Tässä ketjussa tunnustamme asioita

• 145 689
  • 1 256

Glove

Jäsen
Tunnustuksen paikka. Tämä otsatukka nyppii joskus, valitettavasti. Sitä saa aina välillä haroa käsin korvien taa ja pään sivuille kasvojen kutiamisen estämiseksi. Annan tämän kasvaa kuitenkin, koska vanhaan ei ole enää paluuta. Kuontalo on ja pysyy tässä päänahassa.

Edit: korjattu typo.
Mulla oli intin jälkeen päälle nelikymppiseksi pitkä tukka. Kyllästyin sen hoitamiseen ja leikkasin lyhyeksi. Katotaan 25 vuoden kuluttua mitä mieltä olet asiasta.

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tunnustuksen paikka. Tämä otsatukka nyppii joskus, valitettavasti. Sitä saa aina välillä haroa käsin korvien taa ja pään sivuille kasvojen kutiamisen estämiseksi. Annan tämän kasvaa kuitenkin, koska vanhaan ei ole enää paluuta. Kuontalo on ja pysyy tässä päänahassa.

Edit: korjattu typo.

Eikös pitkästä tukasta pääse armeijassa ihan hyvin eroon? Vai onko sekin asia jo muuttunut?

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Pääsee kun menee. Minä en mene. Lääkäri teki diagnoosin, lähetti asiasta majurille tiedotteen ja majuri lähetti omansa minulle postitse, jossa kertoi odotetusti minun muuttuvan rivikansalaiseksi. Minä en käy asepalvelusta. En koskaan. Se on taattu.

Okei, asia on sitten niin. Varmaan tuolle on sitten ihan hyvät perusteet.

Meitsin nuoruudessa mietittiin sitä, miten saisi sarkavaateallergian, kun sillä voisi kuulemma vapautua palveluksesta. Enää tuo ei toimi :D

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kursseista on hyötyä, jos myös menette sinne maahan pitkäksi aikaa ja puhutte sitä kieltä.

Itse luin lukiossa saksaa, mutta oikea hyöty siitä oli se, että myöhemmin asuin siellä ja puhuin sitä siellä. Sen ansiosta nahkahousujen kieli sujuu edelleen. Ainakin parin kaljan jälkeen.

Espanjaa olen lukenut myöhemmin, lähellä Espanjan-matkoja, mutta ei siitä mitään pysyvää kielitaitoa ole kehittynyt, koska aina sitä on puhuttu niin lyhyen aikaa.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Olisin varmaan vuosia sitten mennyt jojon jatkoksi, jos en olisi saattanut tähän pahaan maailmaan kahta viatonta.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Oli muuten elämäni paras päätös käyttää lukion enkun maikan "Sun pitää käytännössä olla asunut englanninkielisessä maassa että voit saada tältä kurssilta arvosanaksi erinomaisen" lausuntoa enkun puhekurssin aikana 2011 liekkinä oman englannin kielitaidon kehittämisessä. Tuo oli häneltä melko tylysti sanottu, mutta varmaankin tajuamattaan hän siinä samalla haastoi mut todistamaan itselleni, että mähän en mitään ulkomaita tarvi; opetan itse itseni kärsivällisyydellä puhumaan englantia kuin se olisi toinen äidinkieleni.

Tuosta on nyt kulunut se vajaa yhdeksän vuotta ja ääntämisen + lausumisen suhteen koen päässeeni siihen pisteeseen, että voin taputtaa itseäni olalle ja todeta "Mä tein sen!". Pystyn nykyisin lukemaan netistä melkein artikkelin kuin artikkelin englannin kielellä ja ymmärtämään kontekstin täysin. Musiikin kuuntelussakin siitä on iso apu, kun ymmärrän nykyisin useasti lyriikoiden sanoman ilman että mun tarvii välttämättä erikseen käydä googlettamassa mistä tässä oikein lauletaan (toki saatan tehdä näin alussa silti, jotta pääsen biisiin paremmin sisälle).

Totta kai englanninkielessä on suomeen verrattuna valtava määrä sanoja ja mäkin olen kuitenkin vain ihminen. Aina välillä tulee joku täysin uusi sana vastaan, jonka joudun käydä tarkistamassa sanakirjasta ja sen jälkeen olen taas yhden sanan verran oppineempi.

Sekä englannin puhuminen että kuunteleminen onnistuu multa nyt 2020 sillä varmuudella, että ihan takuulla ei tarvisi pelätä mitään kielimuuria, jos tulisi jossain kohtaa eteen sellainen tilanne, että edessä olisi muutto englanninkieliseen valtioon. Kuten sanottu, lauseenrakenteita myöten kieli alkaa olla jo lähes ammattimaisella tasolla, mitä nyt joskus satunnaisesti tarvin sanakirjan/kirjojen apua jonkin yksittäisen sanan ymmärtämiseen.

Suosikkijoukkue
Vielä yksi tunnustus tälle iltaa: olen viime aikoina miettinyt ensimmäistä kertaa vakavissani Tinderin lataamista puhelimeen. Ajattelin aikanaan että mähän en muuten tuohon sovellukseen tule koskemaan pitkällä kepilläkään, mutta nyt kun jo kolmaskin läheinen ystäväni liittyi sinne viime viikolla, niin olen alkanut tulemaan hieman toisiin ajatuksiin. Ei kai tuotakaan sovellusta voi uskottavasti täysin dumata ennen kuin on edes kokeillut..?

En aio ladata vielä, mutta en poissulje täysin sitä mahdollisuutta että heinäkuussa tuo saattaisi löytyä omastakin luurista.

Glove

Jäsen
Kursseista on hyötyä, jos myös menette sinne maahan pitkäksi aikaa ja puhutte sitä kieltä.

Itse luin lukiossa saksaa, mutta oikea hyöty siitä oli se, että myöhemmin asuin siellä ja puhuin sitä siellä. Sen ansiosta nahkahousujen kieli sujuu edelleen. Ainakin parin kaljan jälkeen.

Espanjaa olen lukenut myöhemmin, lähellä Espanjan-matkoja, mutta ei siitä mitään pysyvää kielitaitoa ole kehittynyt, koska aina sitä on puhuttu niin lyhyen aikaa.
Onhan tuolla Espanjassa tullut käytyä useamman kerran ja varmasti lähden uudestaan kunhan tämä korona saadaan kuriin ja kukkarossa on sen verran rahaa, että matkustaminen on mahdollista. Ja jossain tulevaisuudessa voisin jopa sinne muuttaa. Mutta siihen tarvii jo sitä kielitaitoakin, että pärjää paikallisten kanssa paikallisella kielellä.

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mää on ihan sulana näihin Corrin sissoksiin... Mut heivataan nyt kyllä Setämiesten heviklupilta kaljusta vittuun...

Pakko tägätä veli @Ikävänkantaja :D

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Arttu Wiskarin tuntematon potilas soi äsken. Ja kyllä on miun spotify listalla. Häpeän hieman. Sitten perään 69 Eyes feel berlin. Tästä tykkään kovasti.

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Arttu Wiskarin tuntematon potilas soi äsken. Ja kyllä on miun spotify listalla. Häpeän hieman. Sitten perään 69 Eyes feel berlin. Tästä tykkään kovasti.
Tunnustan etten tiädä mikä on spotify. Joku musiikkijuttu vissiin. Olen Setämies. Minulla on levysoitin ja ratio. Ja helvetin isot kajarit ja viritinvahvistin.

K

Kiekkokatsoja

Tunnustan, että tähän ketjuun mulla olisi tunnustettavaa. Ehkä liikaakin.
Pappikaan ei kopissa kestä, niin tuskin palstakaan.

Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Eikös viritin ja vahvistin pitäisi olla erikseen niin on kunnon poppikone?
Emmää tiä näistä termeistä. Pääasia että CCR ja hevimetallimusiikki kuuluu hyvästi. Välillä vähän bläkyä ja döödiä ja sitten Sapriinaa keventään tunnelmaa.

Suosikkijoukkue
Haluan tunnustaa, että kun näin eilen miten sujuvasti @Via Dolorosa kirjoittaa jo portugalia, innostuin ja sain motivaatiota alkaa ottamaan omat itsenäiset italian opiskelunikin astetta vakavemmin. Kiitos liekkini ruokkimisesta veli Dolorosa!

Painaa tässä vaakakupissa tietty sekin, että olen edennyt englannin opettelussa jo niin erinomaiselle tasolle, että kaipasin uutta haastetta elämään uuden kiehtovan kielen muodossa. La bellissima Italia è ma venturo destinazione !

Suosikkijoukkue
@Breeze Harbour Missä ketjussa Dolores opettelee portugeesia?
Se tuli eilen yöllä tuonne testialueelle "Tsau!" ketjuun kertomaan meille portuguesella olevansa siistein ihminen ketä tietää. Mä innostuin siinä samassa sitten kirjoittamaan vastauksena päivän fiiliksiäni italian kielellä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: npc
Suosikkijoukkue
Mutta kun niissä on aina jotain että tänään elämääsi ilmestyy mies, joka tulee täyttämään unelmasi tai muuta kivaa.
@vetti n suurin unelma tiivistyy tässä lauseessa, luulen.

Suosikkijoukkue
En mä usko horoskooppeihinkaan.
En mä tarkoittanut horoskooppeja, vaan tuota lausetta. Että joku mies ilmestyis jostain täyttämään kaikki sun unelmas.

Sitä paitsi koko mun vastaus oli puhtaasti hjuumoria.

K

Kiekkokatsoja

Luen oman horoskooppimerkin lähes päivittäin ja uskonkin siihen silloin tällöin.
Itse luen harvemmin horroskooppia, ja en usko sellaisiin.
Kyllähän ne joskus ovat osanneet muotoilla tekstin siten, että kuulostaa paikkaansapitävältä.

Luulen että melko usealla voi olla jossain elämänvaiheessa ajanjakso/tilanne että horroskooppeihin ja moniin muihin "henkisiin asioihin" tulee pohdittua/seurattua enemmän.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy