Töitä, mutta mistä?

  • 328 768
  • 1 617

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos tähän uikuttamisen saagaani jotain positiivistakin haluaa, niin saisin vanhan työni takaisin kuulemma vaikka heti. Ei kuulosta huonolta, jos vain töstä määräaikaisuudesta sitten pääsee eroon, kun se esimieskin lähtee jonka kanssa työsopimus on tehty.
Onko vieläkin 50% tunneilla verrattuna aikaisempaan?

edit. Tämä tarinanasi on ollut kyllä mielenkiintoista seurata täältä.
 

Grafix

Jäsen
tästä on pyydetty kolme viikkoa palaveria esimiesten ja henkilöstön välillä. Kuulemma ensi viikolla tapahtuu ja ylin esimiehemme päätti tänään lähteä firmasta, eli toiveet ei ole kovin korkealla.

Aika paska tilanne kyllä. Löytyiskö työsuojeluvaltuutettua, pääluottamusmiestä tai mahdollisesti liitosta tukea?
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
Siitä, että tavallisen työntekijän ei voida olettaa tietävän, milloin hänellä on oikeus tällaiseen purkuun,varsinkin jos hän on jo informoinut työnantajaa ettei työ vastaa sovittua.

Jos tätä ei tiedä, niin se on vähän niinkuin voi, voi. Ei se ole mikään pätevä selitys, että sori mä en tiennyt.

[QUOTE="T1971, post: 7673403, member: 109317"
Sun pitää vielä ymmärtää, että tässä tehdään alihankintaa eli työntekijä ei ole suoraan työsuhteessa toimeksiantajaan. Eli vastuu keissistä on kokonaisuudessaan Karhunkulta :n työnantajalla.[/QUOTE]

Mikäs rooli tällä toimeksiantajalla on tässä kyseisessä tt-ta välisessä suhteessa? Toimeksiantajalla ja alihankkijalla on oma sopimuksensa, joka ei työntekijälle sen enempää kuulu. Jos alihankintasopimuksessa on sovittu tehtävän X ulkoistamisesta ja alihankkijalla on työntekijöitä joiden kanssa on sovittu tehtävien Y suorittamisesta, niin se on tt-ta välissä se ongelma jos tehtävät X eivät työntekijää napostele.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty

Mistäköhän helvetin ennakkopäätöksestä sinä puhut? En mä ole maininnut mitään ennakkopäätöstä. Okei, meillä ei siis ollutkaan mitään epäselvyyttä alihankintasuhteesta, miksi siitä edes puhuttiin?

Mä vain kerroin mitä laki asiasta sanoo. Se, että sä olet purkanut mahdollisesti sun työsopimuksen lain vastaisesti ei tarkoita sitä, että se olisi OK tai se aina menisi niin.
Onko sulle käsite prosessikynnys tuttu?

Minusta on helvetin edesvastuutonta antaa lain vastaisia neuvoja netissä ja väittää asioiden olevan näin. Ethän sä kuitenkaan sitä paskaa kanna.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Vähän offtopic, mutta olen itsekin huomannut viime aikoina tuon, että vartijat tekevät "muiden duuneja". Omassa lähimarketissa vartijan asussa oleva kaveri hyllyttää tuotteita, päivystää itsepalvelukassalla, siirtelee ostoskärryjä ja tyhjää pullokonetta. Tekee oikeastaan kaikkea muuta paitsi "perinteisen kassan" takana en ole tuota vartijaa vielä nähnyt.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Minusta on helvetin edesvastuutonta antaa lain vastaisia neuvoja netissä ja väittää asioiden olevan näin. Ethän sä kuitenkaan sitä paskaa kanna.
Ihan yhtä typerää on lukea lakia kuin piru raamattua ja maalailla lakiin vedoten turhia uhkakuvia varsin yksinkertaisessa asiassa.

Annetaan neuvo, joka tuskin rikkoo mitään lakia ja jolla saa ikävän homman todennäköisesti hyvinkin kivuttomasti päätökseen. Mene @Karhunkulta reilusti työnantajan juttusille ja kerro halustasi purkaa työsuhde. Kerro suoraan noi syyt mitkä olet kertonut tännekin. Todennäköisesti paiskaatte parin minuutin juttelun päätteeksi kättä ja työsuhde on purettu yhteisymmärryksessä. Tuo työtehtävä vaikuttaa sen verran yksinkertaiselta, että työnantajalla ei pitäisi olla mitään hankaluuksia saada täytettyä paikka uudella tyypillä. Ainoa ongelma saattaa olla, että saattaa joutua maksamaan seuraavalle suurempaa palkkaa jos nykyinen palkka ei vastaa työtehtävän palkkausta.

En keksi yhtään syytä miksi työnantaja ei suostuisi työsuhteen purkuun. Et vie mennessäsi osaamista tai tietotaitoa joka olisi millään lailla hankalaa paikata. Ei työntajalla ole mitään intressejä pitää väkisillä eikä myöskään perusteita vaatia mitään korvauksia. Mihinkään kipurahoihin on turha suostua jos niitä keksii syystä tai toisesta vaatia, koska et pysty aiheuttamaan työantajalle käytännössä mitään vahinkoa.
 

Kaljuenkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miehitetty
@T1971 ja @Vesuri mä en ole maalaillut minkäänlaisia uhkakuvia minkäänlaisista korvausvelvollisuuksista. Mä en ole edes maininnut sanaa korvausvelvollisuus viesteissäni tähän asiaan liittyen.

Todennäköisesti homma menisi juuri kuten Vesuri sanoi ja työsuhde loppuisi yhteisymmärryksessä. Ei siis yksipuoliseen purkuun. Se yksipuolinen purkuhan ja oikeus siihen tässä mun käsittääkseni on ollut keskiössä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vähän offtopic, mutta olen itsekin huomannut viime aikoina tuon, että vartijat tekevät "muiden duuneja". Omassa lähimarketissa vartijan asussa oleva kaveri hyllyttää tuotteita, päivystää itsepalvelukassalla, siirtelee ostoskärryjä ja tyhjää pullokonetta. Tekee oikeastaan kaikkea muuta paitsi "perinteisen kassan" takana en ole tuota vartijaa vielä nähnyt.
Meidän lähikaupassa tekee myös tuota kassa hommaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vähän offtopic, mutta olen itsekin huomannut viime aikoina tuon, että vartijat tekevät "muiden duuneja". Omassa lähimarketissa vartijan asussa oleva kaveri hyllyttää tuotteita, päivystää itsepalvelukassalla, siirtelee ostoskärryjä ja tyhjää pullokonetta. Tekee oikeastaan kaikkea muuta paitsi "perinteisen kassan" takana en ole tuota vartijaa vielä nähnyt.

Ei helvetti. Olen sitä joskus ihmetellyt, kun vartija siirtelee kärryjä ja koreja. Kuvittelin sen johtuvan tylsyydestä ja yleisestä tekemisen puutteesta.

Totuus onkin paljon vittumaisempi ja niiden on siis pakko tehdä sitä, vaikka voisi seistä arvokkaasti haukansilmäisenä. Eihän tämä nyt näin voi mennä ja asiaan pitää jotenkin puuttua.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ei helvetti. Olen sitä joskus ihmetellyt, kun vartija siirtelee kärryjä ja koreja. Kuvittelin sen johtuvan tylsyydestä ja yleisestä tekemisen puutteesta.

Totuus onkin paljon vittumaisempi ja niiden on siis pakko tehdä sitä, vaikka voisi seistä arvokkaasti haukansilmäisenä. Eihän tämä nyt näin voi mennä ja asiaan pitää jotenkin puuttua.
Joo ei, hauskaa tässä on myös se, että kyseinen lähimarketti sijaitsee pienessä kauppakeskuksessa (samoissa tiloissa muitakin liikkeitä, en tiedä kuuluvatko tämän piiriin). Luulisi että noin ison alueen vartioiminen työllistäisi itsessään jo tarpeeksi, mutta ei näemmä. Olisi mielenkiintoista tietää minkä mukaan vartijalle maksetaan palkka, saako vartijan vaiko myyjän palkan? En itse asiassa edes tiedä kumpi näistä ammateista tienaa paremmin.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eihän tollanen kaupassa oleva vartija saa edes nykyään tehdä mitään minkä luulis kuuluvan vartijan työnkuvaan. Ei niillä taida näpistystapauksissakaan paljon muita valtuuksia olla ku huutaa perään että ei saa varastaa ja soittaa poliisille. Meillä lähikaupassa kaikuu kuulutus "kassalle tarvitaan työntekijää", ja vartijahan se sieltä tulla tupsahtaa ja ilmoittaa että "täällä on vapaa kassa"
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
No tohon voisi kommentoida, että vartioinnin toimeksiantosopimuksiin sisällytetään nykyään ihan kaikkea nakkihommaa, koska hinnoilla ei voi kunnolla kilpailla nykyään alalla.

Se johtaa yleensä siihen, että fyysistä tai kameravalvontaa ei välillä ole alueella hoitamassa ketään. Se on usein se ja sama käveleekö kaupasta 55 tuumanen taulutelkkari ja kaksi koppaa kaljaa isoista ovista ilman suoritetta, kunhan siellä on vartija lykkimässä kärryjä, tyhjentämässä pullokonetta ja keräilemässä koreja pihalla. Koska, poikkeuksia lukuunottamatta, miksi palkata joku sekin työ tekemään kun vartija tekee samalla kun hoitaa kaiken muunkin.

Kuriositeettina muuten, että ala on jo yli 2kk ollut sopimuksettomassa tilassa ja loppua ei näy. Kuulemani mukaan PAM hakee jopa yli 10cent/h palkankorotuksia ja muuta massiivista ja työnantajille ei käy. PAM:lle taas ei käy ehdotus, että työnantaja saisi lisää valtaa sanella miten porukka määrätään töihin. Ei taida tulla alalle uutta tessiä ennen joulua.

No se tästä hieman OT:sta.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Pitipäs tännekin jo päivittää aiemmin, mutta löytyihän sieltä sopimuksesta koeaika. Viisi päivää vielä jäljellä "vapaudu vankilasta"- korttia.

Sen aion käyttää. Olkoon vaikka mahdollisuudet osa-aikaisen ja ansiosidonnaisen yhdistelmä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pitipäs tännekin jo päivittää aiemmin, mutta löytyihän sieltä sopimuksesta koeaika. Viisi päivää vielä jäljellä "vapaudu vankilasta"- korttia.

Sen aion käyttää. Olkoon vaikka mahdollisuudet osa-aikaisen ja ansiosidonnaisen yhdistelmä.

Muista, että koeaikapurusta seuraa sinulle työttömyysturvan karenssiaika.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Muista, että koeaikapurusta seuraa sinulle työttömyysturvan karenssiaika.

En voi sanoa olevani yllättynyt, mutta oletin että koeaikaa ei koske samat karenssimääräykset. Noh, sitten pistetään asuntolaina 3kk lyhennysvapaalle, jos vakinaista työtä ei saa. Nykyisessä työssä kun ei kestä tosiaan pääkoppa enää hetkeäkään, eikä pian enää kehokaan.

Neuvotteluyhteys nyt onneksi on vanhaan työnantajaan, josko sais edes ns. "säälistä" jotain. Yli 10v olin työelämässä ja nyt vasta koin henkilökohtaisen helvetin maan päällä. Niinkuin olen aina sanonut, työn ei tarvitse olla mukavaa tai kivaa, mutta jollain tasolla siedettävää. Ainakin se kirkastui ihan todellisuudessa nyt. Voi ainakin rehellisesti itselleen ja muille myöntää, että minusta ei tähän ole ja minulle tämä ei sovi.
 

Tuamas

Jäsen
En tiedä, missäpäin Suomea vaikutat, mutta ihmeelliseltä tuntuu ellet vakituista paikkaa alalta saisi. Täysipäisiä henkilöitä kun tarvitaan aika monissa kohteissa ja noita ei hakijoissa liiemmin ole.
Suuri osa alalle uusina tulevista on maahanmuuttajataustaisia, joilta puuttuu monesti yksi tärkeimmistä, suomenkielen taito. Nykyään kun ei tarvita edes kansallisuutta kuten ennen.

Käsittääkseni Satakunnassa on melkoisen hyvin tarjontaa työvoimasta tuolla alalla ja maahanmuuttajataustaisia en muista alalla nähneeni ainuttakaan.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Yli 10v olin työelämässä ja nyt vasta koin henkilökohtaisen helvetin maan päällä. Niinkuin olen aina sanonut, työn ei tarvitse olla mukavaa tai kivaa, mutta jollain tasolla siedettävää. Ainakin se kirkastui ihan todellisuudessa nyt. Voi ainakin rehellisesti itselleen ja muille myöntää, että minusta ei tähän ole ja minulle tämä ei sovi.

Millaista työtä siis nyt teet ? Ja miksi se ei mielestäsi sovi sinulle?
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Millaista työtä siis nyt teet ? Ja miksi se ei mielestäsi sovi sinulle?

Jos kiinnostaa niin tällä ja edellisellä sivulla selitän hieman työtäni. En jaksa koko saagaa uudelleen selventää :)

Ja juu, Satakunnassa on ylitarjontaa alalla ja vartiointiliikkeisiin ei edes 15v kokemuksella kävellä sisään ja odoteta saavansa täysiä tunteja. Ne on hyvin harvinaisia tapauksia ja yleensä nekin paikat täytetään ennen hakua. PK-seudulla tietty kun vaihtuvuus on vuodessa 200%, niin paikan saisi heti. Tällä palkalla siellä tosin toimeen ei tule, niin turha sen takia muuttaa koko elämä sinne.

Tänään olis työhaastattelu. Saas nähä miten käy.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ja taas mennään Raskaan liikenteen kuskipula kärjistyi: roska-astiat viikkoja tyhjentämättä, kuhisevat matoja | Yle Uutiset | yle.fi (linkki YLEn juttuun)
Tällä kertaa on pula kuskeista, krooninen pula, tai siis pula ei sinällään ole kuskeista, kun soittoja tulee jatkuvasti. Vaan ammattipätevyyden omaavista sellaisista, kun kuorma-auton ajokortti ei enää riitä. Ja sehän ei ole firmojen homma hoitaa sitä 5000€ koulutusta ja pätevyyttä niille kuskeille, että ne saisi sen ammattipätevyyden, vaan sen kuskin pitäisi maksaa että se pääsee töihin. Mikä helvetti noita firmoja vaivaa? Jos sinä tarvitset tulityökortin omaavaa, niin kyllä se lähtökohtaisesti on sinun asiasi se kortti sille työntekijälle hommata. Tälläisessä tapauksessa on ihan varmasti mahdollista tehdä vaikka sellainen sopimus, kuten jollain lentäjillä, että määräaikaisesti pitää olla X aikaa töissä sen jälkeen kun koulutuksen käy työnantajan piikkiin.

Jälleen kerran siis pulaahan ei ollut työntekijöistä, niitä olisi kyllä, olikin pula sellaisista työnantajista jotka olisi valmiita sen työntekijän niihin hommiinsa kouluttamaan. Vain rusinoita pitäisi taas saada siitä pullasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Jos tarvit lakimiestä, niin kyllä se on sinun asiasi sellainen kouluttaa?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onhan firmat vuosikausia kautta linjan valittaneet että pulaa on nimenomaan koulutetusta työvoimasta.

En kyllä olisi arvannut että ongelma päässyt jo näin pahaksi. Sääntö-Suomi tekee sen ihan itse?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jos tarvit lakimiestä, niin kyllä se on sinun asiasi sellainen kouluttaa?
No kyllä se ihminen on jo kouluttautunut, hankkinut omalla rahalla sen C-ajokortin. Se ei vaan enää riitä, kun EU keksi ammattipätevyyden, mikä vanhenee jne. Mistä sinä luulet että työtön voi repiä 5000€ siihen ammattipätevyyteen ja sehän ei edes takaa työpaikkaa? Ihmeelliseksi on maailma mennyt, kohta varmaan vaaditaan että valtion pitää hoitaa valmistuneille se työkokemuskin, että mitään ei firmojen tarvitse itse tehdä. Kaikki pitäisi saada valmiina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös