Mainos

Taksikuskit

  • 259 862
  • 1 476

Meiken

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja sujuvaa.. Tähän asti on ollut naurattavaa/itkettävää kun olet astellut esim. ravintolasta ulos, mutta taksi ei ole saanut sinua siitä kohtaa ottaa kyytiin vaan on pitänyt kävellä lähimmälle tolpalle, josta takseilla on ollut monopolin lupa poimia asiakkaat. Se ei tuntunut mitenkään järkevältä että kävelet tolpalle viisi minuuttia, odotat siellä viisitoista minuuttia omaa vuoroasi ja sitten ajetaan taas sen ravintolan ohi josta alunperin astuit ulos...

Onko Helsingissä todellakin ollut näin? Kyllä ainakin näissä pikkukaupungeissa on asiakkaita saanut ottaa suoraan baarin ovelta kyytiin.
 

Byvajet

Jäsen
Tällä hetkellä aika moni ajattelee taksista että se on "luksusta" eikä palveluita kovin herkästi käytetä.

Niin se tulee olemaan jatkossakin, koska Suomen elinkustannuksilla rehellisesti toimien hintojen alas painaminen on mahdotonta. Kuskinkin kun täytyy elää. Tähänkään saakka taksiyrittäjät eivät ole olleet kroisoksia, ja rengin osa on ollut vaatimaton.

Monet ehkä kuvittelevat, että jatkossa taksit saavat heti uuden asiakkaan, kun entinen lähtee. Mutta tuskinpa se käytännössä niin menee. Tyhjäkäyntiä on toiminnassa niin paljon, ettei hintojen laskuun ole realistista mahdollisuutta.

Eivät ole kahvienkaan hinnat painuneet alas, vaikka kilpailu on vapaata. Käytännössä alle kymmenen senttiä maksava kupillinen myydään monella eurolla. Yrittämisen realismi on jotain muuta kuin naiivisti lasketut kustannukset tai kuvitelmat alennettujen hintojen houkuttelemasta asiakasvirrasta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eivät ole kahvienkaan hinnat painuneet alas, vaikka kilpailu on vapaata.
Miten miellät tapaus Onnibussin tulon markkinoille? Tippuivat niin bussi- kuin junamatkojenkin hinnat... ja VR alkoi tehdä parempaa tulosta kilpailusta huolimatta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin se tulee olemaan jatkossakin, koska Suomen elinkustannuksilla rehellisesti toimien hintojen alas painaminen on mahdotonta. Kuskinkin kun täytyy elää. Tähänkään saakka taksiyrittäjät eivät ole olleet kroisoksia, ja rengin osa on ollut vaatimaton.

Monet ehkä kuvittelevat, että jatkossa taksit saavat heti uuden asiakkaan, kun entinen lähtee. Mutta tuskinpa se käytännössä niin menee. Tyhjäkäyntiä on toiminnassa niin paljon, ettei hintojen laskuun ole realistista mahdollisuutta.

Toisaalta hinnat on myös aika vertailukelpoinen matkustajamääriin, mitä kalliimpaa niin suhteessa myös matkustajamäärä laskee, ei tietenkään ihan suoraan vakiona hintaan nähden mutta kuitenkin. Sitä kauemmin se taksi myös siinä tolpalla seisoo jos ei asiakkaita ole, vaikka paluumatkalla ei saisikaan kyytiä.

Jossain taisi näkyä tutkimuksia miten hinta vaikuttaa matkustajamääriin ja halvempi hinta lisäsi matkustajien määrää. Joku tuntuu luulevan että taksin tarve on vakio, mutta se on melkein päinvastoin, varsinkin jos vielä mietitään alle 5 kilometrin matkoja niin nykyinen aloitusmaksu karsii aika pitkälle sen että ajetaan mielummin vaikka sitten pyörällä tai kävelen kun mentäisiin taksiin vaikka halvemmalla hinnalla käyttäisi sitä ja ehkä samalla myös taas pitkiä matkoja. Tampereella taitaa tuo 4e taksi perustua aika pitkälle siihen että isoin liikevaihto ja toiminta tulee normaaleista tilauksista puhelimella, mutta paluumatkalla taksin saa viitottua tuolla 4e hintaan jolla pääsee sen rajatun alueen keskustassa. Tyhjäkäynti vähenee ja saa sen toisen kyydin ajettua samoilla kuluilla. En tiedä toki toimiiko tuo isossa mittakaavassa ja tekeekö tuolla voittoa, mutta tuo on juuri sitä oikeaa ajattelutapaa kuitenkin. Isoin ongelma tähän asti on ollut lian vakiot hinnat oli kysyntää tai ei. Tyhjäkäyntiä pitäisi saada vähennettyä. Hinnat pitäisi tippua kun ei kysyntää ja nousta kun on se piikki.
 

Glove

Jäsen
Hinnat pitäisi tippua kun ei kysyntää ja nousta kun on se piikki.

Vaikka monet luulee, että taksin kate on valtava, niin se ei ole. Tappiolla ei kannata ajaa ja 30.6 saakka eduskunta määritti maksimitaksan. En tiedä mitä bussit maksaa missäkin, mutta nykyisssä kotipaikassani jos menen lähimpään baariin bussi maksaa 23 jälkeen 6,60. Jos sattuisi olemaan yksikään kaveri lähtemässä mukaan niin taksi tuli ainakin vanhoilla hinnoilla halvemmaksi kuin kaksi 6,60 maksavaa lippua. Ja pääsee kotiportailta baarin ovelle. Bussi vaatisi yhteensä noin 1 km kävelyä mennen tullen. Että se siitä kalleudesta. Toki se yksin matkustaessa tulee vähän kalliimmaksi. Nyt on niin hyvät kelit, että pyöräilin baariin sen kerran mitä olen tässä kuussa käynyt, eli uudet hinnat on vielä testaamatta.

Joskus olisi tehnyt mieli kysellä tolpan viimeiseltä asiakkaalta paljonko se on valmis maksamaan kyydistä kun edellä on 50 asiakasta, mittari näyttää -20 C ja mereltä tulee 18 m/s. Mutta kilttinä ihmisenä otin sen tolppaan nojaavan jonon ensimmäisen kyytiin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

teppana

Jäsen
Pl. Helsinki/Pk-seutu, onko meillä yhtään kaupunkia missä julkisilla liikkuminen puolenyön jälkeen on realistista? Itse asun nelisen kilometriä Oulun keskustasta ja tästä pääsee 23 jälkeen bussilla keskustaan ja seuraavan kerran 01 aikaan ja sitten aamulla. Takaisin ei taida päästä 00.00 jälkeen ollenkaan. Eli kyllä se on ainakin takaisin tullessa apostoli tai taksi. Uskoisin että näin on useimmissa kaupungeissa. Ehkä Tampereella toimii paremmin?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pl. Helsinki/Pk-seutu, onko meillä yhtään kaupunkia missä julkisilla liikkuminen puolenyön jälkeen on realistista? Itse asun nelisen kilometriä Oulun keskustasta ja tästä pääsee 23 jälkeen bussilla keskustaan ja seuraavan kerran 01 aikaan ja sitten aamulla. Takaisin ei taida päästä 00.00 jälkeen ollenkaan. Eli kyllä se on ainakin takaisin tullessa apostoli tai taksi. Uskoisin että näin on useimmissa kaupungeissa. Ehkä Tampereella toimii paremmin?

Tampereella kyllä viikonloppuisin pääsee ihan suhteellisen hyvin bussilla lähiöihin ja taitaa hinta olla jonkun 6e.

Arkisin ei taida juurikaan bussit liikkua lähiöihin ennen työmatkaliikenteen alkua, viimeset menee siinä 00-02 välissä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaikka monet luulee, että taksin kate on valtava, niin se ei ole. Tappiolla ei kannata ajaa ja 30.6 saakka eduskunta määritti maksimitaksan. En tiedä mitä bussit maksaa missäkin, mutta nykyisssä kotipaikassani jos menen lähimpään baariin bussi maksaa 23 jälkeen 6,60. Jos sattuisi olemaan yksikään kaveri lähtemässä mukaan niin taksi tuli ainakin vanhoilla hinnoilla halvemmaksi kuin kaksi 6,60 maksavaa lippua. Ja pääsee kotiportailta baarin ovelle. Bussi vaatisi yhteensä noin 1 km kävelyä mennen tullen. Että se siitä kalleudesta. Toki se yksin matkustaessa tulee vähän kalliimmaksi. Nyt on niin hyvät kelit, että pyöräilin baariin sen kerran mitä olen tässä kuussa käynyt, eli uudet hinnat on vielä testaamatta.

Joskus olisi tehnyt mieli kysellä tolpan viimeiseltä asiakkaalta paljonko se on valmis maksamaan kyydistä kun edellä on 50 asiakasta, mittari näyttää -20 C ja mereltä tulee 18 m/s. Mutta kilttinä ihmisenä otin sen tolppaan nojaavan jonon ensimmäisen kyytiin.

Joo ei se mikään maailman mahtavin ole mutta jos se olisi enemmän liikkeessä tolpan sijaan voisi se parempikin olla vaikka hinta olisi hieman halvempi. Ei ehkä ihan 20e kyyti sinne 10e tai alle tipu mutta nykyisellä hinnoittelulla joissakin tilanteissa voisi olla esim. 15e ja taas sesongissa 25e.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Toki kilpailu tekisi varmasti alalle hyvää, mutta edelleen heittäisin kysymystä ilmaan että mistä niitä uusia innokkaita kuskeja löytyisi. Mitä he tällä hetkellä tekevät ja miksi haluavat vapaa-ajalla ajella taksia? Käsittääkseni taksia olisi päässyt jo vuosikausia ajelemaan viikonloppuöisin silloin tällöin jos vain haluja olisi ollut. Vai onko se pointti tässä että saa ajella omalla autolla kyytejä?
Aika vaikeaa tuo on ollut, nykyään pitäisi periaatteessa olla mahdollista tehdä vaikka keikka tai kaksi vuodessa. Esim. kotikylässä festarien aikana.

Tällähetkellä taitaa isoin akileen kantapää olla tuo vakuutustouhu, oma auto pitäisi katsastaa ammattikäyttöön ja maksaa 400e kuukausivakuutus. Jos jatkossa pystyisikin normaalilla katsastuksella ja tunti/päiväkohtalaisella vakuutuksella ajamaan omaa autoa. Käytänössä maksaa vain siitä mitä ajaa ja mielellän vielä niin että sovelluksesta voi kytkeä kaikki päälle silloin kun ajoon lähtee vakuutuksista lähtien.
IF:ltä löytyi uber-vakuutus, mutta hintaa ei näe ilman Y-tunnusta. Ilmeisesti pohjautuu vuotuisiin kilometreihin. Mutta siinäkin on ongelma jos ajaa omalla autolla hyvin satunnaisesti. Miten vakuutuksen vaihto yms. Ja Uberilla on ongelmana että auto saa olla korkeintaan 10v vanha. Suomessa raja saisi olla 15-20v.

Ei minua ainakaan haittaa olla pyhinä ja viikonloppuina töissä, päinvastoin ajan niitä jopa mielelläni. Asian ydin nyt vaan olikin se, että ei niitä kuskeja niin vain löydy, vaikka joku näin saattaisi luulla. Ja kyllä sitä kuitenkin itsekin sentään mielelläni edes välillä olisin viikonloppuna perheen kanssa kotona.
En sitä kyllä tarkoittanut, että siis pitäisi joka viikonloppu olla pois perheenluota. Vaan sitä kun eräälle nimimerkille tuo tuntui olevan niin helvetin suuri kysymys että "koittakaa saatana itse tehdä viikonloppuna öitä!". Ihan kuin noissa S-ketjun liikenneravintoloissa, pubeissa, jnejne ei olisi ihmisiä jotka tekevät öisin, jopa viikonloppuna töitä.

keskukseen kuuluminen on käytännössä välttämätöntä.
Tuo hommahan juuri tuhoaa periaatteessa ihan kaiken markkinavetoisuuden. Koitappa siinä kilpailla millä tahansa avulla jos kyytejä ei vain tule, jos taas kuulut keskukseen, niin ihan turha kilpailla millään tavalla muita vastaan. Tuollainen monopoliasema on mielestäni erittäin kyseenalainen ja aiheuttaa helvetisti ongelmia.

Toisaalta hinnat on myös aika vertailukelpoinen matkustajamääriin, mitä kalliimpaa niin suhteessa myös matkustajamäärä laskee, ei tietenkään ihan suoraan vakiona hintaan nähden mutta kuitenkin. Sitä kauemmin se taksi myös siinä tolpalla seisoo jos ei asiakkaita ole, vaikka paluumatkalla ei saisikaan kyytiä.

Jossain taisi näkyä tutkimuksia miten hinta vaikuttaa matkustajamääriin ja halvempi hinta lisäsi matkustajien määrää. Joku tuntuu luulevan että taksin tarve on vakio, mutta se on melkein päinvastoin, varsinkin jos vielä mietitään alle 5 kilometrin matkoja niin nykyinen aloitusmaksu karsii aika pitkälle sen että ajetaan mielummin vaikka sitten pyörällä tai kävelen kun mentäisiin taksiin vaikka halvemmalla hinnalla käyttäisi sitä ja ehkä samalla myös taas pitkiä matkoja.
Ja sitten ihmisillä on paljon näitä tuttuja jotka myös pientä käteiskorvausta vastaan hoitavat kuskin roolin. Mutta silloin jos itse on kuskina, niin tulee tutuilta ja tuntemattomilta aika helposti tarjouksia "saat kympin jos heität mut kotiin". Koti saattaa olla 5km päässä, eli täälläpäin vastaa n. 20€ hintaa oikealla taksilla. Kyllähän itsekkin sortuu samaan, taksi pisteestä A, pisteeseen B maksaa n.25-28€, niin kyllä tuosta 20€ olen valmis maksamaan. Aivan sama onko kyseessä kaveri vai virallinen taksi. Mutta tuo 25€ on jo sen verran että aika harvoin taksia tulee käytettyä. Olisiko kokonaisuudessaan viime vuonna ollut massiiviset kolme kertaa ja tuon tyyppisiä matkoja sitten oli parisenkymmentä. Ja monella huomannut ihan saman toiminnan, taksi on usein se viimeinen vaihtoehto, puhtaasti hinnan takia. Täälläpäin ei taksikuskeilta tule onneksi neuvoja pörssiin tai politiikkaan, mukavia ihmisiä pääasiassa ovat olleet.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
IF:ltä löytyi uber-vakuutus, mutta hintaa ei näe ilman Y-tunnusta. Ilmeisesti pohjautuu vuotuisiin kilometreihin. Mutta siinäkin on ongelma jos ajaa omalla autolla hyvin satunnaisesti. Miten vakuutuksen vaihto yms. Ja Uberilla on ongelmana että auto saa olla korkeintaan 10v vanha. Suomessa raja saisi olla 15-20v.

Rajaa voisi ainakin joustaa tiettyjen mallien ja merkkien ulkopuolelle, tyyliin joku 15 vuotta vanha mersu voi olla paljon laadukkaampi kun vaikkapa 10 vuotta vanha fiat punto. Se myös antaisi enemmän joustovaraa kun moni vanhemmista autoista kestää paljon enemmän ajoa kun nykyäajan autot ja hankintahinta olisi suhteelisen edullinen kilometreihin mitä mahdollisesti autolla pääsisi ja mitä niiden huoltaminen maksaa.
 

Undrafted

Jäsen
Omalla autolla en alkaisi taksikeikkaa heittämään, mutta mikäli homma kaikkineen olisi tehty riittävän helpoksi, niin voisin satunnaisesti ajellakin. Jos meinaisi enemmänkin ajella vapaa-ajallaan, niin äkkiä se halpa vanha auto ei enää olisikaan oman työmukavuuden ja turvallisuuden kannalta hyvä veto, mutta sitten kulut kasvaisi myös. Täytyy seurata tilannetta ja uutisointia miten voisi mahdollisesti vapaa-aikaansa käyttää tehokkaamm8n.

Pienillä seuduilla toki paikallinen välityskeskus hallitsee. Mikäli seudulle joku pistää taxiffirman pystyyn, niin hänellä sama ongelma kuin kaikilla muilla uusilla yrittäjillä eli pitää saada tieto asiakkaille. Taksialalla ei ole ollut tarvetta aiemmin tehdä markkinointia, mutta nyt on ellet halua liittyä johonkin ketjuun. Ketjut ja välityskeskukset sitten hoitavat markkinointi mutta syövät myös tulojasi. Yhden kuskin firmassa ilman völityskeskusta tai ketjua toki pullonkaulauksi tulee ajojen vastaanotto äkkiä. Kun ajat on huono kirjata tilauksia vastaan eli sen ajojärjstelijän tarttisi tai jonkin kötevä applikaation, mihin ajot kirjautuisi.
 

OlliX

Jäsen
Itse asustelen 50 tuhannen asukkaan pitäjässä ja hieman ihmetyttää kuinka vähän taksit markkinoivat palveluitaan ja kuinka vähän eri palveluita on tarjolla. Tuntuu, että ainoa taksin tarjoama palvelu löytyy tolpalta tai itselle kotiin tilattuna aina samalla hinnalla riippumatta sen hetkisestä kysynnästä/tarjonnasta. Kylkiäisenä saattaa saada syväluotaavan analyysin dsg-laatikosta tai maahanmuuttopolitiikasta. Kiinteää hinnoittelua pidetään jonain laadun/turvallisuuden merkkinä, mutta muuttuuhan hinnat hotellissa/lentokoneessa/kaukoliikenteessä/bubissa/autovuokraamossa/jne/yms.

En ole ikinä nähnyt, että esimerkiksi vanhuksille tarjottaisiin kiintehintaista kyytiä kerrostalon pihalta markettiin ja tunnin päästä takaisin (eli vaikka vitosen/peruukki tuli täysi auto tai ei) tai vastaavasti naapuripitäjän kesätapahtumaan lähtö torilta kuudelta ja puolilta öin paluu samaan paikkaan. Jos joku joukkoliikennelaki tällaisen kieltää niin imailen sanani takaisin. Ja tietty tämä idea nyt ei niin suuria salaisuuksia pidä sisällään, että ehkä palvelu olisi olemassa jos se kannattaisi.

Toinen mitä kaipaan on jokin "huutokauppasovellus" taksikyyteihin. Monella ihmisellähän on matkoille vaihtoehtona oma auto, fillari, bussi, taksi jne. Haavesovelluksessani voisin tarjota, että täältä tuonne klo x rahalla y, ottaako joku kyytiä vai nöy? Jos ei niin menen vaikka fillarilla. Vastaavasti pikkujouluaikaan voisin tarjota matkaa vaikka 2*tolppahinta siitä hyvästä, etten joudu notkumaan räntäsateessa taksitolpalla.
 

Glove

Jäsen
Itse asustelen 50 tuhannen asukkaan pitäjässä ja hieman ihmetyttää kuinka vähän taksit markkinoivat palveluitaan ja kuinka vähän eri palveluita on tarjolla. Tuntuu, että ainoa taksin tarjoama palvelu löytyy tolpalta tai itselle kotiin tilattuna aina samalla hinnalla riippumatta sen hetkisestä kysynnästä/tarjonnasta. Kylkiäisenä saattaa saada syväluotaavan analyysin dsg-laatikosta tai maahanmuuttopolitiikasta. Kiinteää hinnoittelua pidetään jonain laadun/turvallisuuden merkkinä, mutta muuttuuhan hinnat hotellissa/lentokoneessa/kaukoliikenteessä/bubissa/autovuokraamossa/jne/yms.

Jotkut markkinoi, toiset ei. Monessa paikassa se markkinoija on ollut (mahdollisesti autoilijoiden omistama) taksikeskus. Hintavaihtelua varmaan tulee jatkossa, mutta epäilen sen lähinnä olevan kysyntäpiikkien aikana ylöspäin.

En ole ikinä nähnyt, että esimerkiksi vanhuksille tarjottaisiin kiintehintaista kyytiä kerrostalon pihalta markettiin ja tunnin päästä takaisin (eli vaikka vitosen/peruukki tuli täysi auto tai ei) tai vastaavasti naapuripitäjän kesätapahtumaan lähtö torilta kuudelta ja puolilta öin paluu samaan paikkaan. Jos joku joukkoliikennelaki tällaisen kieltää niin imailen sanani takaisin. Ja tietty tämä idea nyt ei niin suuria salaisuuksia pidä sisällään, että ehkä palvelu olisi olemassa jos se kannattaisi.

Tähän yksi vaikuttava tekija ovat vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolait. Laki kun takaa ihmisille mahdollisuuden liikkua paikasta A paikkaan B vaikka hän olisi pyörätuolissa tai muuten vain estynyt käyttämään julkisia kulkuneuvoja. Tai julkisia ei ole saatavilla. Näin ollen esimerkiksi mainitsemasi kerrostalon mummo on hakenut kunnalta sosiaalihuoltolakiin perustuvaa kuljetuspalvelua ja sen saatuaan voi matkustaa kunnan määräämien rajoituisten puitteissa oman aikataulunsa mukaan. Tuolla missä aikanani toimin ko. kuljetuspalvelut toteutettiin niin, että kunta myönsi asiakkaalle taksikortin ja hänellä oli oikeis matkustaa muistaakseni 18 yhdensuuntaista matkaa kuukaudessa koti- ja naapurikuntien alueella. Ko. matkoista asiakas maksoi omavastuuna sen, mitä ko. matka olisi maksanut linja-autolla.

Tietysti tuo voisi olla ihan hyvä kokeilu. Jos matka kerrostalolle olisi vaikka 1 km, sieltä markettiin toinen 1 km ja takaisin marketilta taksiasemalle 1 km, taittaisiin vähintään kaksi matkustajaa, ettei keikka jäisi miinukselle. Ei taksi tarkoitus ole tehdä hyväntekeväisyyttä vaan tuottaa omistajalleen voittoa siinä missä minkä tahansa muun yhtiön.

Paikkakunnalla, jossa taksiani pyoritin, kokeiltiin vuosien saatossa niin juna- kuin lentokenttätakseja, joissa asiakas pääsi kiinteällä summalla joko juna-asemalle tai lentokentälle. Molemmat kokeilut lopetettiin kysynnän puutteen vuoksi. Itse kokeilin hetken aikaa tarjota kyytiä naapurikunnan tanssipaikkaan, jossa kävi ihan nimekkäitäkin artisteja. Ei vetänyt tämäkään kimppa. Jos sinne taksilla mentiin niin mentiin kukin omalla taksilla.

Toinen mitä kaipaan on jokin "huutokauppasovellus" taksikyyteihin. Monella ihmisellähän on matkoille vaihtoehtona oma auto, fillari, bussi, taksi jne. Haavesovelluksessani voisin tarjota, että täältä tuonne klo x rahalla y, ottaako joku kyytiä vai nöy? Jos ei niin menen vaikka fillarilla. Vastaavasti pikkujouluaikaan voisin tarjota matkaa vaikka 2*tolppahinta siitä hyvästä, etten joudu notkumaan räntäsateessa taksitolpalla.

Itsekin tätä kaipasin nimenomaan noihin jälkimmäisiin ja esimerkin jo mainitsinkin tuolla aikaisemmin. Ja miksei se homma toimisi toisinpäinkin hiljaisen kysynnän hetkenä. Riippuu taas paikasta, isommissa kaupungeissa paremmat mahdollisuudet kuin maalaispitäjissä. Niissä kun ne kuskit kyttää sitä keskussairaalasta hakua joka tuottaa hyvän päiväpalkan yhdellä kyydillä.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
minusta minkä tahansa kielen oppii vuodessa, jos haluaa. Ei sitä kirjoittaa tarvitse niin hyvin osata, mutta puhumaan. Ajokortin saa esim. aikuiskoulutuskeskuksen kautta. Migri voisi järkätä heille ohjelman, joille oleskelulupa myönnetään. Mitä tulee sitten tuohon, että rahaa saa tekemättä mitään, niin se on perseestä. Itse olen perustuslain kanssa eri linjoilla. Minusta maahanmuuttajille voisi olla eri säännöt kuin muille. Olennaista integroitumisessa suomalaiseen yhteiskuntaan on se, että hankkii ystäviä, tekemistä päiviksi ja ammatin. Silloin minusta alussa voitaisiin kyllä tinkiä sosiaaliturvastakin ja antaa sekä keppiä että porkkanaa.
Näin vierestä seuranneena, useimmiten en ole jutuista samaa mieltä mutta tässä on painavaa asiaa.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Äskeiseen viitaten: näinkö se oikeasti menee ja siinä välissä ei ole mitään?
Kyllä tuo on muissakin kaupungeissa käytäntö. Tolpalle mars tai sitten kävelet kotiin.

Kyllä tähän mennessä on onnistunut päästä kotiin kävelemättä tolpalle aina kun sitä kyytiä on tarvinnut.
 

molari

Jäsen
Minä en ymmärrä, miksei maahanmuuttajia saada rekrytoitua noihin ajoihin. Samalla tavalla en ymmärrä sitä, ettei maahanmuuttajia saada Keski-Suomeen ajamaan roska-autoa, vaan roskat mätänevät ympäriinsä. Minusta yhteiskuntaan ja työelämään kiinni pääseminen edellyttää sitä, että on valmis joustamaan alkuvaiheessa. Samalla tavalla kuin edellä mainittiin, että opiskeluaikana on tullut tehtyä tuollaista työtä, niin yhtä lailla sen pitäisi olla tapa esimerkiksi juurikin maahanmuuttajille päästä mukaan työelämään. Taksikuskin ei tarvitse opiskella viittä vuotta yliopistossa tai vastaavaa. Niinhän se jenkeissäkin on, että kuskit ovat tulleet jokainen ties mistä. Onhan niitä tosiaan muitakin yöhommia kuten vaikkapa kaljatuoppien kerääminen baarissa pöydistä, mikä ei ole ihan makeinta duunia, mutta jonkun se on tehtävä.

Vastaus on perin yksinkertainen - ylitsepursuava sosiaaliturva, joka toki koskee myös suomalaisia. Elokuussa (viikon päästä) viimeistään taksikuskipula alkaa näkyä vielä enemmän Kela-kyydeissä. Useampi yritys hakee useita satoja kuskeja ympäri Suomea ajamaan mm. noita kyytejä.

Samoin nämä franchise-yrittäjyyteen perustuvat konseptit tai Uber eivät ole saaneet tarpeeksi, jos ollenkaan halukkaita yrittäjiä. Jopa hyvä niin, jos on osattu laskea, ettei kannata.
 

molari

Jäsen

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samoin nämä franchise-yrittäjyyteen perustuvat konseptit tai Uber eivät ole saaneet tarpeeksi, jos ollenkaan halukkaita yrittäjiä. Jopa hyvä niin, jos on osattu laskea, ettei kannata.

Toki hirveän hidasta jos ei ollut 1.7 mennessä kuljettajan lupaa ajettuna. 2.7 ensimmäinen mahdollisuus suorittaa tuo ja taidettiin luvata 2-3 viikossa lupa tulee postista. Myös jos ei ollut tajunnut tuota ennen esim. lääkärintodistusta hakea niin parhaimillaan tuota voi joutua viikkoja ellei kuukausia jonottaan. Sitten kun suoritettuna yrityksen perustamiset ja muut on vielä trafin jono jossa ainakin alunperin oli yli 3000 hakemusta. Eli tämä viikonloppu on ehkä ensinmäisiä jolloin pieni mahdollisuus että uusi yrittäjä on markkinoilla jos aikaisemmin ei ollut taksialalla. Todennäköisesti hieman myöhemmin kun noissa kestää ja kestää.
 

Osvaldo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toki hirveän hidasta jos ei ollut 1.7 mennessä kuljettajan lupaa ajettuna. 2.7 ensimmäinen mahdollisuus suorittaa tuo ja taidettiin luvata 2-3 viikossa lupa tulee postista. Myös jos ei ollut tajunnut tuota ennen esim. lääkärintodistusta hakea niin parhaimillaan tuota voi joutua viikkoja ellei kuukausia jonottaan.

Niin eli jossain on hirveä määrä tulevia innokkaita yrittäjiä, mutta kestää sen takia kun eivät ole tajunneet hakea lääkärintodistusta tarpeeksi ajoissa? Onko oikeasti tämä tilanne että muuten hommat olisi valmiina, mutta kukaan ei muistanut kertoa että pitää hakea myös lääkärintodistus?

Itse edelleen epäilen tuota että noita uusia innokkaita taksikuskeja jostain ilmestyisi satoja tai jopa tuhansia. Hyvä esimerkki oli tuo Aamulehden juttu. Eipä siinä paljon niitä uusia innokkaita yrittäjiä esitelty. Tammerfest-viikonloppu on Tampereella varmasti yksi vuoden vilkkaimmista ja jos on taksia tarkoitus tulla ajamaan niin eikö tuohon olisi kannattanut panostaa? Miksi tulla vasta syksymmällä katteleen.
 

molari

Jäsen
Toki hirveän hidasta jos ei ollut 1.7 mennessä kuljettajan lupaa ajettuna. 2.7 ensimmäinen mahdollisuus suorittaa tuo ja taidettiin luvata 2-3 viikossa lupa tulee postista. Myös jos ei ollut tajunnut tuota ennen esim. lääkärintodistusta hakea niin parhaimillaan tuota voi joutua viikkoja ellei kuukausia jonottaan. Sitten kun suoritettuna yrityksen perustamiset ja muut on vielä trafin jono jossa ainakin alunperin oli yli 3000 hakemusta. Eli tämä viikonloppu on ehkä ensinmäisiä jolloin pieni mahdollisuus että uusi yrittäjä on markkinoilla jos aikaisemmin ei ollut taksialalla. Todennäköisesti hieman myöhemmin kun noissa kestää ja kestää.

Noin itsekin luulin, mutta aika monella oli tarvittava byrokratia hoidettu heti heinäkuun ensimmäisinä päivinä. Tänään kyllä uutisoitiin, että oliko nyt peräti puolet hakijoista reputtaa paikallistuntemuskokeessa. Varmaan syys-lokakuussa nähdään, tuleeko paljonkin lisää yrittäjäpohjalla ajavia kuljettajia (Uber, Kajber, Menevä, Kajon, COB, jne,). Palkkakuskien rekrytoiminen varmasti vaikeutuu entisestään, jo nyt luvataan jopa n. 40 %:n provikoita, bonuksia ja takuupalkkoja, kun autot uhkaavat seisoa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Eiköhän tuossa hetki kestä, ennen kuin kysyntä ja tarjonta kohtaavat. Tuskin tässä kyse on byrokratian rattaiden hitaudesta, vaan näin epävarmassa tilanteessa moni empii jatkoa/kuskiksi ryhtymistä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin eli jossain on hirveä määrä tulevia innokkaita yrittäjiä, mutta kestää sen takia kun eivät ole tajunneet hakea lääkärintodistusta tarpeeksi ajoissa? Onko oikeasti tämä tilanne että muuten hommat olisi valmiina, mutta kukaan ei muistanut kertoa että pitää hakea myös lääkärintodistus?

Ei vaan viestillä tarkoitin sitä että jos ei ole taksikuljettajan lupaa hankittu ennen 1.7 niin ei vielä ole edes ollut mahdollista lyödä yritystä pystyyn johtuen tuosta lupa-asioiden hitaudesta. Kun läpäissyt sen tutkinnon menee viikkoja että lupa tulee postista, sitten pääsee vasta jonottaan traffin jonoon. Jos vielä yhtään on venynyt tuosta 2.7 eteenpäin esim. lääkärintodistuksen takia niin mennään jo pitkälle elokuuhun että hommat lähtee rullaan niin että pääsee ajaan.
 

ace

Jäsen
Eilen tuli testattua Uber. Maailmalta olen saanut hyviä kokemuksia palvelusta ja nyt halusin kokeilla miten se toimii meillä.

Puhelimen appista tilaaminen käy helposti ja maksu menee suoraan pankki/luottokortilta. Appista pyatyy seuraamaan odotellessa missä auto menee, helpottaa odottelua huomattavasti.

Uber kuskin autohan saa olla max. 10v vanha, toisin kuin esim. Venäjällä, jossa kohdalle osui jos jonkinlaista Ladaa. Nyt autona oli edellisen korimallin Passat, joka oli todella siistissä kunnossa.

Kuski oli ystävällinen ja kertoi mielellään Uberin periaatteista niistä kysellessäni. Kyseinen kuski ajoi Uberia päivätyön ohella, mutta kertomansa mukaan harkitsi kokopäiväiseksi siirtymistä.

Ainoa miinus kokemuksessa oli, että autoa joutui odottamaan n. 50 minuuttia. Ilmeisesti kuskeja on vieä sen verran vähän, että auton saanti voi olla hankalaa.

Parinkymmenen minuutin matka maksoi 17,70€ mielestäni ihan edullinen.

Tulen ehdottomasti käyttämään palvelua myöstulevaisuudessa, toivottavasti kuskit lisääntyy, jotta odotusaika lyhenee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös