Tässä otsikossa ihmettelemme ja kyseenalaistamme perinteisiä tapoja

  • 12 290
  • 145

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti zamuel
Taitaapi tulla Uudesta testamentista, jossa joku apostoleista (Paavali olikohan korintilaiskirjeissä) turinoi, että hattupäinen mies häpäisee päänsä päähine päässä rukoillessaan/profetoidessaan. Naisen taasen pitäisi verhota päänsä, ilman päähinettä nainen on kuin kalju, mikä onkin sitten varsin paha juttu.

Raamatullinen alkuperä kuulostaa tässä yhteydessä uskottavalta, joten kätkenpä kaikki nämä sanat ja tarkastelen niitä aivoissani totuutena, ellei joku tule ja esitä parempaa teoriaa.

Viestin lähetti vetti
Enempää asiaa tuntematta, mutta veikkaisin, että juontaa juurensa sille ajanjaksolle kun naisilla oli tapana käyttää mm. hattuneuloja.

Hattuneulat eivät ole ominta alaani, niilläkö nivotaan hattu ja kampaus yhteen niin, että päähineen pois ottaminen on vaikeaa? Käytännöllisyydessään toimiva teoria, mutta tilanteen uskonnollisen luonteen vuoksi kallistuisin mieluummin zamuelin ehdotuksen puoleen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Pee
Ei se perseen ylössaaminen siitä penkistä Maamme-laulun ajaksi ole todellakaan vaikeaa. Esitän kuitenkin vastakysymyksen sinulle, vaikka oikeastaan turhaan, koska tiedän jo vastauksen: Minkä vuoksi se perseen ylössaaminen siitä penkistä on sitten niin tärkeää? Häpäisenkö isänmaani, kun nautin tuosta kauniista laulusta rentoutuneena, hyvässä asennossa penkissä, sen sijaan että rasittaisin samalla jalkojani?
Kansallishymnejä ja muita kansallisuuden eri symboleja on tapana kunnioittaa erilaisin tavoin, ja seisomaan nouseminen ja miehillä päähineen pois ottaminen kansallishymnin aikana on yksi sellainen. Jos istuskelet tyytyväisenä sillä aikaa kun muut kunnioittavat tuota symbolia niin viestit samalla ympärillesi, ettet katso tuon symbolin olevan kunnioittamisen arvoinen. Valitettavasti vaan moni tulkitsee myös siten, ettet kunnioita sitä, mitä kyseinen symboli edustaa. Se on sitä sanatonta viestintää, jonka merkitystä kaikki eivät ymmärrä. Sitäkään kaikki eivät ymmärrä, että tekemättä jättäminen on ihan yhtä vahva kannanotto kuin tekeminen, yhteydestä riippuen.

Et siis häpäise itseäsi, vaikka perseesi varassa Maamme-laulun aikana keikkuisitkin, mutta monien silmissä saatat itsesi erikoiseen valoon. Voi jopa vaikuttaa siihen kanssakäymiseen, jota ympäröivien ihmisten kanssa harjoitat.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että Peellä on asiat todella hyvin. Mitenkään muuten ei voi selittää sitä, että herran (?) suurimmat huolenaiheet tuntuvat olevan omistusmuodon käyttäminen elämänkumppanista, lätsän pitäminen päässä ruokailtaessa, kansallislauluja varten seisaalleen nouseminen sekä kätteleminen.

En vieläkään tajua Pee, miksi mainitsemistasi tavoista pitäisi luopua vain sen vuoksi, että ne ovat SINUN mielestäsi turhia. Ne eivät ole siis haitallisia. Ne eivät vain sinun mielestäsi ole tarpeellisia ja sen vuoksi joutavat jäädä noudattamatta.

Minusta maailma olisi entistäkin tylsempi paikka jos kaikki alkaisivat tehdä vain niin kuin itse parhaaksi näkevät piittaamatta vähääkään toisista. Asioita voi ja kannattaakin kyseenalaistaa, mutta suosittelen mieluummin kyseenalaistamaan sellaisia asioita, joiden muuttamisesta olisi jotain hyötyä. Vuosisatojen, jopa vuosituhansien kuluessa hyviksi tavoiksi luettujen tottumusten muuttaminen sen takia, etteivät niiden hyödyt aukea sinulle, tuntuu aika pähkähullulta puuhalta.

Tiedän, että tällainen kapinointi on paljolti ikään ja kehitysvaiheeseen kuuluvaa kekkulointia, eikä tähän kannattaisi juurikaan puuttua. Tulet itse ajan myötä huomaamaan, ettet saa agendallesi valtavaa kannattajajoukkoa.
 

sweeney

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Pee
En ihan tarkkaan tiedä mitä tällä tarkoitit. Kuitenkin olen sanonut tässä ketjussa pariinkiin otteeseen, viimeeksi kirjoituksessa, jossa lainauksesi oli, että "tyttöjä/poikia, joskus jopa naisia/miehiä tai osat vieläpä molempia, olemme sen sijaan koko elämämme ajan".

Tarkoitus oli tuoda esille se mitä viestini viimeisessä kappaleessa luki. Eli nämäkin asiat ovat vain vakiintuneita käytäntöjä ja nekin voi aivan hyvin kyseenalaistaa.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Designer
Kansallishymnejä ja muita kansallisuuden eri symboleja on tapana kunnioittaa erilaisin tavoin, ja seisomaan nouseminen ja miehillä päähineen pois ottaminen kansallishymnin aikana on yksi sellainen. Jos istuskelet tyytyväisenä sillä aikaa kun muut kunnioittavat tuota symbolia niin viestit samalla ympärillesi, ettet katso tuon symbolin olevan kunnioittamisen arvoinen. Valitettavasti vaan moni tulkitsee myös siten, ettet kunnioita sitä, mitä kyseinen symboli edustaa.

Niin, minähän en ole millään tavalla mikään isänmaalainen tms. ihminen. Toki esim. urheilussa kannustan suomalaisia ja erityisesti maajoukkueita. Ne kun kertovat maan pärjäämisestä enemmän kuin yksittäiset menestysurheilijat, jotka voivat olla kotoisin vaikkapa Oulusta (ajatelkaa!). Kuitenkin ensisijaisesti olen jyväskyläläinen ja vasta sitten joskus myöhemmin suomalainen. En tosin usko tämän olevan syy sille, että kuuntelen Maamme-laulun istuaaltaan, mutta tulipahan kerrottua tämäkin.

Viestin lähetti Bast
Nyt alkaa vaikuttaa siltä, että Peellä on asiat todella hyvin.

Voi kun olisitkin tässä oikeassa. Mutta eipä tästäkään sen enempää...

Viestin lähetti Bast
Minusta maailma olisi entistäkin tylsempi paikka jos kaikki alkaisivat tehdä vain niin kuin itse parhaaksi näkevät piittaamatta vähääkään toisista.

Tästä olen tismalleen samaa mieltä. Mielestäni vain esimerkiksi se, seisooko Maamme-laulun aikana vai ei, ei ole ollenkaan todellinen mittari sille, piittaako toisista vai ei. Se kertoo minusta vain siitä, piittaako vanhoista tavoista vai ei. Tai no ehkä silloin seisominen Maamme-laulun aikana voi jotain toisesta piittaamisesta kertoakin, jos laulajana on nuori nainen, jolla on esimerkiksi lauluäänen kannalta erinomaiset keuhkot. Silloin voi seistä ihan väkisinkin, tahtomattaan...
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti repe_joke
Itse kyllä käyttäydyn samalla tavalla niin mummon kuin kavereidenkin seurassa. Olen meinaan sitä mieltä, että jopa mummolle on paljon arvokkaampaa kun olen oma itseni enkä yritä esittää mitään.

On ihan mielenkiintoinen kysymys, että onko ihmisellä yksiselitteinen minuuden olemus, joka optimitilanteessa ilmenisi aina ja kaikkialla samanlaisena. Olenko sama minä kaikille vai tilannesidonnainen joku jollekulle. Onko näyttelemistä, mukautumista vai kunnioitusta, jos isoäidin vaihtuessa kaveriin myös käytöstavat vaihtuvat. Omasta mielestäni vain kunnioitan muita noudattamalla tapaa, joka on itselleni täysin triviaali mutta jollekulle läsnäolijalle tärkeä. Mielipiteiden vaihtuminen seuran mukaan on tietysti jo petos itseä ja muita kohtaan.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Jos nyt haluaa jatkaa tällä samalla omistus linjalla, niin eihän esim koiraa voi omistaa. Samalla tavalla elollinen olio sekin on kun naiseni tai lapseni.
Ja koiraa minä en ainakaan ole laittanut alulle niin kuin lapseni, jotenka sitenkään tämä omistus seikka ei tule kysymykseen. Se että me ollaan koira ostettu ei tee siitä minun omaa yhtään sen enempää kun naisestakaan.

Kaikkein eniten ehkä koko maailmassa minua kuitenkin ihmetyttää joidenkin ihmisten tapa tehdä kärpäsistä härkäsiä. Esim Hitler ei sattunut tykkäämään juutalaisista, niin tapatti niitä sitten jokusen tuossa toisessa maailmansodassa.
Ja nyt kun Pee:lle jotkut vanhat tavat tuottaa vaikeuksia, niin niistä pitää sivu tolkulla itkeä jatkoajassa.
Ihmisen koko elämä perustuu tapoihin ja tottumuksiin joista suurinosa kyllä napataan omilta vanhemmilta, joten kyseenalaista sinä vaan koko tapa jolla me elämme ja me sillä aikaa elämme elämäämme onnellisena.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Kaivanto
On ihan mielenkiintoinen kysymys, että onko ihmisellä yksiselitteinen minuuden olemus, joka optimitilanteessa ilmenisi aina ja kaikkialla samanlaisena. Olenko sama minä kaikille vai tilannesidonnainen joku jollekulle. Onko näyttelemistä, mukautumista vai kunnioitusta, jos isoäidin vaihtuessa kaveriin myös käytöstavat vaihtuvat. Omasta mielestäni vain kunnioitan muita noudattamalla tapaa, joka on itselleni täysin triviaali mutta jollekulle läsnäolijalle tärkeä. Mielipiteiden vaihtuminen seuran mukaan on tietysti jo petos itseä ja muita kohtaan.

Tuskimpa se minuus kaikille ilmenee samalla tavalla. Tuskin minä kuitenkaan mummolleni heitä samoja juttuja, kun kaverille baarissa.
Toisaalta jos mummoni suoraan kysyisi, että oliko tuolla hyvä perse tai vastaavaa, niin varmasti tulisi vastaus samalla tavalla kun baarissa kaveri porukassa.
Muutenkin käyttäytyminen tottakai muuttuu sen mukaan mitenkä oppii kavereita tuntemaan. Enkä sitä pidä itsensä pettämisenä millään tavalla. Siinä vaiheessa, kun mielipiteisiin vaikuttaa seura jossa liikkuu, niin silloin tosiaan pettää itseään. Valitettavan moni vaan toimii niin, että mielipide vaihtuu aina porukan "vahvimman" mukaan.
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Pee
Niin, minähän en ole millään tavalla mikään isänmaalainen tms. ihminen. Toki esim. urheilussa kannustan suomalaisia ja erityisesti maajoukkueita. Ne kun kertovat maan pärjäämisestä enemmän kuin yksittäiset menestysurheilijat, jotka voivat olla kotoisin vaikkapa Oulusta (ajatelkaa!). Kuitenkin ensisijaisesti olen jyväskyläläinen ja vasta sitten joskus myöhemmin suomalainen. En tosin usko tämän olevan syy sille, että kuuntelen Maamme-laulun istuaaltaan, mutta tulipahan kerrottua tämäkin.


Trollin ruokkiminen oli kiellettyä, mutta en malta, koska tämä on niin mainiota viihdettä.

pari kysymystä.

Oletko ikinä asunut Jyväskylän ulkopuolella? Entä ulkomailla?

Designerin edellinen kirjoitus sisälsi käytännössä sen, mitä minun piti sanoa. Lue se uudelleen ja yritä pohtia asiaa hieman avarakatseisemmin. Et ole ymmärtänyt tapojen symbolista merkitystä.

Ilmeisesti Suomen lipun salkoon vetäminen juhlapyhinä tai suruliputukset ovat sinusta turhia tapoja?

Mutta itse aiheesta vielä. Olen yrittänyt pohtia ns. turhia perinteisiä tapoja koko päivän, mutta en ole saanut päähäni yhtää todella hyvää esimerkkiä. Olen kuitenkin aivan varma, että sellaisiakin löytyy. Jos nyt jotakin hyvää hakemalla hakee Peen kirjoituksista, niin siinä mielessä keskustelun avaus on perusteltu, että suomalaisesta yhteiskunnasta varmasti löytyy "turhia" tapoja. Kuitenkin olemme niin tapojemme orjia, että emme niitä välttämättä edes huomioi.

Pee, odotan edelleen sinulta sitä yhtä hyvää esimerkkiä turhista tavoista. Tähän mennessä niitä ei ole tullut.

masu
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Tuo liputus muuten on perinteinen tapa, josta nimimerkki Brett ei perusta alkuunkaan, mutta ei myöskään pudottele lippuja tangoista alas, eikä kyseenalaista tätä tapaa sillä tavalla että sitä eivät siitä pitävät ihmiset voisi tehdä. Eli voin vain ihmetellä sitä, miksi joinain päivinä liputetaan. Onko joinain Runerbergin päivinä liput salossa ? En edes ole varma onko ja juuri tuli mieleeni että en ole lähivuosina edes ottanut liputuspäivinä selvää, mille niitä lippuja nyt heilutetaan eli en tiedä mitkä ovat ns. liputuspäiviä :) Urheilukatsomoissa noita heiluu tämän tästä, mutta eipä ne sielläkään mitään kiinnostusta herätä. Siinähän heiluvat kunhan eivät näköhaittaa luo, saavathan seurat niidenkin myynnistä muutaman killingin kassaansa.

Toinen nyt mieleen tullut perinteinen tapa, jota en toisilta kiellä enkä toisaalta ihmettelekään, mutta itse en sitä tee mielelläni, on vainajien haudoilla käyminen. Tiedän kyllä mistä syystä ihmiset niillä käyvät ja ymmärrän että hauta "konkretisoi" ihmisen muiston ja on hyvä että on paikka minne ruumis laitetaan "arvoiseensa" paikkaan. Mutta syy siihen miksi itse en välitä haudoilla käymisestä, on se että hauta tuo mieleeni vain ruumiin, ikävät hautajaiset ja surun. Kauniit muistot jäävät haudan luona taustalle jostain syystä.

Sen sijaan haluan muistaa vainajasta sen, mikä hän vielä eläessään oli ja iloiset hetket. Esimerkkinä edesmenneitä isovanhempiani muistelen kyllä useinkin, mutta tuo minulle hautaa vastaava, "konkreettinen paikka" muistelemiselle on heidän asuinpaikkansa. Siellä tulee paljon kauniita muistoja mieleen, sinne voi viedä kukkia jne.
Ymmärrän että toisille ihmisille tämä tunne voi tulla haudankin luona, joten se heille suotakoon. Mutta silti ei pitäisi paheksua ihmistä, jolle haudalle menemisen kynnys on tavallista korkeampi. Haudanhoidon kun voi suorittaa myös ns. ostopalveluna.

Eli nämä nyt eivät varsinaisia kyseenalaistamisia olleet, vaan nämä olivat perinteisiä tapoja, joiden tekemättä jättämisen arvostelemisen kyseenalaistan, mutta arvostelua en ihmettele koska eiväthän toiset ihmiset voi sitä tietää, mikä on toisen syy jättää nämä perinteiset tavat tekemättä. Sen takia pääseekin helpommalla kun tekee kuten on tehty ennenkin, koska muuten joutuu pitämään tiedotustilaisuuden niistä syistä miksi ei halua tehdä perinteiseen tapaan, jos siis haluaa etteivät muut ihmettele ja kyseenalaista sinun tapaasi toimia. Matchen refereras i flerljud av Bror-Erik Wallenius.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Designer
Et siis häpäise itseäsi, vaikka perseesi varassa Maamme-laulun aikana keikkuisitkin, mutta monien silmissä saatat itsesi erikoiseen valoon. Voi jopa vaikuttaa siihen kanssakäymiseen, jota ympäröivien ihmisten kanssa harjoitat.

Lainaan sinua Designer, sillä olet koko tämän ketjun sisällön saanut tiivistettyä tähän viestiisi. Eli monestihan näiden tapojen noudattaminen perustuu siihen, että viestitään kanssaihmisille jotain itsestään ja omasta arvomaailmastaan. Palaten takaisin esimerkiksi tuohon Maamme-lauluun. Kyllä minä joka kerta esim. urheilutapahtumassa nousen seisomaan, sillä osoitan kunnioitustani kotimaalleni. Voisin sen toki tehdä yhtähyvin istuen, mutta tässä on nimenomaan kyse siitä, että viestimme toisillemme kunnioitusta isänmaatamme kohtaan.

Olen kyllä pohtinut paljon näitä tapoja, jotka koen turhiksi, mutta en ole vielä keksinyt mitään tällaista. Aika mielenkiintoista sinällään, sillä asun nytkin ulkomailla, mutta mahtaa tämä itävaltalainen kulttuuri kuitenkin olla niin lähellä omia arvoja, että ei tule liiemmin ihmeteltyä täkäläisten toimimista.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Seppo Rätyhän joitakin vuosia takaperin suunnitteli Japanin matkaa ja totesi ettei aio kumarrella ketään. Japanilaiset tosin ottavat läntisen kättelykulttuurin edustajat huomioon.

Suomessa kumartelu tulkitaan nöyristelyksi, mutta esim. Japanissa se on kättelyn korvaava tervehdys.

Mites tämä muslimilähettiläs presidentin vastaanotolla? Käsi sydämelle ja imelä hymy. Ei voinut hänkään taipua paikallisten tapoihin, katsoi uskontonsa menevän edelle (tämä kommentti vain siksi, että "maassa maan tavalla" ei taida koskea kaikkia, jotka sitä kuitenkin omassa kotimaassaan vaativat).
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti masu
Trollin ruokkiminen oli kiellettyä, mutta en malta, koska tämä on niin mainiota viihdettä.

Ensinnäkin, kertokaahan minulle, mitä teidän monien kirjoituksissanne oleva sana "trolli" tarkkaan ottaen tarkoittaa. Se on tullut selväksi, että sillä tarkoitetaan minua, mutta millainen minä siis olen, kun olen trolli?

Toiseksi, kun kerran trollin ruokkiminen oli kiellettyä, niin miksi et sitä nyt voisi ilman "en malta" -lisäyksiä tehdä? Tuosta lauseestasi kun saa käsityksen, ettei trollin ruokkiminen ole enää kiellettyä...

Viestin lähetti masu
Oletko ikinä asunut Jyväskylän ulkopuolella? Entä ulkomailla?

En ja en. Mikään este Jyväskylästä poismuuttaminen ei tosin missään nimessä olisi, ja varsinkin tämän Suomen pääkaupunki Helsinki on sellainen, joka asunpaikkana kiehtoo minua. Sen hotelleissa on myös tullut vietettyä esim. vuodenvaihde ja kesäviikonloppuja.

En ihan tarkkaan tiedä, mitä tällä kysymyksellisesi hait takaa, "masu", mutta monet suomalaisetkin ovat varmasti kovin isänmaalisia ihmisiä, vaikka haluavat viettää talvet jossain etelässä maassa. Itselläni tällaisia haluja ei kuitenkaan ole yhtään.

Viestin lähetti masu
Ilmeisesti Suomen lipun salkoon vetäminen juhlapyhinä tai suruliputukset ovat sinusta turhia tapoja?

Nojaa, eipä surulipukset ainakaan. Juhlapyhäliputukset voivat periaatteessa olla turhia, mutta eivät kuitenkaan mielestäni läheskään yhtä turhia kuin esim. päähineen poisottaminen ruokaillessa tai seisominen Maamme-laulun aikana. Liputukset ovat siis minusta ihan ok. Harmitonta.

Viestin lähetti masu
Pee, odotan edelleen sinulta sitä yhtä hyvää esimerkkiä turhista tavoista. Tähän mennessä niitä ei ole tullut.

Niin, sinun mielestäsi. Onko sinun kenties vaikea ymmärtää, että meillä ihmisillä on erilaisia mielipiteitä?

Viestin lähetti Brett
Toinen nyt mieleen tullut perinteinen tapa, jota en toisilta kiellä enkä toisaalta ihmettelekään, mutta itse en sitä tee mielelläni, on vainajien haudoilla käyminen.

Sama juttu. Itse en haudoilla ikinä käy, mutta jos jotkut näin haluavat tehdä, se on minusta ihan ok.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Txjokeri, Kumpaa nyt oikein tarkoitit tuolla imelähymyisellä muslimilla, oliko tervehtimistapa siis mielestäsi pohjaava kansallisuuteen vai uskontoon?

Jos jälkimmäiseen, pohja kirjoituksestasi meni siinä, sillä eihän uskonto ole maasta tai kansallisuudesta riippuva asia.

Edellinenkään ei oikein toimi, koska kyseinen herra ilmeisesti edusti maataan virallisesti, joten kai siis myös maansa tapoja. Eikös diplomaattikunta pukeudu virallisiin tilaisuuksiin oman maansa juhla-asuihin.

Minä kyllä varsin ihmettelen näitä tämän palstan työhaastattelijoita: Eikös se pätevyyden jälkeen ole persoonallisuus joka näissä asioissa määrää, ei niinkään päällä olevat ryysyt, jos ihminen on sinut itsensä ja ympäristönsä kanssa, se kyllä tulee esiin ilman vaatekoodiakin, tietysti jos on epäpätevä tai laiska, voi kai tämänkin asian hoitaa kun amerikkalaisen eliittikoulun runouden opiskelun, bulkkiahan se on tietysti palkattava ihminenkin vain. Vakavasti työhönsä suhtautuva työhaastattelija toki tekee hommat hieman eri tavoin.

Ihminen voi tietysti olla tapojensa orja ja paahtaa rataansa kun ravihevonen laput silmillä läpi elämänsä, ei siinä mitään vikaa, mutta ihmiskunta kehittyy vain niiden avulla, jotka uskaltavat rikkoa kehänsä, olla uteliaita ja kyseenalaistaa ja lopulta kai sitten löytää itsensä.

Minä en käsittänyt tätä Peen topikkia trollaukseksi ja vaikka se sitä olisi ollutkin aihe sentään sisälsi mielenkiintoisia ajateltavia pointteja, monet muut kirjoitukset sen sijaan olen kokenut tyhjänpäiväisesksi trollaamiseksi, mikä on sääli kun odotin mielenkiintoista ajatuksen vaihtoa.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Pee
Ensinnäkin, kertokaahan minulle, mitä teidän monien kirjoituksissanne oleva sana "trolli" tarkkaan ottaen tarkoittaa. Se on tullut selväksi, että sillä tarkoitetaan minua, mutta millainen minä siis olen, kun olen trolli?

Toiseksi, kun kerran trollin ruokkiminen oli kiellettyä, niin miksi et sitä nyt voisi ilman "en malta" -lisäyksiä tehdä? Tuosta lauseestasi kun saa käsityksen, ettei trollin ruokkiminen ole enää kiellettyä...

Heh heh. Trollin tunnusomaisimpiin piirteisiin kuuluu, että jos trollia syyttää trolliksi, trolli sanoo, ettei tiedä, mikä trolli on.

Ja tuo toinen kappale... :D

Ja tiedän, että useimpien äikänopettajien mielestä virkettä ei tulisi aloittaa "ja"-sanalla, ellei kirjoita Raamattua.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Viestin lähetti JypFabu
Txjokeri, Kumpaa nyt oikein tarkoitit tuolla imelähymyisellä muslimilla, oliko tervehtimistapa siis mielestäsi pohjaava kansallisuuteen vai uskontoon?

Viittaan tuohon muslimien tapaan "kunnioittaa" muiden uskontojen tapoja: kun ollaan muslimimaassa kristittyjen ym. "vääräuskoisten" pitää olla varuillaan, ettei loukkaa heidän tapojaan. Jos heillä naista tervehditään käsi sydämellä, Suomessa kuitenkin kätellään.

En usko, että suomalainen naislähetti jossain vahvassa muslimimaassa (tuskin toteutuu, mutta ajatuksella on kiva leikkiä) saa kätellä maan johtajia. Halonenhan muistini mukaan joitakin vuosia takaperin Lähi-Itään matkustaessaan joutui hankkimaan uuden passin, koska kuvassa piti hiusten olla peitetty. Miksi sama ei toimi takaisinpäin?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti JypFabu
Minä kyllä varsin ihmettelen näitä tämän palstan työhaastattelijoita: Eikös se pätevyyden jälkeen ole persoonallisuus joka näissä asioissa määrää, ei niinkään päällä olevat ryysyt, jos ihminen on sinut itsensä ja ympäristönsä kanssa, se kyllä tulee esiin ilman vaatekoodiakin, tietysti jos on epäpätevä tai laiska, voi kai tämänkin asian hoitaa kun amerikkalaisen eliittikoulun runouden opiskelun, bulkkiahan se on tietysti palkattava ihminenkin vain.

No ainakin niissä töissä joita itse teen on henkilön pukeutumisella todella tärkeä tehtävä, sillä monissa tilanteissa tuo henkilön pukeutuminen ja esim. yleinen siisteys on erittäin tärkeää. Jos asiakas esim. näkee ensimmäistä kertaa yrityksemme edustajan ja hän tulee paikalle T-paidassa, farkuissa ja lenkkareissa, tilanteen kuitenkin vaatiessa pukua niin se ei anna todellakaan asiakkaalle hyvää kuvaa yrityksestämme. Eli pukeutuminen ja pelisilmä erilaisissa tilanteissa on erittäin tärkeää. Tämä on mielestäni tuon pätevyyden eräs osa-alue.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Txjokeri
Halonenhan muistini mukaan joitakin vuosia takaperin Lähi-Itään matkustaessaan joutui hankkimaan uuden passin, koska kuvassa piti hiusten olla peitetty. Miksi sama ei toimi takaisinpäin?
Saako siis esimerkiksi Suomeen tulla kuka tahansa islaminuskoinen nainen passilla, jonka passikuvassa henkilöstä näkyy vain silmät ja muuten pää on peitetty? Enpä usko, paitsi jos joku iskee tiskiin hyvin vahvat todisteet siitä, että kyllä saa. Kulttuureissa tuntuu olevan hyvin paljon eroavaisuuksia siinä, miten suvaitsevaisesti suhtaudutaan toisten kulttuurien tapoihin, ja kiihkomieliset islamilaiset taitavat olla niitä suvaitsemattomimpia. Ei se ole kulttuurin heikkouden merkki, että suvaitsee muunlaisiakin tapoja tiettyyn pisteeseen asti. Jos esimerkkiä haetaan, niin minua ei haittaa, jos joku kulkee uskonnosta kertova huivi päässään Hämeenkadulla, mutta taatusti katson vinoon, jos joku aloittaa rukoukset kohti Mekkaa samassa paikassa.

Pee, en huomaa mitään kaavaa siinä, mitä tapaa pidät harmittomana tai hyvänä, ja mitä tapaa täysin turhana. Onko sellaista, vai etkö osaa selittää sitä, vai enkö vain ymmärrä sitä?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti HN
Miksi?
Yksi syy on juuri tuo liikenteen häiritseminen - lasken myös jalankulkuliikenteen liikenteeksi, vaikkei se perisuomalaisen autoilijan maailmankuvaan sovikaan - ja toinen se, ettei uskonnollisten menojen harjoittaminen mielestäni kuulu yleisille paikoille tai ainakaan kaupunkien pääkaduille. Yhtä lailla katsoisin pitkään, jos joku pitäisi saarnaa tai laulaisi virttä samassa paikassa*. Kukin uskokoon mihin haluaa, mutta hoitakoon riitit joko niihin tarkoitetuissa paikoissa tai omissa yksityisissä tiloissaan.

*) Olen toisaalla kertonut, mitä mieltä olen uskonnollisten lehtisten jakamisesta esimerkiksi asematunnelin ovensuussa
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Vähän kummastuttaa muutamien kirjoittajien tarve muuttaa maailma tasapaksuksi arkeakin arkisemmaksi paikaksi, jossa kenenkään ei tarvitse noudattaa mitään tapoja tai käyttäytymiskoodeja, jotka itse mahdollisesti kokee tarpeettomiksi. Minun mielestäni maailma on jo nykyisellään perin ikävä ja kohokohdaton ja muistuttaa rutiineiltaan jotain pakkolaitosta. Arkipäivät ja viikonloput ovat samanlaisia, juhlapyhät eivät eroa juurikaan arjesta. Katsokaa vaikka tv-ohjelmia. Kaikki jonninjoutavat saippuasarjat tulevat päivästä riippumatta samaan kellonlyömään oli Joulu tai Juhannus.

Juu, liput pois tangoista ja urheilukisoista, kansallislaulut on turhia tai ainakin niiden kunnioittaminen, ei kätellä niitä, jotka sen ansaitsisivat, morjens vaan sullekin, lätsä päässä lättyä lärviin ja pomppa päällä tunnille.

Ei kun ihan oikeesti. En tiedä miten värikästä elämää sinä Pee esimerkiksi elät, mutta kyllä minä ainakin kaipaan omaan elooni jonkinlaisia arkisia huipennuksia enkä pidä itseäni niin valtavana starana, että voin katsoa voivani ylenkatsoa muiden lajitoverieni aikojen saatossa hyviksi toteamia käyttätymissääntöjä, semminkin kun niistä ei minulle ole mitään haittaa.

Haudoilla käymisestä olin aikaisemmin sitä mieltä, että turhaa puuhaa ja varsinaista eufemismia. Porukka huolehtii neliön kokoisesta maatilkusta ja puhuu pääasiassa siitä: "Pitäis käydä haudalla, mitenkäs ne krookukset mahtaa siellä nyt pärjätä, täytyy varmaan laittaa talveksi havuja ja putsata se hautakivi", vainajasta ei sanaakaan. Nyttemmin vanhempieni siirryttyä ajasta ikuisuuteen haudalla käynti on taas tuntunut tärkeämmältä. Hautausmaa rauhoittaa kummasti ja vaikka käytännössä tuleekin hoidettua sitä maaplänttiä, sisimmässään osoittaa myös kunnioitustaan vainajille ja heidän muistolleen.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Timi. kenelläkään, tuskin edes peellä, on tässä kysymyksen asettelussa ollut lähtökohtana se, että paskaisissa haalareissa mennään hakemaan myyntipäällikön virkaa. Kyse on kai enemmän siitä, onko joku pukukoodi tyohaastatteluissa tai muissa edustamisissa se ainoa mahdollinen. Ihminen joka on löytänyt oman tyylinsä on persoonallinen ja karismaattinen hakkaa kyllä työhaastattelutilanteessa väistämättä tasaveroisen hakijan, jollaisia mahtuu 13 tusinaan, jos näin ei ole, on jossain palkattu ammattitaidotonta väkeä työhönottoon. Yleensäkin kaikessa sosiaalisessa kanssakäymisessä etu, mukaanlukien edustaminen, on jos henkilö on "kotonaan" itsensä kanssa suhteessa ympäristöön. Nämä tälläiset puhtaus ym. asiat kuuluvat ihmisen perushygienian piiriin ja tässä yhteydessä vaikuttavat saivartelulta vailla relevanssia. Enemmän kuin puku ja skraga, vaikuttaa varmasti henkilön kyky vuorovaikutteiseen kommunikointiin asiakaspalvelussa, tämä sisältää myös kyvyn vaistota, milloin poikkeavasti pukeutunut tai käyttäytyvä toimii niinkuin toimii kulttuurinsa, uskonsa tai jonkun muun hyväksyttävän motiivin vuoksi ja osaa siihen sopeutua.

Tämä antamasi esimerkki on totta, ei varmasti anna hyvää kuvaa yrityksestänne, mutta jos leikitään tätä leikkiä lisää, se keskinkertaisen pukukoodin omaava persoonattomuus ei anna yrityksestänne mitään kuvaa, eikä se ole tilanteena yhtään parempi. Sen sijaan siististi ja omintakeisesti pukeutuva itsestään tietoinen ehjä persoonallisuus jättää muistijäljen ja mielikuvan varmasti, persoona säteilee ei asu.

Txjokeri, Linnanjuhlissa ja muissa valtiollisissa tilaisuuksissa diplomaattikunta edustaa etupäässä maataan, perinteisine asuineen jnps. olisiko se millään tavoin ollut kunnioittavampaa, jos hän olisi saapunut tuohivirsut jalassa ja kontti selässä, leuku vyöllä heiluen, perkeleitä pärskien, kun ollaan kerran maassa maan tavalla.

Uskonto, taas on asia joka ei millään muodoin tunnusta maita tai rajoja, se tunnustaa vain uskoa, eikä muslimeillakaan ole yksinoikeutta ahdasmielisyydestä johtuvaan väkivaltään, vaan uskon nimissä tapetaan ja on tapettu ihmisiä vailla järjen hiventäkään kautta maailmansivu. Joten on kai luonnollista, että usko määrittää myös tapakulttuuria kaikkialla missä on ihmisiä, pitäen huolta siitä, että pieni piikki pistäväinen lähtee "vääräuskoiselle"ihan ystävällisenkin tapaamisen muassa, ainakin pyrkien viestimään, ettei tässä sentään mitään kalmukkeja olla vaan oikeauskoisia. Mutta kun asiat siirretään yhdentyvässä maailmassa arjen tasolle, ei työhaastatteluissa voikaan enää nojata hattu ym. muihinkaan pukeutumiskoodeihin, tuottavinta ja parasta halutaan rekrytoida ja saattaa olla, että se lipevästi hymyävä muslimi hakkaa mennen tullen sen luterilaisen puku päällä pönöttävän insinööri hartikaisen. Samoin moni suomalainenkin on usko- ja tapakulttuurissaan hylännyt perinteisen mallin, maailma muuttuu ja me sen mukana, oli halua tai ei. Myös islamin vaikutuksessa olevissa kulttuureissa koetaan ihan samoja muutospaineita, vaikka ei me täällä niihin osata edes huomiota kiinnittää.

Muutoin kun olen tämän ketjun lukenut, päälimmäiseksi on jäänyt jotenkin tuntu, että itse asia on tabu tai siitä ei osata tai haluta vaihtaa ajatuksia. Tämä on sääli.

Toinen huomiota kiinnittävä seikka on tämän koskaan et muuttua saa maailmankuvan takana poreileva huono itsetunto ja kateus, joilla erilaisuus kielletään ja pyritään johonkin valheelliseen yhtenäiskulttuuriin, joka meni jo kauan sitten, tulee siis mieleen, että edelleen kun muualla nähdään norsu, täällä pohditaan, että mitähän se minusta ajattelee, olenko pukeutunut oikein, lakki pois päästä ja sitten pitää kalauttaa tiukasti kantapäitä yhteen samalla kun kumartaa ja kättelee, näytänköhän tarpeeksi alamaiselta, saankohan tämän työpaikan
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Viestin lähetti JypFabu
Txjokeri, Linnanjuhlissa ja muissa valtiollisissa tilaisuuksissa diplomaattikunta edustaa etupäässä maataan, perinteisine asuineen jnps. olisiko se millään tavoin ollut kunnioittavampaa, jos hän olisi saapunut tuohivirsut jalassa ja kontti selässä, leuku vyöllä heiluen, perkeleitä pärskien, kun ollaan kerran maassa maan tavalla.

Niin no, onkos suomalaisten tapana sitten pukeutua tuohivirsuihin ja nykäistä kontti selkäänsä yms? Tässä yritin lähinnä tuoda esiin joidenkin muslimien suhtautuminen meihin "vääräuskoisiin"; sinne mennessään meidän tulee ottaa heidän uskonsa huomioon, täällä ollessa heidän uskoaan ei saa loukata.

Suomessa on periaatteessa vallalla tasa-arvo, eli kätellään sekä naiset että miehet. Itse Japanissa vieraillessani kumartelin tervehdykseni enkä ollut heti ojentamassa kättäni - toki, jos japanilainen vastapuoli omaa kättään oli tarjoamassa, siihen kyllä tartuin. Syyriassa vältin arabiseurassa vasemman käden käyttöä ruokaillessa (vaikka vasuri olenkin).

Edit: muuten, muistaako kukaan, kättelikö Japanin lähettiläs presidenttimme?
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti JypFabu
Tämä antamasi esimerkki on totta, ei varmasti anna hyvää kuvaa yrityksestänne, mutta jos leikitään tätä leikkiä lisää, se keskinkertaisen pukukoodin omaava persoonattomuus ei anna yrityksestänne mitään kuvaa, eikä se ole tilanteena yhtään parempi. Sen sijaan siististi ja omintakeisesti pukeutuva itsestään tietoinen ehjä persoonallisuus jättää muistijäljen ja mielikuvan varmasti, persoona säteilee ei asu.

Allekirjoitan tämän täysin. Olen oikeastaan itse sitä mieltä, että pukeutumisen puolella on tietyt rajat yritysmaailmassa, jotka ovat uskoakseni viime vuosina laajentuneet. Pukeutuminen antaa sen ensi vaikutelman kuitenkin sisäänastuessa, joten sen pitää olla tiettyihin peruspuitteisiin sopiva mielestäni, mutta kuten sanoit, niin persoona on se kaikkein merkittävin osa. Yleensä muuten näkee sen, kun joku ihminen on vaivautunut vaatteissaan eli pukeutuminen ja ihmisen omakuva sekä persoona eivät kohtaa. Tällöin ihminen on epävarma ja toiselle tulee myös helposti vaivautunut olo.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Kaivanto
Heh heh. Trollin tunnusomaisimpiin piirteisiin kuuluu, että jos trollia syyttää trolliksi, trolli sanoo, ettei tiedä, mikä trolli on./B]


Tämä vastasikin kysymykseeni "melkein" täydellisesti.

Ilkeää, kun nimittelette minua ettekä kerro, mitä nimittelynne tarkoittaa, vaikka sitä eriksen pyydän... :(

Viestin lähetti Designer
Pee, en huomaa mitään kaavaa siinä, mitä tapaa pidät harmittomana tai hyvänä, ja mitä tapaa täysin turhana. Onko sellaista, vai etkö osaa selittää sitä, vai enkö vain ymmärrä sitä?/B]


Tapoja on niin paljon, että vaikea kai niistä mitään "kaavaa" on rakentaa. En oikein myöskään ymmärrä, miksi joku tietty kaava niistä pitäisikään olla. Jotkut tavat vain kummastuttavat, jotkut ei jne..

Jos jotain tähän vastaan, se tuskin auttaa "Desingerin" kysymykseen yhtään, mikäli hän tätä ketjua on tarkasti seurannut. Silloin hän nimittäin lienee jo huomannut, että pidän ns. suoraan toiselle ihmisille sanottuja tai tehtyjä kohteliaisuuksia hyvänä tapana. Näihin kuuluvat esim. kiitoksen sanominen ja auttaminen, jos joltain vaikkapa lentävät ruokaostokset maahan juuri kaupasta poistuessaan. Myöskin sellaiset, tavallaan turhalta vaikuttavat tavat, joissa ei itse ei tarvitse tehdä mitään, ovat minusta ihan ok. Esimerkiksi käyvät vaikkapa liputuspäivät.

Sen sijaan en ymmärrä esimerkiksi sitä, miksi joissain tilanteissa tai tilaisuuksissa pitää pukeutua tai tehdä juuri tietyllä tavalla, ellei pukeutumista ole sitten perusteltu vaikkapa terveyssyillä. Monet näyttävät rinnastavan myös nuo seikat kohteliaisuudeksi muita ihmisiä kohtaan, mutta itse olen siitä eri mieltä - ainakin verrattuna "olehyvään", ovien aukomiseen yms.. Ne kertovat minusta todellisesta kohteliaisuudesta, toisin kuin se esim., seisooko Maamme-laulun aikana vai.

Viestin lähetti Bast
Minun mielestäni maailma on jo nykyisellään perin ikävä ja kohokohdaton ja muistuttaa rutiineiltaan jotain pakkolaitosta. Arkipäivät ja viikonloput ovat samanlaisia, juhlapyhät eivät eroa juurikaan arjesta. Katsokaa vaikka tv-ohjelmia. Kaikki jonninjoutavat saippuasarjat tulevat päivästä riippumatta samaan kellonlyömään oli Joulu tai Juhannus.

Kyllähän fakta on se, että lähes kaikki näin talvisaikaan tulevat saippuasarjat pitävät kesäloman. Korkeintaan uusintoja voidaan juhannuksena näyttää. Muutoin ohjelmisto näyttää saippuasarjojen osalta kovin erilaiselta kuin jouluna...

Muokkausta: Näemmä lievää sekoilua lainauksissa, mutta kai tuostakin selvän saatte...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Pee
Tapoja on niin paljon, että vaikea kai niistä mitään "kaavaa" on rakentaa. En oikein myöskään ymmärrä, miksi joku tietty kaava niistä pitäisikään olla. Jotkut tavat vain kummastuttavat, jotkut ei jne..
Kysyin tätä kaavaa siksi, että yritän ymmärtää kantaasi edes jotenkin. Eli siis onko olemassa joitain kriteerejä, mikä tekee tavasta hyvän tai huonon tai turhan. Ilmeisesti sitä ei ole tai sitten en vaan tajua, mutta enpä tässä mitään koe menettäväni.

Jotta ymmärtäisit tuon asian, josta kerrot, ettet ymmärrä, niin tarvitsisit vähän tuntemusta siitä, mistä olen jo maininnut. Siis tapakulttuurista. Mitä ihmettä se oikein on. Aihe on sen verran laaja, etten sitä aio selittää, mutta aineistoa itseopiskeluun varmasti löytyy jos aihe kiinnostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös