Tässä otsikossa ihmettelemme ja kyseenalaistamme perinteisiä tapoja

  • 12 290
  • 145

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti armand
Näissä kommenteissa mielestäni väität olleesi esimies.

Niin, toki olin sen päivän, kun varsinaista pomoa tuurasin, esimiehenä. Silloin minulla oli valtaa vaikka antaa potkuja ja tehdä kaikkea muutakin siihen työpaikkaan kuuluvaa, mitkä virallisen pomon oikeuksiinkin kuuluivat. En kuitenkaan ollut koko paikan pomo.

Viestin lähetti armand
Sinulla kuitenkin on tapana tarttua muiden käyttämiin kielikuviin. (vrt. näennäishauska vääntämisesi spedemäisistä aiheista).

Nojaa, itse olen myös sitä mieltä, että Spede oli sen verran hieno mies, että hänen nimensä käyttäminen ivallisessa mielessä on aika outoa. Niin kuin ylipäätänsä kenen tahansa ihmisen samanlainen "nimenhäväistys".

Viestin lähetti armand
Edelleen tätä mieltä.

Ihan vapaasti. Suomessa kun on käsittääkseni mielipiteenvapaus olemassa. Muista vielä ilmoittaa kyseinen mielipiteesi monta kertaa myöhemminkin tässä ketjussa, kun sen nyt olet jo kerran tehnyt. Ettei vain käy esim. niin, että me muut unohtaisimme, mitä mieltä Sinä olet jostakin.

Viestin lähetti Miguel
Yllättävää muuten, kuinka Pee ei reagoinut mitenkään Cougarin vastaukseen.

En toki kommentoinut suoraan hygieniaseikkoja, mutta jo lainaamassasi tekstissäni ketjun ensimmäisellä sivulla mainitsin takinkäytön terveysseikoista. Aivan täysin vaille huomioita ko. asia ei siis toki minulta jäänyt.

Viestin lähetti Miguel
Tyylirasismia lienee myös se, että työhönottaja ei palkkaa pätevää työntekijää, jos tämä sattuu esittäytymisen yhteydessä haistattamaan vitun kättelemisen sijaan?

Tuo ei toki ole tyylirasismia, mihin tähänKIN olen jo aiemmin tässä ketjussa viitannut. Tyylirasismia ei lisäksi ole esimerkiksi jo niin ikään mainitsemani myöhästelyn katsominen läpi sormien, vaan tyylirasismia on VAIN ja AINOASTAAN hakijoiden pätevyyden rankkaaminen pukeutumisen perusteella. Toki jos jo ennen työhaastattelua on työpaikalta informoitu, että pitää pukeutua juuri tietyllä tavalla esim. työpaikan terveysseikkojen tms. takia, niin sitten sen voi ehkä vielä jotenkin hyväksyä.

Viestin lähetti Miguel
Hautajaisissa on 20 vierasta, kaikki täysikasvuisia. Heidät kootaan yhteen valokuvaa varten. Pee on joukossa ainoa, joka ei ole sonnustautunut siistiin mustaan pukuun ja solmioon.

Olen täysikasvuisena ollut elämässäni yksissä hautajaisissa (ensimmäiset olivat, kun olin 5-vuotias). Kaikkia vieraita, joita oli yli 20, ei yhteen kuvaan laitettu, mutta vaikka olisikin laitettu, en suinkaan olisi ollut porukan ainoa, joka ei ollut sonnustautunut siistiin mustaan pukuun ja solmioon (minulla oli päällä tummansiniset Levikset, kauluspaita ja vähän puvuntakin tyylinen, mutta kuitenkin paljon paksumpi ja isompi takki).

Muistan tämän nimittäin kuvasta, jossa olivat tämän kuolleen isoisäni kaikki lapsenlapset. Heistä neljä oli miehiä, kaikki täysi-ikäisiä, ja muistaakseni yhdellä oli puku ja solmio (toisella serkullani oli puvun housut ja kauluspaita, mutta ei takkia eikä solmiota, ja isoveljelläni puolestaan suunnilleen minun tyylinen asustus). Näin edes tuossa kuvassa en erottunut pukeutumisen perusteella.

Viestin lähetti Miguel
Mikä tekee kiittämisestä niin hyvän tavan? Varmaankin se, että kanssaihmiselle tulee kiittämisestä hyvä mieli. Samoin kättelemisestä tekee hyvän tavan se, että sen tekemättä jättäminen saattaa loukata kättelyä odottavaa henkilöä. Ei jokainen uusi tapaaminen ehdottomasti vaadi kättelyä, mutta kyllä tietyissä tilanteissa vastapuolen haluttomuus kädenpuristukseen loukkaisi ainakin minua.

Mitä jos minä tapaan ensimmäistä kertaa jonkun kauhean hyvännäköisen tytön ja sanon hänelle, että "voisimmeko tutustua siten, että otat minulta nyt heti suihin?". Sitten kun hän todennäköisesti tämännäköiselle kaverille sanoisi, että "tuo ei käy", niin minullehan tulee pahaa mieli ja loukkaannun.

Viestin lähetti Miguel
Yksityisviestilaatikkoosi varmaan satelee työtarjouksia asennettasi (pirskatti, eihän asennetta voi omistaa)

Vaikka tämä asia kuuluukin toiseen ketjuun, niin sanonpa nyt silti, että tottakai asenteen voi omistaa. Olen sanonut, että "IHMISTÄ ei voi omistaa", mutta esim. television ja rannekellon kyllä. Asenne ei ole esine, mutta toki sen voi omistaa. Tai oikeastaan on vähän pakkokin omistaa, koska kai kaikilla ihmisillä sellainen on...
 

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
En kuitenkaan ollut koko paikan pomo.

Kuka sellaista on väittänytkään? Totesin, että väitit olleesi paikan esimies, esimiesaseman kestosta minulla ei ollut minkäänlaista mielipidettä.

Esimies ei vättämättä ole koko paikan pomo, kuten työelämää kokeneena hyvin tiedät...

Ai niin, oli unohtua; Edelleen samaa mieltä kuin edellä.
 
Viimeksi muokattu:

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Hyvien tapojen, pukeutumiskoodien ynnä muiden näennäisesti "turhien" proseduurien taustalla on yleensä toisten huomioonottaminen. Niitä ei pidä nähdä jonkinlaisina lakeina tai vaatimuksina, jotka rajoittavat omaa vapautta, sillä samalla tavalla muut kunnioittavat sinua noudattamalla näitä koodeja. Ei elämää voi aina rakentaa vain omien halujen varaan.

Toisaalta hyvät tavat lisäävät myös omaa mukavuutta. Se, että edes auttavasti tuntee tietyt tavat antaa varmuutta toimia itsevarmasti muuten oudoissa tilanteissa. Oli se sitten työpaikkahaastattelu, häät, hautajaiset, linnan juhlat tms.

Monien hyvien tapojen taustat voivat olla hämärtyneet, mutta se ei silti tee niitä tarpeettomiksi. Yksisilmäinen kapinointi niitä vastaan on yksinkertaisesti typerää. Silloin tulee vain huomaamaan, että toiset tyypit vievät kaikki hyväpalkkaiset hommat nenän edestä. Toimeentuloa ei sanottavasti kohenna tietoisuus siitä, että kun pönötit työpaikkahaastattelussa toppatakki päällä pipo päässä pussihousuissa ja kieltäydyit kättelystä seiniä pälyillen, et joutunut luopumaan omista periaatteistasi.

Vaikka todistusten ja työkokemuksenkin puolesta olisit pätevä työnhakija, kertoo pukeutumisvalinta omalta osaltaan ihmisen älykkyydestä, tilannetajusta ja kyvystä sopeutua työpaikan vaatimuksiin. Jos haluaa saada jotain, on oltava valmis myös antamaan. Itsekkyys luetaan kovin harvassa työpaikassa tavoiteltavaksi ominaisuudeksi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Re: Metsä puilta

Viestin lähetti Twite
Tässä nyt hyökätään persoonaa kohtaan ja tartutaan pelkästään johonkin pipo sisällä asioihin. Onko tosiaan niin että kukaan muu kuin Pee ei keksi yhtäkään tapaa joka on aikansa elänyt ja turha? Siis keksijän mielestä, eihän tässä absoluuttisista totuuksista ole kyse.


Noh, jos vastataan tosissaan niin se että kannabis on saatanasta vrt. alkoholiin on hyvin pinttynyt, etenkin suomalainen tapa, mutta tästä aiheestahan on jo oma ketjunsa.

Kirkossa käynti ja kirkkoon kuuluminen - tästäkin aiheesta taitaa olla oma ketjunsa mutta on naurettavaa että niin moni suomalainen kuuluu ev. lut. kirkkoon muttei ole mitenkään erityisen uskonnollinen, eikä käy kirkossa kuin häissä ja hautajaisissa.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Joo en nyt lukenu koko ketjua läpi, joten en tiedä onko nämä idioottimaiset kaikeniäiset tavat tulleet jo esille.
Elikkäs tässä seuraavat tavat joita minä ihmettelen kovin:

Suihkussa käyminen:
Siis minkä ihmeen takia pitää pestä itsensä vain ja ainoastaan sen takia, että se on ollut tapana vaikka kuinka kauan? Kaikki eivät kuitenkaan pysty peseytymään, niin kyllä meidänkin pitäisi ihan solidaarisuudesta köyhiä kohtaa olla peseytymättä.

Käsien peseminen vessassa käynnin jälkeen:
Jälleen yksi tapa missä ei ole mitään järkeä. Entä sitten jos kädet on kusessa? Eihän sitä kuitenkaan ketään kätellä, kun sehän on tyhmä tapa.

Ruokailuvälineiden peseminen:
Nii mikäs järki tässä on? Vähän ajan päästä niitä käytetään kuitenkin taas ja sitten ne saisi taas pestä.

Vaatteiden käyttäminen:
Tämä minua ihmetyttää kaikkein eniten. Minkä takia pitää vauvasta asti keho verhota vaatteisiin? Eikös se olisi paljon kauniinpaa, kun läskit tursuaisi ihan vapaasti ilman vangitsevia vaatteita?

Lakien noudattaminen:
Nii siis joku on sitten menny keksimään lakeja joita pitäisi oikein noudattaa. Tässähän sitä järkee ihan oikeesti on. Jos kerta kapinoidaan kättelyä ja sanonta tapoja vastaan, niin sama se on heittää lakikirjakin roskikseen.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti repe_joke
Elikkäs tässä seuraavat tavat joita minä ihmettelen kovin:

Suihkussa käyminen:
Siis minkä ihmeen takia pitää pestä itsensä vain ja ainoastaan sen takia, että se on ollut tapana vaikka kuinka kauan?

Ehkäpä siksi, että sen jälkeen on puhtaampi (ja parempi) olo. Ainakin pidemmän päälle peseytyminen myös edistää terveyttä jne..

Viestin lähetti repe_joke
Käsien peseminen vessassa käynnin jälkeen:
Jälleen yksi tapa missä ei ole mitään järkeä. Entä sitten jos kädet on kusessa? Eihän sitä kuitenkaan ketään kätellä, kun sehän on tyhmä tapa.

Minä kyllä myös esimerkiksi syön käsilläni vaikkapa leipää, minkä takia niitä tulee pestä. On myös hyvä muistaa, että jotkut tekevät ruokaa jopa toisilleen, jolloin käsienpesu on entistä tärkeämpää.

Viestin lähetti repe_joke
Ruokailuvälineiden peseminen:
Nii mikäs järki tässä on?

Se järki, että monet ihmiset, kuten minä, syövät erilaisia ruokia ("repe_joke":sta en tiedä). Näin ollen esim. lasagnen ahmiminen makaroonilaatikkoisilla haarukoilla ja veitsillä ei olisi kovin hyvä juttu.

Viestin lähetti repe_joke
Vaatteiden käyttäminen:
Tämä minua ihmetyttää kaikkein eniten. Minkä takia pitää vauvasta asti keho verhota vaatteisiin?

Tässäkin tullaan terveysasioihin. Ainakin näin talvisaikaan kulkeminen ulkona pelkässä aataminasussa edesauttaisi sairastumista.

Viestin lähetti repe_joke
Lakien noudattaminen

Jos ilman vaatteita kulkeminen lisäisi sairastumisriskiä, niin "lakikirjan roskikseen heittäminen" saattaisi puolestaan edesautaa esim. vankilaan joutumista. Tai ei tietenkään pelkästään roskikseen heittäminen, vaan se, ettei noudattaisi lakeja. Lisäksi lakien noudattamattajättäminen saattaisi itsensä lisäksi aiheuttaa paljon hallaa myös kanssaihmisille, mikä entisestään lisää tämän tavan tarpeellisuutta.

Muokkausta: Ensimmäiseen kohtaan vielä sellainen lisäys, että puhtaalta tuoksuvat ihmiset ovat keskimäärin myös miellyttävämmän oloisia kuin ihmiset, jotka eivät kävisi IKINÄ suihkussa, kuten repe_joke siis ehdotti.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Twite
Olisi vaan mielenkiintoista lukea muuta kuin kinastelua saman asian ympäriltä, siis lukea että keksiikö joku sellaisia käytössä olevia tapoja joita minäkin pidän turhina. Mainitut kättely-, hattu- ja takkitavat eivät minusta sellaisia ole, mutta pelkästään niistä kinaaminen sivukaupalla on aika pölhöä.

En tiedä pidätkö sinä turhana mutta minusta tapauskovaisten kirkkoonkuuluminen on tapa jota pidän jotakuinkin turhana. Kuulua nyt kirkkoon ja maksaa veroja sille taholle yksistään sen tähden, että saa kirkollishäät ja hautajaiset - ei voi ymmärtää tätä tapaa.

Itse pidän luonnollisena sitä, että seurassa olevalle naiselle avataan ovi jos tilanne tätä vaatii, toki kaikissa tapauksissa tämän tavan toteuttaminen on mahdotonta mutta jotakuinkin pyrin pitämään kiinni siitä. Sikäli kuitenkin mielenkiintoista havaita, että nykypäivänä löytyy naisia jotka eivät pidä siitä, että heille avataan ovi - pitävät sitä epätasa-arvoisena toimintana. Liekö tämäkin tapa katoamassa historiaan?

vlad.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti repe_joke
Suihkussa käyminen -- Käsien peseminen vessassa käynnin jälkeen -- Ruokailuvälineiden peseminen -- Vaatteiden käyttäminen -- Lakien noudattaminen

Eh, noilla kaikillahan on helposti nähtävissä oleva tarkoitus. Ei kai tässä mistä tahansa toistuvista toiminnoista ole kyse, vaan tavoista, joiden tarkoitus näyttää olevan vain tapa sinänsä.

---

Mulle on se ja sama, noudattaako joku itsetarkoituksellisia rituaaleja vai ei. Saa tulla kylään ja syödä hattu päässä, ei todellakaan mitään merkitystä. Itse käyttäydyn tilanteen mukaan. 88-vuotiaalla mummolla vieraillessa tulee tietysti kunnioitettua wanhoja tapoja toisella tavalla kuin kavereiden kanssa sosialisoidessa. Yrittää käyttäytyä toista kohtaan niin, ettei ehdoin tahdoin riko tapaa, jonka tietää olevan hänelle tärkeän. Eipä ole kummoinen vaiva. Monissa tilanteissa kannatan kapinointia hyödyttömiä rajoituksia asettavia perinteitä vastaan, mutta muussa kuin tummassa puvussa meneminen hautajaisiin ei kyllä kuulu keinovalikoimaan.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, kehä-III:n ulkopuolinen Suomi
Viestin lähetti vlad
Lakitta syöden osoittaa kunnioitusta ruokaa kohtaan - pään paljastaminen on juuri tätä - tämän suhteen lienen vanhakantainen vaikka muutoin olenkin suht' altis uusille tuulille.

vlad.

Toisaalta ruokaa voisi kunnioittaa myös laittamalla vaikka oikein hienon silinterihatun päähän ruokailun ajaksi, etenkin jos kyseessä on sellainen ihminen joka ei vapaaehtoisesti muutoin koskaan halua käyttää minkäänlaista päähinettä. Mielestäni tässä tapauksessa päähineen kanssa kituminen olisi melkoinen kunnianosoitus ruokaa kohtaa. Ravintolaan mennessä kun puetaan yleensä muutenkin solmioita, mirrejä yms. "ruokailua varten" päälle.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Pee
Tuo ei toki ole tyylirasismia, mihin tähänKIN olen jo aiemmin tässä ketjussa viitannut. Tyylirasismia ei lisäksi ole esimerkiksi jo niin ikään mainitsemani myöhästelyn katsominen läpi sormien, vaan tyylirasismia on VAIN ja AINOASTAAN hakijoiden pätevyyden rankkaaminen pukeutumisen perusteella. Toki jos jo ennen työhaastattelua on työpaikalta informoitu, että pitää pukeutua juuri tietyllä tavalla esim. työpaikan terveysseikkojen tms. takia, niin sitten sen voi ehkä vielä jotenkin hyväksyä.

No itseainakin edellytän työhaastattelussa, jos olen mukana haastattelijatiimissä, että työnhakijan tulee tietää, kuinka pukeutua. Esim. jos meille hakee joku myyntipäällikön virkaa ja tulee haastatteluun farkuissa niin tästä seuraa se, että kyseinen henkilö ei saa työpaikkaa, koska mm. hän ei luultavasti tiedä tai häntä ei kiinnosta se, miten tietyissä tilanteissa tulee pukeutua. Siitä ei rehellisesti sanottuna tulisi mitään, jos kyseinen työnhakija tositilanteessa marssii neuvotteluhuoneeseen pipo päässä ja löysät farkut jalassa, kun asiakkaanpuolella kaikilla on puvut päällä. Tuo viestittää asiakkaalle yrityksestämme aivan vääriä asioita.

Niinkuin aikaisemmin ketjussa on jo sanottu, niin jos sinne pipo- ja farkkumyymälään haetaan ahkeraa apulaista, niin silloin tuo olisi varmasti plussaa, että tulisi joku farkut jalassa työhaastatteluun. Sinne en taas ottaisi sitä pukuhemmoa.

Mitenkäs muuten intissä? Eikö kantahenkilökunnan pitäisi saada tulla sellaisissa vermeissä, kun heitä kiinnostaa? On se nyt saamari, kun pakottavat vetämään sellaiset rumat kuteet päälle..
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Pee
Jos ilman vaatteita kulkeminen lisäisi sairastumisriskiä, niin "lakikirjan roskikseen heittäminen" saattaisi puolestaan edesautaa esim. vankilaan joutumista. Tai ei tietenkään pelkästään roskikseen heittäminen, vaan se, ettei noudattaisi lakeja.

Tuo viimeinen lause on lähinnä nerokas, loistavaa, kuivaa itseparodiaa - huumorintajun lajeja on monia ja makuasioista on vaikea kiistellä, mutta tietystä ääri-eksentrisyydestäsi huolimatta on ihailtavaa nähdä miten sinä pidät hauskaa... (Tietysti aivan etäinen mahdollisuus on että olisit oikeastikin absoluuttinen pedantti, joka lukee arkikielen lauseita kuin fundamentalisti Raamattua, mutta tuskin sentään sellainen äärimmäisyys voi olla mahdollista.)
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Näkisin tässä Peen kommentoinnissa jopa aavistuksia Bubi Walleniuksen manttelinperijämäisyydestä.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Viestin lähetti vlad


Itse pidän luonnollisena sitä, että seurassa olevalle naiselle avataan ovi jos tilanne tätä vaatii, toki kaikissa tapauksissa tämän tavan toteuttaminen on mahdotonta mutta jotakuinkin pyrin pitämään kiinni siitä. Sikäli kuitenkin mielenkiintoista havaita, että nykypäivänä löytyy naisia jotka eivät pidä siitä, että heille avataan ovi - pitävät sitä epätasa-arvoisena toimintana. Liekö tämäkin tapa katoamassa historiaan?

vlad.

Tähän liittyen itselleni kävi pari viikkoa sitten seuraavasti.

Olin työkaverini kanssa käymässä Helsingin Mechelininkadun Matkahuollossa hakemassa hänelle tullutta paketti. Paikassa käydään ensin hoitamassa paperiasiat vastaanotossa, josta siirrytään tavaroiden noutamiseen tarkoitettuun tilaan, josta on myös ulos/sisäänkäynti.

No, olimme saaneet homman hoitoon vastaanoton puolella, ja siirryimme tavaroiden noutoa kohti. Kapean oven luona sisäänpäin tulossa on äiti lastenvaunujen kanssa, ja ryntäänkin ovesta läpi ja oven taakse pitämään sitä hänelle auki.

Täti saa raivarin ja rupeaa huutamaan minulle ja työkaverilleni "Siis tekö vaan tosiaan meette tolleen tästä vaikka näette että mulla on vaikeuksia?"
Suu auki hämmästyksestä ja käsi ovenkahvalla totesin "Niin, minähän tosiaan tulin tähän pitämään sinulle ovea auki."

Faktojen kohtaaminen sekoitti pasmoja vain hetkiseksi, ja täti päätti vielä saada viimeisen sanan viittomalla noutotiskille siirtyneen kaverini perään "No joo, mutta TOI MENI AINAKIN SUORAAN TONNE!!".

Ilmeisesti kaikkien paikallaolijoiden pitää siirtyä välittömästi pitelemään ovea auki jos nainen on siitä tulossa, yksi mies ei riitä.

Tai sitten hän olisi halunnut että fiksusti jäämme pitämään ovea auki "sisäpuolelta" täten tukkien koko kapean sisäänkäynnin. Itselläni vain kohteliaisuuteen liittyy myös käytännöllinen näkökohta, en esimerkiksi koe suuria tunnonvaivoja nousta Helsingissä ruuhkabussiin ennen viiden metrin päästä bussia kohti köpöttelevää mummoa kolikkopussinsa kanssa.

Jättäydyn myös tarkoituksella viimeiseksi jos aion maksaa rahalla, matkakorttilaiset menkööt ensin.

Eräs kaikkein hauskimmista "tavan vuoksi"-tarinoista on eräästa koulusta, olen sen ehkä jo josain ketjussa kertonutkin.

Uusi opettaja aloitti lukukauden koulussa, ja ihmetteli muutaman viikon päästä miksi eräässä luokassa oppilaat eivät saaneet olla kengät jalassa. Asiasta oli iso lappu ovessa, ja säännön rikkojalle lätkäistiin suorilta tunnin jälki-istunto. Opettaja penäsi kollegoiltaan syytä kieltoon, mutta "Näin oli vain aina ollut.".

Lopulta vanha talonmies muisti, että yli 20 vuotta sitten luokassa oli ollut kokolattiamatto, ja tästä syytä kenkienpitokielto. Matto lähti, mutta kielto jäi elämään vielä vuosiksi eteenpäin.

Juuri tällaisiin "tapoihin" pitäisikin mielestäni puuttua. Jos vain on tottunut tekemään jotain, voi moisen epäkohdan huomaaminen vain olla vaikeaa.

op777
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Bast
Näkisin tässä Peen kommentoinnissa jopa aavistuksia Bubi Walleniuksen manttelinperijämäisyydestä.

Nyt kun sanot niin tuo lainaamani kohtahan on kuin suoraan Bubin pelottavasta suusta! Olisiko niin että on jälleen kerran yhden nimimerkin henkilöllisyys paljastettu?? (Voin kyllä hyvin kuvitella Bubin miettivän vapaahetkinään tämän tyyppisiä kysymyksiä omassa kaikesta inhimillisestä hyvin etäällä olevassa ajatusmaailmassaan...)
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
En jaksanut lukea kaikkea tätä kinastelua, mutta yksi oikeinkin läheinen asia tulee mieleen: se tapa tai oletus, että viikolla ravintolassa kännissä oleva on automaattisesti alkoholisti tai muuten vaan sosiaalisesti arveluttava henkilö ulkopuolisten, usein konventionaalisesti elävien keskiluokkaisten henkilöiden silmissä. Itsehän käyn nauttimassa vain viikolla, viikonloput menee kotona. Kuka idiootti sitä nyt vapaapäiviä viitsii krapulaan tuhlata? Työpäivät ovat sitä varten. Ja tämä ei ole vitsi, vaan vakaa ideologinen kannanotto. On myös yksi perinteinen tapa, jonka toivoisin säilyvän/elpyvän: kahvin tarjoaminen vieraalle; nykynuorisolla kun ei aina ole edes kahvia kodeissaan, mikä kuulostaa fantastisen käsittämättömältä.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Kaivanto
Eh, noilla kaikillahan on helposti nähtävissä oleva tarkoitus. Ei kai tässä mistä tahansa toistuvista toiminnoista ole kyse, vaan tavoista, joiden tarkoitus näyttää olevan vain tapa sinänsä.

Juuri näin!

Viestin lähetti Brett
Toisaalta ruokaa voisi kunnioittaa myös laittamalla vaikka oikein hienon silinterihatun päähän ruokailun ajaksi

Niin tai monella muulla tavalla tahansa.

En oikein ymmärrä, miten pään paljastaminen on kunnioitus ruokaa kohtaan, etenkään jos miehellä sattuu olemaan joku kauhea pälvikalju tms.. :) Eikä tähän sitten tarvitse muistuttaa, että "niin se nyt vain on aina ollut". Tiedän sen, mutta en vain ymmärrä sitä.

Viestin lähetti mjr
(Tietysti aivan etäinen mahdollisuus on että olisit oikeastikin absoluuttinen pedantti, joka lukee arkikielen lauseita kuin fundamentalisti Raamattua, mutta tuskin sentään sellainen äärimmäisyys voi olla mahdollista.)

No ei ainakaan tässä tapauksessa.

Viestin lähetti Bast
Näkisin tässä Peen kommentoinnissa jopa aavistuksia Bubi Walleniuksen manttelinperijämäisyydestä.

"mjr":lle tiedoksi, etten ole Bubi, mutta sinällään Walleniuksen manttelinperijämäisyys ei kuulostaisi ollenkaan pahalta. Kun tässäkin ketjussa on puhuttu minun työkuvioistani, niin yksi unelma-ammattini on aina ollut urheiluselostajan työ. Siinä tuppaa kuitenkin olemaan se juttu, että selostajaksi monta kertaa päädytään vasta toimittajan työn kautta. Siihen taas meikäläisellä ei haluistani huolimatta mahdollisuuksia ole, koska en ole todellakaan ole kielimiehiä.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Viestin lähetti Kaivanto

88-vuotiaalla mummolla vieraillessa tulee tietysti kunnioitettua wanhoja tapoja toisella tavalla kuin kavereiden kanssa sosialisoidessa. kummoinen vaiva. Monissa tilanteissa kannatan kapinointia hyödyttömiä rajoituksia asettavia perinteitä vastaan, mutta muussa kuin tummassa puvussa meneminen hautajaisiin ei kyllä kuulu keinovalikoimaan.

Itse kyllä käyttäydyn samalla tavalla niin mummon kuin kavereidenkin seurassa. Olen meinaan sitä mieltä, että jopa mummolle on paljon arvokkaampaa kun olen oma itseni enkä yritä esittää mitään.
Tämä ei tosin meinaa sitä, että sikailisin tai mitään semmoista, koska omasta mielestäni käyttäydyn aina suhteellisen hyvin.

Onhan näitä vaikka mitä tapoja jotka on vaan aina ollut. Kuten se hatun päästä ottaminen tai kättely, kun tapaa jonkun. Tosin itse en kättele kavereita, koska se ei tunnu mitenkään luontevalta. Sitten jos menee johonkin työhaastatteluun tai vastaavaan paikkaan, jossa on uusi kasvo vastassa, niin kättelee ja kertoo nimensä samalla. Eikä siinä ole mitään sen mystisempää kun kunnioitus toista kohtaan.
Hatun ota päästäni syödessä, jos semmoinen sattuu päässä olemaan. Ja sisätiloihin mennessä otan myös hatun päästä. Ja lähinnä vain sen takia, että minusta ei ole mitään tyhmemmän näköistä, kun olla talvihattu päässä sisätiloissa jossa on noin 25c lämmintä.


Ihan samalla tavalla voi kyseenalaistaa seisomisen maammelaulun aikana. Itselleni ei todellakaan tuota vaikeuksia nostaa persettä penkistä maammelaulun aikana, joten ei siitä sen enempää.
Meillä näitä kohteliaisuus tapoja on kuitenkin suhteellisen vähän.

Ja mitä tulee siihen minun naiseni/mieheni juttuun, niin onhan se nyt niin, että minun naiseni on minun naiseni ja piste. Ja sillä sekunnilla kun joku onneton menee kajoaa minun naiseeni ja minä saan siitä tietää, niin tämä onneton joka se on tehnyt kyllä tietää niin tehneensä.
Ja sen jälkeen minun nainen ei ole enää minun nainen vaan ihan jonkun muun nainen.
Tuo ylläoleva ei kuitenkaan tarkoita sitä, että naiset olisivat jotain karjaa. Se vaan merkitsee sitä, että minä uskallan sitoutua ihmiseen, enkä ole silloin kun seurustelun kenenkään muun naisen saatavilla. Ja sama pätee seurustelukumppaniin joka kyllä tehdään selväksi heti alussa.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Viestin lähetti Pee
Minulla on esimerkiksi tällaisia sukulaisia, serkkuja ym., joita tulee nähtyä lähinnä vain näin vuodenvaihteen aikoihin, ...

Omistatko nämä sukulaiset ja serkut? Voiko noin sanoa?
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Kaivanto
Monissa tilanteissa kannatan kapinointia hyödyttömiä rajoituksia asettavia perinteitä vastaan, mutta muussa kuin tummassa puvussa meneminen hautajaisiin ei kyllä kuulu keinovalikoimaan.

Itse en ymmärrä tätä lähtökohtaa siltäkään kannalta, että tumma ei minusta ole mikään surun väri tms.. Itse myös pidän esim. pimeämmästä vuodenajasta enemmän kuin valoisasta.

Viestin lähetti repe_joke
Ihan samalla tavalla voi kyseenalaistaa seisomisen maammelaulun aikana.

Itse asiassa hyvä kun otit asian esille, koska itse kapinoin myös tätä perinteistä tapaa vastaan. Monet Maamme-laulut olen kuunnellut istuaaltaan.

Viestin lähetti repe_joke
Ja sillä sekunnilla kun joku onneton menee kajoaa minun naiseeni ja minä saan siitä tietää, niin tämä onneton joka se on tehnyt kyllä tietää niin tehneensä...

Vaikka tälle asialle on olemassa omakin ketjunsa, niin kysyn silti tässä: oletko etukäteen tehnyt myös tälle "onnettomalle, joka menee kajoaa sinun naiseesi" selväksi, ettei tyttöystäväsi ole muiden saatavilla? Tai luuletko, että tyttöystäväsi on ennen muihin koskemistaan kertonut tuon seikan tälle "onnettomalle, joka menee kajoaa sinun naiseesi"?

Toisaalta, ihan sama mitä näihin vastaat, koska en kuitenkaan ymmärrä - enkä hyväksy - reaktioasi tätä "onnetonta, joka menee kajoaa sinun naiseesi" kohtaan. Tyttöystävällesi voit toki olla vihainen, jos kerran olet jo suhteen alussa tehnyt selväksi, että "mikäli minun kanssa seurustelet, et muiden kanssa ole" (varmasti hyvä muuten tehdäkin selväksi tuo. Voi välttää monta väärinkäsitystä), mutta suhtautumisesi tähän "onnettomaan, joka menee kajoaa sinun naiseesi", on väärä.

Viestin lähetti repe_joke
...Ja sen jälkeen minun nainen ei ole enää minun nainen vaan ihan jonkun muun nainen.

Tämä varsinkin sopisi paremmin siihen "Ketju omistuksesta" -ketjuun, mutta silti kysyn taas "repe_jokelta" kysymyksen: mitä jos tämä "Sinun naisesi" ei seurustele kenenkään kanssa? Kenes nainen hän sitten on?! Vai eikö hän ole tuolloin nainen ollenkaan? Logiikkasi mukaan ilmeisesti ei...

Viestin lähettiCosmo
Omistatko nämä sukulaiset ja serkut? Voiko noin sanoa?

Yhä edelleen pysytään väärässä ketjussa, mutta nyt minulla on puolestaan vastausten aika. Ja ne ovat "ei" ja "kyllä".

En omista sukulaisiani tai serkkujani, mutta silti heistä voi käyttää tuota juuri käyttämääni omistusmuotoa. Tämä siksi, että "serkku" yms. on samanlainen "titteli" kuin "tyttöystävä", vaimo jne.. Esim. tyttö on sitä vastoin nimi kaikille naispuolisille ihmisille, joten on väärin sanoa, että joku olisi jonkun oma nainen. Sen sijaan joku voi olla jonkun - tai itse asiassa aika monenkin - serkku, ja serkuksi tullaan vasta kun äidin tai isän sisaruksetkin ovat saaneet lapsia. Tyttöjä/poikia, joskus jopa naisia/miehiä tai osat vieläpä molempia, olemme sen sijaan koko elämämme ajan. Suuri ero!

Muokkausta: Oikeastaan "Cosmo" ei ollutkaan väärässä ketjussa, koska kysyin kysymyksen tässä "topikissa". Sori.

Muokkausta: Toki serkkujakin voimme olla koko elämämme ajan, mutta tyttöjä/poikia olemme automaattisesti, ilman mitään ehtoja.
 
Viimeksi muokattu:

zamuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Kaivanto
Mihin mahtaa alunalkujaan pohjautua tapa, että miehet ottavat kirkossa hatun pois, mutta naiset eivät?

Taitaapi tulla Uudesta testamentista, jossa joku apostoleista (Paavali olikohan korintilaiskirjeissä) turinoi, että hattupäinen mies häpäisee päänsä päähine päässä rukoillessaan/profetoidessaan. Naisen taasen pitäisi verhota päänsä, ilman päähinettä nainen on kuin kalju, mikä onkin sitten varsin paha juttu. Nainen on luotu miestä varten jne., joten palvontamenoissa on tämän vuoksi vissi ero...

Tämä on syynä esim. erinäisten lahkolaisten suosimaan huivin käyttöön. Sama mies kertoo paljon muitakin sekavia juttuja, kuten kannustaa kielillä puhumisen, kehottaa orjia pysymään orjina tai käskee naisten olla hiljaa seurakunnassa.
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti Pee
Itse en ymmärrä tätä lähtökohtaa siltäkään kannalta, että tumma ei minusta ole mikään surun väri tms.. Itse myös pidän esim. pimeämmästä vuodenajasta enemmän kuin valoisasta.


Eikö sitä sitten voisi kuitenkin pukeutua tummaan ihan vain niinkuin kunnioituksesta vainajaa kohtaan, vaikka omasta mielestään tumma ei olisikaan surun väri? Tosin niinhän sinä olit vissiin tehnytkin, taisit tästä mainita aiemmin ketjussa. Kuitenkin pointtinani on se, että sinun kirjoituksistasi tulee todella itsekkään ihmisen (trollin) vaikutus. Yhteiskunnat toimivat eräänlaisten kirjoitamattomien ohjeissääntöjen mukaan ja siihen kuuluvat mm. ne pienet seikat, kuten kiittäminen jne. Yksinkertaisesti silloin on kaikilla mukavampaa. Onko se niin vaikeaa toimia samalla tavalla?

Itse asiassa hyvä kun otit asian esille, koska itse kapinoin myös tätä perinteistä tapaa vastaan. Monet Maamme-laulut olen kuunnellut istuaaltaan.


Itseasiassa tämä ei tullut mitenkään yllätyksenä. Minkävuoksi se perseen ylössaaminen siitä penkistä on sitten niin vaikeaa? Ymmärrän toki sen, että eräänlaisia tapoja on hyvä kyseenalaistaa, mutta mitä järkeä tässä enää on? Minkä vuoksi tämä on esim. sinulle niin tärkeää? En vain oikein jaksa ymmärtää. Tästä tulee todellakin sellainen kuva, että olet pahimmassa uhmaiässä ja sinusta on mukava olla hieman kapinallinen. Noh, siitä vaan..
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Niinkuin tässä ketjussa onkin jo mainittu, niin suurin osa käyttäytymistämme ohjaavista käytöstavoista on syntynyt sen verran kauan sitten, ettei tavallisella mattijamaija meikäläisellä välttämättä ole niiden syntyhistoriasta suurtakaan käsitystä. Käyttäydymme niinkuin käyttäydymme, koska meille on niitä tapoja opetettu ja muut ihmiset ympärillämme käyttäytyvät suunnilleen samoin. Voidaan puhua tapakulttuurista, yleisistä käytöstavoista tai muusta vastaavasta. Termin sananmuoto ei ole niinkään olennainen, vaan sen sisältö.

Suomalaisten käyttäytyminen noudattaa pääosin suomalaista tapakulttuuria, mikä monilta osin eroaa vaikka arabialaisesta tai meksikolaisesta tapakulttuurista, mutta toisaalta on lähestulkoon yhtenevä ruotsalaisen tai norjalaisen tapakulttuurin kanssa. Tapakulttuuriimme ei yleisesti kuulu pitää kenkiä sisällä yksityisasunnoissa tai röyhtäistä kuuluvasti aterian jälkeen. Se paikka, aika ja ympäristö, missä ihminen elää, ohjaa ihmisen käyttäytymistä, enkä ainakaan minä näe siinä mitään pahaa.

Elitismiin pyrkivillä on taipumus löytää itselleen valtavirrasta poikkeavia käyttäytymistapoja, joiden avulla he haluavat erottua massasta. Joskus tuosta poikkeavasta käyttäytymisestä tuleekin valtanormi, jolloin elitismipyrkiväiset joutuvat jälleen etsimään itselleen uuden erottumistavan. Tämä on vain yksi muutosvoima, joka tapakulttuuriamme ohjailee.

Tottakai vallitsevia tapoja voi ja ehkä myös kannattaa kyseenalaistaa, mutta ennen kuin niitä lähtee tarkoitushakuisesti rikkomaan, niin kannattaa miettiä paitsi rikkomisen syitä, myös seurauksia. Jos ei ole muita syitä kuin "nokun se on ihan tyhmää" tai "eihän siinä oo järkeä", niin kannattaa miettiä rikkomisen mielekkyyttä vielä vähän, tai saa hyvin pian pohtia toiminnan seurauksia. Seurauksia kun todennäköisesti on ympäristön kummeksunta, paheksunta, huvittuneisuus ja vieroksunta, noin muutamia mainitakseni. Ei pidä luulla, että nuo ovat ne ainoat, tai että nuo kaikki toteutuvat aina. Ei tämä maailma ole vieläkään mustavalkoinen.

Vallitsevien tapojen tarkoituksellinen rikkominen ilman näkyvää tai ilmeistä syytä tulkitaan helposti ympäröivien ihmisten ylenkatsonnaksi tai halveksunnaksi. Tällä asenteella on tapana muodostua kaksisuuntaiseksi. Pontimet vaatia itselleen muiden kanssa samanveroista kohtelua eivät ole vahvat, jos itse tarkoituksella haluaa olla erilainen. Perse paljaana tuskin saa kovin hyvää palvelua ravintolassa, ainakaan jos on iso karvainen mies ja paikka tavallinen ruokaravintola.

Vallitsevia tapoja voi siis kyseenalaistaa ja pyrkiä muuttamaan. Niinhän on aina tapahtunut, koska tapakulttuuri muuttuu koko ajan. Jostainhan se muutoskin aina lähtee. Ristiretkimäinen miksi-miksi-kapinointi on tässä prosessissa kuitenkin yhtä tehokasta kuin jalan polkeminen lattiaan. Kyllä se huomataan, mutta ei se oikein muita reaktioita synnytä kuin erilaisia pohdintoja toimijan persoonasta.
 

sweeney

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viestin lähetti Pee
Muokkausta: Toki serkkujakin voimme olla koko elämämme ajan, mutta tyttöjä/poikia olemme automaattisesti, ilman mitään ehtoja.

Jos tikusta lähtee vääntämään asiaa ja kyseenalaistamaan vallitsevia tapoja; voisi kyseenalaistaa myös vallitsevan sukupuoli jaonkin.

Ihmisten geneettistä perimää kartoittaessa on tullut esille että biologisia sukupuolia ei ole kahta vaan itse asiassa viittä erilaista variaatioita esiintyy. Jaottelu kahteen syrjäyttää esimerkiksi kokonaan hermafrodiitit. Sitten kun tähän lisää vielä kaikki seksuaalisen sukupuolen variaatiot niin kahtia jako tuntuu kovin vajavaiselta jaottelulta.

Jaottelu sukupuoliin on tehty jaottelu kuten oikeastaan kaikki muutkin kielelliset jaottelut, ne ovat olleet ihmisten määrittelyprosessien tulosta. Eli toisin sanoen jopa kielen käyttökin on vain tapa.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Timi
Eikö sitä sitten voisi kuitenkin pukeutua tummaan ihan vain niinkuin kunnioituksesta vainajaa kohtaan, vaikka omasta mielestään tumma ei olisikaan surun väri?...

Ensinnäkään, mielestäni pukeutuminen hautajaisissa ei tee kunnioitusta vainajaa kohtaan. Vainajaa voi kunnioittaa jo hänen elämänsä aikana ja kuoleman jälkeen ajatuksissaan ym.. Pukeutuminen on mielestäni hyvin pieni pisara siinä kokonaisuudessa, jossa vainajaa kunnioitan.

Viestin lähetti Timi
...Tosin niinhän sinä olit vissiin tehnytkin, taisit tästä mainita aiemmin ketjussa.

Kyllä ja ei. Tummaa pukua minulla ei ollut päälläni, mutta tumma asustus kylläkin. Se ei kuitenaakn johtunut kunnioituksestani vainajaa kohtaan, vaan oli enemmänkin luonnollinen ratkaisu. Minulla kun on - tai oli ainakin vielä tuolloin vuonna 2001 - mutu-tuntumalla sanottuna suurin osa vaatteistani tummia, ja esimerkiksi kaikki kauluspaitanai ovat sellaisia. Eivät tosin mustia, vaan tummansinisiä.

Viestin lähetti Timi
Kuitenkin pointtinani on se, että sinun kirjoituksistasi tulee todella itsekkään ihmisen (trollin) vaikutus.

Nimeltä mainitsemaasi pientä seikkaa eli kiittämistä toki käytänkin, kuten olen jo aiemmin tässä ketjussa tuonut esille.

Muutenkaan en voi mitenkään allekirjoittaa itsestäni sanaa "itsekäs ihminen". Tai ehkä voin, jos "Timin" mielestä itsekkyyden merkki on erilaisten vanhojen tapojen miellekyyden kyseenalaistaminen enää 2000-luvun Suomessa, minkä minä pistän lähinnä oman ajattelun ja pohtimisen piikkiin. Kuitenkin mielestäni se, onko joku ihminen itsekäs vai ei, ratkaistaan muilla keinoilla, tyyliin auttaako ihminen lähimmäistään jne..

Itse asiassa monessa tilanteessa olen liiankin paljon toisia huomioonottava. Hyvänä esimerkkinä käy vaikkapa tässäkin ketjussa käsitelty pestini puhelimen kautta tapahtuvan myynnin "firman" "pikkupomona". Vaikka huumorilla heitinkin, että työtehtäviini tuossa roolissa kuului huutaa alaisilleni, että "myykää!", niin käytännössä tilanne oli kaikkea muuta kuin samanlainen. Ja sitten jos joskus ärähdinkin, että "menkäähän nyt jo hommiin", niin viiden minuutin päästä alkoi jo kaduttaa, että "olinkohan nyt turhan tyly...". Myöskään "ei":n sanominen ei ole minulle mikään helppo juttu.

Viestin lähetti Timi
Minkävuoksi se perseen ylössaaminen siitä penkistä on sitten niin vaikeaa?

Vanhan toistoa.

Ei se perseen ylössaaminen siitä penkistä Maamme-laulun ajaksi ole todellakaan vaikeaa. Esitän kuitenkin vastakysymyksen sinulle, vaikka oikeastaan turhaan, koska tiedän jo vastauksen: Minkä vuoksi se perseen ylössaaminen siitä penkistä on sitten niin tärkeää? Häpäisenkö isänmaani, kun nautin tuosta kauniista laulusta rentoutuneena, hyvässä asennossa penkissä, sen sijaan että rasittaisin samalla jalkojani?

Viestin lähetti sweeney
Ihmisten geneettistä perimää kartoittaessa on tullut esille että biologisia sukupuolia ei ole kahta vaan itse asiassa viittä erilaista variaatioita esiintyy. Jaottelu kahteen syrjäyttää esimerkiksi kokonaan hermafrodiitit.
¨

En ihan tarkkaan tiedä mitä tällä tarkoitit. Kuitenkin olen sanonut tässä ketjussa pariinkiin otteeseen, viimeeksi kirjoituksessa, jossa lainauksesi oli, että "tyttöjä/poikia, joskus jopa naisia/miehiä tai osat vieläpä molempia, olemme sen sijaan koko elämämme ajan". Tällä tarkoitin juuri sitä, että kaikki eivät välttämättä ole joko tyttöjä tai poikia. Kuitenkaan kukaan ei voi mielestäni sanoa niinkään, että "hän on minun hermafrodiitti". :)Samanlaista omistuksenkuuloista kuin "hän on minun naiseni". Siinä mielessä ihan sama, ollaanko tyttöjä, poikia vai hermafrodiittejä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Viestin lähetti Pee
Muutenkaan en voi mitenkään allekirjoittaa itsestäni sanaa "itsekäs ihminen". Tai ehkä voin, jos "Timin" mielestä itsekkyyden merkki on erilaisten vanhojen tapojen miellekyyden kyseenalaistaminen enää 2000-luvun Suomessa, minkä minä pistän lähinnä oman ajattelun ja pohtimisen piikkiin. Kuitenkin mielestäni se, onko joku ihminen itsekäs vai ei, ratkaistaan muilla keinoilla, tyyliin auttaako ihminen lähimmäistään jne..
Minun mielestäni sinua kuvastaa paremmin termi 'itsekeskeinen'. Rummutat kovasti oikeakielisyyden perään ja vetoat (kielioppi)sääntöihin. Samalla haluat romuttaa vanhoja normeja ja yleisesti hyväksyttyjä (käyttäytymis)sääntöjä täysin sen mukaan, miltä itsellesi parhaiten sopii. Mitään johdonmukaisuutta tästä on vaikea löytää. Toiset säännöt ova mielestäsi tärkeitä, toiset eivät. Toisten ihmisten huomioonottaminen tuntuu olevan sinulle äärettömän vastenmielistä. Mikä sitten on itsekeskeistä, jos ei tuo?

Ehkä tuo toisten huomioonottaminen on juuri niitä otsikossa peräänkuuluttamiasi tapoja, joista olisi kiva päästä eroon. Onnea valitsemallasi tiellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös