Töitä, mutta mistä?

  • 329 504
  • 1 617

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ei pahalla, mutta kevyesti naurahdin näille jutuille. Taisi tosiaan unohtua, ettei "ihan" kaikki ole kuukausipalkalla toimistohommissa tai projektipäälliköinä.

Mutta joo, olen kyllä huomannut, että monia asioita voisi tehdä nopeammin, paljon nopeammin. Mutta sitten lopulta tullaan aina siihen, että miksi vaivautua.

Niin. Mutta siis miksi meitä valkokauluksia pitää pakottaa siihen samaan muottiin. Asun jonkun verran Helsinkiä suuremmassa kaupungissa ja jonkun verran sattuu ja tapahtuu. Tänään kotimatkalla tuli vastaan ambulanssi pillit päällä mikä ei ensin meinannut löytää tilaa ruuhkan keskellä ja sitten aivan eri tapaus missä paloauto painoi minkä pääsi.

Yleensä sama ratikkamatka on täysin rauhallinen, mutta nyt oli tilanteita. Mietin siinä kuinka kovaa työtä nuokin painaa ja auttaa ihmisiä hädässä. Tienaan enemmän istumalla toimistossa kuin tuota tekemällä.

Vaan miksi minun pitää olla kahdeksan tuntia päivässä jossain täysin turhaan, jos jollain muulla on raskaampi työ. Siinä ei ole mitään järkeä. Monissa asioissa aletaan ymmärtää menneen ajan olevan mennyttä, mutta tässä ei vielä.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin. Mutta siis miksi meitä valkokauluksia pitää pakottaa siihen samaan muottiin.


Vaan miksi minun pitää olla kahdeksan tuntia päivässä jossain täysin turhaan, jos jollain muulla on raskaampi työ. Siinä ei ole mitään järkeä. Monissa asioissa aletaan ymmärtää menneen ajan olevan mennyttä, mutta tässä ei vielä.
Siksi koska voit tehdä lisää muita töitä ja auttaa sekä tuurata muita jos aikaa jää. Ja ennen pitkää pitkää työpaikaltasi voidaan laittaa jengiä pihalle kun sinä ja muut tehopakkaukset teette hitaammilta irtisanotuilta jääneitä töitä.

Pitäiskö sun harkita free lancerin roolia?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämähän se olisikin unelma-ammatti, mutta mistä sitten ensi viikon kaljarahat ja syödäkin pitäisi. Ensi kaudella kuulema pelataan jääkiekkoa, miten niitä lippuja olisi varaa ostaa.
Näin se menee. Koita nyt saada aikasi kulumaan siellä duunissasi ja jos alkaa vituttamaan niin yritä vanhaa marxilaista mielikuvaharjoitetta että sulle maksetaan rahaa menetetystä vapaa-ajasta. Se aika taitaa olla sulle kirjoituksistasi päätellen erittäin arvokasta.

Ehkä sä tulisit rahallisesti kuitenkin toimeen jos downsiftaisit ihan virallisesti? Vai eikö valkokauluspalkasta jää mitään säästöön? En vittuile, en kysy siksi, vaan olen seuraillut juttujasi täällä jotka ovat ihan mielenkiintoisia ja diggaan niitä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Niin. Mutta siis miksi meitä valkokauluksia pitää pakottaa siihen samaan muottiin. Asun jonkun verran Helsinkiä suuremmassa kaupungissa ja jonkun verran sattuu ja tapahtuu. Tänään kotimatkalla tuli vastaan ambulanssi pillit päällä mikä ei ensin meinannut löytää tilaa ruuhkan keskellä ja sitten aivan eri tapaus missä paloauto painoi minkä pääsi.

Yleensä sama ratikkamatka on täysin rauhallinen, mutta nyt oli tilanteita. Mietin siinä kuinka kovaa työtä nuokin painaa ja auttaa ihmisiä hädässä. Tienaan enemmän istumalla toimistossa kuin tuota tekemällä.

Vaan miksi minun pitää olla kahdeksan tuntia päivässä jossain täysin turhaan, jos jollain muulla on raskaampi työ. Siinä ei ole mitään järkeä. Monissa asioissa aletaan ymmärtää menneen ajan olevan mennyttä, mutta tässä ei vielä.

Siinä arvostetaan aikaa. Jos sinut vapautettaisiin nykyisellä palkalla puolessa päivässä nykyiseen nähden ja niiden 8 tuntia suorittavien palkka pysyisi entisellään, törmättäisiin arvostusongelmaan. Olisiko se suorittavaporras valmis puolittamaan arvostuksensa. Ja sen pitäisi olla ok. Ehkä, mutta itse en kyllä lähtisi baaritiskinpäätyyn kertomaan asiaa vakavalla naamalla. Vaikka maailma pysyisi entisellään, arvostus suorittavaa työtä kohtaan kokisi aikamoisen pudotuksen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ehkä, mutta itse en kyllä lähtisi baaritiskinpäätyyn kertomaan asiaa vakavalla naamalla. Vaikka maailma pysyisi entisellään, arvostus suorittavaa työtä kohtaan kokisi aikamoisen pudotuksen.

Ei mitään väkivaltaisuutta, mutta äänet korottui viime jouluna Stadissa. Lähiöpubissa ei kannata automaatiosta tai roboteista puhua ainakaan puolen yön jälkeen. "Entäs se sun duunis, ootsä joku vitun insinööri."

En ymmärrä tuota oman työn arvostusta ja henkeen ja vereen puolustamista. Jos kuuluisin ammattilaispronssijoukkueeseen, niin sitten tietenkin.

Jos tekee töitä jollekin kasvottomalle, niin miksi siitä pitäisi olla ylpeä. Joku palkkasi sinut, olenpa nyt onnellinen ja ylpeä.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Välillä tuntuu että tekisi mieli vaihtaa tämä vakituinen siisti ja vähän yksitoikkoinen sisätyö johonkin hommaan, joka sisältäisi edes jonkin verran ulkona olemista (ainakin näin kesäisin), olisi edes vähän fyysistä, olisi päivätyötä, saisi tehdä yksin ja itsenäisesti, palkka alkaisi edes 2:lla ja olisi helppo saada vakituinen paikka. Niin ja ei olisi tolkuttomia koulutusvaatimuksia tai koulutus ei kestäisi kauaa. Mutta harvassapa tällaisia taitaapi olla. Nykyisessä työssä hommia riittää kyllä ihan loputtomiin, mutta 7,5 vuoden hinkkaamisen jälkeen joku mielekkäämpi työ voisi alkaa kelvata.
 

Tuamas

Jäsen
Välillä tuntuu että tekisi mieli vaihtaa tämä vakituinen siisti ja vähän yksitoikkoinen sisätyö johonkin hommaan, joka sisältäisi edes jonkin verran ulkona olemista (ainakin näin kesäisin), olisi edes vähän fyysistä, olisi päivätyötä, saisi tehdä yksin ja itsenäisesti, palkka alkaisi edes 2:lla ja olisi helppo saada vakituinen paikka. Niin ja ei olisi tolkuttomia koulutusvaatimuksia tai koulutus ei kestäisi kauaa. Mutta harvassapa tällaisia taitaapi olla. Nykyisessä työssä hommia riittää kyllä ihan loputtomiin, mutta 7,5 vuoden hinkkaamisen jälkeen joku mielekkäämpi työ voisi alkaa kelvata.

Harvesterinkuljettajan koulutus ei ole hirveän montaa vuotta ja työ vastaa käytännössä täysin kuvaustasi.
 

Jagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Välillä tuntuu että tekisi mieli vaihtaa tämä vakituinen siisti ja vähän yksitoikkoinen sisätyö johonkin hommaan, joka sisältäisi edes jonkin verran ulkona olemista (ainakin näin kesäisin), olisi edes vähän fyysistä, olisi päivätyötä, saisi tehdä yksin ja itsenäisesti, palkka alkaisi edes 2:lla ja olisi helppo saada vakituinen paikka. Niin ja ei olisi tolkuttomia koulutusvaatimuksia tai koulutus ei kestäisi kauaa. Mutta harvassapa tällaisia taitaapi olla. Nykyisessä työssä hommia riittää kyllä ihan loputtomiin, mutta 7,5 vuoden hinkkaamisen jälkeen joku mielekkäämpi työ voisi alkaa kelvata.


Kiinteistönhoitajan/talkkarin hommat voisi olla tuollaisia. Ulkotöiden määrää voi painottaa suuntautumalla mieltymyksen mukaan joko piha-alueita käsittäviin tai vaikka vain kiinteistöjen teknilliseen huoltoon. Käsittääkseni alalla pulaa työvoimasta ja työnäkymät hyvät. Perusylläpidon ja hoidon tarve ei vaihtele juurikaan taloustilanteiden mukaan. Uskoisin myös löytyvän joustavia koulutusreittejä. Esimerkiksi oppisopimuskoulutus.
 
Kävin pari viikkoa sitten haastattelussa uuteen työpaikkaan, jota hoitaa rekryfirma yhdessä yrityksen kanssa johon hain töihin. Henkilökohtainen haastattelu kesti tunnin verran ja se meni sen verran hyvin, että haluavat minut tähän seuraavalle kierrokselle. Kysymys kuuluu, mitä tuossa seuraavassa vaiheessa on tulossa, kun pyydettiin varamaan siihen aikaa muutama tunti? Tämä pyyntö siis rekrytointifirmalta, joka hoitaa tuota värväystä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Psykologiselta testiltähän tuo kuulostaa. Erilaisia tehtäviä matemaattisen, kielellisen ym. lahjakkuuden mittaamiseen, ryhmätyö tiimissä toimisen arvioimiseksi ja psykologin haastattelu näiden jälkeen. Sessiossa voi olla eri firmojen eri tehtäviin haettavia, eli ei pelkästään samaa hommaa hakevia ja nuo ovat aika kalliita eikä niitä kovin monelle järjestetä, eli lähellä olet jo.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
nuo ovat aika kalliita eikä niitä kovin monelle järjestetä, eli lähellä olet jo.

Ryhmätyö ja palikkatestit.

Halvemmaksi tulisi, jos helpommalla antaisi ihmisten tehdä töitä ja mädät omenat laitettaisiin roskikseen. En ymmärrä miksi yritetään päästä halvemmalla ja silti säädetään kalliimman kautta.
 

Goxim Marky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hiroshiman karpit
Töitähän tunnetusti saa vaikka vaan soittamalla, mutta kun tulee puheeksi palkka, niin menee toisessa päässä linjaa aina kiemurteluksi "harjoittelusta", "kokeilusta" ym jonka jälkeen "katellaan". Yllättäen etenkin yrittäjien taholta, noiden samaan aikaan rintaansa takovien menestyjien mutta yhtälailla uhriutujien, joita valtio, sosialistit ja pummit kaikki niin riistävät. No, tavallaan voin ymmärtää, eihän varkaiden keskuudessa ole kunniaa. Kuitenkin kannattaisi olla hiljempaa riistämisestä, jos ilmainen 9€ tempputyöläinen on kuitenkin vapaata riistaa
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tämä nyt on klisee mutta paikkansa pitävä sellainen. Kukaan ei tule sinua kotoa hakemaan. Aikoinaan menin nykyisen työnantajan puheille ja tyrkylle puoliväkisin ja sillä tiellä ollaan. Jälkikasvut on hankkineet vakituiset työpaikkansa samalla metodilla.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Itselle kävi juuri viikko sitten niin, että yt-neuvotteluiden jälkeen tarjottiin sopparia, jossa työtunnit putoaa puoleen. Sanoin suoraan, että turha edes tarjota, en mä noilla pysty laskuja maksamaan ja perheelle ruokaa vielä ostamaan. Olin kolme tuntia työtön ja sain uuden työpaikan, täydet tunnit plus lisät päälle. Ja esimerkkinä paras siten, että älkää polttako niitä välejä vanhaan työnantajaan, vaikka kuinka aikanaan olisi vituttanut kun sieltä lähdit.

Johonkin toivottomaan kelan "aktivointiin" tai soviteltuun päivärahahelvettiin meikäläinenkin olisi muuten joutunut. Tosin sanon sen, että ymmärrän olevani myös onnekas, että näin sattui omalle kohdalle käymään ja osui kysely ja "potkut" juuri oikeaan aikaan. Vaikka jotkut yrittääkin väittää, niin ei se uuden työn saaminen ole aina itsestään selvää. Ajoitus on se kaiken tärkein. Satut osumaan siihen saumaan, kun kysyntä ja tarjonta kohtaa ja vielä ennen muita hakijoita.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
mutta kun tulee puheeksi palkka, niin menee toisessa päässä linjaa aina kiemurteluksi "harjoittelusta", "kokeilusta" ym jonka jälkeen "katellaan".

Tästä tulikin mieleen (vaikkei suoraan asiaan liity), että firmakin säästää vaivaansa melko paljon jos ilmoittaa hakemuksessa palkkatason siihen tehtävään. Valtiolla tämä on selkeä kuvio ja hakijan on helppo siitä jo päätellä vaatimustaso. Kun on kokemusta hakijana ja työnantajan puolelta niin nolojakin tilanteita tulee vastaan. Kerran hain yhtä paikkaa, joka tuntui tosi mielekkäältä ja tavallaan seuraavalta tasolta hakemuksen perusteella. Olikin sitten vähän yläkanttiin vedetty hakemus. Toisaalta taas ihan perus toimihenkilöhommiin porukka pyytää 5500eur/kk palkkaa tosissaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tästä tulikin mieleen (vaikkei suoraan asiaan liity), että firmakin säästää vaivaansa melko paljon jos ilmoittaa hakemuksessa palkkatason siihen tehtävään. Valtiolla tämä on selkeä kuvio ja hakijan on helppo siitä jo päätellä vaatimustaso. Kun on kokemusta hakijana ja työnantajan puolelta niin nolojakin tilanteita tulee vastaan. Kerran hain yhtä paikkaa, joka tuntui tosi mielekkäältä ja tavallaan seuraavalta tasolta hakemuksen perusteella. Olikin sitten vähän yläkanttiin vedetty hakemus. Toisaalta taas ihan perus toimihenkilöhommiin porukka pyytää 5500eur/kk palkkaa tosissaan.

Tästä oli puhetta joskus viime vuonna tms. Olisi aivan helvetin paljon järkevämpää, jos vain suoraan sanottaisiin saat tämän verran, ota tai jätä. Aivan uskomatonta typeryyttä vääntää jostain palkasta. Jos se selkeästi ilmoitettaisiin, niin halukkaat hakisivat paikkaa ja jos joku kokisi sen olevan liian vähän (tai liikaa), niin jättäisi yksinkertaisesti hakematta.

Kaikki voittaisivat.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Vaimolla kävi tuuri työn kanssa. Maisteriopinnot on kesken, mutta sai joltain opettajaltaan vinkin, että firmassa X voisi olla sopiva jobi tarjolla. Hakemus sisään ja varsin pitkällisen prosessin (erinäköistä testausta, työnäytettä, puhelinhaastattelua ym. jo ennen varsinaista haastattelua) jälkeen sai paikan. Ei ole vielä ehtinyt aloittamaan, mutta hyvin kivalta firmalta vaikuttaa kuulemani perusteella (tunnetaan yksi toinen siellä työskentelevä) ja palkkakin on varsin loistava, selkeästi yli sen mitä vaimo pyysi, joka oli kyllä varsin alhainen summa kun lähinnä tärkeintä hänelle oli saada paikka.

Joskus tähdet osuu kohdilleen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tulipahan eilen taas kerran kielteinen vastaus eräästä työpaikasta. Eipä siinä mitään uutta, mutta vähän nauratti taas miten helvetin hidas prosessi tuostakin oikein saatiin. Tällä kertaa jopa itse pahoittelivat hidasta vastaamista. Hitaita vastauksia olen saanut ennenkin, mutta eivätpä ole aiemmin pahoitelleet asiaa. Tarkistin asian, niin tasan kaksi kuukautta sitten oli deadline hakea kyseistä työtä. En muista koska työpaikka tuli sitten julki, mutta itse olin sähköpostin vastausviestin perusteella hakenut sitä helmikuun alussa. Reilu kolme kuukautta tuo näemmä näiden järjestelmässä roikkui.

En tiedä miksi se on niin ylivoimainen juttu lähettää rekryn aikana edes jonkinlaisia väliaikatietoja homman etenemisestä. Onhan näitäkin tapauksia tullut nähtyä missä kutsu työhaastatteluun tulee kahden kuukauden jälkeen. Tässä tapauksessa hauska yksityiskohta oli vieläpä se, että olin tuota työpaikkaa lähestynyt kahdella soittopyynnöllä ja sähköpostilla aiemmin tuloksetta :D. Pari kuukautta sen jälkeen tulikin kutsu haastatteluun, mutta eivätpä edes pahoitelleet etteivät aiemmin ottaneet yhteyttä. Liekö edes huomasivat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pari kuukautta sen jälkeen tulikin kutsu haastatteluun, mutta eivätpä edes pahoitelleet etteivät aiemmin ottaneet yhteyttä. Liekö edes huomasivat.

Kai tuossa on voinut olla sekin, että ovat palkanneet jonkun, mutta sitten on auennut uusi paikka ja tutkivat vanhat hakemukset.

Olin aikoinaan ainakin niiden sanojen mukaan aivan loppusuoralla pikkupuljuun, mutta eivät palkanneet. Sitten sama firma ilmoitteli pitkin vuotta siinä. Joskushan tuo on ehdoton hälytyskello ja niin paska paikka mihin kukaan ei halua, mutta nyt ei ollut siitä kyse. Vielä erikseen sanoivat laajentavansa.

Aavistuksen vitutti niiden jatkavan rekryja, vaikka olisivat voineet minulle soittaa. Totta, en ollut riittävän hyvä, mutta kyllähän yleisurheilussakin pääsee joskus finaaliin, vaikka karsintaraja ei ylity.
 

ipaz

Jäsen
En tiedä miksi se on niin ylivoimainen juttu lähettää rekryn aikana edes jonkinlaisia väliaikatietoja homman etenemisestä.

Riippuu niin paljon firmasta. Olin itse myös aikoinaan hetken aikaa vastuussa rekryjen järjestämisestä alusta loppuun asti (paitsi sopimuksen kirjoitti aina minun pomoni). Kun käy läpi muutama sata hakemusta, sopii haastattelut ja haastattelee sinne asti selvinneet kaiken muun oman duunin päälle, niin saattaa unohtua ilmoittaa näille joita ei valittu. Pari kertaa näin kävi ja tajusin sen vasta joskus viikkojen jälkeen, etten ollut laittanut vastausmailia liikenteeseen. No mutta noista sähläilyistä opittiin ja nykyään meilläkin on oma porukkansa joka hoitaa rekryt asiallisesti - ja mä saan keskittyä rauhassa omiin hommiini.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari kertaa näin kävi ja tajusin sen vasta joskus viikkojen jälkeen, etten ollut laittanut vastausmailia liikenteeseen. No mutta noista sähläilyistä opittiin ja nykyään meilläkin on oma porukkansa joka hoitaa rekryt asiallisesti - ja mä saan keskittyä rauhassa omiin hommiini.

Tuo on varmasti hyvinkin yleistä, ja varsinkin ennen tuota kävi vielä enemmän. Tiedän tapauksen, jossa henkilö sai sähköpostiinsa kesäharjoitteluun liittyvän "kiitos hakemuksesta, mutta valinta ei kohdistunut teijin"-viestin. Tässä oli vain pieni hauska juttu.. kyseinen henkilö oli ollut jo vuoden verran samassa yrityksessä vakituisena, ja oli jo valmistunut yliopistosta. Hakemus johon vastattiin oli ilmeisesti ollut ainakin kolme vuotta vanha...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kai tuossa on voinut olla sekin, että ovat palkanneet jonkun, mutta sitten on auennut uusi paikka ja tutkivat vanhat hakemukset.
Tästä tapauksesta voin sanoa varmuudella että ei ollut tällainen tapaus. Kyseinen työpaikka oli eräänlainen järjestö ja niiden politiikkaan kuului mm. julkistaa työhön valitun nimi nettisivuillaan. Veikkaan että tuo vastaamattomuus johtui nimenomaan siitä että kyseessä oli järjestö. Monesti näitä järjestöjä juuri haukutaan siitä että siellä hommaa hoidetaan kuin vasemmalla kädellä. Plussat kuitenkin siitä että nimi julkistetaan. Vähän saa osviittaa siitä että oliko minulla edes mahkuja kyseiseen paikkaan.

Kun käy läpi muutama sata hakemusta, sopii haastattelut ja haastattelee sinne asti selvinneet kaiken muun oman duunin päälle, niin saattaa unohtua ilmoittaa näille joita ei valittu.
En tiedä ymmärsitkö hieman väärin kommenttini, mutta minä toivoisin siis että noita sähköposteja laiteltaisiin heti kun joku karsitaan porukasta pois. Esimerkiksi itse en tuossa työpaikassa päässyt edes haastatteluun asti. En tiedä olisiko se mahdottomuus laittaa ne "valitettavasti ei"-sähköpostit jo ensimmäisellä kierroksella pudonneille. Nykyäänhän monissa paikoissa tuntuu olevan trendi että kaikille laitetaan yhtä aikaa tuo sähköposti, eli siis vasta sitten kun uusi valittu henkilö on jo tekemässä sitä työtään.

Unohdukset on tietenkin oma asiansa, ymmärrän niitä. Mutta itse olen tässä viimeisen puolen vuoden aikana hakenut useita kymmeniä työpaikkoja ja varmaan 85 % vastauksista on niitä automaattiviestejä, mitkä ovat mielestäni aivan tyhjän kanssa. Etenkin jos hakeminen on tapahtunut jo kuukausia sitten eikä mitään ole sen jälkeen kuulunut. Tuo 5 % on taas ei-automaattisia viestejä. Niitä lukee paljon mieluummin kuin valmispohjaisia automaattiviestejä. Itse kun olen hakenut joskus saman jättiyhtiön kymmeniä eri työpaikkoja, niin osaan varmaan ulkoa jo miten tuo viesti menee. Loput 10 % on taas niitä jotka eivät ilmoita ollenkaan. Näistä pahimmat eivät kuittaa edes hakemusta vastaanotetuksi.

Voin allekirjoittaa muuten käyttäjän @Sistis tarinan lähes samanlaisena. Itsellenikin on käynyt siten, että olen saanut "pakit" kesätöistä. Sähköpostiini tuli automaattinen viesti ettei valinta osunut teihin. Hassua kyllä että sain viestin ollessani töissä juuri tuohon paikkaan mistä sain sähköpostilla pakit. Ja olin ehtinyt olla varmaan lähes kuukauden jo töissä, eli aika myöhään jäi ilmoittaminen muille.
 

ipaz

Jäsen
En tiedä ymmärsitkö hieman väärin kommenttini, mutta minä toivoisin siis että noita sähköposteja laiteltaisiin heti kun joku karsitaan porukasta pois. Esimerkiksi itse en tuossa työpaikassa päässyt edes haastatteluun asti. En tiedä olisiko se mahdottomuus laittaa ne "valitettavasti ei"-sähköpostit jo ensimmäisellä kierroksella pudonneille. Nykyäänhän monissa paikoissa tuntuu olevan trendi että kaikille laitetaan yhtä aikaa tuo sähköposti, eli siis vasta sitten kun uusi valittu henkilö on jo tekemässä sitä

Unohdukset on tietenkin oma asiansa, ymmärrän niitä. Mutta itse olen tässä viimeisen puolen vuoden aikana hakenut useita kymmeniä työpaikkoja ja varmaan 85 % vastauksista on niitä automaattiviestejä, mitkä ovat mielestäni aivan tyhjän kanssa.

Kai tuossa on kyse yksinkertaisesti resurssien jakamisesta firman sisällä ja sitten järjestelmistä mitä on käytössä. Sillon aikanaan kun minäkin vielä rekrysin porukkaa osastopäällikön tittelillä, niin se oli pelkkää sähköpostin näpyttelyä. Itse piti tehdä pitkä osoitelista ja lähettää viesti niille jotka saivat kieltävän vastauksen. Nykyään meilläkin on ohjelma, joka hoitaa tuon valmiin vastauksen lähettämisen niille jotka ovat eivät haastatteluun asti etene. Helvetisti tuo on helpottanut niin hakuilmoituksen tekoa, kuin hakemusten vastaanottamista ja läpikäymistä ja siten säästää aikaa kun koko rekryprosessin pystyy hoitamaan pari henkilöä sen sijaa mitä siihen ennen saatiin aikaa ja työtunteja kulumaan. Ja samalla osumatarkkuus pätevistä / oikean tyyppisistä työntekijöistä on parantunut. Se että hakijalle lähtee automaattinen viesti on pieni paha tämän rinnalla, vaikka se hakijasta varmaan tympeältä tuntuukin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Loput 10 % on taas niitä jotka eivät ilmoita ollenkaan. Näistä pahimmat eivät kuittaa edes hakemusta vastaanotetuksi.

Se olisi kiva tietää onkohan hakemukset menneet edes perille. Vuosia sitten hain yhden pikkusivuston kautta erääseen ulkomaahan. Siinä oli vaikka mitä sopivia paikkoja ja paukutin menemään. Yhtä ainoaa vastausta puhumattakaan mistään haastatteluista ei tullut.

Voi toki olla, että ei vain kiinnostanut ulkomaalaista palkata, mutta kun vaaditut jutut täsmäsivät aika hyvin mitä CV:ssa oli, niin olisi odottanut edes jotain yhteydenottoa.

Mahdoton tietää lukiko niitä edes kukaan vai juttelinko bittiavaruuteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös