Toki kilpailu tekisi varmasti alalle hyvää, mutta edelleen heittäisin kysymystä ilmaan että mistä niitä uusia innokkaita kuskeja löytyisi. Mitä he tällä hetkellä tekevät ja miksi haluavat vapaa-ajalla ajella taksia? Käsittääkseni taksia olisi päässyt jo vuosikausia ajelemaan viikonloppuöisin silloin tällöin jos vain haluja olisi ollut. Vai onko se pointti tässä että saa ajella omalla autolla kyytejä?
Aika vaikeaa tuo on ollut, nykyään pitäisi periaatteessa olla mahdollista tehdä vaikka keikka tai kaksi vuodessa. Esim. kotikylässä festarien aikana.
Tällähetkellä taitaa isoin akileen kantapää olla tuo vakuutustouhu, oma auto pitäisi katsastaa ammattikäyttöön ja maksaa 400e kuukausivakuutus. Jos jatkossa pystyisikin normaalilla katsastuksella ja tunti/päiväkohtalaisella vakuutuksella ajamaan omaa autoa. Käytänössä maksaa vain siitä mitä ajaa ja mielellän vielä niin että sovelluksesta voi kytkeä kaikki päälle silloin kun ajoon lähtee vakuutuksista lähtien.
IF:ltä löytyi uber-vakuutus, mutta hintaa ei näe ilman Y-tunnusta. Ilmeisesti pohjautuu vuotuisiin kilometreihin. Mutta siinäkin on ongelma jos ajaa omalla autolla hyvin satunnaisesti. Miten vakuutuksen vaihto yms. Ja Uberilla on ongelmana että auto saa olla korkeintaan 10v vanha. Suomessa raja saisi olla 15-20v.
Ei minua ainakaan haittaa olla pyhinä ja viikonloppuina töissä, päinvastoin ajan niitä jopa mielelläni. Asian ydin nyt vaan olikin se, että ei niitä kuskeja niin vain löydy, vaikka joku näin saattaisi luulla. Ja kyllä sitä kuitenkin itsekin sentään mielelläni edes välillä olisin viikonloppuna perheen kanssa kotona.
En sitä kyllä tarkoittanut, että siis pitäisi joka viikonloppu olla pois perheenluota. Vaan sitä kun eräälle nimimerkille tuo tuntui olevan niin helvetin suuri kysymys että "koittakaa saatana itse tehdä viikonloppuna öitä!". Ihan kuin noissa S-ketjun liikenneravintoloissa, pubeissa, jnejne ei olisi ihmisiä jotka tekevät öisin, jopa viikonloppuna töitä.
keskukseen kuuluminen on käytännössä välttämätöntä.
Tuo hommahan juuri tuhoaa periaatteessa ihan kaiken markkinavetoisuuden. Koitappa siinä kilpailla millä tahansa avulla jos kyytejä ei vain tule, jos taas kuulut keskukseen, niin ihan turha kilpailla millään tavalla muita vastaan. Tuollainen monopoliasema on mielestäni erittäin kyseenalainen ja aiheuttaa helvetisti ongelmia.
Toisaalta hinnat on myös aika vertailukelpoinen matkustajamääriin, mitä kalliimpaa niin suhteessa myös matkustajamäärä laskee, ei tietenkään ihan suoraan vakiona hintaan nähden mutta kuitenkin. Sitä kauemmin se taksi myös siinä tolpalla seisoo jos ei asiakkaita ole, vaikka paluumatkalla ei saisikaan kyytiä.
Jossain taisi näkyä tutkimuksia miten hinta vaikuttaa matkustajamääriin ja halvempi hinta lisäsi matkustajien määrää. Joku tuntuu luulevan että taksin tarve on vakio, mutta se on melkein päinvastoin, varsinkin jos vielä mietitään alle 5 kilometrin matkoja niin nykyinen aloitusmaksu karsii aika pitkälle sen että ajetaan mielummin vaikka sitten pyörällä tai kävelen kun mentäisiin taksiin vaikka halvemmalla hinnalla käyttäisi sitä ja ehkä samalla myös taas pitkiä matkoja.
Ja sitten ihmisillä on paljon näitä tuttuja jotka myös pientä käteiskorvausta vastaan hoitavat kuskin roolin. Mutta silloin jos itse on kuskina, niin tulee tutuilta ja tuntemattomilta aika helposti tarjouksia "saat kympin jos heität mut kotiin". Koti saattaa olla 5km päässä, eli täälläpäin vastaa n. 20€ hintaa oikealla taksilla. Kyllähän itsekkin sortuu samaan, taksi pisteestä A, pisteeseen B maksaa n.25-28€, niin kyllä tuosta 20€ olen valmis maksamaan. Aivan sama onko kyseessä kaveri vai virallinen taksi. Mutta tuo 25€ on jo sen verran että aika harvoin taksia tulee käytettyä. Olisiko kokonaisuudessaan viime vuonna ollut massiiviset kolme kertaa ja tuon tyyppisiä matkoja sitten oli parisenkymmentä. Ja monella huomannut ihan saman toiminnan, taksi on usein se viimeinen vaihtoehto, puhtaasti hinnan takia. Täälläpäin ei taksikuskeilta tule onneksi neuvoja pörssiin tai politiikkaan, mukavia ihmisiä pääasiassa ovat olleet.