Taksikuskit

  • 256 161
  • 1 458

Glove

Jäsen
Aika paljon saa taksiala myös ottaa "omaan piikkiin", että surkea taksilaki runnottiin läpi, kun sellaista omaehtoista uudistumisen halua ei ollut. Nyt jälkeenpäin jaksetaan toitottaa, että oli luotettavat kuljettajat ja hintataso tiedossa ja sama kautta maan, totta, mutta sitten unohtuu se fakta, että ainakin pk-seudulla taksin saanti tiettyinä aikoina ihan arkisinkin oli vaikeaa, jopa mahdotonta (aamu- ja iltapäivät, kesäyöviikonloput), siis muulloinkin, kun juhlapyhinä ja pikkujouluaikaan ja sama asia taisi olla Tampereella, laidoille ei tahtonut autoja aina riittää.

Ratkaisuksi olisi varmaan riittänyt, että nurkkakuntaista ja sisäänpäin lämpenevää lupakäytäntöä olisi höllennetty ja/tai ainakin se, että kaikki autot olisivat olleet palvelemassa ruuhka-aikoina. Usea autoilija sortui siihen, että oltiin kentällä virkamiestyyliin virka-aikana, kun silläkin sai kohtuukassan aikaan, eikä silloin, kun kysyntä oli kovimmillaan ja auto tarve suuri.
Eipä siellä radalla määräänsä enempää voi yrittäjäkään olla jos ei saa kuljettajia töihin. Käsittääkseni siinä oli yksi syy isoimpien kaupunkien autopulaan tiettyinä aikoina. Auto kun ei liiku ilman kuljettajaa.
 

Alejandro

Jäsen
En myöskään ymmärrä miksei paikallistuntemuksen koetta voisi olla, se pakottaisi kuskin opettelemaan ainakin yhden alueen paremmin vaikka myöhemmin muualla työskentelisi.
Tästä on moni palstatoveri aiemminkin maininnut, mutta lainaan nyt sinua sattumalta. Onko tuolla paikallistuntemuksella mitään väliä loppupeleissä? Navigaattorit ovat kuitenkin kaikilla käytössä.

Jos tilaan taksin, niin haluan paikasta A paikkaan B. Ihan sama, että ajaako kuski sinne paikallistuntemuksen vai navigaattorin avulla. Kunhan pääsen perille turvallisesti.
 

molari

Jäsen
Eipä siellä radalla määräänsä enempää voi yrittäjäkään olla jos ei saa kuljettajia töihin. Käsittääkseni siinä oli yksi syy isoimpien kaupunkien autopulaan tiettyinä aikoina. Auto kun ei liiku ilman kuljettajaa.

Totta tuokin, mutta ne samat autoilijat, jotka eivät viitsineet ajaa "kysyntäpiikkejä", manailivat sitten esim. heinä- ja tammi-helmikuussa, että on niin hiljaista. Kyse kuitenkin palveluammatista, jossa autoja pitäisi olla saatavilla silloin, kun on kysyntää, eikä virkamiesmäisesti ajeta silloin, kun huvittaa. Toki ilta-, yö- ja viikonloppuhinnoittelun olisi pitänyt olla parempi.

Oma lukunsa oli sitten erilaiset lupakikkailut (hoitoluvat, eläkeläisautoilijat, nepotismi, jne.), eihän siinä mitään järkeä ollut, että Stadissa luvan saanti kesti yli 10 v, Espoossa ja Vantaalla yli 5 v, pahimmillaan pidempäänkin, vaikka ajo- ja yrityshaluja olisikin ollut. Sama koski yrityksen laajentamista, ilman kikkailua se ei onnistunut.

Paljon hyvää vanhassa systeemissä oli, mutta kuten jo kirjoitin, ei Taksiliitossa oikein "päivityshaluja" ollut, lopulta kävi sitten näin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tästä on moni palstatoveri aiemminkin maininnut, mutta lainaan nyt sinua sattumalta. Onko tuolla paikallistuntemuksella mitään väliä loppupeleissä? Navigaattorit ovat kuitenkin kaikilla käytössä.

Jos tilaan taksin, niin haluan paikasta A paikkaan B. Ihan sama, että ajaako kuski sinne paikallistuntemuksen vai navigaattorin avulla. Kunhan pääsen perille turvallisesti.

Tää on vähän "kakspiippuinen" juttu...

Ehkä se aiemmin oli vähän niinkuin kunnia-asia että taksi osasi sinne perille, ilman mitään apulaitteita? Okei, ei niitä ollutkaan saatavilla, mutta kun hyppäsit taksin kyytiin Tampereella Keskustorilta ja sanoit et Fysiikanpolku... Niin taksi vei sut Hervantaan, eikä Lentävänniemeen....

Ja kun itekin aikanaan koetta suoritin, niin siellä oli juuri tuo paikallistuntemus myös...

Nykyään on tosiaan helppoa kun lyöt naviin sen osoitteen ja ajat sen mukaan. Mutta isoissa mestoissa olisi kyllä ihan hyvä tietää tietyt "merkittävät" paikat. Ja antaahan se nyt jo ihan asiallisen kuvan susta kuljettajana, kun tiedät että mihin niinkun mennään.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin. Vähän tuntuu, että tässä pelataan paljon mielikuvilla. Kuulostaa toisarvoiselta omalla kohdallani, mutta olenkin tätä Uber-/Bolt-sukupolvea.

Ymmärrän tämän näkökulman nimenomaan sellaisen ihmisen kannalta, joka käyttää älypuhelimia ja on muutenkin "nykyaikainen".
Omalla kohdalla taas taksinkuljettajana valtaosa asiakkaista varsinkin arkisin ja päiväsaikaan on vanhuksia/sairaita/lapsia. He eivät ole uber/bolt-sukupolvea. He tarvitsevat apua kaupassa käyntiin. He eivät välttämättä osaa neuvoa tietä kotiin. He käyvät säännöllisesti pankissa nostamassa käteistä ja käyttävät pelkästään käteistä asioimiseen. He tarvitsevat sairaalakäynnin aikana apua/ohjeita, että löytävät oikean sairaalan/rakennuksen/oven/lääkärin vastaanoton. Ja kyllä ihannetilanteessa näillä ihmisillä olisi aina avustaja mukana, mutta todella usein se avustaja on taksinkuljettaja.
Ymmärrät varmaan, että tällaisissa tapauksissa on todellakin etu jos kuljettaja puhuu samaa kieltä kuin asiakas ja tuntee paikkakunnan ja alueet ennestään. Se tuo kummasti asiakkaalle turvaa matkan aikana.
Viikonloppuöisin tätä ongelmaa ei tietenkään ole samalla tavalla. Viihteellä käyvät ihmiset ovat tyytyväisiä, että taksin saa nopeasti ja pääsee kohtuulliseen hintaan kotiin.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
No ei se kuule aina mene ihan noinkaan. Kyllä noissa Kela -kyydeissä hyvin usein on ns. säätämistä. Ei ne aina pidä paikkaansa ja se asiakas voi alkaa siinä matkalla selittään, että En mä kuule täällä asu...
Kohteessa voi olla kerrostalo, mutta keskus on laittanut osoitteeksi vaan esim. pelkän talon numeron. Siinä sitten kierretään kaikki 6 rappukäytävän ovea läpi kun puuttuu se E-kirjain + asunnon numero.
Monessa oudossa paikassa on talot merkattu todella puutteellisesti. Esim. Hervanta on sellainen "helvetti", että siellä pitää oikeasti tietää missä mikäkin talo on. Siellä saa ajella jalkakäytäviä pitkin ees taas että löytää sen oikean talon. Kyllä siinä ihme ja kumma pitää vähän kysyä, et ööö anteeksi mikä talo se olikaan =) ?
Ja se navi voi ilmoittaa, että olet saapunut määränpäähän... "Ja talo on jossain 70 m päässä"

edit. siellä kyydin tiedoissa voi olla maininta, että Lasta / vanhusta ei saa jättää yksin!! Kotihoito esim. vastasssa. No mitäs lottoot onko se aina vastassa? No ei ole.
Se ei aina riitä kyytitilanteissa, että osaa pyytää asiakkaan kirjoittamaan sen osoitteen...
Ei se välttämättä aina riitäkään, mutta ihan jokaisella alalla törmätään siihen, että erikoistapausten erikoistapausten kanssa on haasteita, joista kaikkia ei millään toimintamallilla saada vedenpitävästi toimimaan.

Jos taksin kyytiin heitetään se lapsi tai vanhus, ainakin oma ajatusmaailma on lisätä tilaukseen mahdollisimman tarkat ohjeet ja tiedot, siitä yksinkertaisempikin kuski osaa sen lyödä käännössovellukseen jos ei kieltä puhu. Ja jos nyt napataan vielä mainitsemasi muistisairas ihminen esimerkiksi, niin ei he sitä kuskia useinkaan osaa ohjata perille, vaikka samaa kieltä puhuisivatkin, koska eivät sinne muutenkaan löytäisi (tai ohjaisivat väärään kohteeseen).

Tarpeen tullen ihmiset ovat hyvinkin neuvokkaita ja etenkin lapset osaavia mobiililaitteiden kanssa. Se että jotkut yksittäiset asiakkaat eivät pysty operoimaan muiden kanssa samalla tasolla ei tarkoita, että systeemi olisi huono, heidän kanssa ihan kantasuomalaisetkin kuskit (ja muut asiakaspalvelijat) kohtaavat haasteita.

Tää on vähän "kakspiippuinen" juttu...

Ehkä se aiemmin oli vähän niinkuin kunnia-asia että taksi osasi sinne perille, ilman mitään apulaitteita? Okei, ei niitä ollutkaan saatavilla, mutta kun hyppäsit taksin kyytiin Tampereella Keskustorilta ja sanoit et Fysiikanpolku... Niin taksi vei sut Hervantaan, eikä Lentävänniemeen....

Ja kun itekin aikanaan koetta suoritin, niin siellä oli juuri tuo paikallistuntemus myös...

Nykyään on tosiaan helppoa kun lyöt naviin sen osoitteen ja ajat sen mukaan. Mutta isoissa mestoissa olisi kyllä ihan hyvä tietää tietyt "merkittävät" paikat. Ja antaahan se nyt jo ihan asiallisen kuvan susta kuljettajana, kun tiedät että mihin niinkun mennään.
Tässä mainitset hyviä pointteja. Aikanaan kun naveja ei vielä ollut, oli oikeastaan pakko tuntea teiden ja katujen nimiä, koska karttaa selaamalla olisi mennyt ikuisuus. Nykyään tuota tarvetta ei enää ole ja täytyy itsekin myöntää että oman asuinalueen kadunnimistön osaan nippanappa sijoittaa oikeaan osaan kaupunkia, mutta tarkkaa sijaintia en monenkaan osalta. Puhumattakaan sitten kaikista muista alueista. Paikallistuntemusta täytyisi tietenkin sen verran olla, että yleisimmät kohteet ja nähtävyydet löytää ilman naviakin, mutta kokeneempikin ammattikuski hyötyy nykyään navien reittiohjeista, koska osaavat hakea liikennetilanteen mukaan nopeimpia reittejä.

Jos nyt koostan lopuksi vielä omia pointteja tämän keskustelun osalta, niin todella monelle ihmisistä ei ole mitään merkitystä puhuuko taksikuski suomea vai ei. Jo tällä hetkellä myös eläkeläisistä suuri osa puhuu englantia hyvällä tasolla ja ovat myös kyvykkäitä mobiilisovellusten kanssa. Tämä ei tarkoita sitä että kaikki siihen pystyvät, mutta suuri osa kyllä. Uberin ja vastaavien myötä on siirrytty enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että jo ennen kyydin saapumista paikalle on sovittu mihin ollaan menossa ja paljonko kyyti maksaa ja tämä tulee yleistymään enemmissä määrin. Yksinkertaisimmillaan kyydin aikana sanot kuskille hei ja kiitos. Ei ulkomaillakaan aina löydy yhteistä kieltä taksikuskin kanssa, mutta aina on löydetty perille oikeaan paikkaan tavalla tai toisella. Julkisenkaan puolen kyydeissä en näe miksi suomenkieli pitäisi olla vaatimuksena, mutta jos se nyt on kynnyskysymys niin voihan sinnekin vaatimuksen suomen- tai ruotsinkielen osaamisesta laittaa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Niin. Vähän tuntuu, että tässä pelataan paljon mielikuvilla. Kuulostaa toisarvoiselta omalla kohdallani, mutta olenkin tätä Uber-/Bolt-sukupolvea.

Itsellekkin taksialan vapautus on ollut pääasiassa hyvä asia, juuri kun tulee sitten Uberia myös täällä Suomessa käytettyä aika ahkerasti, jos täytyy liikkua paikasta toiseen nopeasti, eikä ole oikein hyvää reittiä / aikaa julkisella kyseistä liikkumista suorittaa. Hyvin kätevää ja helppoa liikkumista, ja hintakin taksiksi hyvin huokea.

Ainoa kestoärsytyksen aihe itselleni on vain tuo Hki-Vantaan lentoasema. Hieman kyrpii, kun tulet yöllä työmatkalta, ja FixuTaxi/Lähitaksi jonot ovat kymmeniä metriä pitkiä, ja tarjolla on vain noita kusetustakseja, joissa mittari juoksee aivan järkyttävää vauhtia.
 

hege

Jäsen
Tuli napattua Uber yhtenä aamuna ja kuljettajan kohdalla oli lisätiedoissa heti maininta että huonokuuloinen/kuuro. Minulle ei asialla ollut väliä kun ei tarvetta muutenkaan kuljettajan kanssa keskustella ja sanoisin, että varsin fiksua laittaa tuollainen lisä-info niin jos vaikka omille vanhemmille olisi ollut kuljetusta tilaamassa olisi ollut helppo jättää ko. kuski väliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös