Töitä, mutta mistä?

  • 330 369
  • 1 617

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Näinhän tuossa kävi. Ja on Storalla muutenkin asioita kuplimassa pinnan alla tällähetkellä. Lähinnä järjetöntä perseennäyttöä työntekijöitä kohtaan...

TES-neuvottelut tuolla on totaalisen jumissa tällähetkellä, kuun lopun jälkeen ovat sopimuksettomassa tilassa. Varastot on ajettu täyteen, ja metsäteollisuudella ei mitään intoa neuvotella. Aikamoinen vitutus oli päällä, ja työsulkua (taas) odottelivat.
Odotappas vaan kun työnseisaus tulee, niin alkaa median rummutus, miten tehdas menettää X monta miljoonaa per vuorokausi.

Tää on vähän sama kun Finnairilla oli työnseisaus, niin muka meni miljoonia päivässä. Todellisuus oli, että Finnair teki itse sinä vuonna niin isot tappiot, että olemalla lentämättä se itseasiassa säästi miljoonia, kun jokainen päivä jona ne lensi ne teki persnettoa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
No, ei se työntekijäpuolikaan mitään kovin joustavaa minun näkemykseni mukaan ole, mutta eivät sentään edes yhdessä ihan yhtä suurta vahinkoa saa aikaan kuin huono johtaja.

Ei ole joo, huomasin saman. Se kai johtuu lähinnä koko alaa koskevasta pattitilanteesta. Toiset sanelee, ja toiset ei ala siihe taipumaan. Ja sitten toisin päin. Että sitä niittää, mitä kylvää, koko porukka.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Odotappas vaan kun työnseisaus tulee, niin alkaa median rummutus, miten tehdas menettää X monta miljoonaa per vuorokausi.

Tää on vähän sama kun Finnairilla oli työnseisaus, niin muka meni miljoonia päivässä. Todellisuus oli, että Finnair teki itse sinä vuonna niin isot tappiot, että olemalla lentämättä se itseasiassa säästi miljoonia, kun jokainen päivä jona ne lensi ne teki persnettoa.


Juu, kyllähän sen tietää miten tuo taas menee. Tosin paperi taitaa olla ainoa ala, missä tulee työsulkua.
 

julle-jr

Jäsen
Ei ole joo, huomasin saman. Se kai johtuu lähinnä koko alaa koskevasta pattitilanteesta. Toiset sanelee, ja toiset ei ala siihe taipumaan. Ja sitten toisin päin. Että sitä niittää, mitä kylvää, koko porukka.
Mielestäni osaamiseensa ja omistautumiseensa nähden alipalkattu insinööri- ja asiantuntijaporras on koko teollisuudenalaa kasassapitävä voima ja heidän puolestaan harmittaa.

Tai ei niinkään enää harmita kun metsäteollisuus on taas uudelleen Suomen ykkösteollisuudenala ja viennin veturi.
 
Viimeksi muokattu:

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Mielestäni osaamiseensa ja omistautumiseensa nähden alipalkattu insinööri- ja asiantuntijaporras on koko teollisuudenalaa kasassapitävä voima ja heidän puolestaan harmittaa.

Tai ei niinkään enää harmita kun metsäteollisuus on taas uudelleen Suomen ykkösteollisuudenala ja viennin veturi.

Kyllä, tuota osaamista Suomessa riittää, ja siitä täytyy ehdottomasti pitää kiinni. Ja kieltämättä meidän aloilla menee nyt hyvin, ja toivottavasti lentokeliä kestää pitempäänkin.
 

Tuamas

Jäsen
Tuossa puhuttiin Kemijärven sellutehtaan alasajosta. Havusellun tuotannossa ei ollut mitään ylikapasiteettia. Siitä on osoituksena Kemijärven alasajon jälkeen Suomeen tehdyt havuselluinvestoinnit, Äänekoski nyt viimeisimpänä. Ymmärtääkseni silloinen TJ J. Karvinenkin on myöhemmin myöntänyt sulkemisen olleen virhe.

Laajemmin Stora Enson ongelmat johtuivat paitsi toki paperin ylikapasiteetista, mutta myös täysin järjettömistä Jukka Härmälän aikaan tehdyistä vauhtisokeista Amerikan seikkailuista.

Jotain siis varmaan on pitänyt tehdä, mutta suuri syy on ollut aiempi huono johtaminen ja strategiset virheet sekä Kemijärven tapauksessa ehkä jopa kyvyttömyys nähdä tulevaisuutta. Työntekijätkin ymmärsivät paremmin havusellun erittäin hyvän tulevaisuuden ja siis ilmeisesti olisivat olleet valmiita ostamaan sen laitoksen.

Ok, no pointtia se ei toki muuta, eli hyvin harvoin toimija myy omaa tehdastaan kilpailijalleen, jos meinaa jatkaa toimialalla toimimista.

Metsäteollisuudessa tuntuu hyvien ja huonojen johtajien ero näkyvän kaikista selvimmin ja karuimmin, joka toki omalta osaltaan tukee sitä kuinka tärkeää yrityksen toiminnalle on osaava ja oikeaan suuntaan vetävä toimari.
 

ipaz

Jäsen
Se minua hämmentää että täällä Suomessa on vieläkin niin iso kuilu työnantaja- ja työntekijäpuolen välillä, ainakin siinä vaiheessa kun aletaan miettimään yrityksen tulevaisuutta ja menestystä. Mennään eri puolille pöytää ja lyödään omat ehdotukset kehiin ja sitten neuvotellaan että mitkä ehdotukset hyväksytään ja mitä ei. Ruotsi taitaa olla edelläkävijä siinä, että sekä työpaikan johto ja duunareiden edustajat kokoontuvat säännöllisesti yhdessä pohtimaan, miten homma saadaan menestymään kaikkia hyödyttävällä tavalla. Täällä on edelleen liikaa asenne "te" vs. "me" kun pitäisi olla vain "me".
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se minua hämmentää että täällä Suomessa on vieläkin niin iso kuilu työnantaja- ja työntekijäpuolen välillä, ainakin siinä vaiheessa kun aletaan miettimään yrityksen tulevaisuutta ja menestystä. Mennään eri puolille pöytää ja lyödään omat ehdotukset kehiin ja sitten neuvotellaan että mitkä ehdotukset hyväksytään ja mitä ei. Ruotsi taitaa olla edelläkävijä siinä, että sekä työpaikan johto ja duunareiden edustajat kokoontuvat säännöllisesti yhdessä pohtimaan, miten homma saadaan menestymään kaikkia hyödyttävällä tavalla. Täällä on edelleen liikaa asenne "te" vs. "me" kun pitäisi olla vain "me".
Ikääntynempi työntekijäsukupolvi sekä duunarit tuntuvat kaikista vahvimmin edustavan vieläkin tuota vastakkainasettelua. Sanotaan että tuo 70-luvulla (tarkennettuna vuosikymmenen lopulla) syntynyt sukupolvi on ehkä se "aallonmurtaja" kun vastakkainasettelu ei ole niin merkittävää, 80-luvulla syntyneillä tuntuu että suurin osa on tuon "me" puolella. Toki yksilöitä löytyy paljonkin ja oma otanta on hyvin suppea. SDP:n kannatusluvuistahan näkee muutosta työelämässä, mitä vähemmän ääniä SDP saa, sitä pienempi kuilu on olemassa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ikääntynempi työntekijäsukupolvi sekä duunarit tuntuvat kaikista vahvimmin edustavan vieläkin tuota vastakkainasettelua. Sanotaan että tuo 70-luvulla (tarkennettuna vuosikymmenen lopulla) syntynyt sukupolvi on ehkä se "aallonmurtaja" kun vastakkainasettelu ei ole niin merkittävää, 80-luvulla syntyneillä tuntuu että suurin osa on tuon "me" puolella. Toki yksilöitä löytyy paljonkin ja oma otanta on hyvin suppea. SDP:n kannatusluvuistahan näkee muutosta työelämässä, mitä vähemmän ääniä SDP saa, sitä pienempi kuilu on olemassa.

Kyllä se on muuttumassa pikkuhiljaa. Jahka työnantajat lopettavat luottareiden kutsumista kommarreiksi. Ei työnantajatkaan ole mitään riistoporvareita.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä se on muuttumassa pikkuhiljaa. Jahka työnantajat lopettavat luottareiden kutsumista kommarreiksi. Ei työnantajatkaan ole mitään riistoporvareita.

Juuri tämä. Työnantajakaverin kanssa näistä on puhuttu paljon. Hän on hyvä työnantaja ja ihan oikeasti on kiinnostunut alaistensa hyvinvoinnista. Ei pelkästään rahan takia vaan siksi, että silloin kaikilla on helpompaa.

Saa siitä rahaakin, mutta ei se mitään riistoa ole. Vaihtuvuus on olematonta ja eräs tyttö sanoi kehityskeskustelussa "meillä on kivaa olla töissä." Varmasti puhui totta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Niin ja tärkeintä on että asioista on selvästi sovittu keskenään työpaikalla. Aika paljon on ihmisestä kiinni, että haittaako se että työantaja saattaa pistää informaatiota jostain uudesta jutusta myöhään illalla tai viikonloppuna. Varmasti myös alakohtainen juttu. Meillä on putiikki auki seitsemän päivää viikossa, joten joku siellä kuitenkin on aina jotain infoamassa tai kysymässä.

Ja ainakin meillä nuoremmat / opiskelijat eivät tunnu olevan moksiksaan. He kun kuitenkin elävät somessa jatkuvasti, niin kai se on sitten sama onko se kaveri, pomo tai joku instagram-fani jonka takia luuri piippaa. Joillakin jo pidempään talossa olleilla tuntuu kyllä olevan selkeästi negatiivinen asenne tähän, että työn ja vapaa-ajan ero hämärtyy.

Joo eihän sillä pitäisi olla mitään väliä, mihin aikaan vuorokaudesta sähköposteja tippuu. Jokainen käsittelee niitä silloin kun ehtii. Usein on niin, ettei hektisen työpäivän aikana ehdi reagoimaan niihin kuin vasta myöhemmin (jos samana päivänä haluaa vastata), mutta sehän juuri on sitä työn ja vapaan sekoittumista ja työkulttuurin muutosta.

Eri asia tietysti jos laittaa akuuttia vaikka seuraavaan aamuun liittyvää sähköpostia illalla, ja pitää itsestäänselvyytenä sitä, että muut lukevat työviestejä illalla. Eli mielummin akuutit ja nopeat jutut watsapilla tai tekstarilla mun mielestä, jos ei erikseen ole muuta sovittu.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
@douppi & @ipaz tuo on kyllä todella kaksipiippuinen asia. Mun mielestä on jo levynkin kannalta todella tärkeää, että työt pystyy oikeasti jättämään työpaikalle. Ei ketään voi velvoittaa lukemaan duunimaileja edes kuuden jälkeen illalla. Toisaalta tärkeä ja akuutit viestit on ihan ookoo pistää viestillä.

Itse kun oon pääluottona, niin taas olen tavallaan "aina tavoitettavissa", ja aika usein noita soittoja iltaisin tuleekin. Tosin, tämän kyllä tiesin tuon ko etukäteen, eikä minua haittaa mitenkään. Plus että työajan jälkeen saa puhua myös paremmassa rauhassa. Maileja en tosin avaa työ-ajan ulkopuolella.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
@douppi & @ipaz tuo on kyllä todella kaksipiippuinen asia. Mun mielestä on jo levynkin kannalta todella tärkeää, että työt pystyy oikeasti jättämään työpaikalle. Ei ketään voi velvoittaa lukemaan duunimaileja edes kuuden jälkeen illalla. Toisaalta tärkeä ja akuutit viestit on ihan ookoo pistää viestillä.

Itse kun oon pääluottona, niin taas olen tavallaan "aina tavoitettavissa", ja aika usein noita soittoja iltaisin tuleekin. Tosin, tämän kyllä tiesin tuon ko etukäteen, eikä minua haittaa mitenkään. Plus että työajan jälkeen saa puhua myös paremmassa rauhassa. Maileja en tosin avaa työ-ajan ulkopuolella.

Toki siihen tulisi pyrkiä, mutta ei se aina ole välttämättä mahdollista. Sen takia ymmärrän oikein hyvin, jos haluaa illalla vaikka 0,5 - 1h käsitellä kerääntyneitä sähköposteja ja suunnitella tulevaa.

Mutta joo, riippuu vähän tilanteesta. Siihen olen kyllä vetänyt rajan, että esimerkiksi kesälomalla en ala s-posteja tai muita työasioita tekemään. Siinä menee äkkiä useampikin tunti lomasta huomaamatta, kun uppoutuu johonkin mihin ei siinä hetkessä pitäisi.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@douppi minusta tuo taas on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu. Silloin, kun työstään oikeasti nauttii ja pääsee käyttämään vahvuuksiaan niin silloin on kiva hoitaa asiaa myös vapaa-ajalla. Itselläni on paha tapa mennä töihin etukäteen tekemään jotain töitä, jotka ovat jääneet rästiin. Minulle on henkilökohtaisesti tärkeää, kas kun asiakaspalvelija olen, että asiakkaat ovat oikeasti tyytyväisiä & voivat luottaa minuun. Se on minusta yksi asia, joka liittyy enemmän persoonaani kuin työnantajaan. Silloin, kun asia vaivaa minua ja jos minulla on pienikin mahdollisuus asia itse hoitaa kuntoon niin haluan sen myös tehdä. Se ei ole minulle rahakysymys vaan ihan oman henkilökohtaisen preferenssin kysymys.

Kun taas olen kotona en edes pääse hoitamaan työasioita, jonka ansiosta työt pysyvät töissä ja kotona ollaan kotona. Aikaisemmin toimin hieman toisenlaisessa asiakaspalvelutyössä ja siinä sitten kohtasi asiakkaita myös vapaa-ajalla, kun pienellä paikkakunnalla asui. Silloinkin yritin kierrellä hieman kauempaa, kun sosiaalisena ihmisenä haluan puhua ihmisten kanssa ja sitten, kun jutulle jäädään niin siinä menee äkkiä tunti. Koen sen enemmän sellaisena henkilökohtaisen PR:n rakentamisena, jonka avulla on helppoa osoittaa välittävänsä siitä, mitä tekee. Tosin minä olen tähän ikään mennessä myös hyväksynyt heikkouteni: minua ei todennäköisesti tulla ikinä arvostamaan työpaikalla töideni vuoksi vaan enemmänkin persoonani takia. Ja sille taas en voi mitään, joten en jaksa asiasta murehtia. Uraeteneminen vain on minulle hieman vaikeaa, kun tietty pedanttisuus työssä ohjaa herkästi siihen, että haluaa tehdä liian hyvin ja sitten ei päästetä poiskaan siitä asemasta.

No semmosta se on. Joka tapauksessa minun mielestäni kumpikin ratkaisu on työntekijästä kiinni ja hänen omasta suhteestaan. Kivoja keissejä voi hoitaa vapaallakin, mutta niitä vaikeampia juttuja hoitaisi mieluusti työaikana. Se on vähän kuin palautteen pyytäminen: kiva pyytää silloin, kun tietää palvelleensa hyvin, mutta heti, kun palvelee huonosti ja vihkoon menee ja itsekin sen tietää niin sitten ei kovin mielellään palautettakaan enää kysy. Jännä juttu. Persoonallisuuskysymyksiä. Olen kuitenkin yrittänyt iän myötä ajaa työn merkitystä alas ja ajatella asioita enemmän työt työnä ja muut muuna. Liika sekoittaminen tekee hallaa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
@douppi minusta tuo taas on jokaisen henkilökohtainen ratkaisu. Silloin, kun työstään oikeasti nauttii ja pääsee käyttämään vahvuuksiaan niin silloin on kiva hoitaa asiaa myös vapaa-ajalla. Itselläni on paha tapa mennä töihin etukäteen tekemään jotain töitä, jotka ovat jääneet rästiin. Minulle on henkilökohtaisesti tärkeää, kas kun asiakaspalvelija olen, että asiakkaat ovat oikeasti tyytyväisiä & voivat luottaa minuun. Se on minusta yksi asia, joka liittyy enemmän persoonaani kuin työnantajaan. Silloin, kun asia vaivaa minua ja jos minulla on pienikin mahdollisuus asia itse hoitaa kuntoon niin haluan sen myös tehdä. Se ei ole minulle rahakysymys vaan ihan oman henkilökohtaisen preferenssin kysymys.

Kun taas olen kotona en edes pääse hoitamaan työasioita, jonka ansiosta työt pysyvät töissä ja kotona ollaan kotona. Aikaisemmin toimin hieman toisenlaisessa asiakaspalvelutyössä ja siinä sitten kohtasi asiakkaita myös vapaa-ajalla, kun pienellä paikkakunnalla asui. Silloinkin yritin kierrellä hieman kauempaa, kun sosiaalisena ihmisenä haluan puhua ihmisten kanssa ja sitten, kun jutulle jäädään niin siinä menee äkkiä tunti. Koen sen enemmän sellaisena henkilökohtaisen PR:n rakentamisena, jonka avulla on helppoa osoittaa välittävänsä siitä, mitä tekee. Tosin minä olen tähän ikään mennessä myös hyväksynyt heikkouteni: minua ei todennäköisesti tulla ikinä arvostamaan työpaikalla töideni vuoksi vaan enemmänkin persoonani takia. Ja sille taas en voi mitään, joten en jaksa asiasta murehtia. Uraeteneminen vain on minulle hieman vaikeaa, kun tietty pedanttisuus työssä ohjaa herkästi siihen, että haluaa tehdä liian hyvin ja sitten ei päästetä poiskaan siitä asemasta.

No semmosta se on. Joka tapauksessa minun mielestäni kumpikin ratkaisu on työntekijästä kiinni ja hänen omasta suhteestaan. Kivoja keissejä voi hoitaa vapaallakin, mutta niitä vaikeampia juttuja hoitaisi mieluusti työaikana. Se on vähän kuin palautteen pyytäminen: kiva pyytää silloin, kun tietää palvelleensa hyvin, mutta heti, kun palvelee huonosti ja vihkoon menee ja itsekin sen tietää niin sitten ei kovin mielellään palautettakaan enää kysy. Jännä juttu. Persoonallisuuskysymyksiä. Olen kuitenkin yrittänyt iän myötä ajaa työn merkitystä alas ja ajatella asioita enemmän työt työnä ja muut muuna. Liika sekoittaminen tekee hallaa.

Hyvä kirjoitus! Tuo persoonallisuus ja "työn kokeminen myös osana identiteettiä" on monesti se asia, joka sitä työn ja vapaan rajaa hämärtää, mutta se on silloin oma valinta myös.

MUTTA, mun mielestä on tärkeää erottaa nuo asiat toisistaan. Eli voihan sitä ihminen olla myös niin ylityöllistetty, että asioiden hoitaminen menee väkisin vapaan puolelle myös (yöunia myöden liiaksi). Jos tilanne on tuo, niin sille kannattaa kyllä jollain aikamääreellä tehdä jotain, ettei pala loppuun.

Hyvä ja mielenkiintoinen keskustelunaihe kyllä. Mun duuni on sellasta, että väkisinkin työ ja vapaa sekoittuu jossain määrin. Jättifirmassa olen, mutta Suomen toimipiste on pieni. Jotta kaikki toimii, niin se vaatii työntekijöiltä aika paljon sitoutumista (kuten varmaan monella muullakin). Mutta tykkään duunistani kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Tämä kapitalismin kritiikitön ihannointi menee välillä kummallisuuksiin. Perusinfraa(sähkö, vesi, ym) ja tiettyjä peruspalveluita(sairaanhoito, junaliikenne, koulutus) on fiksumpaa, ennustettavampaa ja halvempaa tuottaa suurta voittoa tavoittelemattomien valtionyhtiöiden tai kuntien toimesta..
Sen verran koulutuksesta Etta parhaat yliopistot ovat yksityisia, tosin voittoa tavoittelemattomia.

JOL
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
No, jotkut ei saa juuri mitään lisiä paskoista vuoroistaan. Enkä siis tarkoittanut, että noissa olisi jotain väärää. Hyvä, jos edes jossain vielä tienaa. Mä näen keskiluokan kurjistumisen aika isona uhkana Suomessa.

Tämäkin vähän sivuaa tätä aihetta työn ja vapaan sekoittumisesta. Joissain tapauksissa on hyvin selkeää se, milloin pitää saada ylityökorvauksia. Mutta sitten taas on lukematon määrä työmuotoja, jossa oikeasti ns. ylityökorvaus on/olisi aika monimutkainen juttu.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Sen verran koulutuksesta Etta parhaat yliopistot ovat yksityisia, tosin voittoa tavoittelemattomia.

JOL

Juu, tiedän. Mulla oli tuossa useampi syy, miksi olisi parempi pitää julkisena, eikä paras laatu edes ollut yksi niistä. Totta kai yksityinen voi olla laadukkaampi, mutta kovin edullista se ei ole esimerkiksi Jenkeissäkään.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Juu, tiedän. Mulla oli tuossa useampi syy, miksi olisi parempi pitää julkisena, eikä paras laatu edes ollut yksi niistä. Totta kai yksityinen voi olla laadukkaampi, mutta kovin edullista se ei ole esimerkiksi Jenkeissäkään.
Menee vahan off-topic:ksi, mutta nama parhaat yliopistot ja niihin paasy, jos on valkky oppilas lukiossa ja perheen tulot ovat vahemman kuin $60000, niin tuloksena on ns. free ride (ilmainen opiskelu). Mutta toki monia asioita olisi parempi pitaa julkisen hallinnon hallussa, esim. vankilalaitokset (tama siis jenkeissa, yksityisia vankiloita), en kylla nae sille mitaan perustetta.

JOL
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
3-5 työpaikkaa auki Tampereella, ja rekryfirmalta tulee viestiä, että ei ole ketään, ketä kehtaisi meille edes lähettää. Alkaa olla kohta kestämätön tilanne. Pitäiskö alkaa soitella porukalle kotiin, että olis duunia tarjolla...
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Niin, siis lähinnä ihmettelen sitä, että nyt kun tuntuu olevan duunarin markkinat muutamalla alalla, niin miksette kilpailusta palkkoja? Se, että ilmoitetaan joku alkupalkka, ei tarkoita sitä, etteikö pystyisi sitä nostamaan. Jos oikea kaveri vaan löytyy, niin varmasti voi ehtoja saada nostettua, jos kerran akuuttia tarvetta duunarille on.
 

Byvajet

Jäsen
Varastologistiikkaa. Laitan yv:nä lisää.

Miksi et laita julkisesti? En voi ymmärtää, kun valitetaan, ettei ole hakijoita, mutta silti kaikin keinoin piilotetaan tarjolla oleva työ. Tätä kuulee jatkuvasti. Ei ole hakijoita, mutta emme me nyt kuitenkaan kerro, mihin voi hakea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös