Olen kokeillut useita eri hUUmeita höpöheinän lisäksi. Pahimmat olotilat sekä vaikutuksen alaisena, että seuraavana päivänä on edelleen tullut alkoholista. En kuorinut aivojani perunankuorimaveitsellä, nähnyt lohikäärmeitä tai hypännyt parvekkeelta kuvitellen osaavani lentää. Sen sijaan sain muutaman ikimuistoisen kokemuksen ja ymmärryksen siitä, kuinka yleistä vastaavien kokeilujen/viihdekäytön täytyy nykyään jo olla. Ostoksilla käynti on sangen helppoa ja käyttö verrattain turvallista (kunhan tietää mitä on tekemässä), eikä aisoissa pysyvä huumailu näy ulospäin mitenkään jos siitä pitää turpansa kiinni ja hoitaa arkirutiinit selvin päin.
Ala-asteella päädyttiin eräänä iltana koulun pihalle pelaamaan futista. Treenasin vapareita yrittämällä osua erääseen lamppuun useamman kymmenen metrin päästä ja lopulta onnistuin, lopputuloksena lamppu hajosi tuusan nuuskaksi. Muuta porukkaa tuo lähinnä huvitti, mutta eräs moraalinvartija oli sattunut mukaan ja vannotti minua, että jos en mene heti huomenissa kertomaan asiasta rehtorille niin tämä tekee sen itse. No, seuraavana päivänä sitten valehtelin käyneeni reksin luona ja saaneeni vielä kauhean ison laskun kotiin vietäväksi. Ilmeisesti vittuuntunut esitykseni oli sen verran vakuuttava, että kaveri uskoi sen suorilta käsin ja selvisin kuin koira veräjästä. Niin että jos luet tätä, haista vittu.
Ala-asteella löydettiin Töölöstä kaverin kanssa pieni nurmikkopläntti, johon koiranomistajat kävivät paskattamassa koiriaan. Tuo oli sopivan syrjäisessä paikassa kahden hotellin (silloin muistaakseni Radisson SAS ja Sokos Hotel Hesperia) takana, joten saatiin touhuilla siellä ilman pelkoa ohikulkijoista. No, käytiin etsimässä sopivan mittaiset kepit, jotka tökittiin paskapökäleistä läpi ja keppiä käytettiin ikään kuin "pumppuna" "linkona", jolla heiteltiin noita kakkakikkareita hotellin ikkunoihin. Muistaakseni kovin suoritus oli pökäleen sinkoaminen viidennen kerroksen ikkunaan siten, että se jäi siihen kiinni ja valui hiljakseen alas jättäen pitkän ruskean raidan koko ikkunan mitalta. Sori siivooja...
Yläasteikäisenä asustelin Kalliossa ja siskon kanssa keksittiin hieno ajanviete. Iso siivousämpäri täyteen jääkylmää vettä, ikkunalle passiin ja tilaisuuden tullen koko satsi ohikulkijoiden päälle viidennestä kerroksesta. Jatkettiin tuota säännöllisen epäsäännöllisesti parisen vuotta, useaan otteeseen poliisit kävivät kadulla osoittelemassa lampuilla ikkunaan ja soittelemassa ovikelloa, mutta luonnollsesti emme avanneet ja tilanne ei koskaan mennyt tuon pidemmälle. Uhriksi joutuneilta tuli kyllä mielenkiintoisia reaktioita, mm. "tuu tänne alas ni mä revin sut kappaleiks" jäi mieleen erityisen houkuttelevana tarjouksena. No, olihan tuo aika paskamaista toimintaa varsinkin talvipakkasilla, mutta myös niin kovin viihdyttävää.