Mainos

Taksikuskit

  • 259 876
  • 1 476

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missä kulkee asiakkaan vastuu. Erheeni lienee oma, jos jotain olin näpytellyt. On kai kuitenkin selvää, että juurikin lentokentälle ulkomaalainen, vaikka tuolla on ihan mukava lähiö.

Uberkuski taisi vähän puistella päätä ja sitten vei kentälle. Onhan Vantaallakin joku lentäjäntie ja mitä ikinä. En uskalla tutkia mitä kortilta lähtee.

Eikös tuo aika hyvin selviä kuitilta paljonko veloitettuja ja varmaan mistä mihin tilattukin tai ainakin menty? paljon laajemminhan tuossa näkyy tiedot varmaan kun normitaksissa joka voisi suhata minne haluaa ja asiakkaan sana on kuskia vastaan. Helposti taitaa myös reklamaatio onnistua.

Itse yritin kerrankin käyttää tätä KYYTI sovellusta eilen lauantaina noin 19.30 aikaan Jyväskylässä ja siihen ei mitään vastausta tullut kun pisti tilauksen menemään. Ei taida ajajia olla tai eivät halua ainakaan vastaanottaa noita jakamiskyytejä kun hinta on paljon matalampi. En kokeilut olisiko saanut sitten "täydellä hinnalla" kyytiä kun 5km matka olisi ollut yli 20e ja tuohon aikaan vielä bussit kulkee. Jälkikäteen toki kun mietin niin JYTAKSI olisi maksanut ennen klo 20 ehkä jonkun 14-15e että olisi voinut sen napata, tuolla palvelulla hinta oli 10-16e riipuen montako jakaa kyydin ja +20e jos haluaa suoraan itselle sen. Mutta kyllähän tuo intoa aika paljon laskee kun hehkutetaan isosti mainoksilla ja sitten edes alkuillasta ei kyytiä ole tarjolla sovelluksen kautta.
 

teppana

Jäsen
Missä kulkee asiakkaan vastuu. Erheeni lienee oma, jos jotain olin näpytellyt. On kai kuitenkin selvää, että juurikin lentokentälle ulkomaalainen, vaikka tuolla on ihan mukava lähiö.

Uberkuski taisi vähän puistella päätä ja sitten vei kentälle. Onhan Vantaallakin joku lentäjäntie ja mitä ikinä. En uskalla tutkia mitä kortilta lähtee.

Uberiltahan tulee se kuitti heti matkan jälkeen.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itse yritin kerrankin käyttää tätä KYYTI sovellusta eilen lauantaina noin 19.30 aikaan Jyväskylässä ja siihen ei mitään vastausta tullut kun pisti tilauksen menemään. Ei taida ajajia olla tai eivät halua ainakaan vastaanottaa noita jakamiskyytejä kun hinta on paljon matalampi. En kokeilut olisiko saanut sitten "täydellä hinnalla" kyytiä kun 5km matka olisi ollut yli 20e ja tuohon aikaan vielä bussit kulkee. Jälkikäteen toki kun mietin niin JYTAKSI olisi maksanut ennen klo 20 ehkä jonkun 14-15e että olisi voinut sen napata, tuolla palvelulla hinta oli 10-16e riipuen montako jakaa kyydin ja +20e jos haluaa suoraan itselle sen. Mutta kyllähän tuo intoa aika paljon laskee kun hehkutetaan isosti mainoksilla ja sitten edes alkuillasta ei kyytiä ole tarjolla sovelluksen kautta.

Kuinkahan paljon näitä Kyytejä on oikeasti ajamassa? Itse epäilen että automäärä on loppupeleissä hyvin pieni. Lisäksi jos samaan aikaan on tarjolla kovemman rahan keikkaa, niin ei varmasti nämä Kyydit ole kuljettajalla ensimmäisenä valintana. Ennakkohehkutuksiin nähden tämä Mötön liikenteen mullistus taksipuolella on ollut täysfloppi. Ilmeisesti on ollut suuria vaikeuksia saada rekrytoitua autoja tähän palveluun. Toisaalta onko se nyt lopulta niin suuri yllätys? Autojen pitäisi ajaa kyytejä halvemmalla kuin aiemmin ja lisäksi vielä Möttö vetää välistä oman siivunsa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinkahan paljon näitä Kyytejä on oikeasti ajamassa? Itse epäilen että automäärä on loppupeleissä hyvin pieni. Lisäksi jos samaan aikaan on tarjolla kovemman rahan keikkaa, niin ei varmasti nämä Kyydit ole kuljettajalla ensimmäisenä valintana. Ennakkohehkutuksiin nähden tämä Mötön liikenteen mullistus taksipuolella on ollut täysfloppi. Ilmeisesti on ollut suuria vaikeuksia saada rekrytoitua autoja tähän palveluun. Toisaalta onko se nyt lopulta niin suuri yllätys? Autojen pitäisi ajaa kyytejä halvemmalla kuin aiemmin ja lisäksi vielä Möttö vetää välistä oman siivunsa.

Ainakin mainostavat niin "isosti" itseään arjen pelastajana että luulisi että niitä autoja sitten ajossa olisi. Järkevän oloista että pistetään kymmeniä tuhansia euroja mainontaan jos joku 5 autoa pyörii ( ja jotka kyttää mahdollisesti vain "täyden hinnan" kyytejä vieläpä) Onkohan muuten jollain tietoa minkälaisilla proviikoilla ja muilla vaatimuksilla tuo Mötön kyyti sovellus toimii. Ainakin Kajonilla oli jotain ihan älytöntä ne provikat ja vaatimukset mitä olisi vaadittu, tyyliin joku alle 5v auto, melkein 20% provikka taisi olla ja 200e kuukausimaksu ja päälle piti vielä tyyliin parin tonnin laitteet autoon hankkia. Liittyminen taisi olla 250e. Ei ihme jos ei ihan jonossa asti ole autoja, varsinkin jos uusista kaupungeista ei paljon valmiita sopimusajoja.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ainakin mainostavat niin "isosti" itseään arjen pelastajana että luulisi että niitä autoja sitten ajossa olisi. Järkevän oloista että pistetään kymmeniä tuhansia euroja mainontaan jos joku 5 autoa pyörii ( ja jotka kyttää mahdollisesti vain "täyden hinnan" kyytejä vieläpä)

Tuohon en osaa vastata, mutta veikkaukseni on että ei niitä autoja montaa ole. Muutenkin onko nämä kimppakyydit oikeasti se juttu? Kuinka moni on oikeasti kiinnostunut muutaman euron säästön takia kiertelemään ympäri kaupunkia ja ottamaan mukaan kyytiin täysin tuntemattomia henkilöitä?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon en osaa vastata, mutta veikkaukseni on että ei niitä autoja montaa ole. Muutenkin onko nämä kimppakyydit oikeasti se juttu? Kuinka moni on oikeasti kiinnostunut muutaman euron säästön takia kiertelemään ympäri kaupunkia ja ottamaan mukaan kyytiin täysin tuntemattomia henkilöitä?

Sanotaan näin että Linja-autot on jo keksitty, isoin hyöty melkein olisi siinä että kaksi seuruetta lähtisi käytännöstä samasta osoitteesta ja silloin hyötyisi kuski sekä seurueet, muuten viedäään vaan molempie aikaa ja hinnasta ei jää paljon hyötyä verrattuna vaikka siihen että ajettaisiin muutama prosentti halvemmalla hinnalla perinteisiä välityskeskuksiin verrattuna ja molemmat kyydit erikseen. Lähinnä näin kuluttajana kiinostaa jos kyydin voi saada halvemmalla tuolla tavalla, mutta toisaalta miksei suoraan vaikka 5-10% edullisemmin tuolla sovelluksella sen sijaan että alkaa kikkailla tuolla jakamisella.

Alkuillasta kuitenkin voi jakaa sen kyydin bussissa muiden kanssa ja sitten kun julkinen ei yöllä enää liiku niin sitä kyllä haluaa varmaan itse ja kuski mahdollisimman nopeasti viedä asiakas kotia eikä ottaa kilpaa kuka oksentaa tilataksiin ensimmäisenä kun poimitaan 5 eri osoitteesta ensin auto täyteen.
 

molari

Jäsen
Kuinkahan paljon näitä Kyytejä on oikeasti ajamassa? Itse epäilen että automäärä on loppupeleissä hyvin pieni. Lisäksi jos samaan aikaan on tarjolla kovemman rahan keikkaa, niin ei varmasti nämä Kyydit ole kuljettajalla ensimmäisenä valintana. Ennakkohehkutuksiin nähden tämä Mötön liikenteen mullistus taksipuolella on ollut täysfloppi. Ilmeisesti on ollut suuria vaikeuksia saada rekrytoitua autoja tähän palveluun. Toisaalta onko se nyt lopulta niin suuri yllätys? Autojen pitäisi ajaa kyytejä halvemmalla kuin aiemmin ja lisäksi vielä Möttö vetää välistä oman siivunsa.

Ajaako Taksi Virpi vielä Oulussa Mötön kyytejä, kova oli heillä ainakin uho. Mötön hommissa taitaa yhteistä olla, etteivät ole kannattavia ja kuihtuvat pois, kun subventio loppuu. Kutsu plus, joka toimi pk-seudulla ja oli käytännössä sama kuin kyyti, jokaista matkaa tuettiin n. 20 eurolla. Nyt kaupunkien omistamat ja pyörittämät pienlinja-autot seisovat käyttämättöminä. Nyt sitten kai yritetään karsia kalusto- ja työvoimakustannuksia, kun etsitään yksityisiä yrittäjiä ajamaan - hyvä niin.

Idea on hyvä, mutta riittääkö Suomen väestöpohja vielä, että hommaa voi pyörittää kannattavasti, etenkin siten, että kalustoa on saatavilla 24/7 järkevällä ajalla. Se fakta, että tilataksille pitää saada 50 euron ja nepparille 30 euron tuntituotto, että päästään edes omille, ei kyytejä voi kovin halvalla myydä, vaikka olisi kuinka älykäs tilausjärjestelmä.

Kela-kyytien kilpailutus oli hyvä osoitus, että yrittäjiä ei vain riitä ajamaan polkuhinnoilla. Tänäänkin Kauppalehdessä oli juttu, jossa Taksiliiton johdolla natistiin alan työvoimapulasta, kun itse osattiin jo vastata, mistä työvoimapula johtuu - vmäisistä työajoista ja vähän päälle 2 kilon palkasta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yango on ilmeisesti saanut jonkun verran kuskeja taakseen maksamalla kuskeille boonuksia joka kyydissä, jossain huhuttiin jopa 20e per kyyti ja jossain taas että 20e palkkio olisi päivystämisestä. Tiedä sitten mutta ehkä jotain vastaavaa tarvittaisiin näihin suomalaisiinkin yrityksiin jos aikovat saada paikattua kuskipulaa ja vallata markkinoita.

Onhan tuommoinen varmaan ihan erilainen kynnys lähteä ajamaan kun alkaa maksamaan liittymismaksuja ja sitten firma vielä nyhtää jotain kuukausimaksua ja vie 20% päältä ajoista. Siis nimenomaan toiminnan alussa jos palkkiota ei veloitettaisiin tai maksetaan joku boonus jokaisesta ajosta. Varsinkin näistä "päivystysajan"ulkopuolisissa ajoissa voisi jotain porkkanaa olla. Tietenkin aika kädestä suuhun yrityksiä ja yrittäjiä nuo taitaa olla että ei ole rahaa vallata markkinoita viemällä osuutta ja pistämällä omaa rahaa enemmän kun sitä tulee.
 

molari

Jäsen
Yango on ilmeisesti saanut jonkun verran kuskeja taakseen maksamalla kuskeille boonuksia joka kyydissä, jossain huhuttiin jopa 20e per kyyti ja jossain taas että 20e palkkio olisi päivystämisestä. Tiedä sitten mutta ehkä jotain vastaavaa tarvittaisiin näihin suomalaisiinkin yrityksiin jos aikovat saada paikattua kuskipulaa ja vallata markkinoita.

Onhan tuommoinen varmaan ihan erilainen kynnys lähteä ajamaan kun alkaa maksamaan liittymismaksuja ja sitten firma vielä nyhtää jotain kuukausimaksua ja vie 20% päältä ajoista. Siis nimenomaan toiminnan alussa jos palkkiota ei veloitettaisiin tai maksetaan joku boonus jokaisesta ajosta. Varsinkin näistä "päivystysajan"ulkopuolisissa ajoissa voisi jotain porkkanaa olla. Tietenkin aika kädestä suuhun yrityksiä ja yrittäjiä nuo taitaa olla että ei ole rahaa vallata markkinoita viemällä osuutta ja pistämällä omaa rahaa enemmän kun sitä tulee.

Maksavat toistaiseksi "bonusta", kun mainostaa Yangoa ja ajaa heidän kyytejä. Mikään ruudinkeksijä ei kuitenkaan tarvitse olla, että loputtomiin ei moinen jatku kellään, ennemmin päinvastoin, esim. Uber-kuskit ovat useassa maassa olleet riidoissa Uberin kanssa, kun sopiminen (provisio) on lopulta perin yksipuolista ja ottavat autoja välitykseen liikaa. Välittäjähän saa aina omansa, jakoipa kyytejä mikä määrä autoja tahansa. Aiheesta oli erittäin hyvä dokkari myös Ruotsista, jossa välitystoimintaa hallitsee muutama iso toimija ja autot ovat ns. frankkaripohjaisia.

Paljon on alalla tapahtunut ainakin pk-seudulla, Taksi Helsinkiä (heidän välitystä) ei lopulta myyty Cab on linelle, seurauksella, että kauppaa puoltanut Stadin tj. otti loparit ja siirtyi COBin palvelukseen. Uutta kalustoa (lupia) on myönnetty heinäkuun jälkeen n. 3000, joista pk-seudulle noin puolet, joka Stadin katukuvassa näkyy. Useimmat näistä ajavat ns. tolppataksina villeinä ja rinnalla Uberia, Taksifyta, jne. Lentokentälläkin uusia villejä laskenut joskus illan ruuhkatunteina liki 100 autoa jonossa.

Linkki tilastokeskuksen juttuun.
www.stat.fi/tietotrendit/artikkelit/2018/taksiliikenteen-tarjonnassa-ei-suurta-mullistusta-saantelyn-vapauttamisen-jalkeen/?fbclid=IwAR0e3U8Y2qLKifTehbYq5pkttuNY0XvTsJ10yBe4G5oxl_-HGMY72rwy3fg
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Maksavat toistaiseksi "bonusta", kun mainostaa Yangoa ja ajaa heidän kyytejä. Mikään ruudinkeksijä ei kuitenkaan tarvitse olla, että loputtomiin ei moinen jatku kellään, ennemmin päinvastoin,

Eihän se voi sillä lailla jatkua. Fillarilähettinä ollessani porukka napisi, jos vaikka pikalisän saisi itselleen, niitä tuli ihan kelpo määrä.

Vaan homma meni niin päin, että koko toiminnan tuottavuus perustui juuri niihin, koska eihän se mikään kultakaivos voinut olla mitenkään.

Sitten internet vei meidän naiset ja keikat, kun aiemmin siirreltiin lähinnä kevyitä kirjeitä missä oli jotain tärkeitä dokumentteja.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ajaako Taksi Virpi vielä Oulussa Mötön kyytejä, kova oli heillä ainakin uho. Mötön hommissa taitaa yhteistä olla, etteivät ole kannattavia ja kuihtuvat pois, kun subventio loppuu.

Ei ole Kyyti ollut toiminnassa Oulussa uuden lain aikana ollenkaan. Virpit ovat nykyjään Fixuja. Tuo vaihto varmaan kertoo aika paljon kuinka kannattavaa toimintaa Kyyti oli Oulussa. Kokoajan kuulemma etsitään uutta kumppania ajamaan Kyytiä mutta vaikeaa tuntuu rekrytointi olevan Oulussakin.
 

teppana

Jäsen
Tuohon en osaa vastata, mutta veikkaukseni on että ei niitä autoja montaa ole. Muutenkin onko nämä kimppakyydit oikeasti se juttu? Kuinka moni on oikeasti kiinnostunut muutaman euron säästön takia kiertelemään ympäri kaupunkia ja ottamaan mukaan kyytiin täysin tuntemattomia henkilöitä?

Uberilla on mahdollisuus ottaa kimppakyyti eikä sitä ainakaan itse ole koskaan tullut käytettyä. Varsinkin kun se hinta omalle autolle on tyyliin 3 dollaria kalliimpi ja oma auto ajaa oven eteen. Kimppakyyti pitää napata "tolpalta" jonne sitten voi olla vähän matkaa kävellä.
 

molari

Jäsen
Ei ole Kyyti ollut toiminnassa Oulussa uuden lain aikana ollenkaan. Virpit ovat nykyjään Fixuja. Tuo vaihto varmaan kertoo aika paljon kuinka kannattavaa toimintaa Kyyti oli Oulussa. Kokoajan kuulemma etsitään uutta kumppania ajamaan Kyytiä mutta vaikeaa tuntuu rekrytointi olevan Oulussakin.

Niin, jokainen tajuaa, että lähes 100:n tonnin Sprintereilla ei voi muutaman euron kimppakyytejä kannattavasti ajaa, vaikka olisi kuinka älykäs kyydinjakologistiikka, kun sitä hukka-ajoa tulee väkisin ja kalustoa pitää olla tyrkyllä, että asiakkaiden odotusaika ei veny kohtuuttomasti.

Tulevaisuutta tuo varmasti on, mutta ei ehkä hetkeen, eikä ainakaan Oulun kokoisessa kylässä, kun aikaisempaa versiota kyydistä ajettiin Kehä I:n sisäpuolella ja silloinkin yhden kyydin subventio oli n. 20 euroa. Mökkikunnassamme kunta ostaa kyydin kaltaista ostopalvelua tilataksiyrittäjiltä. Tämä muutaman kerran päivässä/viikossa ajettava systeemikin maksaa kunnalle 500 euroa päivässä.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin, jokainen tajuaa, että lähes 100:n tonnin Sprintereilla ei voi muutaman euron kimppakyytejä kannattavasti ajaa, vaikka olisi kuinka älykäs kyydinjakologistiikka, kun sitä hukka-ajoa tulee väkisin ja kalustoa pitää olla tyrkyllä, että asiakkaiden odotusaika ei veny kohtuuttomasti.

Näinhän se menee. Vaikea on yhtälö, mutta jos Möttö tuon saa joskus kannattavaksi toiminnaksi niin ei voi kun hattua nostaa. Kovasti toki epäilen tuota. Oma veikkaukseni on se että Mötön alkuperäinen suunnitelma oli se että isot välitysyhtiöt olisi heti lähdössä mukaan tähän Kyytiin ja hän sillä tavalla olisi vetänyt kovat rahat välistä. Isot välitysyhtiöt puolestaan ei ole nähneet tässä palvelussa heille mitään lisäarvoa niin sen takia tämä Kyyti on edelleen muutaman auton harrastus ja varmaan sellaisena tulee pysymäänkin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän ehkä tuossa Kyydin konseptissa ongelma on se kohderyhmä mille sitä nyt yritetään eli taksiliikenne, oikeampi taitaisi olla että sen pitäisi olla enemmän bussiliikenteen yksi lisävaihtoehto vakiovuorojen lisäksi tai sitten myydä idea vaikka jollekin kauppaketjulle/ostoskeskuksille ja mummot voi jakaa kyytiä kun menevät prismaan ostoksille. Ehkä jossain suurkaupungeissa maailmalla tuo voisi paremmin toimia (joskin joukkoliikenne toimii aika hyvin noissakin)
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Miten sitä nykypäivänä kannattaisi lähteä taksiyrittäjäksi perinteisellä mallilla? Ilmeisesti liittymällä paikalliseen aluetaksiin saa keskuksen kautta tulevia ajoja? Koulukyydit ja KELA-kyydit ilmeisesti tuovat sen perusleivän, ja päälliset sitten saa ajamalla ilta-ja yövuoroja? Jostain syystä yrittäminen on alkanut taas kiinnostamaan, ja kohtalaisen pienellä investoinnilla pääsee autoilijaksi.
 

molari

Jäsen
Miten sitä nykypäivänä kannattaisi lähteä taksiyrittäjäksi perinteisellä mallilla? Ilmeisesti liittymällä paikalliseen aluetaksiin saa keskuksen kautta tulevia ajoja? Koulukyydit ja KELA-kyydit ilmeisesti tuovat sen perusleivän, ja päälliset sitten saa ajamalla ilta-ja yövuoroja? Jostain syystä yrittäminen on alkanut taas kiinnostamaan, ja kohtalaisen pienellä investoinnilla pääsee autoilijaksi.

Tällä hetkellä taitaa olla vain tilanne, että ns. aluetaksit eivät ota uusia yrittäjiä välitykseensä. Ainut keino sitten on ostaa osake (palvelusopimus), jolla pääsee mukaan. Toinen juttu on sitten se, että eri kyydit - "kovan rahan", Kelan, SHL- ja VPL - saattavat olla (ovat) eri keskusten alla, eri tavalla hinnoiteltuja ja sopimuskaudet lyhyitä. Esim. Uudellamaalla Kela purki sopimuksen, kun homma meni perseelleen (ali)hinnoittelun takia tai että monessa Uudenmaan kunnassa SHL- ja VPL-kyydit kilpailutettiin juuri.

Uusin frankkariyhtiöihin tai Uberiin, vast. ei "tekijöitä" riitä, että sinne pääsee heti, mutta ei siinä oikein ideaa ole, hankkeet ja kustannusrakenne ovat niin pielessä. Muutenkin taitaa olla "auringon laskun" ala, joka tulee olemaan maahanmuuttajien sisäänheittohomma (on jo), kalusto heikkenee ja päivät venyvät entisestään. Pitkäänhän tuota tekohengitettiin keinotekoisesti, nyt sitten muutos tulee väkisin, eihän se vanha mallikaan terveellä pohjalla ollut, että pääosin muiden maksamilla kyydeillä hankki melkoisen hyvin, työn vaativuuteen tai riskiin nähden.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
@molari: lle kiitos edellisestä! Hieman sitten taitaa olla mutkikkaampi matka mitä luulin? Täytyy yrittää selvitellä mikä on tilanne Tampereella.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Helpommin taitaa pärjätä kun lähtee rengiksi tämmöiseen paikkaan kun on usein valmiit sopimukset eri paikkoihin mutta ei välttämättä ajajia. Osassa paikkaa taitaa nykyään palkkatkin olla jo kiinteitä tuntipalkkoja tai provissio vastata semmoista että yrittäjälle itselle tuo sopimus on lähelle nollatuottoa tai jopa hieman "tappiota".
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nykyään taitaa olla juurikin että kannattavampaa kun vapaita paikkoja yrityksissä itse rengiksi muualle kun koskiskellaan kokoajan kasvavilla palkkiolla ja provissiolla, mutta itse jos alkaa yrittäjäksi joutuu yksin ajamaan firman kaikki ajot ja käteenjäävä osuus voi olla paljon matalampi kun tuo mitä renkinä tulisi. Oma yritys kannattaa melkeinpä vasta silloin kun pari kuskia tiedossa ajamaan ja valmiis sopimuskuviot ajoista tiedossa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Tilattiin tässä viikko sitten kyydin kautta taksi, kun bussi oli rajusti myöhässä, tilausaika piti hyvin, odotusta n. 10 minuuttia. Matkaa keskustaan on n.neljä kilometriä ja matka maksoi 6€, sama hinta kahdelta, kuin olisi mennyt bussilla. Mitä kuskin kanssa jutustelin, niin omistaja oli hankkinut vasta äsken erillisen päätteen kyydille, tilauksia kuulemma ihan hyvin, mutta kuulemma taksi keskuksen matkat on etusijalla, ja heillä ei muita ajovälityksiä saisi autossa olla. Ilmeisesti nämä hiljaiset välit halutaan täyttää kyydin tilauksilla, vaikka niistä ei paljon mitään jää autoilijalle.

Keskieurooppaan tätä on myyty enemmänkin, mutta siellähän on ne suuret markkinat jotka tuo ne tarvittavat voitot toiminnan pyörittämiseen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viranomaiset tekivät valvontaiskun Helsingin takseihin perjantaina: Poliisi - Tiedotteet

Selvisi että 111 tarkistetusta taksista "rikkeitä tai puutteita havaittiin 77 taksissa". Aika villiä on tuon alan yrittäminen...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viranomaiset tekivät valvontaiskun Helsingin takseihin perjantaina: Poliisi - Tiedotteet

Selvisi että 111 tarkistetusta taksista "rikkeitä tai puutteita havaittiin 77 taksissa". Aika villiä on tuon alan yrittäminen...

Noiden tilastojen valossa näyttäisi ettei kovin suurta hätää ole taksiliikenteessä jos suurin osa rikkeistä oli sitä että joltain oli "unohtunut" pistää nimiä ja yhteistietoja näkyviin. Toisaalta kertoo varmaan osittain asiakkaistakin kun ei ole taidettu pahemmin huomauttaa. Voisi veikata että aika moni näistä oli "uuber"kuskeja tai vastaavia jotka muutenkin enemmän hoitaa asiansa jonkun sovelluksen kautta josta tärkeimmät tiedot löytyy kuskista. Tietenkin laki on laki. Enemmän varmaan luvatta ajajia oli ennen lakiuudistusta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Noiden tilastojen valossa näyttäisi ettei kovin suurta hätää ole taksiliikenteessä jos suurin osa rikkeistä oli sitä että joltain oli "unohtunut" pistää nimiä ja yhteistietoja näkyviin. Toisaalta kertoo varmaan osittain asiakkaistakin kun ei ole taidettu pahemmin huomauttaa.

Suomi on maa missä ei tarvitse katsoa mittariin, kun se on tietenkin aina päällä. Joissain toisissa maissa sen saa päälle pyytämällä, kun "unohdin" laittaa. Joissain maissa pitää vaatia se päälle tai etsiä toinen auto.

Luvut ovat huolestuttavia. Tai silloin ei tietenkään ole, jos kaikki vain käy. Viime viikonloppuna tuli Vantaalla ajeltua pieni pätkä ja oli mukava turista vanhan kansan ukon kanssa. Hänellä ei ollut mitään pahaa sanottavaa ja mittari rullasi niin kuin pitikin. Toki oltiin tietoisia alan kuumimmista trendeistä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tuli muuten viikko sitten käytyä kokeissa, ja ajoluvan laitoin hakuun samalla reissulla. 245 euroa maksoi touhu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös