Taksikuskit

  • 259 140
  • 1 476

Glove

Jäsen
Aika paljon saa taksiala myös ottaa "omaan piikkiin", että surkea taksilaki runnottiin läpi, kun sellaista omaehtoista uudistumisen halua ei ollut. Nyt jälkeenpäin jaksetaan toitottaa, että oli luotettavat kuljettajat ja hintataso tiedossa ja sama kautta maan, totta, mutta sitten unohtuu se fakta, että ainakin pk-seudulla taksin saanti tiettyinä aikoina ihan arkisinkin oli vaikeaa, jopa mahdotonta (aamu- ja iltapäivät, kesäyöviikonloput), siis muulloinkin, kun juhlapyhinä ja pikkujouluaikaan ja sama asia taisi olla Tampereella, laidoille ei tahtonut autoja aina riittää.

Ratkaisuksi olisi varmaan riittänyt, että nurkkakuntaista ja sisäänpäin lämpenevää lupakäytäntöä olisi höllennetty ja/tai ainakin se, että kaikki autot olisivat olleet palvelemassa ruuhka-aikoina. Usea autoilija sortui siihen, että oltiin kentällä virkamiestyyliin virka-aikana, kun silläkin sai kohtuukassan aikaan, eikä silloin, kun kysyntä oli kovimmillaan ja auto tarve suuri.
Eipä siellä radalla määräänsä enempää voi yrittäjäkään olla jos ei saa kuljettajia töihin. Käsittääkseni siinä oli yksi syy isoimpien kaupunkien autopulaan tiettyinä aikoina. Auto kun ei liiku ilman kuljettajaa.
 

Alejandro

Jäsen
En myöskään ymmärrä miksei paikallistuntemuksen koetta voisi olla, se pakottaisi kuskin opettelemaan ainakin yhden alueen paremmin vaikka myöhemmin muualla työskentelisi.
Tästä on moni palstatoveri aiemminkin maininnut, mutta lainaan nyt sinua sattumalta. Onko tuolla paikallistuntemuksella mitään väliä loppupeleissä? Navigaattorit ovat kuitenkin kaikilla käytössä.

Jos tilaan taksin, niin haluan paikasta A paikkaan B. Ihan sama, että ajaako kuski sinne paikallistuntemuksen vai navigaattorin avulla. Kunhan pääsen perille turvallisesti.
 

molari

Jäsen
Eipä siellä radalla määräänsä enempää voi yrittäjäkään olla jos ei saa kuljettajia töihin. Käsittääkseni siinä oli yksi syy isoimpien kaupunkien autopulaan tiettyinä aikoina. Auto kun ei liiku ilman kuljettajaa.

Totta tuokin, mutta ne samat autoilijat, jotka eivät viitsineet ajaa "kysyntäpiikkejä", manailivat sitten esim. heinä- ja tammi-helmikuussa, että on niin hiljaista. Kyse kuitenkin palveluammatista, jossa autoja pitäisi olla saatavilla silloin, kun on kysyntää, eikä virkamiesmäisesti ajeta silloin, kun huvittaa. Toki ilta-, yö- ja viikonloppuhinnoittelun olisi pitänyt olla parempi.

Oma lukunsa oli sitten erilaiset lupakikkailut (hoitoluvat, eläkeläisautoilijat, nepotismi, jne.), eihän siinä mitään järkeä ollut, että Stadissa luvan saanti kesti yli 10 v, Espoossa ja Vantaalla yli 5 v, pahimmillaan pidempäänkin, vaikka ajo- ja yrityshaluja olisikin ollut. Sama koski yrityksen laajentamista, ilman kikkailua se ei onnistunut.

Paljon hyvää vanhassa systeemissä oli, mutta kuten jo kirjoitin, ei Taksiliitossa oikein "päivityshaluja" ollut, lopulta kävi sitten näin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tästä on moni palstatoveri aiemminkin maininnut, mutta lainaan nyt sinua sattumalta. Onko tuolla paikallistuntemuksella mitään väliä loppupeleissä? Navigaattorit ovat kuitenkin kaikilla käytössä.

Jos tilaan taksin, niin haluan paikasta A paikkaan B. Ihan sama, että ajaako kuski sinne paikallistuntemuksen vai navigaattorin avulla. Kunhan pääsen perille turvallisesti.

Tää on vähän "kakspiippuinen" juttu...

Ehkä se aiemmin oli vähän niinkuin kunnia-asia että taksi osasi sinne perille, ilman mitään apulaitteita? Okei, ei niitä ollutkaan saatavilla, mutta kun hyppäsit taksin kyytiin Tampereella Keskustorilta ja sanoit et Fysiikanpolku... Niin taksi vei sut Hervantaan, eikä Lentävänniemeen....

Ja kun itekin aikanaan koetta suoritin, niin siellä oli juuri tuo paikallistuntemus myös...

Nykyään on tosiaan helppoa kun lyöt naviin sen osoitteen ja ajat sen mukaan. Mutta isoissa mestoissa olisi kyllä ihan hyvä tietää tietyt "merkittävät" paikat. Ja antaahan se nyt jo ihan asiallisen kuvan susta kuljettajana, kun tiedät että mihin niinkun mennään.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin. Vähän tuntuu, että tässä pelataan paljon mielikuvilla. Kuulostaa toisarvoiselta omalla kohdallani, mutta olenkin tätä Uber-/Bolt-sukupolvea.

Ymmärrän tämän näkökulman nimenomaan sellaisen ihmisen kannalta, joka käyttää älypuhelimia ja on muutenkin "nykyaikainen".
Omalla kohdalla taas taksinkuljettajana valtaosa asiakkaista varsinkin arkisin ja päiväsaikaan on vanhuksia/sairaita/lapsia. He eivät ole uber/bolt-sukupolvea. He tarvitsevat apua kaupassa käyntiin. He eivät välttämättä osaa neuvoa tietä kotiin. He käyvät säännöllisesti pankissa nostamassa käteistä ja käyttävät pelkästään käteistä asioimiseen. He tarvitsevat sairaalakäynnin aikana apua/ohjeita, että löytävät oikean sairaalan/rakennuksen/oven/lääkärin vastaanoton. Ja kyllä ihannetilanteessa näillä ihmisillä olisi aina avustaja mukana, mutta todella usein se avustaja on taksinkuljettaja.
Ymmärrät varmaan, että tällaisissa tapauksissa on todellakin etu jos kuljettaja puhuu samaa kieltä kuin asiakas ja tuntee paikkakunnan ja alueet ennestään. Se tuo kummasti asiakkaalle turvaa matkan aikana.
Viikonloppuöisin tätä ongelmaa ei tietenkään ole samalla tavalla. Viihteellä käyvät ihmiset ovat tyytyväisiä, että taksin saa nopeasti ja pääsee kohtuulliseen hintaan kotiin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
No ei se kuule aina mene ihan noinkaan. Kyllä noissa Kela -kyydeissä hyvin usein on ns. säätämistä. Ei ne aina pidä paikkaansa ja se asiakas voi alkaa siinä matkalla selittään, että En mä kuule täällä asu...
Kohteessa voi olla kerrostalo, mutta keskus on laittanut osoitteeksi vaan esim. pelkän talon numeron. Siinä sitten kierretään kaikki 6 rappukäytävän ovea läpi kun puuttuu se E-kirjain + asunnon numero.
Monessa oudossa paikassa on talot merkattu todella puutteellisesti. Esim. Hervanta on sellainen "helvetti", että siellä pitää oikeasti tietää missä mikäkin talo on. Siellä saa ajella jalkakäytäviä pitkin ees taas että löytää sen oikean talon. Kyllä siinä ihme ja kumma pitää vähän kysyä, et ööö anteeksi mikä talo se olikaan =) ?
Ja se navi voi ilmoittaa, että olet saapunut määränpäähän... "Ja talo on jossain 70 m päässä"

edit. siellä kyydin tiedoissa voi olla maininta, että Lasta / vanhusta ei saa jättää yksin!! Kotihoito esim. vastasssa. No mitäs lottoot onko se aina vastassa? No ei ole.
Se ei aina riitä kyytitilanteissa, että osaa pyytää asiakkaan kirjoittamaan sen osoitteen...
Ei se välttämättä aina riitäkään, mutta ihan jokaisella alalla törmätään siihen, että erikoistapausten erikoistapausten kanssa on haasteita, joista kaikkia ei millään toimintamallilla saada vedenpitävästi toimimaan.

Jos taksin kyytiin heitetään se lapsi tai vanhus, ainakin oma ajatusmaailma on lisätä tilaukseen mahdollisimman tarkat ohjeet ja tiedot, siitä yksinkertaisempikin kuski osaa sen lyödä käännössovellukseen jos ei kieltä puhu. Ja jos nyt napataan vielä mainitsemasi muistisairas ihminen esimerkiksi, niin ei he sitä kuskia useinkaan osaa ohjata perille, vaikka samaa kieltä puhuisivatkin, koska eivät sinne muutenkaan löytäisi (tai ohjaisivat väärään kohteeseen).

Tarpeen tullen ihmiset ovat hyvinkin neuvokkaita ja etenkin lapset osaavia mobiililaitteiden kanssa. Se että jotkut yksittäiset asiakkaat eivät pysty operoimaan muiden kanssa samalla tasolla ei tarkoita, että systeemi olisi huono, heidän kanssa ihan kantasuomalaisetkin kuskit (ja muut asiakaspalvelijat) kohtaavat haasteita.

Tää on vähän "kakspiippuinen" juttu...

Ehkä se aiemmin oli vähän niinkuin kunnia-asia että taksi osasi sinne perille, ilman mitään apulaitteita? Okei, ei niitä ollutkaan saatavilla, mutta kun hyppäsit taksin kyytiin Tampereella Keskustorilta ja sanoit et Fysiikanpolku... Niin taksi vei sut Hervantaan, eikä Lentävänniemeen....

Ja kun itekin aikanaan koetta suoritin, niin siellä oli juuri tuo paikallistuntemus myös...

Nykyään on tosiaan helppoa kun lyöt naviin sen osoitteen ja ajat sen mukaan. Mutta isoissa mestoissa olisi kyllä ihan hyvä tietää tietyt "merkittävät" paikat. Ja antaahan se nyt jo ihan asiallisen kuvan susta kuljettajana, kun tiedät että mihin niinkun mennään.
Tässä mainitset hyviä pointteja. Aikanaan kun naveja ei vielä ollut, oli oikeastaan pakko tuntea teiden ja katujen nimiä, koska karttaa selaamalla olisi mennyt ikuisuus. Nykyään tuota tarvetta ei enää ole ja täytyy itsekin myöntää että oman asuinalueen kadunnimistön osaan nippanappa sijoittaa oikeaan osaan kaupunkia, mutta tarkkaa sijaintia en monenkaan osalta. Puhumattakaan sitten kaikista muista alueista. Paikallistuntemusta täytyisi tietenkin sen verran olla, että yleisimmät kohteet ja nähtävyydet löytää ilman naviakin, mutta kokeneempikin ammattikuski hyötyy nykyään navien reittiohjeista, koska osaavat hakea liikennetilanteen mukaan nopeimpia reittejä.

Jos nyt koostan lopuksi vielä omia pointteja tämän keskustelun osalta, niin todella monelle ihmisistä ei ole mitään merkitystä puhuuko taksikuski suomea vai ei. Jo tällä hetkellä myös eläkeläisistä suuri osa puhuu englantia hyvällä tasolla ja ovat myös kyvykkäitä mobiilisovellusten kanssa. Tämä ei tarkoita sitä että kaikki siihen pystyvät, mutta suuri osa kyllä. Uberin ja vastaavien myötä on siirrytty enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että jo ennen kyydin saapumista paikalle on sovittu mihin ollaan menossa ja paljonko kyyti maksaa ja tämä tulee yleistymään enemmissä määrin. Yksinkertaisimmillaan kyydin aikana sanot kuskille hei ja kiitos. Ei ulkomaillakaan aina löydy yhteistä kieltä taksikuskin kanssa, mutta aina on löydetty perille oikeaan paikkaan tavalla tai toisella. Julkisenkaan puolen kyydeissä en näe miksi suomenkieli pitäisi olla vaatimuksena, mutta jos se nyt on kynnyskysymys niin voihan sinnekin vaatimuksen suomen- tai ruotsinkielen osaamisesta laittaa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Niin. Vähän tuntuu, että tässä pelataan paljon mielikuvilla. Kuulostaa toisarvoiselta omalla kohdallani, mutta olenkin tätä Uber-/Bolt-sukupolvea.

Itsellekkin taksialan vapautus on ollut pääasiassa hyvä asia, juuri kun tulee sitten Uberia myös täällä Suomessa käytettyä aika ahkerasti, jos täytyy liikkua paikasta toiseen nopeasti, eikä ole oikein hyvää reittiä / aikaa julkisella kyseistä liikkumista suorittaa. Hyvin kätevää ja helppoa liikkumista, ja hintakin taksiksi hyvin huokea.

Ainoa kestoärsytyksen aihe itselleni on vain tuo Hki-Vantaan lentoasema. Hieman kyrpii, kun tulet yöllä työmatkalta, ja FixuTaxi/Lähitaksi jonot ovat kymmeniä metriä pitkiä, ja tarjolla on vain noita kusetustakseja, joissa mittari juoksee aivan järkyttävää vauhtia.
 

hege

Jäsen
Tuli napattua Uber yhtenä aamuna ja kuljettajan kohdalla oli lisätiedoissa heti maininta että huonokuuloinen/kuuro. Minulle ei asialla ollut väliä kun ei tarvetta muutenkaan kuljettajan kanssa keskustella ja sanoisin, että varsin fiksua laittaa tuollainen lisä-info niin jos vaikka omille vanhemmille olisi ollut kuljetusta tilaamassa olisi ollut helppo jättää ko. kuski väliin.
 

MegaForce

Jäsen
Itsellekkin taksialan vapautus on ollut pääasiassa hyvä asia, juuri kun tulee sitten Uberia myös täällä Suomessa käytettyä aika ahkerasti, jos täytyy liikkua paikasta toiseen nopeasti, eikä ole oikein hyvää reittiä / aikaa julkisella kyseistä liikkumista suorittaa. Hyvin kätevää ja helppoa liikkumista, ja hintakin taksiksi hyvin huokea.

Ainoa kestoärsytyksen aihe itselleni on vain tuo Hki-Vantaan lentoasema. Hieman kyrpii, kun tulet yöllä työmatkalta, ja FixuTaxi/Lähitaksi jonot ovat kymmeniä metriä pitkiä, ja tarjolla on vain noita kusetustakseja, joissa mittari juoksee aivan järkyttävää vauhtia.
Olen itse saanut Boltin siihen Hki-Vantaan juna-aseman/terminaalin pääsisäänkäynnin eteen, meno- sekä paluumatkalla. Auto otti kyytiin tien toiselta puolelta. En tiedä rikottiinko tuossa joitain sääntöjä, mutta toiminut itselläni ongelmitta.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Boltin ja Uberin hinnoilla ei elä Suomessa yksikään yrittäjä, eikä kyllä työntekijäkään:


Erikoiseksi asian tekee se, että taksinkuljettajian ajoluvan saadakseen täytyy tehdä koe, jossa ei pärjää kuin suomen tai ruotsin kielellä. Silti näitä halpiskyytejä ajavat kuljettajat, joilla monella puhuminen onnistuu vain englanniksi. Jossain vaiheessa homma siis kusee täydellisesti, koska näille ihmisille myönnetään ajolupia. Vaihtoehtona on, että ajetaan ilman lupia tai sitten lupa saadaan huijaamalla. Mutta tämähän ei suomalaista kuluttajaa kiinnosta.

Jokainen näitä käyttävä tukee todennäköisesti harmaata taloutta. Näillä hinnoilla ei kukaan taksiyrittäjä saa mitään tuloja ilman lakisääteisten maksujen tai sääntöjen rikkomista. Alustayhtiöt saavat hyvät voitot. Bolt repii joka kyydistä 20 % provision, Uber ottaa 1000 € välityspalkkion kuussa suomalaisen taksiyrittäjän selkänahasta. Lisäksi esimerkiksi Boltin taustoista puhutaan kovin vähän. Paljonko rahasta ajautuu Kiinaan tai Venäjälle?

Mutta ei näillä hinnoilla alustakyydit tule kauaa pyörimään. Tanskassa jo puututtiin vastaavaan ongelmaan ja hinnat nousivat huomattavasti. Tämä on edessä myös Suomessa. Viimeistään stopin hommalle lyö taas kerran ystävämme verottaja.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Kyseessä on virolainen yritys. Onko sinulla tietoa jostain Kiina- tai Venäjä-kytköksistä? Yritin etsiä äkkiä tietoa, mutta en löytänyt mitään asiaan liittyvää.

Alalla on puhuttu viime talvesta alkaen, että ainakin osa on myyty Kiinaan. Tätä tarinaa ovat levittäneet eniten virolaiset.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jokainen näitä käyttävä tukee todennäköisesti harmaata taloutta. Näillä hinnoilla ei kukaan taksiyrittäjä saa mitään tuloja ilman lakisääteisten maksujen tai sääntöjen rikkomista. Alustayhtiöt saavat hyvät voitot. Bolt repii joka kyydistä 20 % provision, Uber ottaa 1000 € välityspalkkion kuussa suomalaisen taksiyrittäjän selkänahasta. Lisäksi esimerkiksi Boltin taustoista puhutaan kovin vähän. Paljonko rahasta ajautuu Kiinaan tai Venäjälle?

Käsittääkseni jokainen alustatalous firma joutuu tietonsa antamaan verottajalle joten varsinaisesti tuosta ei oikein välissä voi vetää kun sen jos joku maksaa käteisellä jonkun kyydin, mutta ne tolpalta saatavat käteiskyyditkin alkaa vähissä varmaan olemaan. Tietenkin aina jotain voi kikkailla kirjanpidolla. Taitaa perustua kannattavuus aika pitkälle sillä että asutaan autossa tai saadaan joku muu asumaan.

Tosin tätä samaa hintojen laskua tullut huomattua kun itsellä Woltia ajanut tässä parin vuoden aikana. Kokoajan tekevät jotain uudistuksia jolla mukamas saadaan kuskille parannuksia, mutta samaan aikaan päivän ansiot vain kokoajan vähenee. Toki myös tuntuu että olisi hiljaisempaa kun vaikka vuosi sitten vaikka kuskejakin jopa vähemmän ainakin täällä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Alalla on puhuttu viime talvesta alkaen, että ainakin osa on myyty Kiinaan. Tätä tarinaa ovat levittäneet eniten virolaiset.

Ei tarvitse sinänsä mennä Wikipediaa kauemmaksi. Firma on kerännyt rahoituskierroksia, jossa kiinalaiset ovat olleet isosti mukana. Listautumista suunnitellaan vuodelle 2025.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Käsittääkseni jokainen alustatalous firma joutuu tietonsa antamaan verottajalle joten varsinaisesti tuosta ei oikein välissä voi vetää kun sen jos joku maksaa käteisellä jonkun kyydin, mutta ne tolpalta saatavat käteiskyyditkin alkaa vähissä varmaan olemaan. Tietenkin aina jotain voi kikkailla kirjanpidolla. Taitaa perustua kannattavuus aika pitkälle sillä että asutaan autossa tai saadaan joku muu asumaan.

Yrittäjänä saa taksialalla Suomessa ajaa vaikka kuinka paljon ilman lepomääräyksiä. Toinen asia on, jos olet työntekijä. Tällöin on määrätyt säännöt. Tätä nämä alustayhtiöt käyttävät hyväkseen, eli maahanmuuttajataustaisia yrittäjiä. Hintoja voi polkea vaikka kuinka, koska Suomen laki ei estä näitä pääasiassa maahanmuuttajia ajamasta nälkäpalkalla käsittämättömiä työtunteja. Lisäksi Uber ja Bolt kilpailevat keskenään niin paljon hinnalla, että aima toisen on oltava entistä halvempi. Tämä on aivan pohjaton kuilu, jossa käytetään huonossa asemassa olevia ihmisiä säälimättömästi hyväkseen. Pakko näillä hinnoilla ei ole kenenkään ajaa. Mutta toisesta kulttuurista tuleva ajattelee monesti, että hänellä ei ole vaihtoehtoja.

Lisäksi monesti nämä yrittäjät ovat oman ilmoituksen mukaan alv-vapauden alla, eli tienaavat oman ilmoituksen mukaan alle 15 000 € vuodessa. Moniko sitten jää oikeasti alle tämän rajan? Sitä voi vain arvailla.
 
Viimeksi muokattu:

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Itse käytän aina Boltia. Jätän aina myös reilun tipin, mikä menee kokonaan suoraan kuskille. Hinta jää silti pajon noista muista ryöstötakseista. Ulkomailla Boltia käyttäessä tippaan yleensä vähintään matkan alkuperäishinnan verran (esim Berliini, Tallinna ja Riika).
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja

”Jos kustannustehokas auto on jatkuvassa käytössä, eli että useampi kuljettaja vuorottelee samaa autoa, kuten alan käytöntöihin kuuluu, niin silloin sanoisin, että täysipäiväinen kuljettaja pystyy pääsemään kuukaudessa 1 500–2 000 euron nettoansioihin. Uusivuoren mukaan tämä tarkoittaa noin 8–10 tunnin työpäiviä viitenä päivänä viikossa."

Tienaat 1500 €, töitä 50 tuntia viikossa ja käytännössä ilman taukoja. Tätähän se näillä alustakyytejä ajavilla on, hyvä että Bolt itsekin sen myöntää. Miljoonat menee ulkomaille, kun suomalainen kuluttaja säästää. Voiko kaikki esimerkiksi Boltia käyttävät tehdä sen todellakin hyvin mielin?
 

MegaForce

Jäsen
Mielestäni on vain hyväksyttävä se fakta, että alustatalous tulee työllistämään yhä useamman tulevaisuudessa perinteisten työpaikkojen lähtiessä ja työmarkkinoiden muuttuessa radikaalisti. Sitten taas leikkaukset, joiden myötä moni menettää työpaikkansa tai asema heikentyy muuten, kannustaa harjoittamaan harmaata taloutta.

Parempi, että ihmiset ovat töissä kuin tekemättä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni on vain hyväksyttävä se fakta, että alustatalous tulee työllistämään yhä useamman tulevaisuudessa perinteisten työpaikkojen lähtiessä ja työmarkkinoiden muuttuessa radikaalisti.

Parempi, että ihmiset ovat töissä kuin tekemättä mitään.
Näin juuri. Vielä kun siitä työstä saisi sellaisen palkan millä elää ilman että tarvitsee hakea apuja sossun luukulta niin hommahan on silloin kunnossa. Nuo Boltit ym. kuulostaa enemmän hyväksikäytöltä kuin elannon ansaitsemiselta...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

”Jos kustannustehokas auto on jatkuvassa käytössä, eli että useampi kuljettaja vuorottelee samaa autoa, kuten alan käytöntöihin kuuluu, niin silloin sanoisin, että täysipäiväinen kuljettaja pystyy pääsemään kuukaudessa 1 500–2 000 euron nettoansioihin. Uusivuoren mukaan tämä tarkoittaa noin 8–10 tunnin työpäiviä viitenä päivänä viikossa."

Tienaat 1500 €, töitä 50 tuntia viikossa ja käytännössä ilman taukoja. Tätähän se näillä alustakyytejä ajavilla on, hyvä että Bolt itsekin sen myöntää. Miljoonat menee ulkomaille, kun suomalainen kuluttaja säästää. Voiko kaikki esimerkiksi Boltia käyttävät tehdä sen todellakin hyvin mielin?

Niin ja kuinka monella noista lopulta on työntekijöitä, eli todelliset ansiot saattaa olla paljon matalammat. Ei nimittäin ihan itsestään selvyys löytää jakamaan autoa. Sitten jos menee taas töihin tuommoiseen firmaan veikkaan että siinä yrittäjä itse ajelee ne kermaisimmat vuorot päältä jolloin kassat kyllä jää paljon matalimmaksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin juuri. Vielä kun siitä työstä saisi sellaisen palkan millä elää ilman että tarvitsee hakea apuja sossun luukulta niin hommahan on silloin kunnossa. Nuo Boltit ym. kuulostaa enemmän hyväksikäytöltä kuin elannon ansaitsemiselta...

Ainakin voin omasta kokemuksesta sanoa että itse kun nyt ajanut Woltia ja myös postia jakanut (en postilla) niin tuossa jää päiviltä käteen suurin pirtein sen verran mitä työttömyyskorvaus olisi. 4h raskasta postinjakoa vastaa abaut yhden päivän päivärahaa ja sitten 8h wolt ajosta keskimäärin jää juuri tuo työttömyysrahan verran (kun lasketaan todelliset yrittäjyyden kulut), eli jotta jotain käteen jäisi pitäisi tehdä isompia tuntimääriä eikä saa sairastaa kun vain vapaapäivinä. Sitten vielä kun olet yrittäjä niin et voi hakea soviteltua päivärahaa. Itsellä vähän kääntymässä siihen suuntaan että ei ole varaa käydä töissä.

EDIT: toki hieman eri firmat kyseessä mutta aika samaan kastiin Boltin ja Uberin kanssa silti mennään.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

”Jos kustannustehokas auto on jatkuvassa käytössä, eli että useampi kuljettaja vuorottelee samaa autoa, kuten alan käytöntöihin kuuluu, niin silloin sanoisin, että täysipäiväinen kuljettaja pystyy pääsemään kuukaudessa 1 500–2 000 euron nettoansioihin. Uusivuoren mukaan tämä tarkoittaa noin 8–10 tunnin työpäiviä viitenä päivänä viikossa."

Tienaat 1500 €, töitä 50 tuntia viikossa ja käytännössä ilman taukoja. Tätähän se näillä alustakyytejä ajavilla on, hyvä että Bolt itsekin sen myöntää. Miljoonat menee ulkomaille, kun suomalainen kuluttaja säästää. Voiko kaikki esimerkiksi Boltia käyttävät tehdä sen todellakin hyvin mielin?

Korkeampiin ansioihin voi päästä ajamalla 8–10 tuntia päivässä 5–6 päivänä viikossa ja painottamalla ajon öihin ja viikonloppuihin.

”Silloin ’kassa’ voi olla bruttona 7 000–8 000 euroa. Jos kuljettaja ajaa yrittäjälle, niin tyypillisten sopimusten mukaan kuljettaja pitää tuosta summasta 35–45 prosenttia itse, ja siitä lähtevät verot.”
Toisaalta tuolla tavalla tienaat sen 2800-3600 euroa bruttona. En minä tuota riistona pidä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös