Tässä otsikossa ihmettelemme ja kyseenalaistamme perinteisiä tapoja

  • 12 269
  • 145

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti Pee
En suosittele sitäkään. Pelkkä nimien kertominen ensitapaamisella ja sen jälkeen moikkaukset riittäisivät!

Miksi moikata kun voi kätellä? Kättely on moikkaamistapa.
 
Viestin lähetti Pee
Mutta mihin sen rajan sitten vetää? Ovatko esimerkiksi t-paita tai shortsit sisä- vai ulkovaatekappaita jne.?

Tässäkään mielessä en täysin ymmärrä esim. joidenkin opettajien ainaista valituista, kuinka tunnilla pitäisi ottaa takki pois jne.. Toki tässä tulevat varmasi esille myös terveysseikat, mutta ainakin itse näin parikymppisenä miehenä pitäisin hyvänä saada itse päättää, pidänkö takkia sisällä vai en. Niitä kun ei koulun säännöissä ole lueteltu.
Eiköhän raja vedetä ihan siihen, että ULKOvaatteita ei pidetä päällä SISÄLLÄ. Selvennämpä sinulle vielä: T-paita on talvella sisävaate, koska jos kulkisit sillä pihalla, paleltuisit. Keväällämmällä ja kesällä on jo sen verran lämmin, että silloin tarkenee t-paidalla myös ulkona. Silloin se toimii sekä sisällä että ulkotiloissa.
Kerronko vielä lisää vai joko ymmärsit?

Itse pidän takkia päälläni sisällä vain silloin, kun esim. piipahdan virastossa ja olen unohtanut paskaisen / reikäisen paidan alle.

Joskus yläasteikäisenä mietiskelin, minkä hemmetin takia pissaliisat pitävät takkeja oppitunnilla päällään? Miltähän olisi mahtanut näyttää, jos meikäläinen olisi istunut eturivissä toppatakki ja karvalakki yllä. Olisinko vain sanonut opettajalle: "olen jo kyllin iso päättämään omista asioistani."
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Holocaust
Mitäs sitä enää näitä vanhoja tapoja pitämään kunniassa, kun on modernimpaa huomenta-sanan sijasta sanoa oppilaille haistakaa äpärät vittu ja koko luokka vastaa samalla tavalla - haista äpäräope vittu!

"Haistakaa vittu" -tyylisen tervehdyksen mielekyytteen en osaa ottaa kantaa (olisi se kuitenkin varmasti hauskaa vähän aikaa :)), mutta itse en "huomenta"-sanaa halua käyttää, koska se tuo mieleeni aamun ja väsymyksen. Itse en myöskään käytä sanaa "iltaa", vaan yleistervehdyksenäni on kaikkiin tilanteisiin "päivää". Tosin se nyt ei tähän ketjun varsinaiseen asiaan liittynyt, koska siinä, että muut sanovat "huomenta", ei ole mitään pahaa.

Viestin lähetti Ren Höek
No mitä Pee on mieltä ruoasta kiittämisestä? Itse kiitän poikkeuksetta ruoasta.

Niin minäkin teen. Olen siis sitä mieltä, että ruoasta kiittäminen on erittäin hyvä tapa!

Viestin lähetti Scoutti
Ihan äkkiseltään tulee mieleen, että kirjoittaja on ujo ja pipoa/lippistä käyttävä teini?

Ihan äkkiseltään tulee mieleen, että "Scoutti" on lukutaidoton. Ujo tosin voin - ainakin joissain määrin ja joissain tilanteissa - ollakin, mutta sanoin aiemmin ketjussa näin: "Itse en vain kertakaikkiaan pysty ymmärtämään, millä perusteilla päähineen, jollaista itse en tosin elämässäni juuri koskaan käytä, poisottaminen syödessä on jotenkin hyvä tapa." Tosin kun asia nyt kerran tuli puheeksi, niin tarkennan vielä, että pipoa en pidä päässä ikinä ja lippistä KORKEINTAAN siinä tapauksessa, että ulkona on pään kipeäksi saava helle, jossa joutuu värjöttelemään kauan. Itse asia ei siis koske minua ollenkaan, mutta heitä, jotka pipoa/lippistä tai muuta lakkia haluavat myös syödessään päässään pitää, en todellakaan tuomitse. Päinvastoin.

Viestin lähetti Scoutti
Jos näin ei ole, voidaankin kysyä, että mitä sinulla on hyviä tapoja vastaan?

Ei minulla kaikkia - ja nimenomaan hyviä - tapoja vastaan mitään ole, kuten varmasti sinäkin jo nyt tajuat luettuasi vastaukseni "Ren Höek":ille? Missä vaiheessa minä olen sanonut, että esimerkiksi "kiitos toisen palveluksesta, ole hyvä omasta jne." olisivat turhia tapoja? Aivan, en missään vaiheessa, koska ne eivät minusta todellakaan ole sellaisia, vaan erittäin hyviä tapoja, jotka tulee ilman muuta pitää voimassa!

Viestin lähetti Olkku
Arvon Pee, kuinka sinun mielestäsi, perinteet huomioon ottaen, tulisi menetellä esimerkiksi seuraavassa tilanteessa.

Olet menossa kiireissäsi kauppaan ja ovella törmäät vanhempaan rouvashenkilöön, jonka kassit leviävät pitkin tuulikaappia ja syy on yksin sinun. Kuuluuko sinunmielestäsi pyytää Anteeksi ja auttaa vaikka tavaroiden keräämisessä, vai toteatko, että "vittu eksänää mulla on kiiire me helvettiin mun tieltäni".

EHDOTTOMASTI ensimmäinen vaihtoehto. Ei kahta sanaa. Tähän pätee sama juttu kuin vastauksessani Scoutille: kaikki tavat eivät todellakaan ole huonoja, enkä oikein ymmärrä, mistä te sen tyylisiä johtopäätöksiä olette alkaneet vedellä. Noh, nyt väärinkäsityksen alkunne ovat kuitenkin korjattu!

Viestin lähetti masu
Onko sinusta kohtuutonta vaatia, ihmisiä ottamaan ruokaillessaan lakin pois päästä?

Eihän se toki mitään kohtuutonta tietenkään ole. Turhaa se sen sijaan on.

Viestin lähetti masu
Aina sama juttu. Onko takin päältä pois ottamnen sinusta kohtuuton vaatimus?

Aina sama vastaus: eihän se toki mitään kohtuutonta tietenkään ole. Turhaa se sen sijaan on.

Viestin lähetti masu
Toivon sinun vastaavan seuraavaan kysymykseen yhdellä sanalla. Onko kohtuuntonta, että osoittaisit kunnioittavasi opettajaasi, siten että otat päällysvaatteet pois päältä ja lakin pois päästä ollessasi hänen luokassaan?

Tähän pätisi sama vastaus kuin kahteen ylempäänkin, mutta kun kerran toivoit yhden sanan vastausta, niin saat sen: ei. Tosin lakkia en päästäni voi ottaa, koska en sellaista siis käytännössä koskaan käytä.

Muokkausta: Scoutille vielä, että teinikään en enää ole. Se puolestaan olisi selvinnyt käyttäjätiedoistani.
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Vompateilla on kiva staili kun ne kohtaavat lajitoverinsa - ne roiskaisevat kusta kaverin naamalle. Olisko tässä mallia homo sapiensille? Voisi syntyä mieleenjääviä ensitapaamisia?
 

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti Pee


Niin minäkin teen. Olen siis sitä mieltä, että ruoasta kiittäminen on erittäin hyvä tapa!
..................

Ei minulla kaikkia - ja nimenomaan hyviä - tapoja vastaan mitään ole, kuten varmasti sinäkin jo nyt tajuat luettuasi vastaukseni "Ren Höek":ille?
..........................................................

Tähän pätisi sama vastaus kuin kahteen ylempäänkin, mutta kun kerran toivoit yhden sanan vastausta, niin saat sen: ei. Tosin lakkia en päästäni voi ottaa, koska en sellaista siis käytännössä koskaan käytä.


Juu, sanoit jo aikasemmin, että et käytä lakkia. Edelleen...

Minusta on kanssaihmisten ja opettajan kunnioittamista ja hyvätapaista ottaa takki pois luokkahuoneessa tai kyläilemässä. Sinusta tällainen toisen huomioonottaminen on turhaa. Hmm. Ymmärsinkö oikein?

Olisi mielenkiintoista nähdä, kun menet vaikka tyttöystäväsi vanhemmille ruokailemaan ja painat pöytään lakki päässä ja (mahdollisesti takki päällä), koska tällainen käytös ei ole sinusta ollenkaan huonotapaista.

masu
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Predator
Vompateilla on kiva staili kun ne kohtaavat lajitoverinsa - ne roiskaisevat kusta kaverin naamalle. Olisko tässä mallia homo sapiensille? Voisi syntyä mieleenjääviä ensitapaamisia?

No helppohan se on teidän miesten tollasia ehdotella..

Peelle ihan yleisesti, suurin osa hyvistä tavoista on toki "turhia", mutta ne ovat mieltei kaikki syntyneet alunperin ihan käytännön syistä ja ovat nykyään säilyneet tapoina joilla osoitetaan toisten ihmisten huomioon ottamista ja kunnioittamista.

Siksi en oikein voi ymmärtää miksi niitä edes pitäisi kyseenalaistaa. Niistä niistä tulee hyvä mieli, eikö se riitä syyksi niiden ylläpitämiseen?

Hymyjä kaikille!
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hivenen harmittaa, että ketjussa ollaan käsitelty nyt paljonkin tätä "takki päällä sisällä" -asiaa, koska itse otan jo käytännön syistä (takki päällä liian kuuma jne.) takin yleensä pois sisälle mennessäni, meninpä sitten luokkaan tai tyttöystäväni vanhempien luoksen ruokailemaan. Kuitenkaan jos joku haluaa takkia myös sisällä pitää, ei siinä ole mielestäni mitään pahaa tai huonotapaista. Se on jokaisen ihmisen - tai ainakin täysi-ikäisen - oma asia.

Minun kohdallani tässä takkiasiassa tilanne on siis samanlainen kuin lakki päässä ruokailemisessa: minkäänlaista päähinettäkään en käytännössä koskaan käytä, joten minun ei tarvitse miettiä, otanko sen pois syödessäni vain en. Kuitenkin jos näen jonkun ihmisen, joka syö lakki päässä, ei siinä ole mitään tuomitsemista. Jokaisen henkilökohtainen asia tämäkin!
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Hyvät tavat ovat kuitenkin ns yhteisesti sovittuja käytäntöjä miten missäkin tilanteessa tulee käyttäytyä.

Se että Sinä, Pee, et katso niitä tarpeellisiksi, ei oikeuta sinua olla noudattamatta niitä. Tai jos jätät noudattamatta, älä ihmettele, että Sinua ylenkatsotaan - tai ehkä parempi ilmaisu lienee: paheksutaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pee
Itse en vain kertakaikkiaan pysty ymmärtämään, millä perusteilla päähineen, jollaista itse en tosin elämässäni juuri koskaan käytä, poisottaminen syödessä on jotenkin hyvä tapa. En tajua sitä, mikä ihme siinä on niin pahatapaista, että pitää lakkia päässä syödessään. Täysin eri juttu on mielestäni spagetin syöminen käsin tai syöminen ilman paitaa, koska ne näyttävät vastemielisiltä ja heikentävät muiden ruokahalua.

Minusta vaan on moukkamaista pitää päässään lakkia syödessä. Niin, työpaikallani joudun katselemaan ulkomaan eläviä jotka syövät sormineen - siihenkin tottuu jotan kaipa sitä tottuisi jos joku pitäisi lakkia/pipoa päässä aina syödessään mutta minusta se vaan antaa ihmisestä todella moukkamaisen kuvan.

Lakki päästä sisätiloissa!

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pee

Vanha sanontahan kuuluu niin, että "maailma muuttuu". Kun näin kerran on, mikseivät myös tavat voisi muuttua? Ei tämä 2000-luvun elämä ole enää täysin samanlaista kuin 1910-luvun elämä. Miksi siis tapojenkaan pitäisi olla samat?!

Maailma todellakin muuttuu, samoin tavat muuttuvat mutta eivät ne muutu yhdessä hujauksessa - tämän itsestäänselvyyden luulisi jokaisen tajuavan. Toki on hyvä, että erilaisista tavoista ja niiden tarpeellisuudesta käydään keskustelua mutta samalla on kuitenkin turha odottaa, että tavat kokonaisuudessaan muuttuisivat yhdessä hujauksessa. Kenties seuraava tai sitä seuraava sukupolvi jo ihmetellen hymähtelee eräille tavoillemme mutta tällä konkreettisella hetkellä emme näe muutosta hyvissä tavoissa.

Hiljaa virtaa Don - hiljaa tavat muuttuvat.

Ehkäpä tänä päivänä olisi hyvä huomioida se etteivät tavat ole samat kaikkialla. Kättelemistä ei katsota hyvällä kaikkialla maapallollamme; toisaalla syödään sormin - kuten aiemmasta viestistäni voi lukea; toisaalla annetaan poskisuudelmia ja toisaalla halataan kättelyn sijaan - mikä mielestäni on varsin miellyttävä tapa. Itse en näe kättelyssäkään mitään pahaa, se eräällä tapaa uudistaa tuttavuuden, vain todella hyvien ystävieni kesken olen kättelemättä kun näen heitä - tai mikäli erikseen näin sovimme.

vlad.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti vlad
Minusta vaan on moukkamaista pitää päässään lakkia syödessä.

Juu, uskon sen, mutta eihän se ole mikään perustelu sille, miksi lakki päässä syöminen olisi huono tapa.

Ja juuh, ei tarvitse sitten tulla sanomaan, kuinka "vanhoja, hyviä tapoja, ei tarvitse perustella". Tiedän sen, mutta en vain kertakaikkiaan ymmärrä sitä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pee
Juu, uskon sen, mutta eihän se ole mikään perustelu sille, miksi lakki päässä syöminen olisi huono tapa.

Lakitta syöden osoittaa kunnioitusta ruokaa kohtaan - pään paljastaminen on juuri tätä - tämän suhteen lienen vanhakantainen vaikka muutoin olenkin suht' altis uusille tuulille.

vlad.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Pee

Minun kohdallani tässä takkiasiassa tilanne on siis samanlainen kuin lakki päässä ruokailemisessa: minkäänlaista päähinettäkään en käytännössä koskaan käytä, joten minun ei tarvitse miettiä, otanko sen pois syödessäni vain en. Kuitenkin jos näen jonkun ihmisen, joka syö lakki päässä, ei siinä ole mitään tuomitsemista. Jokaisen henkilökohtainen asia tämäkin!

Arvoisa Pee

Ei näissä asioissa ole lakeja, eikä yksiselitteisiä standardeja. Nämä ovat asioita, joita oppii ymmärtämään iän karttuessa. Nämä ovat niitä asioita, joita meistä osa oppii kantapään kautta, jotkut eivät koskaan.

Ajamasi asiat riippuvat paljolti asiayhteydestä. "Frendipiirissä", (huomannet, että yritän olla ikäisekseni nuorekas), pipat ja morjestelut "on ihan jees", mutta yhtälailla on tilanteita, joissa ympäristöä hyväksyvämpi tapa toimia on järkevämpi. Otan esimerkin: kun usein työhön rekrytoivat ihmiset ovat keski-ikäisiä, tohtisin suositella ulkoasua ja tapaa puhua, mikä on jossain määrin hyväksyttävää kuulijan arvoihin. En ole palkannut, enkä tule palkkaamaan, yhtäkään pipapäistä pussihousua riippumatta tehtävästä. Minun arvoin, hattu pois päästä sisällä. Persvaon erottamista takaa tiiraillen en nosta eduksi työpaikkahaussa. Eli eläkää omalla tyylillänne, mutta oppikaa tekemään kompromisseja. Jos siis haluatte sulautua työelämään paremmin.

Moni kakskymppinen varmaan nauraa omille periaatteilleni, mutta minä olen ollut sujut itseni kanssa muutamine periaatteineni, jotka äitini ovat minulle opettanut. Lue tilannetta. Jos et ole kartalla tai jos olen asiakastilanteessa: Teitittele ja kirjoita ensimmäinen kirjain isolla. Vastapuolen kunnoittaminen, vaikka menisi joskus överiksi, ei saa aikaan reklamaatioita. Usein päinvastoin. Tavan tulee tulla halusta, ei pakosta.

Opi uskomaan, että monissa asioissa vanhemmat ovat viisaampia. Jos ajattelet, että he ovat kalkkiksia, tulet vielä oppimaan. Minusta yksi ikääntymisen mielenkiintoisemmista saavutuksista on ollut kärkien hioutuminen, suvaitsevaisuus ja kokemuksen arvostaminen. Niitä on yhtä vaikea ymmärtää, kuin lapsettoman sitä, mitä on olla isä tai äiti.

Minun arvomaailmassani the point ei ole se, että kutsutaanko vaimoa "muijakseni" vai "naisekseni". Ilman, että varhaislapsuudessani oli isää arvoineen höntsäilemässä, äitini opetti minut siihen, että kaikkia naisia, varsinkin rouvaa, tulee arvostaa. Samaan kategoriaan tulee lukea itseään selvästi vanhemmat ihmiset. Heillä on meille opetettavaa. Elämä ja siihen liittyvät kokemukset lisäävät "viisautta". Edellisen sitaatin voi korvata sanalla elämänkokemus. Se vain on asia, jota voi, on millään mahdollista ja pystyy karttumaan vain yksi vuosi kerrallaan. Harva kakskymppinen osaa opastaa kuuskymppistä elämän perusarvoista ilman, että jälkimmäiselle kehkeytyy syystä "hyväksyvä" hymynkare kasvoille. Moni kakskymppinen on enemmän ajantasalla "päivän tilanteesta", kuin moni kuuskymppinen. Silti viittaamasi "perinteiset tavat" tai niiden kyseenalaistaminen, avautuu Sinulle todennäköisesti iän karttuessa.

Sori, että olin kenties pitkäsanainen ja vaikeasti tajuttava. Pyrin vain sanomaan, että aina ei kannata tehdä juuri niin, kuin _nyt just_ tuntuu. Aina kannattaa ajatella ja oppia. Ympäristö kannattaa ottaa huomioon. Kuten armeijassa aikoinaan: älä ole koskaan eka tai vika. Siten pärjää monella tavalla paremmin.

On hyvä muistaa, että tulevaisuuteesi vaikuttavissa asioissasi usein asioit itseäsi vanhempien ihmisten ja heidän arvomaailmoiden kanssa. Sinustakin tulee joskus henkilö, joka ei ymmärrä, että työnhakuun tullaan (20-30 v kuluttua) korvalappustereot tai vastaavat päässä. Millaisen ketjun silloin avaat? Ettei vaan alkaisi ajatuksella: mihin tämä maailma on menossa?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Senior
En ole palkannut, enkä tule palkkaamaan, yhtäkään pipapäistä pussihousua riippumatta tehtävästä.

Täydellistä tyylirasismia! Eikö työnhakijoiden taidot luulisi olevan tärkeämpi juttu kuin se, onko hakijalla lakki päässä vai ei?!

Mitä esille ottamaasi teitittelyyn tulee, niin kovin suuri yllätys ei kellekään liene, kun sanon, että en ymmärrä sitäkään asiaa. Vanhempia ihmisiä voin minäkin kuitenkin tietyissä tilanteissa - ainakin periaatteessa - teititellä, mutta ihmistä, jota pitäisi teititellä arvon tai ammatin mukaan, tulen aina sinuttelemaan. Kukaan meistä kun ei ole toista arvokkaampi asemansa perusteella. Jos pitää teititellä 61-vuotiasta presidenttiä, pitää samalla tavalla teitillä myös samanikäistä haudankaivajaa.

Viestin lähetti Senior
Ympäristö kannattaa ottaa huomioon. Kuten armeijassa aikoinaan: älä ole koskaan eka tai vika.

Sinne en ole menossa tappamista ja robottien toimintoja opettelemaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pee
Täydellistä tyylirasismia! Eikö työnhakijoiden taidot luulisi olevan tärkeämpi juttu kuin se, onko hakijalla lakki päässä vai ei?!

Jos itse olen joskus siinä asemassa, että palkkaan työntekijöitä firmaan niin tietty valintani kahdesta tasavahvasta hakijasta osuu siihen joka on pukeutunut asiallisesti ja käyttäytyy muutenkin asiallisesti.

Haastattelijan kysymykseen ei kannata vastata "Vedän sinua turpiin" kuten eräs ystäväni eräässä haastattelussa vastasi, mainittakoot ettei hän saanut kyseistä työtä.

vlad.
 

JLand

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, NY Yankees, NY Giants
Kyllä se nimimerkki Pee'lle vielä joskus selviää, että on vain yksinkertaisesti olemassa "pyhiä" asioita, joiden kyseenalaistaminen on turhaa ja jotka kannattaa jättää rauhaan. Kuten hyvät käytöstavat, Raimo Helminen ja Yankee Stadium.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti vlad
Jos itse olen joskus siinä asemassa, että palkkaan työntekijöitä firmaan niin tietty valintani kahdesta tasavahvasta hakijasta osuu siihen joka on pukeutunut asiallisesti ja käyttäytyy muutenkin asiallisesti.

Kahden tasavahvan hakijan "jatkoaikavoiton" voi toki perustella vaikka kynsien pituudella, mutta mikään pääsyy "koska sillä toisella oli lakki päässä ja sillä toisella ei" -perustelu ei saisi olla.

Mitä muuten tuohon kommentiin tulee, niin minusta asiallinen pukeutuminen on suhteellinen käsite. Jotkut ovat esim. sitä mieltä, että puku on asiallista pukeutumista, mutta itse olen tästä täysin eri mieltä.

Viestin lähetti vlad
Haastattelijan kysymykseen ei kannata vastata "Vedän sinua turpiin" kuten eräs ystäväni eräässä haastattelussa vastasi

No ei varmasti kannata. Sen, että joku menee lippis päässä työhaastatteluun, ei luulisi olevan automaatio sille, että hän myöskin suunnilleen haistattelee haastattelevalle.

Myös minä osaisin olla asiallinen ja kohtelias haastattelussa, vaikka minulla sitten sattuisikin olemaan lätsä päässä (mahdoton yhtälö kuitenkin, kun en edelleenkään minkäänlaista päähinettä juuri koskaan käytä, mutta kuitenkin).
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pee

Mitä muuten tuohon kommentiin tulee, niin minusta asiallinen pukeutuminen on suhteellinen käsite. Jotkut ovat esim. sitä mieltä, että puku on asiallista pukeutumista, mutta itse olen tästä täysin eri mieltä.

Tästä olemme jotakuinkin samaa mieltä, täsmennetään kuitenkin, minusta puku ei ole asiatonta pukeutumista*. Riippuu haettavasta työpaikasta mutta itse miellän asiallisen pukeutumisen siistiksi ja huolitelluksi, tietty joissain tilanteissa se puku voi olla paikallaan mutta jos nyt esim. oman alani töihin olisi palkattava joku, niin puku ei ole tärkein kriteeri, osaaminen ja riittävän siisti olemus on tätä.

No ei varmasti kannata. Sen, että joku menee lippis päässä työhaastatteluun, ei luulisi olevan automaatio sille, että hän myöskin suunnilleen haistattelee haastattelevalle.

Myös minä osaisin olla asiallinen ja kohtelias haastattelussa, vaikka minulla sitten sattuisikin olemaan lätsä päässä (mahdoton yhtälö kuitenkin, kun en edelleenkään minkäänlaista päähinettä juuri koskaan käytä, mutta kuitenkin).

Vaikka sinä ajattelet siten ettei tämä lakin päässä pito ole mikään kauhea tyylivirhe (vaikket siis itse sitä päähäsi pistäisikään) niin valtaosa työhaastatteluita tekevistä on kuitenkin keski-ikäisiä miehiä/naisia ja heidän ajatusmaailmansa on hivenen eri joten on parempi pukeutua heitä varten kuin itseään varten. Sitten kun työpaikan on saanut niin pukeutumista voi muuttaa vapaampaan suuntaan - muistaen tietty työpaikan tuomat rajoitukset, yhä edelleen on olemassa työpaikkoja joissa on pukeutumissäännöt, eräs ystäväni tekee juuri tällaista työtä.

vlad.

edit: * - ajatukset harhailivat liikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Pee
Täydellistä tyylirasismia! Eikö työnhakijoiden taidot luulisi olevan tärkeämpi juttu kuin se, onko hakijalla lakki päässä vai ei?!

Mitä esille ottamaasi teitittelyyn tulee, niin kovin suuri yllätys ei kellekään liene, kun sanon, että en ymmärrä sitäkään asiaa.
Mikä tahansa sinusta tuleekaan isona, sillä tuskin tulee olemaan mitään tekemistä asiakaspalvelun kanssa. Minä en ainakaan ostaisi mitään sinuttelevalta räkänokalta, joka pitää lakkia päässä sisällä. Varsinkaan silloin, jos se lakki on päässä liikelounaalla. Kertoisin luultavasti tutuillenikin, että tuo firma ei vaikuta kovin uskottavalta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti Pee
Mitä muuten tuohon kommentiin tulee, niin minusta asiallinen pukeutuminen on suhteellinen käsite. Jotkut ovat esim. sitä mieltä, että puku on asiallista pukeutumista, mutta itse olen tästä täysin eri mieltä.

Koska olet täysin eri mieltä, olet siis sitä mieltä, että puku on asiatonta pukeutumista? Tästä olen kyllä sitten kanssasi eri mieltä, en käytä termiä täysin, mutta eri mieltä kuitenkin.

Duden tavoin toivotan onnea työnhakuun ohjeillasi.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllähän kätteleminen on vähentynyt rajusti, jos vertaa 1900-luvun alkupuoleen. Pappa vainaa on kertonut minulle niistä ajoista jolloin naapurikin käteltiin aina nähdessä.

Telakalla joskus ollessani seurasin venäläisten komennusmiesten rituaaleja ja huvittavinta oli kun 200 miestä kätteli toisensa joka aamu. Siinä meni lähemmäs puolituntia tehokasta työaikaa per päivä. Venäjällä tuo taitaa olla yleistä tai sitten piruuttaan laistivat hommistaan.
 

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
Kun nyt mentiin työhönottoon, kannanpa oman korteni tähän kekoon.

Itse olen ottanut ja jatkossakin otan jatkuvasti töihin ihmisiä, joukossa myös nuoria suoraan koulun penkiltä. Tyylirasisimia tai ei, ensimmäiseksi karsiutuvat pipopäät, lökäpöksyt, myöhässäolijat ja ne, jotka eivät osaa tai halua katsoa silmiin keskusteltaessa. Tämä on valintatilanteiden ensimmäinen kierros. Myös kädenpuristus kertoo ihmisestä paljon ja on tärkeä osa sitä paljon puhuttua "ensivaikutelmaa". Eli halusitpa tai et, jossain vaiheessa joudut todennäköisesti kättelyäkin elämäsi aikana käyttämään. Ja nämä kriteerit eivät todellakaan ole käytössä pelkästään minulla.

Omasta puolestani on ihan sama, miten ihmiset pukeutuvat tai käyttäytyvät vapaa-aikanaan, mutta työelämässä me kaikki joudumme ottamaan muut ihmiset huomioon. Ja nämä "turhat, vanhanaikaiset" käytöstavat ovat kussakin yhteiskunnassa vakiintunut tapaa ottaa muut ihmiset huomioon. Jos tähän ei sopeudu, ei se mitään, mutta sitten kannattaa työ hakea jostain muualta kuin valtaosasta ainakin avoimen sektorin työpaikoista. Epäreiluako - mutta ehkä elämä sitten on...

Käytösnormitkin muuttuvat kaiken aikaa. Sen huomaa, kun saa hieman sitä iän mukanaan tuomaa perspektiiviä, josta Senior omaan tyylikkääseen tyyliinsä yritti Sinua jo tuossa aiemmin valistaa. Esimerkiksi 10 vuotta sitten ei lävistyksen pitäminen asiakaspalvelutehtävässä ja yleensäkään työaikana ollut lainkaan sopivaa. Nykyään käytäntö tässä asiassa on jo selvästi muuttunut sallivampaan suuntaan. Muistuupa myös mieleen sellainenkin tapaus omilta opiskeluvuosiltani vain noin 15 vuoden takaa, jossa miespuolinen opiskelukaverini ei saanut oman alansa työtä suuresta firmasta pitkien hiuksiensa takia. Eli vallitsevat käytännöt muuttuvat kaiken aikaa: pukeutumiseen ja ulkoisiin asioihin suhtautuminen hieman nopeammin ja tavat hieman hitaammin. Näin ainakin oman kokemukseni perusteella.

Kehottaisin kuitenkin ottamaan Seniorin tekstin uudelleen putkelle, vetämään syvään henkeä ja lukemaan sen vielä kerran. Ja armeijavittausta ei kannata ottaa noin kirjaimellisesti. Itse en kyseisen laitoksen menetelmiä mitenkään ihannoi, mutta esitetty viittaus oli kyllä sinänsä täyttä asiaa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Oikeestaan tässä Peen asettelemassa aiheessa on joitain mielenkiintoisia aspekteja. Kun täällä niin moni on asettunut tapojen suojelijaksi esim. tämän lakkiasian kanssa, niin kuinkas suhtaudutte kun asia muissa kulttuureissa ei välttämättä olekaan näin, Tai kuten rasta uskovaisten parissa aidosti uskova ei saa olla missään julkisesti ilman hiuksia peittävää päähinettä, naiset evät paljasta hiuksiaan edes kotioloissa. Toisaalta kun joku mainitsi käsin syömisestä, aikamoinen liuta ihmisiä maailmassa syö käsin ja siinäkin on oma etikettinsä kummalla kädellä syö.

Nykyään siis kun suomessakin kohtaa monenkinlaisia kulttuureja tapoineen, tulevat he siis työhaastatteluunkin päähineessä, viestien mitä suurinta kohteliaisuutta, näitä maailmankatsomuksia ovat omaksuneet monet suomalaisetkin, joten...

Herättää siis mielenkiintoa, kuinka suhtautua eri tilanteisa tuleviin eri tapojen kohtaamisiin. Peen yksi hyvä pointti oli, että jos tapa on menettänyt ajan kanssa sisältönsä, eikö sitä toistelemalla ja vaatimalla osoita ulkokultaisuutensa, eikä muuta? Eihän Pee myöskään ilmoittautunut hyvästä tahdosta ja ystävällisyydestä kumpuavien tapojen hylkääjäksikään.

Tavallaan myös pukeutumiskoodi tietyissä työympäristöissä saa miettimään, eikö siisti omapersoonainen habitus voi olla riittävä, vaan pitää hakea yhtenäisyyttä vaähän armeijan malliin.

Minusta hyvä aihe, toivottavasti syntyy mielipiteenvaihtoa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pipon pitäminen sisällä noin muuten on mun mielestä aivan älytöntä, saahan sitä kai kuitenkin tehdä.

Kokkien täytyy pitää hygieniasyistä pipoja päässä ruokaa valmistettaessa, sinänsä mielenkiintoista, että syödessä ei sitten saisi pitää.

Kätteleminen tuttujen kesken on ok, joskin hyvin epäsuomalainen tapa. Välillä huomaa kuinka joku oikein ihmettelee, että miksikäs lapaasi tarjoat.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Pee
Kahden tasavahvan hakijan "jatkoaikavoiton" voi toki perustella vaikka kynsien pituudella, mutta mikään pääsyy "koska sillä toisella oli lakki päässä ja sillä toisella ei" -perustelu ei saisi olla.


Tämä riippuu aika pitkälti siitä, mihin hommiin haetaan. Omassa firmassan on niin vähän tehtäviä, joissa ei olla asiakaspinnan kanssa missään tekemisissä, että tuo on enemmän kuin pätevä seikka. Sama se on mitä SINÄ ajattelet siitä, onko se pätevä syy vai ei, jos esim. haetaan asiakkaidenkanssa yhteydessä olevaa henkilöä. Silloin pointti on ennenkaikkea se, mitä asiakas ajattelee sinusta, joten tuo pipon käyttö esimerkkinä on enemmän kuin asiaankuuluvaa.

Mitä muuten tuohon kommentiin tulee, niin minusta asiallinen pukeutuminen on suhteellinen käsite. Jotkut ovat esim. sitä mieltä, että puku on asiallista pukeutumista, mutta itse olen tästä täysin eri mieltä.


Niinkuin yritin tuoda yllä esille, se on tapauskohtaista. Sinusta se om yhdentekevää, onnea vain työhönottohaastatteluun. Olisi muuten ihan mukava tietää, minkälaisessa duunissa olet tai mitä opiskelet ja minkälaista duunia tulet hakemaan? Se kertoisi aika paljon siitä minkälaista vaatetusta ja käytöstä vaaditaan työhaastattelussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös