Töitä, mutta mistä?

  • 330 304
  • 1 617

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Omastakin mielestä 2400 kuulostaa kohtuu kovalta palkalta, ei siinä. Itse en kyllä siltikään lähtisi. Yötyötä joskus tehneenä voin sanoa, ettei ikinä enää. Sen verran se alkoi vaikuttamaan ihan kaikkeen elämässä.

Mutta joku 900 on vähemmän, kuin mitä saa kotona kattoon räkimällä. Palkalla ei elä, eikä sitä kovin hyvin yhdistetä muihin duuneihin. Samaan aikaa väistelet jotain känniläisiä ja muuta epämääräistä ryhmää öisin. Siinä siyä on vetovoimatekijää.
 

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Omastakin mielestä 2400 kuulostaa kohtuu kovalta palkalta, ei siinä. Itse en kyllä siltikään lähtisi. Yötyötä joskus tehneenä voin sanoa, ettei ikinä enää. Sen verran se alkoi vaikuttamaan ihan kaikkeen elämässä.
Yötyöt joko sopii tai, yksilöllistä. Itselle navigoinnissa vakio yötyöläisen paikka jahka saan kaikki paprut koulusta ulos. Tällä hetkellä kolmessa vuorossa. Hoitoalalla pitäisi ihan helpohkosti onnistuakin. Työkaveri tekee vakioyökkönä, about kuus yötä viis vapaata suhteella. 150% tienestit (toki silti vain sen rontti 3k/kk). Kerkiää jonkun pienen loman heittämään vaikka joka toinen viikko ja pyynnöstään voi pidemmänkin putken taittaa, jolloin vapaatakin enemmän. Yövuorosta sen 30-40 pinnaa ajallisesti telkkarin katselua, loput puuronkeittoa ja vaatteiden pesua. :D

Ja ketjun otsikkoon, jos haluaa työllistyä (miehenä) sadan prosentin osumatarkkuudella niin hoitoalaa kannattaa harkita. Työpaikat pääasiassa surkeita, mutta sellaisiakin on, joista tuo 2-3 kiloa kuussa tuntuu toisinaan jopa ylimitoitetulta. Varsinkin jos noita yötöitä pystyy ja pääsee tekemään.
 

Tuamas

Jäsen
Joskus toistakymmentä vuotta sitten tuli tehtyä tuota yöjakelua vajaa vuosi. Ihan mukava hommaa ja palkka työtunteihin nähden erinomainen.

Muistelin silloin kuinka juteltiin siitä kuinka pk-seudulla vastaavista hommista sai tuplaliksan, nyt tuo Postin firma hiukan selittää ilmiön.

Tuo on niitä töitä joihin tekijöitä riittää, koska vaadittava koulutus kestää 2 yötä ja yleensä liksaa saa useammasta tunnista kuin on töitä.

Posti on monine etuineen ollut viimeisiä vanhan ajan linnakkeita, jossa toimintaa ei välttämättä koske mitkään markkinatalouden ehdot.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ja ketjun otsikkoon, jos haluaa työllistyä (miehenä) sadan prosentin osumatarkkuudella niin hoitoalaa kannattaa harkita. Työpaikat pääasiassa surkeita, mutta sellaisiakin on, joista tuo 2-3 kiloa kuussa tuntuu toisinaan jopa ylimitoitetulta. Varsinkin jos noita yötöitä pystyy ja pääsee tekemään.
Ihan vaan pahan päivän varalle voisi kiinnostaakin. Minkälaisesta hoitotyöstä tässä nyt on kysymys? Ja minkälaisella koulutuksella moiseen hommaan pääsisi? Yötyöt kyllä luonnistuvat siinä missä muutkin, no problem.

Pistä vaikka yyveetä jos et halua tässä kaikkien nähden asiaa pohtia. Olisin kiitollinen vastauksesta kuitenkin :)
 

Byvajet

Jäsen
Nykyoikeistolaisuus on syöpä, joka tuhoaa sekä luonnon että ihmisten hyvinvoinnin. Järkiperäisesti oikeistolaista yhteiskuntaa ei voi vastuullinen ihminen puolustaa. Se sopii ainoastaan ihmisille, jotka eivät anna arvoa luonnolle ja yhteiskunnalle, jossa taloudellisen kasvun sijaan pyritään hyvään elämään.

Clean energy won’t save us – only a new economic system can

Clean energy won’t save us – only a new economic system can | Global Development Professionals Network | The Guardian

Laitetaan tuolta vielä tuo oleellinen:

The root problem is the fact that our economic system demands ever-increasing levels of extraction, production and consumption. Our politicians tell us that we need to keep the global economy growing at more than 3% each year – the minimum necessary for large firms to make aggregate profits. That means every 20 years we need to doublethe size of the global economy – double the cars, double the fishing, double the mining, double the McFlurries and double the iPads. And then double them again over the next 20 years from their already doubled state.

Our more optimistic pundits claim that technological innovations will help us to de-couple economic growth from material throughput. But sadly there is no evidence that this is happening. Global material extraction and consumption has grown by 94% since 1980, and is still going up. Current projections show that by 2040 we will more than double the world’s shipping miles, air miles, and trucking miles – along with all the material stuff that those vehicles transport – almost exactly in keeping with the rate of GDP growth."
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joskus toistakymmentä vuotta sitten tuli tehtyä tuota yöjakelua vajaa vuosi. Ihan mukava hommaa ja palkka työtunteihin nähden erinomainen.

Muistelin silloin kuinka juteltiin siitä kuinka pk-seudulla vastaavista hommista sai tuplaliksan, nyt tuo Postin firma hiukan selittää ilmiön.

Tuo on niitä töitä joihin tekijöitä riittää, koska vaadittava koulutus kestää 2 yötä ja yleensä liksaa saa useammasta tunnista kuin on töitä.

Posti on monine etuineen ollut viimeisiä vanhan ajan linnakkeita, jossa toimintaa ei välttämättä koske mitkään markkinatalouden ehdot.
Itse tein kymmenkunta vuotta sitten kesätyönä parina vuotena, mutta olen ymmärtänyt, että tuon jälkeen olisi jo palkkoja erittäin reilusti leikattu ennen tätä uusintakin muutosta. Ilmeisesti tuolle uutisjutun jakajalle on jonkun vanhan sopimuksen nojalla maksettu noin tuplapalkkaa verrattuna henkilöön, joka olisi hiljattain uutena aloittanut vastaavassa tehtävässä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Itse tein kymmenkunta vuotta sitten kesätyönä parina vuotena, mutta olen ymmärtänyt, että tuon jälkeen olisi jo palkkoja erittäin reilusti leikattu ennen tätä uusintakin muutosta. Ilmeisesti tuolle uutisjutun jakajalle on jonkun vanhan sopimuksen nojalla maksettu noin tuplapalkkaa verrattuna henkilöön, joka olisi hiljattain uutena aloittanut vastaavassa tehtävässä.

Siellähän on jotain sen kaltaista tehty. Liittokierroksilla työehtoja on kiristetty, mutta samaan aikaan vanhoille työnyekijöille on taattu, ettei palkkataso tipu. Palkasta aika iso osa taitaa tulla näistä takuista jo nyt.


@Tuamas
Kenelle sitten sopii työ keskellä yötä tonnin palkalla? Vaikka osaamisvaatimuksia ei ole, niin työttömälle kyseisen työn vastaanottaminen on taloudellisesti tyhmää. Ei tule mieleen kohderyhmäksi sopivina kuin kotona asuvat nuoret. Jos sitä ei tiedosta heti, niin ekan paperirumban jälkeen se selviää. Ei ihme jos posteja katoilee.
 

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Ihan vaan pahan päivän varalle voisi kiinnostaakin. Minkälaisesta hoitotyöstä tässä nyt on kysymys? Ja minkälaisella koulutuksella moiseen hommaan pääsisi? Yötyöt kyllä luonnistuvat siinä missä muutkin, no problem.

Pistä vaikka yyveetä jos et halua tässä kaikkien nähden asiaa pohtia. Olisin kiitollinen vastauksesta kuitenkin :)
Itse aloitin aluksi sairaanhoitajan opinnot mielenterveystyöt mielessä. Opiskeluaikaiset kokemukset eivät olleet kovin kaksisia ja somaattinen puoli ei tuntunut myöskään omalta (ylipäätään sairaalassa työskentely). Tällä hetkellä kiikun kaakun jätänkö hoitoalan opinnot lähihoitajan papereihin vai jatkanko sh-linjaa. Jos meinaa työskennellä jossain pienemmissä yksiköissä esim. vanhus tai vammaispuolella niin kannattaa mun mielestä hankkia lähihoitajan tutkinto mielummin, sama palkka mutta vähemmän vastuuta (toki jos sitä vastuuta halajaa niin..)

Tuossapa ne vaihtoehdot lienevät :) Vakioyöhoitajiin olen törmännyt melkeinpä jokaisessa paikassa, jossa harjoittelussa tahi töissä olen ollut. Riippuu toki vähän osastosta, mutta monessa paikassa on vanhoja tanttoja jotka eivät öitä jaksaisi tehdä, niin osastohoitajat ottavat mielellään pari valituista yöhoitajaa.

Niin, lisäyksenä vielä että ainakin SAMKiin on verrattain hankala päästä sairaanhoitajaopintoihin, helpompi sisäänpääsy moniin yliopistolinjoihin. Eli sisään ei noin vain lompsita. Toiseen yrittämään meni itsellä sisäänpääsy, ihan OK lukiolappusista huolimatta. Toisella kerralla olin toki valmistautunut niin, että pääsykokeissa vastasin kaikkeen niin, kuin arvelin raadin haluavan, en kuten itse ajattelin :)
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
@Tuamas
Kenelle sitten sopii työ keskellä yötä tonnin palkalla? Vaikka osaamisvaatimuksia ei ole, niin työttömälle kyseisen työn vastaanottaminen on taloudellisesti tyhmää. Ei tule mieleen kohderyhmäksi sopivina kuin kotona asuvat nuoret. Jos sitä ei tiedosta heti, niin ekan paperirumban jälkeen se selviää. Ei ihme jos posteja katoilee.

Nuorille ja yöeläjille, nollaosaamisvaatimuksen kohtuullisen leppoisat työt kuten lehdenjako, näihin saadaan aina tekijöitä, vaikka siitä ei tuota 2400€/kk maksettaisikaan käytännössä puolikkaasta työviikosta.

Tuo yötyö ei postillakaan ole postin jakoa, vaan sanomalehtijakoa. Siinä sitten laajennetaan jakopiiriä ja pidennetään hieman päivää, jotta saadaan isompaa liksaa.

Lähinnähän tässä vain tasataan pelikenttää, tuo postin sopimushan on ollut ihan hirveän avokätinen vs. kilpailijat.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joskus toistakymmentä vuotta sitten tuli tehtyä tuota yöjakelua vajaa vuosi. Ihan mukava hommaa ja palkka työtunteihin nähden erinomainen.

Muistelin silloin kuinka juteltiin siitä kuinka pk-seudulla vastaavista hommista sai tuplaliksan, nyt tuo Postin firma hiukan selittää ilmiön.

Tuo on niitä töitä joihin tekijöitä riittää, koska vaadittava koulutus kestää 2 yötä ja yleensä liksaa saa useammasta tunnista kuin on töitä.

Posti on monine etuineen ollut viimeisiä vanhan ajan linnakkeita, jossa toimintaa ei välttämättä koske mitkään markkinatalouden ehdot.
On se hyvä, että muutama palstajeesus tätäkin hommaa on jo ehtinyt tehdä ja osaa meitä valaista. Palkka työtunteihin nähden paska, yölisät PAU:n ehdoilla oli se mikä teki palkasta edes siedettävän ja vaikka kuinka tuurasi lähialueiden puuttellisia vuoroja ja jakois useampaa aluetta niin 2000€/kk ei ollut edes lähellä, hyvä että reilu tonni jäi käteen kuussa, kun paino 6h+/yö. Ja tämä siellä "tuplaliksa pk-seudulla" hehe. Urbaanit legendat melko kovassa. On se hyvä, jos muilla on ollut paremmin, mä sentään sain tolta firmalta ikälisänkin, tosin nehän nyt varmaan ei ainakaan enää vaikuttaisi kun työehtosopimus muuttuu.

Tuolla tehtiin minua ennen ja minun aikanani aivan sairaita jakelualueiden yhdistämisiä, missä entiset 2-3 hengen alueet lyötiin aina yhdelle jakajalle ja palkka ei noussut samassa suhteessa. Näitä kun oli tehty muutaman kerran niin alkoi olemaan porukalla hermot aika tiukalla kun entisen muutaman tunnin sijaan tehtiin täyttä päivää ja liki entisellä liksalla.

Kuukausipalkollisena taasen postin jakelukeskus oli oikein mukava varastoduunipaikka ja siellä palkkaus oli hyvällä tasolla.
 

molari

Jäsen
Siellähän on jotain sen kaltaista tehty. Liittokierroksilla työehtoja on kiristetty, mutta samaan aikaan vanhoille työnyekijöille on taattu, ettei palkkataso tipu. Palkasta aika iso osa taitaa tulla näistä takuista jo nyt.


@Tuamas
Kenelle sitten sopii työ keskellä yötä tonnin palkalla? Vaikka osaamisvaatimuksia ei ole, niin työttömälle kyseisen työn vastaanottaminen on taloudellisesti tyhmää. Ei tule mieleen kohderyhmäksi sopivina kuin kotona asuvat nuoret. Jos sitä ei tiedosta heti, niin ekan paperirumban jälkeen se selviää. Ei ihme jos posteja katoilee.

Hesarin jakajista pk-seudulla > 90 %:a on ulkkareita.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Nuorille ja yöeläjille, nollaosaamisvaatimuksen kohtuullisen leppoisat työt kuten lehdenjako, näihin saadaan aina tekijöitä, vaikka siitä ei tuota 2400€/kk maksettaisikaan käytännössä puolikkaasta työviikosta.

Tuo yötyö ei postillakaan ole postin jakoa, vaan sanomalehtijakoa. Siinä sitten laajennetaan jakopiiriä ja pidennetään hieman päivää, jotta saadaan isompaa liksaa.

Lähinnähän tässä vain tasataan pelikenttää, tuo postin sopimushan on ollut ihan hirveän avokätinen vs. kilpailijat.

Riippuu tosiaan paljon siitä, mihin se palkka asettuu lopulta ja miten niitä päiviä onnistutaan pidentämään. Jos se pidennettynä on 1200 euroa kuukaudessa, niin pääkaupunkiseudulla on ainakin tyhmää taloudellisessa mielessä lähteä noihin hommiin. Sen saman saa tekemättä mitään. Tukien jälkeen palkka joku 0 euroa/tunti.

Mistä nyt sitten päästiin näppärästi oikeastaan kahteen muuhun teemaan. Itse en ainakaan ymmärrä, minkä takia kukaan työnantajana näkisi cv:ssä hyvänä, että on tehnyt jotain itsellensä taloudellisesti nolladuunia. Omiin silmiin ne ihmiset näyttäytyy lähinnä idiooteilta, joita ei ainakaan oteta mihinkään.

Toinen on se, että onko tämänkaltainen työ ensiaskeleet sille, että tuodaan Suomeen työntekijäryhmä, joiden pitää tehdä 2-3 työtä tullakseen toimeen jotenkin järkevästi. Pask suuntaus sekin.
 

Tuamas

Jäsen
On se hyvä, että muutama palstajeesus tätäkin hommaa on jo ehtinyt tehdä ja osaa meitä valaista. Palkka työtunteihin nähden paska, yölisät PAU:n ehdoilla oli se mikä teki palkasta edes siedettävän ja vaikka kuinka tuurasi lähialueiden puuttellisia vuoroja ja jakois useampaa aluetta niin 2000€/kk ei ollut edes lähellä, hyvä että reilu tonni jäi käteen kuussa, kun paino 6h+/yö. Ja tämä siellä "tuplaliksa pk-seudulla" hehe. Urbaanit legendat melko kovassa. On se hyvä, jos muilla on ollut paremmin, mä sentään sain tolta firmalta ikälisänkin, tosin nehän nyt varmaan ei ainakaan enää vaikuttaisi kun työehtosopimus muuttuu.

Tuolla tehtiin minua ennen ja minun aikanani aivan sairaita jakelualueiden yhdistämisiä, missä entiset 2-3 hengen alueet lyötiin aina yhdelle jakajalle ja palkka ei noussut samassa suhteessa. Näitä kun oli tehty muutaman kerran niin alkoi olemaan porukalla hermot aika tiukalla kun entisen muutaman tunnin sijaan tehtiin täyttä päivää ja liki entisellä liksalla.

Kuukausipalkollisena taasen postin jakelukeskus oli oikein mukava varastoduunipaikka ja siellä palkkaus oli hyvällä tasolla.

Cheers luv.

Itse tienasin sen reilun ~tonnin kuussa, joka siinä elämäntilanteessa (kevyttä opiskelua) oli ihan kohtuullinen korvaus käytännössä ~2h/yö duunista, josta maksettiin 3,5 h/yö +hesarikorvaus liksaa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Sitten kun duuniin ei löydy enää tekijöitä, sitten nostetaan liksaa.

Eli kaikki minipalkat pois ja sitten katsotaan, mihin hintaan kukakin on valmis töitä tekemään duunarihommissa. Aika radikaali ajatus kyllä Suomeen. No, ei sun kanssa ehkä kannata asiasta enempää keskustellakaan. Toi ei kuitenkaan ole tapahtumassa.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kenelle sitten sopii työ keskellä yötä tonnin palkalla?

Aika helvetin monelle, itse jaoin pari vuotta opiskelun ohessa, liksa sopi ihan kivasti tukien yhteyteen. Jakajissa oli muitakin opiskelijoita ja sitten yökyöpeleitä joille jakelu oli kakkostyö. Opin tuntemaan myös pari eläkeläistä jotka jakoivat lehtiä ihan vain huvikseen vaikka toki palkkaa nostaen. Ja palkka oli siis kaikilla pieni, koska täällä Porissa ei ole Posti hoitanut varhaisjakelua ainakaan kymmeneen vuoteen.

Palkan pienuutta paheksuessa kannattaa myös muistaa että lehdenjako on osa - aikatyö eli sitä voivat tehdä myös työttömät sovitelluilla Kela - korvauksilla. Pieneläjä pärjää yhteissummalla ihan hyvin ja rahathan saa, kuten todettua, melko pienellä vaivalla.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Mistä nyt sitten päästiin näppärästi oikeastaan kahteen muuhun teemaan. Itse en ainakaan ymmärrä, minkä takia kukaan työnantajana näkisi cv:ssä hyvänä, että on tehnyt jotain itsellensä taloudellisesti nolladuunia. Omiin silmiin ne ihmiset näyttäytyy lähinnä idiooteilta, joita ei ainakaan oteta mihinkään.

Minä näen asian aivan toisin. Minusta on kunnioitetettavaa, että henkilö tekee työtä elantonsa eteen, vaikka saisi saman elintason istuskelemalla sohvalla täysin tukien varassa.

Toinen asia on myös se, että Postin kokoisessa konsernissa "pohjalta" pääsee kiipeämään ylöspäin suht helposti, jos tekee duuninsa kunnolla. Lähes aina esimiehet haluavat hyvää hyville työntekijöille ja sisäiset suositukset ja "talon tapojen" tunteminen ovat arvokkaita talon rekryissä.

Tämä on minulle omakohtaisesti koettua, juurikin Postissa, missä pääsin oma-aloitteisuuden ja silloisen esimieheni avulla tuotannon puolelta opintoja vastaaviin tehtäviin. Näissä tehtävissä asiantuntijatasolla työskennelleet todella arvostivat sitä, että tiimissä oli henkilö, joka tunsi menetelmät käytännön työssä. Näistä hommista jäi käteen taas arvokasta kokemusta, hyviä suosituksia ja kontakteja.
 

Tuamas

Jäsen
Eli kaikki minipalkat pois ja sitten katsotaan, mihin hintaan kukakin on valmis töitä tekemään duunarihommissa. Aika radikaali ajatus kyllä Suomeen. No, ei sun kanssa ehkä kannata asiasta enempää keskustellakaan. Toi ei kuitenkaan ole tapahtumassa.

Missäs noin olen ehdottanut?
Olkiukkoilu on ikävää.

Tuossa vain tasataan pelikenttä, kun yhden firman työntekijät saivat selvästi suurempaa liksaa kuin muut. Vähän sama kuin paperitehtaiden siivoojat.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
No, laitetaan vielä yksi viesti. Sen jälkeen ei pariin viikkoon tule tänne mitään, toivottavasti ainakaan.

@Vellihousu
Osa-aikaisuus on hyvästä Kelan kanssa, jos se myös työnantajalle sopii, että työntekijä optimoi työmääränsä. Sitten siellä työnantajapuolellakin pitää ymmärtää se, että sen mukaan mennään. Siinä voittaa kaikki. Muuten se kääntyy helposti siihen, että työnantaja hyötyy paljon enemmän ja työntekijä suhteessa aika minimaalisesti. Se on tarkkaa puuhaa. Opiskelijat ja nuoret kotona-asuvat ovat toinen ryhmä. Ok. Siinä sitten pitäisi miettiä niitä muita työn kustannuksia. Mitä se maksaa opiskeluille, kontaktien luonnille, sosiaaliselle elämälle yms. Joillekin sopii paremmin, joillekin huonommin.

@Beagle Boy
Tässä nyt on aika iso arvotus ero. Omasta mielestäni kuitenkin aika yksinkertaistettu ajattelumalli. Toimii, jos ajattelee sen nollapalkkatyöpaikan skipanneen olevan tekemättä mitään osaamisen ja suhteiden eteen. Kyllähän se usein niin menee, mutta omissa silmissäni sen ajan olisi voinut käyttää paljon hyödyllisemmin. Kai se raja-arvo on jossain siellä välissä ja riippuu hyvin paljon siitä, kauan niihin parempiin hommiiin pääsemisessä kestää. Se on sitten riskinottamista. Itse näen parempana tapana osaamisen kehittämisen. Varsinkin, kun se ei tarvitse kuin sopivassa asemassa olevan yhden sinusta henkilönä tykkäämättömän esimiehen ja koko aika oli ihan hukkaan heitettyä.

@Tuomas
Olihan se vähän provosoiva, mutta provosoivaksi koen myös viestin: "Sitten kun duuniin ei löydy enää tekijöitä, sitten nostetaan liksaa." Tuota ajatusta, jos jatkaa yhtään pidemmälle päätyisi aika helposti toisennäköiseen talousmalliin. Mutta toki sen tiedostan, että Postilla on aika isot paineet saada ne kustannukset alas, koska ne kilpailijoilla jo on. Siinä ei enää yksi lisäluku huonon imagon luomista tunnu missään, jos tuon puolen haluaa pitää hengissä.
 

Tuamas

Jäsen
Olihan se vähän provosoiva, mutta provosoivaksi koen myös viestin: "Sitten kun duuniin ei löydy enää tekijöitä, sitten nostetaan liksaa." Tuota ajatusta, jos jatkaa yhtään pidemmälle päätyisi aika helposti toisennäköiseen talousmalliin. Mutta toki sen tiedostan, että Postilla on aika isot paineet saada ne kustannukset alas, koska ne kilpailijoilla jo on. Siinä ei enää yksi lisäluku huonon imagon luomista tunnu missään, jos tuon puolen haluaa pitää hengissä.

Sehän oli ihan kuraa, koska en ottanut mitään kantaa aiheeseen.
Toki jos minulta kysyttäisiin, yleissitovuudesta luovuttaisiin heti ja minimityöehdot minimipalkkoineen määritettäisiin laissa.
Sen jälkeen annettaisiin markkinatalouden hoitaa työn kysynnän, tarjonnan sekä hinnoittelun optimointi.

Minä en ole ikinä ymmärtänyt ajatusmallia, että samasta työstä maksetaan täysin eri palkka riippuen siitä kenen palveluksessa työ tehdään. Aivan kuten mainitsemani taannoiset paperiliiton liksoilla paperitehtaita siivonneet sekä nyt Postin liksoilla lehtiä jakaneet.

Työelämä tulee menemään jatkossa automaation, robotisaation ja muun teknisen ja yhteiskunnallisen kehityksen myötä entistä sirpaleisemmaksi, varsinkin tällaisissa duuneissa jonka osaa mies metsästä päivän koulutuksella.

Jotta työn kysyntä ja tarjonta saadaan optimoitua, tulee luoda perustili-mallinen järjestelmä, joka ei rankaise satunnaisista työsuhteista ja luo lisää sekä kysyntää, että tarjontaa työmarkkinoille.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämäkin on totta. Kyllä se ulkkarillekin jossain vaiheessa selviää, ettei tässä oo mitään järkeä.

Sitten niitä ei voi sanoa enää ulkkareiksi kun ne niin hyvin on kotoutettu. Itse kannatan vahvasti umppalumppa-yhteiskuntaa, jossa siirtotyöläiset tekevät paskahommat nälkäpalkalla. Se on meille helpoin tapa saada lokoisa hyvinvointiyhteiskunta ilman saatanan kovaa työntekoa. Se ei ole sen moraalittomampaa kuin ostaa h&m lumppukaupasta Bangladeshilaisen naisen riisikupin hinnalla ompelemia rättejä tai ostaa pienen kiinalaispojan näppärin kätösin kasattua elektroniikkaa. Onhan se toki sitten näkyvillä silmien alla, mutta yhtä lailla ne silmät voi ummistaa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Työelämä tulee menemään jatkossa automaation, robotisaation ja muun teknisen ja yhteiskunnallisen kehityksen myötä entistä sirpaleisemmaksi, varsinkin tällaisissa duuneissa jonka osaa mies metsästä päivän koulutuksella.

Jotta työn kysyntä ja tarjonta saadaan optimoitua, tulee luoda perustili-mallinen järjestelmä, joka ei rankaise satunnaisista työsuhteista ja luo lisää sekä kysyntää, että tarjontaa työmarkkinoille.

Tuohon toiseen keskusteluun en halua edes lähteä ainakaan nyt. Työelämän muutos tulee olemaan aika valtava seuraavan 20 vuoden aikana automaation ja robotisaation myötä. Samalla mikroyrittäjyys on maailmalla aika valtava megtrendi. Kyllä Suomessakin isoissa ja menestyvissä yrityksissä mietitään työntekemisen uusia ja tulevia muotoja paljon. Tulevaisuuden työn muodot tulee varmasti jossain vaiheessa olemaan vielä paljon isompi asia kuin nyt. Suomessa koko keskustelu on isossa kuvassa kuitenkin pysähtynyt kikyyn. Mitään toista laaja-alaista keskustelua työelämästä ei tunnu mahtuvan samaan aikaan pöydälle, vaikka niistä kyllä puhutaan ammattilaisten ja alalla olevien keskuudessa paljonkin. Kyllähän joku tuon kaltainen malli, mistä mainitsit, varmasti olisi tulevaisuudessa se, mihin pitäisi mennä.

Otetaan nyt esimerkki digitalisaatiosta ja hyvästä asiakaspalvelusta tältä päivältä. Menin tänään Telian sivuille itsepalvelemaan itseäni ja tutkimaan, mitä liittymääni kuuluu. En ehtinyt kirjautumaan edes sisälle, ennen kuin chatissa alettiin kyselemään, voinko auttaa. Ei tarvinut edes kirjautua ja koko homma oli parissa minuutissa hoidettu.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Yksi suht huomaamaton, mutta iso muutos/murros on nytkin jo tapahtunut siinä, että ihmisten työ- ja vapaa-ajan välinen raja on hämärtynyt aika radikaalisti (varsinkin nyt älypuhelimien aikaan). Esimerkiksi töihin liittyviä sähköposteja käsitellään ns. työajan jälkeen sekä viikonloppuna jo niin tottuneesti, ettei sitä tajuakaan. Toisaalta taas omia asioita hoidetaan töissä ehkä enemmän kuin ennen, mutta silti... raja häviää häviämistään ja työkulttuuri on ihan erilaista jo nyt kun esim. ysärillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös