyhinä ja pikkujouluaikaan ja sama asia taisi olla Tampereella, laidoille ei tahtonut autoja aina riittää.

Ratkaisuksi olisi varmaan riittänyt, että nurkkakuntaista ja sisäänpäin lämpenevää lupakäytäntöä olisi höllennetty ja/tai ainakin se, että kaikki autot olisivat olleet palvelemassa ruuhka-aikoina. Usea autoilija sortui siihen, että oltiin kentällä virkamiestyyliin virka-aikana, kun silläkin sai kohtuukassan aikaan, eikä silloin, kun kysyntä oli kovimmillaan ja auto tarve suuri.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja onhan toi ny jumalauta ihan vitsi, että ei vaadita kielitaitoa?!?!. Voiko sina kirjoita osote taha navi. Mina ei tieda missa on lansisaatama ( Helsingin rautatieasemalta lähtö )
Mitä viime viikkoinakin lukenut uutisia ulkomaalaisten työllistymisessä Suomeen, niin kyllähän tämä nyt nimenomaan on ammattikunta johon sitä suomenkielen taitoa ei tarvita. Suomi on jo nyt ihan riittävän periferia ulkomaiselle työvoimalle, jos ruvetaan taksikuskeilta vaatimaan kielitaitoa niin saadaan aika monta tuilla eläjää lisää.

Paikallistuntemusta täytyy olla, ja pitäisi testata paremmin lupaprosessissa. Kielitaito ei tähän kuitenkaan liity.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mitä viime viikkoinakin lukenut uutisia ulkomaalaisten työllistymisessä Suomeen, niin kyllähän tämä nyt nimenomaan on ammattikunta johon sitä suomenkielen taitoa ei tarvita.

Näyttääkö tämän hetken julkinen keskustelu siltä, että suomen kielen taitoa ei tarvitse taksialalla?

Lähes kaikki keskustelu päätyy lopulta siihen, kun kuski ei pysty kommunikoimaan ja ajaa jonkun muun maan liikennesäännöillä. Meillä ajetaan hyvin paljon julkisen puolen taksikyytejä yhteiskunnan rahoilla, jossa suomen kielen osaamattomuus on lähtökohtaisesti käsittämätöntä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitä viime viikkoinakin lukenut uutisia ulkomaalaisten työllistymisessä Suomeen, niin kyllähän tämä nyt nimenomaan on ammattikunta johon sitä suomenkielen taitoa ei tarvita. Suomi on jo nyt ihan riittävän periferia ulkomaiselle työvoimalle, jos ruvetaan taksikuskeilta vaatimaan kielitaitoa niin saadaan aika monta tuilla eläjää lisää.

Paikallistuntemusta täytyy olla, ja pitäisi testata paremmin lupaprosessissa. Kielitaito ei tähän kuitenkaan liity.

Mun pointti oli myös se, että kun olet asiakaspalvelualalla, sun on vaan osattava palvella asiakasta hänen kielellään. Taksit kuljettaa mm. lapsia ja vanhuksia! Kyllä siinä pitää osata kommunikoida sen asiakkaan kanssa. Muistisairas asiakas ja kielitaidoton kuski. Hyvä yhdistelmä?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun pointti oli myös se, että kun olet asiakaspalvelualalla, sun on vaan osattava palvella asiakasta hänen kielellään. Taksit kuljettaa mm. lapsia ja vanhuksia! Kyllä siinä pitää osata kommunikoida sen asiakkaan kanssa. Muistisairas asiakas ja kielitaidoton kuski. Hyvä yhdistelmä?

Mitenkäs se kielitaito auttaa jos asiakas on muistisairas?
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näyttääkö tämän hetken julkinen keskustelu siltä, että suomen kielen taitoa ei tarvitse taksialalla?

Lähes kaikki keskustelu päätyy lopulta siihen, kun kuski ei pysty kommunikoimaan ja ajaa jonkun muun maan liikennesäännöillä. Meillä ajetaan hyvin paljon julkisen puolen taksikyytejä yhteiskunnan rahoilla, jossa suomen kielen osaamattomuus on lähtökohtaisesti käsittämätöntä.
Muiden maiden liikennesäännöillä ajaminen ei liity kielitaitoon. Taksikuskin työtä pystyy tekemään vaikkei suomea puhuisikaan. Yhtälailla nykypäivänä monessa ravintolassa palvellaan englanniksi.

Mun pointti oli myös se, että kun olet asiakaspalvelualalla, sun on vaan osattava palvella asiakasta hänen kielellään. Taksit kuljettaa mm. lapsia ja vanhuksia! Kyllä siinä pitää osata kommunikoida sen asiakkaan kanssa. Muistisairas asiakas ja kielitaidoton kuski. Hyvä yhdistelmä?
Sieltähän se "eikö kukaan ajattele lapsia" kommentti tuli. Muistisairaan asiakkaan kanssa kielitaito taitaa yleensä olla ongelmista se pienin, ja eiköhän lapsien ja muistisairaiden osalta kyyti ole jo tilattu valmiiksi kohteeseen, jolloin osoitteista ei tarvitse säätää enää auton kyydissä. Ja jos julkisen puolen kyydit halutaan jommalla kummalla kotimaisella toteuttaa, voidaan se niihin asettaa vaatimukseksi, mutta ei pelkästään noiden takia kannata pistää suurta määrää taksikuskeja kortistoon. Monesta muusta syystä sen toki voisi tehdä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sieltähän se "eikö kukaan ajattele lapsia" kommentti tuli. Muistisairaan asiakkaan kanssa kielitaito taitaa yleensä olla ongelmista se pienin, ja eiköhän lapsien ja muistisairaiden osalta kyyti ole jo tilattu valmiiksi kohteeseen, jolloin osoitteista ei tarvitse säätää enää auton kyydissä.

No ei se kuule aina mene ihan noinkaan. Kyllä noissa Kela -kyydeissä hyvin usein on ns. säätämistä. Ei ne aina pidä paikkaansa ja se asiakas voi alkaa siinä matkalla selittään, että En mä kuule täällä asu...
Kohteessa voi olla kerrostalo, mutta keskus on laittanut osoitteeksi vaan esim. pelkän talon numeron. Siinä sitten kierretään kaikki 6 rappukäytävän ovea läpi kun puuttuu se E-kirjain + asunnon numero.
Monessa oudossa paikassa on talot merkattu todella puutteellisesti. Esim. Hervanta on sellainen "helvetti", että siellä pitää oikeasti tietää missä mikäkin talo on. Siellä saa ajella jalkakäytäviä pitkin ees taas että löytää sen oikean talon. Kyllä siinä ihme ja kumma pitää vähän kysyä, et ööö anteeksi mikä talo se olikaan =) ?
Ja se navi voi ilmoittaa, että olet saapunut määränpäähän... "Ja talo on jossain 70 m päässä"

edit. siellä kyydin tiedoissa voi olla maininta, että Lasta / vanhusta ei saa jättää yksin!! Kotihoito esim. vastasssa. No mitäs lottoot onko se aina vastassa? No ei ole.
Se ei aina riitä kyytitilanteissa, että osaa pyytää asiakkaan kirjoittamaan sen osoitteen...
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitä voit itse miettiä ihan rauhassa, et ilmeisesti ole palvelualalla töissä? Ikävä kyllä asiakkaiden kanssa pitää vähän osata keskustella ja ns. lukea sitä asiakasta.

Kiitos vastauksesta.

Jos on muistisairas niin on muistisairas. Eikös muistisairaalla pitäisi olla joku saattaja tms. jotta voi taksilla matkustaa? Tai sitten sovittuna kyyti ovelta ovelle ja sopijana lienee joku muu kuin muistisairas.

Vähän vaikea nähdä sitäkään tilannetta, että aletaan ennen taksikyytiä tai alkumatkasta rupattelemaan, ja arvioimaan, että näinköhän asiakas on muistisairas ja voiskohan kyseistä henkilöä ottaa kyytiin tai viedä perille. Ehkä näinkin sitten usein tapahtuu.

No mutta joo, tähän tarvitse sen enempää tarttua.
 

Glove

Jäsen
Aika paljon saa taksiala myös ottaa "omaan piikkiin", että surkea taksilaki runnottiin läpi, kun sellaista omaehtoista uudistumisen halua ei ollut. Nyt jälkeenpäin jaksetaan toitottaa, että oli luotettavat kuljettajat ja hintataso tiedossa ja sama kautta maan, totta, mutta sitten unohtuu se fakta, että ainakin pk-seudulla taksin saanti tiettyinä aikoina ihan arkisinkin oli vaikeaa, jopa mahdotonta (aamu- ja iltapäivät, kesäyöviikonloput), siis muulloinkin, kun juhlapyhinä ja pikkujouluaikaan ja sama asia taisi olla Tampereella, laidoille ei tahtonut autoja aina riittää.

Ratkaisuksi olisi varmaan riittänyt, että nurkkakuntaista ja sisäänpäin lämpenevää lupakäytäntöä olisi höllennetty ja/tai ainakin se, että kaikki autot olisivat olleet palvelemassa ruuhka-aikoina. Usea autoilija sortui siihen, että oltiin kentällä virkamiestyyliin virka-aikana, kun silläkin sai kohtuukassan aikaan, eikä silloin, kun kysyntä oli kovimmillaan ja auto tarve suuri.
Eipä siellä radalla määräänsä enempää voi yrittäjäkään olla jos ei saa kuljettajia töihin. Käsittääkseni siinä oli yksi syy isoimpien kaupunkien autopulaan tiettyinä aikoina. Auto kun ei liiku ilman kuljettajaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös