Täsä kun tuli muutama työhakemus tehtyä, niin en kyllä ihmettele, jos työttömällä menee motivaatio noiden työhakemusten kanssa. Yhtä helvettiä moiset. Ensin teet cv:n ja hakemuksen. Menet sivustolle jättämään niitä, niin ensin kopioit cv:n avokenttiin, kirjoitat toisen hakemuksen avokenttään, vastaat kuuteen muuhun avokenttään aamupaskan koostumuksesta lähtien ja sitten on vielä "vapaaehtoinen" video, missä kerrot itsestäsi. Lopputulemana sitten ilmoitetaan hakijalle, jos satutaan muistamaan. Parhaita viime aikaisia kuulemiani on ollut, kun kolmannella haastattelukierroksella olleelle ei vaivauduttu koskaan ilmoittamaan, ettet tullut valituksi, vaikka oli lupailtu. Sekin yritys omalla toimialallaan iso Suomessa.
Samoja kokemuksia. Täällä vajaan vuoden sisään lähes sata lähetettyä työhakemusta ja täysin tuloksetta. Kymmeniä tunteja työnhakua takana ja eihän tämä mitään herkkua ole. Viimeisten kuukausien aikana se fiilis on jo hakemusta rustatessa, että ei tähän paikkaan kuitenkaan pääse mutta laitetaan nyt paperit silti sisään.
Omasta mielestäni kaikista paras rekry-malli on, kun jotkut pienemmät firmat haluavat CV:n ja hakukirjeen sähköpostiin. Thats it. Tuo on paras ja mielestäni selkein homma. Sulla on oma CV valmiina koneella viimeisen päälle hiottuna ja täysin "omannäköinen" sellainen. Sitten isommilla firmoilla taas on aivan kamalia rekrytointiohjelmia. Kopioit sinne CV:n rivi kerrallaan jatkuvasti jännittäen että toivottavasti tähän ei tule lyöntivirheitä. Välillä monivalinnoista puuttuu oleelisia valintoja, esimerkiksi yhden yhtiön kohdalla muistan että koulutuspohjan kohdalla oli valittavissa vain "ei mitään - ammattikoulu - lukio - yliopisto". Ilmeisesti meitä AMK-taustaisia ei sitten firmaan haluta, vai? Joillakin yhtiöillä on automaattinen aikakatkaisu, josta ei tietenkään varoiteta ennen urakan alkua. Niinkin on käynyt että kirjoitat hakemuksen valmiiksi ja painat lähetä - vain huomataksesi että aikakatkaisu joko liian pitkän kirjoituksen tai kellon lyödessä seuraavan vuorokauden puolelle katkaisee hakemuksen, ja alusta vain koko paska uusiksi.
Kaikenlaisen vaikeuden lisäksi itseäni häiritsee noissa "valmispohja-rekryissä" se että onhan se hakemus aika kasvoton. Lähinnä pelkkää monivalintaa, joihinkin kohti ehkä lisätään 1-2 sanaa. Ei siinä ole mahdollisuutta oikein erottua joukosta. Okei, liitetäänhän sinne se oma CV, mutta sitten kun menet rastittamaan johonkin kohtaan "väärin", esimerkiksi työkokemuksesi alakanttiin, niin uskon ettei kukaan lopulta sinun ansioluetteloasi rekryn aikana avaa. Työnhakijoita kun voi olla satoja, niin en usko että jokainen hakemus käydään perinpohjin läpi.
Noista monivalinnoista muuten vielä juuri tuo työkokemus on niin helkkarin haastava kysymys puhtaasti monivalintana. "Työkokemuksesi haettavaa paikkaa vastaavasta työstä?" "0 vuotta - 1-4 vuotta - 5 vuotta tai yli". Minun mielestäni tuohon on aika vaikea vastata oikein, sillä tuntuu että tuo "vastaava työ" on niin suhteellinen käsite. Kerran muistan soittaneeni erääseen työpaikkaan, joka oli samaa konsernia silloisen työnantajani kanssa. Työpaikka josta soitin oli käytännössä tismalleen samaa mitä tein silloisessa työpaikassani. Puhelun aikana koitin ohimennen mainita tekeväni samaa työtä tässä saman konsernin hieman pienemmässä laitoksessa, niin vastapuoli puhelimessa totesi jotenkin että "eihän tuo nyt ole oikein sama homma kun teillä on laitos pienempi". Jos koitan jotain kaikille tuttua esimerkkiä tästä kaivaa, niin tämän rekrytoijan mielestä työkokemus Salen kassasta ei riitä Prisman kassalle, koska Prismassa hommat on isommallaan kuin Salessa.
Työhakemuksiin vastaaminen on sekin aika hassu laji. Oikeasti vain ehkä 10-20 % tekee sen mielestäni oikein ja tyylikkäästi. Joskus laskin että vain noin puoliin jättämistäni hakemuksista vastataan ylipäätään jotain. Noilla pienemmillä firmoilla joilla riittää pelkkä CV sähköpostiin, niin niissä ei välttämättä jakseta edes laittaa viestiä että hakemuksesi on saapunut perille. Ei mielestäni olisi iso homma hoitaa tuollaista pientä elettä. Ehkä noin puoliin hakemuksistani olen saanut jonkinlaisen kuittauksen että rekry ohi ja valitettavasti ei osunut teihin. Näissäkin on sitten aika hassuja erilaisia variaatioita. Osalta tulee ihan henkilökohtainen vastaus, osa tyytyy painamaan valmispohjalla. Hauskin tapaus mitä itse muistan oli eräs työpaikka, johon hain lokakuussa. Maaliskuun lopussa tuli lopulta viesti ettei valinta osunut teihin. Jos nyt muistan oikein, niin sen paikan töiden piti alkaa vuoden loppuun mennessä, eli aika pitkään kesti automaattiviestin lähettäminen.
Jotkut firmat soittavat kaikille hakijoille, myös silloin vaikka et olisi käynyt haastattelussa tai yhtään missään koko rekryn ajan. Jotkut soittavat vain että et päässyt ja hyvää päivänjatkoa, puhelu ohi 15 sekunnissa. Nämä on mielestäni aika turhia, etenkin kun soittelevat kesken työpäivän. Eikö se sähköposti ajaisi saman asian? Osa taas sitten availee taustoja enemmän, kertoivat millaisen henkilön ottivat työhön. Nämä puhelut jo hyväksyn.
Se on ollut hassu huomata, ettei koskaan kukaan ole soittanut haastattelun jälkeen. Välillä on luvattu olla yhteydessä kävi miten kävi, mutta puhelua ei kuulu. Osa lupaa soittaa, mutta sieltä tuleekin vain sähköposti (ihan ok mulle, mutta miksi mainita erikseen soittaminen?). Joiltakin tuli epämääräinen vastaus sähköpostilla. Esimerkiksi muistan kerran vuoden alussa saaneeni sähköpostin haastattelun jälkeen, että olen yhä mukana prosessissa, mutta joutuvat hakemaan julkisen haun kautta vielä saman urakan. Sen jälkeen ei olekaan kuulunut mitään, eikä edes julkista hakua näkynyt vaikka sitä olen seurannut.
Minulle itselleni ongelmaksi muodostui työkokemuksen vähäisyys. Opiskelujen aikana suuntauduin alani eräälle toimialalle, mutta se kosahti kun eräs asia johon en voi itse vaikuttaa (sairausdiagnoosi) pelotti työnantajia juuri tällä toimialalla. Sitten taas niihin oman alani tehtäviin joissa voisin työskennellä (ja tutkintoni oikeastaan sopii paremminkin sinne), niin homma kaatuu työkokemuksen puutteeseen. Asiaa ei tunnu helpottavan edes vuosien työkokemus samasta konsernista, tai suosittelijat konsernin sisältä. En ole päässyt edes kesätöihin tai lyhyisiin määräaikaisuuksiin keräämään sitä kokemusta, vaan niihinkin pesteihin on aina löytynyt joku muu. Välillä on raivostuttanut kun jotkut paikat samat työpaikat tulevat auki 2-4 kertaa lyhyen ajan sisään, mutta jokaisella kerralla saat vastauksen ettet pääse edes näyttämään osaamistasi. Ymmärtäisin kenties työnantajien suhtautumisen meikäläiseen mikäli olisin joskus ryssinyt asiani, mutta hyvin olen tähänkin asti suoriutunut minulle annetuista uusista tehtävistä. Suosittelijat ovat varmasti kehuneet että tämä kaveri on nopea oppimaan, mutta silti en saa paikkaa edes näyttää osaamistani.
Lisäksi itseäni on ärsyttänyt jatkuva kannustaminen, "kyllä se työpaikka vielä löytyy, ei saa luovuttaa, noin fiksu kaveri saa aivan varmasti vielä töitä." Ei siinä kannustamisessa mitään, mutta sitten kun olen pohtinut alanvaihtoa surkeasta työllistymisestä johtuen, niin sekin idea dumataan. Ei ole pitkä aika kun lääkärin kanssa pohdittiin taas terveydentilaani ja sen haittoja mahdollisesti tulevaisuudelleni, niin puhuessani alanvaihdon mahdollisuudesta alkoi se "ei sun kannata missään nimessä luovuttaa tässä vaiheessa, se on vaan ajan kysymys kun jostain tärppää". Tässä vaiheessa minun on vielä kuitenkin helppo hypätä takaisin kouluun, koska siellä on vielä paljon ikäisiäni, elämäntilanne sen sallii ja mahdollisuus lähteä kouluun on oikeasti olemassa (ilmeisesti tulevaisuudessa tulevat käytännöt missä ensikertalaisten koulupaikkoja helpotetaan ja "monikertalaisten" vaikeutetaan). Sen vuoksi pidän aika ärsyttävänä kun kannustetaan lähinnä jatkamaan nykyisellä kaavalla ja toitotetaan että kyllä se loton päävoitto vielä nasahtaa kun tarpeeksi monta kertaa kupongin ostaa. Minun on jotenkin vaikea nähdä miksi työllistymiseni helpottuisi tulevaisuudessa, kun jatkuvasti kouluista puskee uusia naamoja tuorein paperein alalle. Miksi työkokemukseton viisi vuotta sitten valmistunut kelpaisi jollekin, jos vain parin vuotta sitten valmistunut samoilla tilastoilla ei kelpaa?