Mainos

Taksikuskit

  • 259 868
  • 1 476

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitä ne ongelmat sitten on? (tyhmänä kysyn kun asiasta en mitään tiedä)

Liikaa ihmisiä hommissa, osaamatonta johtoa ja sen kaltaista. Mitään ei saada aikaan ja lopulta ketään ei kiinnosta, kunhan liksa juoksee.

Termi puuhastelu on ehkä kokemassa jonkunlaista inflaatiota, mutta asiana se on silti todellinen.

Parhaat softat tehdään pienellä porukalla ilman mitään turhia kiemuroita tai pomolle raportointeja.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Liikaa ihmisiä hommissa, osaamatonta johtoa ja sen kaltaista. Mitään ei saada aikaan ja lopulta ketään ei kiinnosta, kunhan liksa juoksee.

Ok.

Ainakin pääkaupunkiseudulla on useita taksisovelluksia. Aika harva jaksaa ne kaikki ladata. Voisi kuvitella, että olisi kysyntää riippumattomalle sovellukselle, joka hakisi automaattisesti sopivimman hinnan useista vaihtoehdoista. Toki silloin vastaan tulee kysymys, että kuka sovelluksen kustantaa. En tiedä, voisiko mainosrahoituksella sellaisen ylläpitää tai olisivatko ihmiset valmiita maksamaan tällaisen sovelluksen olemassaolosta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ok.

Ainakin pääkaupunkiseudulla on useita taksisovelluksia. Aika harva jaksaa ne kaikki ladata. Voisi kuvitella, että olisi kysyntää riippumattomalle sovellukselle, joka hakisi automaattisesti sopivimman hinnan useista vaihtoehdoista. Toki silloin vastaan tulee kysymys, että kuka sovelluksen kustantaa. En tiedä, voisiko mainosrahoituksella sellaisen ylläpitää tai olisivatko ihmiset valmiita maksamaan tällaisen sovelluksen olemassaolosta.

Joo ja alkaa niitä muuallakin olemaan, ainakin Kajon ja menevä on laajentumassa koko Suomeen tai ainakin suurimpiin kaupunkeihin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysymyshän on periaatteessa siitä, että tarjoavatko nuo taksisovellukset jotain rajapintaa mistä hintoja juuri nyt voisi kysellä ja kyytejä kuittailla. Toinen vaihtoehto olisi ehkä se, että olisi joku kolmas osapuoli, mihin voisi jättää tajouksen tyyliin "lähden tästä radalle ja maskan 25 egeä kun joku heittää". Se sitten menisi huutokauppaan kuskien kesken. Tämmöistä tuskin tosin löytyy kenenkään pannuilta pyörimästä.

..
Parhaat softat tehdään pienellä porukalla ilman mitään turhia kiemuroita tai pomolle raportointeja.
Mielenkiintoinen näkemys softakehityksestä. Kannattaisi ehkä kirjoittaa kirja siitä, että miten tuo tehdään niin saat rahat. Itse kun olen reilut 20 vuotta ollut softaa tekemässä, niin oma käsitys on se, että tämä raportoinnin määrä on merkittävästi suurempaa nykyään. Tänäänkin melkein kymmenen hessua raportoi mitä teki eilen ja mitä aikoo tehdä tänään. Tekevät huomenna saman uudestaan. Käsittääkseni softaa tehdään erinäisillä ketterillä menetelmillä joihin "pomolle raportointi" kuuluu olennaisena osana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mielenkiintoinen näkemys softakehityksestä. Kannattaisi ehkä kirjoittaa kirja siitä, että miten tuo tehdään niin saat rahat. Itse kun olen reilut 20 vuotta ollut softaa tekemässä, niin oma käsitys on se, että tämä raportoinnin määrä on merkittävästi suurempaa nykyään. Tänäänkin melkein kymmenen hessua raportoi mitä teki eilen ja mitä aikoo tehdä tänään. Tekevät huomenna saman uudestaan. Käsittääkseni softaa tehdään erinäisillä ketterillä menetelmillä joihin "pomolle raportointi" kuuluu olennaisena osana.

Ai agile on tuttu juttu, olen toki itsekin käynyt loputtomasti koulutuksia siitä. Näiden maassa on onneksi huomenna pyhäpäivä ja mitään ei tapahdu, mutta kyllähän nuo ketterät hommat toimii paremmin pienellä porukalla. Kuten siis tiedät eli agilen koko idea.

Sitten kun firma on isompi ja siellä luullaan tehtävän agilea, niin ongelmat alkaa. Se ei lisää tekemisen laatua, jos mennään vain sääntökirjan mukaan ja pidetään joka päivä palaveri.

Agilen ongelma on juurikin se, että kuvitellaan tekevän jotain mitä ei sitten oikeasti tehdäkään.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo ja alkaa niitä muuallakin olemaan, ainakin Kajon ja menevä on laajentumassa koko Suomeen tai ainakin suurimpiin kaupunkeihin.

Onko aikataulusta tarkempaa tietoa? Muutenkin yllättävän pitkään on kestänyt että suurempaa muutosta taksialalla pääkaupunkiseudun ulkopuolella tapahtuu. Mötön Pekan Kyyti-palvelukin on vasta aloittanut kuljettajien rekrytoinnin, vaikka vielä keväällä sai kuvan että sielä alkaa heti heinäkuussa iso pyörä pyöriä. Mut kai se on vaan tällaista, että hiljaa hyvä tulee. Toki isot firmat haluavat tehdä kuljettavalintansa kerralla kunnolla.
 

teppana

Jäsen
Liikaa ihmisiä hommissa, osaamatonta johtoa ja sen kaltaista. Mitään ei saada aikaan ja lopulta ketään ei kiinnosta, kunhan liksa juoksee.

Termi puuhastelu on ehkä kokemassa jonkunlaista inflaatiota, mutta asiana se on silti todellinen.

Parhaat softat tehdään pienellä porukalla ilman mitään turhia kiemuroita tai pomolle raportointeja.

Tässä ollaan samaa mieltä. Järkyttyneenä olen sivusta seurannut kun sairaaloiden tietokantoja yhtenäistetään saman järjestelmän alle (joka on jo alkujaankin aivan vitun käsittämätöntä, miksi näin ei ole alusta asti tehty?). Aivan perkeleesti on porukkaa tekemässä ja suoraan sanottuna, mistään ei tule mitään. Muutama sata milliä palaa rahaa ja aikaiseksi saadaan paska softa jonka laadukkaaseen tekemiseen menisi ehkä kymmenesosa käytetystä rahasta.
 

molari

Jäsen
Onko aikataulusta tarkempaa tietoa? Muutenkin yllättävän pitkään on kestänyt että suurempaa muutosta taksialalla pääkaupunkiseudun ulkopuolella tapahtuu. Mötön Pekan Kyyti-palvelukin on vasta aloittanut kuljettajien rekrytoinnin, vaikka vielä keväällä sai kuvan että sielä alkaa heti heinäkuussa iso pyörä pyöriä. Mut kai se on vaan tällaista, että hiljaa hyvä tulee. Toki isot firmat haluavat tehdä kuljettavalintansa kerralla kunnolla.

Tällä hetkellä ja jo ennen lakimuutosta ongelma on, että halukkaita ei ole sen enempää palkkakuskiksi kuin frankkari-yrittäjiksi. Pelkästään pääkaupunkiseudulla on + 300 kuskin paikkaa auki ja Kajonin BMW:t tai Fixu Taksin Priukset lojuvat Hangossa, kun frankkareita ei löydy, rekrykiertueita on ollut vuoden alusta lähtien.

Uberin ajaminen ei vissiin nappaa sosiaaliturvan ohessa enää, kun pitää rekisteröityä yrittäjäksi ja Uber toimittaa tiedot kuljettajista viranomaisille. Yrittäjänä pitää Uber-ajoja olla melkoisesti, että kulujen jälkeen saa kasaan esim. nettona 2-2,5 kiloa, kotona makaamalla saa varmasti saman tai enemmän.

Tässä taloustilanteessa ja työvoimapulassa sekä Suomen antelias sosiaaliturva ei houkuta ottaa (yö)työtä provikalla tai sitoutua frankkariksi 3 vuoden sopimuksella. Eikä noissa taksoissa oikein ole mahdollisuutta nostaa palkkaa, kun jo nyt maksetaan 40 %:n provikkaa ja asiakkaat pitävät taksoja kalliina.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko aikataulusta tarkempaa tietoa? Muutenkin yllättävän pitkään on kestänyt että suurempaa muutosta taksialalla pääkaupunkiseudun ulkopuolella tapahtuu. Mötön Pekan Kyyti-palvelukin on vasta aloittanut kuljettajien rekrytoinnin, vaikka vielä keväällä sai kuvan että sielä alkaa heti heinäkuussa iso pyörä pyöriä. Mut kai se on vaan tällaista, että hiljaa hyvä tulee. Toki isot firmat haluavat tehdä kuljettavalintansa kerralla kunnolla.

Sen verran että molemmissa on rekrytilaisuuksia läpi elokuun että varmaan ensikuussa lähtee pyörimään muitakin sovelluksia mitä kaupungeissa voi taksin saada. Toisaalta molemmissa tuo hinnoittelu on niin riistoa että ei isoa massaa saa varmaan taakse. mutta kuluttajalle ehkä lisää vaihtoehtoja kuitenkin pienemmälläkin määrällä. Menevällä taisi Lahdessa olla myös kelakyytejä joten sinne taisi yli 50 kuskia tulossa.
 

Grafix

Jäsen
Mitä ne ongelmat sitten on? (tyhmänä kysyn kun asiasta en mitään tiedä)

Uber esim tuskin luovuttaa tuosta vain omaa api-rajapintaansa kolmannen osapuolen käyttöön. Samalla voisivat laittaa kiparin kokonaan kiinni. Ja jos ei saa rajapintaa, niin mahdoton liikuttaa dataa sisään/ulos.

Siihenhän esim noi junat.net, junat kartalla, hsl liikennetilanne yms appsit perustuvat. Vr ja Hsl luovuttavat api:t käyttöön ja niiden avulla tekee aika nopsasti yksinkertaisia softia.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Uber esim tuskin luovuttaa tuosta vain omaa api-rajapintaansa kolmannen osapuolen käyttöön. Samalla voisivat laittaa kiparin kokonaan kiinni. Ja jos ei saa rajapintaa, niin mahdoton liikuttaa dataa sisään/ulos.

Mikä vitun rajapinta? Suomen ja Neuvostoliiton?

On omalla tavallaan varsin paradoksaalista ja jopa huvittavaa tänä digitalisaation luvattuna aikakautena, että jos sitä "vitun rajapintaa" ei avata, asiakkaille ei voida antaa parasta mahdollista palvelua. Eli jos haluaa vertailla taksin hintaa, on ladattava ne kaikki ne 15 sovellusta ja tehtävä vertailu manuaalisesti.

Pitäkää tolppahomot kyytinne.
 

Grafix

Jäsen
Mikä vitun rajapinta? Suomen ja Neuvostoliiton?

On omalla tavallaan varsin paradoksaalista ja jopa huvittavaa tänä digitalisaation luvattuna aikakautena, että jos sitä "vitun rajapintaa" ei avata, asiakkaille ei voida antaa parasta mahdollista palvelua. Eli jos haluaa vertailla taksin hintaa, on ladattava ne kaikki ne 15 sovellusta ja tehtävä vertailu manuaalisesti.

Pitäkää tolppahomot kyytinne.

Jotta johonkin sovellukseen voi saada esimerkiksi Uber-autojen sijainnit tai tarjonnan, niin Uberin pitää luovuttaa tämä tieto omasta järjestelmästään. Yleisesti tämä tapahtuu sovellusrajapinnan kautta. Ei ole rakettitiedettä, ihan sinänsä simppeli homma.

Mutta esimerkiksi Uberiltähän menisi koko business alta, jos he antaisivat sen tuosta vain käyttöönsä. Eli ei varmasti tule tapahtumaan.
 

Undrafted

Jäsen
Voisihan sitä perustaa uuden applikaation, mikä paremmalla hinnalla ja/tai palvelulla keräisi kaikki alueen taksikyydit. Samaa toki yrittävät nykyisetkin toimijat markkinoilla. Toinen mahdollisuus olisi eri yritysten julkisten hintatietojen kerääminen yhteen tietokantaan, minkä avulla kuluttaja voisi verrata eri yhtiöiden hintoja. Se miten tästä palvelusta saisi itselle tuottoa onkin toinen juttu. Ellei eri firmat suostuisi maksamaan minulle mahdollisten kyytien ohjaamisesta heille jäisi mahdolliset mainostulot ainoaksi tulonlähteeksi.

Ensimmäistä taksikyytiä uudistuksen jälkeen vielä odotellessa ja takataskussa vakikuski kenen palveluita käyttänen jatkossakin ellei kyse ennaltasuunnittelemattomasta matkasta tai muualla Suomessa..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulempa muutenkin että jatkossa kaikki taksikeskukset on mobiilisovelluksissa ja isoimmat toimijat erottuu kyllä koko Suomenkin mittapuussa niin että ei tarvitse kymmentä sovelllusta jos matkustaa usealla paikkakunnalla 2-3 isoa kun todennäköisesti mahtuu vain. Tietenkin vaikeus tulee jos haluaa vielä verrata kaikki pienetkin toimijat jotka ei ole välityskeskuksissa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mutta esimerkiksi Uberiltähän menisi koko business alta, jos he antaisivat sen tuosta vain käyttöönsä. Eli ei varmasti tule tapahtumaan.

Saapa nähdä. Sinänsä Uberin tärkeimmän kilpailuvaltin ei pitäisi olla oma sovellus, vaan automaattinen hinnoittelu. Tämä siis pitää hintatason houkuttavana sekä kuljettajille, että kuluttajille - vaikka tässä onkin ilmeinen ristiriita.

Uberilla toki on muitakin palveluita, kuten yrityskäyttö, terveydenhuoltoon liittyvät kyydit sekä rahtipalvelut. Tällaiset palvelut voivat olla hintaakin tärkeämpiä kilpailuvaltteja. Samaten pakettina ostettavat liikkumispalvelut tuovat oman mausteensa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...., jos he antaisivat sen tuosta vain käyttöönsä. Eli ei varmasti tule tapahtumaan.
Näin varmasti pankeissakin ajateltiin, mutta nythän pankkitilit ovat avoimen rajapinnan takana pakotettuna. Rajapinta vieläpä määritelty yhteisesti, että palvelujen tekeminen päälle on mahdollisimman helppoa. Eli jos lainsäätäjä sanoo, että rajapinnat auki, niin aukihan ne menee. Se, että jättääkö Uber sitten kokonaan suomen tuommoisen takia, niin epäilen. Heillähän on kilpailuetu hinnan takia ja keikkaa pukkaisi vaan enemmän.
 

Grafix

Jäsen
Näin varmasti pankeissakin ajateltiin, mutta nythän pankkitilit ovat avoimen rajapinnan takana pakotettuna. Rajapinta vieläpä määritelty yhteisesti, että palvelujen tekeminen päälle on mahdollisimman helppoa. Eli jos lainsäätäjä sanoo, että rajapinnat auki, niin aukihan ne menee. Se, että jättääkö Uber sitten kokonaan suomen tuommoisen takia, niin epäilen. Heillähän on kilpailuetu hinnan takia ja keikkaa pukkaisi vaan enemmän.

Tottakai jos laki sanoisi, että api auki niin eihän siinä ole silloin mitään sanomista. En kyllä oikein millään jaksa uskoa, että esim Uber avaisi vapaaehtoisesti oman Pandoran boksinsa. Mutta eipä se minun uskomuksestani toki ole kiinni, maailmassa on tapahtunut paljon kummallisempiakin asioita.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tottakai jos laki sanoisi, että api auki niin eihän siinä ole silloin mitään sanomista. En kyllä oikein millään jaksa uskoa, että esim Uber avaisi vapaaehtoisesti oman Pandoran boksinsa. Mutta eipä se minun uskomuksestani toki ole kiinni, maailmassa on tapahtunut paljon kummallisempiakin asioita.
Niin, siksi vertasinkin tuota pankkimaailmaa. Operaattoreilla on nyt jo softa SIM ja jatkossa asiakas voi vaihtaa operaattoria lennosta. Asiakastiedot on pakko antaa "sähköisesti" kilpailijalle, mutta tuota ei ole määritelty, eli se on PDF muodossa, mutta maailma on monessa kohtaa menossa avoimempaan suuntaan, että en näe syytä miksi taksi olisi kehityksen ulkopuolella. Paitsi tietenkin taksikuskit.
 

Grafix

Jäsen
Avoimempaan suuntaan mennään, hyvä niin, mutta hyvin usein vaatii juuri esim lainsäädännölliset velvoitteet tms pakkokeinot, että asiat tapahtuvat. Pakko on paras motivaattori.

Vakiintuneilla tai muutoin isoilla toimijoilla ei ole välttämättä mitään tarvetta avata sitä omaa konepeltiään muiden käyttöön. Data ei tule vapaaehtoisesti olemaan vapaata riistaa koska se on yritykselle merkittävä varjeltava pääoma. Tietoa jaetaan toki muiden käyttöön siltä osin kun siitä on hyötyä yrityksen omalle liiketoiminnalle tavalla tai toisella.

Pienempien pajojen olisi kyllä järkevää yrittää löytää keskinäisiä synergiaetuja. Esim suomalaisessa taksitoiminnassa on järjetöntä, että jokainen niistä lukemattomista suomalaisista taksitoimijoista yrittää taistella toisiaan ja isompiaan vastaan. Voittajat on todennäköisesti aika vähissä sekä palveluntarjoajan, että käyttäjän puolella.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tässähän olisi tilaisuus yhteistyölle paikoissa joissa uberia ei vielä ole - mikäli paikalliset taksikuskit tajuaisivat puhaltaa yhteen hiileen ja toimia kaikkien edun puolesta. Vielä isompi etu olisi kun useamman ei-uber kaupunkien taksikuskit toimisivat näin.

Tästä sitten vaan joku kova projektipäällikkö ja koodariporukka vääntämään esitystä taksikuskeille. Voisi olla melko mielenkiintoinen piffaus :) Tosin erikoista jos mitään moista ei ole jo tehty?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näytti olevan google playssa semmoinen sovellus kun taksihaku jolla vertailua hinnoista saa (uber ei ollut listalla), mutta näytti vain pääkaupunkiseudun yrityksiä joten haualla muualta ei tehnyt mitään, ei osannut edes sanoa ettei näytä muualta. Ehkä jotain suuntaa antavaa hinnoista jollain tuommoisella voi saada, tai sitten ei. Ehkäpä joku sovellus vielä ihan tosissaan tulee joka vertailisi hintoja realiajassa
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tuli taas ajeltua ympäriinsä Uberilla ja loistavasti toimi, viisi tähteä kaikille.

Juuri nyt en ole siirtymässä mihinkään, mutta huvikseni katselin ja neljä autoa olisi samantien valmiudessa kuskaamaan.

Se mikä tuli uutena mitä en ollut tajunnut, että tuosta appsistahan saisi ruokaakin tilattua. Hullua koko touhu, mutta jääkaapissa on jotain, niin pärjää. Jonkun Uber-lähetin olen kyllä nähnyt, mutta ei sitä sillä lailla miettinyt voisiko olla tarvetta.

Ainahan ensin tuputetaan mahdollisuus ja sitten mietitään tarvitseeko tuota oikeasti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No niin, osuihan se arpa missä kaikki ei niin hyvin mennyt. Piti päästä ensin ruokakauppaan ja eihän sitä muutenkaan kehtaisi tai siis uskaltaisi (en ole väkivaltainen ihminen) tilata autoa taksitolpalle rautatieaseman eteen.

Menin kauppakassien kanssa sivukujalle ja siinä luki isolla joku katu numero kolme eli täydellinen paikka tilata. Uber ilmoitti saapuvansa, mutta ei alkanut tuollaista rekisterinumeroa näkyä. Appsia tutkimalla havaitsi ai se on tuolla toisella puolella rakennusta tuon ihan muun kaupan edessä. Kipitin sinne ja löysinkin auton, mutta kuski oli samaan aikaan peruuttanut tilauksen ja pahoitteli kuinka ei voi enää ottaa kyytiin.

Samapa tuo, seuraavaan kadunkulmaan ja uusi yritys. Jonkun hetken kuluttua kyyti saapui lähistölle ja taas sai etsiä vajaan sadan metrin päästä. Melko ihmeellistä miten epätarkka tuo GPS voikaan olla, kun nimenomaan menen aina seisomaan johonkin ovelle missä lukee numero.

Onneksi tunnen kotikaupunkiani jonkun verran ja ihmettelin miten tuo nyt tuonne lähtee ajamaan, mutta periaatteessa vasemmalle kääntymällä olisi voinut ehkä olla joku kuskin tietämä hyväkin reitti. Niin ei kuitenkaan käynyt ja sitten piti alkaa kysyä mihin nyt oikein olet ajamassa.

Neuvottelun jälkeen selvisi (minkä jo suunnasta tiesin) paikkaan minne viikolla olin tilannut kyydin. Tuo kaiketi olikin jotenkin oma näppäilyerhe, mutta samaan aikaan tuli viesti "You've been matched with UberSELECT at no extra cost". Eipä paljon kiinnosta tuollaiset ja mitähän tuo edes tarkoittaa.

Lopulta päästiin perille ja heitin ensimmäistä kertaa tippiä kuskille, kun kuitenkin vähän kiertotietä ajettiin riippumatta kenen syy se oli.
--

Miten tämä sitten olisi järkevintä. Rautatieaseman tolpalta vanha mies olisi suoraan tunnistanut osoitteen ihan puhumalla ja ottanut kolminkertaisen hinnan. Luonnollisesti asemalta lähtee myös linja-auto mikä vie kotiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös