Jotkut markkinoi, toiset ei. Monessa paikassa se markkinoija on ollut (mahdollisesti autoilijoiden omistama) taksikeskus. Hintavaihtelua varmaan tulee jatkossa, mutta epäilen sen lähinnä olevan kysyntäpiikkien aikana ylöspäin.
Tähän yksi vaikuttava tekija ovat vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolait. Laki kun takaa ihmisille mahdollisuuden liikkua paikasta A paikkaan B vaikka hän olisi pyörätuolissa tai muuten vain estynyt käyttämään julkisia kulkuneuvoja. Tai julkisia ei ole saatavilla. Näin ollen esimerkiksi mainitsemasi kerrostalon mummo on hakenut kunnalta sosiaalihuoltolakiin perustuvaa kuljetuspalvelua ja sen saatuaan voi matkustaa kunnan määräämien rajoituisten puitteissa oman aikataulunsa mukaan. Tuolla missä aikanani toimin ko. kuljetuspalvelut toteutettiin niin, että kunta myönsi asiakkaalle taksikortin ja hänellä oli oikeis matkustaa muistaakseni 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa koti- ja naapurikuntien alueella. Ko. matkoista asiakas maksoi omavastuuna sen, mitä ko. matka olisi maksanut linja-autolla.
Tietysti tuo voisi olla ihan hyvä kokeilu. Jos matka kerrostalolle olisi vaikka 1 km, sieltä markettiin toinen 1 km ja takaisin marketilta taksiasemalle 1 km, taittaisiin vähintään kaksi matkustajaa, ettei keikka jäisi miinukselle. Ei taksi tarkoitus ole tehdä hyväntekeväisyyttä vaan tuottaa omistajalleen voittoa siinä missä minkä tahansa muun yhtiön.
Paikkakunnalla, jossa taksiani pyoritin, kokeiltiin vuosien saatossa niin juna- kuin lentokenttätakseja, joissa asiakas pääsi kiinteällä summalla joko juna-asemalle tai lentokentälle. Molemmat kokeilut lopetettiin kysynnän puutteen vuoksi. Itse kokeilin hetken aikaa tarjota kyytiä naapurikunnan tanssipaikkaan, jossa kävi ihan nimekkäitäkin artisteja. Ei vetänyt tämäkään kimppa. Jos sinne taksilla mentiin niin mentiin kukin omalla taksilla.
Itsekin tätä kaipasin nimenomaan noihin jälkimmäisiin ja esimerkin jo mainitsinkin tuolla aikaisemmin. Ja miksei se homma toimisi toisinpäinkin hiljaisen kysynnän hetkenä. Riippuu taas paikasta, isommissa kaupungeissa paremmat mahdollisuudet kuin maalaispitäjissä. Niissä kun ne kuskit kyttää sitä keskussairaalasta hakua joka tuottaa hyvän päiväpalkan yhdellä kyydillä.