No ei se kuule aina mene ihan noinkaan. Kyllä noissa Kela -kyydeissä hyvin usein on ns. säätämistä. Ei ne aina pidä paikkaansa ja se asiakas voi alkaa siinä matkalla selittään, että En mä kuule täällä asu...
Kohteessa voi olla kerrostalo, mutta keskus on laittanut osoitteeksi vaan esim. pelkän talon numeron. Siinä sitten kierretään kaikki 6 rappukäytävän ovea läpi kun puuttuu se E-kirjain + asunnon numero.
Monessa oudossa paikassa on talot merkattu todella puutteellisesti. Esim. Hervanta on sellainen "helvetti", että siellä pitää oikeasti tietää missä mikäkin talo on. Siellä saa ajella jalkakäytäviä pitkin ees taas että löytää sen oikean talon. Kyllä siinä ihme ja kumma pitää vähän kysyä, et ööö anteeksi mikä talo se olikaan =) ?
Ja se navi voi ilmoittaa, että olet saapunut määränpäähän... "Ja talo on jossain 70 m päässä"
edit. siellä kyydin tiedoissa voi olla maininta, että Lasta / vanhusta ei saa jättää yksin!! Kotihoito esim. vastasssa. No mitäs lottoot onko se aina vastassa? No ei ole.
Se ei aina riitä kyytitilanteissa, että osaa pyytää asiakkaan kirjoittamaan sen osoitteen...
Ei se välttämättä aina riitäkään, mutta ihan jokaisella alalla törmätään siihen, että erikoistapausten erikoistapausten kanssa on haasteita, joista kaikkia ei millään toimintamallilla saada vedenpitävästi toimimaan.
Jos taksin kyytiin heitetään se lapsi tai vanhus, ainakin oma ajatusmaailma on lisätä tilaukseen mahdollisimman tarkat ohjeet ja tiedot, siitä yksinkertaisempikin kuski osaa sen lyödä käännössovellukseen jos ei kieltä puhu. Ja jos nyt napataan vielä mainitsemasi muistisairas ihminen esimerkiksi, niin ei he sitä kuskia useinkaan osaa ohjata perille, vaikka samaa kieltä puhuisivatkin, koska eivät sinne muutenkaan löytäisi (tai ohjaisivat väärään kohteeseen).
Tarpeen tullen ihmiset ovat hyvinkin neuvokkaita ja etenkin lapset osaavia mobiililaitteiden kanssa. Se että jotkut yksittäiset asiakkaat eivät pysty operoimaan muiden kanssa samalla tasolla ei tarkoita, että systeemi olisi huono, heidän kanssa ihan kantasuomalaisetkin kuskit (ja muut asiakaspalvelijat) kohtaavat haasteita.
Tää on vähän "kakspiippuinen" juttu...
Ehkä se aiemmin oli vähän niinkuin kunnia-asia että taksi osasi sinne perille, ilman mitään apulaitteita? Okei, ei niitä ollutkaan saatavilla, mutta kun hyppäsit taksin kyytiin Tampereella Keskustorilta ja sanoit et Fysiikanpolku... Niin taksi vei sut Hervantaan, eikä Lentävänniemeen....
Ja kun itekin aikanaan koetta suoritin, niin siellä oli juuri tuo paikallistuntemus myös...
Nykyään on tosiaan helppoa kun lyöt naviin sen osoitteen ja ajat sen mukaan. Mutta isoissa mestoissa olisi kyllä ihan hyvä tietää tietyt "merkittävät" paikat. Ja antaahan se nyt jo ihan asiallisen kuvan susta kuljettajana, kun tiedät että mihin niinkun mennään.
Tässä mainitset hyviä pointteja. Aikanaan kun naveja ei vielä ollut, oli oikeastaan pakko tuntea teiden ja katujen nimiä, koska karttaa selaamalla olisi mennyt ikuisuus. Nykyään tuota tarvetta ei enää ole ja täytyy itsekin myöntää että oman asuinalueen kadunnimistön osaan nippanappa sijoittaa oikeaan osaan kaupunkia, mutta tarkkaa sijaintia en monenkaan osalta. Puhumattakaan sitten kaikista muista alueista. Paikallistuntemusta täytyisi tietenkin sen verran olla, että yleisimmät kohteet ja nähtävyydet löytää ilman naviakin, mutta kokeneempikin ammattikuski hyötyy nykyään navien reittiohjeista, koska osaavat hakea liikennetilanteen mukaan nopeimpia reittejä.
Jos nyt koostan lopuksi vielä omia pointteja tämän keskustelun osalta, niin todella monelle ihmisistä ei ole mitään merkitystä puhuuko taksikuski suomea vai ei. Jo tällä hetkellä myös eläkeläisistä suuri osa puhuu englantia hyvällä tasolla ja ovat myös kyvykkäitä mobiilisovellusten kanssa. Tämä ei tarkoita sitä että kaikki siihen pystyvät, mutta suuri osa kyllä. Uberin ja vastaavien myötä on siirrytty enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että jo ennen kyydin saapumista paikalle on sovittu mihin ollaan menossa ja paljonko kyyti maksaa ja tämä tulee yleistymään enemmissä määrin. Yksinkertaisimmillaan kyydin aikana sanot kuskille hei ja kiitos. Ei ulkomaillakaan aina löydy yhteistä kieltä taksikuskin kanssa, mutta aina on löydetty perille oikeaan paikkaan tavalla tai toisella. Julkisenkaan puolen kyydeissä en näe miksi suomenkieli pitäisi olla vaatimuksena, mutta jos se nyt on kynnyskysymys niin voihan sinnekin vaatimuksen suomen- tai ruotsinkielen osaamisesta laittaa.