Kyllä vituttaa.
Sairasteluhistoriastani olen jo ihan tarpeeksi tällä palstalla kertonut, joten en mene yksityiskohtiin sen osalta enää.
Näin viisikymppisenä, joka on koko ikänsä tehnyt töitä ja työsuhteet ovat olleet pitkiä ja on edennyt urallaan myöskin noissa työpaikoissa, on helvetin vaikea saada töitä. Vaikeaksi homman tekee se, että jäin sairauden vuoksi pois töistä ja siitä sairaudesta selvittyäni toinen sairaus on "pikkusen" vaivannut ja tutkimukset sen osalta ovat vielä kesken ja diagnoosia ei ole. Edessä on vielä ainakin pään magneettikuvaus, suukirurgin ja fysiatrin tutkimukset. Aloittamani opiskelut ovat tauolla, koska voi olla etten sairauteni takia pysty noita hommia tekemään.
Enhän minä näistä sairauksistani hakemuksissa ja CV:ssä kerro, mutta tauko työhistoriassa soittaa jo työnantajien kelloa ja kyllä se haastatteluissa viimeistään on selvinnyt. Voisi kuvitella, että joku iso yritys voisi olla valmis minut palkkaamaan, mutta ei. He pelkäävät joutuvan maksumiehiksi, jos olenkin jossain vaiheessa vaikkapa sairaseläkkeellä. En muista nyt yksityiskohtia, mutta laissa on sellainen kohta, että mitä isompi yritys, niin sitä enemmän se joutuu osallistumaan sairaseläkeläisen eläkekustannuksiin. Melkoinen epäkohta mielestäni, jotta meidät vanhuksetkin saataisiin töihin.
Kela ei tietenkään pidä minua sairaana, koska kunnon diagnoosia ei ole, mutta kuitenkin hyväksyi minut kuntoutukseen sairauteni vuoksi. Se alkaa tässä toukokuussa ja kestää mitä kestää.
Halu töihin olisi kova, mutta pelkään olevani kohta jollain ikuisella työkokeilu-uralla, koska työnsaanti on näin saatanan vaikeaa.
Kuten jo alussa kerroin, niin aina mä olen töitä tehnyt ja halunnut tehdä ja ei musta nyt sairauksieni vuoksi mitään työtävieroksuvaa elämäntapatyötöntä ole tullut, mutta sellainen fiilis tulee, kun aktiivileikkuri leikkaa. Leikkaa se vaikket kelpaa töihin ja olet kartoittanut työnhakumahdollisuuksi typ-ryhmän kanssa. Ryhmän, johon kuuluu itseni lisäksi edustus TE-toimistosta, Kelasta ja kaupungilta. Kuntoutukseen hekin päätyivät ja silti aktiivileikkuri leikkaa.
Ihan vitun sama.