T. Kovanen jättää JYP:n

  • 172 752
  • 705

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
kummitus kirjoitti:
Ilkka Kulmalan diippi kolumni ajan hengestä, sen ilmiöistä ja "tapaus JYP vs Tommi & agentti".
http://www.ksml.fi/kiekko/kolumnit/tästä_ajasta_4757240.html

Kulmala yleistää ja vääristää asioita nyt aika rankasti, kun hän kertoo Tommi Kovasen joutuneen materialisoituneen maailmankuvan uhriksi JYP:n joukkueen pelaajana.
JYP on mahdollistanut Kovaselle tehdä kunnon sopimus SM-liigaan. Viime kauden palkkatiedot kertovat, että Kovanen oli tämän kauden JYP:n pelaajista Wallinheimon jälkeen toiseksi parhaiten palkattu pelaaja. Olettaa voi, että Kovasen tämän kauden palkka on vähintään viime kauden tasoa. Eli palkka on sitä luokkaa, että yliopistotason koulutuksen käyneistä vain harvat yltävät siihen koskaan.
Kovanen on yrittänyt usean eri seuran (Kalpa, Pelicans, Jukurit) kautta päästä vakiinnuttamaan paikkaansa SM-liigan rivimieheksi. On jo kova ja hieno saavutus, kun JYP ylipäänsä nosti hänet Jukureista SM-liigapelaajaksi. Matti Alatalo koulutti hänestä JYP:n huippupakin, jonka palkkaa voitiin tarkistaa reilusti SM-liigapelaajan keskiansiotasolle kahdeksi vuodeksi.
Minustakin on Kovasen kannalta käsitettävissä, että hän yritti päästä vielä parempiin pelaajapalkkioihin käsiksi. Tästähän täällä itseään humanisteiksi nimittävät kirjoittajat antavat Kovaselle kovasti ymmärrystä. Humaanisuus ja rahanhimo lyövät täällä reilusti kättä toisilleen. Me, jotka katsomme asioita Matti Alatalon, JYP:n ja koko SM-liigan kannalta, olemme sitten ilmeisesti vähemmän humaaneja ihmisinä. Me kun lähdemme siitä, että sopimuksista on pidettävä ensi sijaisesti kiinni, muuten homma menee tj Hietasen sanoin härdelliksi.
Seuran kanssahan voi aina neuvotella mahdollisuudesta siirtyä kovempituloisiin hommiin kesken sopimuskauden. Mikäli siirtoon seuran puolelta ei tule hyväksyntää, on vaan kerta kaikkiaan tyydyttävä siihen, mitä itse on aikoinaan kirjallisesti sopinut. Kovanenhan tuli hyvin toimeen JYP:n pelaajien ja valmentajien kanssa. Tj Seppänen sopi hänen kanssaan kunnon jatkosopimuksen, jota olisi ollut jäljellä enää puolisen vuotta. Jääkiekon pelaamiseen Kovanen ei ole kyllästynyt, koska oli kovalla hingulla menossa Ruotsiin pelaamaan. Minulle täältä sivusta katsovana ei jää muuta mahdollisuutta ajatella kuin että Kovasen Tommilla yksinkertaisesti rahanhimo sekoitti pään.
Ainahan voidaan asioista jälkikäteen päästä yhteisymmärrykseen. Usein se vaatii ensin sen asian tunnustamisen, että olin väärässä. Kovasen Tommilla on vielä peliuraa jäljellä vuosikausia ja kysyntä hänellä on kovaa niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Ensin on vaan suoritettava vanhan sopimuksen velvoitteet alta pois.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
kakkonen kirjoitti:
Toisaalta on tyhmää ettei Sveitsiin lähtöön tullut lupaa JYPin joukkueen johdolta. Ei-motivoitunutta henkilöä ei ole järkevää pitää joukkueessa, ja tämä olisi pitänyt JYP johdon tajuta. Esim Kärpissä tästä on lukuisia esimerkkejä, mm Potan annettiin lähteä Venäjälle, Lieverssin sopimus purettiin yms. Varmasti heijastuu myös pelaajien halussa tulla johonkin joukkueeseen.
Tietääkö parahin kakkonen, että Petr Ton pyysi pelatessaan Kärpissä siirtoa vuokrasopimuksen muodossa tai sopimuksensa purkua joulun alla, koska ei sanojensa mukaan tullut toimeen silloisen valmentajan (oliko se Heikkilä) kanssa. Kärpät kartoitti jopa vuokrausmahdollisuuksia ja JYPistäkin kyseltiin kiinnostusta. Lopulta koko homma iskettiin jäihin Tenkratin loukkaantumisen takia. Joten Kärpät esti motiivaatiosta kärsineen pelaajan siirron omalla mahtikäskyllään.

Onko se oikein? Totta vitussa on. JYP esti sopimuksensa purkua pyytävän Petr Tonin lähdön kaksi (2) kertaa ja molempien kieltäytymiskertojen jälkeen Ton nakutti yli 50 pisteen kaudet.

Sitäpaitsi tuollainen "pelaajien orjuuttamisesta" puhuminen on kyllä käsittämätöntä prolepaskaa.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jypiltä paskamaista toimintaa ja ammattitaidotonta. Kovasen puolella ollaan 100 prosenttisesti. Hyvää jatkoa Tommille, toivotaan että saa hyvän pelipaikan ja selviää kohusta.
 

Turco#35

Jäsen
Beast kirjoitti:
Jypiltä paskamaista toimintaa ja ammattitaidotonta. Kovasen puolella ollaan 100 prosenttisesti. Hyvää jatkoa Tommille, toivotaan että saa hyvän pelipaikan ja selviää kohusta.

Tähän huonoon provoon kenenkään tarvii edes sen enempää kantaa ottaa, kannattaa vain jäädä sinne omalle hiekkalaatikolle leikkimään jos ei oikeasti ole mitään sanottavaa. Muilla täällä sentään on jotain ihan asiaakin, joista voi ihan keskustella.
 

jukiapina

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP valitettavasti
kakkonen kirjoitti:
Toisaalta on tyhmää ettei Sveitsiin lähtöön tullut lupaa JYPin joukkueen johdolta. Ei-motivoitunutta henkilöä ei ole järkevää pitää joukkueessa, ja tämä olisi pitänyt JYP johdon tajuta. Esim Kärpissä tästä on lukuisia esimerkkejä, mm Potan annettiin lähteä Venäjälle, Lieverssin sopimus purettiin yms. Varmasti heijastuu myös pelaajien halussa tulla johonkin joukkueeseen.

Mietippäs kumman on helpompi alkaa paikkaamaan rivejään keseken kauden Kärppien vai Jyp:n joiden pelaajabudjeteissa on aika iso ero. Siitä toki olen samaa mieltä, että ei tässä tapauksessa kukaan voita. Kovanen olisi voinut valita paremman hetken, ehkä tulos olisi eri.

Oikeasti odotan innolla sitä liigaa missä pelaavat 3 pääkaupunkiseuden joukkuettta ja Kärpät varmaa todella viihdyttävää.
 
Viimeksi muokattu:

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ilmeisesti mun sanat on otettu niin että AINA jos pelaaja ei ole oloihinsa tyytyväinen niin hänestä pitäisi seurajohdon luopua? Ei tietystikään aina.
SergeiK kirjoitti:
Tietääkö parahin kakkonen, että Petr Ton pyysi pelatessaan Kärpissä siirtoa vuokrasopimuksen muodossa tai sopimuksensa purkua joulun alla, koska ei sanojensa mukaan tullut toimeen silloisen valmentajan (oliko se Heikkilä) kanssa. Kärpät kartoitti jopa vuokrausmahdollisuuksia ja JYPistäkin kyseltiin kiinnostusta. Lopulta koko homma iskettiin jäihin Tenkratin loukkaantumisen takia. Joten Kärpät esti motiivaatiosta kärsineen pelaajan siirron omalla mahtikäskyllään.
En tiedä/muista tuota asiaa faktana, vaikka jotain tuommoista huhua muistelen kyllä kuulleeni. Ymmärrän että pelaaja voi tuollaista ehdottaa jos hommat ei suju. Ja kuten sanoit, ilmeisesti Kärppä-johto jopa aktiivisesti kartoitti mahdollisuuksia. Eli hereillä oltiin ja töitä tehtiin. Ilmeisesti myös tilanne saatiin selvitettyä Tonon kanssa koska kauden pelasi loppuun täällä eikä lyönyt hanskoja tiskiin. (Oliko sitten mahdollisesti tiedossa että JYP oli jo pariin kertaan estänyt tähtipelaajan lähdön ja kaveri oli hyväksynyt tämän "joukkuepelaajana"?)
SergeiK kirjoitti:
Onko se oikein? Totta vitussa on. JYP esti sopimuksensa purkua pyytävän Petr Tonin lähdön kaksi (2) kertaa ja molempien kieltäytymiskertojen jälkeen Ton nakutti yli 50 pisteen kaudet.
Ei ole välttämättä ole oikein kuten tapaus Kovanen osoittaa. Sinusta ei tulisi manageria :)

Kovasen tapaus osoittaa että huonon motivaation omaavasta kaverista kannattaisi siis mahdollisesti luopua. JYP ei halunnut luopua ja nyt tilanteessa on kolme häviävää osapuolta. Pelaajan sitoutumista ja halua pelata joukkueessa ei joko tiedostettu tai sitten otettiin vain tietoinen riski.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
jukiapina kirjoitti:
Mietippäs kumman on helpompi alkaa paikkaamaan rivejään keseken kauden Kärppien vai Jyp:n joiden pelaajabudjeteissa on aika iso ero. Siitä toki olen samaa mieltä, että ei tässä tapauksessa kukaan voita. Kovanen olisi voinut valita paremman hetken, ehkä tulos olisi eri.
Toki tiedossa on että rivejä voi helpommin paikata jos on rahaa. Enkä minä Kovasta puhtaasti puolustellutkaan, meinasin vain että nyt tilanteessa on kaikki osapuolet häviäjiä. Jos pelaaja tarpeeksi voimakkaasti ilmoittaa että jos ei siirtoa tapahdu niin pelimotivaatio laskee niin tästä pitäisi tajuta että pelaajasta on pakko luopua. Tai sitten otetaan rahallisesti takkiin ja lyödään kaveri vilttiin/katsomoon/myymään makkaraa loppukaudeksi (kuten nyt tapahtui). Vaihtoehtoja toki nuokin. Ei aina kannata antaa periksi. Nyt JYP osoittaa että sen silmille ei tällaisissa tilanteissa hypitä. Oliko se järkevä ratkaisu?

jukiapina kirjoitti:
Oikeasti odotan innolla sitä liigaa missä pelaavat 3 pääkaupunkiseuden joukkuettta ja Kärpät varmaa todella viihdyttävää.
Jos tämä oli heitto minulle niin en kyllä ymmärrä että miksi?
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
jukiapina kirjoitti:
Oikeasti odotan innolla sitä liigaa missä pelaavat 3 pääkaupunkiseuden joukkuettta ja Kärpät varmaa todella viihdyttävää.

Ei huono vaihtoehto ollenkaan Pohjoismaista sarjaa ajatellen. Muut kiinnostuneet ja resursseiltaan edes joten kuten samassa sarjassa painivat suomalaisseurathan olisivat näiden lisäksi Tappara, TPS ja varauksin Ilves.
 

Turco#35

Jäsen
Black Adder kirjoitti:
Ei huono vaihtoehto ollenkaan Pohjoismaista sarjaa ajatellen. Muut kiinnostuneet ja resursseiltaan edes joten kuten samassa sarjassa painivat suomalaisseurathan olisivat näiden lisäksi Tappara, TPS ja varauksin Ilves.

Ei nyt asiaan enempää ota kantaa, mutta tuolla TPS:n keskustelussa on juuri huhu, että Hulmin myynnin taustalla olisi suuret raha huolet. Niistä en itse enempää tiedä, mutta jos näin on, niin tuon TPS:n voi tuosta listalta tipauttaa.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Turco#35 kirjoitti:
Ei nyt asiaan enempää ota kantaa, mutta tuolla TPS:n keskustelussa on juuri huhu, että Hulmin myynnin taustalla olisi suuret raha huolet. Niistä en itse enempää tiedä, mutta jos näin on, niin tuon TPS:n voi tuosta listalta tipauttaa.

TPS:llä on kuitenkin suhteellisen paljon SM-liigan mittakaavassa todella kalliita pelaajia (Berg, Hurme, Kippru, Nurminen ja Alatalo sekä Huml tietysti) rosterissa. Kovanen olisi edellä mainittujen joukkueiden rostereissa vasta 2-3 pakkiparin puolustaja. Itse olen taas kuullut, että Humliakin maisemanvaihdos kiinnostaisi ja nimenomaan tuhdimman palkkapussin ansiosta. Mutta tämä on siis vain kuulopuhe (saako niitä levitellä täällä?).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
siffa kirjoitti:
Minustakin on Kovasen kannalta käsitettävissä, että hän yritti päästä vielä parempiin pelaajapalkkioihin käsiksi. Tästähän täällä itseään humanisteiksi nimittävät kirjoittajat antavat Kovaselle kovasti ymmärrystä. Humaanisuus ja rahanhimo lyövät täällä reilusti kättä toisilleen.
Hauskaa, että näet Kulmalan yleistävän rankasti, ja sitten itse kokoat kaikki toisinajattelijat yhden määritelmän alle. Missä viestissä esim. minä olen ymmärtänyt Kovasen rahan perässä juoksemisen? Ymmärrän sen, että erinäiset asiat voivat aiheuttaa pahoja henkisiä kolhuja ja niiden seurauksena periaatteellisuudetta suuntaan jos toiseenkin. Sen sijaan allekirjoitettua sopimusta olisi pitänyt kunnioittaa, siinä en voi sanoa kuin että mitäs Tommi allekirjoitit. Kuitenkin viimeistään Veikkaajan juttu toi esille sen verran muuttujia, etten voi suhtautua sotkuun noin yksioikoisesti
 

jym

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Black Adder kirjoitti:
Entäs Humlin kohdalla? Joukkueen heikoin lenkki? Ja luehan Saipaa koskeva uutinen loppuun saakka. Ja oliko Kovasen syksyn otteet järin hyviä? Kyllä ainakin tässä ketjussa on aika kovasti kritisoitu kaverin peliä mm. haluttomaksi.

Ei tuo SaiPan tapaus liity mitenkään tähän Kovasen tapaukseen. Jos Seppänen olisi sanonut Kovaselle, että mene vaan Sveitsiin niin täällä olisi sivukaupalla kirjoituksia, jossa Seppänen kirottaisiin alimpaan helvettiin, kun päästää joukkueen kapteenin kesken Missiokauden muualle. Pelaajia kuitenkin aina motivoi seuraava sopimus. Jos tilastot näyttää edellisestä kaudelta muutamaa maalia ja syöttöä sekä +/- pahasti pakkasta, niin se vaikuttaa aina oleellisesti pelaajan seuraavan sopimuksen arvoon. Ensimmäistäkään liigapelaajaa en ole vielä nähnyt joka pelaisi tahallaan huonosti. Myöskin Kovanen olisi pelannut JYPissä varmasti tosissaan, että "unelmasopimus" Sveitsiin olisi seuravalla kaudella ollut ylipäätänsä realistinen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Huml vrs Kovanen

Tapaus Huml (hc.tps.fi):

"TPS:n tshekkihyökkääjä Ivan Huml ei ole mukana pelaavassa kokoonpanossa illan Lukko-ottelussa. Hyvin menneen Karjala-turnauksen jälkeen TPS on saanut lukuisia tarjouksia Humlista. Neuvottelut erään ulkomaisen seuran kanssa ovat niin pitkällä, että Huml ei pelaa illalla.".

Tietääkseni Kovanen oli pyytänyt sopimuksen purkua ja siirtymistä toiseen seuraan (ilman, että JYP olisi saanut peson pesoa).
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Hiukan on vaikea ymmärtää Kovasen kiivaimpia puolustelijoita, hänelle haluttaisiin kaikki edut ja vapaus ilman mitään sitoumuksia. Olen toki itsekin sitä mieltä, että Jypin johto olisi pystynyt hoitamaan asian sekä paljon nätimmin että kaikille osapuolille edullisemmin. Mutta se ei poista Kovasen velvollisuutta täyttää solmimansa sopimuksen ehdot, joka lienee kuitenkin ihan kohtuullinen hänen kannaltaan.

Länsimaisen sivistysvaltion peruskiviä on se, että tehtyjä sopimuksia kunnioitetaan ja niihin voi luottaa, päinvastaisen vaatiminen on askel kohti anarkiaa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Black Adder kirjoitti:
Itse olen taas kuullut, että Humliakin maisemanvaihdos kiinnostaisi ja nimenomaan tuhdimman palkkapussin ansiosta. Mutta tämä on siis vain kuulopuhe (saako niitä levitellä täällä?).

Olenkin jo odottanut sitä hetkeä, jolloin täällä aletaan jakaa oikein kovemman luokan huumoria. Nimimerkkisi ei petä. Miten on, onko kuulunut jo muistakin pelaajista vastaavia huhuja? Kenen mailat on nähty? Olisiko vaikka Pattijoen Nesteen syväkurkuilla uutta tietoa?
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Mustan joulun mulle teit...

Flou kirjoitti:
Muutenkin Kärppien ja JYPin vertaaminen tällaisessa tilanteessa on vähän turhaa, kun seurojen resurssit ovat täysin erilaiset.
Muutenkin ulkomaalaispelaajien kanssa touhutessa on varauduttava suurempiin mielialamuutoksiin kuin suomalaisten suhteen, joiden voisi olettaa sopeutuvan kaupunkiin kuin kaupunkiin. Ulkomaalaispelureiden tavoitteena on harvoin jäädä asumaan pysyvästi maahan, joten lähtö Suomesta on joka tapauksessa jossain vaiheessa edessä.

Kulmalan pointti on aiheellinen. Itsekin ymmärrän Kovasen temput nimenomaan työntekijänä, joka maksimoi omaa taloudellista etujaan parhaan taitonsa mukaan (tästähän kansantaloustieteessä aina saarnataan). Jääkiekkoilija näkee itsensä (kärjistetysti) vain työntekijänä, joka kilpailuttaa työnantajia myymällä oman työpanoksensa sinne, pistä saa parhaan tuoton. Sinne myydään mistä eniten saadaan ja tyhmä ei ole pyytäjä vaan maksaja. Isän, pojan ja Nalle Wahlroosin nimeen, amen.

Mutta jääkiekkoilija Kovasen tempauksena tätä ei voi käsittää. Kapteenin näyttävä lähtö on kuin joulupukki tempaisisi lapsen edessä tyynyn takkinsa alta, riisuisi naamarin ja kertoisi olevansakin vain naapurin bemarilla kaahaava rotarisetä. Illuusio ja taika menee molemmissa tapauksissa rikki. Jäällä halutaan nähdä yhden värin puolesta taisteleva, yksimielinen joukko muinaisten muskettisotureiden henkeen. Joulukin on parhaimmillaan kirkkain ja vilpittömin silmin katsottuna. Jääkiekkoihmiset eivät millään muotoa kaipaa kentälle taloudellisen edun maksimointia harrastavia ekonomeja, jotka liikkuvat kentällä - jos ei sammutetuin niin ehkä hieman punertavin lyhdyin.

Olisi tietenkin naiivia olettaa, etteikö näin olisi ollut jo jonkin aikaa. Kuten joulu, niin myös urheilu on karannut markkinavoimien temmellyskentäksi, jossa urheilun periaatteet (citius, altius, fortius) korvataan sodankäynnistä tutummalla triolla veni, vidi, vici. Ja sitähän markkinatalouskin lopulta on - vastustajan voittamista.

Rakkaat aikuiset - kaikki Kovaset, Koivuset ja Seppäset. Hoitakaa joulupukin pestaaminen meidän lasten silmiltä piilossa ja jos pukin kanssa tulee kahnausta keikkakorvauksesta (tai jos setä hieman tuoksahtaa), niin hoitakaa ongelmat sivummalla, mutta älkää kinastelko meidän lasten edessä, jookos? Kertokaa, että valtakunnassa kaikki hyvin ja niin edelleen. Etenkään joulupukin on turha tulla itkemään lapsille, että isäsi on pihi saituri. Sillä lapsi ei ymmärrä aikuisten maailmaa, jossa halaus voi vaihtua hetkessä lujaan kuristusotteeseen. Ihmettelee vain, että onpa ilkeä pukki ja heittää harmistuneena kiukkupussia lahjapaketilla nenään.

Hyvät aikuiset. Huolehtikaa, että joulupukki saa palkkansa ja pysyy tyytyväisenä ho-ho-miehenä. Kun illuusio jostain pyhästä (kutsutaan sitä vaikka urheilullisuudeksi) säilyy, niin myös meillä lapsilla (jääkiekon seuraajilla) on areenoille kulkiessamme joulu ainainen. Sillä lastakaan ei voi huijata loputtomiin, vaan pettymykset tekevät ihmisestä kyynisen. Ja miksi kyyninen ihminen juhlisi joulua? Jos näin käy, niin erään satuhahmon sanoin joutuu ehkä toteamaan eräänä päivänä, että "se ei oo hjuvaa pisnestä".
 
Viimeksi muokattu:

Turco#35

Jäsen
Major Julli kirjoitti:
Hiukan on vaikea ymmärtää Kovasen kiivaimpia puolustelijoita, hänelle haluttaisiin kaikki edut ja vapaus ilman mitään sitoumuksia. Olen toki itsekin sitä mieltä, että Jypin johto olisi pystynyt hoitamaan asian sekä paljon nätimmin että kaikille osapuolille edullisemmin. Mutta se ei poista Kovasen velvollisuutta täyttää solmimansa sopimuksen ehdot, joka lienee kuitenkin ihan kohtuullinen hänen kannaltaan.

Tuosta koko sinun jutustasi olen täysin samaa mieltä. Kumpikin olisi varmasti voinut toimia paremmin. Turha tähän enempää kirjotella, kun olet jo noin hyvin onnistunut kirjoittamaan minunkin mielipiteeni, joten minä lopetan täältä tältä osin.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
siffa kirjoitti:
Kulmala yleistää ja vääristää asioita nyt aika rankasti, kun hän kertoo Tommi Kovasen joutuneen materialisoituneen maailmankuvan uhriksi JYP:n joukkueen pelaajana.
Huomautan, että minä en ainakaan ole ottanut kantaa mitenkään Kulmalan kirjoituksiin. Ehkä lainaamasi viestini otsikossa on havaittavissa jonkinlainen skeptisyyden sävy, muuten se on vain neutraali tiedotus palstaa seuraaville.
Mutta eivätkö yleistäminen ja kärjistäminen olekin kovin inhimillisiä ominaisuuksia? Minusta ne ovat.
siffa kirjoitti:
...täällä itseään humanisteiksi nimittävät kirjoittajat antavat Kovaselle kovasti ymmärrystä. Humaanisuus ja rahanhimo lyövät täällä reilusti kättä toisilleen. Me, jotka katsomme asioita Matti Alatalon, JYP:n ja koko SM-liigan kannalta, olemme sitten ilmeisesti vähemmän humaaneja ihmisinä.
Koska vastasit viestiäni lainaten, oletan että tarkoitat (yleistäen) tällä minuakin.
Minäkin yritän katsoa asiaa kaikkien osapuolien kannalta sen informaation perusteella, jonka asiasta olen tiedotusvälineiden kautta saanut.
Mutta koska informaatio on vaillinaista ja ristiriitaistakin (ylläri!), minusta johtopäätösten vetämisen suhteen täytyy olla varovainen. Onkin varmaankin parempi ettei lopullisia johtopäätöksiä ryhdykään näiden "faktojen" pohjalta täällä, tai edes omassa päässään muodostelemaan - vai mitä sanot?
siffa kirjoitti:
Me kun lähdemme siitä, että sopimuksista on pidettävä ensi sijaisesti kiinni...
Siitä lähden minäkin. Ainakaan minä en ole tätä vastaan missään sanonut. Jos olet toista mieltä, tuonet sellaisen kohdan tähän näytille.
 

Korppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
sampio kirjoitti:
Sen sijaan allekirjoitettua sopimusta olisi pitänyt kunnioittaa, siinä en voi sanoa kuin että mitäs Tommi allekirjoitit. Kuitenkin viimeistään Veikkaajan juttu toi esille sen verran muuttujia, etten voi suhtautua sotkuun noin yksioikoisesti
Mitä veikkaajan juttu sitten toi esille? Ei mitään uutta. Tuohan oli Kovasen jo kuultu tilitys.
Se mikä oli uutta oli JYPin herjaaminen, joten ilmeisesti taidelasipoju tajuaa pikkuhiljaa tilanteensa. JYPin syyttäminen juonimisesta asiassa tuntuu naurettavalta, varsinkin kun ottaa huomioon tuon MoDo-sopparin.

Onneksi pelit jatkuvat torstaina. Tämä soppa onkin saanut aivan liian suuret mittasuhteet.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Kaikenmoisia assosiaatioita täällä saa osakseen, kun pohtii asioita, eikä edes kärjekkäimmistä näkövinkkeleistä, mutta mikäs siinä, kuola pärskyen näppisten kimppuun vaan...

Koko juttu simppeliydessään on siinä, että pelastaakseen mitä pelastettavissa on, jypin olisi kannattanut se transfer card allekirjoittaa (sopimushan oli purettu?) liittää mukaan henkilökohtainen viesti Kovaselle, että oikeudessa tavataan eli jätä taidelasit rikkomatta, kelpaavat perintään ja alkaa tosissaan ettiä pakin paikalle korvaajaa, thats it.

Kokonaan toinen juttu on, kuinka paljon imagoystävällisemmin asia olisi luontunut, jos pelaajan kanssa olisi edes suostuttu neuvottelemaan ja yhdessä etsiä joitain ratkaisuja, mutta pesuvesi on mennyt ja lapsi on mennyt.

Siitäkään on turha täällä vääntää, onko jypin/Kovasen asia verrannollinen muiden tapahtumien kanssa vai ei, koska väistämättä jokainen tapaus sisältää yksilöllisiä piirteitä ja eivät ole niinmuodoin verrannollisia.

Jos jyp olisi suhtautunut ymmärtäväisemmin ja neuvotellut Kovasen kanssa, että jos tuleva seurasi on valmis satsaamaan summan x, olet vapaa, mutta ilmatteeks ei tule kuuloonkaan jne. jyp olisi nyt summan x rikkaampi, kuin nyt ja maine agenttien ja pelaajien suuntaan olisi kunnossa. Tai Jyp olisi Kovasen Itse selkeästi erottua ihan toisin tavoin hankkimassa seuran ensimmäistä taidelasikokoelmaa...

Kuitenkaan en omasta mielestäni ole toista todennut syyllisemmäksi kuin toistakaan, vaan nostanut esiin järjenkäytön merkitystä piinallisissakin asioissa, tuon samaisen järjenkäytön soisi yleistyvän myös keskustelussa tapaus Kovasesta, vaikka kaikkinaisten "olispa Sjögren sen listiny" oivallusten lukeminen saattaa hauskuuttaakin pieninä annoksina satuilun elinvoimaisuudesta myöskin kiekkoniilojen henkisenä pääomana.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Korppi kirjoitti:
Mitä veikkaajan juttu sitten toi esille? Ei mitään uutta. Tuohan oli Kovasen jo kuultu tilitys.
Jaa, mulle siinä oli muutama uusi pointti, jotka ovat ilmeisesti livahtaneet muissa yhteyksissä ohitse.

Vilpittömänä kysymyksenä esitän, että mikä tuo taidelasi-viittaus on?
 

Jypjyrää:)

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP #44,#82
Korppi kirjoitti:
Mitä veikkaajan juttu sitten toi esille? Ei mitään uutta. Tuohan oli Kovasen jo kuultu tilitys.
Se mikä oli uutta oli JYPin herjaaminen, joten ilmeisesti taidelasipoju tajuaa pikkuhiljaa tilanteensa. JYPin syyttäminen juonimisesta asiassa tuntuu naurettavalta, varsinkin kun ottaa huomioon tuon MoDo-sopparin.

Täysin samaa mieltä. Tommi alkaa nyt musta maalailemaan Jyppiä, kun alkaa huomata olevansa heikolla hommassa. Alatalon kommentti Kovasen tilityksistä antaa kuvaa Kovasesta: "minulle riittää se tieto, että tiedän toimineeni asiassa täysin rehellisesti". Kumpaa uskoa: "Nuori suomi" Mattia vai "henkilökohtaisten syiden mutta en rahan takia " ulkomaille Kovasta...
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Apinaa koijataan

Ei tuosta Veikkaajan jutusta tullut mieleen kuin yksi juttu; ihan oikeasti, jollei juristi osaa tehdä kirjallisesti sopimuksen purkua silloin kun näin olisi pitänyt toimia (eli kun Seppänen oletettavasti sanoi että "puretaan se saatanan sopimus") niin ostaisiko joku juristipalveluja tällaiselta henkilöltä? Kai nyt ainakin juristin luulisi sopimusjuridiikkaa niin paljon tuntevan.

Ja vähän käy Kovasta sääliksi. Todennäköisesti Koivunen on hehkuttanut hommaa varmana, itse sössinyt ja vierittänyt syyn Jypin suuntaan. Voisin vielä lyödä kossupullon vetoa että Koivunen on ellei kirjoittanut ainakin oikolukenut tuon Veikkaajassa olleen vastineen. Good sport Mika, good sport.
 

mr purnu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rehelliset seurat ja fanit
Otettuani muutama päivä etäisyyttä koko aiheeseen on tullut hetki koota ajatukset, mitä tästä eteenpäin? Ensiksi, koko soppa täytyy saada sovituksi ilman oikeustaisteluja. Neuvottelupöytään tulisi istuttaa Kovasen puolelta hänen agenttinsa sekä pelaajayhdistyksestä pj. Keijo Säilynoja ja Jarmo Saarela. Jypin puolelta pöytään Seppänen, Helkovaara/Vuorinen ja heidän juristinsa. Sitten neuvottelut tulisi käydä siinä hengessä, että jatkuvuus ja uskottavuus on turvattava jatkossa seurojen pelaajaliikenteessä. Muuten ainoa suomalainen ammattilaissarja olisi välittömästi historiaa ja tämä vaikuttaisi suorastaan katastrofaalisesti koko lajin tilaan maassamme. Hyvin suurella todennäköisyydellä B-liiga kutsuisi maajoukkuettamme. Tämä on se pahin vaihtoehto, mutta kaikki vaikuttaa kaikeen. Sitten molempien osapuolien on tultava realistisiksi omine vaatimuksineen, ja lopulta asiat siihen malliin, että ihmiset eivät ole riidelleet keskenään, vaan molempien osalpuolten yksipuolinen näkemys omalta kantilta. Samoissa neuvotteluissa Helkovaara/Vuorinen sopivat Säilynoja/Saarelan kanssa lisäpykälän käyttöön otosta työehtosopimukseen, missä ovat selkeät pelisäännöt siirtymiselle kesken sopimuskauden toiseen seuraan, jotta tälläiset liian suuret tempaukset eivät saa itse pääasiaa eli pelaamista taka-alalle. Lisäksi Liigan johto terottaisi kaikista suuremmalle sopan veivaaja osapuolelle=agentit, että pelaajat eivät ole euron kuvia edustamiensa yrityksiensä liikevaihdossa, vaan suhtautua pelaajiin suuremmalla vakavuudella, kuin pelkkien tekstiviestien lähettely kyseisille edustattavilleen. Mutta ratkaisua odotellessa...
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös