Mainos

Taksikuskit

  • 260 068
  • 1 476

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ainoa miinus kokemuksessa oli, että autoa joutui odottamaan n. 50 minuuttia. Ilmeisesti kuskeja on vieä sen verran vähän, että auton saanti voi olla hankalaa.

Parinkymmenen minuutin matka maksoi 17,70€ mielestäni ihan edullinen.

Mihin aikaan liikuit? Paljonko tuo matka olisi sillä vanhalla perinteisellä taksilla tehnyt?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pääsääntöisestihän taksimatkassa maksetaan matkasta eikä ajasta (pl. tietyt hidasajon hetket) joten tuo summa ja aika ei paljon kerro. Kuinka pitkä tuo matka oli?
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei vaan viestillä tarkoitin sitä että jos ei ole taksikuljettajan lupaa hankittu ennen 1.7 niin ei vielä ole edes ollut mahdollista lyödä yritystä pystyyn johtuen tuosta lupa-asioiden hitaudesta. Kun läpäissyt sen tutkinnon menee viikkoja että lupa tulee postista, sitten pääsee vasta jonottaan traffin jonoon. Jos vielä yhtään on venynyt tuosta 2.7 eteenpäin esim. lääkärintodistuksen takia niin mennään jo pitkälle elokuuhun että hommat lähtee rullaan niin että pääsee ajaan.

Tarviiko sitä ammattiajolupaa ylipäätään edes olla jos hakee taksilupaa? Eihän sen taksiluvan haltijan välttämättä tarvii tai ole tarkoituskaan ajaa koskaan ikinä mitään taksia.
 

ace

Jäsen
@Osvaldo
@DAF

Googlemapsin mukaan matka oli 6,4 km ja siis Helsingissä kaupunkialueella. Aika oli eilen eli perjantai-ilta n. klo19.00.

Tarkkaa tietoa normitaksin hinnasta minulla ei ole, mutta veikkaisin että yli 20€ kuitenkin.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Googlemapsin mukaan matka oli 6,4 km ja siis Helsingissä kaupunkialueella. Aika oli eilen eli perjantai-ilta n. klo19.00.

Tarkkaa tietoa normitaksin hinnasta minulla ei ole, mutta veikkaisin että yli 20€ kuitenkin.

Kiitos tiedosta. Normitaksi olisi ehkä maksanut hieman vajaa 20 €. Riippuen kuinka paljon oli liikennevaloissa notkumista. En tiedä kuinka ruuhkaista eilen tuohon aikaan oli Helsingissä, mutta aika pitkältä ajalta kuulostaa jos tuohon aikaan joutuu kyytiä odottelemaan 50 minuuttia.
 

Flagger

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Columbus Blue Jackets
@Osvaldo
@DAF

Googlemapsin mukaan matka oli 6,4 km ja siis Helsingissä kaupunkialueella. Aika oli eilen eli perjantai-ilta n. klo19.00.

Tarkkaa tietoa normitaksin hinnasta minulla ei ole, mutta veikkaisin että yli 20€ kuitenkin.

Vanhoilla enimmäishinnoilla 5,9+6,4*1,6=16,14. Tämä ilman valoissa odotteluja. Toki voi nykyisin olla tilauspaikasta riippuen halvempikin tuohon aikaan. Luultavasti ainakin nopeammin hakemassa.

E: otinpa näköjään tosi vanhat enimmäishinnat, nyt korjattu
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ainoa miinus kokemuksessa oli, että autoa joutui odottamaan n. 50 minuuttia. Ilmeisesti kuskeja on vieä sen verran vähän, että auton saanti voi olla hankalaa.

Jos yhtään tietää mihin aikaan on menossa, niin kannattanee kokeilla ennakkotilausta. Tallinnassa tuli juuri tilattua puolentoista tunnin päähän ja toimi loistavasti.

Toki siellä on autoja enemmän ja sai niitä kadultakin pienellä odotuksella, mutta tuo voisi toimia ennen kuin kuskien määrä lisääntyy.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarviiko sitä ammattiajolupaa ylipäätään edes olla jos hakee taksilupaa? Eihän sen taksiluvan haltijan välttämättä tarvii tai ole tarkoituskaan ajaa koskaan ikinä mitään taksia.

Joo voihan se toki olla ettei sitä tarvitse, jokatapauksessa tuossa kuitenkin aikaa menee että se kuljettajan lupa tulee, tuo uuber vain kertoo että aika kourallinen vanhoista taksikuskeista on lähtenyt ajamaan, mutta myöhemmin vasta nähdään sitten miten näitä uusia riittää. Aika paljon oli uhkailuja eri yrittäjillä lisätä kalustoa ja joillakin lähteä haastaan Uberia mutta nyt aika hiljaista ollut kaikkialla. Varmaan toki isoimmat taistelut käydään lokakuussa että saadan turvattua pikkujouluajoja.

Aika paljon vaan tuntuu kokoajan myös yrittäjiä lopettavan ja kalustoja olevan myynissä, tietenkin osa näistä siirtyy vain toiselle, mutta vähän tuntuu että monessa kaupungissa jos ei ihmeitä tapahdu niin pikkujouaika voi olla aika kiireistä kun taisi kuljettajista olla pula jo viimevuona. Sanotaan näin että varmaan pääkaupungin ulkopuolisissa isoissa kaupungeissa muutamalla "koijaritaksille" olisi varmaan kysyntää Marras-joulukuussa. Tolppa-ajoja on kuitenkin lopulta vain silloin kun joku iso tilaisuus päättyy tai baarien pilkkuaika joten vielä isoin kompastuskivi on että ainoa välityskeskus on aluiden omien lisäksi kuski itse vain. Jonkinlaiselle pienellekin kotimaiselle "uberille" voisi olla käyttöä vaikka saisi vain muutaman ajon viikossa.
 

ace

Jäsen
@Flagger Jos tuo laskukaava pitää paikkansa, niin sittenhän hinnat menevät aika tasan. Tuntuu vähän pieneltä summalta, mutta en ala väittämään, koska faktaa minulla ei asiasta ole.

@pernaveikko Ennakkotilaus tottakai tulisi kyseeseen, jos joku aikataulutettu matka olisi edessä. Nyt olin liikenteessä ilman aikataulua ja halusin testata alusta loppuun Uberin toimivuuden. Se on sanomattakin selvää, että 50min odottelua on liian paljon.

Muistelen jostain lukeneeni että ihmiset tilaavat nykyään taksin monesta paikasta ja ottavat sen joka ensimmäisenä saapuu paikalle. Idioottimaista touhua jos näin todella tapahtuu. Osaltaan vaikuttaa myös autojen saatavuuteen.

Vielä pitää tuota Uber appia kehua. Taksillakin ilmeisesti sellainen on, mutta sitä en ole koskaan käyttänyt. Uberilla kun kuski kuittaa kyydin, appi näyttää kuskin kasvokuvan ja auton merkin, sekä kartalla reaaliaikaisena missä auto on tulossa. Itse koin tuon erittäin hyvänä käyttökokemuksena.
 

OlliX

Jäsen
Jotkut markkinoi, toiset ei. Monessa paikassa se markkinoija on ollut (mahdollisesti autoilijoiden omistama) taksikeskus. Hintavaihtelua varmaan tulee jatkossa, mutta epäilen sen lähinnä olevan kysyntäpiikkien aikana ylöspäin.



Tähän yksi vaikuttava tekija ovat vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolait. Laki kun takaa ihmisille mahdollisuuden liikkua paikasta A paikkaan B vaikka hän olisi pyörätuolissa tai muuten vain estynyt käyttämään julkisia kulkuneuvoja. Tai julkisia ei ole saatavilla. Näin ollen esimerkiksi mainitsemasi kerrostalon mummo on hakenut kunnalta sosiaalihuoltolakiin perustuvaa kuljetuspalvelua ja sen saatuaan voi matkustaa kunnan määräämien rajoituisten puitteissa oman aikataulunsa mukaan. Tuolla missä aikanani toimin ko. kuljetuspalvelut toteutettiin niin, että kunta myönsi asiakkaalle taksikortin ja hänellä oli oikeis matkustaa muistaakseni 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa koti- ja naapurikuntien alueella. Ko. matkoista asiakas maksoi omavastuuna sen, mitä ko. matka olisi maksanut linja-autolla.

Tietysti tuo voisi olla ihan hyvä kokeilu. Jos matka kerrostalolle olisi vaikka 1 km, sieltä markettiin toinen 1 km ja takaisin marketilta taksiasemalle 1 km, taittaisiin vähintään kaksi matkustajaa, ettei keikka jäisi miinukselle. Ei taksi tarkoitus ole tehdä hyväntekeväisyyttä vaan tuottaa omistajalleen voittoa siinä missä minkä tahansa muun yhtiön.

Paikkakunnalla, jossa taksiani pyoritin, kokeiltiin vuosien saatossa niin juna- kuin lentokenttätakseja, joissa asiakas pääsi kiinteällä summalla joko juna-asemalle tai lentokentälle. Molemmat kokeilut lopetettiin kysynnän puutteen vuoksi. Itse kokeilin hetken aikaa tarjota kyytiä naapurikunnan tanssipaikkaan, jossa kävi ihan nimekkäitäkin artisteja. Ei vetänyt tämäkään kimppa. Jos sinne taksilla mentiin niin mentiin kukin omalla taksilla.



Itsekin tätä kaipasin nimenomaan noihin jälkimmäisiin ja esimerkin jo mainitsinkin tuolla aikaisemmin. Ja miksei se homma toimisi toisinpäinkin hiljaisen kysynnän hetkenä. Riippuu taas paikasta, isommissa kaupungeissa paremmat mahdollisuudet kuin maalaispitäjissä. Niissä kun ne kuskit kyttää sitä keskussairaalasta hakua joka tuottaa hyvän päiväpalkan yhdellä kyydillä.

Jotta tuommottii kiinteähintaisissa kauppajutuissa olis hankkeen paikkaa niin varmaan 1+8 olisi oltava..

Ja tuosta ollaan ihan samaa mieltä, että hyväntekeväisyydestä ei pidä olla kyse. Kotomaisella kulu- ja palkkarakenteella keskituloisen pitää tehdä karkeasti 1-2 tuntia töitä jotta voi ajaa 10 minuuttia taksilla. Näin ollen en usko, että nykykuviolla taksin käyttö hirveästi lisääntyisi jossei jotain keksitä ja se jotain voisi kenties olla nuo jakojutut. Jakojutut vaatisi kenties lisääntyäkseen jonkun hyvän softan taakseeen ja alkuun niitä joutunee varmaan vähän tuputtamaan jolloin ei välttis hyvä pusinetti heti alusta lohkea.

Tosin en mä pidä huonona vaihtoehtona sitäkään, että "perinteiset taksit" hoitaa päivähommat kuten tähänkin asti ja kiireaikoina erilaiset kevytyrittäjät täydentää.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
@Flagger
Vielä pitää tuota Uber appia kehua. Taksillakin ilmeisesti sellainen on, mutta sitä en ole koskaan käyttänyt. Uberilla kun kuski kuittaa kyydin, appi näyttää kuskin kasvokuvan ja auton merkin, sekä kartalla reaaliaikaisena missä auto on tulossa. Itse koin tuon erittäin hyvänä käyttökokemuksena.

Kyllähän ainakin Taksi Helsingillä on ollut aika vastaava ominaisuus appissa jo ainakin vuodeb. Toki siinä ei muistaakseni kuskin naamaa taida näkyä, mutta ihan sama. Autoa voi kuitenkin seurata. Muista en tiedä.

Olisikohan jollain helsinkiläisellä tolppahomolla hommia, jos kiinnostaisi kokeilla alaa osa-aikaisena. Lähinnä arki-illat ja viikonloppu päivät voisi kiinnostaa.
 

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos yhtään tietää mihin aikaan on menossa, niin kannattanee kokeilla ennakkotilausta. Tallinnassa tuli juuri tilattua puolentoista tunnin päähän ja toimi loistavasti.

Toki siellä on autoja enemmän ja sai niitä kadultakin pienellä odotuksella, mutta tuo voisi toimia ennen kuin kuskien määrä lisääntyy.

Etkös sä juuri tiistaina kirjoittanut, että ei se ihan niin hienosti toiminutkaan? Auto tuli kyllä ajallaan, mutta hinta olikin tuplat. Piti ihan se sun viesti tähän lainata, mutta en nyt puhelimella osaa sitä sählätä tähän.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarviiko sitä ammattiajolupaa ylipäätään edes olla jos hakee taksilupaa? Eihän sen taksiluvan haltijan välttämättä tarvii tai ole tarkoituskaan ajaa koskaan ikinä mitään taksia.

Ei tietenkään tarvitse jos ei aio ajaa sitä autoa yhtään. Ajokorttiakaan ei tarvitse. Mutta jos on itse tarkoitus ajaa sitä autoa niin ammattiajolupa vaaditaan.
 

Tuamas

Jäsen
Niin, tässä on nyt kolme viikkoa menty ja ilmeisesti jonkun neronleimauksen takia uusia lupahakemuksia alettiin käsittelemään 1.7., eli saattaapi olla byrokratian hitaudellakin jotain tekemistä sen kanssa ettei kauheasti markkinalla ole vielä tapahtunut.

Suurimmat otsikotkin ovat tulleet Kela-kyydeistä joihin ei uusi taksilaki vaikuttanut kuin välillisesti.
 

Glove

Jäsen
Ymmärtääkseni niitä lupia ei voinut edes hakea ennen kuin laki muuttui. Joten ei kai niitä hakemuksia voinut käsitelläkään ennen sitä. Joka tapauksessa 1.7. oli sunnuntai, joten ei niitä lupia olisi silloin saanut muutenkaan.
 

Tuamas

Jäsen
Ymmärtääkseni niitä lupia ei voinut edes hakea ennen kuin laki muuttui. Joten ei kai niitä hakemuksia voinut käsitelläkään ennen sitä. Joka tapauksessa 1.7. oli sunnuntai, joten ei niitä lupia olisi silloin saanut muutenkaan.

Niin, siis tämä juuri oli aivan järjetöntä, kun laki sai lopullisen muotonsa jo huhtikuussa 2017.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eikös silloin kuun alussa joku Trafin viskaali ilmoittanut, että nyt ensin tehdään vaan joku ihan kevyt tarkastelu, että ruuhka saadaan purettua ja lupapäätöksiä saadaan nopeasti hakijoille. Myöhemmin sitten aikoivat käydä perusteellisemmin vielä kaikki läpi. No voin olla väärässäkin, mutta joku tällainen maininta asiasta jäi mieleen. Mut olihan siinä monta muutakin juttua, josta -pasi myös mainitsi, eli lääkärintodistukset ja ammattiajolupa ym jotka olisi voinut jo hoitaa aiemmin kuntoon.
 

molari

Jäsen
Eikös silloin kuun alussa joku Trafin viskaali ilmoittanut, että nyt ensin tehdään vaan joku ihan kevyt tarkastelu, että ruuhka saadaan purettua ja lupapäätöksiä saadaan nopeasti hakijoille. Myöhemmin sitten aikoivat käydä perusteellisemmin vielä kaikki läpi. No voin olla väärässäkin, mutta joku tällainen maininta asiasta jäi mieleen. Mut olihan siinä monta muutakin juttua, josta -pasi myös mainitsi, eli lääkärintodistukset ja ammattiajolupa ym jotka olisi voinut jo hoitaa aiemmin kuntoon.

Jep, väliaikaisen liikenneluvan sai nopeimmillaan puolessa tunnissa ja jos oli taksinkuljettajan lupa jo valmiiksi ja muut valmistelut tehty etukäteen, saattoi alkaa ajamaan heti. Pullonkaula taitaa uusilla olla taksinkuljettajan luvan saanti, siellä on melko iso reputusmäärä ja kokeita luultavasti järjestetään jonkun aikataulun mukaan, että korjauksineen menee aikansa tuossa.

Nyt olisi kyllä helpot massit niille, jotka ovat aikeissa ajaa vain lisätyönä, koko Suomi on yhtä festaria, lomailijaa, hää- ja vast. porukkaa, paikkakunnasta riippuen 1-2 tunnin jonotus, että saa auton.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
ei tuollaista kommunismissa tapahtuisi
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ei tuollaista kommunismissa tapahtuisi
Muistan senkin päivän Leningradissa kun yritimme saada taksia kaupungin toiselle laidalle hotellille. Ei saatu, lopulta otetettiin kyyti jonnekin puoliväliin ja mentiin loppumatka metrolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylässä näyttäisi vintagetaksi pistäneen myyntiin paketin joka sisältää 4h mökillä olemista,2 x80km matkan mökille, 8 kpl olutta ja 8 makkaraa. hinta 390e. Ihan hyvä että nykyinen laki mahdollistaa erilaisia ideoita paremmin vaikka ei tämä varmasti mikään jymymenestys ole, mutta pari pakettia jos menee kaupaksi niin kyllähän tuossa katetta jää jos mökin jokatapauksessa omistaa ja lyhyessä vierailusta ei juuri bensa tai mökin käyttökuluja tule.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös